به نام خدا
پرسشنامه حساسیت اضطرابی ASI فلوید و همکاران 2005
نام و نام خانوادگی: سن: جنس:
تحصیلات: تاهل:
دستورالعمل:
با استفاده از مقیاس پنج نقطه ای زیر، میزان موافقت خود را با هر جمله مشخص کنید. اگر جمله ها به چیزی مربوط می شود که تا به حال تجربه اش نکرده اید (برای مثال، جمله "وقتی احساس لرزش می کنم دچار ترس می شوم" برای کسی که هرگز "لرزش" نداشته است)، پاسخ خود را بر این مبنا ارائه دهید که اگر چنین تجربه ای می داشتید در آن صورت احتمالاً احساستان چگونه می بود. در موارد دیگر به کل جمله ها بر مبنای تجربه خودتان پاسخ دهید.
ردیف
جملات
خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
1
برایم مهم است که نگران و هراسان به نظر نرسم.
2
وقتی نمی توانم توجه ام را روی کاری متمرکز کنم نگران می شوم که مبادا دیوانه شوم.
3
وقتی احساس لرزش می کنم دچار ترس می شوم.
4
وقتی احساس می کنم دارم از حال می روم دچار ترس می شوم.
5
برایم مهم است که هیجانات خودم را در کنترل داشته باشم.
6
وقتی قلبم به شدت می تپد دچار ترس می شوم.
7
وقتی معده ام غار و غور صدا می دهد شرمسار می شوم.
8
وقتی حالت تهوع به من دست می دهد دچار ترس می شوم.
9
وقتی متوجه می شوم قلبم به شدت می تپد نگران می شوم که مبادا دچار حمله قلبی شوم
10
وقتی به نفس نفس می افتم دچار ترس می شوم.
11
وقتی تهوع دارم نگران می شوم که مبادا به بیماری وخیمی مبتلا باشم.
12
وقتی نمی توانم توجه ام را روی کاری تمرکز دهم دچار ترس می شوم.
13
وقتی دچار لرزش می شوم افراد دیگر متوجه می شوند.
14
احساسات غیر معمول بدنی مرا دچار ترس می کنند.
15
وقتی نگران و مضطرب هستم نگرانم که مبادا به بیماری وخیمی مبتلا باشم.
16
وقتی نگران و مضطرب هستم، دچار ترس می شوم.
الف) پرسشنامهی حساسیت اضطرابی
پرسشنامهی حساسیت اضطرابی (1ASI) یک پرسشنامهی خودگزارشدهی است که 16 گویه دارد و بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرتی (خیلی کم=0 تا خیلی زیاد=4) است. هر گویه این عقیده را منعکس میکند که احساسات اضطرابی به صورت ناخوشایند تجربه میشوند و توان منتهی شدن به پیامد آسیبزا را دارند. درجهی تجربهی ترس از نشانههای اضطرابی با نمرات بالاتر مشخص میشود. دامنهی نمرات بین 0 تا 64 است. فلوید2، گارفیلد3 و مارکز4 (2005) ساختار این پرسشنامه از سه عاملِ؛ ترس از نگرانیهای بدنی (8 گویه)، ترس از نداشتن کنترل شناختی (4 گویه) و ترس از مشاهده شدن اضطراب توسط دیگران (4 گویه) تشکیل شده است. بررسی ویژگیهای روانسنجی این مقیاس، ثبات درونی آن را (آلفای بین 80/0 تا 90/0) نشان داده است. اعتبار بازآزمایی بعد از 2 هفته 75/0 و به مدت سه سال 71/0 نشان داده است که حساسیت اضطرابی یک سازهی شخصیتی پایدار است (ریس5، پترسون6، گارسکی7 و مکنالی3، 1986). اعتبار آن در نمونهی ایرانی بر اساس سه روش، همسانی درونی، بازآزمایی و تنصیفی محاسبه شد که برای کل مقیاس به ترتیب ضرایب اعتبار 93/0، 95/0 و 97/0 به دست آمد. روایی بر اساس سه روش روایی همزمان، همبستگی خرده مقیاسها با مقیاس کل و با یکدیگر و تحلیل عوامل محاسبه شد. روایی همزمان از طریق اجرای همزمان با پرسشنامهی "SCL-90" انجام شد که ضریب همبستگی 56/0 حاصل آن بود. ضرایب همبستگی با نمرهی کل در حد رضایتبخش و بین 74/0 تا 88/0 متغیر بود. همبستگی بین خرده مقیاسها نیز بین 40/0 تا 68/0 متغیر بود (بیرامی، اکبری، قاسمپور و عظیمی، 1391). پایایی مقیاس مذکور در پژوهش مشهدی، قاسم پور، اکبری، ایل بیگی و حسن زاده (1392) با روش آلفای کرونباخ 87/0 و با همین روش در پژوهش قاسمی (1391)، 89/0 گزارش شد.
منبع
بیرامی، منصور، اکبری، ابراهیم، قاسم پور، عبدالله و عظیمی، زینب (1391). بررسی حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مولفه های تنظیم هیجانی در دانشجویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار. فصلنامه روانش ناسی بالینی، سال 2، شماره 8، صفحات 69-43.
مشهدی، علی، قاسم پور، عبدالله، اکبری، ابراهیم، ایل بیگی، رضا و حسن زاده، شهناز (1392). نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش بینی اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، سال 14، شماره 2، صفحات 99-89.
قاسمی، نوشاد (1391). مقایسه حساسیت اضطرابی و شادکامی بیماران سندروم روده تحریک پذیر (IBS) با افراد سالم در شهر شیراز. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، سال 2، شماره 2، صفحات 112-101.
Reiss, S., Peterson, R. A., Gursky, D. M., & McNally, R. J. (1986). Anxiety sensitivity, anxiety frequency and the prediction of fearfulness. Behavior Research and Therapy, 4(3): 241-248.
Floyd, M., Garfield, A., & Marcus, T. (2005). Anxiety sensitivity and worry. Personality and Individual Differences, 38, 1223-1229.
1 – Anxiety Sensitivity Index
2 – Floyd
3 – Garfiled
4 – Marcus
5 – Reiss
6 – Peterson
7 – Gursky
3 – Mcnally
—————
————————————————————
—————
————————————————————