تارا فایل

پاوپوینت سند آموزشی 2030 و ابهامات آن



سند آموزشی 2030 و ابهامات آن
لیبرالیسم / جهانی سازی و سلطه

دنیای غرب
محل تولد مکتب
لیبرالیسم

ادوار تاریخ
غرب
دوره یونان باستان
دوره هلنستیک
دوره روشنگری
دوره قرون وسطی
دوره رنسانس
دوره پست مدرنیسم
ازفیثاغورث
تا سقراط
(تا5قرن ق میلاد)
ازسقراط تا5قرن بعد از میلاد
ازقرن 5بعد از میلاد
تا قرن 15
از قرن 15 تا قرن 18
از قرن 18 تا قرن 20
قرن 21
دوره مدرنیسم
قرن 20
حاکمیت فلسفه یونانی

دوران کلاسیک باستان
دوره نوزایی

عصر نوگرایی
دوره قرون وسطی

خدا شناسی
هستی شناسی
انسان شناسی
رابطه بین فرد و خدا
در اندیشه غرب
مبانی متفاوت علوم انسانی در اندیشه غرب با اسلام در:

در دوره قرون وسطی کلیسا بر تمام شوون جامعه حاکم بود.
کشیش ها با بی منطقی تمام برجامعه حکومت میکردند
کلیسا از خدا یک تصویر انسانی ساخت
کلیسا به جای هدایت و محبت ، پیام آور خشونت شد.

مسیحیت نوعی اقتدار همه گیر داشت و حوزه سیاست ،اقتصاد،جامعه،فرهنگ و افراد را تحت نظارت و کنترل دقیق خود داشت.
قرون وسطی

دوره رنسانس
دو ریشه تمدن غرب
تمدن های یونان و روم باستان
مذاهب یهودیت و مسیحیت

دوره ی مدرن:
دوران مدرن در واقع دوره ی نقد سنت است.
دراین دوره، عنصر فردیت رشد یافته و فرد به گونه ی آزاد و بر بنیاد اندیشه ی دکارتی، خودش را مالک طبیعت می داند وبه مفهوم توسعه ارزش می دهد.

ویژگی های
دوران مدرن
فرد گرایی افراطی
جدایی دین از سیاست
نپرداختن به اسطوره گرایی
پست مدرنیسم به معناى پایان مدرنیسم نیست، بلکه نقد مدرنیسم و تداوم جریان مدرنیسم مى‏باشد
اومانیسم
سکولاریسم

پارامترهای
روشنفکری
غرب گرا
تقابل با دین و سنت ها
پذیرش قرائتهای مختلف از دین
تطبیق دین با علوم تجربی
مقدس
بودن
نقدناپذیربودن
ازناحیه خداآمدن
بی چون و چرا بودن
کامل بودن
تقدس زدایی از دین

سند آموزشی 2030 و ابهامات آن
سند ۲۰۳۰؛ سندی است که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) برای آموزش در کشورهای جهان تدوین کرده است.
دولت آقای روحانی بی سر و صدا و شتابزده در پی اجرای آن است.

سند آموزشی 2030 و ابهامات آن
آشنایی با یونسکو و اهداف ظاهری و پنهانی آن
یونسکو United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization باعنوان مخفف UNESCO، یک سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی وابسته به « سازمان ملل متحد» است که در راستای اهداف نظام فکری مبتنی بر گلوبالیزاسیون Globalization) ) در 16 نوامبر سال 1945 میلادی با هدف ایجاد صلح بر مبنای همبستگی معنوی و فکری تاسیس کردید. 
 
یونسکو شعار« جنگ ها نخست در اذهان بشر آغاز می شود  از این رو دفاع از صلح نیز باید در ذهن انسانها شکل گیرد. »  راکه در دیباچه این سازمان نیز آمده، سرلوح خود قرارداده است. به همین دلیل در لوگوی سایت یونسکو این جمله نقش بسته است:
« building paece in minds men and women ؛ ایجاد صلح در اذهان مردان و زنان »

سند آموزشی 2030 و ابهامات آن
اهداف ظاهری یونسکو: 1 – توسعه 2- برقراری فرهنگ صلح در جامعه جهانی
البته اینکه تا چه حد خیر خواهانه بدنبال تحقق این اهداف باشد و آیا در پشت این عبارات اهداف دیگری را تعقیب می کند محل تردید جدی است بلکه قرائنی وجود دارد که نشان می دهد این اهداف عالی یعنی توسعه پایدار و صلح  برای بشریت ، پوششی برای اهداف دیگری است که در ادامه بیان خواهد شد. به هرحال علی رغم این اهداف، فعالیت یونسکو در عرصه آموزش بین المللی در دهه های 50 تا 80 تحت الشعاع، جنگ سرد و منازعات قدرت های بین المللی قرار داشت.
 
اما در هرصورت در اسنادرسمی، هدف از تاسیس یونسکو، کمک به فرایند صلح و امنیت جهانی، به واسطه همکاری های بین المللی، در زمینه های آموزشی، علمی و فرهنگی، به منظور افزایش احترام به عدالت، قانون مداری و حقوق بشر، بر پایه «منشور سازمان ملل متحد» ذکر گردید.

سند آموزشی 2030 و ابهامات آن
یونسکو ، با ساختار و اهداف صهیونیستی  
آنچه در مورد یونسکو شائبه برانگیز است، تطابق نُرم فعالیت های این سازمان مهم، با اهداف و آرمان های جماعت و گروهی خاص است. گروهی که مبتنی بر تعالیم قومی خویش سعی در ایجاد نوعی جهان شمولی و غلبه بر نٌرم جهان هستی را دنبال می نمایند. به بیانی صریح، تطابق مانیفستThe Protocols of the Elders of Zion)پروتکل های دانشوران صهیون) در نوع دستورات راهبردی و استراتژیک، با اقدامات صورت گرفته در جهت بستر سازی جهانی، مبین تصور نوعی سلطه جهانی، در پروسه های مشارکتی می باشد. مشارکتی فراقومیتی که اهداف قومی خاص را در قالبی هماهنگ محقق می سازد  براین اساس در The Protocols of the Elders of Zion ، منتشر شده  در1920میلادی، دقیقا 25 سال قبل از تاسیس رسمی سازمان ملل متحد، حکم به برپایی جهانی یکپارچه یا به تعبیر دقیقGlobalization)   ) میدهد. جهانی یکپارچه با حکومتی واحد و نظاماتی سراسری، حول اهدافی کلی و یکسان.  جهت اداره این جهان یکپارچه، در گام اول نیاز به تاسیس سازمانی واحد حول منشوری واحد بود. امری که پس از تجربه و محک اولیه League of Nations جامعه ملل، در۲۶ ژوئن ۱۹۴۵و با تاسیس رسمی United Nations Organization سازمان ملل متحد حولCharter of the United Nations   منشورسازمان ملل متحد به  وقوع پیوست.

سند آموزشی 2030 و ابهامات آن
گام بعدی شکل گیری بازوان تطابقی هر یک از ارکان قدرت سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود.  در این راستا می بایست سازمانی به عنوان متولی رکن فرهنگی، جهت برقراری نظام واحد علمی – آموزشی، و به طور کل فرهنگی، شکل می پذیرفت. براین اساس تاسیس یونسکو UNESCO را می توان در این راستا ارزیابی نمود.
 
ازاین منظر، یونسکو سازمانی فراملیتی جهت ایجاد علقه های واحد فرهنگی و یکسان سازی نوع نگرش جهانیان است. به تعبیری، یونسکو سازمانی فراملیتی است که با تدوین و برنامه ریزی دقیق سعی در تحقق موارد زیر می نماید.
یونسکو و تعامل با سازمان بین المللی روتاری
روتاری بنا به تعریف موسسان آن به مفهوم چرخ های دوار یک کارخانه به هم پیوسته است که با چرخش هر دنده چرخ دنده دیگر نیز به حرکت در می آید و در نتیجه کل سیستم متحرک می شود. با این تعبیر کلوپ روتاری بین المللی به دنبال ایجاد یک نظام به هم پیوسته و متشکل جهانی است که با اراده و حرکت دندانه های کلوپ مادر تمام این سیستم جهانی در جهت منافع غرب به حرکت درآید.
 
در صفحه33 پیام یونسکو شماره387 مهر ماه 1393 چنین آمده است: کوئیچیرو ماتسورا، مدیرکل یونسکو و جاناتان ماجیاگبی، رئیس سازمان بین المللی روتاری، روز یازدهم اکتبر 2004 یادداشت تفاهمی امضا کردند تا از این طریق مدیران مناطق مختلف روتاری را به همکاری با کمیسیو نهای ملّی یونسکو در ترویج صلح و تفاهم جهانی تشویق کنند. روتاری، که در سال 1905 در شیکاگو تاسیس شد، یک سازمان بین المللی تشکیل شده از رهبران تجاری و حرفه ای دنیاست که در راستای هدفهای بشردوستانه و نیز برای برقراری صلح در جهان تلاش می کند. این سازمان ، با 31000 باشگاه و نزدیک به 5/ 1 میلیون عضو در 166 کشور فعّال است .ماتسورا و ماجیاگبی در پیام مشترکی اعلام کردند: « هدف مشترک یونسکو و سازمان بین المللی روتاری، به را هاندازی پروژه ها و برنامه هایی با مشارکت سازمان های دولتی، غیردولتی و مدنی دیگر، با هدف استقرار صلح جهانی است. باشگاه های روتاری با همکاری یونسکو میتوانند از طریق اجرای پروژه هایی برای ترویج صلح در اجتماعات سراسر دنیا، میزان اثربخشی خود را افزایش دهند.» 

سند آموزشی 2030 و ابهامات آن
در دی 95 سند ملی آموزش 2030 ایران رونمایی و موجب نگرانی جامعه علمی – آموزشی کشور شد. چرا سند به این مهمی بدون هیچ گونه اطلاع رسانی قبلی و حتی بدون حضور نهادهای تصمیم گیر، سیاست گذار و قانون گذار از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و چهره های علمی کشور و خبرنگاران رونمایی شد و جزئیات آن منتشر نشده است؟ ً وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفته کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) در ایران در چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 و مطابق با آخرین مصوبات و دستورات بین المللی اقدام به تدوین سند ملی آموزش ملی 2030 ایران کرده است.
سوال اول: چرا چنین سندی در سکوت کامل و بدون نظرخواهی از کارشناسان تدوین شده و در معرض نقد و بررسی عالمانه جامعه علمی – آموزشی کشور قرار نگرفته است؟
سوال دوم: آیا چنین سندی باید در مراجع قانونی صاحب صلاحیت کشور مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس معیارهای تربیتی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی تدوین و به تصویب برسد یا از سوی یونسکو و با همکاری بانک جهانی و براساس معیارهای لیبرالی و سرمایه داری دیکته شود؟
سوال سوم: وجاهت قانونی و صلاحیت علمی – آموزشی کمیسیون یونسکو چیست که تدوین سند ملی آموزشی کشور به دست آن سپرده شده است؟

سند آموزشی 2030 و ابهامات آن
در سند 2030 در ظاهر عبارت خوبی مانند آموزش و توسعه پایدار به کار برده شده، اما آنچه که از نتیجه عملی آن به دست می آید تغییر باورهای مردم و هماهنگ کردن نسل آینده با سیاست های نظام سلطه سرمایه داری تحت عنوان نظم جهانی است.
از دلایل توجیهی این سند استقاده از توانمندی های بین المللی بیان شده، در حالی که حقیقت امر این است که در پس قول و قرارهای داده شده، باید داده های اطلاعاتی آموزشی و پرورشی کشور را در اختیار خارجی ها بگذاریم، چنان که وزیر علوم تصریح کرده سالانه باید این اطلاعات ارسال شود و نگرانی این است که این اطلاعات در اختیار نهادهای جاسوسی دنیا و به ویژه سیا و موساد قرار گیرد!، آن گونه که قبلاً رخ داده است.
با توجه به محور بودن تساوی جنسیتی و حقوق بشر و سبک زندگی غربی در سند 2030، نگرانی مهم تر این است که دادن این گونه تعهدات بین المللی بدون تصویب در مراکز تصمیم گیری و قانونگذاری کشور، خود زمینه ساز فشارهای بین المللی و تصویب قطعنامه های سازمان ملل علیه ملت ایران به بهانه های حقوق بشری خواهد شد و بر مبنای همین تعهدات عده ای وطن فروش اقدام به نوشتن نامه به رئیس جمهور آمریکا می کنند و از او می خواهند تحریم ها را علیه ملت ایران تشدید کنند،

سند آموزشی 2030 و ابهامات آن
خصوصی سازی مدارس را نیز باید در جهت اجرای همین سند2030 ارزیابی کرد. رئیس جمهور سال 94 در آیین نکوداشت مقام معلم تاکید می کند «آموزش و پرورش باید به تدریج و گام به گام از حالت دولتی بودن خارج شود». در حالی که خصوصی سازی آموزشی و سلب اختیار از دولت ها و حاکمیت کشورها که توسط میلتون فریدمن اقتصاددان آمریکایی پیشنهاد شده، مهم ترین ویژگی سند آموزشی2030 دیکته شده از سوی یونسکو و در راستای اهداف نظام سرمایه داری جهانی است و مهم ترین دستاورد آن نفوذ جریان ها و منابع روشنفکری و سکولار در فضای آموزشی و تربیتی کشور بر مبنای آموزه های غربی است. این هدف آشکارا در کتابچه های راهنمای یونسکو با عنوان «آموزش همگانی جهانی» به چشم می خورد. به همین دلیل است که برخی تئوریسین های دولت یازدهم علنا اعلام می کنند «دوره آموزش و پرورش ایدئولوژیک به پایان رسیده است.»!
نکته فاجعه بار اینجاست که تاکنون اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی واکنشی به تدوین و اجرای غیرقانونی سند 2030 از خود نشان نداده اند و بی توجهی به این سند مهم آموزشی کشور زمانی قابل درک می شود که رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ۸ آذر ۹۴ در مصاحبه ای در خصوص سند بین المللی«آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت» تاکید می کند «در مکاتبه و گفت وگو در باره فاجعه برانگیز بودن آن، با شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون آموزشی وزارتخانه مربوطه و روسای کمیسیون های فرهنگی و آموزش عالی مجلس، همه گفتند ما نفهمیدیم چی بود و تصویب شد!!!»

رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی رتبه این سازمان متعهد شدند تا اهداف دستور کار جهانی توسعه پایدار 2030 را که نتیجه یک فرآیند گسترده مشورتی در سطح جهانی بود، در سیاست گذاری کلان ملّی خود از اول ژانویه 2016 اجرایی کنند. این دستور کار دارای 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه است.
استفاده از تجربه های بین المللی برای توسعه و مدرن کردن آموزش کشور

دلایل مخالفت با سند 2030 یونسکو
با سند 2030 یونسکو بیشتر به دلیل برخی از جزئیات و بندهای آن که با اسناد بالادستی و برنامه های تحولی آموزش ایران و همچنین فرهنگ ایرانی و اسلامی مغایرت دارند، مخالفت و انتقاد می شود.
سه حوزه و علت اصلی مخالفت با سند 2030 یونسکو موارد زیر هستند:
برابری زن و مرد در آموزش: علی رغم اینکه این مسئله در فرهنگ و اسناد و برنامه های آموزشی ایران نیز وجود دارد، اما در سند 2030 یونسکو به مواردی مانند تغییر کتب درسی با حذف نقش های مادری و همسری و مشابه نشان دادن زن و مرد در تمام عرصه ها اشاره شده است.
نفوذ افکار و جریان های غیر دینی: از دیگر موارد انتقاد از سند آموزش 2030 یونسکو، غیر اسلامی و غیر دینی شدن آموزش در ایران است. این حالت صریحا در کتابچه های راهنمای یونسکو با عنوان "آموزش همگانی جهانی" بیان شده است. در واقع در چارچوب فرهنگ غربی مبانی دینی در کتب و آموزه های آموزشی نباید بگنجد.
نظارت و دخالت خارجی: انتقاد سوم به سند 2030 یونسکو از این لحاظ است که در این سند به انتقال علم و تکنولوژی آموزشی بین کشورها اشاره شده است و منتقدان و مخالفان در ایران این بخش از سند آموزش 2030 را به نظارت مستشاران خارجی بر آموزش و پرورش تعبیر می کنند. در واقع این منتقدان و مخالفان سند 2030 به دلیل اینکه یونسکو می تواند متاثر از برخی از نهادها و سازمان های سلطه گر غربی باشد، با این سند یونسکو مخالفت می کنند.

1- این سند بر اساس سبک زندگی غربی طراحی شده است.
2- سندی است تک قطبی که همگان را دعوت به یکسانی با محوریت آمریکا می کند.
3-  باعث تسلط استعمار بر فرهنگ و علم و قدرت ملل می شود.
4- باعث نفوذ دشمن بر عرصه های مختلف کشورمان می شود.
5- در برنامه این سند بحث تغییر جهان ما مطرح است که به صورت مرموز آمیزی تغییر در نظام اسلامی را رقم می زند.
6- این سند یه نوع بی احترامی به ملل اسلامی است و عملا بر ناکارآمدی نظام آموزشی اسلامی تاکید دارد.
7- طبق این سند کشور ها نمی توانند هر درسی را در کتابهای درسی بگنجانند و باید برخی از دروس که مربوط به فرهنگ  ودین کشور هست را تغییر دهند.
8- با وجود سند تحول بنیادین آموزش وپرورش که در سال 91 رونمایی شد نیازی به سند نداریم.
9-  براساس اصل یکصد و بیست و پنجم قانون اساسی هرگونه ایجاد تعهد برای کشور در مجامع بین المللی نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی دارد که متاسفانه دولت ندبیر و امید خود سرانه آن را قبول کرده و به اجرا گذاشته است.
10 – در سند 2030 در ظاهر عبارت خوبی مانند آموزش و توسعه پایدار به کار برده شده، اما آنچه که از نتیجه عملی آن به دست می آید تغییر باورهای مردم و هماهنگ کردن نسل آینده با سیاست های نظام سلطه سرمایه داری تحت عنوان نظم جهانی است.
11-با توجه به محور بودن تساوی جنسیتی و حقوق بشر و سبک زندگی غربی در سند 2030، نگرانی مهم تر این است که دادن این گونه تعهدات بین المللی بدون تصویب در مراکز تصمیم گیری و قانونگذاری کشور، خود زمینه ساز فشارهای بین المللی و تصویب قطعنامه های سازمان ملل علیه ملت ایران به بهانه های حقوق بشری خواهد شد و بر مبنای همین تعهدات عده ای وطن فروش اقدام به نوشتن نامه به رئیس جمهور آمریکا می کنند و از او می خواهند تحریم ها را علیه ملت ایران تشدید کنند، همانند آنچه که طراحان و حامیان و سران فتنه 88 در آن سال در نامه به اوباما و در چند هفته اخیر با نامه نوشتن به ترامپ انجام دادند. 
12- خصوصی سازی مدارس را نیز باید در جهت اجرای همین سند2030 ارزیابی کرد. رئیس جمهور سال 94 در آیین نکوداشت مقام معلم تاکید می کند «آموزش و پرورش باید به تدریج و گام به گام از حالت دولتی بودن خارج شود». در حالی که خصوصی سازی آموزشی و سلب اختیار از دولت ها و حاکمیت کشورها که توسط میلتون فریدمن اقتصاددان آمریکایی پیشنهاد شده، مهم ترین ویژگی سند آموزشی2030 دیکته شده از سوی یونسکو و در راستای اهداف نظام سرمایه داری جهانی است و مهم ترین دستاورد آن نفوذ جریان ها و منابع روشنفکری و سکولار در فضای آموزشی و تربیتی کشور بر مبنای آموزه های غربی است. این هدف آشکارا در کتابچه های راهنمای یونسکو با عنوان «آموزش همگانی جهانی» به چشم می خورد. به همین دلیل است که برخی تئوریسین های دولت یازدهم علنا اعلام می کنند «دوره آموزش و پرورش ایدئولوژیک به پایان رسیده است.»!
13- بحث «عدالت جنسیتی آموزشی» که در این سند آمده بر یکسانی افراد بشر از دو جنس مونث و مذکر تاکید دارد و این نه عقلانی است و نه اسلامی.


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود