سند اولویت بندی راههای استانی
ضرورت:
بدلیل درخواست بیش از حد استان ها برای نوسازی و ساخت راه ادارات کل همیشه با کمبود بودجه و زمان مواجه هستند لذا اولویت بندی راه های استانی آنها برای شروع یا ادامه فعالیت نیازمی باشد که در این پروژه این مهم صورت می گیرد.
دستاوردها:
جمع آوری اطلاعات مربوط به مراکز اقتصادی، اجتماعی، خدماتی و اطلاعات مربوط به راه ها.
جمع آوری و دسته بندی اطلاعات پروژه های در حال ساخت و مطالعه و پیشنهادی.
تحلیل و بررسی پروژه ها و اولویت بندی آنها.
تغییرات حاصله در مجموعه وزارت راه و ترابری:
یک روش اولویت بندی پروژه های راهسازی در استان ها.
ساماندهی بهبود روش نحوه اطلاع رسانی پروژه های راه .
ایجاد انگیزه درپاسخگویی بهتر ادارات کل.
وجود دلیل برای انتخاب یا رد کردن پروژه های مطرح شده
مشکلاتی که حل شده و خروجی حاصل شده:
عبارتند از: تخصیص بودجه مناسب، به پایان بردن هرچه سریع تر پروژه ها، انتخاب پروژه های دردست مطالعه با اولویت بیشتر و …
مستندات و گزارشهای تولیدشده:
گزارش های سندهای اولویت بندی راه های استانی چاپ شده برای 15 استان تاکنون.
فعالیت های در دست انجام و آتی:
درحال حاضر سندهای اولویت بندی راه های 30 استان تهیه و 20 عنوان آن توسط مقام عالی وزارت راه و ترابری به ادارات کل راه و ترابری استان ها ابلاغ شده است.
براساس برنامه ریزی به عمل آمده قرار است تا به منظور عملیاتی شدن سندهای اولویت بندی با هکاری و هماهنگی شرکت ساخت و توسعه زیربنهای حمل و نقل (برای راه های ملی) و ادارات کل راه و ترابری استان ها سندها در سال 1387مورد بازنگری قرار گیرند.
مرکز تحقیقات نوع (3) قیر و مخلوط های آسفالتی مشترک بین دانشگاه علم و صنعت ایران و
وزارت راه و ترابری
ضرورت:
براساس آمار رسمی تنها در سال 1385، بالغ بر 2933909 ﹸتن آسفالت در جاده های کشور استفاده شده است، لذا به منظور رفع نیازهای تحقیقاتی و تنگناهای کشور در زمینه های روسازی قیر و مخلوط های آسفالتی و همچنین استفاده مطلوب از توان علمی تخصصی و آزمایشگاهی دانشگاه ها، مرکز تحقیقات نوع (3) قیر و مخلوط های آسفالتی مشترک بین دانشگاه علم و صنعت تاسیس گردید.
دستاوردها:
توسعه و گسترش پژوهش های کاربردی در زمینه قیر.
ایجاد زمینه مناسب برای ارتقاء فعالیت های پژوهش و فناوری در زمینه مخلوط های آسفالتی.
همکاری پژوهشی با موسسات عالی آموزش و پژوهشی کشور در زمینه قیر و مخلوط های آسفالتی.
تغییرات حاصله در مجموعه وزارت راه و ترابری:
انتشار نتایج تحقیقات به صورت مجله، کتاب، لوح فشرده و نظایر آن.
همکاری در انجام پروژه های دانشجویی در راستای اهداف مرکز.
برگزاری همایش های علمی و بین المللی.
مشکلاتی که حل شده و خروجی حاصل شده:
بازیابی سرد رویه های آسفالتی فرسوده با استفاده از کف قیر.
افزایش بهره وری در کارخانه آسفالت.
استفاده از پارچه گونه ها در کاهش ترک های روسازی و کاربرد آن در راهسازی.
مستندات و گزارشهای تولیدشده:
مجموعه کاربردی آزمایش های قیر و آسفالت.
مدیریت نگهداری روسازی.
اصول مهندسی راه آهن.
فعالیت های در دست انجام و آتی:
ارایه راهکارهای اجرایی جهت تراکم لایه های آسفالت ضخیم.
ارزیابی آزمایش های غیرمخرب در تعیین دانسیته روسازی.
ارتباط شیارشدگی مخلوط های آسفالتی با پارامترهای متراکم کننده چرخشی روسازی ممتاز.
تاسیس و راه اندازی مرکز تحقیقات نوع (3) مدیریت تعمیر و نگهداری روسازی مشترک بین وزارت راه و ترابری و دانشگاه تربیت مدرس
ضرورت:
براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طول راه های دارای روسازی آسفالت سرد بالغ بر 18058 کیلومتر، راه های دارای روسازی آسفالت سطحی بالغ بر 2300 کیلومتر، راه های دارای آسفالت گرم بالغ بر 46848 کیلومتر و راه های دارای روسازی شنی بالغ بر 2198 کیلومتر می باشد.
به منظور رفع نیازهای پژوهشی در زمینه روسازی راه های کشور و بهره گیری مناسب از توان علمی، تخصصی و آزمایشگاهی دانشگاه ها، مرکز تحقیقات نوع (3) مدیریت تعمیر و نگهداری روسازی راه مشترک بین وزارت راه و ترابری و دانشگاه تربیت مدرس در سال 1385 تاسیس گردید.
دستاوردها:
انجام طرحهای پژوهشی کاربردی، اجرایی و توسعه ای در زمینه راه و فرودگاه.
انجام خدمات مشاوره علمی و فنی در زمینه های مدیریت تعمیر و نگهداری روسازی.
انجام فعالیت های ضروری به منظور به کارگیری نتایج پژوهش های انجام شده در سطح کشور
تغییرات حاصله در مجموعه وزارت راه و ترابری:
برگزاری دوره های آموزشی تخصصی مرتبط.
برگزاری همایش های علمی و بین المللی.
انجام طرح های مطالعاتی و مشاوره ای موردنیاز نهادهای وابسته به وزارت راه و ترابری.
مشکلاتی که حل شده و خروجی حاصل شده:
تثبیت شن های روان در راه آهن بافق – مشهد.
انجام اموربازنگری فنی عمومی راه و طرح روسازی راه.
اجرای پروژه تحقیق پایداری تونل شیبلی مسیر راه آهن میانه – تبریز.
مستندات و گزارشهای تولیدشده:
تهیه دستورالعمل طراحی و اجرای آسفالت حفاظتی.
دستورالعمل طراحی و احداث تونل های راه آهن درمناطق لرزه خیز.
آیین نامه روسازی ایران.
فعالیت های در دست انجام و آتی:
تدوین دستورالعمل طراحی و احداث تونل های راه و راه آهن در مناطق لرزه خیز کشور.
اجرای پروژه تحلیل پایداری تونل شیبلی مسیر راه آهن میانه – تبریز.
بررسی میدانی علل خرابی زودرس رویه های آسفالتی و ارایه راهکار جهت بهبود آن.
آیین نامه روسازی ایران.
بررسی روش های مرمت روسازی.
بررسی روش های ارزیابی روسازی.
برنامه ریزی فعالیت های تعمیر و مرمت روسازی در سطح پروژه.
مدل سازی عملکرد روسازی در بلندمدت.
تاسیس و راه اندازی مرکز تحقیقات نوع (3) مطالعات فنی و اقتصادی ایمنی جاده ای مشترک بین وزارت راه وترابری و دانشگاه فردوسی مشهد
ضرورت:
باعنایت به لزوم بکارگیری دانش نوین و پتانسیل های علمی و دانشگاهی، انجام مطالعات فنی و تخصصی در زمینه تصادفات جاده ای و ارایه راه کارها و دستورالعمل های مبتنی بر تحقیقات علمی ایجاد مرکز مطالعات فنی و اقتصادی ایمنی جاده ای ضرورت یافت.
دستاوردها:
ظرفیت سازی و توسعه ظرفیت های پژوهشی و مطالعاتی در زمینه های فنی و اقتصادی ایمنی جاده ای.
همکاری پژوهشی با موسسات آموزش عالی و پژوهشی مطرح ، صاحبنظران، کارشناسان و اساتید خبره در کشور در زمینه ایمنی جاده ای.
ایجاد زمینه مناسب برای ارتقای فعالیت های پژوهشی و فناوری در زمینه ایمنی جاده ای.
پیش بینی تغییرات حاصله در مجموعه وزارت راه و ترابری و بخش حمل و نقل کشور:
انتشار نتایج مطالعات و تحقیقات در قالب نشریات، کتاب، لوح فشرده و نظایر آن.
هدایت پروژه های دانشجویی در راستای مطالعات فنی و اقتصادی ایمنی جاده ای.
برگزاری همایش های علمی و بین المللی.
مشکلاتی که حل شده و خروجی حاصل شده:
تصحیح آمار پلیس در مورد کشته شدگان تصادفات ترافیکی و اثر آن در مطالعات ایمنی.
تصادفات جاده ای ایران، تجزیه و تحلیل، مقایسه، هزینه و آثار اقتصاد.
هزینه تصادفات جاده ای ایران.
بررسی ایمنی ترافیکی در راه های استان خراسان
مستندات و گزارش های تولید شده:
ایجاد پایگاه اطلاعات رایانه ای تصادفات ترافیکی شهر مشهد و پردازش اطلاعات براساس مدل TRL-MAAP.
بررسی ایمنی ترافیکی در حوزه تاثیر پل ها.
بررسی اثر خستگی و خواب آلودگی در تصادفات وسایل نقلیه سنگین.
هزینه تصادفات جاده ای ایران و تهیه نرم افزار مربوطه
فعالیت های دردست انجام و آتی:
حفاظ های ایمنی و تاثیر آن بر ایمنی ترافیک، 1382.
بررسی ایمنی در محل پل ها، 1382.
پیش بینی شدت تصادفات در جاده های دو خطه برون شهری با استفاده از مدل های انتخابی چندگانه ترتیبی، 1382.
تعیین اولویت در طرح های ایمنی سازی جاده ای ایران براساس شاخص های هزینه – فایده، 1384.
تخمین شدت تصادفات عابرین پیاده در شهرستان مشهد با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک، 1384.
پیش بینی شدت تصادفات موتورسیکلت ها در شهرستان مشهد با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک، 1384.
ارتقاء الگوریتم تخمین بهینه منابع در پروژه های روکش، بازسازی و بازیابی 3R
تاسیس و راه اندازی انجمن مهندسی حمل و نقل ایران
با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ضرورت:
به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی حمل و نقل کشور و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزش و پژوهش در زمینه حمل و نقل، ایجاد انجمن مهندسی حمل و نقل ایران ضرورت یافت.
دستاوردها:
کمک به بخش های دولتی و غیردولتی در جهت تامین نیازهای علمی و پژوهشی آن در زمینه حمل و نقل.
فعالیت به عنوان کانون علمی و حرفه ای مهندسی حمل و نقل در کشور.
ارتقای جایگاه مهندسی حمل و نقل به عنوان یک حرفه و روش برای رشد و توسعه کشور.
ایجاد زمینه های تبادل تجربیات و نظرات تخصصی.
مشکلاتی که حل شده و خروجی حاصل شده:
ایجاد زمینه های تبادل تجربیات و نظرات تخصصی صاحبنظران بخش حمل و نقل.
تلاش و همکاری در جهت ایجاد و گسترش رشته های دانشگاهی مرتبط با مهندسی حمل و نقل
فعالیت های دردست انجام و آتی:
برگزاری ده ها دوره آموزشی تخصصی حمل و نقل برای کارکنان دستگاه های اجرایی، سازمان ها، شرکت ها در سال 85و86.
برگزاری سه همایش تخصصی در زمینه های 1) تونل، 2) حمل و نقل هوشمند و نگهداری هوشمند راه ها و 3) معرفی فناوری سنگ گیرها.
تاسیس و تشکیل انجمن حمل و نقل هوایی ایران:
به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی حمل و نقل هوایی کشور و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه حمل و نقل هوایی، مجوز تاسیس و تشکیل انجمن مذکور در مورخه 20/11/1386 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شد.
وظایف و فعالیتها:
– انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی با محققان و متخصصانی که به گونه ای با بخش حمل و نقل هوایی سر وکار دارند.
-همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح ها و برنامه های مربوط به موضوع فعالیت انجمن.
– ترغیب و تشویق پژوهشگران و مجریان و دست اندرکاران در بخش حمل و نقل کشور.
– ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی.
– برگزاری گردهمائی های علمی درسطح ملی، منطقه ای و بین المللی.
– انتشار کتب و نشریات علمی.
ماده (46) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران:
دولت مکلف است، به منظور برپاسازی نظام جامع پژوهشی و فناوری، اقدام های زیر را به انجام رساند:
بند (هـ): «افزایش یکنواخت سرمایه گذاری دولت در امر پژوهش و فناوری (موضوع ماموریت های مندرج در بند (ب)، به میزان حداقل دو درصد (2%) تولید ناخالص داخلی از محل اعتبارات عمومی دستگاه های اجرایی و … تا پایان برنامه چهارم، و سمت دهی سرمایه گذاری های فوق در جهت پژوهش های ماموریت گرا و تقاضا محور»
بند (و) تبصره(9) قانون بودجه سال 86 کل کشور:
در راستای تحقیق بند (هـ) ماده (46) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران:
«دستگاه های اجرایی موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند یک درصد (1%) و مجازند حداکثر تا چهار درصد (4%) از اعتبارات هزینه ای خود را به منظور انجام امور پژوهشی هزینه نمایند. دستگاه های مذکور فهرست کامل فعالیت های پژوهش و فناوری و توسعه علمی و فناوری در دست انجام خود را به شورای علوم، تحقیقات و فناوری اعلام نمایند. شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به ارزیابی آن در طول سال اقدام و نتیجه بررسی را به دستگاه اجرایی ذیربط و رئیس جمهور اعلام نماید.»