کارگاه آموزشی خبرنویسی
خبر چیست ؟
– خبر گزارشی از واقعیت ها است ولی هر واقعیتی خبر نیست.
– اطلاعات مربوط به آنچه رخ داده است، خبر نامیده می شود.
– خبر نقل ساده و خالص وقایع جاری است.
«خبر گزارشی واقعی از یک رویداد عینی است که در آن یک یا چند ارزش خبری وجود دارد و نحوه تنظیم و ارایه آنرا عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل می دهند».
عناصر خبر
که؟ ( چه کسی)
کی؟ (چه وقت)
کجا؟ ( در چه مکانی)
چه؟ ( موضوع )
چرا؟ (دلیل رویداد )
چگونه؟ (کیفیت وچگونگی )
ارزشهای خبری :
دربرگیری
شهرت
تازکی و نو بودن
استثناء و شگفتی
تعداد و مقدار ( بزرگی و فراوانی )
مجاورت ( معنوی و جغرافیایی)
درگیری ، منازعه و برخورد ( فکری – فیزیکی)
ویژگی های اساسی در خبر نویسی
1ـ روشنی خبرclear
2 ـ درستی خبر accurate
3 ـ جامعیت خبرcompelete
تیتر
تیتر یا عنوان، در واقع ویترین و نام و نشان یک خبر در رسانه ها است، که آن خبر را به موجزترین شکل ممکن بیان می کند.
تیتر، به عنوان یکی از مباحث اساسی خبرنویسی، جوهره و روح خبر و ماندگارترین بخش آن در ذهن مخاطب است.
نخستین ارتباط مخاطب با اخبار از طریق آن صورت می پذیرد.
در واقع می توان تیتر را هدایت کننده به سوی خبر و هویت بخش خبر دانست.
ویژگی های یک تیتر خوب
ترغیب خوانندگان به خواندن خبر
بیان پیام خبر به شکلی کوتاه و موجز
تفکیک مطالب از همدیگر (حد و مرز مطالب را نشان می دهد)
4. ایجاد تصویری فوری از مضمون مطلب
5. تعیین وزن و اهمیت خبر
6. کمک به زیبا شدن صفحات
اجزای تیتر
روتیتر
تیتر اصلی
زیرتیتر
میان تیتر
خلاصه تیتر (سوتیتر)
مثال :
روتیتر: یک نظامی عراقی فاش کرد:
تیتر اصلی: وقایع دهشتناک شب ورود داعش به موصل
زیرتیتر: نیروهای پیشمرگه در موصل جاده صاف کن داعشی ها شدند
تیترهای ماندگار
تیترهای ماندگار
تیترهای ماندگار
نمونه های خارجی | تیترهای کوتاه و گویا
نمونه های خارجی | تصویر سازی با تیتر
تیتر در فضای مجازی
تیتر در فضای مجازی
تیتر در فضای مجازی
تیتر در فضای مجازی
تیتر در فضای مجازی
تیتر در فضای مجازی
لید
یعنی چه طور به خواننده یورش ببریم و او را غافلگیر کنیم؟
لید هر چه کوتاهتر باشد برای به دام انداختن خواننده موثر تر است. (حداکثر 40 کلمه)
پاراگراف اول خبر را لید می گویند.
چکیده مهمترین بخش خبر
سبک های خبر نویسی NEWS STYLES
1ـ سبک هرم وارونه
2 – سبک تاریخی
3 ـ سبک تاریخی با لید
4ـ سبک بازگشت به عقب
5 ـ سبک پایان شگفت انگیز
6 – سبک داستانی خبر
7 ـ سبک دایره ای
سبک هرم وارونه:
چکیده 'مهم ترین مطلب' رویداد، در ابتداى خبر و کم ارزش ترین مطلب در انتهاى قرار مى گیرد و هر قسمت با توجه به میزان اهمیت آنها از بالا به پائین تنظیم می شود.
به این ترتیب می توان در مواقع لزوم، از انتهای خبر (که بخش های کم اهمیت تر است) حذف کرد.
.
مزایاى سبک هرم وارونه
۱. در لید، چکیده مهم ترین مطلب ارائه مى شود.
۲. از نظر خواننده (مخاطب)، زمان کمترى براى دریافت مهم ترین مطلب لازم است.
۳. خواننده (مخاطب) را خسته نمى کند.
۴. حس کنجکاوى خواننده را از جنبه نیاز خبرى به سرعت ارضاء مى کند.
مزایاى سبک هرم وارونه
۵. متن خبر بر پایه ارزش مطالب تنظیم مى شود.
۶. خواننده (مخاطب)، را به خواندن خبر ترغیب مى کنند.
۷. از لحاظ تصحیح، تیترنویسى و ماکت بندى (صفحه آرائی) کار را ساده مى کند.
کاستی های سبک هرم وارونه
۱. در بسیارى از موارد، از آنجا که در لید، چکیده مطلب بیان مى شود و اطلاعات مهم جدیدى دوباره به خواننده عرضه نخواهد شد، احتمال دارد خواننده را از خواندن بقیه خبر باز دارد.
2. در بعضى موارد، خصوصاً در مورد خبرهاى طولانی، آنچه در لید گفته مى شود، دوباره در متن خبر هم تکرار مى شود.
کاستی های سبک هرم وارونه
3. اعمال نظر خبرنگار در برجسته کردن مطالب بیشتر از سایر سبک ها است.
۴. در مواردى ممکن است به علت خلاصه شدن مطلب یا حذف مطالبى توسط سردبیر، برخى از اطلاعات از متن خبر حذف شود.
سبک بازگشت به عقب:
در این نوع سبک ابتدا لید نوشته می شود، بعد توضیح لید داده می شود و بعد سابقه خبر نوشته می شود.
سبک تاریخی
در این در این روش تنظیم خبر بر خلاف سبک هرم وارونه مطالب با توجه به ارزش آنان نوشته نمی شوند بلکه به همان صورتی که به لحاظ زمانی تحقق یافته اند در قالب خبر ارایه می شوند. در این سبک روزنامه نگار به داوری نمی پردازد و کاری ندارد که کدام بخش ماجرا مهم تر است تا آن را در پاراگراف اول (لید) خبر ارایه کند. از این سبک بیشتر برای تهیه گزارش ها، مقالات تحقیقی و نوشتن صورت جلسات رسمی استفاده می شود.
معایب سبک تاریخی
– خواننده باید وقت زیادی را صرف خواندن خبر نماید تا مهم ترین مطلب را به دست آورید.
– به دلیل طولانی بودن و عدم ترغیب خواننده به خواندن، ادامه مطلب او را خسته می کند.
– صفحه آرایی این گونه خبرها مشکل است
سبک تاریخی همراه با لید
همانطور که از نام این سبک برمی آید این شیوه تلفیقی از دو سبک هرم وارونه و سبک تاریخی است و برای پوشش اخبار شهری و حادثه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
برای تنظیم خبر به این روش ابتدا چکیده مهم ترین مطالب با کمک سبک هرم وارونه در لید خبر نوشته می شود و سپس به کمک سبک تاریخی ماجرا به همان صورت اتفاق افتاده است شرح داده می شود.
سبک تاریخی همراه با لید
سبک تاریخی به همراه لید در بسیاری از مواقع به داستان شبیه می شود.
روزنامه نگار حرفه ای در این سبک باید از هر تکنیک هنری برگرفته از نقاشی، سینما، داستان نویسی و … برای افزودن به کشش دراماتیک بهره گیرد.
مثال | سبک تاریخى با لید
لید: قاتل فرش فروش ۲۵ ساله ایرانى در کانزاس سیتى (آمریکا) به حبس ابد محکوم شد.
شرح ماجرا: 'فلیپ مک' در بهمن ماه ۱۳۶۷ به همراه دو جوان دیگر آمریکائى در یکى از بزرگراه هاى کانزاس سیتى راه را بر اتومبیل حامل حسن رضى زاده، فرش فروش ایرانى و مادر او بستند و وى را با شلیک گلوله به قتل رساندند و مادر او را نیز مجروح کردند. قاتلان و ضاربان سپس کیف پول رضى زاده را به سرقت بردند و از محل گریختند.
بعدها با نشانه هائى که مادر رضى زاده در اختیار پلیس قرار داد، پلیس این شهر موفق شد، فیلیپ مک را بازداشت کند. وى ابتدا منکر قتل رضى زاده شد، اما بعد اعتراف کرد که براى سرقت پول وی، راه را بر اتومبیل او بسته و فرش فروشى ایرانى را به قتل رسانده است.
مطبوعات محل کانزاس سیتى نوشتند هیئت منصفه دادگاه در بهمن ماه سال گذشته فیلیپ مک ۲۸ ساله را به خاطر قتل عمد مجرم شناخته بودند و دادگاه منطقه 'جانسون' از توابع کانزاس سیتى از ایالت کانزاس هفته گذشته وى را به حبس ابد محکوم کرد.
سبک پایان شگفت انگیز
این سبک یکی از جذاب ترین شیوه های تنظیم خبر است. چرا که قفل ماجرا در پایان خبر باز می شود و خواننده را شگفت زده می کند.
از سبک پایان شگفت انگیز بیشتر در رویدادهایی که خود دارای چاشنی شگفتی و استثناء هستند استفاده می شود. از جمله در خبرهای اجتماعی و حوادث.
در این سبک از لید غیر متعارف و سوالی استفاده می شود و معمولا بدنه خبری به صورت تاریخی کار می شود.
مثال | سبک پایان شگفت انگیز
«پلیس تهران، سارق فروشگاه شهروند را بازداشت نکرد».
نادر که به عنوان جوان ترین سارق شهر معروف شده، هنگامی که همراه پدر و مادر خود برای خرید به فروشگاه شهروند رفته بود از فروشگاه خارج نشد. دو ساعت بعد وقتی پلیس و نگهبانان فروشگاه پس از به صدا در آمدن آژیر خطر خود را به محوطه داخلی فروشگاه رساندند نادر را که هراسان به هر طرف می دوید یافتند.
پلیس تنها به یک دلیل این سارق جوان را بازداشت نکرد. او سه ساله بود و از فرط خستگی در فروشگاه به خواب رفته بود».
سبک دایره ای:
در این سبک، خبر از یک نقطه شروع می شود تا ماجرا تعریف شود و دوباره به همان نقطه باز می گردیم، علت ها را جستجو و عواقب را بازگو می کنیم. این سبک نیز بیشتر در خبرهای حوادث و اجتماعی کاربرد دارد.
سبک داستانی خبر:
تنظیم خبر به سبک روایی _ داستانی narrative)) شبیه داستان کوتاه است. در این سبک نویسنده دقیقا از تمام تکنیک های قصه گویی ( شخصیت پردازی، صحنه آرایی ، موقعیت ها و نقطه اوج ) بهره می برد با این تفاوت که همه آنچه را که می گوید حقیقت دارد و بر عکس داستان و رمان ذهنی نیستند
نرم خبر (Soft News)
در فرهنگ روزنامه نگاری و ارتباطات، نرم خبر یکی از سبک های خبرنویسی است. نرم خبر، ماهیتی گزارش گونه دارد، و عمدتاً برای پوشش موضوعات مورد علاقه انسانی در حوزه عمومی به کار می رود.
تمرکز نرم خبر، بیشتر بر روی سرگرمی یا آموزش است، و می تواند زبانی غیررسمی داشته باشد.
نرم خبر (Soft News)
سافت نیوز، بر خلاف هرم وارونه، اسیر زمان نیست و بیشتر به محرکه های اصلی رویدادها و به سمت و سوی آنها می پردازد، دست به تجزیه و تحلیل می زند.
سعی می کند راه حل پیشنهاد کند، از ضرورت تغییر می گوید و جور دیگری هم نوشته می شود تا مخاطب خسته نشود و با اشتیاق سوژه را دنبال کند.
نرم خبر ویژه چه رویدادهایی است؟
نوشتن به شیوه سافت نیوز مناسب پوشش رویدادهائی نیست که ظرف 72 ساعت معروف روزنامه نگاری نوشتاری رخ می دهند(دیروز، امروز و فردا) زیرا برای پوشش رویدادهائی از این دست، فرصت مانور نداریم و باید هر چه سریع تر آنها را نوشت.
به دیگر زبان اگر رویداد تحت پوشش شما مربوط به روز قبل یا امروز و یا مربوط به فردا است، بهترین سبک برای نوشتن آن همان هرم وارونه است
نرم خبر ویژه چه رویدادهایی است؟
برخی از نرم خبرها با رویدادهای جاری ارتباط دارند، اما این رویدادها آنی و مقطعی نیستند، و استمرار دارند (مثال: تغییر دیدگاه سیاسی در یک حزب بزرگ، پیدایش یک سبک موسیقی جدید و امثالهم).
نرم خبر به خواننده نگاهی تحلیلی، منتقدانه، و پرسشگر می دهد، و در حیقیت، او را به تعقیب رویداد ترغیب می کند.
مشخصات نرم خبر
معمولا زمان دار نیست و می توان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد.
می توان ضمن حفظ اصول خبرنویسی و عینیت خبر، آن را مطابق سلیقه نوشت.
بیشتر برای پوشش موضوعات مورد علاقه انسانی به کار می رود و بیشتر برای سرگرم کردن مخاطب است.
نرم خبر می تواند جزئیات حاشیه ای ارائه کند. به خاطر ارائه اطلاعات بیشتر و نوع نگارش، نرم خبر طولانی تر از سخت خبر است.
ساختار دایره ای شکل نرم خبر
در سافت نیوز باید خبرتان را جائی ختم کنید که آنرا شروع کرده اید. یعنی اهمیت پاراگراف آخر در سافت نیوز به همان اندازه پاراگراف اول است و این حالت برخلاف هرم وارونه است که هر چه به انتهای آن می روید به دادن اطلاعات کم اهمیت می پردازید.
مثال | ساختار دایره ای نرم خبر
فرض کنید پاراگراف اول در خبری که می خواهیم آنرا سافت بنویسیم این باشد: "حتی با معیارهای عراقی ها هم امروز خونین ترین روز بغداد بود."
خوب حالا با این شروع باید بعد از ارائه اطلاعات مربوط به رویداد به فکر پایان بندی خبر بود که گفته شد به اندازه شروع آن اهمیت دارد: "آیا روزهای خونین تری در راه است؟"
این می تواند یک پایان بندی مناسب باشد، چون به همان بحث پاراگراف اول مربوط است.
اصول خوب نوشتن 1
همیشه به هنگام نوشتن، مخاطب را در نظر بیاورید
سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید
(گوناگونی سلایق، دیدگاه ها، سواد و …)
با سوم شخص و با تکیه به زمان گذشته بنویسید.(بیطرفی)
به دادن سابقه و پیشینه در خبر عادت کنید
از نوشتن منابع در خبر غفلت نکنید
خبر را با نظر ادغام نکنید
قدر نقلقولهای مستقیم را بدانید و از آنها استفاده کنید
اصول خوب نوشتن 2
بیشتر نشان بدهید و کمتر حرف بزنید، سعی کنید جزییات رویداد را بهترترسیم کنید (بصری حرکت کردن )
اجازه ندهید واژهها راه خبر را سد کنند، وقتی میتوانید مسالهای را با یک کلمه بزنید، چرا از چند کلمه استفاده میکنید ( بجای «به این دلیل که» از «زیرا» استفاده کنید)
لید نقشه خبر شماست، مبادا مخاطب راه را گم کند
نشانه گذاری یا علامتگذاری درخبر
نقطه (.)
الف) نقطه برای جدا کردن جمله های خبری از یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد و کامل بودن جمله را می رساند.
مثال:
رییس انجمن حسابداران خبره ایران گفت: «منشاء فساد اقتصادی، دولتی بودن اقتصاد و تصدی گری دولت در بخش های مختلف اقتصادی است.»
ب) همچنین پس از هر حرفی که به صورت نشانه اختصاری به کار رفته باشد، نقطه بکار می رود. مثال: – پست وتلگراف وتلفن(P.T.T)، – ابن سینا متوفی به سال 428 ه.ق.
دونقطه (:)
نشانه دونقطه قبل از نقل قول مستقیم کاربرد دارد:
مثال : مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «مذاکرات هسته ای با در نظر گرفتن منافع ملی پیش خواهد رفت.»
سه نقطه (…)
الف) در نقل قول مستقیم که در گیومه قرار دارد اگر به هر دلیلی بخشی از اظهارات فرد حذف شود، می توان از نشانه سه نقطه به جای آن استفاده کرد و بقیه مطلب را ادامه داد
ب) کلمات یا عبارات خلاف عفت عمومی و رکیک و عباراتی از این نوع که نمی توان در خبر درج کرد
پ) اگر به عللی مطلبی ناتمام بماند و بخواهیم جمله یا عبارت را ناتمام رها کنیم
ت) در مواردی که کلمه یا بخشی از مطلب ناخوانا و نامفهوم باشد به جای آن سه نقطه قرار می گیرد
ث) برای نشان دادن گسیختگی تلفظ در مورد کسانی که به عادت یا بنا به حالت خاصی بریده بریده حرف می زنند
ویرگول(،)
الف) وقتی به چند کلمه موضوع واحدی اطلاق شود.
مثال: آب، غذا، مسکن و هوا از لوازم اولیه حیات آدمی است.
ب) بین دو کلمه که احتمال می رود خواننده آنها را با کسره اضافه بخواند.
مثال: هر که به طاعت از دیگران کم است و به نعمت بیش، به صورت، توانگر است و به معنی، درویش.
پ) جدا کردن اعداد
مثال: 2، 4، 6 و 8 اعداد زوج هستند.
نکته ضروری :
ویرگول به کلمه قبلی می چسبد و از آن فاصله نمی گیرد.
گیومه یا نشانه نقل قول« »
الف) هنگامی که عین سخن یا نوشته فردی را بدون هیچ تغییر و اصطلاح ادبی ذکر کنیم
ب)در میان جملات و هنگام بیان نقل قول غیر مستقیم امکان دارد واژه و یا عبارتی عینا به نقل از گوینده نقل شود
گاهی هنگام ذکر اسامی خاص از گیومه از استفاده می شود
معمولا نقطه در داخل گیومه گذاشته می شود.
نشانه تعجب( ! )
نشانه تعجب در پایان جمله هایی به کار می رود که نشان دهنده یکی از حالات شدید نفسانی و عاطفی همانند تعجب، تاکید، تحقیر، تنفر، خطاب، تحسین و شادمانی است.
مثال:
_ ای دوست! _ آهسته! _ بسیار خوب ! _ آه! _ عجب آدم دورنگی است!
نشانه استفهام (؟)
الف) در پایان جمله های پرسشی. مثال:
علت فرار مغزها از کشورهای جهان سوم را در کجا باید جست و جو کرد؟
ب)پس از هر کلمه یا عبارتی که جای جمله استفهامی مستقیم را بگیرد. مثال:
سکوت نشانه چیست ؟رضایت یا مخالفت؟
چند نکته ضروری :
_ گاهی علامت استفهام به جای علامت تعجب به کار برده می شود که صحیح نیست
50 قاعده مختصر و مفید در خبرنویسی
1. مفاهیم اساسی خبر نویسی عبارتند از : درستی ، روشنی و جامعیت خبر
2. خبر باید درست ،کامل ، ساده ، روان و به زبان مردم عامی و در جمله های کوتاه نوشته شود .
3. خبر باید فاقد واژه ها و عبارتهای دشوار و دور از ذهن باشد.
4. خبر باید بیشترین اطلاعات را در کوتاه ترین متن ارائه کندتا علاقه مندان در کمترین فرصت بیشترین بهره را ازآن ببرند.
5. خبر باید به گونه ای تنظیم شود که بخشهای مختلف آن(تیتر و لید و متن)با یکدیگر هماهنگی وتطابق لازم را داشته باشند.
6. خبر باید اطلاعات مورد نیاز خوانندگان را در بر داشته باشد.
7. در خبر نباید پاراگراف ها را با یک عبارت تکراری آغاز کرد.
8. به هنگام به کاربردن نام افراد ، سازمانها در خبر آنچه مهم است آگاهی مخاطب از مقام وملیت و جنسیت فرد است و دانستن نام و نام خانوادگی برای مخاطب ارجحیت ندارد و برای آن که شناسایی به خوبی صورت گیرد ، باید در بار اول ، به ترتیب به نام و نام خانوادگی ، مقام اجتماعی ونام کامل سازمان اشاره شود و در پاراگرافهای بعدی با توجه به متن خبر از مشخصات بعدی استفاده کرد.
9. در خبر باید از کاربرد عنوانهای تحصیلی دکتر،مهندس) عنوان های آداب منشانه (آقا،خانم،تیمسار،جناب ) خودداری شود.
10.برای تهیه و نگارش یک خبر خوب و کامل تکیه برحافظه کافی نیست ، بلکه از آغاز تا پایان تهیه گزارش باید یادداشت برداری شود و پس از دوباره خوانی ، تکمیل و اصلاح متن ، خبر به صورت دقیق تنظیم گردد. بنابراین قلم ، کاغذ ، ضبط صوت و دوربین عکاسی از لوازم ضروری تهیه خبر است .
برای تهیه خبرهای کامل ، جامع و تازه باید همواره با مردم در تماس بود و نیازهای جامعه را شناخت .
11. همواره پس از تنظیم خبر باید دوباره خوانی خبر صورت گیرد ، تا هرگونه ابهام احتمالی رفع شده و از جامع و کامل بودن و صحیح بودن خبر اطمینان حاصل شود.
12. نویسنده خبر باید به دستور زبان و آیین نگارش فارسی مسلط و به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی جامعه آشنایی کامل داشته باشد.
13. برای موفقیت در عرصه خبرنویسی،نویسنده خبر باید آگاهی های سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی ،اقتصادی و دینی خود را افزایش دهد.
14. توجه به تازگی واهمیت سرعت درتهیه خبر و از ضروریات حرفه خبرنگاری است . ولی بهانه سرعت در کار توجیه مناسبی برای بی دقتی در نگارش خبر نیست .
15. مشاهده غلط املایی و انشایی در خبرنویسی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست .
16. نامهای خارجی ، نامهای خاص ، عبارات علمی و نقل قول از دیگران را در متن خبر باید داخل گیومه نوشت.
17. در نگارش نامهای خاص وعام به ویژه اسامی خارجی دقت در نگارش شرط لازم و یکسان نویسی نامها شرط کافی است .
18. خبرهای جالب از رویدادهایی که به نظر دیگران عادی و کم ارزش می آیند ، به وجود می آید.
19. هرچه اهمیت موضوع خبر بیشترو هراندازه علاقه متقاضیان برای آگاهی از خبر بیشتر باشد، باید خبر را مشروح تر نوشت.
20. خبر نادرست به جای پاسخ گویی به نیاز متقاضیان چند پرسش جدید را مطرح کرده و آنها رانیز بی پاسخ می گذارد.
21. رفتار شایسته و منطقی و آراستگی ظاهری هنگام تهیه خبر تاثیر بسیاری برروی منبع خبر دارد.
22. فرد حقیقی و یا حقوقی که خبر از او سرچشمه می گیرد را منبع خبر می گویند.
23. تاحد امکان درخبرباید به نقل قول مستقیم پرداخت و بایدتلاش کرد تا انتقال مفهوم پیام ومطلب بر منبع خبر استوار شود.
24. سابقه خبر یعنی توضیح دادن در خصوص گذشته و پیشینه خبرکه معمولا در پاراگراف آخر و پس از ارائه مطالب جدیدمی آید، ذکر این سابقه کمک شایانی در درک بهتر خبر برای مخاطب خواهد داشت و برای اتصال سابقه به متن خبر از واژه های کلیشه ای نظیر گفتنی است ، شایان ذکر است و … استفاده می شود .
25. در نگارش خبر باید مقیاسهای متری ، میزان و بهای کالاها ، درجه ها و درصدها ، آمارها ، رتبه ها، ساعت و تاریخ ، روزها و صفحه کتابها و مانند آن را باید با عدد نوشت.
26. شماره یک وکسر کمتر از یک را باید با حروف نوشت . ( شماره های 2 و 10 را می توان هم با حرف و هم با عدد نوشت. )
27. رعایت نشانه گذاری فارسی در تنظیم و نگارش خبر الزامی است.
ب) قواعد تیتر نویسی :
کم گوی و گزیده گوی چون در تا زاندک تو جهان شود پر
28.تیتر جوهره و روح خبر و ماندگارترین قسمت خبر در ذهن مخاطب است.و باید خلاصه مهمترین مطلب خبر باشد.
29.تیترنویسی یکی از فنی ترین ، حرفه ای ترین و در عین حال شیرین ترین کارهای تهیه خبر است . تیتر اگر اصولی و با علم
به ویژگیهای مخاطب و متناسب با موضوع انتخاب شود می تواند بسیاری از مخاطبین بی تفاوت نشریات را نیز جذب کند.
30.تیتر جمله ای است که در خلاصه ترین شکل ممکن ، قصد دارد پیامی مرتبط با متن خبر را به مخاطب منتقل کند.
31. از تکرار کلمات در تیتر باید خودداری شود. همچنین در تیتر از کاربرد واژه های اضافی و توضیحی باید خودداری کرد.
32.تیتر باید به گونه ای باشد که درآن به اندازه نیاز و فقط به مهمترین عناصر شش گانه خبری اشاره شود .
33.در نگارش تیتر باید از واژه های آشنا و رسا استفاده کرد .
34.تیتر باید حتی الامکان با فعل به پایان رسیده و دارای مفهوم باشد.
35.در تیتر نیاز به نقطه گذاری در پایان جمله نیست ، ولی به کاربردن علائم سجاوندی در داخل تیتر اشکالی ندارد.
36.تیتر بایدکوتاه ،جامع و مانع ،مختصر و مفید ، منطبق و هماهنگ با خبر،جاذب وجالب،روشن و دقیق،روان و سلیس و بدون ابهام باشد.
37. تیتر نباید مبهم و شعاری باشد. همچنین از نگارش تیتر سئوالی و منفی باید پرهیز کرد
38.در تیتر باید با کمترین واژ ه ها بیشترین معنی ، مفهوم و پیام را بیان کرد.
39.تیتر باید به گونه ای باشد که نوع ، موضوع و ارزشهای خبری را بیان کند .
40.تیتر حتی المقدور نباید با قیدهای زمان و مکان شروع شود .
41.تیتر را باید پس از تنظیم خبر نوشت.
42. لید خلاصه مهمترین بخش خبر است .جالب ترین و پرهیجان ترین موضوع ، تازه ترین رخداد و محکم ترین بخش خبر را باید با کلمات جذاب ، بدیع ، جاندار ، قاطع و هیجان انگیز در لید خبر نوشت .
43.در تهیه وتنظیم خبر، مهمترین کار نوشتن مقدمه یا لید Lead)) به صورت خلاصه و فشرده است.در واقع لید چیزی نیست جزهمان چند جمله اول خبر که هدایت گر مخاطب به درون خبر است.
44. لید باید کوتاه ، درست و رسا باشد ، هرچه لید کوتاه تر باشد ، جذاب تراست . لید خوب حداکثر بین 15-10 کلمه است .
45.از ذکر مطالب مبهم وکلی و کم اهمیت و جزیی در لید باید خودداری شود.
46.نام و نام خانوادگی افراد را در صورتی در لید ذکر می کنیم که مخاطب بتواند مسوولیت و نقش او را در ذهن مجسم کند،
در غیر این صورت برای معرفی افراد در لید باید از مسوولیت و سمت و دیگر خصوصیات مربوط استفاده کرد.
47.در لید باید سعی شود به عناصر شش گانه خبری پاسخ داده شود .
48. در لید نباید شک و تردید در موضوع خبر رسوخ نماید و همچنین از مجهول نویسی در لید باید پرهیز کرد.
49.جز در موارد استثنایی نباید لید را با زمان ومکان شروع کرد.
50.نتیجه واقعه یا رویداد تاحد ممکن باید در لید آورده شود.
پایان