تارا فایل

پاورپوینت نهضتهای موثر در پیدایش مدرنیسم در معماری



نهضتهای موثر در پیدایش مدرنیسم در معماری :

نهضت هنر و تولیدات صنعتی انگلستان English Arts and Crafts Movement
ورکبوند آلمان Deutscher Werkbund
نهضت هنر نو در بلژیک Art nouveau
مکتب معماری وین Vienna School

نهضت هنر و تولیدات صنعتی انگلستان
English Arts and Crafts Movement
Sir Henry Cole

نهضت هنر نو
نام سبکی در اروپا که ابتدا در هنر های تزیینی (پارچه ومبل ) سپس دیگر هنرهای تزیینی خود را نشان داد. 1890تا 1910
معماران این سبک از مصالح مدرن مانند چدن ، آهن، فولاد و بتن استفاده می کردند ولی ظاهر کلی و جزییات ساختمان را با تزیینات و فرم های طبیعی و گیاهی شکل می دادند. زمینه فکری آنها در سبک هنرها و صنایع دستی انگلستان نیمه قرن نوزده دید. معماران هنر نهضت نو از تولیدات صنعتی به صورت گسترده استفاده می کردند.

در انگلستان به نام سبک مدرن
در آلمان سبک جوان
در فرانسه به نام سبک هنرنو و یا گیومارد شکل گرفت.

اصول فکری پیروان این نهضت

انتقاد شدید از اشیائ و مکتب های تقلیدی
جدایی از گذشته
ابداع فرم های جدید
هنر مناسب زمان
استفاده از تولیدات مدرن فلز برای اسکلت ساختمان و تزیینات
استفاده از تزییات و فرم های طبیعی و رمانتیک

ویکتور اورتا اولین معمار معروف این سبک محسوب می شود.
ستون های چدنی ، نرده های آهنی ، تزیینات روی کف و دیوار، سقف، فرم های نرم و سیال. نرده ها، پله ها، لوستر

در اتریش طلایه دار این سبک اتوواگنر بود. هر چیزی که عملکردی نیست زیبا نمی باشد. ساختمان ماجولیکاهاس

مکتب معماری ویـن
Vienna School
Otto Wagner

مکتب معماری ویـن
Vienna School
Post Office Savings Bank
1906

واگنر نخست دنباله رو مکتب نئو کلاسیک بود.
تغییر عقاید با کتاب معماری مدرن . زمان زندگی مدرن را باعث شده است و زندگی مدرن معماری مدرن را می طلبد. به گفته گیدئون عقیده واگنر نسبت به پذیرش عامه شبیه عقیده گوته بود که می گفت: هنرمند باید آنچه را که عموم دوست دارد بیافریند و آنچرا که ایشان دوست دارند.
بانک پس انداز وین

او با این حال هر گز نتوانست از معماری کلاسیک ببرد.

خلاق ترین معمار در این سبک آنتونی گائودی است در شهر بارسلونا اسپانیا.
او معتقد بود در طبیعت هیچ خط مستقیمی وجود ندارد.
گائودی با این که تاریخ گرا بود و پیرو سبک هنر نو ولی کارهای او هیچ کاه تقلید صرف از گذشته نبود، بلکه همواره گذشته را یه شکل جدید و بدیع و با طرح ها و جزییات جدید اجرا می کرد.

کلیسای خانواده مقدس نماد و نشانی از شهر بارسلون است.

قهرمان نهضت هنر نو هانری وان ده ولده بود. شاگردان بسیاری در طراحی اجناس داشت.

نهضت هنر نو به جای نگاه به گذشته به عنوان منبع الهام عنایت به هنر و تکنولوژی زمان و آینده را مورد عنایت قرار داده بود.

در سال 1925 در پاریس نمایشگاهی به نام هنر تزیینات و صنعت برگزار شد.
هدف آشتی بین هنر و صنعت بود.
باعث پیدایش سبکی به نام هنر تزیینات شد، در این سبک از انواع و اقسام تزیینات گیاهی و طبیعی و صفحات براق نیز استفاده می شد.

ساختمان کرایسلر مهمترین نمونه آن است.

ورکبـوند
Deutscher Werkbund
عدم تقلید از کارهای دستی در تولیدات صنعتی
صداقت

شناخت کیفیات بالقوه صنایع
سادگی
Herman Muthesius

بانی نهضت ورکبوند معماری بود به نام هرمان موتسیوس Herman Muthesius او برخلاف راسکین و موریس رجعت به قرون وسطی را تبلیغ نمی کرد بلکه معتقد بود باید کیفیات بالقوه صنایع را باز شناخت.

هدف ورکبوند اعتلای کیفیت فراوردهای صنعتی که نه تنها از طریق به کارگیری مواد اصل و بی عیب بلکه با Sachlichkeit (به معنای توجه به اساس) غنی می شد .

ورکبـوند
Deutscher Werkbund
Walter Gropius
Peter Behrens
Mies Van Der Rohe
نمایشگاههایی که ورکبوند می گذاشت معماران بزرگی چون پیتر بهرنز، هانری وان ولده، والتر گروپیوس، میس وندروهه در آنها شرکت می کردند.

ورکبـوند
Deutscher Werkbund
Peter Behrens
Turbinenhalle AEG –
1909

موتسیوس: به دنبال یکنواخت کردن تولیدات بود (استاندارد کردن)
ولده : هر طرح ویژگی خاص داشته باشد تا تنوع پدید آید.

مهمترین اقدام برجسته ورکبوند نمایشگاه 1914 کلن است.

سه تن از معمارانی که برای نزدیک نمودن صنعت مدرن و حرفه معماری تلاش های بسیاری کردند پیتر بهرنز در المان ، آگوست پره در فرانسه، آدولف لوس در اتریش نام برد.

بهرنز در سال 1890 تحت تاثیر سبک هنرها و صنایع دستی قرار گرفت . شرکت AEG و خانه شخصی

آگوست پره کار شایان توجه او تبدیل بتن مسلح به یک نوع مصالح مهم در معماری بود.

آدولف لوس مخالف سبک اتوواگنر در اتریش بود تزیینات هنر نو را موضوعی برخلاف فرهنگ و تمدن اروپا می دانست. او تحت تاثیر مکتب شیکاگو و کارهای سالیوان بود.

Adolf Loos
Ornament und Verbrechen
1908
فرم خوب باید زیبایی خود را در میزان سودمندی که نشان می دهد پیدا کند و وحدت و یکپارچگی آن قابل جدا شدن نباشد.

تزیینات جنایت است.

Prague
Villa Muller
1930


تعداد صفحات : 27 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود