تارا فایل

پاورپوینت نظام آموزشی کشور آلمان و اهداف آن



آلمان (به آلمانی: Deutschland، دُیچلند) با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان کشوری در قاره اروپا با پایتخت برلین است. آلمان از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند مرز دارد. مساحت آن 357,376 کیلومتر مربع است و با ۸۲ میلیون نفر، پرجمعیت ترین کشور اروپا است.

آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای ۱۶ ایالت است. این ایالت ها می توانند در برخی مسایل مستقل عمل کنند. آلمان هم اکنون یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا، موتور اقتصادیِ حوزهٔ پولیِ یورو محسوب می شود. شهرهای بزرگ آلمان برلین، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت می باشند.

مقاطع آموزشی: سیستم آموزشی در آلمان چهار مرحله است: پیش دبستانی ، دبستان ، دبیرستان ودوره های کار آموزی ، تحصیلات تکمیلی
آموزش درآلمان اجباری است و کودکان باید 9 سال به مدرسه بروند. سال تحصیلی در ماه آگوست یا سپتامبر شروع می­شود و تا ماه ژوئن یا ژوئیه سال بعد ادامه دارد که تاریخ آغاز سال تحصیلی در ایالت­های مختلف همزمان نیست.

آلمان اولین کشوری است که آموزش و پرورش اجباری را وضع کرده است. سیاست گذاری و اداره نظام آموزشی آلمان به نسبت ایالت های آن متنوع است. هر ایالتی به طور مستقل از ایالت های دیگر در زمینه آموزش و پرورش و طراحی برنامه های درسی فعالیت می کند. دانش آموزان به مدت 9 تا 10 سال تحصیلات آموزش و پرورش را پشت سر می گذارند. در تمام این سال ها برنامه درسی به دو موضوع اهمیت فراوانی می دهد اول زبان وادبیات آلمانی دوم مهارت ها و قابلیت های زندگی. دانش آموزان از کلاس سوم ابتدایی در ورود به انواع مدارس دوره متوسطه با هم رقابت می کنند. نمرات 1 تا 6 تعیین کننده نوع مدرسه متوسطه آنان است. دانش آموزان ابتدایی در پایان کلاس چهارم آزمون هایی را برای رفتن به دبیرستان می دهند. نمره 1 بالا ترین نمره و معادل خیلی خوب در سیستم ارزشیابی توصیفی است..

دوره پیش دبستانی: در کشور آلمان دولت موظف است که برای هر کودک 3 ساله یک جا در مهد کودک ایجاد کند خصوصاً که این مهد کودک باید در منطقه مسکونی والدین باشد .اکثر والدین فرزندشان را با پایان سه سالگی به مهد کودک می فرستند .البته این مهد کودک ها از طرف دولت بودجه دریافت می کنند وبه همین علت میزان شهریه پرداختی نسبت به درآمد والدین تعین می شود دولت آلمان سعی می کند با پرداخت شهریه آموزش اولیه را برای همه کودکان کشور امکان پذیر کند.
این دوره یک سال است که در آلمان Kindergarten یا Vorschule خوانده می شود.

اهداف کلی آموزش پیش دبستانی در موارد زیر نهفته است : · رشد عقلانی وفیزیک وروانی · توسعه مهارتهای ذهنی · گسترش برقراری ارتباط با دیگران کودکان · گسترش استقلال کودکان · رشد خلاقیت کودکان

دوره دبستان :(مدت چهار سال) بچه ها در 5/5 تا 6/5 سالگی ( بسته به ماه تولدشان )تحصیل در مدرسه ابتدایی را آغاز می کنند. در برخی از ایالات کودکان می توانند در 5 سالگی در مدرسه ابتدایی مشغول به تحصیل شوند. تعداد دروس هفتگی مدارس ابتدایی بسته به سن کودک از 20 تا 30 درس متفاوت است.موضوعات اصلی را خواندن نوشتن و ریاضیات تشکیل می دهند. علاوه بر آن کودکان بطور مقدماتی با دروسی که در مدرسه راهنمایی خواهند آموخت آشنا می شوند. این دروس عبارتند از تاریخ ،جغرافی ، علوم اجتماعی، زیست شناسی ،فیزیک ،شیمی، موسیقی ،هنر و ورزش. شرکت در کلاسهای آموزش اصول مذهبی تقریباً در همه مدارس اجباری است اما در بعضی ایالات شرقی به جای کلاس اصول مذهبی معادل غیر دینی آن یعنی کلاس « اخلاق » برگزار می شود.

معلمین هر کلاس از سال اول تا سال چهارم عوض نمی شوند.از پیش دبستانی دانش آموزان را جدا می کنند و مشخص می کنند که به چه نوع دبستانی بروند این جدا کردن بر اساس طرز رفتار بچه ها و هوش وسطح یادگیری و مقدار تسلط به زبان دویچ یا آلمانی و……(به علت وجود افراد مهاجر که فرزندانشان دو زبانه یا چند زبانه هستند) است. می گویند به طرز رفتار در این مقطع زیاد اهمیت داده می شود مثلا بچه هایی که خجالتی هستند یا در تکلم اشکال دارند یا در فهم زبان مشکل دارند به مدارسی می روند به اسم (زوندر شوله) در این مدارس مراحل آموزش کندتر پیش می رود و دانش آموز تا رفع مشکل در آنجا می ماند مثلا ممکن است دوره ابتدایی 4ساله را این دانش آموزان در طی 5 یا 6 سال طی کنند این بستگی به شرایط خود دانش آموز دارد. بچه هایی که این مشکلات را نداشتند از اول وارد مدارسی می شوند به اسم (گروند شوله ) که مدارس ابتدایی عادی است. میانگین کلاسها معمولا 17-18 نفره است و4 سال طول می کشد.

ساعات فعالیت مدارس
اکثر مدارس ایالتی فقط صبح ها و اوایل بعدازظهر از دوشنبه تا (در اغلب موارد) روزهای شنبه باز هستند. شنبه ممکن است یک روز عادی تحصیلی باشد یا به فعالیت های فوق برنامه اختصاص داده شود یا بطور کامل تعطیل باشد که به منطقه ای که مدرسه در آن واقع است بستگی دارد. تنها قاعده کلی آن است که روزهای یکشنبه مدرسه ای باز نیست. ساعت معمول فعالیت مدارس از 8 صبح الی 1 بعدازظهر است که این زمان ممکن است حد اکثر نیم ساعت متغیر باشد. منطق اولیه این ساعت بندی این بود که بعدازظهر و ساعات ابتدایی غروب به انجام تکالیف درسی ( که اغلب سنگین بوده اند ) اختصاص یابد اگر چه با تغییر عادات اجتماعی این ساعات با استراحت بیشتری توام شده است و کودکان هر چه بیشتر به این ساعات به عنوان « ساعات و اوقات فراغت » که باید به ورزش و تفریح اختصاص یابد نظر می افکنند.

دوره دبیرستان(مدت تحصیل 5 یا 6 سال)

پس از 4 سال آموزش ابتدایی سه گزینه یا شاخه پیش روی دانش آموز است. اولین شاخه معمولاً دبیرستان عمومی نامیده می شود .این نوع مدرسه برای کسانی است که از نظر علمی کمتر مهارت دارند و انتظار می رودپس از مدرسه در مشاغل فنی و دستی مشغول به کار شوند. دروس اصلی که در این دوره تدریس می شوند عبارتند از زبان آلمانی حساب تاریخ مشاغل و صنایع دستی.
در بعضی از ایالت ها در برنامه درسی یک زبان خاص ( فرانسوی انگلیسی یا روسی ) نیز گنجانده شده است.مجموع دروس هفتگی 30 تا 33 درس می رسد. پس از 5 یا 6 سال دانش آموزان از دبیرستان فارغ التحصیل و معمولاً برای کارآموزی وارد یک محیط شغلی فنی یا دستی می شوند اما کسانی که نمرات بسیار خوب می گیرند می توانند وارد رشته های تجاری یا پزشکی شوند.

شاخه دوم یا مدرسه متوسط نامیده می شود. این دوره مخصوص دانش آموزانی است که وارد کار آموزی در حرفه های تجاری یا پزشکی خواهند شد تا در امور بازرگانی یا حرفه پرستاری یا تکنسین پزشکی شاغل شوند. در این مدارس تاکید بیشتر بر روی ریاضیات و مهارتهای زبانی است تا کار های دستی. در اکثر ایالت ها در این دوره دست کم دو زبان خارجی ( انگلیسی و فرانسوی ) تدریس می شود و مجموع درسهای هفتگی به 30 تا 34 مورد می رسد. این شاخه شامل مدارس تخصصی نظیر مدارس بازرگانی نیز می شود

شاخه سوم مدرسه گرامر است، نوعی مدرسه برای دانش آموزان بسیار مستعد است و هدف از آن آماده سازی برای دانشگاه یا تحصیلات عالی است. این مدرسه پرزحمت ترین نوع مدرسه است که در آن تکالیف فراوان و فشار درسی زیاد است ( 32 تا 40 درس در طول هفته ). کلاس ها در مدرسه شامل گروهی از دروس اجباری از جمله زبان های انگلیسی فرانسوی آلمانی ریاضیات شیمی فیزیک تاریخ دین/اخلاق و گروهی از دروس اختیاری نظیر شیمی پیشرفته فیزیک پیشرفته ریاضیات پیشرفته و زبان های یونانی و لاتین است. انتخاب دروس اختیاری به اهداف حرفه ای هر دانش آموز باز می گردد .

شرایط استخدامی معلمین تمام معلمان در ایالات قدیمی بصورت دوره ای استخدام می شوند. و مابقی بصورت قرار دادی می باشند. تنها ساکنین و شهروندان آلمانی می توانند استخدام شوند. معلمان قرار دادی نیز می توانند از بسیاری مزایای استخدامی ها برخوردار شوند. تمام معلمان قراردادی باید ضوابط اخلاقی و حرفه ای را که معلمان استخدامی می پذیرند قبول داشته باشند. معلمان استخدامی دارای سابقه طولانی در آلمان می باشند. در هر حال استخدام شدن یا نشدن بین معلمان از زوایای مختلفی مورد رقابت قرار گرفت. میزان احترام و حرمت یک معلم همواره توسط کلیه ایالتهای آلمان مورد تاکید و تائید می باشد.

آمارهای رسمی در آلمان نشان می دهد که در این کشور بیش از ۱۲۹ میلیارد یورو در سال گذشته (۲۰۱۶) برای بخش آموزش عمومی هزینه شده است. طبق بررسی اداره آمار آلمان، مجموع ۱۲۹.۲ میلیارد یورو در حوزه آموزش این کشور هزینه شده که نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش پنج میلیارد یورویی داشته است.

در آلمان علاوه بر تعطیلات تابستانی یک هفته به منابست عید پاک تعطیل است که از دوشنبه آغاز می شود و تا سه شنبه پس از عید به طول می انجامد. 10 تا 14 روز حوالی ایام عید « پنت کاست » ( در ماه مه یا ژوئن ) و دو هفته در فصل پاییز ( که سابقاً تعطیلات « برداشت محصول » نامیده می شد ) نیز تعطیل است. تعطیلات برداشت محصول سابقاً به این منظور بود که بچه های مناطق روستایی فرصت یابند تا در برداشت محصول به والدینشان کمک کنند. اما این تعطیلات بعدها به « تعطیلات پاییزی » تغییر نام داد تا طی آن دانش آموزان برداشت ماشینی محصولات کشاورزی را نظاره کنند! دو تا سه هفته نیز در ایام کریسمس تعطیل است.
تعطیلات مدارس:


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود