نو آوری تمایز بین
یک رهبر و یک دنبال رو است
استیو جابز
«شرکت اَپِل» یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه ی طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم افزار کامپیوتر فعالیت می کند. این شرکت ابتدا با نام شرکت کامپیوتری اپل (Apple Computer Inc) در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفورنیا، واقع در دره سیلیکون کشور آمریکا تاسیس شد. این شرکت در دهه ی هفتاد میلادی با معرفی ریزرایانه های اپل I، اپل II، اپل III و پس از آن مکینتاش به بازار به آغاز و گسترش نوعی رایانه شخصی کمک فراوانی نمود. اپل معمولاً به تولید سخت افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سخت افزاری این شرکت می توان آی پاد، آی مک، مک بوک و آی فون را نام برد. همچنین این شرکت در زمینه ی تولید نرم افزار هم فعالیت دارد. نرم افزارهای آی تونز، آی لایف ، آی ورک و سیستم عامل مورد استفاده در رایانه های این شرکت مک اواس ده نیز نمونه هایی از فعالیت نرم افزاری این شرکت هستند.
تاریخچه اپل
تاسیس اپل (۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰(
لیزا و مکینتاش (۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹(
دوران طلایی (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱(
۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ PowerBook و نزول
همکاری بزرگ (۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷(
شروع دوباره (۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵(
عصر اینتل (۲۰۰۶ تا کنون(
® 2007, Tony Gauvin, UMFK
4
ماموریت شرکت کامپیوتر اپل
به مشتریان کمک نماید تا شیوه کارهایی را که انجام می دهند ، متحول سازند و نیز از طریق عرضه رایانه های شخصی استثنایی و خدمات عالی پس از فروش بر میزان دانش و آگاهی مشتریان بیفزاید و به آنها کمک کند به شیوه ای عالی ارتباط برقرار نمایند.
بیانیه شرکت اپل
ارائه کیفیت بالا، قیمت پایین، تسهیل استفاده از محصولاتی که تکنولوژی بالا را برای افراد تثبیت کند. ما اثبات می کنیم که تکنولوژی بالا نباید از تخصصهای غیر کامپیوتری ترسی داشته باشد.
چشم انداز اپل
یک اپل روی هر میز
شعار شرکت اپل
ما براى ساخت محصول به دنبال نیازهاى مشتری ها نمى گردیم. ما نیاز هاى جدید براى بازار و مشتری ها با ساخت محصولاتمان می سازیم.
آرمان شرکت اپل کامپیوتر تبدیل شدن به رهبر جهانی نوآور و ابتکار در بازار کامپیوتر
لوگوی شرکت اپل
محصولات رقبا
iPhone
iPad
iPod
MacBook’s
Mac Desktop’s
Data Source: Apple 10-K (2011)
محصولات جدید
تلویزیون اپل
کنسول بازی اپل
نمودار رشد اپل
عملکرد مالی
استراتژی نیروی انسانی
تحلیل نقاط قوت
نوآوری : آیفون دارای یک صفحه نمایش لمسی نوآورانه است.
سازگاری : تلفن با iTunes و با محصولات دیگر مک / اپل و ابزار نرم افزار OS که به معنی پتانسیل بی حد و حصر برای ارتقاء یافتن است کار می کند.
سهولت استفاده : سطح صفحه نمایش لمسی همه حرکات چند انگشت را به رسمیت می شناسد.
نقاط قوت
قیمت : آیفون در قیمت معقول متناسب با ارزشش فروخته می شود.
همچنین کیفیت – صفحه نمایش مقاوم در برابر خراش – نرم افزار مقاوم در برابر ویروس های کامپیوتری از دیگر نقاط قوت آیفون می باشد.
فرصتها
افزایش تقاضا و گسترش در بخش هدف جدید : همانطور که پیشرفت های فن آوری و تلفن های هوشمند ارزان تر می شوند، اپل مصرف کنندگان را جذب می کند.
ارتقا : نرم افزار آیفون اجازه می دهد تا ویژگی های جدید و هیجان انگیزی را به ارمغان آورد که از توانایی لمس صفحه نمایش استفاده می کند.
مشارکت : اپل می تواند با بسیاری از شرکت های تلفن همراه قدرتمند جهانی برای اشباع بازار همکاری کند، که باعث کاهش هزینه های بازاریابی و افزایش درآمد می شود.
ضعف ها
تصویر : نام تجاری اپل نسبت به کسب و کار، مردم را هدف قرار نمی دهد و شهرتی به عنوان سازگار شدن با شرکت های بزرگ جهانی ندارد.
قیمت : اپل هنوز مدل های پایین قیمت را برای مصرف کنندگان ارائه نداده است.
رابط کاربری : رابط صفحه لمسی از مشکل "بازوی گوریل" رنج می برند.
تهدیدات
افزایش رقابت : تلفن های هوشمند اکنون راحت تر از همیشه ساخته می شوند. شرکت های بیشتری وارد بازار می شوند و رقبا و یا حتی پیمانکاران اپل می توانند روی اختراع های ثبت شده برای ایجاد دستگاه های مشابه مانور بدهند.
فشار رو به پایین قیمت گذاری : آیفون به عنوان یک تلفن گران به بازار عرضه می شود اما قیمت گوشی ها تقریبا رو به نزول است زمانی که شرکت های دیگر بهای آیفون ها را تضعیف می کنند.
مراحل فلسفه بازاریابی اپل به شکل زیر است:
مرحله ی ۱: همدلی
اپل همواره در جهت ایجاد رابطه ی “صمیمانه” با مشتریانش می کوشد، همانطورکه ” مارکولا ” نیز می گوید: « حقیقتا ما خواسته های مشتریانمان را بهتر از هر شرکت و کمپانی دیگری دنبال می کنیم.»
اپل در راستای رسیدن به موفقیت موظف است تلاش هایش را حول تحقق اهداف اصلی خود متمرکز کند و فرصت های بی اهمیت را حذف کند.
مرحله ی ۲: تمرکز.
اپل همواره باید آگاه باشد که کمپانی ها و محصولاتشان از روی ظاهرشان، مورد قضاوت قرار می گیرند. همانطور که “مارکولا” می گوید: « مردم یک کتاب را از روی جلدش قضاوت می کنند، ما ممکن است بهترین محصول را با بالاترین کیفیت، مفید ترین نرم افزار و غیره داشته باشیم اما تا زمانی که آنها را در قالبی نامناسب ارائه کنیم به همین صورت خواهد بود ولی اگر در چارچوبی حرفه ای و خلاق ارائه شوند به ظرفیت های دلخواه خود دست پیدا می کنیم.»
ما براى ساخت محصول به دنبال نیازهاى مشتریها نمى گردیم. ما نیاز هاى جدید براى بازار و مشتریها با ساخت محصولاتمون می سازیم.
مرحله ی ۳: نحوه ارائه ی محصولات به مشتریان
اپل در حال حاضر
اپل قصد دارد بر رضایت خواسته های مصرف کننده هایش تمرکز کند و نه صرفا انجام یک نیاز فردی. همچنین، بهبود عملکرد و ثبات به جای معرفی ویژگی های جدید، زمانی که نسخه های جدید هر محصول منتشر می شود.
هدف مصرف کنندگان آیفون:
ذخیره سازی اطلاعات، برقراری ارتباطات و بازی و سرگرمی
گروه های هدف اپل :
حرفه ای ها، دانشجویان، مصرف کنندگان شرکتی، کارآفرین ها، کارگرهای مراقبت های بهداشتی
وضعیت رقابت
19260 تولید کننده تلفن همراه در جهان وجود دارد، اما بیش از 15 شرکت بزرگ در بازار سطح جهانی رقابت می کنند.
اهداف بازاریابی
تنظیم هدف دست یافتنی خرید تهاجمی برای سال اول و دوم بازار:
اهداف سال اول :
در اختیار گرفتن 2 درصد از سهم بازارUS و UK PDA / بازار تلفن از طریق حجم فروش 445،000 واحد.
اهداف سال دوم :
دستیابی به 10 درصد سهم بر اساس فروش.
گسترش بر روی نام تجاری اپل و اتصال به موقعیت معنی دار تاسیس شده.
گسترش تصویر نوآوری، کیفیت و ارزش اپل.
افتراق آی فون از دیگر PDA که در بازار است.
اتامین نیاز دانش آموزان دبیرستان و کالج که به یک دستگاه چند منظوره قابل حمل نیاز دارند.
هدف اصلی کسب و کار همکاری با:
ارائه دهندگان بزرگ خدمات تلفن همراه است.
شرکت های نرم افزاری بزرگ که در آن اطلاعات برای کاربر نهایی بسیار مهم است.
استراتژی آمیخته بازاریابی
محصولات
سه سال گارانتی کامل
تولید یک نسخه ارزان تر در سال 2008 با ویژگی های کمتر همراه با نسخه های پیشرفته برای استفاده حرفه ای
اضافه کردن ویژگی های زیر به آیفون
(ظرفیت بالای ذخیره سازی، وزن پایین دستگاه نازک تر، عمر باطری طولانی، وایرلس 4G ، GPS و دوربین بهبود یافته)
قیمت
تنظیم مدل پایه در قیمت ارزان 349 $
یک مدل پیشرفته تر 399 $
تولید محصولات با قیمت های پایین تر جهت ایجاد سلطه بر بازار در کوتاه ترین زمان ممکن
مکان
فروش عظیم در سراسر جهان و در تمام عمده فروشان معتبر
فروش آنلاین نمایشگاه ها و تمام ارائه دهندگان تلفن همراه
فروش در تمام فروشگاه های فیزیکی
آوازه
حراج
تبلیغات
روابط عمومی
ترفیع
ادغتفاوت آیفون در برابر دیگران قابلیت های صفحه نمایش لمسی است.
تاکید بر نام تجاری اپل به طور برجسته
تبلیغات به طور منظم در حفظ آگاهی عموم مردم ظاهر خواهد شد.
تحقیقات بازاریابی
چهار گروه سنی هدف قرار خواهد گرفت: 15-20 سال، 20-25 سال، 25-45 سال و 45 سال به بالا
افراد دبیرستان و سن دار کالج به عنوان کاربرهای اجتماعی نشان داده خواهند شد.
گروه 25-45 سال به منظور تعیین برنامه کسب و کار و استفاده های اجتماعی / شخصی استفاده خواهند شد.
ما اجازه خواهیم داد که کاربران آیفون ایده آل خود را به صورت آنلاین طراحی کنند و از هر ایده مفید برای بهبود بیشتر مدل های آیفون آینده استفاده خواهیم کرد.
ارتقاء کیفیت
اپل به منظور ارتقاء کیفیت محصولات خود اقدامات زیر را انجام می دهد :
به کارگران پاداش 5 $ برای هر تلفنی که آنها تولید کرده اند و رد نشده است، پرداخت می شود.
هر کارگر 5000 $ در هر سال برای بهترین آموزش عمل
استفاده از اقدامات کنترلی برای افزایش کیفیت و رضایت خدمات مشتری
مصرف کنندگان می توانند هرجا که هستند در مورد هر گونه مشکلات فنی ممکن تماس بگیرند.
وسواس اپل در مورد کوچکترین جزییات،
راز موفقیت تجهیزات این شرکت است.
شرکت اپل طراحی بسته بندی خود را نیز به عنوان اختراع ثبت کرده است و کسی حق استفاده از آن را ندارد.
اهداف
در طول 3-4 سال آینده اپل برای افزایش دسترسی به محصول خود فروشگاه های خود را افزایش می دهد.
افزایش سهم بازار خود تا 30٪
از بین بردن نیاز به محصولات جدید به منظور بالا بردن فروش.
اقدامات اپل برای فروش بیشتر
استراتژی 1
گسترش شش فروشگاه خرده فروشی کامپیوتر (نه فقط محیطی و لوازم جانبی). اپل در حال حاضر فروشگاه هایی در سراسر ایالات متحده تنها با لوازم جانبی و فرعی برای رایانه های خود دارد. اضافه کردن سخت افزار آگاهی بیشتر را تولید می کند و از مکان های در حال حاضر تاسیس شده استفاده کند.
2 درصد افزایش در2 سال آینده در نمایندگی های فروش سخت افزار کامپیوتر.
استراتژی 2
پیوند با موسیقی برای جذب نسل های آینده که در حال رفتن به مدرسه و کالج هستند. این در ذهن مشتری می ماند و بر تصمیمات خرید آینده موثر است.
قرارداد با یک سخنگوی موسیقی $ 6،000،000 برآورد شده است.
اضافه کردن ویژگی های بیشتر به محصولات فعلی برای سازگاری بیشتر Winte .
ویژگی هایی مانند نرم افزار iTune سازگار با ویندوز های کامپیوتر، برنامه های دفتری قابل بارگذاری از روی دیسک نصب و راه اندازی PC
افزایش سهم بازار ایالات متحده حداقل 30 درصد برای 2-3 سال آینده.
با تشکر از توجه شما