تارا فایل

پرسشنامه انگیزه پیشرفت A M T هرمنس




مقیاس
انگیزه پیشرفت )T.M.A( هرمنس

پرسشنامه انگیزه پیشرفت )A.M.T( هرمنس، یکی از رایج ترین پرسشنامه های مداد و کاغذی برای سننج نیناز بنه پیشرفت است. هرمنس )1977( برمبنای دان نظری و تجربی موجود درباره نیاز به پیشرفت و با بررسنی پیشنینه پنژوه های مربوط به موضوع نیاز به پیشرفت، این پرسشنامه را ساخته است.

پرسشنامه اولیه دارای 29سوال بود که بر مبنای ده وِیژگی که متمایز کننده افراد دارای انگیزه پیشرفت باال از افراد بنا انگیزش پیشرفت پایین به شرح زیر تهیه گردید. هرمنس برای تهیه مواد پرسشنامه، نه وِیژگی افراد دارای انگیزه پیشنرفت باال از افراد انگیزه پیشرفت پایین حاصل از پژوهشهای قبلی را به عنوان مبنا برای انتخاب سوالها برگزید.

.1سطح آرزوی باال

.2انگیزه قوی برای تحرک به سوی باال

3. مقاومت طوالنی در مواجهه با تکالیف یا سطح دشواری متوسط

4. تمایل به تالش مجدد در انجام تکالیف نیمه تمام

5. ادراک پویا از زمان، این احساس که امور به سرعت روی می دهند.

6. آینده نگری

.7توجه به مالک شایستگی در انتخاب دوست، همکار و الگو

8. بازشناسی از طریق عملکرد خوب در کار

.9 کاری را به خوبی انجام دادن

.10 رفتار ریسک کردن پایین

این ده وِیژگی را هرمنس بر مبنای پژوهشنهای قبلنی بدسنت آورده بنود و بنه عننوان اسناس و راهنمنا بنرای انتخناب سواالت برگزید.

پرسشنامه نهایی

پس از اجرای آزمایشی و تجزیه و تحلیل سواالت و محاسبه همبستگی یک یک سواالت با کل آزمون 29 سنوال بنه عنوان پرسشنامه نهایی انگیزه پیشرفت انتخاب شد. الزم به ذکر است که پس از تحلیل سواالت هنی سنوال مانناداری در رابطه با ویژگی دهم در پرسشنامه نهایی وارد نشد، لذا پرسشنامه نهایی تنها براساس 9 ویژگی ساخته شد

سواالت پرسشنامه به صورت جمالت ناتمام بیان شده است. و به دنبال هر جمله چند گزیننه داده شنده اسنت. جهنت یکسان سازی ارزش سواالت برای هر 97 سوال پرسشنامه 4 گزینه نوشته شد. این گزینه ها به حسب اینکه شندت انگینزه پیشرفت از زیاد به کم یا کم به زیاد باشد به آنها نمره داده می شود.

شیوه نمره گذاری

نمره گذاری پرسشنامه با توجه به ویژگیهای 9 گانه که سواالت براساس آنها تهیه شده است، انجام می گینرد. باینی از سواالت به صورت مثبت و بایی دیگر به صورت منفی ارائه شده است. در سواالت شنماره 4،1، 9، 10، 14، 15، 16، 20، 23، 27، 28، 29 به الف 1، به ب 2، به جیم 3، و دال 4 و در سواالت شنماره 2، 3، 5، 6، 7، 8، 11، 12، 13، 17، 18، 19، 21، 22، 24، 25، 26، به الف 4، به ب 3، به جیم 2 و دال 1 داده می شود و دامنه تغییرات از 29 تا 116 می باشد.

تفسیر آزمون:

نمره کل یانی نمره ای که از مجموع سواالت به دست می آیند اگنر بناال ) بناالتر از مینانگین( باشند نشنانگر انگینزه پیشرفت باال و نمرات پایین )پایین تر از میانگین( بیانگر انگیزه پیشرفت پایین در فرد می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس:

هرمنس )1970( برای محاسبه روایی از روایی محتوا که اساس آن را پژوه قبلی درباره انگیزه پیشرفت تشکیل منی داد، استفاده کرد و همچنین او ضریب همبستگی هر سوال را با رفتارهای پیشرفت گرا محاسنبه کنرده اسنت. ضنرایب بنه

ترتیب سواالت پرسشنامه در دامنه ای از 0/30تا 0/57می باشد. عنالوه بنر اینن در ینک مطالانه هنرمنس بوجنود ضنریب همبستگی بین این پرسشنامه و آزمون اندریافت موضوع )TAT( اشاره دارد.

هرمنس در سال 1970 برای محاسبه پایایی آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی از روش آزمون آلفای کرونباخ اسنتفاده کرد. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه به میزان 0/84 بدست آمد. با استفاده از روش بازآزمایی در مطالاه اصلی پرسشنامه باد از گذشت سه هفته مجددا به کارآموزان داده شد. ضریب پایایی بدست آمده 0/84بدست آمد. در پژوه حاضر روایی آزمون توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تایید قرار گرفته است.و پایایی آن در این پنژوه بنا اسنتفاده از روش آلفای کرونباخ ،0.90 بدست آمد. که قابل قبول می باشد و نشان می دهد کنه سنواالت از نظنر دروننی بنا آزمنون همبستگی مانا داری دارند.

هنجاریابی پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس در ایران

در 87-79 در یک پژوه دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسنالمی واحند سناوه اقندام بنه اسنتاندارد کنردن و تهینه

آزمون انگیزه پیشرفت شد که در زیر چکیده این پژوه آمده است.

این پژوه با هدف ساخت،اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون انگیزه پیشرفت روی گروه نمونه ای بنه حجنم 1073نفر 560(دختر و 513پسر( از دان آموزان دبیرستانی شهرستان ساوه و حومه که با روش نمونه برداری چند مرحلنه

ای انتخاب شده اند،اجرا شده است. ابزار پژوه را پرسشنامه انگیزه پیشرفت هنرمنس بنا 29 سنوال بنه همنراه 11 سنوال

اضافه شده توسط پژوهشگر تشکیل می دهد. ضریب اعتبار آزمون با استفاده از آلفای کرونبناخ پنس از حنذف 8 سنوال

برابر با 0/83 بدست آمد. اجرای روش تحلیل مولفه های اصلی در پژوه دربناره رواینی پرسشننامه نشنان داد کنه منواد پرسشنامه به گونه کلی با یک عامل همبسته است.نتیجه نشان داد که دختران در تمام پایه های تحصیلی، انگینزه پیشنرفت بیشتری نسبت به پسران دارند. )نامدار،.)1382

نام و نام خانوادگی: شماره دانشجویی: کالس:

پرسشنامه ای که در اختیار دارید از 29 جمله ناتمام تشکیل شده است . لطفا ابتدا جمله نناقص را بنا دقنت بخوانیند و باند برای تکمیل هر یک از جمالت ناقص ، فقط یکی از موارد )الف -ب – ج- د(که موافق نظرتان است را انتخناب نمنوده و با عالمت )×( روی پاسخنامه مشخص نمایید سای کنید به سواالت با دقت پاسخ دهید و اطمینان داشته باشید که پاسنخ های شما محرمانه تلقی خواهد شد.

-1 کار کردن چیزی است که……………..

الف(اصال دوست ندارم آن را انجام دهم. ب( دوست ندارم آن را انجام دهم.

ج( دوست دارم آن را انجام دهم. د(خیلی زیاد دوست دارم آن را انجام دهم.

-2 در دانشگاه فکر می کنند که من فردی …………………

الف(بسیار سخت کوش هستم . ب( سخت کوش هستم .

ج(نسبتا راحت طلب هستم . ج(خیلی راحت طلب هستم .

-3افراد دیگر فکر می کنند که من ………………………………….

الف(خیلی سخت کوش هستم . ب( سخت کوش هستم .

ج( سخت کوش نیستم . د(اصال سخت کوش نیستم .

-4اگر خود را از خیلی قبل برای انجام یک تکلیف آماده کنیم این کار …………………..

الف(واقاا بی مانی است. ب( بی مانی است.

ج(قبول واقایت است . د(برای موفقیت ضروری است.

-5 توقای که از خودم موقع کار کردن دارم ……………….

الف( خیلی باال است. ب( باال است.

ج(پایین است . د(خیلی پایین است.

-6 هنگامی که مالم در کالس درس می دهد ……………………….

الف( ماموال تمام وجودم را به کار می گیرم تا کارم را به بهترین وجه انجام داده و تصور خوبی به مالم بدهم. ب(ماموال به دروسی که گفته می شود توجه زیادی می کنم.

ج(موقع درس دادن مالم افکار من به سوی امور دیگر منحرف می شوند. د(بیشتر به اموری که مربوط به دانشگاه نیستند عالقه مند می شوم. -1من 7ماموال مقدار کاری که انجام می دهم ………………………….
الف(خیلی بیشتر از تصمیمی است که قصد انجام آن را داشته ام. ب( بیشتر از تصمیمی است که قصد انجام آن را داشته ام.

ج( کمتر از تصمیمی است که قصد انجام آن را داشته ام.

د( خیلی کمتر از تصمیمی است که قصد انجام آن را داشته ام.

-8 هر گاه تکلیفم را خوب انجام نداده و به هدفم نرسیده باشم ………….

الف(برای رسیدن به هدف نهایت کوش خود را می کنم. ب(برای رسیدن به هدف یکبار دیگر تالش می کنم.

ج(مایلم که از آن صرف نظر کنم.
د(ماموال از آن صرف نظر می کنم.
-9 در دانشگاه داشتن پشتکار به نظرم ………………
الف(خیلی بی اهمیت است.
ب( نسبتا بی اهمیت است.
ج( با اهمیت است.
د( خیلی با اهمیت است.
-10 شروع کردن به انجام تکالیف دانشگاه در منزل …….
الف (تالش خیلی زیادی الزم دارد.
ب( تالش زیاد الزم دارد.
ج( تالش کم الزم دارد.
د( تالش خیلی کم الزم دارد.
-11 هنگامی که در کالس های پایین تر بودم مایارهنا و انتظناراتی کنه بنا توجنه بنه مینزان مطالانه از خنودم داشنتم

………………

الف(خیلی باال بود.
ب(متوسط بود.
ج( پایین بود .
د(خیلی پایین بود.
-12 اگر درحال انجام تکالیفم ،مرا به تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو فرا بخوانند ، باد از آن ………………
الف(همیشه بالقاصله سرکارم برمی گردم.
ب(توقف کوتاهی می کنم و باد به کار برمی گردم.
ج(همیشه قبل از شروع مجدد کار ،کمی منتظر می مانم.
د(برگشتن مجدد به کار را خیلی دشوار می بینم.
-13 من کاری را که انجام دادن آن احساس مسئولیت زیادی را بخواهد …………………
الف(خیلی دوست دارم .
ب(تنها در صورتی که پول خوبی بابت آن بپردازند انجام می دهم.
ج(فکر می کنم نتوانم انجام دهم.
د(دوست ندارم.
-14آن زندگی که اصال نیازی به کار کردن نداشته باشد از نظر من…………….
الف(خیلی خوشایند است.
ب( خوشایند است.
ج(نا خوشایند است. د(خیلی نا خوشایند است.
-15زمانی که در کالس های پایین تر بودم فکر می کردم نائل شدن به یک موقایت باال در جاماه )مقنام و منوقایتی

را کسب کردن(

الف(خیلی کم اهمیت دارد.
ب( کم اهمیت دارد
ج(زیناد اهمینت دارد. د(خیلنی زیناد اهمینت
دارد.

-16 موقای که در برابر انجام کار با مشکلی روبه رو می شوم
…………
الف(خیلی سریع از انجام دادن آن صرف نظر نمی کنم .
ب( سریع از انجام دادن آن صرف نظر می کنم.
ج(خیلی زود از انجام دادن آن صرف نظر نمی کنم.
د(ماموال آن را به انجام می رسانم.
-17 به طور کلی ……….

الف (خیلی زیاد آینده نگر هستم.
ب(زیاد آینده نگر هستم.
ج( آینده نگر نیستم.
د( اصال آینده نگر نیستم.

-18 در دانشگاه به نظر من ، دانشجویانی که خیلی زیاد مطالاه می کنند ………………

الف(افراد خیلی خوبی هستند.
ب(افراد خوبی هستند
ج(افراد خوبی نیستند.
د(اصال افراد خوبی نیستند.
-19 در دانشگاه کسانی را که به موقایت های بسیار باالیی نائل شده اند……….

الف(خیلی زیاد تحسین می کنم.
ب( زیاد تحسین می کنم
ج( تحسین نمنی کننم. د( اصنال تحسنین نمنی
کنم.

-20 برای استفاده از لذت ها و تفریحات اضافی زندگی ……………..

الف (اصال وقت ندارم.
ب( اغلب وقت ندارم.
ج( ماموال بنه قندر کنافی وقنت دارم.
د( همیشنه وقنت
دارم.

)21من ماموال فردی ……………

الف(خیلی مشغول هستم.
ب( مشغول هستم .
ج( مشغول نیستم .
د(اصال مشغول نیستم .
-22 من بدون اینکه خسته شوم می توانم برای …………..

الف(مدت زمان خیلی زیادی روی امر خاصی کار کنم.

ب( مدت زمان زیادی روی امر خاصی کار کنم.
ج( مدت زمان کوتاهی روی امر خاصی کار کنم

د( مدت زمان خیلی کوتاهی روی امر خاصی کنار
کنم

-23 زمانی که در کالس های پایین تر بودم،رابطه خوب داشتن با مالمانم …………….

الف(خیلی زیاد مورد قدردانی قرار می گرفت.

ب( زیاد مورد قدردانی قرار می گرفت.

ج(به نظر مهم نبود.

د( به نظر می رسید کامال بی اهمیت باشد.

-24 پسران شغل پدرانشان را به عنوان مدیر یک موسسه دنبال می کنند زیرا ………….

الف(آن ها مایلند فاالیت موسسه را توساه بخشند.

ب(از این نظر که پدرانشان مدیر است خوشبخت هستند.
ج(آن ها می توانند نظرات جدید خود را به عمل در آورند.
د(آن ها می توانند نیازهای مادی خنود را بنرآورده
سازند.

-25 وقتی کالس های پایین تر بودم دلم می خواست………….

………

الف(آدم خیلی مهمی باشم.

ب( آدم مهمنی باشنم.

ج( آدم نسنبتا مهمنی باشنم.
د( آدم مامنولی
باشم.

-26 من نظم دادن به امور را ……………..

الف(خیلی دوست دارم.
ب( الف( دوست دارم.

ج(زیاد دوست ندارم.
د( اصال دوست ندارم.
-27 زمانی که کاری را شروع می کنم …………………

الف( هرکز آن را تا رسیدن به یک نتیجه موفقیت آمیز ادامه نمی دهم. ب( خیلی کم آن را تا رسیدن به یک نتیجه موفقیت آمیز ادامه می دهم. ج( گاهی آن را تا رسیدن به یک نتیجه موفقیت آمیز ادامه می دهم.

د( همیشه آن را تا رسیدن به یک نتیجه موفقیت آمیز ادامه می دهم.

-28 من………….

الف(بیشتر مواقع خسته هستم.
ب(اغلب خسته هستم.
ج(خیلی کم خسته هستم.
د(اصال خسته نیستم.
-29خرید کردن،کاری است که من آن را ………….

الف(خیلی دوست دارم.
ب( دوست دارم.
ج(زیاد دوست ندارم.
د( اصال دوست ندارم.

لطفا حتما اطالعات زیر را تکمیل نمایید.)الزم به ذکر است که مشخصات شما کامال محرمانه بوده و صرفا جنبه پژوهشی

دارد لذا هی نگرانی از جهت آن نداشته باشید.(

*نام و نام خانوادگی:

**شماره دانشجویی:

*گروه:

پاسخنامه انگیزه پیشرفت هرمنس

ردیف
الف
ب

ج
د
امتیاز
ردیف
الف
ب
ج
د

امتیاز

1

16

2

17

3

18

4

19

5

20

6

21

7

22

8

23

9

24

10

25

11

26

12

27

13

28

14

29

15

جمع امتیازات ستون اول =

جمع امتیازات ستون دوم =

جمع کل امتیازات دو ستون =


تعداد صفحات : 13 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود