تارا فایل

پاورپوینت ضروریات یک طرح پژوهشی


Copyright © 2007, 2003 by Mosby, Inc., an affiliate of Elsevier Inc.
Slide 1

ضروریات یک طرح پژوهشی

پروپوزال طرح تحقیقاتی چیست؟
روشی منظم و سیستماتیک برای طراحی یک پژوهش و انجام مرحله به مرحله آن است.

برای انجام هر پژوهش تهیه پروپوزال الزامی است.

پروپوزال به محقق کمک می کند که در هر مرحله از کار ارزیابی از اقدام و بازنگری را داشته باشد و بتواند در مطالعات آینده از آن استفاده کند.

اولین مرحله تحقیق انتخاب موضوع است

روش های انتخاب موضوع تحقیق
1- تجربه های خود فرد
2- اثرات محیط
3-نظریه های علمی
4-پژوهش های سایر محققین
5-سفارش سایر سازمان ها

توجه کنید که:
موضوع پروپوزال باید:
1- مناسب
2- اجتناب از دوباره کاری
3-قابلیت اجرا
4-مقبولیت سیاسی
5-با صرفه مالی و زمانی
6-داشتن ملاحظات اخلاقی
7-داشتن کاربرد

دومین قدم در نوشتن یک پروپوزال انتخاب یک عنوان مناسب است.
عنوان مهم است زیرا افراد کمی کل مقاله را می خوانند و فقط از روی عنوان است که مقاله مورد نظر خود را انتخاب می کنند.

لذا انتخاب عنوان بسیار مهم است.
قلب یک پروپوزال عنوان آن است

خصوصیات یک عنوان مناسب

مراحل تنظیم یک پروپوزال
1- بیان مساله
2- بررسی متون
3- اهداف و فرضیات
4-طراحی اجرای تحقیق
5-جمع آوری داده ها
6-تجزیه و تحلیل داده ها
7-گزارش نویسی

در بیان مسئله چه باید بنویسیم؟
در بیان مسئله Statement of Problem باید مقدمه،اهمیت موضوع،ضرورت اجراء وهدف طرح نوشته شود.به مقالات مشابه و مخالف داخلی و خارجی استناد گردد .موضوع باید به نوعی مطرح شود که لزوم انجام آن در ذهن خواننده شکل گیرد و هدف نهایی انجام مطالعه ذکر گردد.

شباهت ساختمان یک مقاله علمی با یک پروپوزال

مقدمه یا بیان مسئله یک مقاله
Why do you do?

در مقدمه باید چه بنویسیم ؟

نکات ضروری یک مقدمه

در مروری بر مطالعات یا مروری بر ادبیات موجود چه باید نوشت؟
در بررسی متون Literature Review هرمنبع دریک پاراگراف با اشاره به محل، نوع مطالعه، سال، تعداد نمونه و نتایج مهم مرتبط با اهداف این طرح ذکر شود.از منابع با قدمت کمتر از 5 سال استفاده شود.

هدف از مروری بر مطالعات قبلی چیست؟
1- پیدا کردن مطالعات مربوط
2-اشاره به مشکلات قبلی
3- پیدا کردن راه حل های جدید
4- جلوگیری از دوباره کاری
5-درک بهتر مشکل مد نظر
6-استفاده از متدولوژی دیگران

مرحله سوم : اهداف و فرضیات
اهداف به دو نوع اهداف کلی و واهداف ویژه( جزیی) تقسیم می شوند.اهداف کلی : اهدافی که نهایتا باید به آنها برسیم.لذا این اهداف کلی هستند.مانند:
اهداف اصلی General Objectives:
بررسی میزان آگاهی پرستاران از آخرین دستور العمل های CPR 2010در بیمارستانهای منتخب شهر کرمانشاه
اهداف ویژه:برای رسیدن به هدف کلی باید آن را به اهداف جزیی تر تقسیم کنیم که به آنها اهداف ویژه می گویند.مانند:اهداف ویژه (اختصاصی) (Specific Objectives):
1 -تعیین میزان آگاهی پرستاران از آخرین دستور العمل های CPR 2010در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در سال 1390.
2- تعیین میزان آگاهی پرستاران از آخرین دستور العمل های CPR 2010در بیمارستان امام خمینی(ره) کرمانشاه در سال 1390.
3 – تعیین میزان آگاهی پرستاران از آخرین دستور العمل های CPR 2010در بیمارستان امام علی(ع) کرمانشاه در سال 1390.
4- تعیین میزان آگاهی پرستاران از آخرین دستور العمل های CPR 2010در بیمارستان فارابی کرمانشاه در سال 1390.

نکاتی که باید در تعیین اهداف رعایت کرد
1- گویا و واضح باشند
2-واقع بینانه و عملی باشند
3-قابل دستیابی و اندازه گیری باشند.

فرضیات

در هر پژوهش برای جلوگیری از خطا پژوهشگر باید در برابر فرضیه تحقیق ، فرضیه صفر را مطرح کند.فرضیه صفر عدم وجود تفاوت یا ارتباط را نشان می دهد.مانند:
فرضیات Hypothesis:
-میزان آگاهی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از آخرین دستور العمل های CPR 2010 در سطوح قابل قبولی می باشد.

سوالات سئوالات پژوهشی Research Questions -1 آیا میزان آگاهی پرستاران بیمارستان طالقانی کرمانشاه از آخرین دستور العمل های CPR 2010 کافی است؟

انتخاب نوع مطا لعه
1-بررسی بیماران case Series: تعریف بیماری – جمعیت مورد مطالعه – محلهای موردمطالعه
2-مقطعی :Cross Sectionalجمعیت موردمطالعه – متغیرهای وابسته و مستقل – روشهای نمونه گیری
3-مورد- شاهدی Case – Control :تعریف گروه های بیمار و کنترل و چگونگی انتخاب آنان – نسبت شاهد به مورد – متغیر مستقل اصلی – نحوه همسان سازی، نحوه مقابله با مخدوش کننده ها
4-همگروهی Cohort :تعریف جمعیت مورد مطالعه – تعریف مواجهه – تعریف out come – نحوه مقابله با Loss to follow up، نحوه مقابله با مخدوش کننده ها
5-تجربی :Experimentalنوع طراحی – نوع نمونه – تعریف نحوه مداخله (Interventional) و میزان دقیق آن – وجود گروه کنترل – نحوه اندازه گیری متغیرهای اصلی
6- کارآزمایی بالینی Clinical Trial : نوع طراحی – نوع نمونه انسانی – تعریف نحوه مداخله (Interventional) ومیزان دقیق آن – نحوه تقسیم در گروههای مختلف Allocation) نحوه کورکردن مطالعه – نحوه مقابله با خروج نمونه ها از مطالعه – تعریف دقیق پیامد Outcome ملاحظات اخلاقی

جمع آوری داده ها
شامل جمع آوری رفتار ، خصوصیات موجود زنده ،اشیاء و پدیده ها است . انواع روش ها :
1-مصاحبه ( باز یا آزاد و مصاحبه منظم )
2-مشاهده( مشارکتی و غیر مشارکتی)
3-پرسشنامه( استاندارد یا محقق ساخته )
4-پرونده ها ( داده های قدیمی هستند)
5-فرم اطلاعاتی ( چک لیست)

از نمونه ها انجام می شود جمع آوری داده ها

تجزیه و تحلیل داده ها

تورش چیست؟
تورش Bias یا خطای منظم به انحراف منظو بین مقادیر واقعی و مقادیر اندازه گیری شده توسط پژوهشگر اطلاق می شود. انواع تورش:
1-تورش انتخابSelection Bias .در انتخاب نمونه ها انجام می گیرد به تورش کارگر سالم نیز معروف است.بر طرف کردن با انجام دقت در انتخاب صحیح نمونه.
2- تورش اطلاعات Information Bias .بعد از نمونه گیری رخ می دهد و ناشی از ایراد در جمع اوری داده ها است .نام دیگر تورش یاد آوری است Recall که نمونه یا مواجهه قبلی داشته است یا داده ها را به یاد می اورد. بر طرف کردن با انجام دقت در نمونه گیری و محرمانه ماندن روش کار
3-تورش مخدوش کنندهConfounding Bias . در زمان وجود متغییر مخدوش کننده رخ می دهد. بر طرف کردن با انجام جور کردن نمونه ها و تصادفی سازی است.

بحث و نتیجه گیری

مشخصات یک بحث و نتیجه گیری خوب
1-سادگی . SIMPLICITY
2-صراحت . Clarity
3- داشتن ترتیب و نظم. Organization
4-داشتن هدف روشن و حقیقی .
5-اطلاعات کافی باشد و نه زیاد و نه کم باشد.
6-به افزایش علم کمک کند و قابل استفاده باشد.
7- هر یافته با مطالعات مشابه و مخالف مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.
8-

پیشنهادات

ذکر آدرس دانشگاه محل انجام مطالعه

تحقیقات دانشجویی را جدی بگیریم

چند نکته مهم در نوشتن پروپوزال
رعایت آیین نگارش و ویرایش و قواعد زبان پارسی
رعایت صداقت در نوشتار
عدم استفاده از مقالات دیگران بدون ذکر منبع (پلاگیاریسم)
رعایت نکات اخلاق در پژوهش
ثبت شماره کارآزمایی های بالینی
ثبت پی نوشت های لازم

Copyright © 2007, 2003 by Mosby, Inc., an affiliate of Elsevier Inc.
Slide 33

Copyright © 2007, 2003 by Mosby, Inc., an affiliate of Elsevier Inc.
Slide 34

Copyright © 2007, 2003 by Mosby, Inc., an affiliate of Elsevier Inc.
Slide 35
پایان


تعداد صفحات : 35 | فرمت فایل : powerpoint

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود