داستان برند اپل
شاه برند آمریکایی که جهان را فتح کرد
اپل که در ابتدا با نام Apple Computer شناخته می شد، یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که در زمینه های مختلفی از جمله تولید لوازم الکترونیکی، رایانه های شخصی، تولید سرور و نرم افزارهای رایانه ای فعالیت دارد.
کمپانی اپل به دلیل تولید محصولات سخت افزاری نوین مانند آی پد، آی مک، مک بوک، آی پاد، آیفون، اپل واچ، اپل تی وی و ایرپادز معروف است. همچنین در زمینه تولید نرم افزار های آی تیونز، آی لایف، آی ورک و سیستم عامل مک او اس که به صورت انحصاری بر روی کامپیوتر های مکینتاش اجرا می شود، نیز فعالیت دارد.
اپل در سراسر دنیا نمایندگی هایی برای فروش محصولات خود تاسیس کرده که به این نمایندگی ها اپ استور می گویند. محصولات اصلی این شرکت گوشی هوشمند آیفون، تبلت آیپد، پخش کننده ی چندرسانه ای قابل حمل و رایانه های سری مکینتاش است.
استیو جابز
استیو جابز در سال ۱۹۵۵ در سانفرانسیسکو متولد شد.
والدین استیو بنا به دلایلی نتوانستند او را بزرگ کنند، بنابراین زوج دیگری او را به فرزندخواندگی خود قبول کردند.
پدرخوانده استیو، یک مکانیک ماهر کارخانه ساخت لیزر بود که همواره او را تشویق می کرد با وسایل الکتریکی کار کند
به همین دلیل استیو علاقه زیادی به الکترونیک پیدا کرد.
سپس استیو جابز در یک شرکت کامپیوتری آتاری مشغول به کار شد و در آنجا با استیو وزنیاک آشنا شد.
پایه گذاری اپل – ملاقات جابز و وزنیاک
استیو جابز و استیو وزنیاک به عنوان موسسان اصلی شرکت اپل شناخته می شوند؛
اما نباید در این بین، یکی از دوستان دو استیو داستان به نام رونالد وین را فراموش کنیم.
اگر وین نبود، شاید امروز شاهد محصولاتی مثل آیفون، آیپد یا آی مک نبودیم. جابز دوست خود وین را متقاعد کرد که با دریافت ۱۰ درصد از سهام شرکت تازه تاسیس، به عنوان زیردست وی و استیو وزنیاک مشغول به کار شود.
اما ۱۲ روز پس از این اتفاق، وین سهام خود به ارزش فقط ۵۰۰ دلار را فروخت.
این سهام در حال حاضر ۷۲ میلیارد دلار ارزش دارد.
رونالد وین
حتی گفته می شود وین اولین لوگوی اپل را با دست طراحی کرد.
استیو های داستان، یک هدف مشترک داشتند: ساده کردن رایانه ها برای همه.
جابز و وِز در سال 1971 و توسط دوستی مشترک با نام بیل فرناندز یکدیگر را ملاقات کردند.
بیل فرنادز یکی از قدیمی ترین و جز اولین کارمندان اپل بود.
نام کوچک وزنیاک هم استیو بود و این دو با به اشتراک گذاشتن تکنولوژی و محبتی که بین آنها بود، توانستند نام اپل را بلند آوازه کنند.
شاید زمانی که استیو وزنیاک ۲۰ ساله و استیو جابز ۱۶ ساله در سال ۱۹۷۱ دوستی خود را بر پایه رویاهای شان شکل داده بودند، تصور نمی کردند که کمتر از ۶ سال بعد بتوانند در اوج جوانی، شرکت خودشان را تاسیس کنند.
دو استیو داستان اپل در سال ۱۹۷۷ توانستند اولین نمونه کامپیوترهای اپل را در گاراژ خانه جابز به صورت دستی تولید کرده و همزمان با آن، شرکت خود را با نام کمپانی اپل وارد بازار کنند.
گاراژ والدین جابز
در آن زمان وزنیاک اولین رایانه ی خود را ساخته بود. این رایانه یک کیبورد شبیه به دستگاه تایپ داشت و می شد آن را به تلویزیون متصل کرد. بعدها این کامپیوتر با نام اپل وان تولید شد و در واقع باید آن را نمونه ای اولیه از تمام رایانه های مدرن دانست. اما هدف اصلی وزنیاک این نبود که دنیا را تغییر دهد، بلکه بیشتر علاقه داشت خود را به عنوان فردی به دیگران نشان دهد که قادر است با کمترین منابع، بهترین محصول ممکن را تولید کند.
اولین محصول این شرکت اپل ۱ بود که تنها از یک مادربورد با پردازنده و حافظه تشکیل می شد
پیش از تاسیس اپل، وزنیاک تمایل چندانی به نمایش دادن رایانه ساخت خود به دیگران نداشت.
او خجالت می کشید و اینگونه گمان می کرد که اطلاعات کمی در مورد سیستم های کامپیوتری دارد و به همین دلیل تصمیم گرفته بود به طور کامل از معرفی دستگاهش در کلاب خودداری کند.
اما به لطف استیو جابز که پتانسیل خیلی خوبی در رایانه ی وزنیاک دیده بود، وزنیاک از تصمیم خود صرف نظر کرد. اگر جابز با وزنیاک ملاقات نمی کرد، شاید کامپیوتر ساخته شده توسط وزنیاک هیچ گاه دیده نمی شد. حتی به منظور کمک مالی برای تولید بیشتر این کامپیوتر، استیو جابز فولکس واگن خود را هم فروخت. وزنیاک نیز در آن زمان ماشین حساب اچ پی خود را به فروش رساند و سرانجام این دو به همراهی رونالد وین، در یکم آوریل سال ۱۹۷۶ (۱۲ فروردین ۱۳۵۵) شرکت اپل کامپیوتر را تاسیس کردند،.
شرکتی که اکنون ۴5 سال عمر دارد.
وزنیاک در مصاحبه ای که در سال ۲۰۰۶ با NPR (رادیوی عمومی ملی) داشت، درباره این نمونه های اولیه اینطور توضیح داد: زمانی که من اپلI را ساختم، اولیه نمونه کامپیوتری بود که نشان می داد یک کامپیوتر باید مانند ماشین تحریر، صفحه کلید داشته و مانند تلویزیون یک صفحه نمایش نیز داشته باشد. من در آن زمان به دنبال این نبودم که یک مسیر جدید را به جهانیان نشان دهم، بلکه طراحی و تولید رایانه های اولیه اپل تنها برای این بود که به اطرافیانم نشان دهم می توانند باهوش و خلاق بوده و به هوش خود مباهات کنند.
جریان سیب شرکت اپل چیست؟
حتما برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چرا لوگوی برند اپل تصویر یک سیب گاز زده است و این سیب گاز زده چه ارتباطی می تواند با یکی از غول های فناوری جهان داشته باشد. درباره نام برند اپل و لوگوی آن که یک سیب گاز زده است، چندین نظر وجود دارد که در ادامه به طور مختصر آنها را ذکر می کنیم.
اولین نظریه ای که در رابطه با عنوان برند اپل وجود دارد و به احتمال زیاد، محتمل ترین و واقعی ترین دلیل نیز محسوب می شود، حرفی است که هم بنیان گذار این مجموعه، استیو وزنیاک گفته است
بر اساس مصاحبه ای که در دسامبر ۱۹۸۴ در مجله ی بایتز از وزنیاک منتشر شده، وی ایده ی انتخاب نام اپل را به استیو جابز نسبت داده است. وزنیاک در این مصاحبه اینگونه گفت: «جابز گهگاه باغبانی می کرد و محصولات ارگانیک خود را پرورش می داد. من فکر می کنم نام اپل به دلیل همین موضوع به ذهن او خطور کرد یا شاید این بازخورد طبیعت بود. شاید این کلمه ناگهان در یک لحظه به او الهام شده باشد. در هر صورت، پس از نام اپل هر دو تلاش کردیم نام های دیگری را جایگزین کنیم؛ ولی هیچ کدام در نهایت موفق نشدیم نامی بهتر از اپل بیابیم.»
برخی نیز جریان سیب شرکت اپل را به داستان آدم و حوا در عهد عتیق ارجاع می دهند و فلسفه مربوط به آن را اینطور مطرح می کنند که نام تجاری اپل بیانگر دانش است، چرا که میوه درختی که آدم و حوا از آن خوردند نیز سیب بود که سمبل دانایی و دانش است.
از سوی دیگر، لوگوی اولیه ای که برای برند اپل طراحی و انتخاب شده بود، تصویری از نیوتن بود که زیر درخت سیب نشسته و همان داستان معروف سقوط سیب و کشف نیروی جاذبه را بیان می کند که این ایده نیز به نوعی با علم و دانش و خلاقیت همراه است.
یکی دیگر از نظریه های مطرح شده درباره ارم اپل نیز به موضوع مرگ Alan Turing اشاره دارد که یکی از دانشمندان مطرح در علوم رایانه بود و دلیل مرگش نیز خوردن یک سیب آلوده به سیانور عنوان شده است.
به هرحال، داستانی که در پشت آرم اپل وجود دارد، چه مربوط به فعالیت جابز در یک مزرعه سیب باشد، چه در ارتباط با مرگ یک دانشمند یا کشف جاذبه زمین و یا داستان آدم و حوا، یک مفهوم اصلی را در دل خود دارد:
دانش، خلاقیت و حرکت به سوی علوم جدید و تکنولوژی محور
فروش کامپیوتر اپل وان
وزنیاک تمام کامپیوترها را با دست می ساخت و این در حالی بود که قیمت تعیین شده برای هر رایانه ی اپل وان کمی بیشتر از هزینه ی خرید قطعات آن بود. اگر آن ها موفق به فروش ۵۰ عدد اپل وان می شدند، فقط هزینه های سرمایه گذاری شده شان بازگشت داده می شد. اما استیو جابز آرزوهای بلندپروازانه تری داشت.
قیمت اپل وان، معادل ۶۶۶.۶۶ دلار تعیین شده بود. اپل تازه تاسیس موفق شد با فروشگاه بایت واقع در مانتین ویو برای تولید ۵۰ عدد اپل وان با قیمت هر واحد ۵۰۰ دلار قرارداد ببندد. اپل در آن زمان قادر به تولید تعداد بیشتری از اپل وان نبود. شرکت آتاری که استیو جابز سابقه ی فعالیت در آن را داشت، برای فروش هر قطعه به او، مبلغ مورد نظر را نقدا درخواست می کرد و بانک نیز جابز را برای دریافت وام رد صلاحیت کرده بود. اگرچه در آن مقطع زمانی، استیو جابز پیشنهادی ۵ هزار دلاری از جانب پدر یکی از دوستانش دریافت کرده بود اما این مبلغ هم برای تامین منابع مورد نیاز ساخت تعداد بیشتری از رایانه ی اپل وان کافی نبود.
پس از آماده سازی سفارش فروشگاه بایت، مشکلاتی بین شرکت نوپای اپل کامپیوتر و مدیر این فروشگاه به وجود آمد که در نهایت باعث شد استیو جابز ریسک دیگری برای موفقیت به جان بخرد. در آن شرایط وی تعهد داد که رایانه های ساخته شده را کامل تر کند و به موقع به فروشگاه مورد بحث تحویل دهد. در واقع فروشگاه بایت با دیدن نمونه ی اولیه اپل وان امید چندانی به فروش آن نداشت و به همین دلیل در گفتگوهای بین مدیر بایت شاپ و استیو جابز، قرار بر این شد که این محصول به یک رایانه ی کامل تبدیل شود. در همان زمان بود که رونالد وین به طور کامل از شرکتی که تازه با دوستان خود تاسیس کرده بود، ناامید شد و در نهایت این شرکت را ترک کرد.
دلیل اصلی ترک اپل از سوی وین، اولین قرارداد بزرگ این شرکت است. اپل باید در آن زمان ۵۰ دستگاه را برای فروشگاهByte Shop تولید می کرد. محصولی که قیمت آن ابتدا مشخص نبود و اپل برای ساخت آن باید ۱۵ هزار دلار وام می گرفت.
وین شنیده بود که Byte Shop سابقه ی خوبی در پرداخت بدهی های خود ندارد و تصور می کرد که او در این بین بیشتر از وزنیاک و جابز متضرر خواهد شد چرا که در آن زمان این دو نفر به گفته ی وین «دو سکه هم در جیب خود نداشتند»
او می گوید:«من خانه، حساب بانکی و خودرو داشتم و به راحتی ممکن بود اموالم را از چنگم بیرون بیاورند.»
جابز پس از بگومگوهای خود با فروشگاه بایت و پس از تعهدات جدیدی که به گردن گرفته بود، به سختی در کنار وزنیاک و چند تن از دوستان و نیز خانواده ی خود کار کرد تا بتواند به موقع سفارش تغییریافته ی آن فروشگاه را تامین کند. استیو جوان و پرانگیزه کارش را به خوبی انجام داد و به عهد خود عمل کرد. هنگامی که محصول تغییریافته ی اپل کامپیوتر برای بار دوم به بایت شاپ تحویل داده شد، ترل که مدیریت فروشگاه یادشده را بر عهده داشت، از آنچه مشاهده کرد بسیار شگفت زده شد.
محصولی که جابز و وزنیاک آماده کرده بودند، فقط یک برد کامپیوتری بود که بدون پیش نیازهایش، هیچ کاری از آن برنمی آمد. ترل حتی نمی توانست این برد ها را تست کند و بدین منظور باید دو تبدیل کننده خریداری می کرد. از آنجا که این محصول کیبورد یا نمایشگر نداشت، امکان انتقال اطلاعات به آن بدون لوازم مورد نیاز وجود نداشت. حتی اگر یک صفحه کلید به این برد اضافه می شد، حتی با تلاش فراوان یک برنامه نویس، امکان برنامه ریزی آن فراهم نبود؛ چراکه جابز و وزنیاک، زبان برنامه نویسی را روی نوار کاست یا چیپ حافظه ی ROM ارائه نکرده بودند. مشکل دیگری که این محصول داشت، این بود که هیچ جعبه ای برای آن در نظر گرفته نشده بود.
در این تصویر طراحی دیاگرام را می بینید
که وازنیک به طور دستی برای کامپیوتر اپل ۱ ترسیم کرده بود.
ترل در ابتدا به این برد هم امیدی نداشت؛ اما جابز نهایتا وی را متقاعد کرد تا به قرارداد عمل کند و مبلغ مورد نظر را به شرکت جوان اپل بپردازد. در نهایت در فاصله ی بین سال های ۱۹۷۶ تا سپتامبر ۱۹۷۷، ۲۰۰ عدد رایانه ی اپل وان تولید شد.
با در نظر گرفتن اینکه هر ۲۰۰ کامپیوتر اپل وان ساخته شده به فروش رفت، می توان این محصول را یک دستگاه موفق دانست. این رایانه باعث شد تا شرکت نوپای اپل رشد بسیار چشمگیری را تجربه کند.
استیو جابز سعی می کرد سرمایه گذاران را متقاعد کند که بازار کامپیوترهای شخصی پررونق خواهد بود.
در نهایت جابز «مایک مارکولا» را متقاعد کرد مبلغ ۲۵۰ هزار دلار در شرکت سرمایه گذاری کند.
با راهنمایی های مایک مارکولا شرکت اپل رسما در سال ۱۹۷۷ تاسیس شد و به توصیه ی همین شخص مایکل اسکات به عنوان اولین مدیر عامل شرکت انتخاب شد.
در آوریل سال ۱۹۷۷، کامپیوتر اپل ۲ در نمایشگاه رایانه ی West Coast معرفی شد.
یک کامپیوتر شخصی که توسط وازنیک طراحی شده بود.
این محصول در آن زمان رقابتی شانه به شانه با بزرگانی چونCommodore PET داشت. این دستگاه همانند نسل پیشین خود یک ماشین پیشگام بود که از گرافیک رنگی بهره می برد و حافظه ی آن از نوع نواری بود که البته بعدا به فلاپی ۵.۲ اینچی ارتقاء یافت.
اپل ۲ می توانست تصاویر را در نمایشگری از نوع NTSC و با رزولوشن واقعی ۲۸۰ در ۱۹۲ پیکسل به نمایش درآورد که این مشخصه در آن زمان بسیار شگفت انگیز بود و این وضوح، رزولوشن بالایی محسوب می شد.
کامپیوتر اپل ۲ یک اختراع واقعی بود. نویسنده ی زندگی نامه ی استیو جابز، والتر آیزاکسون در این مورد گفته است که معرفی اپل ۲، نقطه ی آغاز صنعت رایانه های شخصی بود. مشکل اما، قیمت ۱٫۳۰۰ دلاری تعیین شده برای این رایانه بود که با توجه به مشخصات فنی اش، چندان منطقی به نظر نمی رسید. مسلما پرداخت چنین هزینه ای برای کاربران مستلزم یک دلیل خوب بود. اما اپل ۲ دارای ویژگی بسیار خوبی بود که افراد با توجه به همین قابلیت دلیل خوبی برای خریدن این محصول داشتند.
تا سال ۱۹۷۸ اپل برای اولین بار یک ساختمان اداری واقعی با کارمندان و یک خط تولید اپل ۲ در اختیار داشت.
نرم افزار Visicalc محرکی برای افزایش فروش اپل ۲
در سال 1979 یکی از دانشجویان مدرسه ی کسب وکار هاروارد به نام دن بریکلین یک تصویر ذهنی بسیار خوب ارائه کرده بود. وی تصور نمایشگری را داشت که در آن، اعداد به صورت بصری قابل مشاهده باشند و بتوان با استفاده از ماوس و کیبورد با این اعداد تعامل کرد و عملیات مختلفی چون جمع و تفریق را روی آن ها انجام داد. البته آنچه در دهه ی ۷۰ میلادی به ذهن بریکلین خطور کرده بود، در نرم افزار های موسوم به صفحه ی گسترده امروزی نظیر اکسل نمود پیدا کرده است. بریکلین با همراهی باب فرانکستون و در طی دو ماه نرم افزار VisiCalc را برای اپل ۲ توسعه دادند.
محیط نرم افزار Visicalc
این نرم افزار به عنوان یک صفحه ی جادویی که قادر به انجام محاسبات مجدد است، تبلیغ می شد. بدیهی است که انتشار نرم افزار یادشده یکی از مهم ترین عواملی بود که به فروش موفق رایانه ی اپل ۲ کمک کرد و باعث شد این شرکت پایه های محکمی در صنعت رایانه های شخصی برای خود ایجاد کند.
پیش از معرفی رسمی VisiCalc، تحلیل گری به نام بنجامین ام روزن، پس از بررسی مختصر این نرم افزار نظر خود را این گونه بیان کرد: «VisiCalc بسیار قدرتمند و کامل و کارکرد آن آسان و مناسب است و همین مشخصه ها باعث می شود احتمالا این نرم افزار به یکی از پرفروش ترین نرم افزارهای تاریخ مبدل شود. علاوه بر این وجود چنین نرم افزاری به فروش بیشتر کامپیوترها کمک می کند.»
البته افراد دیگری هم در آن زمان بودند که خرید اپل ۲ را صرفا به دلیل داشتن نرم افزار یادشده، منطقی نمی دانستند. از جمله این افراد می توان به تیم بری اشاره کرد که از نظر وی بهتر بود VisiCalc امکان اجرا شدن در رایانه های CP/M را هم داشت تا بتوان از قابلیت های آن در سایر سیستم ها بهره برد.
اپل، زیراکس و ماوس تک دکمه ای
دو استیو داستان، با دو رایانه ی شخصی تولیدشده خود در شرکتشان، نام های بزرگ این صنعت را هدف قرار داده بودند.
زیراکس نیز در آن زمان یک مرکز تحقیقاتی به نام Xerox PARC در آمریکا تاسیس کرده بود. این مرکز به منظور بررسی تکنولوژی های جدید احداث شد و کمک کرد تا فناوری هایی از جمله محتوای چندرسانه ای اپتیکال، اترنت و چاپگر های لیزری که از آن ها به صورت روزمره استفاده می شود، پیشرفت داشته باشند.
اپل وان و اپل ۲ هر دو سیستم های بر پایه ی متن بودند که از این نظر شباهت زیادی به کامپیوترهای شخصی اولیه ی عرضه شده توسط شرکت آی بی ام داشتند. اما استیو جابز می خواست دستگاهی بسازد که حس بیشتری در آن وجود داشته باشد. وی شرکت زیراکس را متقاعد کرد تا به همراه تعدادی از کارمندان اپل، به مدت سه روز به Xerox PARC دسترسی داشته باشند. شرکت زیراکس نیز در مقابل ۱۰۰ هزار از سهم اپل را با قیمت هر سهم ۱۰ دلار پیش از عرضه ی اولیه ی سهام این کمپانی خریداری کرد که سوددهی بالا و کم ریسکی را برای زیراکس به ارمغان آورد.
نظر جابز با دیدن دستگاهی به نام Alto دگرگون شد. این دستگاه در مرکز تحقیقاتی زیراکس به میزان وسیعی مورد استفاده قرار گرفته بود و در آن زمان از یک نمایشگر افقی و رابط کاربری گرافیکی بهره می برد. این دو قابلیت باعث شده بودند تا Alto در زمان خود، جلوتر از سایرین باشد. شرکت زیراکس در مجموع ۲۰۰۰ دستگاه از این محصول را تولید کرد.
استیو جابز به این نتیجه رسید که رایانه های تولیدشده توسط اپل باید کارکردی شبیه به محصول زیراکس، داشته باشند.
ورود اپل به بازار بورس
پس از ورود فورد به تالار بورس اوراق بهادار در سال ۱۹۵۶، بزرگ ترین عرضه ی اولیه ی سهام در سال ۱۹۸۰ میلادی توسط اپل انجام شد. در آن زمان اپل با ارزشی معادل ۱.۸ میلیارد دلار وارد بازار سهام شد و همین کافی بود تا از بین ۱۰۰۰ کارمند این شرکت بیش از ۴۰ نفر یک شبه به افرادی میلیونر تبدیل شوند.
کامپیوتر اپل ۳ نیز در سال ۱۹۸۰ و با قیمتی بین ۴۳۴۰ دلار تا ۷٫۸۰۰ دلار معرفی و قرار شد حکم رایانه ی تجاری و پرچمدار اپل را داشته باشد، و قرار بود با مایکروسافت و IBM رقابت کند اما به دلیل مشکلاتی که برای این محصول به وجود آمد چنین اتفاقی رخ نداد. برای یادآوری بد نیست اشاره کنیم که اپل ۳ از یک پردازنده با فرکانس کاری ۲ مگاهرتز بهره می برد و حافظه ی رام آن ۴ کیلوبایت در نظر گرفته شده بود.
یک سال پس از عرضه ی اولیه ی سهام اپل، یعنی در سال ۱۹۸۱، شرکت آی بی ام یک رایانه ی شخصی با قیمت ۱٫۵۶۵ دلار معرفی کرد. این محصول مشخصات فنی چندان قابل توجهی نداشت و به دلیل اهمیت ندادن افراد به همین مشخصات، پس از دو سال توانست سهم قابل توجهی از بازار اپل را از آن خود کند
در همین زمان اپل اولین لرزش شدید خود را احساس کرد. در نتیجه این شرکت ۴۰ نفر از کارمندانش را اخراج کرد و تغییراتی هم در جایگاه مدیران اصلی اعمال شد. در سال ۱۹۸۲، شرکت جوان مایکروسافت شروع به ساختن چند نرم افزار برای پروژه ی رمزآلود مک اپل کرد؛ اما ردموندی ها به طور همزمان کار بر روی یک رابط کاربری گرافیکی (ویندوز) برای رایانه های شخصی آی بی ام را نیز انجام می دادند.
اما در سال ۱۹۸۳ اپل همچنین رایانه ای به نام لیزا را با قیمت ۹۹۹۵ دلار معرفی کرد. این محصول در واقع اولین رایانه ی تجاری با ماوس و رابط کاربری گرافیکی بود؛ اما به دلیل قیمت بسیار بالا، سرعت کم و عدم سازگاری با محصولات دیگر، نتوانست به موفقیت برسد.
در نهایت جابز مدیریت پروژه ی دیگری را بر عهده گرفت؛ پروژه ی کامپیوتر مکینتاش اپل که آسان ترین کاربری را داشت.
جابز و بیل گیتس با هم اختلافاتی داشتند. در ابتدا مایکروسافت برای مکینتاش نرم افزار طراحی می کرد. اما در سال ۱۹۸۳ مایکروسافت فاش کرد که مشغول کار روی یک رابط کاربری گرافیکی به نام ویندوز است.
طراحی مک (اولین کامپیوتر خانگی)
کامپیوترهای اپل به سرعت توسعه پیدا کرد و استفاده از آن ها در میان مردم رایج شد.
مکینتاش که اولین کامپیوتر خانگی بود و از رابط گرافیکی استفاده می کرد، در سال ۱۹۸۴ توسط استیو جابز طراحی شد.
این کامپیوتر شخصی از ۱۲۸ کیلوبایت حافظه بهره می برد و قیمت آن ۲٫۴۹۵ دلار تعیین شده بود.
از دیگر مشخصات مک اولیه می توان به پردازنده ی ۸ مگاهرتزی آن اشاره کرد
در این میان، مدیرعامل جوان اپل، استیو جابز هنوز ۳۰ ساله نشده بود و از این رو، بسیاری از اعضای هیات مدیره او را برای احراز این سمت بی تجربه می دانستند.
اما در سال ۱۹۸۵ و پس از به وجود آمدن مشکلاتی بین جابز و اسکالی (مدیرعامل سایق پپسی که مدیر عاملی اپل را بر عهده گرفته بود)، استیو داستان از اپل استعفا داد و به دنبال رویاهای خود رفت و خود شرکت جدیدی به نام نکست NeXT را تاسیس کرد.
وازنیک هم در همان زمان اپل را ترک کرد و گفت شرکت در مسیر اشتباهی قدم می گذارد
این جدایی در دهه ۸۰ نتایج متفاوت و حتی مثبتی را در پی داشت؛ چراکه وال استریت به خروج جابز از اپل پاسخ مثبتی نشان داد و حتی باعث بالاتر رفتن سهام شرکت شد.
خروج استیو جابز از اپل
با عدم حضور جابز و وازنیک، اپل با افت و خیزهایی رو به رو بود و گرچه دستاوردهایی هم داشت، اما روی هم رفته روندی نزولی را طی می کرد.
در این میان، مایکروسافت و IBM روز به روز بیشتر رشد می کرد. مکینتاش نرم افزارهای عالی، اما محدودی برای کامپیوترهای گران قیمت ارایه می داد. در حالی که مایکروسافت ویندوز ۳.۰ را برای کامپیوترهای ارزان طراحی کرده بود.
در سال ۱۹۸۸ اپل به دلیل کم شدن بیش از حد فروش مکینتاش، از مایکروسافت به دلیل نقض حقوق سمعی و بصری رایانه ی لیزا و استفاده از دستاوردهای اپل در ویندوز ۲.۰.۳ شکایت کرد.
در همین سال بود که جابز در شرکت نکست رایانه ی شخصی جدیدی را معرفی کرد. اپل نیز در سال ۱۹۸۸ فقط یک محصول به نام مک IIx را معرفی کرد که در برابر محصول ساخته شده توسط شرکت NeXT حرفی برای گفتن نداشت. نکست کامپیوتر یک محصول ۱۲ اینچی بود که سیستم عامل یونیکس را اجرا می کرد. علاوه بر این اوضاع دادگاه بین اپل و مایکروسافت چندان هم به نفع کوپرتینویی ها تمام نشد.
نکست کامپیوتر
مک IIx
رفته رفته رویکردهای اپل تغییر کرد و داستان این نام تجاری به سوی همکاری با چهره های جدید سوق پیدا کرد؛ به طوری که در آغاز دهه ۹۰ میلادی همکاری های خود را با دو رقیب جدید، یعنی IBM و موتورولا آغاز کرد.
شاید باورش کمی مشکل باشد، اما سرگذشت اپل در سال های ۱۹۹۰ میلادی با شرکت بزرگی که در حال حاضر می شناسیم، بسیار متفاوت بود. در آن سال ها، اگرچه این کمپانی محصولات و سهام زیادی داشت، اما مشتریان کافی نداشت و تنها برندی مانند اپل می توانست این روزها را پشت سر گذاشته و بعد از آن سال ها نیز زنده بماند.
اپل در پاسخ به انتقادهایی که در مورد قیمت بالای محصولات این شرکت بیان می شد، در سال ۱۹۹۰ سه مدل ارزان قیمت از رایانه ی شخصی مک را معرفی کرد: مدل اول مک کلاسیک بود که قیمتی ۹۹۹ دلاری داشت. مدل دوم مک ال سی نام داشت و با قیمت ۲۴۰۰ دلار به فروش می رفت و نهایتا مدل سوم مک بود و ۳۸۰۰ دلار قیمت داشت. با وجود محدودیت های فنی این سه محصول، اپل موفق شد تعداد زیادی از آن ها را به فروش برساند و بار دیگر اعتماد سرمایه گذارانش را به خود جلب کند.
اپل در سال ۱۹۹۰ همچنین در شرکت آرم سرمایه گذاری کرد.
این شرکت با پرداخت ۲.۵ میلیون دلار به شرکت آرم، ۴۳ درصد از سهام این سازنده ی سی پی یو را از آن خود کرد.
در پایان دهه ی نود میلادی، اپل سهم ۴۳ درصدی خود از آرم را با قیمتی معادل ۷۹۲ میلیون دلار به فروش رساند و همین امر موجب شد تا ضررهای وارد آمده به آرم جبران شود و این شرکت بتواند از روزهای بد خود فاصله بگیرد.
پاوربوک وارد بازار شد.
اگرچه اپل بارها سعی کرد محصولی قابل حمل را تولید کند؛ اما هیچ گاه این تلاش به ثمر نرسید. ولی اپل از این کار دست نکشید و سرانجام در سال ۱۹۹۱ اولین رایانه ی شخصی قابل حمل خود را با نام پاور بوک معرفی کرد.
این محصول در واقع نسل اولیه ی محصولاتی است که امروز با نام مک بوک آن ها را می شناسیم.
در آن سال اپل از سه مدل پاوربوک ۱۰۰، پاوربوک ۱۴۰ و پاوربوک ۱۷۰ رونمایی کرد. این دستگاه ها قابلیت هایی مثل مک ارائه می دادند؛ ولی وزن آن ها کم بود و این محصول نهایتا به یک استاندارد برای رایانه های قابل حمل مبدل شد.
پاوربوک ۱۰۰
اپل در سال ۱۹۹۱ با شرکت آی بی ام نیز همکاری هایی انجام دارد و یک موتور مالتی مدیا، یک سیستم عامل و رایانه هایی مبتنی بر پردازنده های RISC موتورولا را تولید کرد.
پس از سال ها سلطه ی سیستم عامل مکینتاش، سرانجام در سال ۱۹۹۲ شرکت مایکروسافت با انتشار ویندوز ۳.۱ توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. در آن زمان سهم ۱۵ درصدی اپل با سرعتی زیاد از دست این شرکت خارج می شد.
البته یک اتفاق مهم دیگر در سال ۹۲ میلادی برای اپل رخ داد و آن هم ورود طراح جوان ۲۵ ساله و خلاقی به نام جاناتان آیو به گروه طراحی صنعتی کوپرتینویی ها بود.
وی در طراحی محصولاتی چون مسیج پد ۱۱۰ فعالیت کرده و پس از ۶ سال حضور در اپل، به طراح اصلی آی مک تبدیل شد. همانطور که می دانیم آی مک یکی از نقاط عطف اپل در طراحی رایانه های شخصی بود.
بازگشت موسس اپل بعد از ۱۲ سال
داستان خلاقیت و کارآفرینی استیو جابز بعد از جدایی از اپل، خاتمه پیدا نکرد.
او توانست با راه اندازی و گسترش کمپانی NeXT فعالیت های خود را ادامه دهد. برند اپل نیز در سال های میانی دهه ۹۰ میلادی کماکان به دنبال یک سیستم عملیاتی جدید بود که سرانجام اضافه شدن کمپانی NeXT به این مجموعه، تا حدی نیازهای این شرکت را پوشش داد.
اپل این شرکت را به قیمت ۴۲۹ میلیون دلار به اضافه ۱.۵ میلیون سهم از سهام اپل خریداری کرد، اما هدف عمده تر اپل از خرید این شرکت، تنها خریدن یک سیستم عملیاتی جدید نبود، بلکه این برند با خریدن NeXT دوباره استیو جابز را به دست آورد. فردی که سکان کشتی اپل را بعد از ۱۲ سال دوباره به دست گرفت و تغییرات عمده ای را نیز در روند آن ایجاد کرد.
عمده ترین تغییراتی که بازگشت جابز به دنبال داشت، این بود که از طریق یک برنامه ریزی بلند مدت روند نزولی سهام این شرکت کاهش پیدا کند. در واقع خریداری NeXT برای رفع مشکلات فعلی اپل در آن زمان کافی نبود و این استیو جابز بود که دوباره توانست از طریق برنامه ها و ایده های خود، به روند اجرایی این کمپانی سمت وسویی دیگر بدهد.
حتی با مدیریت جابز، این شرکت روابط خوبی با مایکروسافت ایجاد کرد.
جابز در گام اول، هیات مدیره را متقاعد کرد که مدیرعامل شرکت باید به کناری برود و در ادامه نیز Gil Amelio، مدیرعامل اپل، استیو را به جای خود بر صندلی مدیرعاملی نشاند و این جابه جایی سرآغاز یک دوران بازسازی در داستان اپل بود که توانست در بلند مدت وضعیت این شرکت را به ثبات برساند. جابز اینطور تشخیص داد که اگر اپل می خواهد زنده بماند باید روی محصولات محدودتری متمرکز شود و بر این اساس دامنه کامپیوترهای این برند را به ۴ مورد کاهش داد، دو مورد برای مصرف کنندگان و دو مورد برای مشاغل.
Gil Amelio
آی مک، باز تعریف کامپیوتر رومیزی
عصر رایانه های متصل به اینترنت برای بیشتر افراد با آی مک آبی رنگ اپل گره خوره است.
این رایانه ی شخصی قیمتی ۱۲۹۹ دلاری داشت و یکی از سریع ترین رایانه های سری مک معرفی شده توسط اپل بود.
در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل، استیو جابز به توسعه دهندگان اعلام کرد که سیستم عامل مک اواس ۸.۵ یک سیستم عامل بسیار پیشرفته ی واقعی است که قابلیت های بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهد
پس از موفقیت آی مک در سال ۹۸ میلادی، اپل یک به روزرسانی در رایانه های قابل حمل خود نیز اعمال کرد.
آی مک، اولین کامپیوتری که پس از بازگشت جابز به اپل عرضه شد
اپل در سال ۹۹ از محصولی به نام آی بوک رونمایی کرد.
دوگانه آیپاد و آیتونز و انقلاب در دنیای موسیقی
در سال ۲۰۰۱، ۴ سال پس از تغییرات زیر ساختی استیو جابز در اپل، این کمپانی محصولی انقلابی به نام آیپاد را معرفی کرد که با قیمت ۳۹۹ دلاری خود از پنج گیگابایت حافظه ی داخلی ذخیره سازی بهره می برد و می توانست ۱۰۰۰ فایل صوتی ام پی ۳ را در خود نگه دارد. اما در آن زمان کم تر کسی فکر می کرد این محصول بتواند نه تنها اپل بلکه صنعت موسیقی را به طور کامل متحول کند.
همزمان با معرفی آیپاد، شرکت اپل نسخه ی جدید سیستم عامل مک او اس ایکس را منتشر کرد. در این نسخه امکاناتی که کاربران مک مدت ها انتظار آن را داشتند اضافه شده بود که از جمله می توان به چندوظیفگی، فعالیت چند پردازشی و … اشاره کرد.
البته نسخه اصلی او اس ایکس هنوز برای عرضه ی عمومی آماده نشده بود.
آیپاد
اما در سال ۲۰۰۲ بود که مک او اس ایکس ۱۰.۲ با کد نام جگوار توسط اپل آماده شد.
اپل در این نسخه بهبودهای زیادی را اعمال کرده بود که از جمله می توان به اضافه شدن ایمیل، آی چت، آدرس بوک، Inkwell، کوئیک تایم ۶ با پشتیبانی از فرمت MPEG-4، دسترسی یونیورسال ارتقا یافته، بخش جستجو بهینه شده، شرلوک ۳، Quartz Extreme و Rendezvous اشاره کرد.
این نسخه از او اس ایکس یکی از نقاط عطف این سیستم عامل و یکی از عوامل مهم در جلب توجه مجدد کاربران به پلتفرم دسکتاپی اپل بود.
گفته شده که شعار «متفاوت فکر کن» Think different شرکت معروف اپل بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ اصلی ترین رمز موفقیت این کمپانی بوده و در حالی که رقیب های بسیاری در طول مدت فعالیت اپل با محصولات گوناگون در تلاش برای کسب سود بیشتر از بازار وسایل الکترونیک بوده اند، چنین طرز فکری به مدیران و کارکنان اپل اجازه داده تا همیشه حرفی متفاوت برای گفتن داشته باشند.
در سال ۲۰۰۳ یکی از مهم ترین محصولات اپل یعنی فروشگاه آیتیونز رونمایی شد.
پس از موفقیتی که کوپرتینویی ها با عرضه ی آیپاد به دست آوردند، این شرکت تصمیم گفت تا فروشگاه موسیقی آیتینوز را تاسیس کند؛ فروشگاهی مجازی که در آن بیش از ۲۰۰ هزار آهنگ در دسترس کاربران قرار می گرفت. در آن زمان برای دسترسی به هر آهنگ کاربران باید ۹۹ سنت پرداخت می کردند.
اپل در سال ۲۰۰۳ همچنین صنعت لپ تاپ را با معرفی اولین نوت بوک ۱۷ اینچی دنیا تحولی اساسی داد.
علاوه بر این مدل ۱۲ اینچی پاوربوک اپل در این سال معرفی شد که تا آن زمان کوچک ترین لپ تاپ ساخته شده توسط این شرکت به حساب می آمد.
اولین نوت بوک ۱۷ اینچی دنیا
مدل ۱۲ اینچی پاوربوک
آیفون، تحولی بزرگ در دنیای فناوری
در سال ۲۰۰۷ باز هم یکی از تاریخی ترین لحظات در اپل سپری می شد.
در این سال اولین نسل گوشی هوشمند آیفون توسط استیو جابز، مغز متفکر و خلاق اپل معرفی شد.
این محصول یکی از انقلابی ترین محصولات فناوری در کل تاریخ محسوب می شود. با معرفی آیفون، روابط بین اپراتورهای موبایل و سازندگان گوشی، وارد مرحله ای جدید شد.
به جرات می توان گفت که تولد آیفون، نقطه ی عطفی در تاریخ دنیای تکنولوژی است. اپل با آیفون بسیاری از غول های حوزه ی گوشی های همراه نظیر نوکیا را به زیر کشید و به یکه تازی رقبایی نظیر مایکروسافت پایان داد. آیفون در طول بیش از یک دهه ی اخیر اصلی ترین محصول اپل است، بطوریکه بخش اعظم درآمد این کمپانی از محل فروش آیفون به دست می آید.
عرضه تلفن هوشمند آیفون در سال ۲۰۰۷ انقلابی در حوزه نرم افزار و سخت افزار تلفن های همراه به راه انداخت؛ این محصول ترکیبی از قابلیت های گوشی های موبایل قدیمی، با توانایی های پخش موسیقی و ویدیو آی پادهای اپل بود و برای اولین بار، سیستم عامل آیفون که بعدها به نام مختصر آی او اس – iOS شناخته شد، روی این اسمارت فون در دسترس کاربران قرار گرفت. برخی معتقدند که عرضه اولین آیفون مهم ترین اتفاق در تاریخچه کمپانی اپل است!
سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ استیوجابز اولین تبلت آیپد را معرفی کرد که یک بار دیگر این حوزه را متحول کرد.
اگر آیفون و آیپد بیشتر از مک های اپل اهمیت نداشته باشند، قطعا کم تر از آن بی اهمیت نیستند.
و تمامی قابلیت های آیفون های این کمپانی به غیر از توانایی تماس گرفتن با این دیوایس در اختیار کاربران قرار گرفت.
محصولی بین لپ تاپ و اسمارت فون که همانند آیفون های اپل، هرسال یک ورژن جدید و آپدیت شده آن به بازار عرضه شده است.
شرکت اپل در سپتامبر سال ۲۰۱۰ یکی دیگر از محصولات خود اپل تی وی Apple TV را وارد بازار کرد.
این دستگاه امکان ضبط و پخش برنامه های تلویزیونی را از طریق کامپیوتر های این شرکت فراهم می کند. به وسیله آن کاربر به آسانی به سیستم آی تیونز وصل می شود و می تواند فیلم ها، عکس ها و… در این دستگاه مشاهده کند
علاوه بر این اپل با معرفی سرویس فضای ابری آی کلود، این فناوری را با روش خود در اختیار کاربران عادی قرار داد.
همانطور که می دانیم امروزه سرویس های ابری مشابه آی کلود توسط بسیاری از شرکت ها ارائه می شوند. اگرچه اپل اولین شرکت فعال در زمینه ی خدمات ابری نبوده، اما نقش بسیار مهمی در ارائه و معرفی این سرویس به کاربران عادی داشت
استیو جابز یک ماه پیش از مرگش در ۵ اکتبر سال ۲۰۱۱ از ریاست شرکت اپل کناره گیری کرد
و تیموثی دونالد کوکTimothy Donald Cook مدیریت اجرایی شرکت را به عهده گرفت.
اما سرانجام سال ۲۰۱۱ فرا رسید. سالی که شاید برای بسیاری از طرفداران اپل یکی از غم انگیزترین زمان ها بود.
استیوجابز در این سال و درست یک روز پس از معرفی آیفون ۴ اس در سن ۵۶ سالی به دلیل سرطان لوزالمعده از دنیا رفت.
آیفون ۳ جی – iPhone 3G یک سال پس از اولین آیفون به بازار عرضه شد و امکان اتصال به اینترنت را از طریق شبکه ارتباطی ۳ جی فراهم کرد. به علاوه دسترسی به اپ استور کمپانی اپل این امکان را به آیفون ۳ جی داد تا رنج گسترده ای از اپلیکیشن ها را در کنار دسترسی سریع و راحت به اینترنت، به دنیای تلفن های همراه وارد کند.
از این به بعد هر سال یک ورژن جدید از آیفون به بازار عرضه شد و مدل هایی مانند آیفون ۴، ۴ اس و ۵ هرکدام به نوبه خود توانایی های جدیدی را با قیمت های گوناگون در اختیار کاربران قرار دادند. در سال ۲۰۱۴ عرضه آیفون ۶ پلاس آغازگر تولید تلفن های هوشمند با نمایشگر بزرگ توسط اپل بود. در نهایت هم یکی دیگر از مهم ترین محصولات تاریخچه کمپانی اپل آیفون ایکس– iPhone X بود که به عنوان محصولی ارائه شده در دهمین سال عرضه اولین آیفون، جنجال های زیادی را به همراه داشت.
دستیار صوتی سیری –Siri محصولی بود که در سال ۲۰۱۱ روی اسمارت فون های اپل قرار گرفت و از آن زمان تاکنون، مدل های گوناگون این تلفن های هوشمند ورژن جدیدی از سیری را روی خود دارند. در سال ۲۰۱۳ بود که عرضه فناوری های پیشرفته امکان اضافه کردن حسگر اثر انگشت را به آیفون ها داد و در سال ۲۰۱۷ هم آیفون ایکس تکنولوژی تشخیص چهره برای باز کردن قفل اسمارت فون را به بازار عرضه کرد.
آیفون 10
ارائه محصول نه چندان موفقی به نام مداد اپل – Apple Pencil که به همراه تبلت آیپد پرو در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، بسیاری را مجددا به این فکر انداخت که شاید واقعا خلاقیت اپل با مرگ استیو جابز از بین رفته باشد.
در قسمت های جدیدتر تاریخچه کمپانی اپل آیفون های این کمپانی هر سری باریک تر و بزرگ تر می شوند و حذف جک آیفون کاربران را از مرحله ای به بعد مجبور کرد تا به استفاده از هندزفری های بی سیم روی آورند. از طرف دیگر توانایی های تصویربرداری این دیوایس ها هرسال ارتقا می یابد، اما لنز دوربین ها به بزرگی سابق باقی مانده اند؛ بنابراین می بینیم که در هر محصول جدید مانند آیفون ۱۱ پرو – iPhone 11 Pro بخش زیادی از قسمت پشتی تلفن هوشمند توسط چندین لنز اشغال می شود.
در سال ۲۰۱۳ و در جریان برگزاری کنفرانس جهانی توسعه دهندگان، اپل از نسل جدید و کاملا بازطراحی شده ی مک پرو رونمایی کرد. این محصول کوچک بود و رنگ مشکی و حالت استوانه ای آن باعث شد تا توجه بسیاری از کاربران دسکتاپ به آن جلب شود. این مدل نسبت به مدل های قبلی از بسیاری جهات بهبود یافته بود و از ماه دسامبر همان سال با قیمت ۲۹۹۹ دلار به فروش رسید. اگرچه قیمت مک پرو بسیار بالا است ولی باید توجه داشته باشیم که اپل این محصول را برای کاربران حرفه ای تولید کرده است.
محصول انقلابی بعدی اپل در بازار گجت ها، اپل واچ بود که در سال ۲۰۱۴ توسط تیم کوک معرفی شد.
آنها در معرفی این محصول، آن را ابزاری برای کنترل سلامتی و تناسب اندام معرفی کردند.
اولین نسخه از اپل واچ در ۲۴ آوریل ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد و تا به امروز سه نسخه از آن معرفی شده است.
از دیگر محصولات در این دسته که توسط شرکت اپل تولید می شود، هدفون بی سیم ایر پاد AirPods که در دسامبر سال ۲۰۱۶ معرفی شدند.
در سال ۲۰۱۷ این شرکت برای دهمین سال متوالی، عنوان تحسین شده ترین شرکت فناوری اطلاعات در جهان را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۸ این غول فناوری به اولین شرکت آمریکایی تبدیل شد که ارزش سهام آن بیش از یک تریلیون دلار است.
همچنین از سوی دو هفته نامه فوربز Forbes که یکی از مشهورترین مجله های اقتصادی آمریکا و جهان به شمار می آید، در سال ۲۰۱۸ و برای هشتمین سال متوالی به عنوان با ارزش ترین برند جهان شناخته شد.
در ۲۵ مارس سال ۲۰۱۹ شرکت اپل، سرویس استرمینگ مدیای خود با نام اپل تی وی پلاسApple TV Plus را در سالن استیو جابز با حضور بازیگران و کارگردانان معروفی همچون جنیفر آنیستون، اپرا وینفری، استیون اسپیلبرگ و … معرفی کرد.
استریمینگ مدیا Streaming media سرویسی است که به وسیله آن یک فایل چند رسانه ای- مانند فیلم، ویدئو، انیمیشن و … را در کنار یکدیگر در جهت انتقال بهتر پیام قرار می دهد- توسط فرستنده محتوا ارسال می شود و گیرنده محتوا بدون اینکه نیاز باشد تمام محتوا را دانلود کند، می تواند آن را مشاهده کند؛ یعنی محتوا به صورت جاری یا به اصطلاح استریم stream ارسال می شود.
همانطور که در نمودار مشاهده می شود، برند اپل با رنگ آبی کمرنگ، در یک رقابت تنگاتگ با هوآوی و سامسونگ قرار داشته و تقریبا بین ۱۶ درصد تا ۲۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است که این سهم، خصوصا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ به بالاترین حد خود یعنی ۲۰ درصد می رسد.
سهم بازار کامپیوترهای شخصی اپل در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹
در کامپیوترهای شخصی، سه برند لنوو، اچ پی و دل، در صدر هستند و برند اپل بعد از Asus در جایگاه پنجم جهان قرار گرفته است که نشان می دهد این شرکت در بازار رایانه های شخصی رقبای قدرتمندی دارد.
میزان سهم اپل در این بازار، در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بین ۶ تا ۷ درصد بوده است.
سهم اپل در بازار ساعت های هوشمند در سال ۲۰۱۸
طبق نمودار مشخص می شود که اپل واچ، جایگاه قابل توجهی را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده و تقریبا نیمی از این بازار را از آن خود کرده است که طبعا در داستان اپل، این موفقیت یک نقطه عطف به شمار می رود که منجر به درآمدزایی بیشتری نیز برای این شرکت می شود.
سهم اپل از بازار تبلت در سال ۲۰۱۹
برند اپل در کنار سایر رقبای قدرتمند خود، یعنی سامسونگ، آمازون، لنوو و هوآوی، صدرنشین بازار تبلت بوده و با داشتن ۳۴.۶ درصد از سهم این بازار در سال ۲۰۱۹، به عنوان یک شرکت قدرتمند ظاهر شده است.
ارزش اپل
ارزش سهام اپل دائما در حال افزایش بوده و از زمانی که تیم کوک در سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیرعامل شرکت جای استیو جابز را گرفت، ارزش اپل به ۱ تریلیون دلار رسیده است. شاید طرفداران همچنان با تصورات قبلی خود در مورد ارزش محصولات اپل، به رشد این کمپانی بعد از مرگ استیو جابز کمک کرده اند، یا شاید هم جانشینان جابز در حفظ اعتبار و موفقیت اپل خوب عمل کرده اند.
با این تفاسیر برخی هم می گویند که ارزش و موفقیت واقعی اپل به علاقه کاربران به محصولات این شرکت مربوط می شود و افزایش سهام و مرگ یکی از بنیان گذاران کمپانی در درجه دوم اهمیت هستند.
اپل در حل حاضر به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان، درآمد سالانه ای در حدود ۲۲۰ میلیارد دلار دارد که ۴۸ میلیارد آن به عنوان درآمد خالص گزارش شده است. این شرکت در سرتاسر جهان ۱۲۳ هزار کارمند دارد و ارزش سهام آن نیز هر روزه شاهد جهش های زیادی است. این شرکت چندی پیش به نخستین شرکت آمریکایی با ارزش بازار یک تریلیون دلار بدل شد. کوپرتینونشین ها به لطف جهشی در ارزش سهام خود، موفق شدند تا پیش از آمازون، غول خرده فروشی آنلاین دنیای فناوری، به عنوان نزدیک رقیب این شرکت، به چنین دستاوردی دست پیدا کنند. خاطرنشان می کنیم که برخلاف تصور عموم، Apple نخستین شرکت یک تریلیون دلاری دنیا نیست؛ چرا که PetroChina برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۰۷ به این رقم دست پیدا کرد.
در پایان تصویر چندتا از آخرین محصولات اپل را با هم میبینیم
منابع اینترنتی
www.shanbemag.com
www.macworld.co.uk
www.zoomit.ir
www.gadgetnews.net
www.itsalat.ir
www.digikala.com
www.bazdeh.org