روش ها و فنون تدریس (بر اساس الگوی 6 مرحله ای تدریس)
دکتر رضا برومند
معرفی
2
فهرست مطالب
مقدمه
ویژگی های یک معلم
فرایند 6 مرحله ای تدریس
معرفی ارائه درسی
فهرست مطالب
مرحله ارزشیابی
مرحله خلاصه کردن و نتیجه گیری
مرحله فعالیت های تکمیلی
مدل مناسب برای تدریس
مقدمه
طلای سعادت و خوشبختی انسان ها در طول تاریخ
بشر همواره بدنبال سعادت و خوشبختی بوده است
سئوال اساسی؟
برای نشان دادن عامل خوشبختی ، سعادت ، رفاه، توسعه یافتگی و… بشر از اصطلاح طلاء استفاده می کند.
طلای سرخ، طلای زرد، طلای سفید، طلای سیاه،طلای سبز،طلای آبی ….
طلای زرد
گندم طلای زرد
طلای سفید
پنیه طلای سفید
طلای سیاه
نفت طلای سیاه
طلای سبز
جنگل ها و مراتع
طلای آبی
دریاها و اقیانوس ها
طلای سرخ
زعفران
طلای بی رنگ
انسان خلاق و کارآمد
انسان خلاق
انسان خلاق محصول تعامل سازنده انسان و محیط است
وراثت: عامل زمینه ساز
محیط: عامل آشکار ساز
مقدمه دوم
ویژگی های معلم/مدرس خوب
یک معلم یا مدرس خوب باید حداقل 4 ویژگی اختصاصی را داشته باشد
دانش(Knowledge)
بینش(insight)
منش(character)
روش(Method)
یک معلم یا مدرس باید 4 ویژگی اختصاصی را داشته باشد
دانش( Knowledge) :
مجموعه اطلاعات مدون و سازمان یافته و مبتنی بر یافته های علمی
یک معلم یا مدرس باید 4 ویژگی اختصاصی را داشته باشد
بینش(insight)
درک رابطه اجزای تشکیل دهنده یک پدیده
هر پدیده ای (مادی و غیرمادی) از اجزایی
تشکیل شده است
یک معلم یا مدرس باید 4 ویژگی اختصاصی را داشته باشد
منش(character)
ویژگی ها و خصوصیات خاص و متناسب با نقش
پذیرفته شده
برای ایفای هر نقشی باید ویژگی های متناسب با آن
نقش را باید در خود ایجاد و تقویت نمود
یک معلم یا مدرس باید 4 ویژگی اختصاصی را داشته باشد
روش(Method)
برای انجام هر عملی روشی وجود دارد
آشنایی با روش های متفاوت تدریس
قدرت تاثیرگذاری مدرس را افزایش
خواهد داد
الگوی شش مرحله ای تدریس
الگوی شش مرحله ای تدریس
الف: مرحله آمادگی
ب:مرحله معرفی و بیان اهداف آموزشی
ج:مرحله ارائه درس(محتوا)
الگوی شش مرحله ای تدریس
د:مرحله خلاصه کردن و نتیجه گیری
ه: مرحله ارزشیابی از آموخته ها
ز: مرحله فعالیت های تکمیلی
الف:مرحله آمادگی
1-آمادگی مدرس
2-آمادگی فراگیر
1-آمادگی مدرس
الف: شخصیت و منش معلم/مدرس
ب:دانش تخصصی معلم/ مدرس
منش معلمی
شخصیت چیست؟
منش چیست و چه تفاوتی با شخصیت دارد؟
منش معلمی
شخصیت: مجموعه صفات نسبتا ثابت و پایدار که :
1-موجب تمایز فرد از دیگران شده
2- امکان پیش بینی رفتار وی را فراهم می سازد
شخصیت کلیت و یکپارچکی فرد است
مجموعه ای از صفات تمام ابعاد وجودی انسان
چند تعریف از شخصیت
1 ـ شخصیت : مجموع تمام تاثیرهایى است که فرد در جامعه دارد
و بعبارت دیگر « شخصیت هر فرد همان تاثیر اجتماعى اوست ».
2 ـ شخصیت : کیفیت عمومى رفتار فرد است که در عادتهاى مشخص ، افکار، امیال ، طرز عمل و فلسفه زندگى او آشکار مى گردد .
منش چیست
منش جنبه هاى اخلاقى و ملکات فاضله و رذائل هر فرد است.
بعبارت دیگر منش براى ارزیابى شخصیت با مقیاس هاى اخلاقى یعنى خوبى و بدى است
منش بخش برجسته ، نمایان و در معرض قضاوت
شخصیت فرد است.
در کتب لغت به معنى « سرشت » ، « خو » و « طبیعت » نیز آمده است .
شخصیت و منش معلمی در دیدگاه قران
خداوند در آیه 153 سوره بقره می فرماید: یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ اِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ.
صبر چیست؟
نماز به چه معنی است؟
صبر چیست؟
صبر یعنی به تعویق انداختن برداشت ها ، قضاوت ها، هیجانات و رفتارها
نتیجه: تفکر بیشتر، تامل بیشتر، دیدن همه جنبه ها و امور، فرصت مشورت گرفتن و .. و رسیدن به بصیرت
صبر چیست؟
صبر یعنی مقاومت ، امیدواری، خوش بینی و تاب آوری برای رسیدن به هدف
نتیجه این نوع صبر: استفاده از تمام ظرفیت های خود و دیگران، خلاقیت، نوآوری و….
در یک کلام
صبر یک قدرت است
نماز چیست؟
نماز ستایش سپاسگزارانه خداوند است
ستایش مستلزم توجه و دیدن زیبایی ها، قدرت، عظمت، دانایی، توانایی و….است.
سپاسگزازی مستلزم توجه و ارزش قائل شدن به نعمت ها است
صبر و صلواه
در همه ابعاد زندگی کاربرد دارد
در کل زندگی
در کار و شغل
در ارتباط با دیگران
در سلامت جسم و روان
تجسم کنید
یک روز تصمیم بگیرید که زود قضاوت نکنید و زود واکنش نشان ندهید
بلکه خوب ببینید و خوب فگر کنید و به پیامدهای فکر و عمل تان توجه کنید
و پس از آن سعی کنید زیبایی ها و قدرت و عظمت را ببینید و به دنبال نشانه هایی برای سپاسگزاری باشید و در نهایت صبور و ستایشگر و سپاسگزار باشید
آن روز چه روزی خواهید داشت؟ روز رضایت از زندگی
مدرس یا معلمی که صبر داشته باشد
زود در باره فراگیران قضاوت نمی کند
واکنش های تند هیجانی مانند خشم و عصبانیت و…. نشان نمی دهد
سعی می کند تمام شرایط را در نظر بگیرد
مدرس یا معلمی که صبر داشته باشد
زود خسته و ناامید نمی شود
به جنبه های مثبت فراگیران بیشترتوجه می کند
از ظرفیت خود بخوبی در تدریس استفاده می کند
دانش تخصصی
دانش محتوای درس
دانش آموزشگری(تدریس)
دانش مربوط به یادگیرندگان(دانش مخاطب)
دانش مربوط به یادگیری(تعریف و فرایند یادگیری)
دانش محتوای درس
تسلط به فلسفه زیربنایی هر محتوا
تسلط به مفاهیم و اصطلاحات محتوای تدریس
تسلط به مثال ها ، نمونه ها و مصداق های عینی محتوا در زندگی
تسلط به تفاوت ها و شباهت های محتوا با موضوعات مرتبط
دانش آموزش گری(تدریس)
تدوین طرح درس
مهارت برقراری ارتباط
مهارت ارائه درس
مهارت سنجش و ارزیابی
مهارت ارائه تکلیف و منابع تکمیلی
دانش یادگیرندگان
شناخت ویژگی های رشد شناختی
شناخت ویژگی های رشد عاطفی یادگیرندگان
شناخت ویژگی های رشد اجتماعی یادگیرندگان
شناخت ویژگی های رشد اخلاقی یادگیرندگان
دانش یادگیری
شناخت واژه ها و مفاهیم مرتبط با یادگیری
شناخت نظریه های زیربنایی یادگیری
شناخت مدل های یادگیری
شناخت راهبردهای یادگیری
آماده نمودن طرح درس
اجزای یک طرح درس
1-مشخصات کلی
عنوان درس: موضوع درس:
مدت اجرا: تاریخ اجرا:
ساعت اجرا: مدرس:
محل اجرا:
اجزای یک طرح درس
2-اهداف درس
هدف کلی درس:
اهداف اختصاصی درس(اهداف جزیی یا مرحله ای):
1-
2-
3-
اجزای یک طرح درس
اهداف رفتاری درس:
1-
2-
3-
اجزای یک طرح درس
3-فهرست مطالب:
–
–
–
–
اجزای یک طرح درس
4-مواد و رسانه های آموزشی
–
–
–
اجزای یک طرح درس
5- رفتار ورودی
–
–
–
–
اجزای یک طرح درس
6-ایجاد ارتباط اولیه
–
–
–
–
اجزای یک طرح درس
7-سنجش آغازین
–
–
–
–
اجزای یک طرح درس
8-پیش سازمان دهنده
———————————————————————————————————————————————————————————————————
اجزای یک طرح درس
9-روش های تدریس
———————————————————————————————————————————————————————————————————–
اجزای یک طرح درس
10-ارزیابی تکوینی
–
–
–
–
اجزای یک طرح درس
11- ارزیابی تراکمی
–
–
–
–
اجزای یک طرح درس
12-خلاصه و جمع بندی
–
–
–
–
اجزای یک طرح درس
13-تعیین تکلیف
–
–
–
–
اجزای یک طرح درس
14-فعالیت های تکمیلی
–
–
–
–
اجزای یک طرح درس
15-خداحافظی و آرزوی موفقیت
–
–
–
–
برقراری ارتباط با فراگیران
برقراری ارتباط موثر
سلام و احوال پرسی
نشان دادن اشتیاق خود برای تدریس
حضور و غیاب
پرس و جو از افراد غایب
فراهم نمودن زمینه رفع اشکال مطالب جلسات قبل
ارتباط چیست؟
ارتباط عبارت است از فرایند انتقال و تبادل افکار، اندیشه ها ، احساسات و عقاید دو فرد یا بیشتر با استفاده از علائم و نماد های مناسب به منظور تحت تاثیر قرار دادن و کنترل و هدایت یکدیگر
ارتباط چیست؟
فرایند انتقال پیام از سوی فرستنده به سوی گیرنده، مشروط بر اینکه بین فرستنده و گیرنده مشابهت معنی از پیام ارسال شده و دریافت شده وجود داشته باشد.
هدف و روش ارتباط
هدف ارتباط بستگی به شرایط فرستنده و گیرنده دارد
مهمترین عامل در روش برقراری ارتباط هدفی است که به وسیله ی فرستنده ی پیام دنبال می شود
عناصر ارتباط
1) منبع یا فرستنده پیام
– فکر و گرایش فرستنده در تعیین نوع پیام و نحوه ارسال آن تاثیر زیادی دارد
– تسلط بر محتوای پیام در موثر بودن پیام تاثیر زیادی دارد
– تسلط بر محتوا ، نگرشها و مهارت در علامت گذاری فرستنده پیام نقش موثری در پیام دارد
2) پیام
– فرستنده پیام باید پیام را به صورت علایم و نمادهای قرار دادی قابل انتقال در آورد
– گیرنده پیام برای فهمیدن محتوای پیام باید آن را رمز گشایی کنند و به صورت نشانه های آشنا در آورد
– پیام باید به وسیله حامل و کانال مشخص انتقال داده شود
عناصر ارتباط
3-گیرنده پیام
– میزان اطلاعات و معلومات گیرنده پیام در موفقیت جریان ارتباط موثر است
– فرستنده و گیرنده پیام از نظر اطلاعات و عواطف و سایر ارزشهای اجتماعی باید دارای وجه مشترکی باشند
تجارب فرستنده
تجارب گیرنده
داشتن سطح مشترک
نداشتن سطح مشترک
تجارب فرستنده
تجارب گیرنده
عناصر ارتباط
4) تاثیر
نتیجه ای که از برقراری ارتباط حاصل می شود مهمترین ملاک تشخیص تاثیر بازخورد است
عناصر ارتباط
موانع ارتباط
1) بحث شفاهی
باید علاوه بر علایم و نمادهای شفاهی از علایم غیر کلامی و کانالهای مختلف دیگر استفاده کرد
2) جالب توجه نبودن پیام
پیام باید بر اساس زمینه علمی و علایق و انگیزه های فرا گیران منتقل شود
3) انتقال منفی
اطلاعات و تجارب گذشته اگر باعث مشکلات و سر درگمی در حل مساله شوند
4) رویایی شدن و در خود فرو رفتن
اگر تجارب شخصی او قویتر و قابل فهم تر و با ارزش تر از مفاهیم عرضه شده توسط معلم باشد مفاهیم معلم کنار گذاشته می شوند
موانع ارتباط
5) عدم درک
مطالب ارائه شده باید در خور فهم و ادراک فراگیران باشد تا ارتباط برقرار شود
6) عوامل فیزیکی نامناسب
محیط کلاس از نظر نور ، راحتی صندلی ، رنگ دیوارها و سایر عوامل فیزیکی مناسب باشد
موانع ارتباط
ب:مرحله معرفی و بیان اهداف آموزشی
تعریف اهداف آموزشی
هدف آموزشی:
منظور و خواسته ای است که انتظار می رود فراگیران در پایان یک جلسه یا یک مرحله تدریس به آن دست یابند
انواع اهداف آموزشی
اهداف کلی:
هدفی است که بیانگر منظور و مقصود اصلی تدریس است.
اهداف کلی به صورت منسجم بیان می شوند.
تصویری از غایت آموزشی به دست می دهند و ممکن است به مشابه نوعی انگیزه بکار رود
انواع اهداف آموزشی
اهداف جزیی(مرحله ای) :
نسبت به هدفهای کلی محدودتر و مشخص ترند و دارای جنبه علمی بیشتری است و مقاصد را معین می سازند.
هدف های جزیی، اجزای تشکیل دهنده اهداف کلی اند
انواع اهداف آموزشی
ج) هدفهای رفتاری (اجرایی)
نوع رفتار و قابلیت ها ی که انتظار داریم فراگیر پس از فعالیت آموزشی کسب کند مشخص می کند
طبقه بندی اهداف آموزشی در حیطه یادگیری
حیطه های یادگیری شامل سه سطح:
شناختی : تغییرات شناختی در ذهن یادگیرنده
عاطفی : تغییرات عاطفی در احساس یادگیرنده
روانی حرکتی: تغییرات رفتاری در عمل و کردار یادگیرنده
1 2 3 4 5 6
– هدفهای این حیطه بر یاد آوری یا باز سازی آنچه آموختن آن ضروری است تاکید دارد
1) سطوح یادگیری در حیطه شناختی
یادگیری در این سطح صرفاً جنبه شناختی دارد
این سطح برای تمام سطوح بالاتر یادگیری به عنوان یک پایه لازم است .
1-1) دانش (یاد آوری)
1) سطوح یادگیری در حیطه شناختی
2-1) فهمیدن
توانایی پی بردن به مفهوم یک مطلب و تبیین آنها با جملاتی که شخص خودش می سازد
1-2-1) ترجمه (برگرداندن )
تغییر دادن مطالب از شکلی به شکل دیگر بدون تغییر در معنی
1) سطوح یادگیری در حیطه شناختی
3-1) به کار بستن
توانایی کاربرد اصول علمی ، فرضیه ها و دیگر مفاهیم انتزاعی در وضعیت و موقعیت مناسب
شکستن مطلب به اجزاء تشکیل دهنده ی آن و یافتن روابط بین اجزاء و نحوه ی سازمان یافتن آن ها
4-1) تحلیل
1) سطوح یادگیری در حیطه شناختی
1) سطوح یادگیری در حیطه شناختی
2-2-1) تفسیر
درک تدابیر گوناگون به کار رفته در انتقال مفاهیم و یک نوع باز آرایی مفاهیم در ذهن است
3-2-1) برون یابی
مهارت در تعمیم دادن یا به کارگیری اطلاعات در طول زمان به منظور پیش بینی نتایج
5-1) ترکیب
در آمیختن قسمت های از تجارب گذشته با مطالب جدید و باز سازی آن به صورت یک کل تازه
1) سطوح یادگیری در حیطه شناختی
6-1) ارزشیابی و قضاوت
قضاوت در باره امور،اطلاعات و حتی روشهای روبه رو شدن با مسائل .
1) سطوح یادگیری در حیطه شناختی
2) سطوح یادگیری در حیطه عاطفی
هدفهای که با نگرش ها ، عواطف ،علایق
و ارزشها سر و کار دارند
1-2) دریافت و توجه کردن
رفتارهایی که از وجود پدیده خبر می دهد و میل به تحمل در برابر شنیدن یا دیدن آن را نمایان می سازد
2) سطوح یادگیری در حیطه عاطفی
2-2) پاسخ دادن
3-2) ارزشیابی
واکنش نشان دادن در مورد یک مسئله
ارزش گذاری مبتنی بر درونی کردن دست 0معینی از ارزشها ست
2) سطوح یادگیری در حیطه عاطفی
4-2) سازماندهی ارزشها
ادغام ارزشهای مختلف ، رفع تعارضات بین آنها و بنا نهادن یک نظام ارزشی پایدار و منسجم
2) سطوح یادگیری در حیطه عاطفی
5-2) تبلور ارزشها سازمان یافته در شخصیت
در این مرحله ارزش یا مجموعه ای از ارزشها در رفتار فرد انعکاس دایم پیدا می کنند و جزء فلسفه زندگی او می شوند
2) سطوح یادگیری در حیطه عاطفی
انجام دادن مهارتها ی این سطح نیازمند به
همکاری اعصاب و ما هیچه هاست
3) سطوح یادگیری در حیطه روانی – حرکتی
3) سطوح یادگیری در حیطه روانی – حرکتی
1-3) مشاهده و تقلید
مشاهده رفتار مربی و تقلید رفتار آن
2-3) اجرای عمل بدون کمک
اجرای آگاهانه عمل بدون راهنمایی معلم
3) سطوح یادگیری در حیطه روانی – حرکتی
3-3) دقت در عمل
توانایی کنترل اعمال بر حسب نیاز
3) سطوح یادگیری در حیطه روانی – حرکتی
4-3) هماهنگی حرکات
برقراری هماهنگی بین مجموعه ای از اعمال با رعایت نظم و کار آیی لازم
5-3) عادی شدن عمل
انجام دادن کارهای دقیق و موزون به طور خود کار
تحلیل آموزشی
تحلیل آموزشی
فرایندی است که از طریق آن می توان هدفهای کلی آموزش را به هدفهای جزئی تقسیم کرد
الف-هدفهای کلی
به صورت منسجم بیان می شوند –تصویری از غایت آموزشی به دست می دهند و ممکن است به مشابه نوعی انگیزه بکار رود
تحلیل آموزشی
ب-هدفهای جزئی (مرحله ای )
نسبت به هدفهای کلی محدودتر و مشخص ترند و دارای جنبه علمی بیشتری است و مقاصد را معین میسازد
ج) هدفهای رفتاری (اجرایی)
نوع رفتار و قابلیت ها ی که انتظار داریم شاگرد پس از فعالیت آموزشی کسب کند مشخص می کند
1- رفتار مورد مشاهده باید دقیقاً مشخص باشد
2- موقعیت و شرایط بروز رفتار مشخص باشد
3-معیار (درجه موقعیت )باید مشخص باشد
ویژگیهای یک هدف رفتاری خوب
نقش هدفهای رفتاری در فرایند تدریس
هدفهای رفتاری معیار مناسبی برای انتخاب مواد آموزشی محتوای برنامه روش و وسایل آموزشی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی هستند
انتقاد از هدفهای رفتاری
1- منجر به مهارتهای جزئی و بی اهمیت می شوند
2- خلاقیت و ابتکار را محدود می سازند
3- تمرکز بر رفتار یا امور معلوم و عدم توجه به رفتارهای عالی
4- غیر قابل انعطاف و غیر انسانی ساختن آموزشی
مراحل تحلیل آموزش
1) تبدیل هدفهای کلی (نهایی )به هدفهای جزئی
هدف کلی
هدف جزئی
هدف جزئی
هدف جزئی
هدف جزئی
هدف جزئی
2) تبدیل هدفهای جزئی به هدفهای رفتاری
برای تحقق بخشیدن به هدفهای جزئی باید آنها را به وظایف و فعالیتهای مشخص و هدف رفتاری تقسیم کرد
1-2) هدف رفتاری دو نوعند
1-1-2) هدفهای اجرائی نهایی
2-1-2) هدفهای اجرائی مرحله ای
مراحل تحلیل آموزش
3)تعیین روابط هدف ها ی اجرایی با هد ف های مرحله ای
هدف های اجرایی نهایی با هدف های مرحله ای و هدف های مرحله ای با همدیگر به سه شکل ،متوالی ،متوازی و ترکیبی با هم ارتباط دارند
هدف اجرایی نهایی
هدف اجرایی مرحله ای 1
هدف اجرایی مرحله ای 2
هدف اجرایی مرحله ای 3
نمودار ارتباط تسلسلی هدفها
مراحل تحلیل آموزش
هدف اجرایی نهایی
هدف
اجرایی
مرحله ای
هدف
اجرایی
مرحله ای
هدف
اجرایی
مرحله ای
هدف
اجرایی
مرحله ای
هدف
اجرایی
مرحله ای
نمودار ارتباط همتراز هدفها
هدف اجرایی نهایی
هدف اجرایی مرحله ای
هدف اجرایی مرحله ای
هدف
اجرایی
مرحله ای
هدف
اجرایی
مرحله ای
هدف
اجرایی
مرحله ای
هدف
اجرایی
مرحله ای
نمودار ارتباط ترکیبی هدفها
4) تعیین رفتار ورودی
فرایند آموزش
ورود
خروج
محتوای آموزش
پیشنیاز یا رفتار ورودی
اهداف آموزشی یا رفتار نهایی
مراحل تحلیل آموزش
5) ارزش تشخیصی
معیار رفتار سنجش ورودی شاگردان و وسیله ای است که به کمک آن اولین گام آموزش را به دقت معین کرد
ارزشیابی تشخیصی از طریق سنجش آغازین یا آزمون ها ی رفتار ورودی انجام می گیرد
مراحل تحلیل آموزش
6) تعیین اولین گام آموزشی
هدف
اجرایی
مرحله ای
هدف
اجرایی
مرحله ای
هدف
اجرایی
مرحله ای
هدف
اجرایی
نهایی
نخستین گام آموزشی(نقطه شروع)
رفتار ورودی یا
معلومات پیش دانسته
هدفهای اجرایی آموزشی
مراحل تحلیل آموزش
ج:مرحله ارائه درس
انتخاب روش تدریس
روش تدریس الگوی ارائه محتوای درس است
انتخاب الگو بستگی به موضوع تدریس و تسلط مدرس به موضوع و شرائط کلاس درس دارد
روش های تدریس
1-روش سخنرانی
2-روش پرسش و پاسخ(سقراطی)
3-روش بحث گروهی
1- روش سخنرانی(برای آموزش)
1- روش سخنرانی(برای آموزش)
در این روش انتقال پیام یک جریان فکری یک طرفه از طرف معلم/مدرس به فراگیران است و تمام عوامل تحت کنترل معلم/مدرس هستند
مراحل اجرای روش سخنرانی(برای آموزش)
1- مرحله اول: آمادگی برای سخنرانی
کمیت و کیفیت یک سخنرانی تعیین کننده نوع آمادگی معلم برای سخنرانی است
1-1) آمادگی از نظر تجهیزات مورد نیاز برای سخنرانی
2-1) آمادگی عاطفی
3-1) آمادگی زمانی
مراحل اجرای روش سخنرانی(برای آموزش)
2)مرحله دوم: مقدمه سخنرانی
1-2) ایجاد رابطه بین مدرس و فراگیر
2-2)جلب توجه فراگیران
1-2-2) شناخت علایق و انتظارات فراگیران
2-2-2) ایجاد انگیزش کافی برای گوش دادن
3-2-2) بیان صریح هدف ها و نکات مهم سخنرانی
4-2-2) استفاده از پیش سازمان دهنده
5-2-2) پیش آزمون و فعال کردن آگاهی و اطلاعات فراگیران
مراحل اجرای روش سخنرانی(برای آموزش)
3) مرحله سوم: متن و محتوای سخنرانی
قسمت اصلی و بسیار مهم سخنرانی می باشد
1-3)جامع بودن محتوا:(تمام هدفهای آموزشی را در بر داشته باشد )
2-3) سازماندهی منطقی محتوا (سازماندهی قدرت درک و فهم را افزایش می دهد )
مراحل اجرای روش سخنرانی(برای آموزش)
1-2-3) رابطه جزء با کل
موضوع
اصلی
موضوع
جزئی
موضوع
جزئی
موضوع
جزئی
موضوع
جزئی تر
موضوع
جزئی تر
موضوع
جزئی تر
موضوع
جزئی تر
موضوع
جزئی تر
موضوع
جزئی تر
نمودار رابطه جزء با کل
مراحل اجرای روش سخنرانی(برای آموزش)
2-2-3 همبستگی تسلسلی
واقعیت 1
واقعیت 2
واقعیت 3
مساله
معیار برای حل مساله
معیار3
معیار 1
معیار2
راه حلهای متفاوت
راه حل1 راه حل2 راه حل 3
تصمیم گیری از میان راه حلهای مختلف
ارزشیابی و بررسی معیارهای1و2و3
3-2-3) ایجاد رابطه میان محتوا و هدف
مشخص و بر جسته کردن مفهوم اصلی و دوری جستن از مطالب و مفاهیمی است که با مطلب اصلی سنخیتی ندارد
مراحل اجرای روش سخنرانی(برای آموزش)
مراحل اجرای روش سخنرانی(برای آموزش)
4-2-3 سازماندهی بر اساس همبستگی کلمات یا عبارات
سخنرانی کلمات و عبارات را به طور آشکار در ساخت سازماندهی اش بکار می گیرد و به شاگردان امکان می دهد که کاملاً از آن آگاه شوند
مراحل اجرای روش سخنرانی(برای آموزش)
5-2-3سازمان دهی بر اساس مقایسه
معیاری برای مقایسه مشخص می شود سپس یکایک موضوعات بر اساس آن معیار تحلیل و پس از تحلیل با هم مقایسه می شوند
3-3) استمرار توجه شاگرد در طول ارائه محتوا
1-3-3) تغییر دادن محرک (مانند تغییر دادن آهنگ صدا)
2-3- 3) تغییر کانالهای ارتباطی( استفاده از فیلم و 000)
3-3-3) فعالیت جسمی(مانند زنگ تفریح کوتاه مدت و 000)
4-3-3) استفاده از طنز (شوخیهای مربوط به درس و 000)
5-3-3) شور و حرارت سخنران (فعال بودن )
6-3-3) پرسش و پاسخ در عین سخنرانی (تاثیرات پرسش و پاسخ مطلوب عبارتند از تاکید ، تمرین ، خود آگاهی ، توجه ، استراحت و تکرار )
مراحل اجرای روش سخنرانی(برای آموزش)
4)جمع بندی و نتیجه گیری
– خلاصه و مرور کردن مطالب مهم درس
– تشکر و اظهار رضایت معلم از توجه شاگردان
– ایجاد موقعیت برای سوال کردن دانش آموزان
– ارتباط دادن درس با درسهای قبلی و بعدی
مراحل اجرای روش سخنرانی(برای آموزش)
محاسن روش سخنرانی(برای آموزش)
1- برای کلاسهای پر جمعیت مناسب است
2- ارزان می باشد و تجهیزات زیاد نیاز نمی باشد
3- سبب تقویت اجتماعی ، ذوق و علاقه ، اعتماد به نفس و کاهش تنهایی می شود
4- تکرار مطالب با کلمات متفاوت فراهم می باشد
معایب روش سخنرانی(برای آموزش)
1- موجب انفعال شنونده می شود
2- قدرت تکلم فراگیران تقویت نمی شود و به تفاوتهای فردی آنان توجه نمی شود
3- استفاده از آن مستلزم وجود معلمان/ مدرسان با تجربه است
2-روش پرسش و پاسخ (سقراطی )
روش پرسش و پاسخ (سقراطی )
معلم/مدرس در این روش فراگیر را به تفکر در باره مطلبی تشویق می کند تا با کوششهای ذهنی از معلوم به مجهول حرکت کند
هدف از روش پرسش و پاسخ
تشخیص و تحرک تفکر،توانایی ها و علایق ، تقویت قدرت استدلال ، سنجش و قضاوت ، استفاده از تجارب و دانسته های گذشته و ایجاد اعتماد به نفس در فراگیران
محاسن روش پرسش و پاسخ
1- تقویت اعتماد به نفس در فراگیران
2- تقویت تفکر خلاق و ایجاد علایق در فراگیران
3- تقویت استدلال و اظهار نظر در فراگیران
4- تشویق و ترغیب فراگیران در بحث و فعالیت آموزشی
محدودیت های روش پرسش و پاسخ
1- نامناسب بودن برای کلاسهای پرجمعیت
2- وقت گیر بودن
3- نیاز به معلمان و مدرسان با تجربه
4- قابل اجرا نبودن در تمام دروس
3- روش بحث گروهی
روش بحث گروهی
گفتگویی است سنجیده و منظم در باره موضوعی خاص که مورد علاقه مشترک شرکت کنندگان در بحث است .
فراگیران در این روش فرصت می یابند تا عقاید و تجربیات خود را با دلایل مستند بیان کنند
چه دروس و موضوعاتی را می توان با روش بحث گروهی تدریس کرد
1- موضوع مورد علاقه شرکت کننده گان در بحث باشد
2- فراگیران در باره موضوع مورد بحث اطلاعات لازم را داشته باشند
3- در باره آن موضوع بتوان نظرهای مختلف و متفاوتی اظهار داشت. یعنی موضوع قابل بحث کردن باشد
در چه موقعیتی و برای چه هدفی می توان از روش بحث گروهی استفاده کرد
1- ایجاد علاقه و آگاهی مشترک
2- ایجاد پرورش تفکر انتقادی
3- ایجاد توانایی اظهار نظر در جمع
4- تقویت توانایی انتقاد پذیری
5- ایجاد و تقویت توانایی مدیریت و رهبری در گروه
در چه موقعیتی و برای چه هدفی می توان از روش بحث گروهی استفاده کرد
6- تقویت قدرت بیان و استدلال
7- تقویت قدرت تحلیل
8- آشنایی با روش کسب اطلاعات جدید
مراحل اجرای روش بحث گروهی
1) مرحله آمادگی و برنامه ریزی
معلم/مدرس باید نیازها و معلومات و علایق و تجارب قبلی فراگیران را بررسی و سپس بر اساس آن، هدف های آموزشی را مشخص کند
مراحل اجرای روش بحث گروهی
1-1) انتخاب موضوع
1-1-1) موضوع مباحثه ای
2-1-1) موضوع غیر مباحثه ای
مراحل اجرای روش بحث گروهی
2-1) فراهم کردن زمینه های مشترک
سطح اطلاعات فراگیران در زمینه عمومی موضوع مورد بحث لازم است یکسان شود
مراحل اجرای روش بحث گروهی
3-1) تعیین نحوه آرایشی شبکه های ارتباطی
کمیت و کیفیت ارتباط بین شرکت کننده گان در یک مباحثه تحت تاثیر نحوه آرایشی شبکه ارتباطی است
1-3-1) انواع شبکه های ارتباطی
1-3-1-1) متمرکز = یک فرد محور و مرکز ارتباط است
1-3-1-1) غیر متمرکز = همه افراد فرصت و امکان مساوی ارتباطی دارند
مراحل اجرای روش بحث گروهی
1-3-1-1) انواع شبکه های متمرکز
الف) شبکه ارتباط چرخی
آرایش چرخی
مراحل اجرای روش بحث گروهی
1-3-1-1) انواع شبکه های متمرکز
ب) شبکه ارتباط زنجیره ای
آرایش زنجیره ای
مراحل اجرای روش بحث گروهی
ج) شبکه ارتباطی Y
آرایشY
1-3-1-1) انواع شبکه های متمرکز
مراحل اجرای روش بحث گروهی
2-3-1-1) انواع شبکه های غیر متمرکز
الف)شبکه ارتباطی دایره ای و چند کانالی
آرایش چند کانالی
آرایش دایره ای
مراحل اجرای روش بحث گروهی
4-انتخاب افراد و تعیین نقش آنان
1- اعضای بحث گروهی را افراد زیر تشکیل می دهند
2- اداره کننده یا رهبر گروه
3- شاگردان
مراحل اجرای روش بحث گروهی
4-انتخاب افراد و تعیین نقش آنان
4- منشی گروه
5- شخصی مطلع
6- ناظر یا ارزیاب
مراحل اجرای روش بحث گروهی
2) مرحله دوم – روش اجرای بحث گروهی
مهمترین مساله در اجرای روش بحث گروهی مشخص کردن وظایف اعضاء شرکت کننده در بحث است
مراحل اجرای روش بحث گروهی
1-2) وظایف معلم/مدرس در روش بحث گروهی
1-1-2) فراهم کردن امکانات
معلم باید امکانات لازم را تدارک ببیند وظایف هر یک از فراگیران را مشخص و منابع را ارزیابی کند و از فراگیران بخواهد در زمینه مورد بحث مطالعه و جستجو کند
مراحل اجرای روش بحث گروهی
2-1-2) شرکت در بحث
معلم/مدرس در شروع بحث باید تحت عنوان مقدمه :
هدف و ضوابط بحث گروهی را شرح دهد
وظایف اعضاء را مجدداً گوشزد کند
و وظایف خود را تا حد یک شنونده کاهش دهد
مراحل اجرای روش بحث گروهی
3-1-2) کنترل و هدایت بحث
معلم/مدرس باید مراقب باشد که بحث از موضوع خارج نشود
چنانچه بی نظمی در بحث مشاهده کرد باید مداخله کند و بحث را به مسیر اصلی برگرداند
مراحل اجرای روش بحث گروهی
2-2) وظایف فراگیران در جریان بحث گروهی
1- تفکر و مطالعه در ارتباط با موضوع مورد بحث
2- مطرح کردن عقاید و نظرات
3- گوش دادن به بحث و گفتگو
4- توضیح خواستن در صورت عدم توجه
مراحل اجرای روش بحث گروهی
5- صحبت نکردن با همکلاسی ها به صورت خصوصی
6- انتظار نداشتن در مورد پذیرش نظراتشان
7- بیان کردن پیشنهادات به طور سریع و شفاف
8- تصمیم گیری در باره برنامه آینده
مراحل اجرای روش بحث گروهی
2-2) وظایف فراگیران در جریان بحث گروهی
محاسن روش بحث گروهی
1- سهیم شدن در عقاید و تجربیات یکدیگر
2- ارزیابی خود
3- تقویت حس همکاری و دوستی
محاسن روش بحث گروهی
4- تقویت اعتماد به نفس و روحیه انتقادی
5- کاهش کم رویی
6- تقویت استدلال و اندیشه
7- تقویت قدرت مدیریت فراگیران
محدودیت های روش بحث گروهی
1- قابل اجرا نبودن در کلاسهای پر جمعیت
2- نامناسب بودن برای فراگیران در سنین پایین
3- مشکل بودن روش اجرای آن
ج: مرحله ارزشیابی
ارزشیابی
– ملاک رسیدن یا نرسیدن به هدفهای آموزشی می باشد
– اشکالات ، نقایص موجود در هدف ها ،محتوا، شیوه ها و وسایل آموزشی و روش تدریس و 000 را مشخص می کند
اصلاحات و مفاهیم فعالیت های آموزشی بعد از تدریس
1- امتحان
– مفهوم امتحان با ارزشیابی یکی است
– امتحان یعنی اندازه گیری ، میزان تغیرات انجام شده در رفتار شاگردان بر اساس اهداف تعیین شده
2- اندازه گیری
– بدست آوردن اطلاعات مربوط به یک رفتار خاص به صورت کمیت
اصلاحات و مفاهیم فعالیت های آموزشی بعد از تدریس
3- آزمون چیست و چه فرقی با اندازه گیری دارد ؟
– سو لات امتحانی که شاگرد آنها را پاسخ می دهد
– آزمون از مفهوم اندازه گیری محدودتر است
اصلاحات و مفاهیم فعالیت های آموزشی بعد از تدریس
4- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
فرایندی منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت شاگردان در رسیدن به هدف های آموزشی
5- علت ترس شاگردان از ارزشیابی
1-5) عملکرد غلط معلمان
2-5) روشهای نادرست ارزشیابی
هدف ارزشیابی
1- وسیله ای برای شناخت توانایی و زمینه علمی شاگردان و تصمیم گیری برای انجام دادن فعالیتهای بعدی آموزشی
2- وسیله شناساندن هدف های آموزشی در فرایند تدریس
3- وسیله ای برای بهبود و اصلاح فعالیت آموزشی
هدف ارزشیابی
4- وسیله ای برای شناخت نارسایی آموزش شاگردان و ترمیم آنها
5- وسیله ای برای ایجاد رغبت و کسب عادت صحیح در شاگردان
6- وسیله ای برای ارتقاء شاگردان
اهمیت و ضرورت ارزشیابی
1) اهمیت و ضرورت از نظر معلم
1-1)اشکالات موجود در طرح آموزش را در اختیار معلم قرار می دهد
2-1) میزان آمادگی و پیشرفت تحصیلی شاگردان را تشخیص می دهد
3-1)کارایی تدریس و کفایت ابزارها را نشان می دهد
اهمیت و ضرورت ارزشیابی
2)اهمیت و ضرورت از نظر شاگرد
1-2)آگاه یافتن از میزان پیشرفت تحصیل و جلب دقت
2-2)پی بردن به جنبه های مثبت و منفی در یادگیری
3-2)مرور و تکرار مطالب
4-2 )خودشناسی
انواع ارزشیابی
1- ارزشیابی تشخیصی
رفتار ورودی شاگردان را می سنجد و علل مشکلات یادگیری آنها را در رسیدن به هدف های آموزشی کشف می کند
انواع ارزشیابی
1-1) وظایف ارزشیابی تشخیصی
1- تعیین رفتار ورودی
2- کشف دلایل اصلی مشکلات یادگیری
3- تعیین رفتار ورودی و کشف علل مشکلات شاگردان در یادگیری
انواع ارزشیابی
2- ارزشیابی تکوینی
به طور مستمر در پایان هر بخش از مطالب تدریس شده به منظور اندازه گیری پیشرفت تحصیلی شاگردان و رفع نقایص به کار می رود
انواع ارزشیابی
2-1) موارد استفاده از ارزشیابی تکوینی
الف) گام به گام پیش رفتن در یادگیری
نتایج آزمون تکوینی پاداش و انگیزه بسیار موثر برای یادگیری مطالب جدید است
ب)اصلاح روش تدریس
ارزشیابی تکوینی وسیله ای برای اصلاح روش تدریس مواد آموزشی و محتوا است
انواع ارزشیابی
3- ارزشیابی پایانی ( ترا کمی )
در پایان یک ترم تحصیلی انجام می گیرد به منظور تعیین مقدار آموخته ها شاگردان جهت نمره دادن و صدور گواهینامه یا قضاوت در باره اثر بخش معلم
انواع ارزشیابی بر حسب نحوه اجرا
1- ارزشیابی انفرادی
آزمایش کننده و شنونده رو در روی هم قرار می گیرند و آزمونهای شفاهی و عملی از این نوع هستند
2- ارزشیابی گروهی
آزمایش کننده موقعیت یکسانی را برای ارزشیابی گروه فراهم می کند هزینه اجرای آن کم ، زمان ارزشیابی محدود است
انواع ارزشیابی بر حسب تفسیر نتایج
1- ارزشیابی معیاری
آزمون بر اساس معیار و ملاک مطلق تهیه می شود
2- ارزشیابی هنجاری
آزمون بر اساس معیار و ملاک نسبی تهیه می شود در این آزمون عملکرد یک شاگرد با شاگردان دیگر مقایسه می شود مانند آزمون کنکور
روش های مختلف ارزشیابی
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
1- ارزشیابی از طریق مشاهده
از طریق مشاهده چشم در باره رفتار یا عمل معین یک فرد داوری و یا ارزشیابی می شود
1-1) انواع مشاهده
1-1 )مشاهده از لحاظ تعمق و دقت
مشاهده به صورت سطحی و عمقی انجام می گیرد
– سطحی = جنبه های آشکار فرد
– عمقی = حقایق و واقعیت های درونی فرد
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
2-1) مشاهده از لحاظ خارجی یا داخلی بودن
– خارجی = مشاهده رفتار فرد در حین عمل
– داخلی = نوشتن خصوصیات و ویژگیهای یک فرد توسط خودش
1- ارزشیابی از طریق مشاهده
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
3-1) مشاهده از لحاظ موقعیت
– موقعیت طبیعی = بررسی شاگرد در وضع طبیعی و عادی
– موقعیت تصنعی = بررسی شاگرد در موقعیتی که بر ایشان فراهم شده است
1- ارزشیابی از طریق مشاهده
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
4-1) مشاهده مستقیم یا غیر مستقیم
– مشاهده مستقیم = مشاهده کننده مستقیماً افراد را زیر نظر می گیرد
– مشاهده غیر مستقیم = مشاهده کننده رفتار افراد را در موقعیت طبیعی یا تصنعی مورد بررسی قرار می دهد
1- ارزشیابی از طریق مشاهده
محاسن روش مشاهده
الف) محاسن
1- نشان دهنده فعالیت های طبیعی شاگرد می باشد
2- به تفاوتهای فردی توجه می شود
3- تصنعی نبودن رفتار مشاهده شونده
5- قابل اجرا بودن برای همه گروه ها
محدودیت های روش مشاهده
ب)محدودیتها
1- نیاز به دقت و هوشیاری مداوم
2- امکان بررسی همه جانبه وجود ندارد
3- امکان ایجاد موقعیت مناسب برای همه شاگردان وجود ندارد
4-تعبیر یک رفتار برای همگان یکسان نیست
5-با هم آمیختگی رفتارها
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
2) ارزشیابی از طریق انجام دادن کار
این نوع ارزشیابی بیشتر در حیطه روانی حرکتی مورد استفاده قرار می گیرد در این روش مهارت ، دقت ،قدرت و سرعت عمل شاگرد ارزشیابی می شود
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
3) ارزشیابی از طریق آزمون شفاهی
نوعی مصاحبه است پرسیدن و پاسخ دادن هر دو به صورت شفاهی است – وسیله بسیار مناسب برای سنجش قدرت بیان و شناخت حالت درونی می باشد
محاسن و محدودیت های روش ارزشیابی شفاهی
الف )محاسن
1- داشتن ارزش تشخیص قوی
2- بازخورد فوری
3- سنجش مهارت شاگردان در رویاروی با واقعیت ها
5- تقویت قدرت بیان و استدلال
6- مناسب برای شاگردان مبتدی
محاسن و محدودیت های روش ارزشیابی شفاهی
ب)محدودیت ها
1- شاگردان ممکن است واهمه داشته باشند
2-مستلزم وقت بسیار است
3- مشاهده ثبت همه پاسخها دشوار است
4- از نظر عینیت و اعتبار مزایای کمتری دارند
انواع آزمون های پیشرفت تحصیلی
1- آزمون میزان شده
– به وسیله موسسات یا مراکز آموزشی علمی برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی گروه بزرگی از شاگردان تهیه می شود
– ملاک و معیار نسبی اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرد
– دارای پایان و اعتبار می باشد مانند آزمون هوش
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
4- ارزشیابی از طریق آزمون کتبی
پرسشها به شاگرد داده می شود تا کتباً آنها را پاسخ گوید
انواع آزمون های پیشرفت تحصیلی
2- آزمون معلم ساخته
در طول دوره تحصیلی برای ارزشیابی میزان پیشرفت تحصیلی شاگردان توسط معلم طراحی می شوند و ملاک و معیار مطلق در آنها به کار می رود
تفاوت آزمون های میزان شده با آزمونهای معلم ساخته
1- طراحی آزمونهای میزان شده نسبت به آزمونهای معلم ساخته به زمان تخصص و هزینه بیشتری نیاز دارند
2- حاصل و نتایج آزمونهای میزان شده مشخص قطعی و قابل بررسی مجدد است
3- آزمونهای میزان شده برای استفاده در مناطق مختلف و مقایسه شاگردان مدارس مختلف تهیه می شوند ولی آزمونهای معلم ساخته برای هدف خاصی تهیه می شوند
تنظیم طرح و جدول دو بعدی ارزشیابی
مرحله اول – تعیین و تعریف هدف ها بر اساس عملکرد دانش آموزان
مرحله دوم – مشخص کردن محتوا
مرحله سوم – در کنار هم قرار دادن دو بعد و بررسی ارتباط بین آنها
مرحله چهارم – توزیع سوالات در بین دو بعد
تفاوت آزمون های میزان شده با آزمونهای معلم ساخته
4- آزمون میزان شده به داده های هنجاری نیاز است ولی در آزمون معلم ساخته هنجار ضروری نیست
5- آزمون میزان شده صورت علمی دارند و دارای قدرت اجرای و پیش بینی هستند ولی آزمون معلم ساخته چنین خصایصی ندارند
2) انواع آزمون معلم ساخته
1-2) آزمون عینی
– نمره گذاری در آنها مستقل از نظرات و قضاوت شخصی تصحیح کننده می باشد
– شاگرد پاسخ درست را از میان گزینه پاسخها انتخاب می کند
2) انواع آزمون معلم ساخته
الف) پرسشهای چند گزینه ای
ب) پرسشهای صحیح – غلط
ج) پرسشهای جور کردنی
د) پرسشهای کامل کردنی
و) پرسشهای کوتاه پاسخ
1-1-2) انواع آزمونهای عینی
2) انواع آزمون معلم ساخته
2-2) آزمون انشایی یا تشریحی
– رایجترین نوع آزمون معلم ساخته هستند
– برای اندازه گیری سطوح بالا ی هدفهای آموزشی در حیطه شناختی بسیار مفید هستند
2) انواع آزمون معلم ساخته
– دانش آموز برای پاسخ گویی آزادی عمل بیشتری دارد
– در این آزمون ممکن است نظر تصحیح کننده در قضاوت دخالت کند
2-2) آزمون انشایی یا تشریحی
د:مرحله خلاصه کردن و نتیجه گیری
د:مرحله خلاصه کردن و نتیجه گیری
در جمع بندی مطالب تدریس شده روی هدف کلی تمرکز کنید
ایده اصلی موضوع را دوباره مطرح کنید
تفاوت ها و شباهت ها را یادآوری کنید
زمینه های استفاده از موضوع تدریس شده را ذکر کنید
ز: مرحله فعالیت های تکمیلی
مرحله فعالیت های تکمیلی
تکالیف مرتبط با موضوع تدریس شده
انجام فعالیت های خاص مانند مشاهده، مصاحبه، بررسی در متون تحصصی
طرح سئوال از موضوعات تدریس شده
مدل جامع تدریس
راهبردهای یادگیری خودانگیخته شده
مدل مناسب برای تدریس
راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده
Self-regulated learning strategies
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
1-افکار و اندیشه ها
2- احساسات و عواطف
3-اعمال و رفتار
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
یادگیری تغییر
1-شناخت
2-عاطفه
3-منابع یادگیری
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
مولفه های موثر در یادگیری
الف- باورهای انگیرشی
ب-راهبردهای شناختی و فراشناختی
ج- مدیریت منابع یادگیری
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
بر این اساس مولفه های موثر در یادگیری
باورهای انگیزشی
Motivational beliefs
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
منظور از باورهای انگیزشی دستهای از معیارهای شخصی و اجتماعی است که افراد برای انجام دادن یا پرهیز کردن از یک عمل به آنها مراجعه میکنند.
این معیارهای انگیزشی به دنبال تائید رفتار فرد به وسیله اشخاص مهم زندگی شکل میگیرد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
باورهای انگیزشی
1- جهت گیری درونی هدف:Intrinsic Goal Orientation
مبنای جهت گیری درونی هدف عواطف درونی نسبت به یک هدف است
مانند درس خواندن بخاطر خود درس یا بخاطر علاقه درونی برای حل مساله ها
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
مولفه های باورهای انگیزسی
2- جهت گیری بیرونی هدف: Extrinsic Goal Orientation
مبنا ی جهت گیری بیرونی پاداش ها و مشوق های اجتماعی است
درس خواندن بخاطر تشویق و پاداش بیرونی
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
3-ارزش گذاری تکلیف: Task Value
میزان ارزش و اهمیتی که یادگیرنده به موضوع درسی قائل است
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
4-کنترل باورهای یادگیری: Control of Learning Beliefs
یعنی میزان تسلط یادگیرنده بر باورهای خود در مورد یادگیری
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
5-خودکارآمدی برای یادگیری و عملکرد: Self-Efficacy for Learning & performance یعنی باور و ایمان به توانایی های خود برای یادگیری و عملکرد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
6-اضطراب آزمون: Test Anxiety
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
ب-راهبردهای شناختی و فراشناختی
Cognitive and metacognitive Strategies
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
1-راهبرد مرور ذهنی
Rehearsal
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
2-بسط یا پردازش ماهرانه
Elaboration
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
3-سازماندهی
Organization
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
4-تفکر نقادانه
Critical Thinking
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
5-خودتنظیمی فراشناختی
Metacognitive Self-Regulation
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
ج-مدیریت منابع یادگیری
Resource Managment
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
1-مدیریت زمان و محیط مطالعه
Time/Study Environmental Management
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
2-تلاش های خود تنظیمی
Effort Regulation
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
3- یادگیری از طریق همسالان
Peer Learning
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
4- جستجوی کمک
Help Seeking
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
با سپاس از همراهی دلگرم کننده تان
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب
07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب
07633680163
خط همراه ویژه مشاوره 09177609071
خط شخصی 09173670169
وبسایت فروش فایل های آموزشی
Anamisfile.ir
مهر ایرانی
مرجع معرفی متخصصان حوزه روان شناسی، مشاوره و علوم تربیتی
Mehreirani.ir