عنوان:
هزینه یابی هدف
بخش اول :
مفهوم هزینه
مفهوم هزینه :
در حسابداری مالی اصطلاح هزینه به عنوان یک شاخص اندازه گیری برای مقدار منابع بکار رفته در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر تعریف می شود.
طبقه بندی هزینه ها در حسابداری مدیریت
هزینه ها را بر حسب کارکرد آنها به دسته های مختلف می توان طبقه بندی نمود :
طبقه بندی هزینه ها بر اساس کارکرد مدیریتی آنها
هزینه های تولیدی : شامل هزینه مواد مستقیم ، هزینه دستمزد مستقیم ، هزینه سربار ساخت یا سربار کارخانه
هزینه های غیر تولیدی : شامل هزینه های فروش و هزینه های اداری و عمومی
طبقه بندی هزینه ها بر اساس قابلیت ردیابی آنها
هزینه های مستقیم
هزینه های غیر مستقیم
طبقه بندی هزینه ها بر اساس زمان بندی پرداخت در راستای تحقق درآمد فروش
هزینه های محصول
هزینه های دوره
طبقه بندی هزینه ها بر اساس رفتار آنها در قبال تغییر در حجم فعالیت
هزینه های متغیر : با تغییر حجم فعالیت مقدار کل این هزینه تغییر می کند.
هزینه های ثابت : با تغییر حجم فعالیت باز هم ثابت باقی می مانند و تغییر نمی کنند.
هزینه های نیمه متغیر: شامل هر دو بخش ثابت و متغیر می باشد.
طبقه بندی هزینه ها بر اساس مربوط بودن آنها در فرآیند کنترل و تصمیم گیری
هزینه های قابل کنترل و غیرقابل کنترل
هزینه های استاندارد
هزینه های تفاضلی
هزینه های ریخته ( اقلام از دست رفته)
هزینه های فرصت
هزینه های مربوط
مدیریت هزینه عبارت است از :
مجموعه اقداماتی که مدیریت برای تامین رضایت مندی مشتریان ، همراه با کنترل و کاهش مستمر هزینه ها ( بهای تمام شده) با به کاربست ابزارها انجام می دهد.
از جمله ابزارهای مدیریت هزینه :
هزینه یابی مبتنی بر فعالیت
هزینه یابی هدف
هزینه یابی کایزن
هزینه یابی کیفیت
مدیریت هزینه
بخش دوم :
مبانی هزینه یابی و هزینه یابی هدف
مقدمه:
در شرایط رقابتی حاکم بر بازار، بنگاه های اقتصادی ملزم به مدیریت اجزای محصول هستند، زیرا در اقتصاد امروز، حفظ یک مزیت رقابتی به مدت طولانی غیرممکن است.
این محیط تجاری رقابتی، موسسات را ملزم کرده است که محصولاتی را با کیفیت و مطابق خواست مشتریان، را در حالی که قیمت های فروش کاملاً توسط بازار تعیین می شود تولید کنند.
سیستم های هزینه یابی سنتی و نارسایی های آن
در اوخر دهه 80 تعدادی از صاحبنظران حسابداری و مدیریت به مدیران سازمانها به خاطر استفاده و بکارگیری از سیستم های حسابداری سنتی ایرادات زیادی گرفتند.
انتقاد اصلی این بود که هزینه هایی که توسط سیستم هزینه یابی سنتی ارائه می شود ، اطلاعات دقیقی را در مورد بهای تمام شده خدمت و محصولات در اختیار تصمیم گیرندگان قرار نمی دهد و حتی با ارائه اطلاعات غلط باعث گمراهی مدیران در تصمیم گیریها می گردد.
نتیجه تحقیقی که فاستر ( 1991،Foster) بین مدیران مالی چندین سازمان بزرگ در آمریکا انجام داد :
51٪ از مدیران معتقد بودند سیستم سنتی، اطلاعات کافی را برای هزینه یابی و قیمت گذاری محصولات فراهم نمی کند.
45٪ آنها عنوان کردند اطلاعات فراهم شده توسط سیستم سنتی ، اطلاعات دقیق و واقعی نسیت.
35٪ از مدیران سیستم سنتی را برای سنجش عملکرد کارکنان مناسب نمی دانستند.
34٪ مدیران ذکر کرده بودند سیستم سنتی به دلیل عدم سنجش عملکرد کارکنان ، باعث ایجاد نارضایتی در بین آنها شده است.
27٪ از مدیران معتقد بودند که اطلاعات تهیه شده برای تجزیه و تحلیل رقابت کافی و مناسب نمی باشد.
11٪ نیز معتقد بودند که این سیستم ها با استراتژی سازمانها تطابق ندارد.
مهمترین دلایل نارسایی سیستم های سنتی
عدم توانایی ارائه اطلاعات بهای تمام شده خصوصا“ در سازمان هایی که خدمات متنوع و گوناگونی را به مشتریان خود ارائه می کنند.
عدم توجه به نیازها و سلایق و خواسته های مشتریان ، رقابت و دیگر عوامل بازار در محاسبه قیمت بهای تمام شده.
عدم تفکیک مخزن هزینه ها
استفاده از مبنای مشترک و واحد برای تخصیص هزینه ها
عدم تهیه اطلاعات دقیق در مورد بهای تمام شده و سایر اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیری سیستم های سنتی هزینه های موجود در سازمان
سیستم های سنتی ، مزایای به دست آمده از دگرگونی فرآیندها و بهبود در روشها را به عنوان صرفه جویی در نیروی کار به حساب می آورد.
سیستم های هزینه یابی سنتی ، اطلاعات واقعی را از فرآیند عملیات و هزینه ها نشان نمی دهد.
روش های هزینه یابی
هزینه یابی چرخه عمر
بهای تمام شده و هزینه های یک محصول را از ابتدای عمر تا مرگ آن (در چرخه عمر محصول) با استفاده از مراحل عمر یک محصول به عنوان بهای تمام شده ، تجمیع و تجزیه و تحلیل می نماید.
هزینه یابی زنجیره ارزش
در این رویکرد برای محاسبه بهای تمام شده هدف و دستیابی به استراتژیک ، بهای تمام شده و سهم هریک از اعضا مورد توجه قرار می گیرد.
هزینه یابی ویژگی / کارکرد
در این روش ، اهداف کاهش بهای تمام شده بر مبنای ارتباط با نیازهای مشتری و اهمیت نسبی این نیازها ، به اجزای محصول تجزیه و تخصیص می یابد.
هزینه یابی محرک طراحی
این رویکرد تاثیر طراحی روی بهای تمام شده زنجیره ارزش و چرخه عمر و همچنین اثر تغییر ویژگیهای محصول روی بهای تمام شده نهایی ، را مورد توجه قرار می دهد.
هزینه یابی عملیات
اطلاعات بهای تمام شده را در ارتباط با عملیات تولید و ساخت خاص مورد بررسی قرار می دهد.
هزینه یابی بر مبنای فعالیت
این رویکرد، محرک و عوامل موثر بر هزینه های غیر مستقیم ساخت محصول، بازاریابی و پشتیبانی را تعریف نموده و بر اساس آن هزینه ها را به فعالیتهای مختلف تخصیص می دهد.
هزینه یابی استاندارد
یک سیستم مدیریتی است که بر اساس تعداد ساعاتی که ماشین آلات و نیروی کار در یک دوره زمانی معین در اختیار بخش تولید بوده است، هزینه ها را به محصولات اختصاص می دهد.
هزینه یابی کیفیت
هزینه های صرف شده برای جلوگیری از شکست ها و فعالیتهای ارزیابی به علاوه زیان های ناشی از شکست درونی و برونی.
هزینه یابی سفارش کار
در این روش اطلاعات عناصر بهای تمام شده یعنی مواد، دستمزد و سربار مرتبط با هر سفارش کار و تولید محصول خاص جمع آوری و قیمت تمام شده هر سفارش از طریق تقسیم جمع بهای تمام شده بر تعداد واحدهای تولید شده در آن سفارش بدست می آید.
هزینه یابی مر حله ای
این سیستم، نشان می دهد که بهای تمام شده تولید مربوط به یک دوره مالی چگونه بین مراحل مختلف تولید تقسیم شده است.
هزینه یابی بهبود مستمر کایزن
این سیستم، بهای تمام شده محصول را در فرآیند بهبود مستمر محاسبه می نماید
کایزن یعنی بهبود مستمر که نوعی استراتژی رقابتی است و مستلزم صرف هزینه (مصرف منابع) می باشد.
هزینه یابی ناب
حسابداری ناب واژه ای است عمومی که برای تغییرات مورد نیاز در حسابداری استفاده می شود.
هدف حسابداری ناب ، خلق ارزش ار طریق افزایش پس انداز و کاهش هزینه ها
ابزارهای عمده در حسابداری ناب عبارتند از :
هزینه یابی چرخه عمر
هزینه یابی جریان ارزش
پیشینه هزینه یابی هدف
در دهه ۱۹۶۰ تمرکز اصلی شرکتهای ژاپنی بر تولید انبوه محصولات یکنواخت بود و مدیریت هزینه به نقش برنامه ریزی و طراحی در تولید توجه چندانی نداشت، بلکه کانون توجه مدیریت هزینه، بر مراحل تولید متمرکز قرار داشت. از این رو هزینه یابی استاندارد، ابزار اصلی کنترل هزینه شمرده می شد.
در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ با بالا رفتن سطح زندگی مردم ژاپن و نیز سطح آگاهی مصرف کنندگان، شرکتها مجبور شدند محصولات متنوع با ویژگیهای متفاوت تولید کنند. روبوتهای صنعتی و ماشینهای خودکار، چرخه عمر محصولات را به نفع محصول بهتر و جدیدتر به طور دایم کوتاه ترکردند. در اواخر دهه ۱۹۸۰، هزینه یابی هدف، با استراتژی شرکتها عجین شد و مانند ابزار استراتژیک مدیریت هزینه، برای برنامه ریزی سود و نیز برای کاهش هزینه در نظر گرفته می شود
هزینه یابی هدف عبارتند از: فرایند مدیریت استراتژیک هزینه ها به منظور کاهش مجموع هزینه ها در مراحل طراحی و برنامه ریزی محصول
هزینه یابی هدف یک تکنیک اندازه گیری بهای تمام شده نیست، بلکه برنامه جامع کاهش هزینه، حتی پیش از نخستین مراحل تولید یک محصول است.
هزینه یابی هدف به وسیله کوپر و اسلاگمولدر به صورت زیر تعریف شده است: هزینه یابی هدف یک رویکرد ساختار یافته برای تعیین هزینه در طول عمر محصول است به گونه ای که تعیین کند محصول مورد نظر با چه شاخص های عملکردی و کیفیتی می باید تولید شود تا در هنگام فروش با قیمت پیش بینی شده به میزان سود دلخواه در طول عمر خود دست یابد.
TARGET COSTING
1-هزینه یابی مبتنی بر قیمت:
برنامه های سود و هزینه محصول از طریق قیمتهای بازار مشخص می شود و پی در پی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا به یک حاشیه سود قابل اطمینان و ثابت می رسد.
یعنی : حد هزینه مجاز را برای دستیابی به یک سود مشخص، براساس قیمت بازار، برآورد می کند.
هزینه های هدف با استفاده از فرمول زیر محاسبه می گردد. حاشیه فروش مطلوب – قیمت بازار = هزینه هدف
2- تمرکز بر مشتری
توجه به نیاز مشتری و در نظر گرفتن وضعیت شرکت از نظر رقابتی امری ضروری است.
در هزینه یابی هدف یکی از رویکردها این است که طراحان به تشریح نیازها و خواسته های مشتری در خصوص کیفیت ، قیمت و زمان تحویل به طور همزمان در محصول و تصمیمات ساخت و تجزیه و تحلیل هزینه ها می پردازند.
3- تمرکز بر طراحی محصولات و فرایندهای تولیدی
در سیستمهای هزینه یابی هدف طراحی محصولات و فرآیندهای اصلی مدیریت هزینه مورد توجه قرار می گیرد.
به عبارتی هزینه یابی هدف نقش اساسی در مدیریت هزینه دارد.
زمانی که یک محصول برای اولین بار طراحی می شود ، قسمت اعظم هزینه ها در مرحله طراحی تعیین و تعهد میشود. و با حذف مراحل پر هزینه و وقت گیر، زمان لازم برای ورود محصول به بازار کاهش می یابد ( طراحی مجدد محصول).
درحالی که در روشهای سنتی مدیریت هزینه به منظور کاهش هزینه ها بر صرفه جوئیهای ناشی از افزایش حجم تولید، منحنی فراگیری، کاهش ضایعات و بهبود بازده تمرکز می شود.
چهار اصل فرعی بر این دیدگاه تاثیر می گذارند که عبارتند از:
الف –در سیستمهای هزینه یابی هدف، هزینه ها پیش از
وقوع، مورد نظارت و کنترل قرار می گیرند.
ب –سیستم هزینه یابی هدف، مهندسان تولید را به اثر هزینه محصول، فناوری و طرح فرایند تولید و چالش هایی که در این زمینه وجود دارند، متوجه می سازد. تمامی تصمیمات مهندسان از صافی ارزیابی مربوط به ارزش نسبی مشتری می گذرند و پس از آن در طرح تولید منظور می شوند
ج – سیستمهای هزینه یابی هدف، موجب می شود وظایف مشترک تمامی بخشهای شرکت در زمان طراحی، مورد تحلیل و آزمون قرار گیرد. در نتیجه تغییرات مهندسی یا مراحل تولید قبل از رسیدن محصول به مرحله تولیدانجام می شود.
د – در سیستم هزینه یابی هدف، مهندسی همزمان محصولات و مراحل تولید (به جای مهندسی ترتیبی) باعث کاهش دوره زمانی تولید می شود، زیرا امکانی را فراهم می آورد تا برای هر مشکلی بتوان پیش از شروع تولید، راه حلی ارایه کرد.
4- همکاری سیستمی (عملکرد متقابل واحدها)
عامل تعیین کننده دیگر در موفقیت هزینه یابی هدف همکاری سیستمی می باشد. تیمهای چند وظیفه ای تولید و فرآیند، مسئولیت کامل محصول را از مراحل اولیه طراحی تا تولید نهایی را به عهده دارند. همکاری متقابل این تیم ها می تواند زمان عرضه محصول را کاهش داده و در نتیجه هزینه های مربوط به مرور طرحها و تغییرات مهندسی کاهش می یابد.
مزایای همکاری سیستمی :
الف- رهبری مدیریت عالی
ب- تیم گرایی
ج- تعهد کاری
د- اعتماد متقابل
هـ- آموزش
5 – هزینه یابی چرخه عمر محصول
دوره عمر محصول عبارت است از: فاصله زمانی بین طراحی تا عرضه محصول جدید به بازار و توقف تولید آن به دلیل نبود تقاضای کافی برای آن در بازار است بنابراین دوره عمر محصول تمام فعالیتهای لازم از طراحی محصول و خرید مواد اولیه برای ساخت آن تا تحویل محصول ساخته شده و ارائه خدمات پس از فروش رادربرمی گیرد.
دوره عمر از مفاهیم مطرحی است که از دیدگاههای زیر مورد بحث قرار می گیرد.
1- دیدگاه بازاریابی
2- دیدگاه تولید کنندگان
3- دیدگاه مصرف کنندگان (مشتریان)
4- دیدگاه اجتماع
الف: دیدگاه بازاریابی
1- معرفی محصول به بازار
2- رشد محصول
3- بلوغ (رشد نهایی محصول)
4- رکود محصول
ب) از دیدگاه تولید کننده:
چرخه عمر محصول در حداقل کردن هزینه های توسعه تولید، بازاریابی، پشتیبانی و خدمات است
چ) از دیدگاه مشتری (مصرف کننده)
چرخه عمر محصول به معنی حداقل کردن هزینه مالکیت محصول است. به این معنی که هزینه های عملیاتی، مصرف، تعمیرات، و واگذاری محصول کاهش یابد
د) دیدگاه اجتماع
سه دیدگاه پیش گفته فقط هزینه های اشخاص را در نظر میگیرد. یعنی هزینه هایی که مستقیماً به شرکت یا اشخاص اثر دارد به هر حال از دیدگاه اجتماع، فعالیتها و هزینه های همراه آن را مانند مصرف یا کنارگذاری محصول و اثرات مثبت یا منفی تولید یا مصرف محصول را اجتماع به دوش می کشد. که هیچ گروهی به اثرات مثبت یا مضرات و آسیب هایی که مصرف یا تولید محصول به محیط زیست وارد می ساخت توجهی نداشت.
6- مشارکت زنجیره ارزش
هدف نهایی هر موسسه ایجاد ارزش برای مشتریان است. یک موسسه زمانی سودآور خواهد بود که ارزش ایجاد شده اش بیشتر از هزینه تولیدات و ارائه خدماتش باشد.
تمامی عناصر زنجیره ارزش از قبیل تامین کنندگان قطعات فروشندگان، توزیع کنندگان و ارائه کنندگان خدمات در هزینه یابی هدف مدنظرقرار گرفته می شوند
هزینه یابی هدف تلاشهای مربوط به کاهش هزینه ها را از طریق ایجاد یک رابطه همکاری با اعضا خارج سازمان در سراسر زنجیره ارزش انجام می دهد
مراحل کلی فرآیند هزینه یابی هدف :
گام اول : شناسایی نیازهای مشتریان
مشتریان همواره به دنبال ارضای نیازهای خود از طریق کارکرد و کیفیت یک محصول می باشند و تمایل به پرداخت قیمت معینی را دارند
گام دوم : تعیین قیمت فروش هدف
تابع ویژگیهای محصول و شرایط بازار است و بابهره گیری از استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر رویکرد بازار و قیمت تمام شده محقق می گردد.
گام سوم : تعیین حاشیه سود هدف
با توجه به انتظارات سهامداران که این انتظارات با استفاده از مدلها و متدولوژیهای مدیریت سرمایه گذاری تحقق می یابد.
گام چهارم : تعیین بهای تمام شده هدف
تفاوت بین قیمت فروش هدف و حاشیه سود مورد انتظار نشان دهنده حداکثر بهای تمام شده ای است که می توان برای محصول در نظر گرفت.
گام پنجم : تعیین بهای تمام شده برآوردی و محاسبه شکاف هزینه
مدیریت تلاش می کند تا هزینه های براوردی را با استفاده از فنون مختلف از جمله مهندسی ارزش کاهش دهد.
گام ششم : استفاده از ابزارهای مهندسی و بهبود مستمر عملیات برای کاهش و حذف شکاف هزینه
ساختار فرایند هزینه یابی هدف
مراحل هزینه یابی هدف، شامل سه بخش عمده است الف – هزینه یابی محرک بازار ب – هزینه یابی هدف سطح محصول ج – هزینه یابی هدف سطح قطعات
تاریخچه هزینه یابی هدف:
خاستگاه هزینه یابی هدف اولین بار تحت عنوان Genka kikau به کشور ژاپن بر می گرددکه بعدها به نام هزینه یابی هدف ترجمه شد.
صنعت ژاپن ، از ایده ساده آمریکایی مهندسی ارزش استفاده و آن را به یک سیستم پویایی کاهش هزینه و برنامه ریزی سود تبدیل نمود.
شرکت تویوتا در سال 1963 این روش را مورد استفاده قرار داد.
سه رخداد عمده در ژاپن موجب شد در هزینه یابی هدف تغییرات اساسی بوجود آید :
در سالهای 1990 و 1991 اقتصاد ژاپن شاهد بروز یک حباب اقتصادی بود.و موجب تمرکز شرکتها از توجه به سهم بازار به سمت افزایش سود آوری منتقل گردید.
2- ین ژاپن در برابر دلار آمریکا قد علم کرد.
3- و رکورد طولانی ناشی از بحران مالی در ژاپن ایجاد شده که بر شرکتها فشار وارد کرد تا بهای تمام شده را در راستای دستیابی به الزامات سودآوری خود کنترل کنند.
هزینه یابی هدف در ایالات متحده آمریکا:
هزینه یابی هدف از اواخر دهه 1980 در ایالات متحده آمریکا شکل گرفت.
به دلایلی چند پذیرش روش مذکور به آرامی صورت گرفت.
مدیران نتوانستند اهمیت استراتژیک هزینه یابی هدف را درک کنند.
آن را به عنوان یک تکنیک کاهش هزینه ساده مورد استفاده قرار دادند.
صرفاً برخی اجزای هزینه یابی هدف را مورد استفاده قرار دادند.
بخش سوم :
ابزارها و تکنیکها برای پیاده سازی
هزینه یابی هدف
تبیین هزینه یابی هدف در چارچوب مراحل تفصیلی فرآیند آن :
فرایند هزینه یابی هدف شش مرحله اصلی را در بر می گیرد.این مراحل همراه آماده سازی قبل از پروژه ، یک طرح کاری استاندارد و چارچوب آموزشی و اجرایی را ارائه می کند.
بصورت کلی در همه سازمانها همه این شش مرحله و یا بخش عمده ای از آنها در فرایند هزینه یابی هدف بکار گرفته می شود.
مراحل ششگانه برای اجرای هزینه یابی هدف عبارتند از :
1 – تعیین قیمت بازار هدف.
2 – تعیین حاشیه سود هدف و بهای تمام شده برای دستیابی .
3 – محاسبه بهای تمام شده محصولات و فرآیندهای فعلی یا جدید.
4 – تعیین بهای تمام شده هدف.
5 – دستیابی به بهای تمام شده هدف.
6 – پیگیری کاهش بهای تمام شده در مراحل
بعدی ( بعد از مرحله طراحی و آغاز تولید )
مراحل فرایند هزینه یابی هدف
مرحله برنامه ریزی محصول
مرحله 1← تعیین قیمت بازارهدف
مرحله 2← تعیین حاشیه سود هدف و بهای تمام شده برای دستیابی
مرحله 3← محاسبه بهای تمام شده برآوردی
مرحله 4 ← تعیین بهای تمام شده هدف
مرحله طراحی محصول
مرحله 5← دستیابی به بهای تمام شده هدف
مرحله تولید
مرحله 6← پیگیری کاهش بهای تمام شده
ابزارها و تکنیکهای پیاده سازی و اجرا
مرحله اول : تعیین قیمت بازار هدف
در این مرحله تا حد امکان سعی می شود قیمت فروش فارغ از
وضعیت قیمت تمام شده فعلی و آتی تعیین شود.
تعیین قیمت فروش هدف با استفاده از نقش بازار و روابط میان
عرضه ، تقاضا و تحلیل حساسیت قیمت محصول ، موجب می شود اهداف زیر محقق گردد:
شناسایی خواسته ها و نیازهای بازار و مشتری
تعیین مقدار وجه نقدی که مشتریان تمایل دارندبابت ویژگیهای جایگزین بپردازند.
تبدیل خواسته های مشتری / کاربر به زبانی که قابل اجرا در
محصول باشد.
ارزیابی پیشنهادات رقابتی.
برای تعیین قیمت بازار به گونه ای که بازده بهینه برای شرکت فراهم کند . لازم است که عوامل ایجاد کننده ارزش را بشناسیم . این عوامل و ویژگیها در واقع عبارتند از خواص مورد نظر مشتریان
ابزارها و تکنیکهای زیر در راستای دستیابی به هدف فوق موثر هستند:
آرایش کارکرد کیفیت.(QFD)
فرایند سلسله مراتبی تحلیل.( AHP )
تجزیه و تحلیل صدای مشتری.
ماتریس وابستگی.
)QFD)آرایش کارکرد کیفیت :
تکنیک آرایش کارکرد کیفیت ( QFD ) یک متدولوژی مفید برای ترجمه و انعکاس ترجیحات مشتریان به نیازهای عینی و ملموس به شمار می رود.
تکنیک آرایش کیفیت ، روابط میان عرضه های رقابتی ، نیازهای مشتری و پارامترهای طراحی را از طریق مجموعه ای از ماتریس ها نشان می دهد.
در مرحله برنامه ریزی محصول این ماتریس ها کمک می کنند تا خواسته های مشتریان به دقت مشخص شود ، عملکرد رقبا در تامین رضایت مشتری ارزیابی شده و خلاء های پر نشده در بازار ( بخشهای دست نخورده بازار ) شناسایی گردد.
این ماتریس همچنین همبستگی میان پارامترهای طراحی رقیب و نیازهای مشتری را منعکس می کند و اطلاعاتی درباره چگونگی ارزیابی مشتریان از عرضه های رقیب در این ویژگیهای خاص را شامل می شود.
ماتریس QFD هم برای سازمانهای تولیدی صنعتی و هم سازمانهای خدماتی قابل استفاده است. برای مثال از این ماتریس در شرکتهای اتومبیل سازی ، الکترونیکی، تولید کنندگان لوازم خانگی ،لباس ،مصنوعات لاستیکی ، ابزارهای ساخت وماشین آلات کشاورزی استفاده شده است . همچنین برای طراحی فروشگاههای خرده فروشی ، مدارس و مزارع نیز قابل استفاده می باشد.
با استفاده از متدولوژی QFD می توان یک مدل طراحی
نمود که مشتمل بر اجزای زیر باشد:
بیانیه هدف : که هدف ، مشکل یا مقصد تلاشهای تیم را توصیف می کند.
کدام ها : لیستی از ویژگیهای یک محصول و فرآیند که بوسیله مشتریان تعریف می شود.
رتبه های با اهمیت : یا ارزشهای موزون اختصاص یافته به ویژگیها.
ماتریس همبستگی : که رابطه میان روشها را نشان می دهد.
روشها : راههای رسیدن به کدام ها ( یا ویژگیها )
اهداف : شاخصهایی از اینکه آیا تیم می خواهد که یک روش
را افزایش دهد یا کاهش دهد یا اینکه برای آن یک ارزش یا مقدار هدف تعیین نماید.
ماتریس رابطه : یک وسیله سیستماتیک برای شناسایی سطح رابطه میان ویژگیهای یک محصول ( Whats) و راههای دستیابی به آن ( Hows )
ارزشیابی رقابتی مشتری :مرور ویژگیهای محصول/خدمت رقابتی در مقایسه با محصول یا خدمت مورد نظر تیم.
ارزشیابی رقابتی فنی : خصوصیات مهندسی سازمان برای هر یک از روشها و خصوصیات فنی رقیب.
عوامل احتمالی : ارزشها یا مقادیر نشان دهنده میزان سهولتی که سازمان می تواند به هر یک از روشها دست یابد.
امتیاز مطلق : جمع مقادیر محاسبه شده برای هر یک از روشها در ماتریس رابطه.
امتیاز نسبی : یک شمار ه گذاری متوالی برای هر یک از روشها بر اساس امتیاز مطلق آن.
شماره یک برای روشی که بالاترین امتیاز را دارد اختصاص می یابد و شماره دو برای روش بعدی و به همین ترتیب از بالاترین امتیاز به پایین ترین ان اعداد به ترتیب از شماره 1 شروع شده و افزایش می یابند.
فرآیند سلسله مراتبی تحلیلیAHP))
یک تکنیک تصمیم گیری چند معیاره است که برای ارزیابی کلی آلترناتیوهای مختلف،عوامل کیفی وکمی را با هم ترکیب می کند.
AHP یک ابزار بسیار مناسب برای در نظر گرفتن ترکیبات متفاوت از ویژگیهای مورد نیاز گروههای مختلف مشتریان به شمار می رود.
متدولوژی AHP شامل 4مرحله می باشد
ایجاد یک هرم تصمیم گیری
جمع آوری اطلاعات مرتبط با معیارهای تصمیم ورمزگزاری آنان با استفاده از مقیاس منطقی
تخمین وبر آورد اولویتهای نسبی معیارهای تصمیم وجایگزینها
تعیین ترکیبی از اولویتها برای معیارها که رتبه هرکدام از جایگزینها رانسبت به بالاترین هدف نشان دهد
تجزیه وتحلیل صدای مشتری
تحلیل صدای مشتریان به سازمان کمک می کند تا انتظارات ،مطلوبیتهای درخواست شده ونیازهای غیر قابل مشاهده مشتریان را درک کند
این کیفیتها وخواص درواقع بخش کدامها یا WHATS” “جدول QFD رانشان داده وآندسته از ویژگیهای انفرادی محصول یا خدمات را که در رضایت مشتری ودریافت ارزش موثر هستند مورد توجه قرار می دهد
تحلیل صدای مشتری فواید زیر را دارد
قابلیت مدیریت وکنترل فهرست کدامها راافزایش می دهد
بر فرآیند QFDتمرکز می نماید
به روشن شدن معانی کمک می کند
ماتریس وابستگی
ماتریس وابستگی براین نکته تاکید می نماید که نیازهای متفاوت مشتریان را چگونه می توان بااستفاده ازویژگیهای فرآیند یا محصول برآورده نمود .ازآنجایی که اغلب نیازهای مشتریان نا مشخص بوده ویابه طور کامل تعریف نمی شوند باید آنهارابه زبان مهندسی ترجمه کرد برای این منظور ازابزارهای سنجش عملکرد محصول برمبنای کیفیت درخواست شده استفاده می شود .
ماتریس وابستگی ،نقاط قوت هریک ازابزارهای سنجش عملکردرادرقالب توانایی آن برای پیش بینی کیفیت درخواستی هر مشتری بیان می کند
مرحله دوم : محاسبه حاشیه سود و بهای تمام شده برای دستیابی به سود
بعد از تعیین قیمت فروش هدف ، فرآیند محاسبه حاشیه سود هدف و بهای تمام شده مجاز آغاز می شود. هدف اصلی این مرحله تعیین بهای تمام شده محصول یا خدمات است به گونه ای که دست یابی به سودآوری و بازده سرمایه گذاری را تضمین نماید.
اهداف مشخص این مرحله عبارتند از :
تعیین اهداف کمی بازده فروش.
ارتباط دادن برنامه ریزی طرحهای سرمایه ای به سودآوری و بهای تمام شده مرتبط با توسعه یا تحویل محصول.
هزینه یابی هدف وفرآیند مدیریت سود (شرکت خودروسازی )
برنامه عمومی بلند مدت
برنامه محصول پایه
برنامه تفضیلی توسعه
برنامه توسعه
محصولات جدید
تعیین نسبت
سود به فروش
تعیین فروش هدف شرکت per term
تعیین سود هدف شرکت per term
تعیین فروش هدف ،سود هدف وبرنامه توسعه کارخانه برای هرمدل ماشین
تعیین نسبت سود به فروش هدف برای هر مدل ماشین
ایجاد برنامه ریزی بلند مدت سود وبرنامه ریزی بلند مدت سرمایه
برنامه ریزی توسعه محصول جدید شرکت
خرید: تعیین مفاهیم محصول
تعیین پیکربندی مدل ماشین و ….
تعیین قیمت بر آوردی فروش ،حجم فروش برآوردی ،میزان سرمایه گذاری کارخانه برای مدلهای برجسته ماشینها درهردسته ازمدلها
کنترل سودآوری
تعیین سبک مدل نوعی،ابعاد ساختارهای عملکرد اهداف کیفیتی اهداف وزن واهداف حجم فروش
اتدازه گیری هزینه های برآوردی وسایل نقلیه وفعالیت آنها
تعیین قیمت های هدف فروش برای هر واحد از
تعیین نسبت سود به فروش هدف هر واحد برای مدلهای نوعی
تعیین سود هدف هرواحد برای هرواحد ازمدلهای نوعی
تعیین هزینه هدف ومیزان کاهش هدف برای هرواحد ازمدلهای نوعی
تجزیه بهای تمام شده هدف به بهای تمام شده هر فعالیت و هرقطعه
طرح سود/محصول چند ساله
یک طرح سود/ محصول چندساله طرحهای مختلف محصول راباهم ترکیب می نماید،اهداف پایه رابرای دوره عمرمفیدهرمحصول تدوین می کندوزمان بندی عرضه محصول را به گونه ای تنظیم می کندکه منابع سازمان به نحو موثری مورد استفاده قرارگیرد این طرح مجموعه ای ازدروندادها و بروندادها راشامل میشود .
دروندادها :
طرحهای چرخه عمربرای محصولات پیشنهادی
موقعیت فعلی محصولات موجود روی نمودار پرتفوی جریان وجوه نقد /محصول
برآورد ظرفیت کارکنان شرکت،ظرفیت تولید وظرفیت سرمایه گذاری جدید
بروندادها
طرح سود چندساله
محصولات وخدماتی که دریک دوره زمانی مشخص توسعه می یابند
سود هدف برای هر محصول ویا مجموعه ای از محصولات
نسبت بازده فروشهدف برای هر محصول
طرح سرمایه گذاری درکارخانه برای هر محصول
طرح کارکنان
طرح جامع معرفی محصول جدید
مرحله سوم: محاسبه بهای تمام شده محصولات و فرآیندهای فعلی یا جدید
بررسی و آزمون اطلاعات بهای تمام شده شرکت یا سازمان یک گام کلیدی در مرحله برنامه ریزی محصول می باشد که برآورهای قابل اعتمادی از بهای تمام شده محصولات و فرآیندهای فعلی و جدید فراهم می نماید. برآورد بهای تمام شده تولید ، هزینه های R&D ، هزینه های توزیع فیزیکی و هزینه های کاربر نهایی از جمله این موارد است.
اهداف این مرحله عبارتند از :
تعیین بهای تمام شده محصول جدید با استفاده از ویژگیها و فرآیندهای ساخت محصولات فعلی .
مدل سازی بهای تمام شده.
تجزیه و تحلیل بهای تمام شده داخلی.
برخی از تکنیکها و ابزارهای اصلی که در این زمینه بکار برده می شوند عبارتند از :
هزینه یابی فرآیند ( عملیاتی )
تجزیه و تحلیل اجزا.
جداول بهای تمام شده داخلی
هزینه یابی فرآیند (هزینه یابی عملیاتی )
هزینه یابی فرآیند رامی توان برای تعیین محرکهای هزینه در هر مرحله از فرآیند ساخت مورد استفاده قرار داد.در هزینه یابی فرایند بهای تمام شده یک واحد محصول تولیدی ویا گروهی خاص محاسبه نمی شود بلکه همه هزینه ها به فرآیندهاویا عملیات تخصیص می یابندسپس هزینه های تخصیص یافته به هر فرآیند براساس یک مبنای اصولی (میزان استفاده هریک ازمحصولات از آن فرایند)به تک تک محصولات اختصاص می یابند.
هزینه یابی فرآیند تاثیر خواسته های مشتریان به صورت مستقیم مدنظر قرار می گیرد ومیان هزینه های مرتبط باایجاد ارزش افزوده که به دلیل ارائه خدمت به یک گروه ازمشتریان در مقابل گروه دیگر بوجود می آید تفاوت قائل می شود .
یکی ازمزیت های استفاده از این مدل ارزیابی کردن میان محصولات رقابتی به شکل مناسب تری امکان پذیرمی باشد
تجزیه وتحلیل اجزای محصول
تجزیه وتحلیل اجزا ،بهای تمام شده هدف در سطح محصول را به اجزا وبخشهای اصلی تجزیه می کند.
تجزیه وتحلیل اجزا چندین کاربرد مهم دارد .
کاربرد اول :این تکنیک اجزای گران قیمت تریک محصول رامشخص می نماید
کاربرد دوم : این تکنیک برروابط بهای تمام شده میان اجزاتمرکز می نماید
کاربرد سوم:این تکنیک موجب می گردداجزای قدیمی مورداستفاده قرار نگیرد
جدول بهای تمام شده
جداول بهای تمام شده برای برآورد بهای تمام شده مواد مصرفی ،قطعات ،امکانات وهزینه های تبدیل مورد استفاده قرار می گیرد
درحالت کلی دونوع جدول بهای تمام شده وجوددارد:
جدول بهای تمام شده تقریبی
جدول بهای تمام شده تفصیلی
مرحله چهارم : محاسبه بهای تمام شده هدف
بعد از اینکه قیمت بازار هدف و سود هدف تعیین گردید، بهای تمام شده هدف قابل محاسبه می باشد بهای تمام شده هدف در واقع موقعیت رقابتی نسبی شرکت را منعکس می نماید. همچنین بیانگر سطحی از قیمت تمام شده است که در صورت تحقق آن ، حاشیه سود مورد نظر تامین خواهد شد.
بهای تمام شده هدف باید قابل دستیابی و در دسترس باشد حتی اگر رسیدن به آن مستلزم صرف تلاشهای زیادی باشد.
اهدافی که در تحقق این امر سهیم هستند عبارتند از:
تدوین اهداف بهبود مستمر.
اندازه گیری عملکرد.
برقراری مکانیسمی جهت انتقال خواسته های مشتریان در ارتباط با بهای تمام شده به بخش طراحی.
بهای تمام شده هدف را می توان با استفاده از نرخ بازده فروش هدف یا تلفیق هزینه های برآوردی محاسبه کرد.
قیمت فروش هدف × (نرخ بازده فروش هدف -1)= بهای تمام شده هدف
بهای تمام شده هدف = قیمت فروش هدف – سودعملیاتی هدف
بنچ مارکینگ
یکی از جنبه های مهم درتعیین بهای تمام شده هدف برای یک محصول یا خدمت اینست که هم در سطح محصول وهم در سطح اجزای آن دستیابی به کارکرد و بهای رقابتی تضمین شود
بنچ مارکینگ درواقع عبارتست ازمقایسه بهای تمام شده یک محصول ،فعالیت وپی آمدمشخص با موارد مشابه ازشرکتهای رقیب ویا بهترین شرکت دراین زمینه که اطلاعات ارزشمندی را برای هزینه یابی هدف فراهم می نماید .
محققین وپژوهشگران برجسته ای که فرآیند بنچ مارکینگ را تجربه کرده اند برای آن چندین مرحله درنظرگرفته اند همه آنها ازیک رویکرد یکپارچه استفاده می کنند که در 5 مرحله به شرح زیر قابل دسته بندی است
برنامه ریزی
جمع آوری اطلاعات
تجزیه وتحلیل ویکپارچه سازی
پیاده سازی واجرا
درجه بندی مجدد
مرحله پنجم : رسیدن به بهای تمام شده هدف
بعد از اینکه بهای تمام شده هدف تعیین گردید ، قدم بعدی این است که یک مفهوم محصول جدید ایجاد شود که بهای تمام شده هدف را محقق نماید چرا که این سطح بهای تمام شده همه خواسته های مشتریان را برآورده می نماید.
اهداف کلیدی در این مرحله از هزینه یابی هدف عبارتند از :
بهینه سازی رابطه میان مواد، اجزا و فرآیندهای ساخت
حداقل نمودن هزینه ها و بهای تمام شده
تمرکز فعالیتهای طراحی روی متغیرهای مبتنی بر بازار برای کیفیت و بهای تمام شده تملک
ارتباط دادن توسعه محصول با خواسته های مشتری و دست یابی به یک مزیت رقابتی مناسب
ارتباط دادن فرآیند توسعه و ایجاد محصول به هدف تضمین کیفیت محصول
برآورد بهای تمام شده قبل از پیاده سازی
برای اینکه بتوان هدف بهای تمام شده مجاز را به بهای تمام شده قابل دستیابی تبدیل نمود باید سه مرحله اولیه اجرا شود :
1- محاسبه شکاف هزینه
2- طراحی بهای تمام شده خروجی
3- تدوین طرح ساخت و اجرای بهبود مستمر
محاسبه شکاف هزینه
محاسبه تفاوت میان بهای تمام شده هدف (محاسبه شده ازطریق قیمت فروش هدف وحاشیه سود هدف ) وبرآورد بهای تمام شده فعلی اولین قدم درراه رسیدن به بهای تمام شده هدف است .شکاف هزینه محاسبه شده به دو بخش اصلی قابل تجزیه است
هزینه های (بهای تمام شده) چرخه عمر
هزینه های (بهای تمام شده )زنجیره ارزش
بخش چرخه عمرروی جمع کل هزینه های محصول از زمان تولد (تولید) تازمان مرگ آن (خروج ازچرخه تولید )تاکید می نماید
در مقابل تجزیه وتحلیل زنجیره ارزش هزینه ها را برمبنای اینکه آیا سازمان یایکی ازمشارکت کنندگان درزنجیره ارزش می توانند درتحقق یاکنترل آنهانقش ایفا نمایند مورد بررسی قرار می دهد
طراحی بهای تمام شده خروجی
کاهش هزینه هادر مرحله طراحی محصول مهمترین گام برای رسیدن به بهای تمام شده هدف می باشد
برای دستیابی به کاهش هزینه مورد نظر یک سوال کلیدی بایدپاسخ داده شود ؛ طراحی این محصول چگونه همه هزینه های مرتبط بامحصول رااززمان تولد تا مرگ نهایی آن تحت تاثیر قرار می دهد؟
شناسایی همه هزینه ها(درهرمرحله که اتفاق بیفتد:چه در مرحله توزیع،فروش، انبار،خدمت پشتیبانی یامرحله بازیافت ) ضروری می باشندچراکه همه این عناصر بهای تمام شده ، تحت تاثیر مرحله طراحی قرار می گیرند .
تدوین طرح ساخت واجرای بهبود مستمر
قدم نهایی برای رسیدن به بهای تمام شده هدف اینست که بهبود فر آیندها ومحصولات تداوم یابد به گونه ای که کاهش هزینه ها نه تنها در مرحله طراحی بلکه درمراحل بعدی نیز محقق گردد.
نمونه هایی ازکاهش هزینه در مراحل بعد از طراحی عبارتند از :
حذف ضایعات (مانند قراضه ها،مواد قابل بازیافت و……)
بهبود بازده تولید(مثال :استحصال تولید بیشتر ازمواد اولیه)
برای دستیابی به اهداف کاهش هزینه قبل از مرحله تولید ابزارها وتکنیک های زیر را میتوان مورد استفاده قرار داد:
طرح ساخت ومونتاژ (DFMA)
مهندسی ارزش (VE)
طرح ساخت ومونتاژ (DFMA )
طرح ساخت ومونتاژ یک رویکرد به طراحی محصول است که می تواند توانایی یک سازمان رابرای رقابت برمبنای ظرفیت های ساخت وتولید افزایش دهد.
متدولوژی DFMAبر 5 اصل استوار است
کاهش تعداد قطعات با ترکیب آنها (قطعات دارای چند کارکرد یا چند منظوره )
فرآیند مونتاژراازبالابه پایین در نظر می گیرد نه ازکنار یا پایین
طراحی متقارن قطعات (تسهیل مونتاژ وسرهم بندی قطعات مختلف )
طراحی قطعات به گونه ای که به راحتی قابل استفاده باشند
استفاده ازفرآیند ساخت قابل انعطاف در صورتی که امکان پذیر باشد
مزایایی که طرح ساخت ومونتاژ میتواند فراهم نماید عبارتند از:
حذف قطعات اضافی
ایجادوتوسعه فعال قطعات مشترک برای مجموعه ای وسیع از کارکردها
کاهش هزینه نگهداری محصول درچرخه عمر از طریق مجزا سازی
کاهش عیب های بالقوه واخطارهای مبتنی بر نظرات مهندسی برای تغییر درراستای تصحیح مشکلات ناشی ازطراحی یا مونتاژ
افزایش کارآیی واثر بخشی مونتاژ
بهبود توان عملیاتی وزمان رسیدن به محصول بازار
متدولوژی DFMA به طور موفقیت آمیز دربسیاری ازسازمانها مورداستفاده قرار گرفته است از جمله شرکت بوئینگ که برنامه های توسعه ای متفاوتی را داشته است .
شکل زیر خلاصه نتایج فرم DFMA شرکت بوئینگ رانشان می دهد
مهندسی ارزش VE ))
مهندسی ارزش ازجمله رویکردهایی است که برای افزایش کیفیت وکارکرد محصول وبطور همزمان کاهش بهای تمام شده ان مورد استفاده سازمانها قرار می گیرد قلمرو مهندسی ارزش شامل موارد زیر می باشد
کاهش بهای تمام شده یا هزینه های طراحی
بهبود فرآیندها
کارکردن وتعامل با تامین کنندگان
خروجی مهندسی ارزش درواقع عبارتست ازمجموعه ای ازطرحهای بهبود واصلاح که ارزش محصول هدف را افزایش می دهند. مهندسی ارزش ازطریق تاکید بر محصول وتحقق خواسته های مشتری وبا در نظرگرفتن پارامترهای بهای تمام شده مجاز،فراتر ازیک سبک معین یا پیکرندی محصولات فعلی عمل میکندوبه دنبال راههای نوآورانه برای دستیابی به کارکرد مطلوب با بهای تمام شده پایین است.
به جمع آوری اطلاعات بپردازید
فعالیتها را تعیین نمایید
به سازماندهی فعالیتها بپردازید
هزینه های برآوردی فعالیتهای ویژه را محاسبه نمایید
به ارزیابی فعالیت بپردازید
برنامه های بهبود را تدوین نمایید
نحوه کار برنامه بهبود چگونه است
چه فعالیتهایی
فعالیت مزبور چه انجام میدهد
ارزش فعالیت هزینه هدف چقدر است
آیا راه بهتری برای انجام فعالیت وجود دارد
ارزیابی مختصر و
تشریح مشروح
آیا برنامه بهبود موجب افزایش ارزش می شود
ارزیابی مشروح
تعیین فعالیتها
ارزیابی فعالیتها
تدوین برنامه های بهبود
مرحله 2
مرحله 1
مرحله 3
هزینه برآوردی فعالیت چقدراست
چارچوب مهندسی ارزش
مرحله ششم : پیگیری استراتژی کاهش هزینه در مرحله شروع تولید
آغاز تولید به معنی شروع مرحله نگهداشت هزینه است که بر تثبیت یا بهبود مستمر در بهای تمام شده محصول یا قطعات آن تاکید می نماید.
هدف این مرحله پیگیری کاهش هزینه در هر فاز از ساخت و تولید محصول است به گونه ای که هر نوع شکاف باقی مانده میان سود واقعی و سود هدف بر طرف شود.
اهداف کلیدی در این مرحله عبارتند از :
فراهم نمودن اطلاعات اصلاح شده درباره بهای تمام شده محصول
فراهم نمودن نظارت اصلاح شده درباره عملکرد
بهبود شناخت از ساختار صحیح بهای تمام شده
هزینه یابی مبتنی بر فعالیت ومدیریت مبتنی بر فعالیت
(ABC و(ABM
دستیابی به اهداف کاهش بهای تمام شده مستلزم اینست که اطلاعات مورد نیازدرباره علل ومنشاوقوع هزینه های جاری (محرکهای هزینه)واثر بالقوه مدیریت بر آنها جمع آوری می شود هزینه یابی مبتنی بر فعالیت ومدیریت مبتنی بر فعالیت ازجمله ابزارهای سودمندهزینه یابی هدف هستند
استفاده از ABCو ABM در فرآیند هزینه یابی هدف مزایای زیر رادربردارد :
تعیین ماهیت هزینه ها
شناسایی وبر آود سطحی از بهای تمام شده که انتظارات مشتریان درباره کیفیت وکارکرد را نیز برآورده می سازد
تجزیه وتحلیل پیچیدگی بهای تمام شده
اندازه گیری اثر نوآوریهامبتنی بر QFD، DFMAوVE بربهای تمام شده جاری وبهای تمام شده پیش بینی شده
افزایش توانمندی برای اجرای اهداف درراستای کاهش هزینه های سربار
حمایت ازهزینه کیفیت وتحلیلهای مرتبط با آن
تجزیه وتحلیل حساسیت که رفتاربهای تمام شده موجودوبهای تمام شده ظرفیت ایده آل یا بلا استفاده را برای افزایش دقت برآوردهای بهای تمام شده هدف باهم ترکیب می نماید
ایجاد تیمهای کاری با تخصصهای مختلف
رابطه میان ABC ،ABM وهزینه یابی هدف
هزینه یابی هدف در مقایسه با روش سنتی مدیریت هزینه
بسیاری از شرکتها در برنامه ریزی سود از رویکرد سنتی استفاده می کنند. که همان رویکرد بهای تمام شده بعلاوه درصدی سود است در این رویکرد ابتدا هزینه های اولیه تولید را برآورد و سپس حاشیه سود را برای بدست آوردن قیمت بازار به آن اضافه می کنند. و اگر بازار این قیمت را نپذیرفت شرکت در یافتن راههایی برای کاهش هزینه تلاش می کند. در صورتی که هزینه یابی هدف با قیمت بازار و حاشیه سودی که برای محصول برنامه ریزی شده است و با برقراری هزینه های مجاز محصول شروع می شود. و طراحی مراحل عملیات و تولید پس از آنکه هزینه محصول تا میزان هزینه مجاز کاهش یافت آغاز می شود.
هزینه یابی هدف در ایران
طبق تحقیقات انجام شده، عدم امکان تعیین قیمت های رقابتی، نوسانات عمده اقتصادی، رایج نبودن مشتری مداری، فقدان روحیه کاری، عدم بهره گیری از سیستم های صحیح بهای تمام شده و عدم استفاده از مهندسی ارزش به عنوان عمده ترین موانع و مشکلات موجود در بکارگیری هزینه یابی هدف در ایران می باشد.
لذا جهت رفع این موانع پیشنهادهایی به شرح زیر ارائه می گردد:
گشودن تدریجی مرزها توسط دولت جهت ورود محصولات خارجی برای برقراری شرایط رقابتی .
اتخاذ سیاست های پولی مناسب جهت برنامه ریزی تولید در آینده
ارتباط مداوم شرکتها با مشتریان جهت دریافت نظرات آنها برای مورد توجه قرار دادن در طراحی محصول.
استفاده از هزینه یابی بر مبنای فعالیت جهت کاهش هزینه ها و محاسبه دقیق تر بهای تمام شده محصولات .
مشکلات موجود در بکارگیری هزینه یابی هدف در ایران
1- استقرار هزینه یابی هدف باید با پذیرش تمام مبانی نظری و عملی آن همراه باشد و انتخاب یکی از این دو و یا استفاده یکی از اصول مربوط نمی توان نتیجه گرفت که سیستم هزینه یابی هدف در شرکت مستقر شده است.
2- مکانیزم هزینه یابی هدف در فضای رقابتی کاربرد دارد و وجود بازار رقابتی برای کسب قیمت به منظور رسیدن به هزینه و سود هدف الزامی است که در حال حاضر امکان تعیین قیمت مشکل می باشد .
3- مشتری مداری در اقتصاد ایران رایج نشده است. و مشتری حق انتخاب محدود دارد و همچنین فقدان روحیه کار گروهی و مستقر نبودن سیستمهای صحیح بهای تمام شده
4- فقدان روحیه کار گروهی
5- مستقر نبودن سیستم های صحیح بهای تمام شده.
با تشکر از توجه شما