تارا فایل

پاورپوینت مهار عصبانیت تفکر و سبک زندگی پایه هشتم



مهار عصبانیت

زندگی ما پر از خوبی ها و بدی ها، خوشی ها و ناخوشی ها و قهرها و آشتی هاست. آنچه که باید بدان توجه داشت، این است که خوبی بهتر از بدی، خوشی بهتر از ناخوشی و آشتی بهتر از قهر است.
در برابر هر خوبی باید واکنش درستی نشان دهیم و در برابر بدی نباید بدون تامل و تفکّر واکنش نامناسبی ارائه دهیم.
توهین در برابر توهین، مشت در برابر مشت، یک راه حل مناسب برای حل مشکل نیست.
تجربه نشان داده است که این نوع عکس العمل ها کار را بدتر کرده است.
بهتر است با بدی آنگونه برخورد کنیم که طرف مقابل متوجه زشتی عمل خود بشود.

عصبانیت واکنشی هیجانی است که از ناراحتی،نفرت،غم و اندوه،نرسیدن به اهداف و یا احساس زیان و ظلم ریشه می گیرد و در نتیجه آن تعادل روحی یک فرد به هم می خورد.

دو شیوه عمل زمان عصبانیت:
1 -عکس العمل منطقی

2 -عکس العمل غیر منطقی

در عکس العمل منطقی به هیچ وجه احساسات درونی شما و دیگری خدشه دار نمی شود؛ زیرا شما احساسات خود را مهار می کنید.
گاه ممکن است که فردی با رفتار و گفتار خود شما را ناراحت کند؛ اما شما با گفتار یا رفتار خود به گونه ای با طرف مقابل برخورد می کنید که نه تنها فرد از رفتار خود پشیمان می شود؛ بلکه به یک دوست صمیمی تبدیل می شود.
افرادی که هنگام خشمگین شدن عکس العمل منطقی از خود نشان می دهند، معمولاً عزّت نفس بسیاربالایی دارند..
عکس العمل منطقی

عکس العمل غیر منطقی:
1 – پرخاشگری کلامی

2 – پرخاشگری فیزیکی

تهدید، توهین، داد و فریاد، فحاشی، شوخی های توهین آمیز، تمسخر، تحقیر، متلک گفتن، بددهنی یا دیگران را با اسم بد صدا زدن نمونه هایی از پرخاشگری کلامی هستند. پرخاشگری کلامی از هر نوع که باشد، رفتاری ناپسند است و می تواند درگیری بین افراد را بیشتر کند.
پرخاشگری کلامی

هل دادن، کوبیدن در، مش تزدن، سیل یزدن، خرد کردن اشیا، لگدزدن یا استفاده از وسیله های مختلف برای حمله به دیگری، نمونه هایی از پرخاشگری فیزیکی اند.
بسیاری از پرونده هایی که افراد در کلانتری یا در دادگاه ها دارند، به دلیل عصبانیت افسار گسیختهٔ افراد یا ضعف یک فرد در بیان احساسات خود به صورت سازنده و منطقی بوده است.
پرخاشگری فیزیکی

اگر فردی به شما پرخاش کرد، اوّل سکوت کنید و پس از آنکه خشم طرف مقابل برطرف شد، به آرامی با او صحبت کنید. به یاد داشته باشید فردی که عصبانیت او به مرحلهٔ انفجار رسیده است، قادر به پیش بینی نتایج اعمال و رفتار خود نیست.

مهارت های برخورد با فرد عصبانی

نوجوان عصبانی و پرخاشگر معمولاً به درس های خود کمتر توجه می کند و تمرکز کمتری بر روی موضوعات درسی و گفته های معلم دارد.
نوجوان خشمگین، بددهن و اهل درگیری را والدین، معلم، همکلاسی ها و حتی مردم دوست ندارند.
در مواقع سختی، دیگران از دانش آموزی که اهل درگیری است، کمتر پشتیبانی می کنند.
آثار روانی و اجتماعی عصبانیت

نوجوان عصبی با خلق وخوی آتشین معمولاً بیشتر از بقیه به دفتر مدیر احضار می شود و معلّم و هم کلاسی ها از او ناراضی هستند.
نوجوانان عصبی و پرخاشگر معمولاً از عزّت نفس پایینی برخوردارند و نمی توانند با دیگر هم کلاسی های خود رابطهٔ مستحکم و قوی در آینده برقرار کنند.

مهارت کنترل خشم
چند بار صلوات بفرستید؛
سعی کنید قدری نفس عمیق بکشید؛
از یک تا ده بشمارید؛
از موقعیت ناراحت کننده دور شوید؛
اگر آب در دسترس شماست کمی آب بنوشید؛

به خودتان بگویید من الآن خشمگین هستم و این حالت خوبی نیست؛ من نباید اجازه دهم که رفتار دیگران آرامش مرا به هم بریزد؛
خود رابه کار مثبت دیگری سرگرم کنید.

با تشکر فراوان از توجه شما عزیزان


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود