تارا فایل

پاورپوینت فنون موثر در تدریس موفق


 فنون موثر در تدریس موفق

این یک باور غلط است که هنوز در میان برخی از

استادان و حتی مسئولان آموزشی ما وجود دارد.
هر کس چیزی را بلد باشد میتواند آن را به دیگران یاد بدهد؟

فنون موثر در تدریس موفق
1- اسامی دانشجویان را یاد بگیرید

2 – علایق دانشجویان را از طریق گفتگوهای شخصی بشناسید

3 – با تحولات دنیا همگام باشید

4 – انتظارات را در میان بگذارید

فنون موثر در تدریس موفق
5 – الزامات خود را فهرست نمایید و درمورد انتظارات خود ، واضح عمل کنید

6 – از فرد فرد دانشجویان بخواهید انتظاراتشان را بیان کنند

7 – به کلاستان افتخار کنید تا برداشت های اولیه مثبت در ذهن شما شکل گیرد

8 – به دانشجویان درس های زندگی که فراتر از دانش کتاب درسی است ، بدهید 8

فنون موثر در تدریس موفق
9 – مراقب باشید مبنای قضاوت درمورد استعداد یادگیری دانش آموزان بر اساس اولین برداشت شما نباشد

10 – خودتان باشید

11 – فراگیران را در فرایند تدریس مشارکت دهید تا علاقه ی آن ها به موضوع درس افزایش یابد

12 – نتیجه گیری مناسب داشته باشید

فنون موثر در تدریس موفق
13 – بر موضوع درس تسلط داشته باشید 1

14 – بر کلاس تسلط داشته باشید

15 – به عنوان معلم رفتار سنجیده و منطقی داشته باشید و متانت خود را همواره حفظ کنید

فنون موثر در تدریس موفق
16 – از روش های متنوع و شاداب در تدریس استفاده کنید و یکنواختی را از بین ببرید 25

17 – عوامل موثر بر جریان (استاد ، د انشجو، مطلب درسی ، وسیله و شرایط محیطی ) را دقیقا مورد بررسی قرار دهید و عوامل مخل جریان ارتباط را ، حتی الامکان بر طرف سازید

18 – از مهارت های جلب توجه و تمرکزبخشی ، نظیر نگاه کردن به تمام فراگیران به طور دقیق ، حرکت در کلاس ، سکوت ، حرکات دست و چشم و ابرو به نحو موثر و به جا استفاده کنید 1

فنون موثر در تدریس موفق
19 – رقابت ها را به رفاقت مبدل کنید و رابطه ی عاطفی بین فراگیران تقویت کنید

20 – نیازهای خاص هر دوره ی سنی را مد نظر داشته باشید

21 – به وضع ظاهری خود توجه داشته باشید

22 – هیچ گاه نگذارید که شاگردان تان احساس شکست نمایند 7

فنون موثر در تدریس موفق
23 – برای ایجاد یادگیری کامل ، امکان تکرار فراوان تجربه ها را فراهم سازید

24 – واضح صحبت کنید و علائم کلامی را به نحو موثر به کار ببرید

25 – با طرح برنامه وارد کلاس شوید و با اعتماد به نفس کامل به بیان مطالب بپردازید

فنون موثر در تدریس موفق
26 – هرگاه مجبور شدید که با دانشجویا ن به خشونت رفتار کنید سعی کنید دوباره رابطه رابرقرار کنید و به او نشان دهید که دوستش دارید

27 – تا جایی که امکان دارد سعی کنید عصبانی نشوید

28- انواع شیوه های نفوذ را مد نظر داشته باشید و سعی کنید آن ها را عملی سازید

فنون موثر در تدریس موفق
29 – از بردن ناراحتی های شخصی خود به کلاس درس خودداری کنید

30 – به دانشجویان نشان دهید که به آن ها علاقه مندید و اینکه آن ها به کلاس شما تعلق دارند

31 – الگوی مناسبی برای دانشجویان باشید

فنون موثر در تدریس موفق
32 – هرگز نوع رابطه ای که با دانشجویان دارید ، مورد تهدید قرار ندهید

33 – سو گیری های نا آگاهانه را به حداقل برسانید 14

34 – انتظارات خود را از دانشجویان نا موفق از نظر تحصیلی کم نکنید
 

فنون موثر در تدریس موفق
تدریس فعالیت هدفمندی است کی به صورت متقابل بین معلم و دانشجویان انجام می شود و هرچه از مقاطع تحصیلی بالا به پایین می آییم ، اهمیت توجه به اصول تدریس بیشتر نمایان می گردد

فنون موثر در تدریس موفق
توجه به عامل انسانی ، یادگیری اسامی و دانشجویان شناخت علایق آن ها ، همگامی با تحولات دنیا ، مثبت اندیشی استقلال عمل ، مشارکت فراگیران در فرایند تدریس ، نتیجه گیری مناسب ، تسلط بر موضوع درس و کلاس

فنون موثر در تدریس موفق
استفاده از روش های متنوع و شاداب در تدریس ، توجه به وضع ظاهری خود ، وضوح در کلام ، برنامه ریزی و پرهیز از عصبانیت ، تهدید و سوگیری های نا آگاهانه از جمله کلیدهای اساسی موفقیت در تدریس هستند .

جهت تسهلیل در یادگیری فراگیرندگان 20 نکته
کلیدی زیر را بکار گیرید..
– موضوع را بشکافید
– نکات مثبت را در آنها تقویت کنید
– ایجاد انگیزه نمایید
– مشارکت دانشجو را جلب نمایید
– نکات کلیدی را ارائه نمایید
– نظارت کنید
– راهنمایی کنید
– نشان دهید و با دلیل اثبات نمایید
– تشویق و دلگرم نمایید
– نکات جدید را ارائه دهید
– به سوالات پاسخ دهید
– مدیریت زمان را در نظر داشته باشید

– کلاسداری بلد باشید
– ارتباط برقرار کنید
– از روش های مختلف تدریس استفاده نمایید
– از وسایل کمک آموزشی استفاده نمایید
– مسئولیت و تکلیف برای دانشجو مشخص نمایید
– فرصت استفاده از مهارتها را فراهم نمایید
– خود را بطور مستمر ارزیابی نمایید

اصول یادگیری
یادگیری یک فرایند تکاملی است
عاملی که می تواند انگیزش ایجاد کند نیاز است
یادگیری یک عمل فردی است
انگیزه کلید اصلی یادگیری است

یادگیری نیاز به آمادگی قبلی فراگیرنده دارد
یادگیری باید در زمان و مکان و جو مناسب صورت گیرد
برقرار کردن ارتباط کلامی و غیرکلامی صحیح
مدت یادگیری کمتر , یادگیری بهتر
استفاده از حواس بیشتر , یادگیری بهتر

حجم کمتر , یادگیری بهتر

نظم , تسلسل منطقی و طبقه بندی مطالب

ارائه بازخورد , محرک مداوم ، یادگیری مدام
تکرار و تمرین اصل دیگری برای یادگیری
َجلب مشارکت فراگیرنده

فراموش کردن آموخته ها یک قانون است نه استثنا
تکرار عادت می آورد و عادت کاهش دقت را به دنبال دارد
استراحت مغز نیز در فعالیت های یادگیری یک اصل مهم دیگر است

یادگیری فعال
Active Learning
یادگیری که در آن فراگیر
نقش فعالی داشته باشد

هرم یادگیری

هرم یادگیری

گوش کنم
فراموش می کنم
بینم
بخاطر می آورم
انجام دهم
درک می کنم و می فهمم

معلم چه کاری می تواند انجام دهد
تا یادگیری فراگیر افزایش یابد :

چه فنون آموزشی را می توان برای درگیر شدن
فراگیران استفاده کرد ؟
بهترین راهی که معلم می تواند
به یادگیری فراگیر کمک کند ؟

 
 
کارکردهایی که در فرآیند یادگیری فعالیتهای یادگیر
فراگیران را بدنبال دارد

5- حل مسا له
4-     تفهیم مطب
3-     عمل
2-        بسط دادن
1-           انگیزش

برای بهبود یادگیری فراگیران
        فراهم سازی هر چه بیشتر آموزش چهره به چهره
فراهم سازی محیط های یادگیری چند گانه

کاهش سخنرانی های یکطرفه
کاهش یادگیری منفعلانه و افزایش یادگیری فعال
افزایش تجربیات یادگیری فردی

فراهم سازی محیط های یادگیری چندگانه
دلیل :
1-روشهای یادگیری متفاوت است
2-توانایی های فراگیران متفاوت است
چگونه :
1-         سخنرانی ها
2-تکه های فیلم ویدئویی
3-فعالیتهای یادگیری از طر یق رایانه
4- پروژه های فردی و گروهی

عوامل تسهیل کننده یادگیری
نیاز فراگیرنده را در نظر بگیرید.
پیش نیاز های یادگیری را در نظربگیرید.
در فراگیرنده انگیزه ایجاد کنید.
حتی المقدور موضوع را بصورت عینی به فراگیرنده نشان دهید
مطالب را از ساده به مشکل ارائه دهید.
مطالب را خلاصه نمایید.

محتوای درس خود را متناسب با فهم و درک فراگیرندگان
تهیه نمایید.
موضوع را بشکافید.
نکات کلیدی ارائه دهید
فرا گیرندگان را بطرف حل مسئله و تفکر خلاق,هدفدار و
سیستماتیک هدایت کنید.
فراگیرندگان را راهنمایی کنید و با آنها بطور صحیح ارتباط
کلامی و غیر کلامی برقرار نمایید.

× مشارکت فعال فرا گیرندگان را جلب نمایید
نکات مثبت در فراگیرندگان تقویت نمایید.
× در موقعیت های مناسب فراگیرندگان
را تشویق و دلگرم نمایید
به سوالات به طور مناسب پاسخ گویید.

عوامل موثر در یادگیری
تا انسان بالغ نخواهد یاد بگیرد ، یادگیری صورت نمی گیرد
یادگیری نیاز به آمادگی قبلی فراگیرنده دارد.
رشد و تکامل .
سطح تحصیلات
تجربیات گذشته یادگیری .
وضع جسمی مددجو.
سلامت حسهای پنج گانه
سلامت خلقی (عاطفی ).
ثبات اجتماعی ، اقتصادی

مسئولیت پذیری بیمار.
تصویر ذهنی فرد از جسم خود.
علاقه به یادگیری
زمینه فرهنگی .
زبان مشترک .
شرایط محیط یادگیری –
یادگیری باید درزمان و مکان و جو مناسب.
روش آموزش .
درس معلم گر بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب اورد طفل گریز پای را.

تمرین وتکرار .

.
کیفیت تمرین.
اجرای تمرین .
مقدار تمرین .
مدت زمان تمرین .

شرایط تمرین :
منظم ومرتب باشد .
طول دورهای ان باید مناسب باشد .
درشرایط طبیعی وواقعی انجام شود .
بلافاصله ازنتیجه تمرین وکارکرد خود مطلع شود .
نباید بیش از حد طولانی وخستگی آورباشد .
خستگی درپاسخ اثر گذاشته ویادگیری راکاهش می دهد
حجم کمتر ، یادگیری بهتر

مشخصات یک استاد موثر و خوب
1- علاقه نسبت به دانشجویان
2- برانگیختن علاقه دانشجویان
3- توضیح درس بصورت روشن
4- اشتیاق و علاقه نسبت به موضوع درسی
5- آمادگی و سازماندهی درس
6- تسلط به موضوع درسی

8- عدالت در ارزشیابی(نمره دهی)
7- تشویق دانشجویان به مشارکت
9- توانایی بر انگیختن یادگیری مستقل

1- برخورداری از شخصیت سالم
خصایص شخصی استاد موثر
2- برخورداری از معلومات و اطلاعات تخصصی معتبر
3- توان و مهارت آموزشی
4- دوست داشتن حرفه معلمی
5- دوست داشتن دانشجو
6- دوست داشتن محتوای درسی
7- انجام تحقیقات
8- توان مهارت و راهنمایی همه جانبه دانشجو
9- علاقه به مطالعه و یادگیری مداوم
10- استفاده از منابع مختلف جهت یادگیری
11- توانایی تغییر پذیری و ایجاد تغییر
12- ارزشیابی مداوم و مستمر خود

بعضی رفتارهای مهارتی تدریس
1- حفظ ارتباط موثر با دانشجویان
2- ارائه آموزشی متناسب با قابلیت و سبک یادگیری
3- نظارت بر کار کلاس آنها بطور مستمر
4- حساسیت نشان دادن درباره دانشجویان و یادگیری آنها
5- ارتقا خود انضباطی و مسئولیت پذیری
6- ارتقا تصور خود مثبت بودن دانشجو
(self- concept)
7- استفاده از روش تدریس متنوع
8- تنظیم وقت بطور صحیح
9- انجام فعالیت های ارزشیابی مناسب

10- تعیین تکلیف وظایف فراگیران
11- سازماندهی دانشجویان و مطالب برای آموزش موثر
12- دادن بازخورد و ارزشیابی دانشجو
13- انتخاب و استفاده از محتوا , مطالب مناسب وجدید
14- توانایی نظارت بر رفتار دانشجویان
15- داشتن طرح درس
16- تمایل به برنامه درسی و آموزشی
17- ارائه مثالها و مدلهای عینی
18- خود را بطور مستمر ارزیابی کند


تعداد صفحات : 42 | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود