پرسشنامه خبره
کارشناس محترم؛
با سلام و احترام
پرسشنامه زیر در راستای پژوهشی جهت ………………. می باشد. لذا با تخصیص زمان ارزشمندتان به طور دقیق آنرا تکمیل نمائید. پیشاپیش از همکاری صمیمانه شما سپاسگزاری میشود.
روش پاسخ دادن به پرسشها و الگوی امتیازدهی
ارزش
الویت ها
توضیح
1
ترجیح یکسان
گزینه یا شاخص i نسبت به j اهمیت برابر دارد و یا ارجحیتی نسبت به هم ندارند.
3
کمی مرجح
گزینه یا شاخص i نسبت به j کمی مهمتر است.
5
خیلی مرجح
گزینه یا شاخص i نسبت به j مهمتر است.
7
خیلی زیاد مرجح
گزینه i دارای ارجحیت خیلی بیشتری از j است.
9
کاملاً مرجح
گزینه i از j مطلقاً مهمتر و قابل مقایسه با j نیست.
2و4و6و8
بینابین
ارزشهای بین ارزشهای ترجیحی را نشان می دهد مثلا 8، بیانگر اهمیتی زیادتر از 7 و پایین تر از 9 برای i است.
راهنمائی
در مقایسه معیار هر سطر با معیار هر ستون اگر اهمیت هر دو معیار یکسان بود عدد 1 را علامت بزنید. اگر معیار مندرج در سطر مهمتر بود به همان اندازه که با اهمیت تر است عدد مناسب را وارد کنید. مثلا اگر معیار مندرج در سطر 3 درجه مهمتر بود عدد 3 وارد کنید. اما اگر معیار مندرج در ستون مهم تر بود عدد را به صورت معکوس وارد کنید. دقت کنید زیر قطر اصلی نیازی به تکمیل ندارد.
نیازهای کاربر (عابر پیاده)
در این مطالعه نیاز های کاربر در پیاده مداری تحت توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی در زیر آورده شده اند:
1. پیاده روها
2. خط کشی عابر پیاده
3. نمای بصری فعال
4. نمای نفوذپذیر فیزیکی
5. سایه و سرپناه
پنج نیاز فوق از سه شرط اصلی پیاده مداری تحت توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی استخراج شده اند این سه شرط به شرح زیر می باشند:
1. قلمرو عابر پیاده ایمن و کامل باشد
2. قلمرو عابر پیاده فعال و پویا باشد
3. قلمرو پیاده راحت و مطلوب باشد
توضیحات کامل تر در ادامه آورده شده است:
1. قلمرو عابر پیاده ایمن و کامل باشد
1.1. پیاده روها
1.2. خطوط عابر پیاده
اصلی ترین نیاز پیاده مداری وجود یک شبکه پیاده روی ایمن است که تمام ساختمان ها و مقاصد را به هم متصل می کند، برای تمام اشخاص قابل دسترس است و در برابر وسایل نقلیه موتوری محافظت شده است.
برای اینکه پیاده رو ایمن باشد باید هم خود پیاده رو ایمن باشد و هم خطوط عابر پیاده ی ایمن داشته باشد، با توجه به توضیحات فوق ایمن بودن پیاده رو برای عابر پیاده در 2 معیار پیاده روها و خطوط عابر پیاده خلاصه می شود.
2. قلمرو عابر پیاده فعال و پویا باشد
2.1. نمای بصری فعال
2.2. نمای نفوذپذیر فیزیکی
پیاده روی جذاب و ایمن است و می تواند بسیار جذاب تر و سازنده تر باشد اگر شرایط زیر فراهم شده باشد:
* پیاده روها با اقدامات جالب و جذابی که در طبقه همکف ساختمان های مشرف به آنها انجام می شود سرزنده و آراسته شده باشند.
* اگر در آنها خدماتی مانند رستوران ها و مغازه هایی که دارای ویترین هستند وجود داشته باشد.
با توجه به توضیحات فوق، برای فعال و پویا بودن پیاده رو دو معیار "نمای بصری فعال" و "نمای نفوذپذیر فیزیکی" توسط ITDP پیشنهاد شده است، که "نمای بصری فعال" باعث ارتباط بصری بین پیاده رو و داخل طبقه هکف مشرف به پیاده رو می شود و "نمای نفوذپذیر فیزیکی" باعث ارتباط فیزیکی فعالِ پیاده رو و طبقه هکف مشرف به آن از طریق مغازه های دارای ویترین، لابی ساختمان ها، ورودی حیاط، معابر و… می شود.
3. قلمرو پیاده راحت و مطلوب باشد
3.1. سایه و سرپناه
وجود سایه در اکثر اقلیم های آب وهوایی باعث ایجاد شرایطی مطلوب برای عابر پیاده می شود، از این رو ITDP معیار "سایه و سرپناه" را نیز جز نیازهای کاربر در پیاده مداری در توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی قرار داده است.
مقایسه زوجی نیازها بر اساس هدف
پیاده روها
خط کشی عابر پیاده
نمای بصری فعال
نمای نفوذپذیر فیزیکی
سایه و سرپناه
پیاده روها
0
خط کشی عابر پیاده
–
0
نمای بصری فعال
–
–
0
نمای نفوذپذیر فیزیکی
–
–
–
0
سایه و سرپناه
–
–
–
–
0
مقایسه زوجی نیازها بر اساس پیاده روها
خط کشی عابر پیاده
نمای بصری فعال
نمای نفوذپذیر فیزیکی
سایه و سرپناه
خط کشی عابر پیاده
0
نمای بصری فعال
–
0
نمای نفوذپذیر فیزیکی
–
–
0
سایه و سرپناه
–
–
–
0
مقایسه زوجی نیازها بر اساس خط کشی عابر پیاده
پیاده روها
نمای بصری فعال
نمای نفوذپذیر فیزیکی
سایه و سرپناه
پیاده روها
0
نمای بصری فعال
–
0
نمای نفوذپذیر فیزیکی
–
–
0
سایه و سرپناه
–
–
–
0
مقایسه زوجی نیازها بر اساس نمای بصری فعال
پیاده روها
خط کشی عابر پیاده
نمای نفوذپذیر فیزیکی
سایه و سرپناه
پیاده روها
0
خط کشی عابر پیاده
–
0
نمای نفوذپذیر فیزیکی
–
–
0
سایه و سرپناه
–
–
–
0
مقایسه زوجی نیازها بر اساس نمای نفوذپذیر فیزیکی
پیاده روها
خط کشی عابر پیاده
نمای بصری فعال
سایه و سرپناه
پیاده روها
0
خط کشی عابر پیاده
–
0
نمای بصری فعال
–
–
0
سایه و سرپناه
–
–
–
0
مقایسه زوجی نیازها بر اساس سایه و سرپناه
پیاده روها
خط کشی عابر پیاده
نمای بصری فعال
نمای نفوذپذیر فیزیکی
خط کشی عابر پیاده
0
خط کشی عابر پیاده
–
0
نمای بصری فعال
–
–
0
نمای نفوذپذیر فیزیکی
–
–
–
0