سازه های کششی
معماری
سیستم های کششی
سازه های کابلی
سازه های چادری
سازه های هوای فشرده
سازه هایی با فرم منحنی طنابی(ازفرم های فعال) در برابر بارهای وارده از شکل و ترکیبی استفاده می کنند که تنش های داخلی حاصله به صورت فشار و کشش داخلی باشد.
فرم در سازه های کششی
سازه های کابلی معلق
مقاومت کششی زیاد فولاد همراه با کارایی کشش ساده، باعث می شود که کابل فولادی به عنوان یک عنصر سازه ای ایده ال برای پوشش دهانه های بزرگ به کار رود.
کابل ها انعطاف پذیرند، زیرا قطر آنهادر مقابل طولشان خیلی کوچک است.انعطاف پذیری نمایانگر مقاومت خمشی محدود است، زیرا انعطاف پذیری از تنش های نامساوی حاصل از خمش جلوگیری می کند و بارهای کششی را به طور یکسان میان رشته های کابل تقسیم می کند. این کار موجب می شود رشته های کابل تا حد مجازشان تحت تاثیر تنش واقع گردند.
.
فاصله عمودی بین تکیه گاهها و پایین ترین نقطه در کابل افت می باشد.
نیروی مایل در کابل در محل تکیه گاه می تواند به صورت ترکیب دو نیرو در نظر گرفته شود:
1-یک نیروی عمودی که برابر نصف بار است.
2-یک کشش افقی درونی یا رانش
سازه هایی با یک انحنا
پل های معلق:
نمونه های اولیه این پل ها در چین ، هند و آمریکای جنوبی دیده شده است.نمونه ای موجود در هند که متشکل از طناب بافته شده ای از جنس بامبو است که دهانه ای به طول 200 متر را می پوشاند. مسافران از حلقه ای پایین رفته و از سمت مخالف آن خود را به سمت بالا می کشند. در نمونه های دیگر از دو طناب بلند به عنوان جان پناه استفاده شده است.
پل تاکومانرو:
این پل با طول دهانه 850 متری باریکترین سطح پل را که متشکل از دو خط ماشین رو و یک پیاده رو بود را نیز دارا بود. نسبت ارتفاع به دهانه این پل فقط 1:350 بود.این پل به علت حرکت متناسب با نیروهای باد به پل گالوپینگ گرتی ملقب شد. سرانجام نیز همین بادهای ملایم باعث به وجود آمدن پیچشی شدید در سطح پل شدند که این پیچش حرکت موجی در طول آن به وجود آورد و باعث از هم گسیختگی کابل های عمودی گردید و چون بار باقیمانده بر روی پل بیش از حد ظرفیت بود در نتیجه سطح بزرگی از دهانه مرکزی درون آب ریخت.آنچه که مهندسین در پیش بینی آن دچار اشتباه شدند ، لرزش آئرودینامیکی پل بود که باعث فروریختن آن شد.
(FORTH ROAD)پل فورث رود
(BURGO PAPER MILL)کارخانه کاغذسازی بورگو
(MINNEAPOLICE FEDERAL RESERVE BANK) فدرال ریزرو –مینا پولیس
مسیر بارگذاری و پیش بینی طرح گسترش الحاقی ساختمان
ترمینال دالاس:
سقف به وسیله یک ردیف از تیرهای اصلی بتنی با فواصل 12.2 متر از یکدیگر نگه داشته می شوند. این ساختمان شبیه به یک گهواره معلق در بین ستون های با فرم منحنی طنابی موازی از جنس کابل فولادی و پنل های پیش ساخته بتنی که بین آنها را پوشانده است می باشد. لبه بیرونی بام از بتن درجا است که به شکل یک تیر انتهایی برای نگهداری سه ستون از کابلهای بین تیرها طراحی شده است.تیرهای بتنی ستون های عظیم طره شده موربی هستند که در مقابل رانش داخلی کابل های معلق مقاومت می کنند . هر یک از 16 برج اصلی با ارتفاع بیشتر،20 تن وزن از جنس فولاد مسطح دارند.
فرودگاه بین المللی دنور
سازه هایی با کابل مضاعف
(UTICA AUDITO RIUM) سالن کنفرانس یوتیکا
سازه هایی با انحنای دو گانه
در این حالت از سازه های کابلی شبکه ای از کابل های معلق و تثبیت کننده وجود دارند که فرمی با انحنای مضاعف (فرم های آنتی کلاستیک) را نتیجه می دهد.
(RALEIGH ARENA) زمین ورزشی رالی
(YALEHOCKEY RINK)زمین بازی هاکی دانشگاه ییل
استادیوم المپیک مونیخ:
سیستم سازه ای سقف این استادیوم کابل مضاعف است که در ظاهر رفتاری مانند سازه های چادری دارد. سقف های کابلی یک بخش مرکزی برای مسابقات و یک فضای وسیع با ایجاد سایبان در محوطه را فرآهم می سازد. این ساختمان دارای سازه ای از پیش تنیده است که خصوصیات کابل های مضاعف برای مقاومت در برابر نیروی باد را نیز دارد و متشکل از کابل های فولادی با ضخامت های متفاوت است . شبکه عریض بام ترکیبی از این کابل هاست که در هر جهت با یک اتصال گیره ای در نقاط تقاطع به یکدیگر مهار شده اند.
تکیه گاه اصلی عمودی به وسیله دوازده ستون با لوله فولادی با ارتفاع متغیر تامین گردیده است. این ستون های عظیم در پشت جایگاه تماشاچیان به منظور ایجاد دید مناسب قرار گرفته اند. کابل های مهار به صورت قطری از بالای هر ستون به خط الراس های شبکه کابلی کشیده شده اند. شبکه کابلی از این خط الراس ها بر روی جایگاه از طریق مجموعه کابلی زنجیرواره که به جهت مخالف استادیوم در هر انتها متصل شده اند ، کشیده شده اند. در نتیجه، سایبانی روی جایگاه ایجاد می شود که به نظر می رسد بدون هیچ گونه تکیه گاه نمایانی شناور می باشد.
سقف زین اسبی کلگری
سازه های کابلی
در این سازه ها، سقف طره ای است که توسط کابل ها مهار شده است.
کارخانه ی پت سنتر، ریچارد راجرز
سیستم های تاسیساتی روی قسمت مرکزی ساختمان و قاب های معلق که از سازه اصلی ساختمان آویزان هستند, قرار گرفته اند.
هدف ایجاد حداکثر انعطاف پذیری در ارتباط داخلی و استفاده از فضاها , با تامین شبکه وسیع سازه ای از فضاهای آزاد بدون ستون
ایده اصلی طرح استفاده از ستون فقرات مرکزی به عرض 9 متر و ایجاد مجموعه ای از سازه های A شکل با نمای شیشه ای می باشد .
در سازه اصلی یک قاب فولادی مستطیل شکل که بعنوان پایه ای برای تیر A شکل لوله ای بلند عمل میکند , استفاده شده است .
این سیستم تکیه گاه عمودی اصلی برای کل ساختمان می باشد .
موزه ی رنو:
نورمن فاستر
پل هزاره: نورمن فاستر
پل آلامیلو؛ سانتیاگو کالاتراوا
این پل زیبا برای نمایشگاه جهانی اکسپو 1992 طراحی شده است .
نشاندهنده زیبایی و نیز ابداع و خلاقیت در طراحی سازه و معماری پل است.
بخش سواره رو این پل 200 متر که به وسیله کابل های قطری موازی که همه آنها از یک طرف به دکل بلند آویزان هستند, نگاه داشته می شود.
دکل با زاویه 58 درجه در جهت مخالف قرار گرفته اند. و نیاز به کابل های مهار کننده در طرف دیگر را برطرف می نماید .
ستون فقرات اصلی سطح پل یک تیر فولادی با مقطع شش ضلعی است.که به کابل های مهاری متصل شده است.
سطح پل که دارای سه خط ماشین رو در هرطرف می باشد در طرفین تیر اصلی به صورت طره ای اجرا شده است.
پل ترینیتی؛ سانتیاگو کالاتراوا