1
نقش رهبری ولایت فقیه
در مدیریت راهبردی
نظام جمهوری اسلامی ایران
بـر خـاتـم انبیــاء محمـّـد صلــوات
بــر شیـر خــدا علـی اَمجـد صلـوات
بـر ماه جمال حسن و حُسن حسین
بـر فـاطمـه نـور چشم احمد صلوات
مروری اجمالی برمفهوم و جایگاه ولایت فقیه
ولایت از ریشه ولی به معنای قرب و نزدیکی است و درکاربردهای مختلف (گاهی به کسر واو و گاهی به فتح آن) در معانی حبّ و دوستی، نصرت ویاری، متابعت و پیروی و بیش از همه سرپرستی و مدیریت کلان جامعه به کار رفته است که در همه آنها معنای قرب و نزدیکی لحاظ شده است لکن ولایتی که همتای تفکیک ناپذیر قرآن و تضمین کننده هدایت الهی است و در آیات و روایات بارها مطرح شده ، ولایت به معنای سرپرستی و زعامت و مدیریت جامعه دینی است نه معانی دیگر.
ولایتی که به اقتضای توحید ربوبی ذاتاً مختص خداست و بالعرض برای انسان های برگزیده و جانشینان مستقیم و غیر مستقیم او تجلی می یابد.
اِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُوْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ. مائده/55
مقام معظم رهبری در تبیین شان ربوبی ولایت می فرماید:
عبودیّت یکسان همه موجودات در برابر خدا مستلزم آن است که هیچ یک از بندگان خدا خودسر و مستقل حقّ تحکم و فرمانروایی بر بندگان دیگر نداشته باشد (نفی طاغوت) و زمامدار و مدیر و مدبر امور زندگی انسان ها فقط کسی باشد که خدا خود به حکومت برگزیده است (یا به شخص مانند امامان علیهم السلام و یا به علائم و ملاک ها مانند حاکم اسلامی در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام). (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 38)
نصب الهی حاکم
در فرهنگ شیعی هر حاکمی که حاکمیتش به نحوی به نصب الهی منتهی نشود، حاکم غیرشرعی و طاغوت خواهد بود. قرآن تصریح می کند:
«اَلَمْ تَرَ اِلَى الَّذِینَ یَزْعُمُونَ اَنَّهُمْ آمَنُواْ بِمَا اُنزِلَ اِلَیْکَ وَمَا اُنزِلَ مِن قَبْلِکَ یُرِیدُونَ اَن یَتَحَاکَمُواْ اِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ اُمِرُواْ اَن یَکْفُرُواْ بِهِ وَیُرِیدُ الشَّیْطَانُ اَن یُضِلَّهُمْ ضَلاَلاً بَعِیدًا » نساء/ 60
آیا ندیدى کسانى را که گمان مىکنند به آنچه بر تو و بر پیشینیان نازل شده، ایمان آوردهاند، ولى مىخواهند براى داورى نزد طاغوت و حکّام باطل بروند؟! با اینکه به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند. امّا شیطان مىخواهد آنان را گمراه کندو به بیراهههاى دور دستى بیفکند.
پس وظیفه مردم مو من در آن وضع چه بود؟
خود معصومین(ع) راهکار مناسبی در اختیار شیعیان گذاشته بودند و آن اینکه در مواردی که محتاج به مراجعه به حاکم هستید و حاکم رسمی جامعه حاکمی غیرشرعی است، به کسانی مراجعه کنید که عارف به حلال و حرام باشند. و در صورت مراجعه به چنین شخصی حق ندارید از حکم و داوری او سرپیچی کنید این کار رد امام معصوم است و رد امام معصوم در حد شرک به خداست.
«فقیه» در اصطلاح امروز همان است که در روایات با تعبیر «عارف به حلال و حرام» معرفی شده است.
ولایت فقیه، تداوم رهبری معصومان
در دوران حضور و حیات پیامبر (ص) و امام (ع) رهبری سیاسی جامعه به عنوان شانی از رهبری ِهمه جانبه پیامبر و امام، به عهده آنها بود.
اما در دوران عدم حضور و غیبت پیشوایان معصوم از آنجا که رشد و تکامل جامعه و شهروندان مسلمان جز ازطریق تشکیل حکومت و تحقق دین اسلام در متن زندگی فردی و اجتماعی میسر نیست، تنها کسی توان رهبری در جامعه اسلامی را دارد که دارای ویژگیهای علمی – اخلاقی و مدیریتی لازم باشد.
نقش آفرینی حضرت آیت ا…العظمی خامنه ای در کارآمدی جمهوری اسلامی
رهبرمعظم انقلاب اسلامی حضرت آیت ا…العظمی خامنه ای به تاسی از قرآن کریم، سیره معصومین(ع) و رهبری امام خمینی(ره) همچنین تجارب و توانمندیهای هوشمندانه خود و بکار بستن استانداردهای علمی ، امور کشور را هدایت و رهبری نموده اند که در چهار محور بررسی می شود:
مبحث اول: هدایت و تدبیردرخصوص مسایل داخلی کشور
مبحث دوم: هدایت و تدبیردرخصوص سیاست خارجی کشور
مبحث سوم :گفتمان سازی برای جهت دهی به افکار عمومی
مبحث چهارم:ترغیب نخبگان ومسئولان به مهندسی فرهنگی کشور
مبحث اول: هدایت و تدبیردرخصوص مسایل داخلی کشور:
1- توجه دادن مردم و مسئولان کشور به خدا و قرآن و سنت معصوم و تاریخ پر فراز و نشیب اسلام و تبیین صحیح دین برای نسل حاضر
2- تفسیر و احیای افکار و اندیشه های امام خمینی(ره
3- تبیین صحیح و شفاف نقش ولایت و رهبری و نهادینه ساختن آن
4- فرهنگ سازی و الگوپردازی
5- ترسیم فرآیند تحقق اهداف اسلامی در 5 مرحله و تبیین ویژگیها و الزامات آن
6- حمایت از دولتمردان و تعیین خط مشی نخبگان و مسئولان نظام در قوای سه گانه و دستگاههای مختلف کشور و هشدار نسبت به کجروی برخی از آنها با بحث ارزشمند عوام و خواص
7- حاکم ساختن فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی در جامعه
8- تاکید بر احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکربرای اصلاح جامعه
9- فرهنگ سازی و بسترسازی مدبرانه و هوشمندانه برای حضور گسترده مردم در صحنه انتخابات
10- تبیین عبرتها و درسهای عاشورا و کاربردی ساختن آنها
11- هدایت و تئوریزه ساختن مطالبات ملی قشرها و اصناف گوناگون کشور
12- تبیین وظایف و رسالت های اصلی مسئولان در سطوح مختلف سیستم مدیریتی عالی و میانی و محلی در اقصی نقاط کشور
مبحث اول: هدایت و تدبیردرخصوص مسایل داخلی کشور:
13-بسترسازی برای تبدیل اصولگرایی و ارزش مداری به گفتمان ملی و تبیین شاخص های آن
14- عمق بخشی به ایمان و اعتقادات مردم درباره حکومت اسلامی و ولایت و رهبری در اسلام و ولایت مطلقه فقیه.
15- تعیین سیاستهای کلان، استراتژیها و اصول کلی
16- شفاف سازی و کنترل بحران روزنامه های زنجیره ای و مهار توطئه خیانت بار قتل ها زنجیره ای.
17- کنترل افراطی گری سیاسی در کشور
18- هشدارهای بموقع و سازنده نسبت به تهاجم فرهنگی،شبیخون فرهنگی، استحاله فرهنگی و در شرایط کنونی نسبت به ناتوی فرهنگی دشمن.
19- تحقق وحدت و اتحاد دینی و ملی،پیشگیری از درگیری های داخلی اعم از نزاع گروهها و جریانات سیاسی با یکدیگر
20- فراهم ساختن زمینه های رشد و پیشرفت علمی صنعتی و…
21- تبدیل ایران به ام القرای جهان اسلام، و موتور محرکه حرکتها و خیزشهای اسلامی در جهان و کانون توجه تحولات منطقه ای.
مبحث دوم: هدایت و تدبیردرخصوص سیاست خارجی کشور:
:
1-تبیین صحیح جایگاه فلسطین در جهان اسلام
2- حمایت مدبرانه از منافع ملت لبنان و تقویت همه جانبه حزب ا…لبنان
3- ناکام گذاشتن سیاستهای استعمارگرانه دولتهای مختلف آمریکا
4- خنثی ساختن توطئه های جنگ روانی و رسانه ای دشمن
5-اتخاذ تدابیر هوشمندانه در تنظیم دیپلماسی هسته ای کشور
6- دفاع از حقوق مسلمانان در اقصی نقاط جهان.
7- استفاده مطلوب از نهادها و مجامع بین المللی و منطقه ای
8- تقویت بیداری اسلامی و افشای ماهیت استکبار جهانی
9- عبور دادن نظام از تهدیدات و شیطنت های غرب
10- تدبیر دیپلماسی
11- به چالش کشاندن فرهنگ غرب و آشکار ساختن تناقض در ادعاها و رفتارهای آنان
12- ناکام گذاردن توطئه دشمنان خارجی برای نفوذ در نظام
مبحث سوم :گفتمان سازی برای جهت دهی به افکار عمومی:
1- گفتمان خواص و عوام
2- گفتمان سازی ریزش ها و رویش ها
3- گفتمان خودی و غیرخودی
4- گفتمان اصولگرایی و اصولگرایی اصلاح طلبانه
5- نامگذاری سالها با مفاهیم و معارف اسلامی وانقلابی
6- گفتمان دولت اسلامی
7- جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم
8- تدوین چشم انداز بلندمدت نظام
9- چرا مذاکره با آمریکا نه؟
10- گفتمان مردم سالاری دینی
11- معنویت گرایی
12- همبستگی ملی و مشارکت عمومی و نیز اتحاد ملی و انسجام اسلامی
13- گفتمان هنر متعهد
14- گفتمان خدمت رسانی بی منت
15- گفتمان پاسخگویی مسئولان
16-گفتمان برتر عدالت خواهی
مبحث چهارم:ترغیب نخبگان ومسئولان به مهندسی فرهنگی کشور:
در هر زمینه ای همواره برخوردهای افراطی و تفریطی وجود دارند که مشکلات و آسیب هایی را در روند حرکت ایجاد می کنند. ولی امر مسلمین در این زمینه نیز هشدارهای جدی داده اند: «ما نمی خواهیم با نگاه افراطی به مقوله فرهنگ نگاه کنیم، بایستی نگاه معقول اسلامی را ملاک قرار داد و نوع برخورد با آن را بر طبق ضوابطی که معارف و الگوهای اسلامی به ما نشان می دهد، تنظیم کرد. برخورد افراطی از دو سو امکان پذیر است و تصور می شود، یکی از این طرف که ما مقوله فرهنگ را مقوله ای غیر قابل اداره و غیر قابل مدیریت بدانیم، مقوله ای رها و خودرو که نباید سر به سرش گذاشت و وارد آن شد. متاسفانه این تفکر در جاهایی هست و عده ای طرفدار رها کردن و بی اعتنایی و بی نظارتی در امر فرهنگ هستند. این تفکر، تفکر درستی نیست و افراطی است. در مقابل آن، تفکر افراطی دیگری وجود دارد که سخت گیری خشن و نظارت کنترل آمیز بسیار دقیق است. این تفکر هم به همان اندازه غلط است».
مقام معظم رهبری در تشریح گزینه صحیح برای مهندسی فرهنگی و مدیریت آن، از استعاره باغ و باغبان کمک می گیرند و با زیبایی و درایت هر چه تمام تر می فرمایند: «در مقوله فرهنگ، رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل باغبان باشد، باغبان به هنگام، نهال می کارد، به هنگام، آبیاری می کند، به هنگام، هرس می کند، به هنگام، سمپاشی می کند و به هنگام هم، میوه چینی، باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد. یعنی مسئولانه و با دقت این مقوله را دنبال کرد.
نمونه هایی ازسابقه اظهارات دشمنان برای درهم شکستن اصل ولایت فقیه و تضعیف رهبری:
معاون وقت رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا در زمان بوش صریحا اعلام کرده بود: «آنچه تاکنون همه تحریکات ما را برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران با ناکامی مواجه ساخته است، اعتقاد مردم ایران به ولایت فقیه است.»
در واقع از دیدگاه سیا که توسط ادوارد شرلی از کارشناسان برجسته آن بیان شده است، تنها حذف ولایت فقیه از ساختار جمهوری اسلامی، به منزله تغییر ماهیت رژیم ایران است. شرلی در جولای 1998 (تیر 1377) در فصلنامه آمریکایی خاورمیانه و طی یک میزگرد چهارنفره تصریح کرد:
«اگر نظام ولایت فقیه در ایران از هم بپاشد آن وقت می توان پذیرفت که جمهوری اسلامی تغییر ماهیت داده و برقراری روابط ممکن خواهد شد»
رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «یک اصل در قانون اساسی ایران هست که در این سال ها بسیار دردسر ساز بوده و آن اصل ولایت فقیه است»
«هنری پرگت» از مسئولان سابق سازمان سیا در امور ایران وکارمند وزارت امور خارجه امریکا در این خصوص گفت: «اگر تجدید نظرطلبان در ایران بتوانند از حریم ولایت و رهبری عبور کنند و از آن طریق ولایت فقیه را در کشتی تردید سوار کنند در آن روز بار سنگینی از دوش امریکا برداشته خواهد شد»
تلاش استکبار برای در هم شکستن اصل ولایت فقیه و رهبری
الف) دوره رهبری امام خمینی(ره)
حاکمیت و حضور لیبرالها در دولت
تصرف لانه جاسوسی آمریکا توسّط دانشجویان پیرو خطّ امام در 13 آبان 1358
تجاوز نظامی آمریکا به طبس در تاریخ 5 اردیبهشت 1359
کودتاى نوژه توسّط عدهاى از ارتشیان وابسته به رژیم سابق و به کمک لیبرال ها وسازمان سیا در سال 1359
تمرکز فعّالیّتهاى سیاسى ـ نظامى در دانشگاهها توسط نیروهاى چپگرا والحادی وتعطیلی دانشگاهها در سال 1359
آغازجنگ تحمیلى عراق باهمراهی همه جانبه استکبار جهانی علیه ایران در 31 شهریور 1359
عزل بنىصدر را از فرماندهى کلّ قوا به دنبال خیانت به نظام اسلامی و راى مجلس به عدم کفایت سیاسى وی درسال1360
اعلان جنگ مسلّحانه ازسوی منافقین بامردم ونظام اسلامی درتیر سال1360
ماجراى هفتم تیر 1360وشهادت 72 تن ازیاران امام
شهادت رجایی وباهنر(رئیس جمهور ونخست وزیر)درهشتم شهریور سال1360
افشای همکارى حزب توده در طرح کودتا و بیگانگان درسال1364
برخوردبا جریان انحرافى مهدى هاشمى درسال1365
پذیرش قطعنامه 598 در27تیر1367 برای پایان جنگ تحمیلی
عزل منتظرى از قائم مقامی رهبرى درفروردین سال 1368
بازنگرى قانون اساسى بعد از گذشت یک دهه از اجراى آن، در اردیبهشت سال 1368
عبور موفقیت آمیزاز بحران ها با درایت ولی فقیه
ب) دوره رهبری حضرت آیت ا…خامنه ای
حمله عراق به کویت در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۶۹ (۱۹۹۰ م.)
ماجرای میکونوس وبازگشت سفراى اتّحادیه اروپا به ایران درسال 1375 و76
قتل های زنجیره ای درسال 1377
محاکمه شهردار تهران در سـال 1378
حادثه کوی دانشگاه تهران در 18تـیـرمـاه 1378 وبه دنبال آن فتنه اشـرار و اراذل و اوبـاش
انفجارهای 11 سپتامبر 2001 در آمریکا ( 20 شهریور 1380)
تلاش برای اصلاح مجددقانون مطبوعات درمجلس ششم جهت جلوگیری از برخورد قوه قضائیه با اهانت کنندگان به مقدسات مردم و نظام اسلامی درمرداد1379
ماجراجویی های طالبان در افغانستان
جنگ آمریکا علیه افغانستان و عراق واعلام جنگ آمریکا بویژه با مسلمانان وقراردادن ایران درمحورشرارت
تحصن و استعفای برخی از نمایندگان مجلس ششم در آستانه انتخابات مجلس هفتم دراواخر 1382
در دستور کار شورای حکام آژانس قرار گرفتن پرونده هسته ای ایران از ابتدای سال 2003 (دی 1382) و ارجاع پرونده هستهای ایران به شورای امنیت سازمان ملل در مارس ۲۰۰۶
تهدیدات مکرر نظامی برضدایران ازسوی آمریکا ورژیم صهیونیستی
بحران ها وآشوب های داخلی باحمایت بیگانگان
توطئه تحریم انتخابات درمواقع مختلف
توطئه تفرقه واختلاف افکنی در جامعه
توطئه بیگانگان برای سوء استفاده ازاعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم(1388)درجهت براندازی وانقلاب رنگی درایران
توطئه جریان نفوذی وانحرافی در دولت دهم
« دشمن براى مبارزه با انقلاب، انواع و اقسام روشها را تجربه کرده است. این دفعه به خیال خود خواستند روش موثّرترى را تجربه کنند و آن، هدف گرفتن رهبرى است! یقیناً بعد از مطالعه زیاد و با اطلاع از اوضاع و احوال گوناگونى – و البته خبرهاى راست و دروغى – توانستهاند به این نتیجه برسند که باید رهبرى را هدف قرار داد! چرا؟ به خاطر اینکه مىدانند در کشور، اگر یک رهبرى مقتدر وجود داشته باشد، همه توطئههاى آنها نقش بر آب خواهد شد؛ والّا اینها با شخص، طرف نیستند! شخص، براى اینها مهم نیست؛ هر کس باشد.
مگر همین کسانى که امروز به این زبان خشن حرف مىزنند و اینطور ناجوانمردانه سیل تهمت و افترا روانه مىکنند، با امام، طرف نشدند؟! همین افراد با امام هم طرف شدند؛ دل امام را پر از خون کردند، که امام در آن نامه، به آن اشاره فرمود! همین کارها را با رهبرى مىکنند؛ چون مىدانند رهبرى در جامعه اسلامى و ایران اسلامى، گرهگشاست.
رهبرى، یعنى آن نقطهاى که هرجا دولت – هر دولتى در ایران – مشکلى داشته باشد، مشکلات لاعلاجش به دست رهبرى حل مىشود. توجّه کنید؛ هر جا که تبلیغات دشمن کارى کند تا مردم را به دولتها بدبین سازد، اینجا نقش رهبرى است که حقیقت را براى مردم، روشن، و توطئه دشمن را بر ملا مىکند. این چند ساله ندیدید که درباره دولتها، دولتمردان و مسوولان چه مىکردند و چگونه سعى مىنمودند که تبلیغات دروغ و ترفندهاى گوناگونى را رایج کنند تا مردم را مایوس نمایند!
نقش ولایت فقیه ورهبری در جامعه اسلامی ازدیدگاه
حضرت آیت ا…خامنه ای (1)
آنجایى که مىخواهند مردم را مایوس کنند، رهبرى است که امید به مردم مىدهد. آنجایى که مىخواهند یک توطئه سیاسىِ بینالمللى براى ملت ایران بهوجود آورند، رهبرى است که قدم جلو مىگذارد و تمامیت انقلاب را در مقابل توطئه قرار مىدهد و دشمن را وادار به عقبنشینى مىکند. آنجایى که مىخواهند در بین جناحهاى گوناگون مردم، اختلاف ایجاد کنند، رهبرى است که مىآید مایه الفت و مانع از تفرقه مىشود.
آنجایى که مىخواهند صندوقهاى انتخابات را خلوت کنند و مردم را از حضور در پاى صندوقها و راى دادن مایوس نمایند، رهبرى است که به مردم الگو مىدهد و مىگوید که انتخابات وظیفه است. آنگاه مردم اعتماد مىکنند، وارد مىشوند و حماسه عظیمى مىآفرینند. آنجایى که جایگاه ابراز نظر مردم در مسائل انقلاب است، چشم مردم به دهان رهبرى است.
در زمان امام راحل این را بارها تجربه کردند و به لطف پروردگار، تو دهنى خوردند. بعد از رحلت امام راحل هم با کمک مردم، با همّت و با همکارى مردم، دهها بار با همین کیفیّت و همین شیوه، پیوند جوشیده استوار میان مردم و رهبرى، توانسته است مشت محکم به دهان دشمنان بزند. لذا بسیار طبیعى است که با رهبرى، بد باشند و کینه عمیق داشته باشند؛ جاى تعجّبى ندارد. البته رهبرى مقتدر؛ اگر یک رهبرى بىحال، بىجان و بىحضورى باشد – که نه از جایى خبر دارد و راحت مىشود ذهنش را عوض کرد؛ راحت مىشود او را به اشتباه انداخت – چنین رهبرى ضعیفى، چندان برایشان اهمیت ندارد. اما اگر قرار شد رهبرىِ مقتدرى که اسلام مىگوید، مردم مىخواهند، انقلاب طلب مىکند و قانون اساسى حکم مىکند، باشد، با آن مخالفند! حق دارند مخالف باشند! من تعجّب نمىکنم از اینکه اینها رهبرى را هدف قرار دهند!» بیانات مورخ 1376/9/5
نقش ولایت فقیه ورهبری در جامعه اسلامی ازدیدگاه
حضرت آیت ا…خامنه ای (2)
18
شادی روح امام و شهیدان
و سلامتی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی صلوات