تارا فایل

پاورپوینت نقشه استراتژی نورتون و کاپلان


 ارائه کتاب نقشه استراتژی نویسندگان: رابرت کاپلان و دیوید نورتون

استاد: دکتر مهرداد حسینی شکیب

دانشجو: محمد زارعی
بهار 1401
1
دانشگاه ازاد اسلامی، واحد کرج

رشته : مدیریت کسب وکار
مقطع : کارشناسی ارشد
درس : پیاده سازی استراتژی

معرفی
کتاب «نقشه استراتژی»، با عنوان فرعی «تبدیل دارایی های نامشهود به پشامدهای مشهود»، اثری از «دیوید نورتون» و «رابرت کاپلان» است. نقشه ی استراتژی مثل نقشه ی راه، مسیر حرکت یک سازمان یا شرکت برای رسیدن به اهداف اصلی و علت وجودی آن را نشان می دهد. این اثر با ترجمه ی «امیر ملکی»، «حسین اکبری» و «مسعود سلطانی» در سال 94 در انتشارات «آریانا قلم» منتشر شده است.

پیام مهم
شرکتهای معروف برای موفقیت شان از پنج اصل زیر استفاده کرده اند:

بخش اول: مرور مفاهیم

1

تعریف استراتژی
استراتژی یک سازمان مشخص می کند که سازمان چگونه می خواهد برای سهام داران، مشتریان، شهروندان ارزش آفرینی نماید.

توصیف استراتژی
برای توصیف استراتژی نیازبه بنا کردن یک سیستم اندازه گیری و مدل عمومی از استراتژی داریم

کارت امتیازی متوازن و ابعادآن
یک مدل عمومی از سیستم اندازه گیری استراتژی ست که چارچوبی را برای توصیف آن و خلق ارزش در اختیار ما قرار می دهد، در واقع وسیله‏ ای است که بین سیستم اندازه‏ گیری عملکرد ، اهداف و استراتژی تجاری سازمان‏ ها پیوند برقرار می کند این سیستم چند عنصر مهم دارد
عملکرد مالی
ارتباط با مشتری
فرآیند داخلی کسب وکار
های رشد ویادگیری

اهداف دراین چهار وجه در زنجیره ای از روابط علی به یکدیگر پیوسته اند، پیشرفت و جهت دهی دارایی های نامشهود به بهبود عملکرد فرآیند منجر می شودکه این خود باعث موفقیت در جذب و حفظ مشتریان و رضایت سهام داران می گردد

نقشه های استراتژی

توصیف شیوه خلق ارزش در سازمان
حلقه مفقوده بین فرموله کردن استراتژی و اجرای استراتژی

نقشه عمومی استراتژی سازمان برای خلق ارزش و چارچوب کارت امتیازی متوازن

استراتژی، نیروهای متضاد را متوازن میکند

استراتژی = ارایه ارزش متمایز به مشتری

خلق ارزش با اتکاء به فرآیندهای داخلی کسب و کار میسر می شود

استراتژی مشتمل بر مضامین مکمل و هم زمان

مطالعه موردی: بانک توکیو

نقشه استراتژی بانک توکیو میتسوبیشی

2

تفاوت خلق ارزش با دارایی های مشهود و نامشهود
خلق ارزش از طریق دارایی نامشهود غیرمستقیم است.
ارزش دارایی نامشهود به محیط و هماهنگی آن با استراتژی وابسته است.
ارزش دارایی نامشهود بالقوه است.
دارایی نامشهود به تنهایی ارزش خلق نمی کند.

ماموریت: بیانیه ای کلی ، موجز و معطوف به سازمان است که شامل فلسفه وجودی سازمان، مقصد اصلی برنامه های سازمان وارزش هایی که فعالیت کارکنان را جهت می دهد و مشخص می کند سازمان چگونه می خواهد رقابت کند و به مشتریانش ارزش ارایه کند. چشم انداز: تصویری از آینده سازمان ( با عبارات بصری وتوصیفی بگویدسازمان میخواهد چونه بنظر بیاید)

با آگاهی از جهت دهی در سطح بالای سازمان – ماموریت- چشم انداز و استراتژی ، می توانیم نقشه استراتژی را برای تبیین بیانیه ها و معنادارتر و اجرایی تر شدن آن برای کارکنان طرح ریزی کنیم

1-وجه مالی:

2-وجه مشتری و بازار:

ارزش های قابل ارائه به مشتری

3-وجه فرآیندهای داخلی :

فرآیندهای داخلی درافق های زمانی متفاوتی ارزش آفرینی می کنند

4- وجه رشد و یادگیری:

مطالعه موردی: درمانگاه مریم مقدس

نقشه استراتژی درمانگاه مریم

دستاوردهای نقشه استراتژیک برای درمانگاه مریم مقدس

بخش دوم: فرایندهای ارزش افزا

3

فرایندهای مدیریت عملیاتی:
فرآیندهای عملیاتی برای مشتری، کالا و خدمات را تولید وارسال میکند

چهار فرایند مدیریت عملیاتی
توسعه و حفظ روابط با تامین کنندگان
تولید کالا و خدمات
توزیع و تحویل کالا و خدمات به مشتریان
مدیریت ریسک

1- توسعه و حفظ روابط با تامین کنندگان:
اهداف:
کاهش هزینه تامین
کسب توانایی های تامین به موقع
توسعه قابلیت های تامین با کیفیت
استفاده از ایده های جدید توسعه تامین کنندگان
شراکت تامین کنندگان
برون سپاری کامل کالا و خدمات غیراصلی

2-تولید کالا و خدمات:
اهداف:
کاهش هزینه تولید
بهبود مستمر فرآیندها
بهبود پاسخ گویی فرآیند
بهبود کاربری دارایی های ثابت
بهبود سرمایه در گردش

3- توزیع و تحویل کالا و خدمات به مشتریان:
اهداف:
کاهش هزینه خدمات
ارسال مسئولانه به مشتری ها
بهبود کیفیت

4- مدیریت ریسک
اهداف:
مدیریت ریسک مالی / تامین اعتبار با کیفیت بالا
مدیریت ریسک عملیاتی
مدیریت ریسک تکنولوژیکی

مبل بروک از 5 شیوه مدیریت ریسک در سطح شرکت نام برد
کاهش هزینه های بحران مالی (مثل ورشکستگی)، (با انتخاب جریان نقدینگی بالا در زمان رکود اقتصادی)
تعدیل ریسک سرمایه گذاران و سهام داران کلیدی غیر متنوع
کاهش مالیات: استفاده از قوانین معافیت مالیاتی
کاهش هزینه های نظارت
تامین اعتبار داخلی برای سرمایه گذاری

نقشه استراتژی مدیریت عملیاتی

پیوند فرآیندهای برشمرده با اهداف وجه های مالی ،مشتری، رشد و یادگیری
هزینه نهایی پایین (در مقایسه با رقبا)
حداکثر کردن استفاده از دارایی های موجود
افزایش درآمد خرید مشتریان موجود
افزایش درآمد حاصل از مشتریان جدید
وجه مالی :

وجه مشتری
: قیمت رقابتی و هزینه تامین پایین : کاهش هزینه مشتری وافزایش سود آوری مشتری
کیفیت عالی: تعداد شکایات مشتری
خرید سریع به موقع: تحویل به موقع، از منظر مشتری شرکت باید زمانی که مشتری تجربه کرد، را اندازه گیری کند نه زمانی که شرکت برای تولید نیاز دارد.
انتخاب مناسب: تنوع کالا و خدماتی که به مشتری ارایه می شود: مشتری قدرت انتخاب دارد.

پیوند با وجه رشد و یادگیری
سرمایه انسانی: شایستگی کارکنان در بهبود فرآیند عملیاتی ضروری است.
سرمایه اطلاعاتی: فن آوری نقش مهمی در بهبود عملکرد عملیاتی دارد.( اتوماسیون فرآیندهای تکراری ، کاهش هزینه)
سرمایه سازمانی :
– کار تیمی و یادگیری: عدم اتکاء سازمان به یک روش برای شیوه های بهبود هزینه، کیفیت، زمان
– فرهنگ: باید ایده ها ، راه کارهای بهبود فرآیند و ارایه این ایده ها به سایر گروه های کاری در سازمان مورد تشویق قرارگیرد
اهداف:
توسعه مهارت های مدیریت کیفیت و بهبود فرآیند
فن آوری که بهبود فرآیند و رضایت مشتری را تسهیل کند.
فرهنگ بهبود مستمر

دو اقدام مهم برای بهبود اساسی فرآیندهای عملیاتی:
1- مدیریت بر مبنای فعالیت ABM (activity based management)
2- مدیریت کیفیت فراگیر TQM (total quality management)

مدیریت بر مبنای فعالیت ABM
کاهش هزینه + افزایش بهره وری + افزایش درآمد
ABM از طریق 5 فرآیند، عملیات ها را بهبود می بخشد:
1- توسعه کسب و کار
2-تعیین اولویت ها
3-ارائه توجیه هزینه ها
4-پیگیری منافع
5-سنجش عملکرد بهبودهای جاری

مدیریت کیفیت جامع TQM
نقشه های استراتژی بر برنامه های کیفیت متمرکز شده و با هماهنگ کردن آن ها با اهداف استراتژیک سازمان، آنها را اثربخش تر می کند.

مطالعه موردی: شرکت نفتی تورنتون

نقشه استراتژی شرکت نفتی تورنتون

4

فرایندهای مدیریت مشتری
شامل 4 فرایند است:
1-انتخاب / گزینش مشتری: شناسایی مشتریان جذاب- تنظیم ارزش قابل ارایه برای جلب این مشتریان- خلق نام تجاری جلب کننده مشتریان به محصول و خدمت
2- جذب مشتری: انتقال پیام به بازار- یافتن مشتری بالقوه- تبدیل آن به مشتری بالفعل
3- حفظ مشتری: تضمین کیفیت، تصحیح اشکالات و ارتقای رضایت مندی مشتریان
4- رشد داد و ستد با مشتری: شناخت از مشتریان- ایجاد ارتباط با آن ها- بالا بردن سهم شرکت از خریدهای مشتریان هدف

* استراتژی مدیریت مشتری شامل اجرای هر چهار فرآیند است.

پیوند فرایندهای مدیریت مشتری با وجه های مشتری، مالی و رشد و یادگیری

5

فرایندهای نوآوری
نوآوری به جذب و رشد داد و ستد با مشتری، بالا رفتن حاشیه ی سود و وفاداری مشتریان منجر می شود.

چهار فرایند نوآوری

پیوند نوآوری با اهداف وجه مشتری:
فرآیندهای سرآمد نوآوری با ارایه سه بخش مهم برای مشتریان ارزش آفرینی می کند.
بخش اول: جنبه های خاص عملکرد محصول یا خدمت شرکت را نشان می دهد که نحوه برتری و تسلط محصول /خدمت را بر محصولات رقیب مشخص می کند.
بخش دوم: ارزش قابل ارایه در مدت زمانی است که یک بدعت و کارکرد، بهبود یافته و به مشتریان عرضه شده است.
بخش سوم: توسعه محصولات موجود یا جدید به بازارهای جدید است.

اهداف مشتری:
ارایه کارکرد بهتر محصول / خدمات به مشتری
پیشگام بودن در بازار با محصول / خدمت جدید
گسترش محصولات / خدمات به بخش های جدید

وجه مالی:
اهداف مالی نوآوری به رشد درآمد و حاشیه های سود بالاتر ناشی از محصولات و خدمات جدید مرتبط می شوند.
نوآوری معمولاً با بهره وری و کاهش هزینه همراه نیست. سودی که از رابطه میان نوآوری و مدیریت هزینه ها عاید
می شود از فرصت مدیریت هزینه ها در تمام طول عمر محصولات ناشی می شود.

اهداف مالی:
بازگشت سرمایه گذاری R&D
رشد درآمد حاصل از مشتریان فعلی
رشد در آمد حاصل از مشتریان جدید
مدیریت هزینه ها در چرخه عمر

وجه رشد و یادگیری
سرمایه انسانی: شرکت نوآور به دانشمندان و مهندسانی نیاز دارد که تجربه و تحصیلات کافی داشته باشند
سرمایه اطلاعاتی: فن آوری اطلاعات به بخش حیاتی در فرآیندهای مهم توسعه محصول تبدیل شده است مثل شبیه سازی پیشرفته سه بعدی
سرمایه سازمانی: کار تیمی : برای توفیق پروژه های نوآوری حیاتی است. افرادی که در پروژه های نوآوری شرکت میکنند باید فعالانه با جوامع علمی و فنی در ارتباط باشند (کنفرانس، دوره و …)
فرهنگ: تاکید فرهنگ سازمانی بر نوآوری، تجزیه و تغییر به عنوان ارزش های بنیادی
اهداف رشد و یادگیری:
دست یابی به تخصص کاربردی عمیق
ایجاد تیم های کارآمد چند تخصصی و چند وظیفه ای
استفاده از فن آوری کامپیوتری برای شبیه سازی و نمونه سازی
کسب دانش نوین از جوامع علمی و فنی
ترویج فرهنگ نوآوری

نقشه استراتژی مدیریت نوآوری

نقشه استراتژی سانچی اند سانچی

6

فرایندهای قانونی و اجتماعی
شهرت عالی برای عملکرد در چارچوب قانونی و مقررات اجتماعی، به شرکت ها در جذب و حفظ کارکنان مناسب کمک می کند و فرآیندهای منابع انسانی آن ها را کارآمدتر و اثربخش تر می کند.

این مدیریت شامل چهار بخش می شود:
محیط زیست
ایمنی و بهداشت
فرصت های استخدامی
سرمایه گذاری اجتماعی

عملکرد محیط زیستی
مصرف انرژی و منابع
آلاینده های آب
آلاینده های هوا
زباله های جامد و دفع آن ها
عملکرد محصول
معیارهای محیط زیستی

نتایج همکاری شرکت ها با سازمان های غیر انتفاعی:
تقویت استراتژی
مدیریت منابع انسانی
فرهنگ سازی
ایجاد کسب و کار

مطالعه موردی: شرکت آمانکو

نقشه استراتژی شرکت آمانکو

از همه شما عمیقا سپاسگزارم


تعداد صفحات : 69 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود