تارا فایل

پاورپوینت طراحی آزمونهای استاندارد درس تاریخ




طراحی آزمونهای استاندارد درس تاریخ

سوال ها عناصر حیاتی برای تحریک تفکر دانش آموز است –چاسکا-1995
3
r.rahchamani89@yahoo.com

هدف کلی جلسه:آشنایی با نحوه نگارش سوالات امتحانی استاندارد درس تاریخ
اهداف جزیی
آشنایی با:
1-انواع آزمونها
2-قواعد طراحی انواع آزمونها
3-مثالهای از انواع آزمونها در زمینه درس تاریخ 2 انسانی

انواع آزمون های کتبی

آزمون های صحیح ـ غلط
تعریف: آزمون هایی که هر سوال از یک جمله تشکیل می شود که آزمون شونده آن را به یکی از صورتهای صحیح ـ غلط، درست ـ نادرست و بله ـ نه پاسخ می دهد.

قواعد طراحی آزمونهای صحیح ــ غلط
سوال هایی طرح کنید که:
1. موضوع های مهم و مرتبط با هدف های آموزشی را بسنجد.
2. درک و فهم را بسنجند و نه یادآوری کلمه به کلمه مطالب را

روز 15 بهمن 1357، امام به پیشنهاد شورای انقلاب، شریف امامی را به عنوان نخست وزیر پذیرفت و معرفی کرد. ( نهایی، دی 87)
روز 15 بهمن ماه 1357، امام خمینی به پیشنهاد شورای انقلاب، آقای مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر پذیرفت و معرفی کرد. ( نهایی، خرداد 88).
در سال های میان دو جنگ جهانی روزنامه نگاری به نام موسولینی از نارضایتی مردم ایتالیا استفاده کرد و حزب فاشیسم را به وجود آورد. (فشافویه، دی 89)

به موازات تصرف مصر انگلیسی ها در صدد توسعه قلمرو خود در آسیا برآمدند و سودان را نیز به زیر سلطه گرفتند
(تهران: منطقه 18، دی 90).
شکست انگلستان در اجرای قرارداد 1919م. آغازی برای طرح کودتای 1299ش. به شمار می رود.
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
در مقابل گروه بندی پیمان ورشو به رهبری شوروی و کشورهای اروپایی شرقی ایجاد شد.
(منطقه 18، دی 1390).
پس از به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه قاجار، مقاومت اصلی از اصفهان آغاز شد.
(تهران: منطقه 18، دی 1390)

3. از جمله های پیچیده و چند قسمتی استفاده نکنید ودر هر سوال بیش از یک موضوع را قرار ندهید.

با انتشار اعلامیه امام خمینی در روز 2 بهمن ماه 1341 مبنی بر غیر قانونی بودن رفراندوم اصول ششگانه مردم تهران تا بعد از ظهر همان روز به تظاهرات پرداختند. (نهایی، خرداد 89)
در پی سخنرانی شجاعانه امام خمینی در عصر عاشورای سال 1342ش. علیه رژیم شاه، ماموران رژیم ایشان را در سحرگاه 15 خرداد دستگیر و با هواپیمای نظامی به کشور ترکیه تبعید کردند. (نهایی، خرداد89)
پیروزی نهضت مشروطیت موجب بیداری ملی (عمومی) ایرانیان شد، ادبیات و شعر سال های بعد از مشروطه بهترین گواه برای آگاهی از میزان این بیداری است.( نهایی، خرداد 89).
رزم آرا توسط خلیل طهماسبی عضو فرقه دمکرات به قتل رسید. (سمنان، دی 89)

با بروز انقلاب صنعتی ابتدا نیروی بخار و سپس نیروی محرکه آب در خدمت تولید قرار گرفت.
(تهران: منطقه 18، دی 1390).
موسولینی روزنامه نگاری بود که از نارضایتی مردم ایتالیا استفاده کرد و حزب فاشیسم را تشکیل داد.
(تهران: منقطه 18، دی 1390)
فرورتیش پس از تقویت نیروی نظامی با سومریان به مقابله پرداخت اما سرانجام در جنگی با سکاها کشته شد.
(تهران: منطقه 18، دی 1390).

5. صحیح یا غلط بودن آن قطعی و مسلم باشد.
محمد رضا شاه با تغییر قانون اساسی قدرت انحلال مجلس را به دست آورد (تهران، خرداد 89)
مغولان در زمان سلطان جلال الدین خوارزمشاه به ایران حمله کردند.(تهران: خرداد89).
یکی از نمایش های بومی ـ سنتی ایران، تعزیه است. (تهران: منطقه 18، دی 1390). پاسخ کلید: غلط
جمله کتاب: یکی دیگر از نمایش های بومی ـ سنتی ایران نقالی است.
هر قدر دانش و اطلاعات تاریخی مورخ بیشتر باشد، موجب توانایی درست نوشتن او می شود.
(تهران: منطقه 18، دی 1390) پاسخ کلید: نادرست.
جمله کتاب: هر قدر اطلاعات تاریخی مورخ بیشر باشد، موجب اشراف و آگاهی عمیق تر او از موضوع مورد مطالعه خواهد شد.

آشنایی با ادبیات مورخ را به فهم درست متون قدیمی جامعه شناسی قادر می سازد.
(تهران: منطقه 18، دی 1390) پاسخ کلید: نادرست

6. تا حد ممکن از پرسش های منفی خودداری شود.
7. تعداد سوالهای غلط کمی بیشتر از تعداد سوالهای صحیح باشد.
8. طول سوالهای صحیح و غلط هم اندازه باشد.

9. پرهیز از پرسشهای صرفاً دانشی
آیا داریوش در نبرد دریایی سالامیس توفیق نیافت؟ 88-89)
آیا رومی ها در ساختن پل و مجسمه پیشرفت نمودند؟
آیا نخستین اقدام پیامبر (ص) در بدو ورود به مدینه ساخت مسجد بود؟
آیا نخستین حکومت نیمه مستقل ایرانی را یعقوب لیث تاسیس کرد؟
آیا عیاران مردم فرودست شهری بودند که به اخلاق و جوانمردی مقید بودند؟

اولین نخست وزیر دوران سلطنت رضا شاه، قوام السلطنه بود.
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
دولت روسیه در سال 1916م. به تاسیس پلیس جنوب دست زد.
(تهران: منطقه 18، دی 1390).
حضرت موسی در زمان رامسس دوم ظهور کرد.
(تهران: منطقه 18، دی 1390).
خسرو پرویز عده ای را برای کسب علوم به هند فرستاد.
(تهران: منطقه 18، دی 1390).

آزمون های جورکردنی
تعریف: آزمون جورکردنی از سه بخش راهنما، فهرست محرکها یا پرسشها و فهرست پاسخها تشکیل می شوند. آزمون شونده با توجه به توضیحات راهنما، فهرست پاسخها را با فهرست پرسشها جور می کند.

قواعد تهیه آزمون های جورکردنی
سوال هایی طرح کنید که:
1. موضوع های مهم و مرتبط با هدف های آموزشی را بسنجد.
2. پرسشها و پاسخهای هر تمرین را متجانس انتخاب کنید؛ منظور از تجانس این است که مجموعه پرسشها و پاسخهای یک تمرین به یک مفهوم، طبقه یا زمینه واحد مربوط باشند.

الف) اقدام محمد رضا شاه پهلوی برای کاهش نفرت مردم در سال 56
ب) حضور یکپارچه زنان مسلمان با پوشش اسلامی
ج) وحدت کلمه مردم و عدم تسلیم آن ها در برابر آمریکا
د) 12 بهمن 57
(نهایی، دی 87)
1. از ویژگی های مهم تظاهرات عید فطر مردم تهران و بسیاری از شهرها در 57
2. تشکیل شورای بازنگری قانون اساسی
3. نتیجه راه پیمایی تاسوعا و عاشورای 57
4. بازگشت امام خمینی به ایران
5. تبعیت از سیاست فضای باز آمریکایی
6. کشتار دانشجویان و دانش آموزان

الف) بهانه آمریکا از حمله نظامی به طبس
ب) مهم ترین مسئله ایران در شش ماهه دوم 1359
پ) اولین رئیس جمهور پس از پیروزی انقلاب اسلامی
ت) عملیات نابودی بسیاری از منافقین پس از قطعنامه 598
(نهایی: خرداد 88)
1. بنی صدر
2. مرصاد
3. ایجاد نارضایتی مردم از انقلاب
4. نجات گروگان ها
5. رجایی
6. جنگ تحمیلی
7. فتح المب
ین

الف) گوینده سخن میزان رای ملت است
ب) مهم ترین مسئله کشور ایران در شش ماهه دوم سال 1359
پ) نتیجه اولین حمله وسیع ایران به صورت یک جنگ کلاسک در مهر ماه 1360ش
ت) امامت اولین نماز جمه در تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی
(نهایی، خرداد 89)
1. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
2. بیرون آمدن شهر آبادان از محاصره ارتش عراق
3. امام خمینی(ره)
4. آیت الله خامنه ای
5. آیت الله طالقانی
6. آزاد سازی شهر خرمشهر

3. هریک از پاسخها باید برای تمام پرسشها درست جلوه کند.
الف) اولین جرقه نهضت مشروطه
ب) فرمان مشروطیت را صادر کرد.
پ) دومین بی اعتنایی محمد علی شاه
ت) استبداد صغیر با به
(دامغان: دی 89، تاریخ معاصر)
1. خودداری از امضای متمم قانون اساسی
2. توپ بستن مجلس آغاز شد.
3. ماجرای نوز بلژیکی
4. ناصرالدین شاه
5. مظفرالدین شاه

الف) اداره امور کشور توسط شورای انقلاب
ب) تشکیل هیئت دولت
پ) سازمان مجاهدین خلق
ت) تاسیس حزب جمهوری اسلامی
ث)آیت الله شهید مطهری
ج) ترور آیت الله قاضی طباطبایی در تبریز
چ) ابوالحسن بنی صدر
(تهران: خرداد 89، تاریخ معاصر ایران)
1. ایجاد همبستگی بیشتر ملی و سازماندهی تشکیلاتی
2. گروهک چپ التقاطی فرقان
3. رئیس شورای انقلاب
4. استعفای مهندس بازرگان
5. ایجاد ناهماهنگی بسیار در امور مربوط به جنگ
6. ترور شهید رجایی و دکتر باهنر در 8 شهریور ماه

1. هاترا
2. نسا
3. کوشان ها
4. سلوکوس
(تهران: منطقه 18، دی 1390)

یونان
شهر مرزی میان ایران و روم
بابل
عشق آباد کنونی
روم
آیین بودا
الف) بخشیدن ارتفاعات کوه آرارات به ترکیه
ب) آغاز جنگ جهانی دوم
ج) تاسیس دانشکده کشاورزی در کرج
د) فدائیان اسلام
ث) قرارداد 1907م.
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
1. نواب صفوی
2. حمله آلمان به لهستان
3. پیمان سعدآباد
4. مظفرالدین شاه
5. دوره حکومت رضا شاه
6. روس و انگلیس

الف) یکی از فرعون های معروف مصر که بیشترین آثار مربوط به مصر در دوره وی بوده است.
ب) از جمله خواهان توزیع آذوقه در میان مردم و قحطی زدگان و کاهش قدرت بزرگان بود.
ج) به جنگ های داخلی یونان معروف است و سالها ادامه داشت.
د) مومیایی کردن جسد فراعنه، تایید سلطنت بر عهده آنها بود.
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
الف ـ کاهنان
ب ـ مزدک
ج ـ خسرو انوشیروان
د ـ پلوپونز
و ـ که حضرت موسی در دوره او ظهور کرد.
3. جمله و عبارتهای پرسشها و پاسخها نباید از نظر دستوری و جمله بندی راهنما و مکمل هم باشند.

الف ـ رهبر ملی
ب ـ تحت الحمایگی ایران از سوی انگلستان
ج ـ شرط حمایت آمریکا از ایران
دـ حزب اراده ملی
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
1ـ ایران متحد غرب باقی بماند.
2ـ آیت الله کاشانی
3ـ سید صیا. الدین طباطبایی
4ـ قرارداد 1919
5ـ دکتر مصدق
الف ـ آذربایجان محل استقرار کدام قوم بود؟
ب ـ اقوام ساکن شرق ایران که بر آیین بودایی بودند.
ج ـ دفاع در مقابل حمله قبایل بت پرست پس از فتح مکه
د ـ توافق بر ده سال متارکه جنگ میان مسلمانان و مشرکان
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
1ـ موته
2 ـ هپتال ها
3 ـ صلح حدیبیه
4 ـ مانایی
5 ـ کوشانی
6 ـ حنین

4. توضیحات مفصل را در فهرست پرسشها قرار دهید و مطالب کوتاه را در فهرست پاسخها بگنجانید.
5. پرسشها را با شماره و پاسخها را با حرف مشخص کنید.
6. همه پرسشها و پاسخهای یک سوال را در یک صفحه قرار دهید
7. اطلاعات کامل در باره چگونگی جورکردن پرسشها و پاسخها را در راهنمای سوال بنویسید.

نمونه هایی از روابط متجانس فهرست پرسشها و پاسخها

آزمون های چندگزینه ای
انواع: پرسشی؛ ناتمام؛ نوع منفی؛ نوع جایگزینی؛ تنها گزینه درست و درست ترین گزینه

قواعد تهیه آزمون های چند گزینه ای
1. هر پرسش یک موضوع مهم یا یک هدف آموزشی را اندازه بگیرد.
2. بیشتر از یک هدف یا یک مطلب در هر سوال قرار ندهید.
پس از به توپ بستن مجلس، استبداد به جای مشروطه نشست و این دوره که …. طول کشید و دوره ی ….. نامیده شد.( نهایی: دی 86)
الف) یکسال و یک ماه – استبداد صغیر ج) دو سال و یک ماه – استبداد صغیر
ب) یکسال و یک ماه – استبدادی د) دو سال و یک ماه – استبدادی

3. گزینه های هر سوال را طوری بنویسید که از نظر دستوری و جمله بندی به نحو درست، مکمل متن سوال باشد.
در واقعه حره سپاه یزید در مدینه چه کرد؟ (89ـ 88)
لف) هفتصد تن از قاریان قرآن را کشت. ج) هشتاد تن از صحابه پیامبر کشته شدند.
ب) مسجدالحرام را به منجنیق بست. د) مورد الف و ج صحیح است.
علت بستن دروازه های ژاپن به روی اروپائیان پس از سال 1640م. این بود که:
الف) مسیحی شدن پرتغالیها ج) پرتغالی ها ژاپنی را اخراج کرده بودند
ب) پرتغالی ها ژاپنی ها را مسیحی کرده بودند. د) ژاپنی ها صنعتی شدند.

4. گزینه های انحرافی باید ظاهری منطقی و متجانس داشته باشند و نباید آشکارا غلط باشند.
بیشترین یهودیان شبه جزیره عربستان در کجا زندگی می کردند؟ (؟ 89-88)
الف) شام و عراق ب) یثرب ج) نجران د) مکه
در واقعه حره سپاه یزید در مدینه چه کرد؟ (89ـ 88)
لف) هفتصد تن از قاریان قرآن را کشت. ج) هشتاد تن از صحابه پیامبر کشته شدند.
ب) مسجدالحرام را به منجنیق بست. د) مورد الف و ج صحیح است.

5. سوالها و گزینه ها را کاملاً روشن و به دور از هر گونه ابهام و اشکال بنویسید.
به چه دلیل، در قرن نوزدهم م. مصر برای اروپایی ها اهمت بسیاری داشت؟
(نهایی: خرداد89)
الف) تضعیف دولت انگلستان و راه یابی به هندوستان
ب) کاوش های باستان شناختی
پ) اتصال دریای مدیترانه به دریای سرخ از راه کوتاه خشکی
ت) موقعیت اقتصادی و نظامی کانال سوئز برای آن ها
با مرگ چه کسی شورش هایی در شهرهای میان دورود رخ داد؟(فشافویه: بی تاریخ)
الف. سارگنם ب. کوروشם ج. حمورابیם د. گیل گمشם
نتیجه مهم جنگ های صدساله؟ بود.(تهران، خرداد 89)
الف) رشد کشور آلمان ب) پیروزی انگلستان ج) رشد فرهنگ ملی؟

نقشه های تاریخی، بطور سنتی بیشتر به چه رویدادهایی توجه کرده اند؟
الف) سیاسی ب) فرهنگی و اجتماعی ج) تاریخی د)جغرافیایی
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
پایگاه صوفیان در این شهر بود.
1ـ تبریز 2ـ تهران 3ـ اردبیل 4ـ اصفهان
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
شهرت تمدن مصر بیش از هر چیز به خاطر چیست؟
1) اهرام ثلاثه 2) خط هیروگلیف 3) رود نیل 4) میراث های فرهنگی
(تهران: منطقه 18، دی 1390)

6. در سوالهای منفی کلمه های منفی را برجسته جلوه دهید.
کدام مورد در باره فرهنگ و تمدن روم باستان صحیح نیست؟
الف) استمرار جنبه­هایی از فرهنگ یونانی ب) تاثیرپذیرفتن از دین مسیحیت
ج) نفوذ آئین­ ایرانی میترا د) لغو بردگی

کدام مورد در باره انقلاب میجی ژاپن درست نیست؟
الف) اقتباس علوم و فنون جدید غربی
ب) پذیرش سلطه سیاسی و نظامی آمریکا
ج) حفظ سنت­های دینی و ملی
د) تاسیس مراکز تمدنی جدید

7. از نوشتن سوالها و گزینه های منفی خودداری کنید.
8. از کاربرد گزینه های «تمامی موارد» و «هیچ یک از موارد» پرهیز کنید.

9. برای هر سوال بین 3 تا 5 گزینه در نظر بگیرید.

در قرون وسطی، کلیسا برای تحکیم سلطه خویش و نابودی مخالفان خود از چه راه هایی استفاده می کرد؟
آلف) تکفیر ب) تفتیش عقاید ج) انگیزاسیون د) همه موارد
(تهران: منطقه 18، دی 1390).

نمونه های مطلوب سوال های چندگزینه ای
جایگاه سیاسی – نظامی و تمدنی ایران در جهان باستان چگونه بود؟
الف) به لحاظ سیاسی – نظامی قدرتمند و با تمدنی غنی و پیشرفته
ب) به لحاظ سیاسی – نظامی قدرتمند، اما فاقد تمدن پیشرفته
ج) به لحاظ سیاسی – نظامی ضعیف، اما صاحب تمدنی پیشرفته
د) از نظر سیاسی – نظامی و تمدنی ضعیف و ناتوان

علت اصلی نپذیرفتن دعوت رسول خدا از سوی گروه حاکم و بزرگان مکه چه بود؟
الف) به سبب کینه و دشمنی شخصی با پیامبر
ب) به خاطر اختلافات قبیله ای و طایفه ای
ج) عدم درک آموزه­های اسلام
د) حفظ منافع اقتصادی و اجتماعی

در قرون جدید چه تحولی در نگرش مورخان اروپایی رخ داد؟
الف) توجه بیشتر به شرح رویدادهای سیاسی – نظامی
ب) اهمیت دادن به شرح زندگانی و عملکرد شاهان
ج) بی توجهی به فرهنگ و تمدن یونان باستان
د) توجه به علل و نتایج رویدادهای مورد بررسی
مهم­ترین نتایج سیاسی انقلاب­های اروپایی در قرن 19م. چه بود؟
الف) تاسیس حکومت های مستبد و دیکتاتور
ب) توسعه و تقویت امپراتوری مقدس روم
ج) برقرار نظام های جمهوری و مشروطه سلطنتی
د) فروپاشی امپراتوری عثمانی

اساسی­ترین مسئله ایران در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار چه بود؟
الف) شورش شاهزادگان قاجاری و خوانین محلی
ب) نارضایتی گسترده مردم از حکومت قاجار
ج) هجوم سیاسی، نظامی و اقتصادی استعمارگران اروپایی
د) رقابت و درگیری میان صدراعظم و فرماندهان نظامی

آزمون های بازپاسخ (کوتاه پاسخ)
تعریف: منظور از آزمونهای کوتاه پاسخ مجموعه ای سوال مختصر است که غالباً برای سنجش هدفهای آموزشی سطح پایین در حیطه دانشی طرح می شوند. سوالهای آزمون کوتاه پاسخ از آزمون شونده می خواهند تا کلمه (اسم)، اصطلاح، عبارت، جمله، عدد و علامتی را در پاسخ به یک سوال یا تکمیل یک جمله بنویسد.

انواع آزمونهای کوتاه پاسخ
1. پرسشی
مثال: فرمان مشروطیت در ایران توسط چه کسی صادر شد؟
کدامیک از امپراتوری های ایران باستان وسیعترین قلمرو را داشت؟
2. کامل کردنی
مثال: کودتای 28 مرداد 1332 را دولتهای انگلستان و …. طراحی کردند.
3. تشخیصی یا تداعی
مثال: بعد از نام هر سلسله پایتخت آن را بنویسید.
الف: طاهریان
ب: صفاریان
ج: سامانیان
د: غزنویان

قواعد تهیه سوالهای کوتاه پاسخ
1. هر سوال باید موضوع و هدف مهمی را مورد سنجش قرار دهد.

آخرین کشور اروپایی که به استعمار روی آورد، …. بود که توانست کشور…. را به تصرف درآورد.(نهایی، خرداد 88).
در ژوئن 1914 م. با کشته شدن …. به دست یک جوان صرب در شهر ….. جنگ جهانی اول آغاز شد.(نهایی: دی 86)

عاقبت کریم خان به اصفهان حمله برد و رقیبان خود یعنی …….. و …….. را از صحنه کنار زد.

2. صورت هر سوال را کاملاً روشن بنویسید به گونه ای که فقط پاسخ واحد و مشخصی را از آزمون شونده بطلبد و پاسخهای درست دیگری نداشته باشد.

هیتلر پس از رسیدن به قدرت هدف خود را …. اعلام کرد.(نهایی: دی 87)، تجدید عظمت آلمان، 5/.
مهم ترین مشکل داخلی بریتانیا در عصر ویکتوریا……..بود. (سمنان، دی 89).
پاسخ: مبارزات استقلال طلبانه مردم ایرلند
بارم: 6 مورد نقطه چین 2نمره
قربانی کردن شیخ خزعل در افکار عمومی…… و …… از رضاخان ایجاد کرد. ( دامغان، دی 89)
پاسخ: تصویری قهرمانانه و حتی ضد انگلیسی بارم: 1

یکی از شاخصه های مداخله غیرمستقیم تحت عنوان …………… بود.
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
پاسخ: راهبرد نفوذ نامرئی بارم: 25/
بیشتر ساکنان شبه جزیره عربستان را ….. تشکیل می دادند.
(تهران: منطقه 18، دی 1390).
پاسخ کلید: بادیه نشینان پاسخ های محتمل: بت پرستان؛ اعراب؛ سامیان؛ چادرنشینان
پس از نهضت رنسانس به تدریج اعتراضاتی علیه حاکمیت …………. در جامعه مسیحی پدیدار شد.
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
پاسخ کلید: کلیسا پاسخ های محتمل: پاپ ؛ نظام فئودالی؛ فئودالها

در دوران حکومت رضا شاه ملی گرایی افراطی با هدف به …………….شدت گرفت. ( دامغان، دی 89)
پاسخ: به حاشیه راندن اسلام بارم 5/.
حرکت هماهنگ علما برای لغو لایحه …….. اولین پیروزی سیاسی ملت ایران به رهبری امام خمینی بعد از کودتای 28 مرداد 1332 بود که به نهضت……… شهرت یافت (تهران: خرداد 89) بارم: 5/.
پاسخ: انجمن های ایالتی و ولایتی – اسلامی/ امام خمینی/ دینی…..

با جدی شدن تصویب اصول مربوط به ولایت فقیه و مخالفت عده ای با آن، امام خمینی (ره) و نیروهای انقلابی به دفاع برخاسته و آن اصل را ……….. و…… دانستند.
پاسخ: ضد دیکتاتوری و مخالف استبداد بارم: 5/.

به کمک بعضی از ………… می توان بدون حفاری [،] وجود آثار را در دل زمین تشخیص داد.
(تهران: منطقه 18، دی 1390) پاسخ کلید: این دوربین ها
[جمله سطر بالاتر کتاب: دوربین های قوی]

3. از قرار دادن جای خالی در ابتدای جمله خودداری شود.

………… با مخالفت های خود باعث شد امتیاز رویتر لغو گردد.
………….. و ………….. از معروفترین روزنامه های غیردولتی در دوره قاجار بودند.
…………. رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین بود که در کنفرانس اسلو شرکت کرد.
(تهران: منطقه 18، دی 1390)

قواعد تهیه سوالهای تشریحی
1. سوالها واضح و بدون ابهام باشد.

انتفاضه یعنی چه؟ (نهایی: دی 86) (تهران: منطقه 18، دی 1390)
کاپیتولاسیون یعنی چه؟ (نهایی: دی 86)
علت برکناری شوروی تقریباً دو سال اول جنگ جهانی دوم از صحنه درگیری چه بود؟
سیاست های جدید انگلستان در خاورمیانه چگونه بود؟

مضمون امتیاز تالبوت را بیان نمایید. (تهران: منطقه 18، دی 1390)
[منظور مفاد و شرایط امتیاز]
غائله آذربایجان و کردستان چگونه خاتمه یافت؟(تهران: منطقه 18، دی 1390)
[چه زمانی؟]
هدف کشورهای غیرمتعهد چه بود؟ (تهران: منطقه 18، دی 1390)
[چه زمانی؟ منظور هدف موسسان جنبش غیرمتعهدهاست؟]
شاه ضمن تشکر از روزولت چه گفت؟ (تهران: منطقه 18، دی 1390)
[کدام شاه؟ کدام روزولت؟ کی؟ کجا؟]

مهمترین اهداف روسیه در ایران [چه دوره ای] چه بود؟ (توضیح دهید) بارم: 5/1
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
پاسخ کتاب: 3 مورد در 8 سطر
صفویان در کدام جنگ از عثمانی شکست خوردند؟ چرا؟
(تهران: منطقه 18، دی 1390)
در قرن بیستم چرا پس از خروج روس ها از صحنه رقابت های استعماری سیاست دولت انگلستان به سوی ایجاد حکومت مرکزی مقتدر [کدام کشور و یا منطقه] متمایل شد؟ (تهران: منطقه 18، دی 1390)

2. سوال نباید آزمون شونده را گمراه و یا به دریافت پاسخ کمک کند.
از اوایل دوره ناصرالدین شاه قاجار، شخصیت هایی از میان دولت مردان، بازرگانان و علما تحت تاثیر چه مسائلی با بهره گیری از تعالیم اسلامی، زمینه های بیداری افکار را فراهم آوردند؟ (نهایی: خرداد 89)
عدم تسلط احمد شاه قاجار، بر اوضاع کشور به دلیل کم تجربگی و ناتوانی در صحنه سیاست های جهانی منجر به چه نتایجی برای ایران شد؟( نهایی: خرداد 89).
چرا علما با حرکت های ضد مذهبی رضا شاه مخالف بودند؟

3. دامنه پاسخ را مشخص و معین کنید.
واقعه طبس را شرح دهید. ( نهایی: دی 86)
از اصلاحات و اقدامات رضا شاه احداث خط آهن سراسری را توضیح دهید. (نهایی: دی 86).
ماجرای بانک استقراضی روس را توضیح دهید. (تهران: منطقه 18، دی 1390) بارم: 5/1
[موضوع مورد نظر حداقل در 5 سطر کتاب شرح یافته است]
دین در میان دو رود و مصر باستان را با هم مقایسه کنید. (تهران: منطقه 18، دی 1390) بارم: 2
[موضوع مورد نظر در دو پاراگراف طولانی توضیح داده شده است.]

3. هر سوال یک هدف را مورد سنجش قرار دهد.

بحران کشمکش های نفتی میان قدرت استعماری با ارائه طرحی به مجلس توسط چه کسی فروکش کرد؟ و کدام جریان پس از جنگ جهانی اول، باعث تخلیه قوای شوروی از ایران شد؟ (تهران: منطقه 18، دی 1390)

4. کلید سوال انطباق منطقی و معقولی با پرسش داشته باشد.

شاه عباس اول، در زمینه تشکیل دسته های تفنگچی چه کرد؟ بارم: 1 (تهران: منطقه 18، دی 1390)
پاسخ کلید: وی در صدد برآمد از دانش اروپاییان در زمینه تولید سلاح های آتشین بهره گیرد؛ وی به کمک 2 برادر آنتونی و رابرت شرلی توپ های جنگی ساخت؛ و دسته های تفنگچی ایجاد کرد.
سال 1453 م. برابر با کدام سال هجری قمری است؟ (تهران: منطقه 18، دی 1390) بارم: 1
پاسخ کلید: 857ق. فرمول هارتنر
در مورد لایحه دادخواست حقوق بنویسید. (تهران: منطقه 18، دی 1390) بارم: 5/
پاسخ کلید: به موجب آن به چارلز اول پادشاه انگلستان تذکر داده شد که دارای اختیارات مطلق نیست و حق ندارد برخلاف قانون از کسی مالیات بگیرد یا اشخاص را به زندان افکند.
[ ایراد: 1. ابهام در صورت سوال ؛ 2. کافی نبودن مندرجات کلید مطابق صورت سوال ]

دعوت پیامبر (ص) در آغاز بر چند رکن استوار بود؟ (تهران: منطقه 18، دی 1390)

پاسخ کلید: اقرار به توحید و یگانگی خداوند ؛ اعتقاد به روز رستاخیز

– رویکرد منحنی نرمال سئوالات عبارت است از :
30% دانشی – 35% درک و فهم – 20% کاربرد و 15 % تجزیه و تحلیل

خلاصه آنچه که در تدوین یک سوال خوب موثر است.
1-تطابق سوال با محتوای آموزشی ارائه شده.
2-تطلبق سوال با هدفهای مهم یادگیری
3-تطابق سوال با سطح شناختی
4-قرار نگرفتن بیش از یک هدف در یک سوال
5-استفاده از موقعیتهای جدید در طرح سوال
6-رعایت آیین نگارش
7- اجتناب از نوشتن سوال عین متن کتب
7-در نظر گرفتن زمان کافی برای جواب به سوال
8- رعایت دستور العمل طراحی هر سوال متناسب با نوع سوال (عینی یا غیر عینی)


تعداد صفحات : 56 | فرمت فایل : پاورپوینت قابل ویرایش

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود