تارا فایل

پاورپوینت معیارهای یک سخنرانی خوب



اهداف
بیان معیارهای یک سخنرانی خوب
تشخیص انحرافات متداول از این معیارها
کاربرد مشاهده و بازخورد برای ارتقاء سخنرانی

انواع ارتباطات

ماچگونه ارتباط برقرار می کنیم
گفتاری ( صحبت کردن)
نوشتاری ( نوشتن)
گوش دادن
زبان غیر کلامی
موسیقی ، هنر، صنایع دستی
سایر موارد

انتخاب رسانه
بسته به موقعیت ، یک شیوه از ارتباطات می تواند بهتر از دیگری باشد
فرد با فرد/ چهره به چهره
جلسات / گروههای کوچک
ارائه ها (سخنرانی ، گویندگی ، بازی و…) ، گروههای بزرگ
نامه
یادداشت
Email/ Voice mail

سخنرانی

راهی است برای نمایش اطلاعات تازه،با تمرکز بر آنچه شما به عنوان یک متخصص احساس می کنید ، مهم است.

مهم این است که شما با ملاحظه (کارائی)اثر بخشی خود در جذب مخاطب ، چگونه آن را ارائه می کنید.

اهداف سخنرانی
انتقال اطلاعات
ارتقاء تفکر
تغییرات درنگرش
اخلاقیات حرفه ای و درستی علمی
علاقمندی به موضوع
تغییرات در شخصیت و تطابق اجتماعی
مهارت های رفتاری

گفتن
بیان کردن
  ارتباط برقرار کردن
   شریک شدن
   آشکار کردن
   اعلام کردن
   گزارش کردن
در ارتباط بین فردی ، گفتن عملی است که توسط مبلغ برای به زبان آوردن یک عقیده ، یک نظر ، احساس یا واقعیت صورت می گیرد .

ما چه بگوئیم ؟
اطلاعات و واقعیات
احساسات ، افکار ، عقاید ، نظرات
انتخابها
دلایل ، توضیحات
نحوه عمل ( روشها )

چرا می گوئیم ؟
برای ارائه اطلاعات
برای تلاش در درک بیمار
برای حمایت از گفته ها ، ادعاها
اطمینان بخشی
برای حل تناقضات / تصورات غلط
برای رفع اشکالات در برقراری تفاهم
برای ابراز صمیمیت
برای قانع کردن بیمار

عوامل موثر بر انتقال
وضوح موضوع مطرح شده
ارتباط ، مناسبت و سازگاری

وضوح موضوع مطرح شده
سازماندهی سخنرانی
وضوح هدف
سرعت ( آهسته به میزانی که بتوان یادداشت برداشت ، هرچه کوتاهتر بهتر، ایجاز ، روح شناخت است)
وسایل کمکی دیداری و شنیداری
خلاصه ها ی جامع
کاربرد موثر(اثربخش ) زمان
دانش سخنران نسبت به موضوع و توجه در آماده سازی

ارتباط ، مناسبت و سازگاری
سبک شخصی ——> انگیزه
اعتبار= کارشناسی ، بیطرفی و مقاصد
اشتیاق ، انرژی ، قدرت (سرزندگی)
وضعیت ظاهری، اعتبار(آبرو) ، شجاعت
کاربرد تکنیک ها ی پرسیدن
اختصاص زمان برای بحث
دمیدن روح علاقمندی

عناصرسخنرانی
بیان و لحن صدا
زبان بدن
استفاده از نگاره ها(گرافیک)
استفاده از پرسش ها

صدا
آهنگ، تلفظ ، لحن بیان ، زیر و بمی
بلندی
میزان ، نواخت ، سرعت
تاکید ، فشار
مکث ها ، وقفه ها

نحوه تلفظ
لحن بیان ، دامنه و محدوده صدای شماست
صدای یکنواخت ، همراه با ناز و ادا ، تحت تاثیر واقع شده
سخنرانی با صدای هنجار و طبیعی با دامنه ای مناسب از انعطاف پذیری بهترین شیوه کار است

بلندی صدا
بسیار نرم و ملایم که مخاطب هم قادر به شنیدن نیست. بسیار بلند که کسی نمی خواهند بشنود
نرمی و ملایمت همان یکنواختی نیست
از میان این دو، بلندی ارجح است، اما همه جا معتدل کاملا درست است.
افراد دارای صدای ملایم باید از میکروفون استفاده کنند یا برای صعود (بلند کردن ) صدای خود تمرین کنند

سرعت
سخنرانی بسیار سریع به مخاطب فرصتی برای هضم و خلاصه کردن آنچه گفته شده است ، نمی دهد. خیلی آرام هم افراد را به خواب میبرد.
تحقیقات نشان داده اند که افراد ، سخنرانی سریع را به هوش بالای فرد نسبت می دهند. اما نمی گوید ، آنها چه مقدار بیشتر یا کمتر یاد گرفته اند.
سخنرانی هایی که از روی متن خوانده می شوند عموما سریعتر ارائه می شوند

تاکید ، تکیه ، فشار
تاکید و انعطاف مرتبط با لحن بیان هستند اما لزوما مشابه و یک چیزنیستند. فشار نشان می دهد چگونه سخنران روی یک نکته یا موضوع مهم تاکید می کند
فشار می تواند بوسیله گفتار آهسته ، توقف ، هچی کردن یک لغت یا تکرار یک عبارت برای برجسته نمودن جزئیات مهم بکار برده شود.
کاربرد بیش از اندازه تاکید یا فشار هم سخنرانی را خسته کننده می سازد.

مکث ، وقفه
مکث ها اهداف مختلفی را دنبال می کنند
یک مکث می تواند برای موارد زیر بکار برده شود :
جلب توجه
گذار به یک بحث جدید
دادن زمان به مخاطب برای دریافت ، بوسیله یک تصویر یا بادداشت برداری. برای مثال ، شما مکن است بگوئید ” آنچه روی تخته است بنویسید“ یا ” به دوتصویرداخل جزوه نگاه کنید“ ، سپس مکث، بنابراین آنها توجه خود را روی آن متمرکز می کنند

اشکال ارتباطات غیر کلامی
ارتباط چشمی ( 30 ثانیه اول، بیان دردها و احساسات، علاقمندی ، شوق وقصدها و…)
تن صدا (منعکس کننده عکس العمل درونی و حالت گوینده ، تقویت پیام های بینائی و…)
لمس ( نحوه تماس ،دست دادن ،در آغوش گرفتن و…)
ژست ها ( حالات ، اطوار ، ادا ها و …)
وضعیت بدن ( محل قرار گرفتن بازوها ، دستها ، پاها ، نحوه نشستن ، ایستادن و…)
ظاهر فیزیکی ( روش لباس پوشیدن ، حمل وسایل خاص و…)
گوش دادن ( نحوه توجه و تمرکز به هنگام برقراری ارتباط و درک پیام )

اشکال ارتباطات غیر کلامی
حریم و فاصله شخصی ( حفظ حریم و فضا به هنگام ارتباط با سایرین ، فضائی که فرد درآن احساس آرامش کند، دوری و نزدیکی و…)
بیان صورتی ( تغییرحالات چهره به اشکال مختلف برای ارسال پیامهای گوناگون )
زبان بدن ( فرمهای رمز شده در مورد سیستم های حرکات به شکل مکتوب ،اشاره برای سوار شدن به ماشین ؛ علامت پیروزی و…)
فرا زبان ( کاربرد گفتار بدون استفاده از لغات )
بکارگیری وسایل ( نمایش اشیاء مادی ، لباس ، ترتیب مبل و اثاثیه و…)

فرا زبان
فرا زبان ( Paralanguage) یک زبان گفتاری است که می تواند معنا داشته باشد ، اما همواره با استفاده از لغات نیست.
آه کشیدن ، گلو صاف کردن ، خمیازه کسیدن ، با زبات به کام ضربه زدن ، سکوت ، مکث و….

ژست ها
دامنه ای از بدون ژست تا مبالغه شده
دست های در جیب می تواند یک حواس پرتی ایجاد کند ( مخصوصا اگر صدای پول خرد یا کلید در آید)
دست های بهم آمیخته در جلو مانعی بین شما و مخاطب ایجاد می کند
ژست ها یاید همراه با تغییر صدا برای تاکید بر اهمیت چیزی استفاده شوند ، یا به سادگی بر بخش مهم یک نمایش بصری دلالت کند( توجه را جلب کند).

حرکت
از حالت شق و رق در کرسی خطابه یا پشت تریبون تا حالت قدم زدن آرام در اتاق
هر دو باعث پرت شدن حواس و مغشوش شدن فرآیند ارتباط می شوند. حرکت باید در شکل هنجار و طبیعی از پشت تریبون به سمت تخته و به سمت مخاطبین انجام شود
موقعیت ، بلندی صدا را تحت تاثیر قرار می دهد، وقتی که با مخاطب صحبت می کنید با او جهره به جهره و روبرو شوید

چگونه باید گفت ؟
با استفاده از واژه های ساده ، واضح و غیر تهدید کننده
تلاش کنید یک مصاحب سرزنده باشید
با استفاده از واژه هایی که مراجعه کننده مایل به شنیدن آنهاست
با احتراز از لغات طرد کننده
با احتراز از کاربرد واژه های تخصصی
با استفاده از نوشته ها و اسباب بصری
کامل و دقیق بودن
ملاحظه دیگران را کردن

نکات اساسی در مورد نحوه گفتن
دقت ـ گفته شما باید دقیق باشد در :
گرامر ، هجی کردن ، ظاهر اشکال ، واقعیتها و اعداد
جمله « مختصر و مفید » باشد .
وضوح ـ با استفاده از لغات آشنا و ساده ، بوضوح بیان مقصود کنید تا بتوانید افکار و احساس شنونده را بحرکت آورید .
سادگی ـ تلاش کنید بجای لغات دو بخشی یا بیشتر از لغات یک بخشی استفاده کنید .
مثال : تلاش سعی
بکارگیری استفاده

( وسایل کمکی دیداری)
حافظه کمکی دیداری در مورد جزئیات
جلب توجه
کمک به سازماندهی سخنرانی و بحث

تخته سیاه ,اورهد, پروژکتور و PowerPoint
مناسب برای توسعه افکار و ایده ها
دو سویه ، دو کرانه ای
وقت بسیار زیادی برای نوشتن روی تحته صرف می شود در حالی که می تواند در یک جزوه فراهم شود.
مواد دیداری را زمانی استفاده کنیید که بتواند برای فراگیران مفید باشد.

پیچیدگی نگاره ها
بزرگترین مشکل در استفاده از نگاره های اسکن شده آن است که اغلب آنها برای خواندن خیلی کوچک هستند. مثل این مورد:

تاامنمنکممنسر
هدف 1
کمنتمنم منتکمن کمنکمنکم کمئتکم گکمگککگ اذدذ منتمن تذت
منتمنکک منکمکمکگکگک
اممککک کمکمککک کمککک تکمککک کمکک اتالتا
تانتت منمنمننم منتمنن منتکمکمک کمنتکمکم کک مککگد ختککم
غفقغفقعغف رتتت ززبا تامکک گکگککت لعل ببممکک
تاتانتمنمن
تمنمکک منهمکگگ
منمنمم مممکم کمکک
یرربیذنمنکم
امنمنمن ممنمنکم منمدم.مممم
تانممنمم کمکمکک کمکمکمک کم
ذئئ.ومنمن منمنم
بخش 2

پیچیدگی نگاره ها
نگاره ها را ساده ، و بزرگ انتخاب کنید . مثل این:

edg
6925
Goal 1
generate a course that infuses
technology to improve learning
Apply the technology
associated with the
information processing
model of Gagne to the
design of a course, unit
and lesson activities
unit 1
Developing
good
learning
objectives
classify a good
example of each of the
nine types of learning
unit 2

نگاره ها
نگاره ها می توانند به عنوان یک سازمان دهنده برای سخنرانی بکار روند. در سراسر سخنرانی از آنها استفاده کنید و زمان کافی به مخاطب برای یادداشت برداری بدهید ، البته اگر جزوه ای ندارید.

روانی
اجتماعی
زیستی
انسان

روانی
اجتماعی
زیستی
انسان

مشارکت
اقتصادی
آمرانه
داوطلبانه
سیاسی
اجتماعی

Energy Efficiency Evaluation

کاربرد نگاره ها
نگاره طراحی شده را حتما“ در سخنرانی مطرح کنید. یک نگاره که در طول سخنرانی مورد ارجاع قرار نگیرد کمک زیادی به سخنرانی نخواهد کرد.
نگاره ها یادآورنده بهتری نسبت به متن ها هستند و می توانند برای کمک به یادآوری اطلاعات کلامی یا پیشنهادات بکار روند. از آنها استفاده کنید.

کاربرد پرسش ها
پرسش های باز یا واگرا تمایل به ارتقاء بحث دارند، ایده ها و افکار یا عقاید را با آنها بیرون بکشید
پرسش های متمرکز یا همگرا ،تمایل به محدود کردن بحث دارند اما می توانند برای بررسی سوءتفاهم استفاده شوند
پذیرای پاسخ کم بیش از پاسخ کامل باشید
در صورت امکان همه مخاطبین را شامل کنید

در خاتمه…
سخنرانی / بحث اقدام پیچیده ای است که با تمرین و بازخورد می تواند بهبود یابد
مهارت های سخنرانی شامل مهارت های سخن گفتن ، استفاده از فشار و تاکید ، وقفه و مکث ، و زبان بدن می باشد.
نگاره ها یا وسایل کمکی دیداری را برا ی کمک به یادآوری بکار برید – مطمئن شوید که مخاطبین می توانند آنرا بخوانند – متون را در حداقل ممکن نگه دارید
سخنرانی و ارائه کردن با تمرین ارثقاء می یابد

در خاتمه…
سخنرانی خوب ، دیگر عناصر تکنیک های تدریس را برای رسیدن به اهداف تکمیل می کند
سازماندهی، آموختن یک ایده منفرد، استفاده از جزوه ها و فنون بازخورد ، باعث فائق آمدن بر مشکلات می شود
همیشه آنچه یک سخنرانی می تواند بدان دست یابد، تشخیص دهید


تعداد صفحات : 42 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود