به نام خدا
پرسشنامه الگوی ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی 1994
دانشجوی گرامی
باسلام، خواهشمند است در ابتدا اطلاعات خواسته شده را تکمیل و بعد جملات زیر را با دقت مطالعه فرمائید و گزینهای را که مطابق با شماست با گذاشتن شماره مربوط به گزینه در مربع مقابل هر سوال مشخص نمایید. دقت و صداقت شما در پاسخگویی یاری گر ما در انجام هرچه بهتر این تحقیق خواهد بود. در صورت تمایل ایمیل خود را بنویسید تا نتیجه نهایی تحقیق برایتان ارسال شود.
جنس : مذکر مونث رشته تحصیلی: سن:
در این قسمت لطفاً گزینه ای را که بیش از همه شبیه وضعیت خانواده شماست، با علامت √ مشخص کنید.
کاملا متفاوت=1 تقریباً متفاوت=2 تاحدی متفاوت تا حدی شبیه=3 تقریباً شبیه=4 کاملاً شبیه=5
شماره
جمله
پدر
مادر
1
ما در خانواده اغلب با پدر/مادرم درباره موضوعاتی از قبیل سیاست و مذهب بحث و گفتگو می کنیم. هر چند بعضی از اعضای خانواده با یکدیگر موافق نباشند.
2
اغلب پدر/ مادرم چیزی مثل این می گوید: "تمام اعضای خانواده در تصمیم گیریهای خانواده باید نظر خود را بگویند".
3
اغلب وقتی خانواده درباره چیـزی صحبت می کند پدر / مادرم نظر من را هم می پرسد.
4
پدر / مادرم من را تشویق می کند تا افکار و عقاید آنها را مورد بحث و بررسی قرار دهم.
5
اغلب پدر / مادرم چیزی مثل این می گوید: "تو همیشه باید به هر دو جنبه مثبت و منفی مطلب مورد بحث توجه کنی".
6
معمولاً آنچه را که دارم درباره اش فکر می کنم، با پدر / مادرم در میان می گذارم.
7
من تقریباً می توانم هر چیزی را با پدر / مادرم در میان بگذارم.
8
ما اغلب در خانواده خود با پدر/مادرم درباره احساسات و عواطفمان صحبت می کنیم.
9
اغلب من و پدر / مادرم درباره هر چیزی گفتگوهای طولانی، آسوده و راحتی داریم.
10
من واقعاً از صحبت کردن با پدر/مادرم لذّت می برم حتی وقتی با هم توافق نداریم.
11
پدر/مادرم من را تشویق می کند تا احساساتم را بیان و ابراز کنم.
12
پدر / مادرم تمایل دارد احساساتش را به راحتی بیان کند.
13
من با پدر/مادرم به عنوان یک خانواده اغلب درباره کارهایی که در طول روز انجام داده ایم صحبت می کنیم.
14
من با پدر/مادرم در خانواده خود اغلب درباره نقشه ها و آرزوهایی که برای آینده داریم حرف می زنم.
15
پدر / مادرم دوست دارد نظر من را بشنود، حتی وقتی که من با او موافق نیستم.
16
وقتی هر چیز واقعاً مهمی در میان است، پدر / مادرم از من انتظار دارد بدون هیچ چون وچرایی از او اطاعت کنم.
17
در خانه ما، همیشه پدر / مادرم حرف آخر را می زند.
18
پدر / مادرم احساس می کند باید رئیس باشد.
19
بعضی وقتها وقتی عقاید من با عقاید پدر / مادرم متفاوت است، او از دست من عصبانی می شود.
20
وقتی پدر /مادرم عقیده من را نمی پسندد، نمی خواهد درباره آن چیزی بداند.
21
وقتی در خانه هستم از من انتظار می رود دستورات پدر / مادرم را اطاعت کنم.
22
اغلب پدر / مادرم چیـزهایی مثل این می گوید: "وقتی بـزرگ شـدی بهتــر می فهمی".
23
اغلب پدر / مادرم چیزهایی مثل این می گویند: "عقیده و نظر من درست است و تو نباید در مورد آن چون و چرا کنی".
24
اغلب پدر / مادرم چیزهایی مثل این می گویند: "بچه نباید با بزرگترها بحث کند".
25
اغلب پدر / مادرم چیزهایی مثل این می گویند: "درباره بعضی چیزها نباید حرف زد".
26
اغلب پدر / مادرم چیزهایی مثل این می گویند: "در بحثها به جای اینکه دیگران را کفری و عصبانی کنی، باید تسلیم شوی (کوتاه بیایی).
جمع سوالات 1 تا 15 بعد گفت و شنود جمع سوالات 16 تا 26 بعد همنوایی
پرسشنامه ی الگوهای ارتباطی خانواده: این ابزار یک مقیاس خودسنجی است که توسط فیتزپاتریک و ریچی (1994) طراحی شده و بدین وسیله درجه موافقت یا عدم موافقت پاسخ دهنده را در دامنه ای پنج درجه ای (5= کاملا موافقم، 1= کاملا مخالفم) درباره ی 26 گویه که در زمینه ارتباطات خانوادگی او هستند، خواهد سنجید.
این ابزار ابعاد گفت و شنود و همنوایی را میسنجد، بدین صورت که 11 گویه اول مربوط به بعد همنوایی و 15 گویه بعد مربوط به بعد گفت و شنود است. کوئرنر و فیتزپاتریک (2002) روایی محتوایی، ملاکی و سازه و پایایی (آلفای کرونباخ، و بازآزمایی) این مقیاس را مطلوب گزارش کرده اند. در ایران نیز کوروش نیا (1385) پایایی این ابزار را به روش ضریب آلفای کرونباخ برای بعد گفت و شنود 87/0 و برای بعد همنوایی 81/0 به دست آورده است.
منبع
کورش نیا، مریم (1385). بررسی تاثیر ابعاد الگوی ارتباطی خانواده بر میزان سازگاری روانی فرزندان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Toward a theory of family communication. Communication Theory, 12, 70-91.