مبانی نت بهره ور فراگیر
افزایش میزان سرمایه گذاری ، افزایش ظرفیت تولید، بکارگیری بیشتر سیستمهای اتوماتیک و غیره، مدیریت صحیح در امر نگهداری و تعمیرات را ایجاب می نماید.
به کرات دیده شده ، در کارخانجات یا سازمانهای که سیستم نگهداری و تعمیرات موجود و پیوسته در جهت بهبود آن کوشش شده است ،برنامه ریزی تولید و نیز کنترل و ثبت هزینه ها به راحتی صورت گرفته و بازدهی نیز همواره افزایش یافته است.
بطور کلی اهداف نگهداری و تعمیرات عبارت از افزایش زمان قابل استفاده و بهره برداری از سیستمهای صنعتی و کاهش نرخ خرابی و ازکارافتادگی آنها است.
سیستم های نگهداری و تعمیرات (نت) و بهبود مستمر
در بهبود مستمر اصل بر آن است که:
حتی یک روز نیز نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخش های شرکت یا سازمان سپری شود.
روند تکاملی نگهداری و تعمیرات
نگهداری و تعمیرات از روزی که بشر اولین ابزار خود نظیر چاقوی سنگی، چماق و… را ساخت وجود داشته است، بعنوان مثال، تیز کردن چاقو، خود نوعی نگهداری و تعمیر محسوب میشود.
سیستم های اتوماتیک در اثر پیشرفت طبیعی تمدن در قرن حاضر ارائه شده اند. این سیستم ها به معنای وجود دستگاههای پیچیده تر و استفاده کمتر از نیروی انسانی درگیر در تولید می باشند. اما مقدار نفر-ساعت مصرفی در نگهداری و تعمیرات این سیستم ها به نسبت سیستم های قبلی زیادتر می باشد.
مرحله اول تعمیرات در صورت خرابی
مرحله دوم نگهداری و تعمیرات پیشگیری
مرحله سوم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده
نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر مبتنی بر شرایط
نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر
نگهداری و تعمیرات بهره ور
نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده
1950
1960
1970
1980
روند تکاملی نگهداری و تعمیرات (از چپ به راست و از پائین به بالا)
مراحل تکامل در سطح جهان
ویژگی های عملکرد در طراز جهانی
لزوم پذیرش مدیریت بهبود مستمر در شرکت و در بخش نت
مدیریت ارشد
مدیریت میانی
سرپرست ها
کارگران
مدیریت ارشد
مدیریت میانی
سرپرست ها
کارگران
برداشت ژاپنی از وظایف شغلی
برداشت ژاپنی از کارکرد های شغلی (نگهداری، نوآوری، کایزن)
TPM چیست؟
TPMکه امروزه از آن سخن به میان می آید ،روشی جهت نگهداری و تعمیرات کارخانجات است. در دهه 70 میلادی ودرکارگاههای تولیدی کشور ژاپن مطرح و از آن زمان تا کنون پیشرفتهای زیادی داشته است . اخیرا حتی برنامه های کامپیوتری گوناگونی تحت سرفصل TPM برای کارخانجات ، شرکتها و مراکز خدماتی مختلف نوشته شده است.TPM یک استراتژی است که طی آن کلیه افرادی که مستقیما در امر تولید درگیر هستند می پذیرند که باید به تولیدی با عیوب صفر ، از کارافتادگیهای صفر و حوادث صفر دست یابند
نت بهرور جامع TPM
TPM را می توان وسیله بهبود عملکرد و بهروری ماشین آلات با تجهیزات و نیروی انسانی یک شرکت همواره با تغییر فرهنگ آن دانست
اولویت پیشگیری بر درمان
طب پیشگیری شامل سه بخش است:
جلوگیری از بیماری های متداول روزمره
چکاپ ها و معاینات کامل دوره ای
درمان زودرس موارد غیر عادی
5 اصل TPM
استفاده از تجهیزات با حداکثر میزان سودمندی، بهره برداری هر چه کارا تر از تجهیزات
برقراری یک سیستم جامع نت بهرور که در تمام عمر کاری تجهیزات ادامه یابد
درگیر نمودن کلیه قسمت های مربوط، برنامه ریزی، عملیات و نت در برنامه ریزی نت
مشارکت کلیه کارکنان در کل ساختار سازمانی شرکت (مدیریت ارشد تا کارگران)
ایجاد انگیزه از طرف مدیریت برای ترویج TPM از طریق فعالیت های گروهی
نت بهرور جامع ضرورت ها و اهداف
برای جلب مشارکت های عموم کارکنان و ایجاد بسیجی همگانی بین:
مدیران ارشد
مدیریت های میانی
سرپرستان
از رویکرد جدیدی به نام (نت بهرور جامع) استفاده می شود که همه را به مسئولیت پذیری فرا می خواند و با این ایده که همه در قبال نت مسئولند تقسیم وظیفه می کند
همسویی TPM و TQM
کارگران خطوط تولید
کارکنان ستادی
عوامل بیرونی
بهبود فرا شرکتی، گسترش
شرایط مطلوب ماشین و انسان
طراحی MP
و مدیریت اولیه
تجهیزات
نت برنامه ریزی
شده
نت خود کنترلی
(خود تعمیری)
بهینه (AM)
بهبود اثر بخشی
تخهیزات برای
حذف شش خسارت
بزرگ
آموزش پرسنل
نگهداری و تعمیرات
و متصدیان برای
کسب مهارت بیشتر
اهداف
بکارگیری تجهیزاتی
که کار با آنها راحت
و تعمیر آنها بسادگی
انخام پذیرد
% تولید پایدار بعد از
نصب ماشین آلات
افزایش مهارت
اپراتور ها و پرسنل
نگهداری و تعمیر
بالا بردن راندمان کار
واحد نگهداری و
تعمیر با حداقل هزینه
برای جلوگیری از
6 خسارت بزرگ
آموزش مهارت های
لازم به اپراتورها در
رابطه با تجهیزات
مربوط به خودشان
ایجاد توانایی در
اپراتورها برای مراقبت
از تجهیزاتشان
شکست در حد
صفر
نقایص در حد
صفر
مهندسین تولید
مهندسین طراح
پرسنل نت
گروه نت
گروه اپراتور
گروه های مهندسی
نت و تولید
اپراتورها و
پرسنل نت
فعالیت های ویژه
شناسایی اهداف طرح
قابلیت بکارگیری AM
قابلیت اطمینان
هزینه چرخه عمر
پایین تر
شناسایی مشکلات
مراحل در طراحی،
نقشه کشی، ساخت،
نصب و … و از بین
بردن این مشکلات
اصول نت (سیستم های
فرعی تجهیزات، پیچ
و مهره ها، کلیدها،
یاتاقان ها، قوای محرکه
تکنولوژی پیشگیری
مهارت های نت
تشخیص و رفع عیب
نقائص
نت و بازرسی دوره ای
و روزانه
نت پیشگیری
بهبود عمر تجهیزات
کنترل قطعات یدکی
آنالیز شکست ها
کنترل روغنکاری
تکمیل 7 مرحله AM
انجام نظافت اولیه
آسان سازی نظافت و
بازرسی
تعیین استاندارد های
نظـافت و روغنـکاری
بهبــود مهـارت های
بازرسی
هدایت بازرســی
عمومی
ایجاد فرهنگ
خانه داری 5S
شناسایی 6 خسارت
بزرگ
تکمیل آنالیز PM
شناسایی تحلیل
دلایل از کارافتادگی
تعریف شرایط
مطلوب تجهیزات
شرکت کنندگان
نت برنامه ریزی شده و فرصتی
تحلیل شکست ها با بررسی نتایج فعالیت های نت
برنامه ریزی نت با جزئیات کامل (برای انعکاس نیاز های واقعی)
اقتصادی ترین شکل عملیات برای بخش های نت و تولید
برنامه نت، کیفیت کار نت را تعیین می کند
(درج استاندارد های کیفی در نت)
نقش TPM در استراتژی بهبود بهروری
* یکی از محور های مهم بهبود بهره وری ء TPM است.
استراتژی بهبود بهروری سه محور مشخص دارد:
استراتژی بهبود کیفیت محصولات و خدمات شرکت TQC
استراتژی بهبود کیفیت نت تجهیزات TPM
استراتژیبهبود مدیریت تولید JIT
مشارکت وسیع در نت بهرور جامع
برنامه ریزی بهبود انگیزه و رفتار در نت
یک نمونه تشکیلات در بهبود مستمر نت
تعاریف
کیفیت(Quality)
درجه ای از برآورده سازی الزامات توسط مجموعه ای از ویژگیهای ذاتی.
“ذاتی” به معنای وجود داشتن در چیزی است ، به ویژه به عنوان یک ویژگی همیشگی.
واژه “کیفیت” می تواند با توصیفاتی نظیر ضعیف،خوب و یا عالی همراه باشد.
نیازهای انگیزشی
نیازهای تشریحی
نیازهای تلویحی
ذاتی
%100
80%
35%
مدیریت کیفیت(Quality Management)
فعالیت های هماهنگ برای جهت دهی و کنترل یک سازمان در رابطه با کیفیت.
سیستم مدیریت کیفیتQuality management System) )
سیستم مدیریتی که برای جهت دهی و کنترل یک سازمان با ملاحظه مقوله کیفیت وجود دارد
اثر بخشی Effectiveness))
حدودی که بر حسب آن فعالیت های طرحریزی شده تحقق یافته اند و نتایج طرحریزی شده بدست آمده اند
کارائی (Efficiency)
رابطه بین نتایج حاصل شده و منابع مورد استفاده
بسط دهی مفهوم کیفیت
با وجود تعاریفی که در متون گوناگون درباره کلمه “کیفیت” به چشم می خورد، نکته قابل توجه آن است که این تعاریف در طی زمان دستخوش تغییرات می گردند. این امر را می توان در دو عبارت “Q کوچک(Little Q)” و”Q بزرگ(Big Q)” به نحو مناسبی مشاهده نمود.
طرح اولیه
طراحی محصول
طراحی فرایند
تولید/ خدمات
فروش / خدمات پس از فروش
Big Q
سیستم مدیریت کیفیت
Little Q
مشتری
مشتری
Q&Q
انتخاب طرح اولیه
انتخاب طرح اولیه
طراحی محصول
طراحی فرایند
تولید و ارائه محصول
صدای مشتری
محصول جدید
بازخور
فعالیتهای سازمان
بازخور
زمان
Q
Q
سیستم کیفیت مدیریت
قانون مبنای 10
هزینه بروزخطا
طراحی محصول
تولید
ارسال به مشتری
100
10
1
مدیریت کیفیت
مدل یک سیستم مدیریت کیفیت فرایند گرا
مسئولیت مدیریت
اندازه گیری
تجزیه و تحلیل وبهبود
مدیریت منابع
تحقق محصول
محصول
بهبود مستمر
مشتری
انتظارات
نیازها
خواسته ها
الزامات
ورودی
خروجی
رضایت
مدیریت کیفیت وارکان آن
الف)طرح ریزی کیفیت(Quality planning)
بخشی از مدیریت کیفیت که بر روی تنظیم اهداف کیفی ومشخص نمودن فرایندهای عملیاتی و منابعی که به برآورده سازی این الزامات می انجامد، متمرکز می گردد.
ب)کنترل کیفیت(Quality control)
بخشی از مدیریت کیفیت،که بر روی برآورده سازی الزامات کیفیتی متمرکز می گردد.
ج)تضمین کیفیت(Quality Assurance)
بخشی از مدیریت کیفیت که بروی فراهم آوری اطمینان لازم از اینکه الزامات کیفیتی برآورده می گردند متمرکز میگردد.
د)بهبود کیفیت(Quality Improvement)
بخشی از مدیریت کیفیت که بر روی افزایش توانای برآورده سازی الزامات کیفیتی تمرکز می نماید.
مدل کوه یخ برای هزینه های کیفیت
ضایعات
بازرگانی
گارانتی
تغییرات و اصلاحات مهندسی
اقدامات مدیریت مالی
توقف تولید و کارگاه
موجودی اضافی
کاهش ظرفیت تولید
فروش از دست رفته
هزینه های محسوس
هزینه های نا محسوس
شش فعالیت اساسی TPM
عوامل کلیدی در نت بهرور جامع
از کارافتادگی غیر برنامه ریزی شده را کاهش دهیم.
تغییر عملکرد ماشین آلات را کاهش دهیم.
عمر ماشین آلات و تجهیزات را به حد اکثر برسانیم.
از شکست های اساسی ماشین آلات جلوگیری کنیم.
قابلیت جریان تولید را حفظ و بهبود بخشیم.
توسعه سیاست ها و اهداف اساسی TPM
اهداف اصلی
اهداف بلند مدت
سیاست های بلند مدت
بهبود مهارت های مدیریتی در جهت
برخورد سیستماتیک با پیشرفت
تقویت قدرت انعطاف پذیری مدیریت
بهبود ساختار برای تضمین کیفیت،
عملکرد، پایایی
بهبود هزینه های کلی مواد
ارتقای آگاهی کارکنان نسبت به
مسئولیت اجتماعی و سازمانی برای
ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی
بهبود منابع انسانی و ارتقای اعتماد
متقابل
اهداف
سالیانه
سیاست های اصولی TPM
سیاست های سالیانه
سیاست ها ی اصولی TPM
تقویت و تکمیل سیستم جامع مدیریت از طریق TPM در پاسخ به شرایط ناگوار
با بکارگیری برنامه تعمیرات پیشگیری پیشرفته کیفی، برنامه تنظیم کیفی را تکامل بخشیم
با بهبود سطح پایایی تجهیزات و افزایش نرخ بهروری ماشین آلات و تعمیرات، هزینه ها را کاهش دهیم
با توسعه تکنولوژی های ساخت، به زخیره نیروی انسانی بپردازیم
آموزش مهارت های تجهیزاتی به افراد که باعث شوق و لذت کارکنان می شود
بوجود آوردن محیطی ایمن برای ارتقای شرکت
به طور کلی می توان TPM را مشتمل بر 6 فعالیت اصلی با ارتباط ما بین دانست که به این قرار است:
(ارتباط آنها نیز در شکل نمایش داده شده است)
از بین بردن ضایعات عمده 6 گانه توسط گروههایی که واحدهای تولید، نگهداری و تعمیرات و طراحی مهندسی کارخانه تشکیل داده اند.
پیاده کردن نت برنامه ریزی شده توسط واحد نگهداری وتعمیرات
اجرا نت خود کنترل توسط واحد تولید.
مهندسی پیشگیری که عمدتا توسط واحد طراحی مهندسی انجام می شود.
طراحی محصول با شیوه تولید آسان توسط واحد طراحی محصول.
آموزش به منظور پشتیبانی از فعالیتهای فوق الذکر.
فعالیت اول-حذف ضایعات عمده ششگانه
مقدمه ای بر شش ضایعه خطرناک
الف) ضایعات خرابیهای اضطراری
ب) ضایعات اماده سازی و تنظیم
ج) ضایعات حرکت بدون تولید یا توقفات جزئی و کوتاه مدت
د) ضایعت کاهش سرعت
ه) ضایعات کیفیت و دوباره کاری
و) ضایعات آغاز تولید
الف) اقدامات در مقابل خرابیهای اضطراری
از عمده مسائل ایجاد کننده ضایعات زمان در امر تولید هستند.
حذف خرابیهای اضطراری در صورتی عملی و امکان پذیر است که افراد نحوه بینش و تصورات خود را در مورد تجهیزات عوض کنند.
تعریف خرابی یا از کار افتادگی طبقJIS : از کار افتادن یک وظیفه یا عمل مشخص در یک شئ و سیستم.
پنج اقدام برای صفر درصد خرابی
رعایت استانداردهای
بهرهبرداری
حفظ شرایط اساسی
تجهیزات
تعمیر فرسودگیها
تصحیح اشکالات
طرح تجهیزات
جلوگیری از اشتباهات
انسانی
تدوین روشهای تعمیر
تشخیص و پیش بینی فرسایش
ب)بهبود بخشی نحوه آماده سازی و تنظیم ماشینها
عملیات آماده سازی و تنظیم ماشین و زمان رکورد مرتبط با آن از لحظه پایان تولید یک نوع محصول شروع و در لحظه تولید محصولی از نوع دیگر با کیفیت استاندارد پایان می یابد در واقع این عملیات شامل تعویض قالبها و بستها ، سوار کردن مجدد ماشین، تنظیم ماشین و انجام عمللیات تولیدی آزمایشی و تنظیمات مجدد می باشد.
برای کاهش زمان آماده سازی نیازمند به برنامه ریزی و بررسی سیستماتیک راههای کاهش زمان بدون ایجاد اثرات سوء بروی میزان دقت تجهیزات میباشد.
عدم اطمینان و ناسازگاری باعث ایجاد موانعی در بهبود شرایط میگردد.
تحلیل اطلاعات آماده سازی
مطالعه مشخصات تجهیزات
تحلیل روشهای کار
هدف گذاری بهسازیها
اقدامات لازم برای بهسازی عملیات آماده سازی و تنظیم
اقدامات آغازین
جاسازی عملیات آماده سازی
درونی و برونی
ترتیب بندی عملیات آماده سازی
برونی
ترتیب بندی عملیات درونی
تعین موانع و مشکلات در
تثبیت زمان آماده سازی
مطالعه روشهای تنظیم
مطالعه تجهیزات و ابزار
و قید و بستها
کاهش زمانهای آماده سازی درونی
امکان حذف عملیات تنظیم
وجود دارد
امکان حذف عملیات تنظیم
وجود ندارد
تدوین برنامه های بهسازی
تدوین روشهای جدید عملیاتی
بررسی آماده سازی درونی و برونی
کسب اطمینان از شرایط
ج) کاهش زمانهای حرکت بدون تولید و توقفهای کوتاه مدت
زمانهای حرکت بدون تولیدو توقفهای کوتاه مدت مربوط به مواردی هستند که ماشین در حال کار است ولی عمل تولید صورت نمی پذیرد یا مواردی که به علت یک مسئله کوچک ماشین متوقف میشود.
این اتفاقات غالبا در کارخانجات دارای تعداد ماشینهای خودکار فراوان پیش میاید که در صورت عدم تشخیص یک توقف کوتاه ممکن است به نوعی توقف بلند مدت و اصلی تبدیل شده و باعث افت سرعت تولید و کاهش بازدهی کارخانه بشود.
توقفات وقتی اتفاق می افتند که یک سیستم ابزار دقیق مسئله ای را روی ماشین تشخیص داده و ماشین را بطور خودکار از حرکت باز میدارد.
انواع توقفات
توقفات بعلت وارد شدن بار زیاد
توقفات در اثر وجود شرایط غیر طبیعی در کیفیت محصول
حرکت بدون تولید
د) کاهش ضایعات سرعت
ضایعات سرعت عبارت از کاهش تولید به دلیل تفاوت بین سرعت اسمی ماشین و سرعت عملی بهره برداری از ماشین است.
مواردی میتوانند ماشین را از رسیدن به سرعت اسمی باز دارند:
بی توجهی در مرحله طراحی
ایجاد تغیرات در خط تولید
به دلایل فوق برای هر نوع محصولی یک سرعت استاندارد تعین میشود و برای تعین میزان ضایعات سرعت بجای استفادهاز سرعت طراحی شده یا سرعت اسمی از شاخص سرعت استاندارد استفاده میشود.
نکات قابل توجه برای کاهش میزان صایعات سرعت:
رسیدن به سرعت استاندارد هر محصول
رسیدن به سرعت اسمی
تجاوز نکردن از سرعت اسمی
ه) کاهش اشکالات مزمن کیفی
در شرایطی که یک سیستم تولیدی علیرغم فعالیتهای که برای حذف اشکالات کیفیت محصول بعمل میاید باز هم محصولات معیوب تولید مینماید به این نوع اشکالات حاصله در محصول اشکالات مزمن میگویند.
مسائل حاد(بنا به نظر آقای جی.ام جوران اشکالات حاد به دلیل تغیرات ناگهانی و ناخواسته در شرایط بوجود می آیند)
مسائل مزمن(اشکالات مزمن حاصل شرایط نامطلوبی است که در طی زمان نوعی شرایط طبیعی تلقی شده اند)
فعالیت دوم – نت برنامه ریزی شده
در برنامه TPM ، واحد نت، کار پیاده سازی و برنامه ریزی سیستم نت پیشگیرانه رابه عهده دارد در این راستا نتیجه مورد نظر بدست نمی آید مگر آنکه پرسنل نت بتوانندعملیات زیر را بصورت موزون و هماهنگ انجام برسنند:
سعی در ثابت نگه داشتن عمر قطعات.
افزودن دوام قطعات.
پیش بینی طول عمر قطعات. پس ازپیاده سازی این برنامه ها و افزایش طول عمر قطعات می توان سیستم نگهداری و تعمیرات بخصوص در مورد تجهیزات مهم وبحرانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
PMفوائد ایجاد طرح نگهداری و تعمیر پیشگیری
1-شناسائی مراحل عملیاتی PM وعادی سازی فعالیتها.
2-تربیت نیروی انسانی ماهر متناسب با فعالیتهای PM
3- جلوگیری از اشتباهات در آماده سازی منابع مورد نیازPM
4-ارائه خدمات و تولیدات با کیفیت بالا.
5-هماهنگیهای لازم با بخشهای مختلف بخصوص بخش تولید توسعه می دهد.
6-الگوی استاندارد کار موجب افزایش کارائی و اثر بخشی فعالیتها می گردد.
7-برنامه ریزی های همزمان می تواند انجام گیرد.
8-حس مسئولیت پذیری افراد افزایش می یابد.
9- PM منجر به کار بیشتر با راندمان بالا میگردد.
فرایند تدارک سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیری و اصلاحی:
MELتهیه لیستی که بایستی PM روی آنها برنامه ریزی شود(تجهیزات سرمایهای و پشتیبانی)
دسته بندی تجهیزات و کد بندی اولیه(کد بخش کد نوع دستگاه شماره انفرادی دستگاه)
ماشین افزار وسایل ازمایشگاه دستگاههای تهویه
اگر حجم تجهیزات و ماشین آلات زیاد باشد
تهیه لیست تجهیزات بصورت کامپیتری
تهیه فرم شناسائی دستگاهها و تجهیزات و فرم قطعات یدکی نام دستگاه کددستگاه سریال شماره مدل مشخصات فنی
تعیین فرکانس و انواع فعالیتهای نت و تخصصهای مربوط سازندگان کاتالوگ فنی سابقه ذهنی نیروی فنی تخصص نیرو نیازهای یک فعالیت مواد تخصص زمان استاندارد
وارد کردن اطلاعات در پرونده دستگاه
برنامه ریزی سالانه / دستگاهها در مقابل هفته های سال (52) – روغن کاری تعمییر اساسی
-بازرسی و تنظیم و تعویض
طراحی نمودار جریان فعالیتها / دستور کار / فرم توقف ماشین آلات / فرمهای گزارشات / سابقه نت ماشین آلات
اهداف نگهداری و تعمیرات (نت)
-حفظ و نگهداری ساختمانها و ماشین آلات.
-حداکثر استفاده از ماشین آلات و کاهش زمان بیکاری آنها .
-کنترل و هدایت بهتر نیروی انسانی.
-افزایش طول عمر مفید اقتصادی دستگاهها …کنترل و استهلاک دستگاهها.
-ایجاد محیط کار امن.
-امکان نصب و راه اندازی ماشین آلات به شکلی اطمینان بخش.
-بهینه کردن هزینه های نت و ثبت آنها.
-کاهش میزان ضایعات مواد و قطعات یدکی و ابزار.
-بهبود سیستم اطلاعات فنی.
-ایجاد بایگانی هزینه های نت برای بودجه بندی.
-ارزیابی کار ماشین آلات بمنظور سیاستهای آتی خرید ماشین آلات .
-حفظ و نگهداری سیستم در وضعیت مطلوب برای ارتقاء انگیزه ها.
فعالیت سوم – نت خود کنترلی
کارگران نزدیکترین افراد به تولید هستند. در نت برنامه ریزی شده، پرسنل واحد هر از چند گاهی بر طبق برنامه به دستگاه سر زده ، نگهداریها و تعویضات لازم را انجام می دهند. لکن، بسیاری از مشکلات پس از مدتی کارکرد ناهنجار ماشین پدیدار میشود که در صورت آشنایی کارگران با علائم خرابی ، میتوان اقدامات لازم را هر چه زودتر در پیش گرفت. اینجاست که مقوله نت خود کنترلی تعریف می شود و اپراتور با کمک پرسنل واحد نگهداری و تعمیرات در طی یک برنامه هفت قدمی از طریق آموزش مستمر و تدریجی ، انجام عملیات نگهداری و تعمیرات را به عهده میگیرند
میتوان از دودیدگاه انسان و ماشین اهداف نت خود کنترلی را به صورت زیر نشان داد:
اپراتور آگاه
کارگاه منظم
وضیعت بهینه تجهیزات
اطلاع دادن از هر گونه وضیعت غیر عادی
پیشگیری
تولید بدون عیب، بدون از کارافتادگی و بدون حادثه
فعالیتهای نت خود کنترلی بهینه تعریف و اهداف نت خود کنترلی بهینه :
اول: پرسنل تولید و نت را برای رسیدن به یک هدف مشترک همسو می نماید . نتیجه اینکه شرایط دستگاه در وضیعت مطلوب قرار گرفته و شتاب فرسودگی را متوقف می سازد متصدیان یاد می گیرند فعالیت های مهم و روزانه ای را انجام دهند که پرسنل تعمیرات معمولا وقت انجام آن را ندارند.
این فعالیت شامل نظافت و بازرسی روغن کاری و بررسی های دقیق و سایر تعمیرات سبک است که این خود شامل تعویض های ساده قطعات نیز می تواند گردد.
دوم: یک برنامه نت خود کنترلی به طریقی طراحی شده است که متصدی دستگاه یاد بگیرد چگونه با دستگاه مورد استفاده خود کار کند مسائل و مشکلاتی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست چگونه و به چه طریقی می توان از بروز آن جلوگیری کرد.
سوم: این برنامه متصدیان را برای همراهی و کمک به پرسنل نت و مهندسی در بهبود و اطمینان یافتن از وضعیت دستگاه و نهایتا دسترسی به کیفیت بهتر عملکرد آن بصورت مشترک یاری می نماید. نت خود کنترلی به ما می آموزد که دستگاه را بهتر بفهمیم. دانش مربوط به دستگاه فقط محدود به کار کردن با آن نیست.
دستیابی به این مهم بستگی به عوامل زیر دارد:
1-طرز تشخیص شرایط عادی و غیر عادی .
2-دانستن نحوه اطمینان از اینکه شرایط عادی برای دستگاه فراهم است.
3-آگاهی از چگونگی واکنش سریع در برابر شرایط غیر عادی.
کاربری نت خود کنترلی بهینه
هفت مرحله گام به گام برنامه نت خود کنترلی:
بر اساس موفقیت های بدست آمده در چند ین شرکت که نت بهره ور جامع را بکار بسته اند. این مراحل نهایت تقسیم بندی وظایف بین واحدهای تولید و تعمیرات را در بر می گیرند.
گام اول -تمیز کاری اولیه:
در این گام هدف از دیدگاه تجهیزات شامل تمیزکاری اولیه و نظافت به منظور بازرسی است هدف از دیدگاه نیروی انسانی شامل ایجاد انگیزه در پرسنل برای حفاظت از تجهیزات و شروع فعالیتهای گروهی برای انجام کارهای ساده است و شامل آموزش پرسنل برای انجام نظافت وسائل و تجهیزات و ابزار و غیره می باشد.
گام دوم – اعمال اصلاحی در مقابل منابع آلودگی:
این گام نیز از دیدگاههای نیروی انسانی و تجهیزات قابل بررسی است که شامل شناخت انواع منابع آلودگی محیط کار و تجهیزات آموزش و فراگیری مکانیزمهای کاری تجهیزات تجزیه و تحلیل کجا- کجا و چرا-چرا حفظ و نگهداری اصلاحات روی ماشین آلات می شود.
گام سوم-استانداردهای تمیز کاری و روانکاری:
این گام نیز از دیدگاههای انسانی و تجهیزاتی قابل بررسی است که شامل استقرار کنترل روانکاری است و سعی در آموزش افراد برای دستیابی به استانداردها و بهبود آنها دارد.
گام چهارم- بازرسی کلی:
این گام نیز با دیدگاههای انسانی و تجهیزاتی سعی در تقویت نحوه توسعه بازرسی کلی داشته و تلاش دارد تا روشهای بازرسی و انجام گام بگام آنرا بررسی کند آموزشهای لازم را در مورد بازرسی تدارک ببیند استانداردهای بازرسی را بصورت سریال آماده و تجهیزات را بهبود بخشد.
گام پنجم – استانداردهای نت خود کنترلی بهینه:
با توجه به دیدگاه انسانی لازم است زمانهای استاندارد اجرای روشها را اعم از زمانهای بازرسی استاندارد فواصل بازرسی استاندارد و تدارک استاندارد مشخص نمود.
گام ششم- تضمین کیفی فرایند:
در این گام نیز با دیدگاهای انسانی و تجهیزاتی سعی در دستیابی به ضایعات صفر در نت می باشد. در این گام مواردی از قبیل نقش اپراتورها و تعریف کیفی کار اپراتورها و آموختن روش کنترل کیفی مطرح است و لازمست که نمودار جریان تضمین کیفی آماده گردد که برای آن می توان یک حرکت گام بگام دیگری اماده نمود . از موارد دیگر این گام یافتن ریشه مشکلات کیفی در جریان اعمال نت می باشد.
گام هفتم – خود کنترلی اپراتورها:
این گام شامل استقرار کامل نت بهره ور در کارگاههاست و سعی در حفظ سطح نت بهره ور جامع و سپس سعی در بهبود سطح آن برای مراحل بعدی دارد.
دوازده نکته کلیدی نت خود کنترلی بهینه
فعالیت چهارم- مهندسی پیشگیری
د رطی راه اندازی خط تولید جدید، باید مسائل و مشکلات زیادی حل شوند. هدایت از شروع باید به صورت عملیات اصلاحی – هدایتی باشد و هدف هر چه سریعتر اقتصادی شدن را دنبال کند.
بدین منظور باید عواملی را که منجر به بروز مشکلات در دوره راه اندازی و حتی پیش از آن میشوند، حذف کرد. این مشکلات ممکن است به هنگام انجام عملیات طراحی مفهومی، طراحی اصولی ، طراحی تفصیلی، خرید و ساخت ،نصب، راه اندازی و بهره برداری بروز کنند.
به علاوه باید بررسی های جهت یافتن تناقض های که ممکن است در حین اجرا وجود داشته باشند، صورت گیرد. این تجدید نظر می تواند شامل بررسی قابل اعتماد بودن ، اقتصادی بودن، قابل تعمیرات و نگهداری بودن ، توان تولیدی و موارد ایمنی باشد.
مهندسی پیشگیری در برگیرنده کلیه فعالیتهای پیشگیرانه ای است که در کارخانه صورت می گیرد، از طراحی مهندسی گرفته تا خرید، ساخت و بهره برداری.
فعالیت پنجم- طراحی محصول با شیوه تولید آسان
با وجود انکه طول عمر کالا ها روز به روز کوتاهتر می شود، اما هنوز با عوامل جذابیت محصول ، طراحی، کیفیت و قیمت می توان نیازهای مشتریان را برآورد نمود که محورهای اصلی رقابت را در بازارهای جهانی و دنیای رقابتی امروز تشکیل می دهند.
امروزه موفقیت در این رقابت از آن تولید کنندگانی است که سهولت در تولید و تضمین کیفیت را در مرحله طراحی محصول مد نظر قرار داده باشند تا هم قیمت تمام شده آنها کمتر شود و هم با به کارگیری درست نیروی انسانی و با انجام کارهای آسانتر ، به اهداف صفر گرای خود برسند.
فعالیت ششم- آموزش
کارگران باید علاوه بر دستها از مغز خود نیز استفاده کنند. برای رسیدن به بهترینها “کارگر” باید از”مدیر” بیاموزد و ”مدیر” باید از ایده های “کارگر” بهره مند شود. با نگاهی دقیق به داخل سازمانها می توان دریافت که این طبقه مدیریت است که نیاز به فراگیری مهارتهای ارتباطی با کارگر دارد.
با اینکه ممکن است قابلیت های داخلی موجود برای دسترسی به اهداف TPM کافی نباشد. لکن، باید سعی تمامی کارکنان بر آن باشد که به منظور کسب دانش و مهارتهای بیشتر ، از هر فرصتی برای آموزش و یادگیری استفاده کنند.
ارزیابیTPM و اثرات آن
باید گفت که نمی توان TPM را بعنوان یک پایان تلقی کرد بلکه ابزاری دائمی جهت دستیابی به اهداف مدیریتی سازمان است. البته در این راستا سازمان باید به سود رسیده ، کارکنان در زندگی کاری به سطح کیفی بالایی(QWL) ارتقا یابند. از نقطه نظرTPM تلاش تولید کنندگان برای بهبود PQCDSM میباشد. که در آنP نشان دهنده بهره وری،Q کیفیت، C هزینه D زمان تحویل، S ایمنی M روحیه افراد است.
Quality of Working Life
جدول زیر نمایانگر سیاست اصلی TPM می باشد که در سیاستهای مدیریت میانی شرکت به کار گرفته میشود.
با تلاش کارکنان، دستیابی به کیفیت بالا و هزینه تولید پائین برای کسب موفقیت در سطح بازارهای جهانی در زمینه های زیر میسر می شود:
– افزایش قابلیت اطمینان و تعمیر پذیری تجهیزات ، برای رسیدن به کیفیت و بهره وری بالا.
-آموزش اپراتورهای مستعد
– اهتمام در رقابت با حریفان، با تولید محصولات جدید و شتاب دادن به سرعت توسعه.
– بالا بردن ارزش افزوده هر یک از کارکنان، بهبود تکنولوژی ساخت محصولات جدید و ارتقا آن به تولید اتو ماتیک.
– ایجاد محیط کاری امن و خوشایند از طریق درگیر کردن آنها در امور
پایان