پرسشنامه ارزیابی قابلیتهای یادگیری سازمانی (گومز و همکاران، 2005)
ردیف
عبارات
بسیار کم
کم
متوسط
زیاد
بسیار زیاد
1
مدیران فدراسیون مکرراً کارکنان را در فرایند تصمیمگیری مشارکت میدهند.
2
یادگیری به عنوان نوعی سرمایهگذاری در محیط فدراسیون در نظر گرفته میشود، نه هزینه.
3
مسئولین همواره به دنبال استفاده از روشهای جدید در محیط کار فدراسیون هستند.
4
قابلیت یادگیری کارکنان به عنوان عامل کلیدی موفقیت فدراسیون در نظر گرفته میشود.
5
در فدراسیون ما ایدههای خلاقانه مورد تشویق قرار میگیرد.
6
همه کارکنان دانش عمومی راجع به اهداف اصلی فدراسیون دارند.
7
همه بخشهای فدراسیون از نحوه مشارکت برای رسیدن به اهداف کلی آن آگاه هستند
8
همه بخشهای فدراسیون با هم ارتباط موثری داشته و با روش هماهنگی با یکدیگر کار میکنند.
9
در این فدراسیون از پیشنهاد روشهای جدید که میتوان از آنها به صورت آزمایشی برای انجام کارها استفاده کرد، تقدیر به عمل میآید.
10
در محل کارم آنچه که سایر فدراسیونها انجام میدهند، دنبال میشود و تجارب و تکنیکهای آنها که به نظر مفید و جالب است مورد استفاده قرار میگیرد.
11
تجارب و ایدههای فراهم شده بوسیله منابع خارجی (مانند سایر فدراسیونها و سازمان تربیت بدنی) به عنوان ابزاری مفید برای یادگیری در محل کارم مورد استفاده قرار میگیرد.
12
بخشی از فرهنگ کاری ما اینست که کارکنان فدراسیون میتوانند بر دیدگاههای خود پافشاری کنند و پیشنهادات خود را با توجه به رویهها و روش کار خود ارایه دهند.
13
خطاها و شکستها در هر سطحی، همواره مورد بحث و ریشهیابی قرار میگیرد.
14
همکارانم میتوانند در مورد ایدهها، برنامهها و فعالیتهایی که ممکن است برای فدراسیون مفید باشد با همدیگر صحبت کنند.
15
کار گروهی در این فدراسیون روش متداولی برای کار کردن است.
16
در این فدراسیون ابزارهایی مانند دفاتر ثبت وقایع وجود دارد تا تجارب گذشته حتی اگر کارکنان در کوتاه مدت عوض شوند، حفظ و نگهداری شود.
17
در محل کارم اگر مشکلی پیش آید، میتوانم از طریق تجارب کسب شده قبلی آن را حل کنم.
معرفی پرسشنامه:
این مقیاس، توسط گومز و همکاران (2005) تدوین شد که شامل 17 گویه و 4 مولفه تعهد مدیریت برای یادگیری (گویههای 1، 2، 3، 4 و 5)، دید سیستمی (گویههای 6، 7 و 8)، فضای باز و آزمایشگری(گویههای 9، 10، 11 و 12) و انتقال و یکپارچهسازی دانش (گویههای 13، 14، 15، 16 و 17) میباشد که براساس مقیاس پنج سطحی لیکرت، از بسیار کم (نمره 1) تا بسیار زیاد (نمره 5) نمرهگذاری میشود.
روایی و پایایی:
در پژوهش کلانی و الهی (1393) ضرایب آلفای کرونباخ مولفههای تعهد مدیریت برای یادگیری، دید سیستمی، فضای باز و آزمایشگری، و انتقال و یکپارچهسازی دانش و کل مقیاس به ترتیب: 79/0، 84/0، 82/0، 84/0، 90/0 بدست آمد. همچنین روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه نیز مطلوب گزارش گردید.
*********************************************
منبع:
کلانی، امین ؛ الهی، علیرضا (1393). اعتباریابی و رواسازی ابزار ارزیابی قابلیتهای یادگیری سازمانی در فدراسیونهای ورزشی ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 27، بهمن و اسفند 1393، صص 147-164.
*********************************************