سیسـتم های پشتیبـان تصمیمات مدیریت
تهیه کنندگان فصل اول:
عباس عبدسرمدی
استاد:
جناب آقای دکتر دانشور
بهار 1400
سیستم های پشتیبان مدیران ارشد
Executive Support Systems
دسترسی آسان و فوری به اطلاعات کلیدی، برای مدیران ارشد سازمان.
ارائه پیش بینی برای چند سال آینده سازمان جهت تصمیمات استراتژیک، جهت آغاز،
گسترش، بقاء و یا خاتمه کار سازمان در یک کسب و کار.
ارائه خط روند حرکتی رقبا در بازار و حتی پیش بینی آن.
ارائه دهنده نیاز آینده بازار و چشم انداز پیشرفت تکنولوژی صنعت.
انواع سیستم های اطلاعاتی و ارتباطشان با یکدیگر
سیستم های پشتیبان تصمیم گیری
Decision Support Systems
به تصمیم گیری ها کمک می کند ولی جایگزین فرد تصمیم گیر نمی شود.
با کنار هم قراردادن افکار انسانی و اطلاعات رایانه ای، از تصمیم گیرندگان حمایت و پشتیبانی می کند.
با کمک مدل های تحلیلی و محاسباتی و سیستم های خبره به حل مسائل و ارائه گزارشات گرافیکی، میپردازد.
باعث انعطاف پذیری و ریسک پذیری مدیران و سبب بهبود دقت، کیفیت و زمان در تصمیم گیری است.
سیستم های اطلاعات مدیریت
Management Information Systems
نوعی سیستم گزارش دهی است که اطلاعات لازم را برای اداره سازمان، در اختیار مدیران میانی و ارشد سازمان قرار می دهد.
صرفاً اطلاعات داخل سازمان را پوشش می دهد.
ورودی اطلاعات این سیستم ها، از TPSها ست.
گزارشاتی از نوع کنترلی، به صورت هفتگی و ماهیانه ارائه می دهند.
سیستم های پشتیبان تراکنش
Transaction Processing Systems
از اولین سیستم هایی هستند که با ورود رایانه ها به سازمان ها شکل گرفته اند.
این سیستم ها جایگزین روش دستی می شوند.
کارهایی مانند: نگهداری سوابق، کنترل انبار، محاسبه حقوق و دستمزد و … را انجام می دهند.
تاکید این سیستم بر پردازش حجم عظیمی از داده ها است.
این سیستم ها به منظور کاهش هزینه عملیات در سازمان ها به کار گرفته می شوند.
ناحیه مدیران عملیاتی
ناحیه مدیران ارشد
ناحیه مدیران میانی
ده نقش مدیریتی از نظر مینزبرگ
ده نقش مدیران
از نظر
مینزبرگ
درون شخصیتی
اطلاعاتی
تصمیم گیری
موظف به انجام تعدادی از وظایف معمول از ماهیت قانونی یا اجتماعی است. مسئول ایجاد انگیزه و فعال سازی وظایف؛ مسئول نیروی انسانی، آموزش، و وظایف مرتبط.
داشتن اطلاعات به روز در مورد ارتباط با خارج از محیط و خبردار شدن از اینکه چه کسانی چه اطلاعاتی دارند و چه مواردی را ایجاد می کنند.
جستجو و دریافت طیف گسترده ای از اطلاعات خاص (و به روز) به منظور افزایش درک کامل از سازمان و محیط، ظاهر شدن به عنوان مرکز قدرت اطلاعات داخلی و خارجی سازمان.
انتقال اطلاعات دریافت شده از محیط خارج (یا دیگران) به اعضای سازمان؛ برخی از اطلاعات واقعی، برخی نیز به صورت تفسیر و تجمیع شده هستند.
انتقال اطلاعات به بیرون از سازمان در مورد برنامه های سازمان، سیاست ها، اقدامات و نتایج؛ به عنوان کارشناس در صنعت.
جستجو در سازمان و محیط اطراف آن برای یافتن فرصت هایی جهت بهبود و ایجاد تغییر مثبت ؛ نظارت بر طراحی پروژه های خاص.
مسئول اقدامات اصلاحی در زمانی که چهره سازمان اهمیت دارد، رفع کننده مشکلات غیر منتظره.
مسئول اختصاص همه انواع منابع سازمانی که در تمام تصمیمات مهم سازمانی تاثیر گذار هستند.
مسئول اصلی و نماینده سازمان در مذاکرات مهم می باشد.
رهبر
دست نشانده
ارتباطات
مبصر
مروج
سخنگو
کارآفرین
حلال مشکلات
تخصیص دهنده منابع
مذاکره کننده
علوم مورد نیاز برای انواع سیستم های هوشمند تصمیم یار مدیریت
راهنما:
MIS, DSS, ESS,
عوامل موثر در تصمیم گیری
آلترناتیوهای بیشتر برای انتخاب
افزایش هزینه به سبب خطا
عدم اطمینان به آینده
نیاز به تصمیم گیری های فوری
تکنولوژی
اطلاعات/ کامپیوترها
پیچیدگی ساختار
رقابت
فروشگاه های بین المللی
پایداری سیاسی
مصرف گرایی
مداخله دولت
منجر به ایجاد یا افزایش
تغییرات و نوسانات
منجر به ایجاد یا افزایش
منجر به ایجاد یا افزایش
منجر به ایجاد یا افزایش
لایه های تحلیل اطلاعات در سیستم های تصمیم یار هوشمند مدیریت
دلایل پشتیبانی تصمیم با رایانه
دلایل
پشتیبانی تصمیم با رایانه
و استفاده از فناوری اطلاعات
محاسبات سریع
بهبود ارتباطات
افزایش بهره وری
کاهش هزینه و زمان محاسبه اطلاعات
استفاده ازآن در هر زمان و مکان برای تصمیم گیری به موقع
ارتباط سریع با گروهی از کارشناسان
ارتباط بدون محدودیت زمانی
کاهش هزینه و بهره وری جمع آوری گروهی از تصمیم گیران و یا کارشناسان خبره
امکان افزایش بهره وری، از طریق گاهش اندازه گروه و اعضاء
پشتیبانی فنی
دسترسی به انبار داده
حمایت از کیفیت
مزیت رقابتی
عدم محدودیت پردازش و ذخیره سازی
امکان برون سپاری پشتیبانی فنی از تاسیسات رایانه ای
ذخیره اطلاعات در انبار داده های بزرگ حتی خارج از سازمان
دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در انبار داده متمرکز، از هر مکان و در هر زمان
افزایش کیفیت تصمیم با افزایش دقت و سرعت و افزایش پردازش ها و ارائه راه حل ها
امکان اخذ تصمیمات به موقع، میتواند مزیت رقابتی خوبی برای سازمان ایجاد کند
محدودیت های ذهن انسان برای پردازش و ذخیره سازی اطلاعات و حتی انتقال آن به دیگران برطرف گشته و از این طریق سازمان تواناتر می گردد.
سیستم پشتیبان تصمیمات مدیریت چیست؟
بسته به ماهیت مشکل، و یا سازمان، می توان از تکنولوژی های مختلفی برای پشتیبانی از تصمیم گیری مدیران، استفاده کرد.
در این کتاب، واژه MSS ، (Management Support Systems) یا سیستم های پشتیبان مدیریت، با استفاده از هر تکنولوژی و یا فناوری، چه به عنوان یک ابزار مستقل و چه در ترکیب با تکنولوژی های اطلاعاتی دیگر، برای پشتیبانی از وظایف مدیران و و به طور کلی تصمیم گیری مدیران، استفاده می شود. که این مفهوم میتواند گاهی با DSS ، (Decision Support Systems) یا سیستم های پشتیبان تصمیم گیری، و یا BI سیستم هوش کسب و کار، معاوضه گردد.
در اصطلاح کلی : هر گونه سیستم کامپیوتری که برای کمک به تصمیم گیری درسازمان ها از آن استفاده میشود، را گویند.
یک تعریف کلاسیک توسط Keen و اسکات مورتون (1978):
سیستم های تصمیم گیری مبتنی بر رایانه است که برای تصمیم گیری مدیریت در برخورد با تصمیم گیری های نیمه ساخت یافته بکار می رود.
انواع تصمیمات
انواع تصمیم
ساخت نیافته
نیم ساخت یافته
ساخت یافته
فاقد اجزاء و روابط قابل درک،
فاقد راه حل شسته و رفته، فازی،
دارای تعداد کمی از اجزاء قابل درک،
روابط کمی پیچیده،
دارای اجزاء و روابط قابل درک،
دارای راه حلی شسته و رفته،
مهارت های ادراکی
مهارت های انسانی
مهارت های فنی
نیاز دارد به
نیاز دارد به
نیاز دارد به
3 مرحله فرایند تصمیم گیری
هوش
طراحی
انتخاب
به دنبال شرایطی که موجب می شود تا بتوان تصمیم گیری کرد.
تجزیه و تحلیل، اختراع یا توسعه دادن
انتخاب یک سری از اقدامات از بین بقیه موارد موجود و در دسترس
چارچوبی برای استفاده از سیستم های پشتیبانی از تصمیمات مدیران بر اساس ایده سایمون
چند مورد از سیستم های پشتیبان تصمیمات مدیریت
با تشکر از حسن توجه شما