مقدمه
هدف از انجام این بررسی آماری، اینکه دریابیم:
"چند درصد از دانش آموزان سال اول دبیرستان مدرسه اهل البیت تصمیم دارند در رشته ی ریاضی- فیزیک تحصیل کنند"
موضوع مورد مطالعه:
میزان علاقه مندی دانش آموزان سال اول دبیرستان به درس ریاضی
در این قسمت به توضیح درباره ی جدول های فراوانی و چگونگی جمع آوری اطلاعات می پردازیم.
برای جمع آوری اطلاعات درباره ی این موضوع از پرسشنامه استفاده کردیم به طوری که 34 پرسشنامه به عنوان نمونه که شامل 7 سوال می باشد در اختیار دانش آموزان 12 کلاس موجود در مدرسه اهل البیت به صورت اتفاقی و بدون شناخت قبلی قرار گرفت. سپس تمام پرسشنامه ها جمع آوری گردید و با توجه به اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ها برای هر سوال جدول فراوانی که شامل فراوانی مطلق ، فراوانی نسبی و درصد فراوانی نسبی و فراوانی تجمعی و زاویه ی مرکزی می باشد و با توجه به نوع داده برای آن در صورت امکان مرکز دسته تعیین گردید. سپس با توجه به نوع متغیر مورد مطالعه برای هر سوال نمودار میله ای و دایره ای و یا نمودار مستطیلی و چند بر فراوانی کشیده شد. سپس به پیدا کردن شاخص های مرکزی (حد و میانه و میانگین) پرداختیم.
(هر داده که بیشترین فراوانی را دارد میانه مقداری است که نصف داده ها قبل از آن و نصف دیگر داده ها بعد از آن قرار دارد و میانگین مرکزیت داده ها را نشان می دهد.)
1- میزان علاقه مندی شما به درس ریاضی چقدر است؟
الف)کم ب)متوسط ج)زیاد د)خیلی زیاد
برای نظم بخشیدن به اطلاعات و داده های داده شده از جدول فراوانی استفاده کنیم.
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
میزان علاقه مندی دانش آموزان سال اول دبیرستان به درس ریاضی
34
8
11
8
7
فراوانی مطلق fi
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
میزان علاقه مندی دانش آموزان سال اول دبیرستان به درس ریاضی
34
8
11
8
7
فراوانی مطلق fi
1
فراوانی نسبی
%100
%5/23
%5/23
%5/23
%5/20
درصد فراوانی نسبی
34
26
15
7
فراوانی تجمعی
زاویه ی مرکزی
متغیر کیفی اسمی
نوع متغیر مورد مطالعه
تعداد دانش آموزانی که به درس ریاضی علاقه دارند زیاد می باشد (11 نفر از 34 نفر) پس (زیاد)
داده های کیفی اسمی میانه ندارند
داده های کیفی اسمی میانگین ندارند.
مد Mod
میانه
میانگین
واریانس ندارد
واریانس و انحراف معیار
نمودار دایره ای برای متغیرهای کیفی و کمی گسسته که چند حالتی باشد مناسب است.
نمودار دایره ای
نمودار میله ای برای متغیرهای کیفی و کمی گسسته مناسب است. در نمودار میله ای طول میله ها با هم مقایسه می شوند.
میزان علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی
عنوان: توزیع میزان علاقه مندی دانش آموزان سال اول دبیرستان مدرسه اهل البت به درس ریاضی
2-دوست دارید کدام یک از رشته های تحصیلی را ادامه دهید.
الف: ریاضی و فیزیک ب)تجربی ج)انسانی د)فنی هـ) کاردانش
کاردانش
فنی
انسانی
تجربی
ریاضی فیزیک
رشته های تحصیلی مورد علاقه دانش آموزان
34
9
11
2
6
6
فراوانی مطلق fu
کاردانش
فنی
انسانی
تجربی
ریاضی فیزیک
رشته های تحصیلی مورد علاقه دانش آموزان
34
1
%100
360
9
%49/26
34
29/95
11
%35/32
25
47/116
2
%88/5
14
18/21
6
%64/17
12
53/63
6
%64/17
6
53/63
فراوانی مطلق fi
فراوانی نسبی
درصد فراوانی نسبی
فراوانی تجمعی
زاویه مرکزی
متغیر کیفی اسمی
نوع متغیر مورد مطالعه
با بررسی آماری که انجام شد بیشتر دانش آموزان علاقه دارند در رشته های فنی تحصیل کنند.
داده های کیفی اسمی میانه ندارند.
داده های کیفی اسمی میانگین ندارند.
ــــــــــ
ــــــــــ
مد Mod
میانه
میانگین
واریانس و انحراف معیار
واریانس و انحراف معیار ندارد
چون متغیر مورد مطالعه ما از نوع کیفی اسمی است.
نمودار دایره ای برای آن مناسب است.
برای متغیرهای کیفی و کمی گسسته نمودار میله ای مناسب است.
عنوان: توزیع علاقه مندی دانش آموزان سال اول دبیرستان مدرسه اهل البیت به رشته های تحصیلی
3-آیا دبیر درس ریاضی در علاقه مندی شما به این درس اساسی دارد؟
الف)بله ب)خیر
خیر
بله
نقش دبیر ریاضی در علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی
34
5
29
فراوانی مطلق fi
خیر
بله
نقش دبیر ریاضی در علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی
31
5
29
فراوانی مطلق fi
1
فراوانی نسبی
%100
%70589*/14
29411/85
درصد فراوانی نسبی
34
29
فراوانی تجمعی
360
95/52
05/307
زاویه ی مرکزی
ندارد
واریانس
ندارد
انحراف معیار
متغیر کیفی اسمی
نوع متغیر مورد مطالعه
از دیدگاه بیشتر دانش آموزان دبیر در علاقه مندی به این درس نقش دارد (بله)
مد Mod
داده های کیفی اسمی میانه ندارد.
میانه
داده های کیفی اسمی میانگین ندارند
میانگین
نوع داده ای ما کیفی اسمی می باشد پس نمودار دایره ای برای آن مناسب است.
نمودار میله ای
عنوان: توزیع نقش دبیر ریاضی در علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی برای داده های کیفی اسمی نمودار میله مناسب است.
4-نمره درس ریاضی شما در نیم سال اول دبیرستان چند است؟
الف)20-19 ب)19-18 ج)18-17 د)17-16
20-19
19-18
18-17
17-16
نمره ی درس ریاضی دانش آموزان دبیرستان اول دبیرستان
34
10
5
2
17
فراوانی مطلق fi
20-19
19-18
18-17
17-16
نمره ی درس ریاضی دانش آموزان دبیرستان اول دبیرستان
34
10
5
2
17
فراوانی مطلق fi
1
فراوانی نسبی
%100
%42/29
%70/14
%88/5
%50
درصد فراوانی نسبی
34
24
19
17
فراوانی تجمعی
360
88/105
94/52
18/21
180
زاویه ی مرکزی
5/19
5/18
5/17
5/16
مرکز دسته
متغیر کمی پیوسته
نمره ی ریاضی بیشتر دانش آموزان 5/16 بوده است.
5/16
17
73/17
3229/1
نوع متغیر مورد مطالعه
مد Mod
میانه
میانگین
واریانس
150/1
انحراف معیار
چون متغیر مورد مطالعه ما از انواع کمی پیوسته است نمودار مستطیلی برای آن مناسب است.
نمودار چندبر فراوانی برای داده های کمی پیوسته مناسب است و این نمودار پیوستگی داده ها را نشان می دهد.
5-شما برای یادگیری بهتر درس ریاضی از کدام یک از کتب زیر استفاده می کنید؟
الف)پیک گل واژه ب)گاج ج)کار و مطالعه د)هیچ کدام
هیچ کدام
کار و مطالعه
گاج
پیک گل واژه
کتاب های مورد استفاده دانش آموزان
34
24
5
1
4
فراوانی مطلق fi
هیچ کدام
کار و مطالعه
گاج
پیک گل واژه
کتاب های مورد استفاده دانش آموزان
34
24
5
1
4
فراوانی مطلق fi
1
فراوانی نسبی
%100
%58/70
%72/14
%94/2
%76/11
درصد فراوانی نسبی
34
10
5
4
فراوانی تجمعی
360
11/254
9/52
5/10
5/42
زاویه مرکزی
داده کیفی
نوع متغیر مورد مطالعه
بیشتر دانش آموزان از هیچ کتاب کمکی برای یادگیری درس ریاضی استفاده نمی کنند
داده های کیفی اسمی میانه ندارند.
داده های کیفی اسمی میانگین ندارند.
داده های کیفی اسمی واریانس ندارند.
هیچ کدام
ـــ
ـــ
ـــ
مد Mod
میانه
میانگین
واریانس
انحراف معیار
چون داده ی ما از نوع کیفی اسمی می باشد نمودار دایره ای برای آن مناسب است.
نمودارها برای به تصویر کشیدن جامعه و تجسم بهتر آن به کار می روند و نمودار میله ای هم برای متغیرهای کیفی و کمی گسسته مناسب است.
عنوان: توزیع کتاب های مورد استفاده ی دانش آموزان سال اول دبیرستان در یادگیری بهتر درس ریاضی
6-معدل سال سوم راهنمایی شما چند بوده است؟
الف)20-19 ب)19-18 ج)18-17 د)17-16
20-19
19-18
18-17
17-16
نمره ی درس ریاضی دانش آموزان دبیرستان اول دبیرستان
34
8
7
8
11
فراوانی مطلق fi
20-19
19-18
18-17
17-16
نمره ی درس ریاضی دانش آموزان دبیرستان اول دبیرستان
34
8
7
8
11
فراوانی مطلق fi
1
فراوانی نسبی
%100
%52/23
%60/20
%52/23
%36/23
درصد فراوانی نسبی
34
26
19
11
فراوانی تجمعی
360
70/84
12/74
70/84
48/116
زاویه مرکزی
5/19
5/18
5/17
5/16
مرکز دسته xi
داده کمی پیوسته
نوع متغیر مورد مطالعه
معدل بیشتر دانش آموزان در سال سوم راهنمایی 17-16 بوده است 5/16
5/17
85/17
346/1
160/1
مد Mod
میانه
میانگین
واریانس
انحراف معیار
نمودار مستطیلی داده های کمی پیوسته مناسب است.
7- آیا خانواده ی شما در تعیین رشته برای شما نقش دارند؟
الف- بله ب)خیر
داده کیفی اسمی
نوع متغیر مورد مطالعه
خانواده ها در تعییم رشته برای فرزندان خود نقش دارند
داده های کیفی اسمی میانه ندارند
داده های کیفی اسمی میانگین ندارد
داده های کیفی اسمی واریانس ندارند.
ندارد ــــــ
مد Mod
میانه
میانگین
واریانس
انحراف معیار
خیر
بله
نقش خانواده در تعیین رشته تحصیلی
34
10
24
فراوانی مطلق fi
خیر
بله
نقش خانواده در تعیین رشته تحصیلی
34
10
24
فراوانی مطلق
1
فراوانی نسبی
%100
%42/29
%58/70
درصد فراوانی نسبی
34
24
فراوانی تجمعی
360
89/105
11/254
زاویه ی مرکزی
نمودار دایره ای داده های کیفی مناسب است.
چون داده از نوع کیفی اسمی است نمودار میله ای برای آن مناسب است.
نتیجه گیری
مهم ترین نتایجی که از این بررسی آماری به دست آورده ایم عبارتند از:
1-میزان علاقه تعداد زیادی از دانش آموزان سال اول به درس ریاضی زیاد می باشد.
2-بیشتر دانش آموزان سال اول قصد دارند در رشته های فنی تحصیل کنند.
3-دبیران درس ریاضی در علاقه مندی دانش آموزان به این درس نقش دارند.
4-تعداد زیادی از دانش آموزان سال اول از هیچ کتاب کمک درسی برای یادگیری بهتر درس ریاضی استفاده نمی کنند و فقط از کتاب درسی استفاده می کنند.
5-خانواده ها در تعیین رشته برای فرزندانشان نقش دارند و فرزندان معمولاً در انتخاب رشته های تحصیلی با خانواده های خود مشورت می کنند.
امیدواریم که توانسته باشیم پروژه ای خوب و مفید و سودمند ارائه داده باشیم.
با تشکر از تمام کسانی که ما را در تهیه ی این
پروژه یاری دادند.
2