شیوه ی ارائه ی مطالب علمی و فنّی (Technical Presentation)
بهمن زمانی
گروه مهندسی کامپیوتر
دانشکده فنّی و مهندسی – دانشگاه اصفهان
نیمسال دوّم 89-88
هفته 4و5
فصل دوم کتاب «ارائه کتبی»
ارائه کتبی: تعریف و خصوصیات
2
«ارائه کتبی نوعی ارائه است که رسانه اصلی آن، نوشتار است»
خصوصیات: (به مثابه نوعی انتقال اطلاعات)
غیابی
قابل استناد
با فرصت
مشروح
مخاطبین زیاد
سبک و سیاق مشخص
تاثیرگذاری تدریجی
احتمال اشتباه کمتر (نسبت به شفاهی)
یکسویه (عدم امکان تبادل نظر )
برخی انواع ارائه کتبی
3
دانشگاهی
کتاب
جزوه
مقاله
گزارش
رساله
یادداشت تحقیق
دانشنامه (تز)
مجله
برون دانشگاهی
کتاب
مجله
روزنامه
بروشور
کاتالوگ
گزارش
کتابچه راهنما
مراحل آماده سازی یک ارائه کتبی
4
چهار عمل اصلی توسط ارائه کننده
پیام اندیشی، پیام سازی، پیام پیرایی، پیام فرستی
حاصل، یک متن است دارای
صورت
ساختار
محتوای
ساختار (سه بخشی) یک ارائه ی کتبیِ علمی-فنی
بخش آغازی (Front Matters)
بخش اصلی (Main Matters)
بخش پایانی (Back Matters)
بخش اصلیِ یک ارائه کتبی
5
مراحل آماده سازی بخش (متن) اصلی
تعیین موضوع
تهیه منابع
تهیه طرح اولیه متن اصلی
کسب اطلاعات
تولید متن اصلی
تنظیم ساختار سه بخشی
1- تعیین موضوع: کارهای لازم
6
مشخص کردن زمینه موضوع
توسط استاد
توسط دانشجو (مشاوره با استاد)
به «خصوصیات موضوع» رجوع شود!
محدود کردن موضوع
«هرچه سطح آموزش یا پژوهش بالاتر باشد، محدود کردن موضوع ظریفتر، دقیق تر و تخصصی تر می شود»
موضوعات خیلی ریز و بِکر تحقیقاتی راniche topics گویند.
مثال در زمینه ی «تاثیر کار با کامپیوتر بر انسان»
یک موضوعِ خیلی محدود شده: «تاثیر کار با کامپیوتر بر کارمندان در کشور ژاپن از سال 2000 میلادی تاکنون»
مثال: نیاز به محدود کردن در جستجوهای اینترنتی
تعیین عنوان مناسب
جمله یا عبارت، ترجیحاً کوتاه و گویا
جمله گزاره ای، مثال «کار با کامپیوتر، ضریب هوشی کودکان را افزایش می دهد»
«ارائه کننده بایدگزاره را اثبات کند»
جمله پرسشی، مثال «آیا کار با کامپیوتر ضریب هوشی کودکان را افزایش می دهد؟»
عبارت مصدری، مثال «بررسی تاثیر کار با کامپیوتر بر ضریب هوشی کودکان»
نوع رایج در ارائه های دانشگاهی
2- تهیه منابع: کارهای لازم
7
شناسایی منبع
از طریق کتابخانه یا شبکه های اطلاع رسانی
در دانشگاه اصفهان چه امکاناتی در اختیار دانشجویان (به ویژه تحصیلات تکمیلی) قرار دارد؟
جستجو و دستیابی به منبع
از طریق کتابخانه یا شبکه های اطلاع رسانی
چند شبکه مفید برای جستجوی منابع علمی
مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران (http://www.irandoc.ac.ir/)
http://www.scopus.com/ (View Demo) (for institutions)
http://scholar.google.com/ (Search Engine)
http://citeseer.ist.psu.edu/cs (computer and information science)
ضبط مشخصات منبع
عنوان (Title)، مولف(Author) ، مترجم (Translator)، ناشر (Publisher)، شماره (ISBN)، محل دستیابی، نوع منبع
ارزیابی منبع
از نظر نوع، اعتبار علمی، اصالت، سال اولین و آخرین ویراست کتاب، اعتبار ناشر، مکان ناشر (شهر، کشور)، میزان ارتباط
روش ارزیابی یک منبع:
دقت در عنوان منبع و نام مولف و/یا مترجم، بررسی فهرست مطالب، بررسی نمایه، بررسی خلاصه فصول
3- تهیه طرح اولیه متن اصلی
8
«فراروند ایجاد متن، ماهیتاً نوعی تولید و خلاقیت است»
«از این نظر نیاز به طراحی دارد»
مراحل طراحی عبارتند از:
تعیین عناوین داخلی (Subtitle)در سطوح مختلف تا رسیدن به ایده ساده
تعیین توالی منطقی عناوین داخلی در هر سطح
شماره گذاری عناوین داخلی (به روش Peano)
3- تهیه طرح اولیه متن اصلی (ادامه)
9
روش تهیه عناوین داخلی
ببینید ذیل عنوان اصلی «چه باید نوشت» از چه باید نوشت؟
ایده های اصلی که حول عنوان اصلی دارید را، به کمک کلمه یا عبارت هایی، روی کاغذ بیاورید.
این عبارت ها، ایده های عناوین داخلی هستند.
عناوین داخلی را شماره گذاری کرده و توالی و ارتباط منطقی آن ها را مشخّص کنید.
برای هر عنوان داخلی، با انجام مراحل فوق، زیرعنوان ها را مشخّص کنید.
عناوین داخلی سطح اوّل، سطح دوم، … به دست می آیند.
آخرین سطح، ایده های ساده هستند، یعنی «ایده ای که به یک نوشتپار مطلب نیاز دارد»
مزایای تعیین عناوین داخلی
متن تولید شده واحدمند (Modular)، ساختمند (Structured)، و دارای انسجام منطقی خواهد بود.
وضوح متن اصلی
فهم بهتر مطلب توسط خواننده
سهولت تکمیل نوشتار در مقاطع زمانی مجزا
امکان ارجاع به قسمتهای مختلف متن
سهولت یافتن مطالب
تمرین: برای عنوان اصلی «نقش بازیافت در حفظ محیط زیست» عناوین داخلی طراحی کنید.
3- تهیه طرح اولیه متن اصلی (ادامه)
10
با خودتان طوفان فکری راه بیاندازید
روش طوفان فکری (Brainstorming)
Brainstorming is a group creativity technique designed to generate a large number of ideas for the solution of a problem. [http://en.wikipedia.org/wiki/Brainstorming ]
4- کسب اطلاعات
11
منابع کسب اطلاع علمی-فنی (پیشتر دیدیم)
مطالعه، مشاهده، مصاحبه، آزمایش، پرسشنامه
برای مطالعه منابع
ارزیابی دوباره منبع
«هدف این است که مشخص کنیم از چه قسمتهایی از منبع، به چه میزان، در مورد کدام عنوان داخلی و چگونه استفاده شود.»
یادداشت برداری
ابزار لازم برای یادداشت برداری سامانمند
کارت یادداشت (دستی یا رایانه ای)
شامل اقلام اطلاعاتی چون: عنوان مطلب، مطلب،عنوان منبع، مولف و/یا مترجم
روشهای یادداشت برداری
تلخیص (Abbreviation/Abridgement)
نقل قول (Quotation)
سازماندهی اطلاعات
هر چه یادداشتها و مطالب گردآوری شده مرتب تر باشند، استفاده آتی از آن ها آسان تر است.
تلخیص
12
«تلخیص یعنی خلاصه کردن و عبارت است از بیان مطلب مندرج در منبع در کوتاهترین حدی که دلالت به معنا و منظور اصلی مطلب کند و خدشه ای به معنای مورد نظر وارد نشود.»
روش کلی تلخیص
مطالعه دقیق و احیاناً چندباره مطلب مرجع
یادداشت کردن مفاهیم و موضوعات مهم
انتخاب چند مفهوم مهم تر (مثلاً چهار تا شش)
نوشتن یک یا دو جمله در شرح هر مفهوم ضمن انتخاب کلمات ساده به جای عبارات بلند، و در نتیجه نوشتن جمله(های) کوتاه تر
بیان ایده اصلی شکل ها و جدول های مهم تر در یک یا دو جمله
نوشتن دو یا سه جمله حاوی نتیجه اصلی مطلب، در انتهای خلاصه
افزودن یک یا دو جمله آغازین به عنوان مقدمه یا مدخل خلاصه
ویراش دقیق جملات نوشته شده
در تلخیص عملی-فنی
رعایت ایجاز در حد ممکن
حفظ دقت و اعتبار مطلب
حفظ معنای اصلی مطلب
حفظ انسجام زبانی
رعایت سادگی و روانی
نقل قول
13
دو نوع نقل قول
غیرمستقیم (نقل به معنی/نقل به مضمون) (Paraphrase/Indirect Speech)
مستقیم (نقل به لفظ)(Verbatim/Direct Speech)
نقل قول غیرمستقیم
14
مراحل انجام نقل قول غیرمستقیم (ر.ک. اسلایدهای سری دوم)
مطالعه دقیق مطلب مرجع
درک معنای مطلب
کنار گذاشتن مرجع
اندیشیدن
بیان معنای مطلب (با کلمات خودتان)
ویرایش مطلب منقول
نقل قول مستقیم
15
موارد استفاده (که بایستی از نقل قول مستقیم استفاده شود)
در بیان متون مقدس و دینی
در بیان قوانین، قواعد، دستورهای رسمی، و فرمان های تاریخی
در بیان فرمول ها و تعاریف علمی
کلمات کلیدی و حساس
متنی که قصد نقد آن را داریم
وقتی متن اصلی آنچنان واضح وگویا است که تغییر یا بازنویسی آن برای ما ممکن نیست
نکات
متن اصلی عیناً نقل شود (حتی نشانه های سجاوندی).
برای حذف قسمتی از مطلب از نشان (…) استفاده شود.
برای درج نظر خودمان در مطلب، نظر را بین ] و [محصور می کنیم.
چنانچه روی قسمتی از متن منقول تاکید کنیم (مثلا با پررنگ کردن)، باید در پانوشت قید کنیم: «تاکید از ماست».
متون حداکثر چهار خط را درون متن خودمان داخل گیومه (« و ») محصور می کنیم
متون بزرگتر از چهار خط را در یک نوشتپار جداگانه، که طول خطوط آن کوتاهتر از بقیه متون است، می نویسیم.
متون منقول بیش از نیم صفحه بهتر است به بخش پیوست منتقل شود.
5- تولید متن اصلی
16
امکانات لازم برای نوشتن
زمان، مکان، وسایل نگارش، کتاب (فرهنگ لغات (فارسی و انگلیسی)، داتره المعارف)
سازماندهی اندیشه ای و/یا احساسی
مهم ترین مرحله
داشتن مهارت نگارش (Writing Skills) الزامی است
روش تولید متن (الگوریتمی وجود ندارد!)
تهیه پیش نویس (First Draft)
بازخوانی و اصلاح و تهیه نسخه اول
درج پانوشت ها
درج شکل ها
نوشتن نتیجه و خلاصه
دیگرخوانی و اصلاح
بازخوانی و کنترل کمی و کیفی نهایی
ویرایش نهایی و تهیه نسخه نهایی
روش های بسط مطلب
17
زمانی: شرح یک موضوع به ترتیب وقوع، مثلاً شرح مراحل آزمایش
مکانی: بر اساس موقعیت مکانی اجزاء، مثلاً شرح یک ماشین
از مطلب آشنا به ناآشنا: استفاده از آنچه که خواننده می داند برای بیان مطالب مرتبط با آنها، مثلاً رسیدن از ماشین های ساده به پیچیده
از طریق تشابه: همانندسازی، مثلاً مقایسه دو محصول از دو سازنده
از ساده به پیچیده: استفاده از مبانی و اصول پایه ای برای تشریح یک موضوع جدید
از طریق تضاد: عکس روش تشابه، یعنی تفاوتهای دو موضوع بیان می شوند
از علت به معلول: ابتدا مسئله تجزیه و تحلیل شده، بعد نتیجه گیری می شود.
از معلول به علت: ابتدا نتایج بیان شده، سپس با تجزیه و تحلیل آن ها، علت معرفی می شود.
از کل به جزء: ابتدا کلیات ارائه شده، بعد جزئیات مشتق از آن ذکر می شود.
از جزء به کل: ابتدا جزئیات بحث می شود، بعد نتیجه گیری ها و توصیه ها ارائه می شود.
کنترل کمی و کیفی متن
18
کوچک ترین واحد کنترلی یک متن، نوشتپار است.
خصوصیّات نوشتپار
وحدت موضوع: هر نوشتپار فقط یک ایده ساده را بیان می کند
ایده ی مشخص، مثلاً تعریف یک مفهوم، رده بندی پدیده ها، مقایسه پدیده ها
استقلال معنایی
کامل بودن
با یکی دو جمله اصلی شروع می شود
منطق مند است، یعنی تعدادی جمله توضیحی دارد در تشریح جملات اصلی
انسجام معنایی-مفهومی با نوشتپارهای قبلی و بعدی
توالی مندی: توالی منطقی در جملات نوشتپار
تاکیدمندی: نکات مهم با جملات صریح تر بیان می شوند
اندازه مشخص: معمولاً بین 100 تا 150 کلمه (کنترل کمّی)
دندانه گذاری (تورفتگی): برای سطر اول
برای اطمینان از رعایت موارد فوق، یک نوشتپار نیاز به کنترل کمّی و کیفی دارد.
برخی نشریات و ناشران معتبر «شیوه نامه» خاصّ خود را دارند که معمولاً در یک فایل سبک (Style File) در دسترس قرار می گیرد.
6- تنظیم ساختار سه بخشی
19
یادآوری: هر ارائه کتبی از سه بخش تشکیل شده است:
بخش آغازی
بخش میانی (اصلی)
بخش پایانی
6- تنظیم ساختار سه بخشی – بخش آغازی
20
اجزای بخش آغازی (همیشه همه اجزاء لازم نیست)
جلد (روی جلد) (Front Cover)
صفحه سفید ابتدایی (برگ آزاد) (Flyleaf)
صفحه عنوان (Title Page)
صفحه رعایت شئون فرهنگی
صفحه نظر داوران (ویژه رساله ی فارغ التحصیلی)
پیشگفتار (در انگلیسی، آن که توسط کسی غیر از مولف نوشته شود را Preface و آن که توسط خود مولف نوشته شود را Foreword گویند)
سرنگاشت (Epigraph)
تقدیم نامه(Dedication) و سپاس گزاری(Acknowledgement)
اعلان اصالت (Originality) محتوا
فهرست مطالب (کوتاه و تفصیلی) (Table of Contents)
فهرست جدول ها و شکل ها
فهرست نمادها و نشانه ها
چکیده (Abstract)
6- تنظیم ساختار سه بخشی – بخش اصلی
21
اجزای بخش اصلی (همیشه همه اجزاء لازم نیست)
متن اصلی
پانوشت (Footnote)
شکل (Figure)
جدول (Table)
نتیجه(گیری) (Conclusion)
خلاصه (Summary)
کارهای آتی (Future Works)
6- تنظیم ساختار سه بخشی – بخش پایانی
22
اجزای بخش پایانی (همیشه همه اجزاء لازم نیست)
پیشنهادات(Propositions) و توصیه ها(Recommendations)
پیوست ها (Appendices/Annex) (توجه کنید که کلمه مفرد آن Appendix می باشد)
فهرست منابع (References)
چکیده به انگلیسی
صفحه عنوان به انگلیسی
صفحه سفید انتهایی (برگ آزاد)
جلد (پشت جلد) (Back Cover)
اجزاء بخش آغازی
23
جلد: گاهی فقط یک شیرازه بندی (Head Band) ساده کفایت می کند.
صفحه عنوان: معمولاً صفحه عنوان بستگی به نوع ارائه ی کتبی دارد. (ر.ک. فصل 3 کتاب)
پیشگفتار (دیباچه): متنی است که ارائه کننده می نویسد تا اطلاعاتی را در مورد ارائه کتبی و جنبه های مرتبط با آن به خوانند بدهد، مثلاً اهمیّت و جایگاه موضوع، انگیزه و هدف از انتخاب موضوع، روش تحقیق، مخاطبین و سطح پیش دانسته های آن ها.
سرنگاشت: عبارت یا جمله ای کوتاه (گاهی یک بیت شعر) است که معمولاً اندیشه یا احساس برانگیز است و به گونه ای به موضوع مربوط می شود.
مثال از پیوست 6 کتاب تحت عنوان «برخی خصوصیات پژوهشگر»:
از محقق تا مقلد فرق هاست کاین چو داوود است و آن دیگر صداست
نشا گفتار این سوزی بود وان مقلد کهنه آموزی بود
مثال از رساله دکتری Lugang Xu: جملات قصار در آغاز هر فصل
اعلان اصالت (Originality) محتوا: ر.ک. ص 64 کتاب
فهرست مطالب: ر.ک. ص 65 کتاب، مثال فهرست مطالب کتاب مهندسی نرم افزار:
Roger S. Pressman, Software Engineering: A Practitioner's Approach, Seventh Edition, McGraw-Hill, 2010
فهرست جدول ها و شکل ها
فهرست نمادها و نشانه ها
چکیده
مثال فهرست جداول، شکل ها، اختصارات، و چکیده از رساله دکتری بهمن زمانی
24
فهرست مطالب: مثال
اجزاء بخش اصلی – پانوشت
25
پانوشت کلمه، عبارت، یا جملاتی است که در پایین متن اصلی نوشته شده و با آن رابطه معنایی وموضوعی دارد.
نام های دیگر: پابرگ، پاورقی، پی نوشت، زیرنوشته ، زیرنویس، حاشیه
اهداف پانوشت:
رعایت امانت در نقل قول و تلخیص (اصل استفاده شرافت مندانه Fair-Use Doctrine)
اعتباربخشی به متن از طریق معرفی منبع
ارجاع خواننده به قسمتی دیگر از متن
توضیح بیشتر یک موضوع
اطلاع رسانی به خواننده، مثلاً معرفی یک شخصیّت یا املاء یک واژه بیگانه
انواع پانوشت:
استنادی (Documentary)
ارجاعی (Reference)
توضیحی (Content)
اطلاع دهنده (Informative)
در برخی متون علمی-فنی، استناد و ارجاع بیشتر در داخل خود متن اصلی انجام می شود.
برای استناد یا ارجاع به یک منبع، باید حداقل «مشخصات مولف+مشخصات منبع+مشخصات نشر» را درج نماییم. (ر.ک. ص 55و56 کتاب)
محل درج پانوشت:
پایین صفحه: بهتر است با یک خط افقی از متن اصلی جدا شود.
مشخص نمودن پانوشت به کمک یک شماره یا نشانه که در بالا-چپ کلمه و بدون پرانتز درج می شود.
پانوشت های طولانی بهتر است در قسمت پیوست ها درج شوند.
اجزاء بخش اصلی – شکل
26
شکل امکانی است برای کمک به افزایش وضوح ارائه و سرعت بخشیدن و آسان کردن دریافت و درک مطلب برای مخاطب.
یک شکل بهتر از هزار کلمه است (A picture worth a thousand words).
گونه های مختلف شکل: رسم، عکس، نقشه، منحنی، گراف، نمودار، قطعه برنامه
ویژگی های شکل:
سادگی و وضوح
وحدت ایده
استقلال از متن
داشتن مقیاس
داشتن نمادها و علائم راهنمای لازم
داشتن شماره و عنوان
داشتن اندازه متناسب
محل درج شکل:
تا حد امکان نزدیک به متن مربوطه (ر.ک. ص 57و58 کتاب)
مثالها از رساله دکتری بهمن زمانی: شکل های 1، 2، و 3
اجزاء بخش اصلی – جدول
27
جدول ساختاری است منظم حاوی مجموعه ای از داده ها مانند رقم ها، نشانه ها، کوته نوشته ها، نام ها، و خلاصه مطالب که معمولاً به هم مربوطند و یا ربط داده می شوند.
ویژگی های جدول:
سادگی و وضوح
وحدت ایده
استقلال از متن
فشرده و مختصر
داشتن شماره و عنوان
داشتن اندازه متناسب
داشتن حداقل سه خط افقی
ساختار جدول:
(ر.ک. ص 60 کتاب)
محل درج جدول:
مانند آنچه برای شکل گفته شد.
مثالها از رساله دکتری بهمن زمانی: جدول های 1، 12، و 13
اجزاء بخش اصلی – نتیجه(گیری)
28
نتیجه ی یک مطلب، منظور اصلی و نهایی آن است.
نتیجه ای که ارائه کننده می نویسد باید ساده و روان و بدون ابهام بیان شود، تا مخاطب به راحتی بتواند بفهمد و احتمالاً آن را با نتیجه ای که خود از متن برداشت کرده است مقایسه کند.
چنانچه متن اصلی شامل چند فصل است، بهتر است برای هر فصل یک نتیجه نوشته شود.
مثالها از رساله دکتری بهمن زمانی: بحث در پایان فصول 3، 4، و 5 و نتیجه کلی در فصل مجزای 6
اجزاء بخش اصلی – خلاصه
29
خلاصه نوع خاصی از چکیده به معنای عام است.
در نوشتن خلاصه فرض بر این است که خواننده متن را خوانده است
حال آنکه در چکیده چنین نیست.
در خلاصه باید به خواننده گفت: چه خوانده است.
بهتر است خلاصه ی هر فصل در انتهای آن آورده شود
به علاوه یک خلاصه نهایی نیز در پایان متن اصلی درج شود.
مثالها از رساله دکتری بهمن زمانی: خلاصه در پایان فصول 3، 4، و 5 و خلاصه کلی در فصل نتیجه گیری (فصل 6)
اجزاء بخش پایانی
30
پیشنهادات و نظرات: باید صریح و صادقانه باشد.
پیوست ها: مطالبی که به نحوی از نظر موضوعی یا مفهومی مرتبط با مطالب متن اصلی هستند، ولی از نظر ارائه کننده اصلی نیستند، مثلاً:
توضیحات بیشتر بعضی اصطلاحات متن اصلی
واژه نامه (Glossary)
اصطلاحات و نامها (Nomenclatures)
جدول ها، شکل ها، متن برنامه های کامپیوتری
مطالب اضافی که پس از تنظیم متن اصلی به آن ها دست یافته باشیم
مطالبی که به دلیل کمبود فضا قادر به درج آن ها در متن اصلی نیستیم.
مثالها از «فصل ضمیمه» رساله دکتری بهمن زمانی
فهرست منابع
اجزاء بخش پایانی – فهرست منابع
31
فهرست منابع (کتاب نامه، کتاب شناسی، کتاب نگاری): منابعی که در تنظیم و آماده سازی محتوای ارائه استفاده شده اند، باید معرفی شوند، زیرا اصل استفاده شرافتمندانه که خود بخشی از «فرهنگ ارائه» است، چنین حکم می کند. ر.ک. اسلایدهای سری دوم در باب «دستبرد فکری»
ضوابط تنظیم فهرست منابع: منابع می تواند بر حسب یک یا چند ضابطه ی زیر تنظیم شود
صورت (شکل) انتشار منبع (کتاب، مقاله، و …)
اصلی و فرعی بودن منبع در تنظیم ارائه
تاریخ انتشار
نظم الفبایی نام خانوادگی مولف
نظم الفبایی عنوان منبع
موضوع
زبان
نحوه نوشتن مشخصات منبع:
بستگی به نوع منبع دارد (ر.ک. ص 71 کتاب)
توجه: استناد به یک منبع همیشه باید مستقیم باشد، یعنی ارائه کننده باید منبع را شخصاً دیده، بررسی کرده، و مورد استفاده قرار داده باشد. بنابر این ارجاع غیر مستقیم به یک منبع مجاز نیست.
اجزاء بخش پایانی – ارجاع به یک منبع
32
نحوه ارجاع به منبع:
]نام خانوادگی مولف، شماره منبع در فهرست منابع، شماره صفحه[
]بیرشک، 7، ص 20[
[Knuth, 8, p. 52]
]نام خانوادگی مولف تاریخ نشر[
]ادیب سلطانی 1374[
[Tanenbaum 1997]
[Tanenbaum 97]
اگر از یک مولف بیش از یک منبع در فهرست منابع داشته باشیم:
[Date-a 97]
]آرام 1358-الف[
]شماره منبع در فهرست منابع[
]14[
پایان فصل دوم
تکلیف چهارم (گروهی):
33
موضوع تکلیف: «تلخیص»
مقاله ای که با شماره گروه شما در وبگاه درس قرار گرفته است، را در دو صفحه خلاصه کنید.
خلاصه ی تهیه شده، که در قالب یک پرونده ی Word ذخیره شده، با رایانامه به کمک استاد درس ارسال کنید. در عنوان نامه فقط عبارت “TechPres – Assignment #4 – Group xyz” باشد.
یادآوری: از صفحه ی «جلد» ارائه شده در وبگاه درس برای گزارش خود استفاده نمایید.
موعد تحویل: 14 آذر