روسازی بتنی
Pavement Engineering
1
مدیریت نگهداری روسازی بتنی
Concrete paving & it´s application
SLIPFPORM PAVERS
1. History 2. Process engineering 3. Applications 4. Concrete pouring process 5. Wirtgen product range 6. Job-Reports
Topics
تاریخچه
فرآیند مهندسی روساری
کاربردها
مراحل بتن ریزی در روسازی بتنی
معرفی ماشین آلات روسازی کانال آبراه جدول زنی
مطالات موردی
2
next
1. History 2. Process engineering 3. Applications 4. Concrete pouring process 5. Wirtgen product range 6. Offer/order questionnaire 7. Job-Reports
3
روسازی راه
دکتر محمدرضا احدی
استادیار، عضو هیئت علمی
Pavement Engineering
www.drahadi.ir
info@drahadi.ir
4
کاربرد تجهیزات و ماشین آلات روسازی بتنی
Concrete paving & it´s application
SLIPFPORM PAVERS
1. History
1894 – First Concrete Road in USA
7
1906 – Bunzlau / Niederschlesien
1. History
8
1. History
North curve of Berlin’s former “AVUS” circuit
9
1. History
Slipform paver on rails
10
1. History
Slipform paver 1969 BAB 72, Zwickau – Chemnitz
11
next
1. History 2. Process engineering 3. Applications 4. Concrete pouring process 5. Wirtgen product range 6. Offer/order questionnaire 7. Job-Reports
12
Edge
strip
Concrete thickness 26 cm
Lateral dummy joint with dowel-bar
Dowel-bar spacing:
A
B
C
A, C = 50 cm
B = 25 cm
HGT = 15 cm
(hydraulically bound wearing course)
4
12 %
Two
Lanes
Edge
strip
Hard
shoulder
3,75
3,75
3,00
0,5
0,5
1,0
8,50
3,00
Road surfaces
FSS = 29-49 cm
(frost protection layer)
2,5 %
5,00
5,00
Tie-bar
Tie bar
Basic design of concrete road
2. Process engineering
13
اصول طراحی جاده های بتنی
درز ساختگی جانبی با استفاده از داول ها
میلگرد عرضی
لایه محافظ سرما
مسیر پوشش محدوده هیدرولیکی
ضخامت بتن
Concrete in general
2. Process engineering
14
Range of application
Pavements (motorways, roads and paths) روسازی ها(بزرگراه،جاده ها ومسیرها)
Airports (runways)
Railway lines / ICE
Port construction / Canal construction
Industrial areas
Concrete
2. Process engineering
15
دامنه ی کاربرد
فرودگاه ها(باند )
خطوط راه آهن
ساخت و ساز کانال و بندر
مناطق صنعتی
Concrete surfaces are more resistant to higher temperatures
Concrete surfaces, when paved correctly have a life- expectancy of approx. 35 years
The brightness and tyre grip of concrete have a positive effect on traffic safety
Advantages of concrete surfaces
Effective stress distribution
Resistant to deformations; even during extensive wheel tracking
Resistant to high and low temperatures
High tyre grip, even shortly after paving
High safety rate
Concrete in general
2. Process engineering
16
-سطوح بتنی مقاومت بیشتری در دماهای بالا دارند
-روسازی های بتنی اگر به صورت صحیح اجرا شوند حدود 35 سال عمر می کنند
چسبندگی لاستیک ها در روسازی بتنی بر امنیت عبور و مرور اثر مثبت دارد
مزایای سطوح بتنی
-تاثیر بر توزیع تنش
-مقاومت در برابر تغییر شکل ،حتی در طی عبور گسترده چرخ ها
-مقاومت در برابر دماهای پایین و بالا
-چسبندگی مناسب چرخ ها ، حتی بعد از اجرای روسازی
-میزان امنیت بالا
Comparison Concrete / Asphalt
CONCRETE
Longer life-expectancy; maintenance-free
Generally designed for approx. 35 years
Maintenance-free after professional paving of good materials
Improved tyre grip
ASPHALT
Faster paving
Faster re-opened for traffic
(concrete re-opened for traffic after approx. 28 days)
2. Process engineering
17
مقایسه آسفالت و بتن
-انتظار عمر بیشتر روسازی،بدون نیاز به نگهداری
عموما برای عمر 35 سال طراحی می شود
بدون نیاز به نگهداری پس از اجرای روسازی به صورت حرفه ای با مصالح مناسب
بهبود چسبندگی تایر ها
اجرای سریعتر روسازی
بازگشایی سریعتر مسیر برای عبور ترافیک
(روسازی بتنی پس از 28 روز بازگشایی می گردد)
Cost comparison Concrete / Asphalt
CONCRETE
Lifespan: approx. 25-40 years
lower or no maintenance costs within the first 15-20 years
Lower user costs due to less construction work
ASPHALT
Lifespan: 11-16 years
Higher user costs
Higehr maintenance cost
Maintenance required in shorter intervalls
2. Process engineering
18
مقایسه آسفالت و بتن
طول عمر: حدودا 25 تا 40 سال
عدم وجود یا هزینه های پایین نگهداری در 15 تا 20 سال اول
هزینه های کمتر کاربران به خاطر میزان کمتر عملیات ساخت
طول عمر 11 تا 16 سال
هزینه های بیشتر کاربران
هزینه های نگهداری بیشتر
نیاز به انجام تعمیر و نگهداری در فواصل کوتاه تر
2. Process engineering
Basic design of concrete road
19
درز طولی
میلگرد عرضی
درز ساختگی جانبی
داول بار ها
Lateral dummy joint
Demands on joints
Longitudinal joint
A road surface is divided into individual slabs
laterally by lateral dummy joints
longitudinally by longitudinal dummy or pressed joints.
2. Process engineering
20
الزامات در درز ها
سطح یک جاده به تکه های مختلف دال تقسیم می گردد
به صورت جانبی با درزهای ساختگی جانبی
به صورت طولی با درز های فشرده یا ساختگی طولی
2. Protection inlay
(if necessary)
1. Dowel bar
3. Re-cut
4. compound on pre-coating
5. Crack up
2. Process engineering
Lateral dummy joint / standard design
21
درز ساختگی جانبی /طراحی استاندارد
داول بار
لایه ی محافظ در صورت نیاز
برش ثانویه
ترکیب با پوشش اولیه
ترک امتداد درز
2. Dowel-bar
1. Bushing
3. Cavity joint
5. compound
4. filling
1.
2.
3.
4.
5.
2. Process engineering
Cavity joint
22
غلاف گذاری
داول بار
درز حفره ای
درز حفره ای
ترکیب شدن
پر کردن درز
2. Process engineering
Cavity joint
23
next
1. History 2. Process engineering 3. Applications 4. Concrete pouring process 5. Wirtgen product range 6. Offer/order questionnaire 7. Job-Reports
24
Main roads
Motorways
Bicycle paths
Agricultural roads
Wheel tracks
Surface paving
3. Applications
25
روسازی راه
جاده های اصلی
بزرگراه ها
مسیر های دوچرخه رو
جاده های روستایی
مسیرهای ماشین رو
Paving railway beds
3. Applications
Slab track
26
اجرای مسیر به صورت دال
Gutter profiles
Kerbstones
Crash guidance barriers
Channel profiles
Offset (monolithic moulds)
3. Applications
27
اجرا به صورت افست(انحرافی)(با قالب های یکپارچه)
پروفیل جوی
جداول
موانع هدایت برخورد( نیوجرسی)
پروفیل کانال ها
Runways
Plane parking apron
Taxiways
Airports
3. Applications
28
فرودگاه ها
باند ها
محل پارکنگ هواپیماها
مسیر تاکسی رو
Channel construction
3. Applications
29
ساخت کانال
next
1. History 2. Process engineering 3. Applications 4. Concrete pouring process 5. Wirtgen product range 6. Offer/order questionnaire 7. Job-Reports
30
Offset
Inset
Road line
Application possibilities
4. Concrete pouring process
31
کاربرد ها
اجرا در گوشه
به صورت ریزشی
اجرای جاده
Functionality offset concrete paving
4. Concrete pouring process
32
Functionality inset concrete paving
4. Concrete pouring process
33
Offset / Inset
Offset Slipforming monolithic profiles is usually more economically efficient than using pre-fabricated parts.
Inset Concrete pavements fully comply with all expectations in terms of bearing capacity,
robustness and service life.
4. Concrete pouring process
34
اجرای جانبی/ ریزشی
اجرای پروفیل با استفاده ازقالب های لرزنده ی یکپارچه معمولا از لحاظ اقتصادی کارامدتر از استفاده از قطعات پیش ساخته است
روسازی های بتنی به طور کامل با تمامی جنبه ها مانند ظرفیت باربری ،استحکام و طول عمر سرویس دهی منطبق هستند.
A) Concrete delivery
B) Spreading the concrete
C) Machine movement
D) Compaction (metering gate)
E) Compaction (inner vibrators)
F) Forming the concrete
G) Dowel-bar insertion
H) Tie-bar insertion
I) Side tie-bar insertion
J) Oscillating beam
K) Longitudinal smoother
L) Re-work
M) Joint cutting
4. Concrete paving process / Inset
Concrete paving process / Inset
A
B
C
35
فرایند اجرای روسازی بتنی
تحویل دادن بتن
پخش کردن بتن
شروع به حرکت ماشین
تراکم (دروازه های اندازه گیری)
ترکم (ویبره ی داخلی)
قالب دهی بتن(شکل دهی)
نصب داول بارها
قراردادن میلگرد عرضی
قراردادن میلگرد عرضی کناری
تیر نوسانی
ماله کشی طولی
انجام دوباره عملیات
ایجاد درز با برش
4. Concrete pouring process / Inset
Relatively dry concrete
Delivery generally via tipper truck or mixer truck (small amounts)
Feeding concrete via a side feeder
A ) Concrete supply logistics
36
تجهیزات تهیه بتن
بتن نسبتا خشک
تحویل عموما از طریق کامیون تخلیه کننده و یا تراک میکسر (مقادیرکم) صورت می گیرد
رساندن بتن از طریق تغذیه کننده های کناری
Spreading via Spreader plough
Low wear
Height adjustment
Control via joystick
Spreading via auger
Fixed distribution height
4. Concrete pouring process / Inset
B ) Spreading the concrete
37
پخش بتن
پخش به وسیله تیغه های برف روب
-پوشش کمتر
-قدرت تنظیم زیاد
-قابل کنترل با ژواستیک
پخش به وسیله ی ماردون ها( مته شکل)
توزیع با ارتفاع ثابت
Set machine height and travel direction
Tip concrete in front of compaction compartment
Raise metering gate and move machine forwards until all inner vibrators are submerged in concrete
Start the vibrators. Concrete is distributed inside compaction compartment
Function of vibrators: compaction by removing air voids
4. Concrete pouring process / Inset
C ) Operating the machine
38
نحوه کار با دستگاه
تنظیم ارتفاع ماشین و جهت حرکت
تخلیه بتن در جلوی محفظه تراکم
بالا آوردن دریچه های اندازه گیری و حرکت رو به جلوی ماشین به صورتی که تمامی ویبراتورهای داخلی در بتن غوطه ور شوند
شروع به کار ویبراتورها. بتن درون محفظه تراکم توزیع می شود.
عملکرد ویبراتورها : تراکم به وسیله حذف حفره های هوا
Metering gate
4. Concrete pouring process / Inset
D ) Compaction (metering gate)
The metering gate determines the concrete
height inside the compaction compartment
Too high: – Problems with compaction (removal of all air voids not possible).
Problems with surface levelling. Too low: – Problems with surface finish. Poor surface texture.
39
تراکم (دریچه تنظیم)
دریچه ی تنظیم ارتفاع بتن را درون محفظه ی تراکم تعیین می کند
ارتفاع خیلی زیاد:وجود مشکل با تراکم
(حذف تمامی حفرات هوا ممکن نیست) مشکلات با تسطیح سطوح
ارتفاع خیلی کم: مشکلات با پرداخت نهایی سطح
بافت ضعیف سطح
Electric vibrators
Hydraulic vibrators
4. Concrete pouring process / Inset
E ) Compaction (inner vibrators)
View of vibrators and metering gate
Inner vibrators are applied to compact the concrete.
Vibrators: Various designs and types
Vibrator
Concrete
40
تراکم(ویبراتورهای داخلی)
ویبراتورهای داخلی عمل تراکم بتن را انجام می دهند
ویبراتورها دارای طراحی ها و نوع های مختلف هستند
4. Einbauprozesse / Inset
E ) Compaction (inner vibrators)
Vibrator straight
(electrical)
Vibrator bent Ø 66 cm (electrical)
Vibrator bent Ø 76
(electrical)
T-vibrator
(electrical)
Applications
Offset application
(SP 250/SP500)
Road pavement
(All slipform pavers)
Road pavement
(All slipform pavers)
Compaction 2. layer
(SP 1500/SP 1600)
41
کاربرد جانبی
روسازی راه
(تمامی روساز های قالب لغزنده)
روسازی راه
(تمامی روساز های قالب لغزنده)
تراکم دو لایه
4. Concrete pouring process / Inset
F ) Shaping concrete (mouldboard)
Paving mouldboard:
Function: Determines the height and smoothness of the concrete surface.
The mouldboard is affixed rigidly, therefore it becomes a part of the machine chassis. The concrete paving height is controlled via the machine height (hydraulic height columns). (Example: guide wire; 3-D control, etc.)
42
شکل دهی بتن( قسمت قالب)
قسمت قالب روساز
کارکرد:تعیین ارتفاع و صاف بودن سطح بتن
قسمت قالب به صورت صلب متصل شده است بنابراین قسمتی از شاسی ماشین به حساب می آید.
ارتفاع روسازی بتنی به وسیله ی ارتفاع ماشین کنترل می شود.(ارتفاع پایه های هیدرولیکی)
Important when using dowel-bar inserters:
Optimum concrete composition is necessary together with the advance speed so that correct compaction and dowel-bar positioning is ensured.
4. Concrete pouring process / Inset
G ) Dowel-bar inserter
43
دستگاه نصب داول بار
در هنگام استفاده از داول بارها مهم است که بدانید
ترکیب بهینه بتن همراه با هم با سرعت پیشروی لازم است
به طوری که تراکم صحیح و جایگذاری داول بارها تضمین شده باشد.
The dowel-bar holds the slabs together so that height differences or displacements will not occur.
Dowel-bars are generally inserted (vibrated in) after every 5 metres.
Dowel-bars are smooth so that longitudinal displacement of concrete slabs can occur.
Dowel-bars are coated to prevent them from sticking to the concrete.
4. Concrete pouring process / Inset
G ) Dowel-bar inserter
44
دستگاه نصب داول بار
داول بارها ، دال های بتنی را در کنار هم نگه داشته به خاطر همین اختلاف ارتفاع و جا به جایی رخ نمی دهد
داول بارها معمولا در هر 5 متر قرار داده می شوند
داول بارها صاف هستند به این دلیل جا به جایی طولی در دال های بتنی می تواند اتفاق بیفتد
داول بارها برای جلوگیری از چسبیدن به بتن روکش دار می شوند
4. Concrete pouring process / Inset
G ) Dowel-bar inserter
In general, the dowel- bar configuration is stipulated in the bid invitation documents Dowel-bar insertion is usually actuated manually by machine operator according to determined markings.
45
در کل پیکربندی داول بارها باید در اسناد دعوت به مناقصه تصریح گردد
قراردادن داول بارها توسط اپراتور دستگاه در فواصل تعیین شده معمولا با دست صورت می پذیرد
2. Process engineering
Tie-bars prevent the concrete slabs from drifting
apart along the longitudinal joint.
The joint gap must not become wider
Tie-bars: ribbed, profiled.
Tie-bars must be firmly connected to the concrete.
Tie-bar inserter is used together with dowel-bar inserter. (for widths exceeding 5 m; paving numerous lanes in one machine pass)
Tie-bar inserter is affixed to the dowel-bar inserter.
If a dowel-bar inserter is not available, the tie-bar inserter is affixed to the mould.
H ) Tie-bar inserter
46
دستگاه نصب میلگردهای فرعی
میلگردهای فرعی از جمع شدگی دال بتنی در امتداد درز طولی جلوگیری می کنند
شکاف درز نباید عریض تر شود
میلگرد عرضی: آجدار و پروفیله
میلگرد عرضی باید به صورت محکم به بتن متصل شود
دستگاه نصب میلگرد فرعی و داول بارها توامان استفاده می گردند( برای عرضهای بیشتر از 5 متر، خطوط متعدد روسازی شده در یک بار عبور ماشین)
دستگاه نصب میلگرد فرعی به دستگاه نصب داول بار متصل می گردد
اگر دستگاه نصب داول بار وجود نداشت دستگاه نصب میلگرد فرعی به قالب متصل می گردد.
4. Concrete pouring process / Inset
H ) Tie-bar inserter
The tie-bar inserter functions automatically (central unit)
The spacing is shown in the display
Spacing is sensed via measuring wheel
Settings
Distance of 1st tie-bar to dowel-bar
2nd tie-bar distance
Quantity of tie-bars to be inserted
(tie-bar inserter is reset to zero after ever dowel-bar is inserted)
Distance sensing (impulse wheel)
47
دستگاه نصب میلگرد فرعی به صورت اتوماتیک کار می کند
فاصله بندی در نمایشگر نشان داده می شود
فاصله بندی از طریق چرخ های اندازه گیری فهمیده می شود.
تنظیمات
اندازه ی فاصله اولین میلگرد فرعی به داول بار
فاصله دومین میلگرد عرضی
کمیت میلگردهای فرعی نصب شده
(دستگاه نصب میلگرد فرعی پس از هر بار نصب داول بار دوباره تنظیم به صفر می شود)
4. Concrete pouring process / Inset
I ) Side tie-bar inserter
The tie-bar must be firmly connected to the concrete
The tie-bar is loaded by hand
Insertion operation is actuated manually
The side mould has a slot
Tie-bar inserter does not remain stationary when inserting
Extremely fast operation (hydraulic)
48
دستگاه نصب میلگرد فرعی کناری
میلگرد فرعی باید به صورت محکم به بتن متصل شود
میلگرد فرعی توسط دست حمل می شود
عملیات نصب به صورت دستی است (اتوماتیک نیست)
قالب کناری دارای شکاف است
دستگاه نصب هنگام کار نباید ساکن باشد
عملیات فوق سریع است ( اگر هیدرولیکی انجام شود)
4. Concrete pouring process / Inset
G ) Dowel-bar inserter / Side dowel-bar inserter
Important questions to customers:
Dowel-bars required:
yes/no
Diameter of dowel-bars
(frequently 25 mm; airports 32 mm)
Large variety: 25, 28, 32, 36, 42 mm
Distance to edge
Distance between dowel- bars
49
سوالات مهم خریداران
داول بار مورد نیاز هست یا خیر
قطر داول بارها
اکثرا 25 و فرودگاه ها 32 میلیمتر
ساز های موجود در بازار
فاصله از گوشه
فاصله میان داول بارها
4. Concrete pouring process / Inset
I ) Side tie-bar/Side dowel bar
Tie-bars prevent the concrete slabs from drifting apart along the longitudinal joint.
50
میلگردهای فرعی از جمع شدگی بتن در امتداد ذرز طولی جلوگیری می کنند
4. Concrete pouring process / Inset
J ) Oscillating beam
Must be used together with dowel-bar inserter to smoothen (restore) the concrete surface after dowel-bar insertion.
Function: smoothens the surface.
Achieves a good surface texture; particularly with dry concrete.
Oscillating movement over total paving width.
51
تیر نوسانی
باید با دستگاه نصب داول بار برای صاف کردن سطح بتن بعد از نصب داول بار استفاده شود
کاربرد: صاف کردن سطح
دستیابی به بافت مناسب برای روسازی: به خصوص با بتن خشک
حرکان نوسانی در عرض کلی روسازی
4. Concrete pouring process / Inset
K ) Longitudinal smoother
Function: Improves driving comfort on finished concrete surface.
Final process of surface treatment.
Metal beam length is generally 3 – 4 m long.
The smoother skims over the concrete surface.
52
ماله کشی طولی
بهبود راحتی برای رانندگی بر سطح نهایی بتن
فرایند نهایی از پرداخت سطح
تیر فلزی معمولا سه تا 4 متر طول دارد
ماله به صورت سطحی با سطح بتنی در ارتباط است
Across the road axis
Surface structure will substantially increase tyre grip
Disadvantage: increased tyre noise when driving along road.
Applications: mainly on airports, trunk roads
4. Concrete pouring process / Inset
L ) Further processing – brushing
53
فرایندهای بعدی- بورس کشی
در کل محور جاده
ساختار سطح به طور قابل ملاحظه ای افزایش چسبندگی لاستیک ها را ایجاد می کند
عیب: افزایش سر و صدا ها در حین رانندگی
کاربرد: در فرودگاه ها
L ) Further processing – spraying
Curing: protection against surface drying out
(usually chemical substance; evaporation protection)
4. Concrete pouring process / Inset
54
فرایندهای بعدی- آب پاشی
عمل آوری: محافظت در برابر خشک شدگی سطح
معمولا با مواد شیمیایی
محافظت با بخار
L ) Further processing – exposed aggregate
1. Apply retarding agent
2. Next working day: apply broom finish on pavement
3. Curing
4. Finished exposed aggregate concrete surface
1
2
3
4
4. Concrete pouring process / Inset
55
فرایندهای بعدی- نمای سنگدانه ای
استفاده از عامل جدا کننده
روز کاری بعد: به کارگیری جارو بر سطح نهایی روسازی
عمل آوری
نمای سنگدانه ای نهایی سطح بتنی
L ) Further processing – jute cloth
4. Concrete pouring process / Inset
56
فرایندهای بعدی- پارچه های کنفی
M ) Join cutting
Cut joints relatively soon after paving so that concrete will not crack uncontrolled
Generally 5-6 hours after paving
Depending on ambient temperature; cement type
Then clean the joints
Filling joints: a) rolling in profiles
b) poured filling
4. Concrete pouring process / Inset
57
برش درزها
برش درزها باید به نسبت کمی بعد از اجرای روسازی انجام گیرد زیرا بتن ترک کنترل نشده ای ندارد
معمولا 6-5 ساعت پس از اجرای روسازی
انتخاب نوع سیمان با توجه به دمای محیط
پاکسازی درزها
پرکزدن درز ها
غلتک زنی پروفیل ها
پر کردن
Joint cutter blade
Longitudinal joint cutter
4. Concrete pouring process / Inset
58
Tapering the joint edge
4. Concrete pouring process / Inset
59
Filling the joint
4. Concrete pouring process / Inset
60
Finished road surface
4. Concrete pouring process / Inset
61
Application technology – Reinforcement (continuous)
4. Concrete pouring process / Inset
62
Application technology – Reinforcement (continuous)
4. Concrete pouring process / Inset
63
Filler lane
4. Concrete pouring process / Inset
64
Filler lane
4. Concrete pouring process / Inset
65
5. Concrete pouring process / Offset
a) Concrete delivery
b) Concrete feeding
c) Machine movement
d) Compaction / concrete moulding
e) Reinforcement (when necessary)
f) Further processing
g) Cutting (when necessary)
Concrete pouring process – Offset
66
تحویل بتن
تغذیه با بتن
حرکت ماشین
تراکم/ قالب دهی بتن
میلگرد گذاری
فرایند های تکمیلی
برش
Concrete delivery when producing offset profiles generally via concrete mixer truck.
Concrete delivery
5. Concrete pouring process / Offset
67
در اجرا به صورت آفست معمولا از تراک میکسر برای تحویل بتن استفاده می شود
The concrete must be fed into the mould during offset paving.
Various methods can be applied:
Screw conveyor
Belt conveyor of various lengths
Feed via belt conveyor
Concrete feeding
Feed via screw conveyor
5. Concrete pouring process / Offset
68
قالب ها باید در طی عملیات آفست با بتن تغذیه شوند
روش های مختلفی را می توان به کار برد
نوار نفاله ی دورپیج
نوارنقاله تسمه ای با طول های مختلف
Wire-ropes are frequently moulded into crash barriers as reinforcement.
Slots in the front wall of the mould and wire-rope guides ensure a continuous process.
SP 500 – Including wire-ropes as reinforcement
SP 500 – Continuous reinforcement of crash barrier
Reinforcement
5. Concrete pouring process / Offset
69
کابل های رشته ای معمولا درون نیوجرسی ها به عنوان مسلح کننده قالب بندی می شوند
شکاف ها در جلوی دیواره ی قالب و کابل های رشته ای یک فرایند پیوسته را تضمین می کند.
next
1. History 2. Process engineering 3. Construction of concrete roads 3. Applications 5. Concrete pouring process 6. Wirtgen product range 7. Offer/order questionnaire 7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
70
SP 150
SP 250
SP 500 Vario
SP 850 Vario
SP 1500
Side feeder ISF
Texture curing machines TCM
SP 500
SP 850
SP 1200
SP 1500 L
SP 1600
6. Wirtgen product range
A comprehensive product portfolio for all applications
71
Output: (kW/ PS)
Engine speed: (min-1)
Displacement: (cm³)
Paving speed: (m/min)
Travelling speed: (m/min)
min. paving width: (mm)
max. paving width: (mm)
max. paving thickness: (mm)
max. paving width Offset (mm):
max. paving height Offset (mm):
74/101
2.300
4.485
0-7
0-20
1.000
3.500
300
1.800/2.500
1.300/1.800
SP 250
3/4 crawlers
SP 500
3/4 crawlers
SP 500
Vario
131/178
2.100
6.057
0-5
0-17
2.000
4.250/6.000
400
3.000
1.900
131/176
2.100
6.057
0-5
0-17
2.000
6.000
400
Selection criteria for machine size
SP 850
187/254
2.100
7.200
0-6
0-29
2.500
10.000
450
SP 150
3 crawlers
60/82
2.500
3.100
0,5-10
0-20
1.500
300
1.500
900
6. Wirtgen product range
72
SP 1500 L
272/370
2.100
10.300
0-5
0-19
5.000
15.250
450
SP 1600
317/431
2.100
12.000
0-5
0-20
5.000
16.000
450
Selection criteria for machine size
SP 1500
SP 1200
187/254
2.100
7.200
0-6
0-20
3.000
8.500
450
SP 850
Vario
224/305
2.100
8.300
0-6
0-29
3.500
12.000
450
272/370
2.100
10.300
0-5
0-19
5.000
15.250
450
Output: (kW/ PS)
Engine speed: (min-1)
Displacement: (cm³)
Paving speed: (m/min)
Travelling speed: (m/min)
min. paving width: (mm)
max. paving width: (mm)
max. paving thickness: (mm)
6. Wirtgen product range
73
Smallest Wirtgen Slipform paver
The offset mould can be mounted on the left
or on the right side of the paver.
Simple transportation
SP 150
6. Wirtgen product range
74
کوچکترین ماشین روسازی قالب لغزنده شرکت ویرتگن
قالب آفست می تواند هم در چپ و هم در راست واقع شود
جا به جایی راحت
SP 250 (3/4 crawlers)
Machine mainly used for offset paving
Its minimum configuration makes it ideal
for kerbstones, crash barriers, etc.
Extremely versatile machine with
configuration variations of crawler units
enables it to be adapted to virtually all
construction sites
Can also be used for road surfaces up to
2.5 m width, but without tie-bars / dowel-
bars and without lateral or longitudinal
smoothing; therefore for service roads and
cycle paths, etc. (low traffic loads)
Simple transportation
6. Wirtgen product range
75
مورد استفاده در عملیات آفست
مناسب برای جدول زنی و ساخت نیوجرسی
دستگاهی همه کاره با قابلیت تغییر در قسمت خزنده و قابلت تغییر با سایت
برای جاده ها با عرض تا 2/5 متر و روسازی بدون داول بار و میلگرد عرضی
جا به جایی راحت
SP 500 (3/4 crawlers)
Extremely versatile machine
For road surfaces up to 6 m width and
highest demands (machine can be
equipped with tie-bar / dowel-bar inserters
as well as oscillating beam and longitudinal
smoother) and is suitable for all offset
paving applications
Machine can be equipped 3 or 4 crawler
units just like the SP 250
Machine is therefore multi-purpose link
between pedigree offset and road surface
pavers
Simple transportation
6. Wirtgen product range
76
SP 850
A pure road surface paver
For paving widths up to 9 m
Has all features of the SP 500: plough, auger,
tie-bar / dowel-bar inserters, oscillating beam
and longitudinal smoother
6. Wirtgen product range
77
برای روسازی تا عرض 9 متر
تیغه ای ، ماردونی ، نصب کننده داول بار و میلگرد فرعی، تیر نوسان دارو ماله ی طولی
next
1. History 2. Process engineering 3. Applications 4. Concrete pouring process 5. Wirtgen product range 6. Offer/order questionnaire 7. Job-Reports
78
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
Construction site : Military airbase at
Spangdahlem, Germany
Applied machines:
• SP 1500 L / 2 crawlers with dowel-bar inserter
(lower layer)
• SP 1500 / 4 crawlers (upper layer)
• TCM 1600 for brushing and post-treatment
(vaporising protection)
Surface area: approx. 300,000 m2
Method: 2 layers paved via rigid mould
Thickness: lower layer 24 cm
upper layer 8 cm
Complete tie-bar and dowel-bar insertions
(25 x 500 mm)
Construction site: Military airbase at Spangdahlem
79
پروژه ای اجر شده ی پایگاه نظامی در آلمان
Concrete mixing plant 240 m³/hour
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
80
Nässen der HGT vor Einbau von Beton
Moistening the hydraulic bound base course prior to paving
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
81
Dowel-bars placed on baskets
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
82
Delivering the concrete
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
83
Rough spreading of concrete via excavator
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
84
Dowel-bars on baskets covered by concrete
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
85
Spreader plough (lower layer paver)
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
86
Delivery of dowel-bar pack
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
87
Feeding dowel-bars into magazine (DBI)
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
88
Dowel-bar inserter with automatic feed (dowel-bar at waiting position)
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
89
Dowel-bars vibrated in
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
90
Upper layer concrete transfer
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
91
Upper layer concrete feed
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
92
View of upper layer spreader plough;
dowel-bar vibrated in by lower layer paver
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
93
Horizontal vibrators / compaction compartment of upper layer paver
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
94
Surface behind the oscillating beam
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
95
Detail of longitudinal smoother
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
96
Longitudinal smoother texture
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
97
Cut lateral joint
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
98
Monitoring concrete quality (air cavity content)
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
99
TCM 1600
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
100
Spraying as post-treatment
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
101
Detail of brush
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
102
Finished concrete surface
7. Job-Report – Military airbase at Spangdahlem
103
Construction site : Belgium, curbstone 1/10
Applied machine: SP 150 / 3 crawlers
Method: 2 layers Fondation: 600 mm width /
200 mm thickness
Curbstone: 500 mm width
Paving speed: approx. 6 m/min
Slump: 2-3 cm (curbstone)
Construction site: SP 150 / Curbstone, Belgium
7. Job-Report – Curbstone, Belgium
104
Fondation 600 mm width
Curbstone 500 mm width
Construction site: SP 150 / Curbstone, Belgium
7. Job-Report – Curbstone, Belgium
105
First step: Fondation width (600 mm)
Fondation
Construction site: SP 150 / Curbstone, Belgium
7. Job-Report – Curbstone, Belgium
106
Paving speed approx. 5.7 – 6 m /min
Wire at intervals of 5 – 7 m. In bends at intervals of 0.5 – 1 m, depending on radius.
Construction site: SP 150 / Curbstone, Belgium
7. Job-Report – Curbstone, Belgium
107
A bent pipe is used in lieu of wire in case of tight radii.
Concrete type: B 35
Machine equipped with 2 straight hydraulic vibrators.
Construction site: SP 150 / Curbstone, Belgium
7. Job-Report – Curbstone, Belgium
108
Construction site: complete removal
Height of completed curb: 280 mm
Construction site: SP 150 / Curbstone, Belgium
7. Job-Report – Curbstone, Belgium
109
Advantage of hydraulic side headers: The slipforming chamber is sealed to the sides, so that hardly any material leaks out even on irregular ground.
This construction site (residential area) was characterized by many bends. A bend radius of approx. 12-13 m is shown on this image.
Construction site: SP 150 / Curbstone, Belgium
7. Job-Report – Curbstone, Belgium
110
View of the completed curb with many courtyard entrances, as shown on this image.
Construction site: SP 150 / Curbstone, Belgium
7. Job-Report – Curbstone, Belgium
Construction site : Belgium, water gully
Applied machine: SP 150 / 3 crawlers
Method: 2 layers Fondation: 750 mm width /
200 mm thickness
Water gully: 750 mm width
Paving speed: approx. 3-4 m/min
Slump: 2-3 cm
Construction site: SP 150 / Water gully, Belgium
7. Job-Report – Water gully, Belgium
112
Construction site: SP 150 / Water gully, Belgium
Water gully 750 mm width
Fondation 750 mm width
7. Job-Report – Water gully, Belgium
113
Completed water gully.
Construction site: SP 150 / Water gully, Belgium
7. Job-Report – Water gully, Belgium
114
1-ماشین آلات ساخت بتن 2-ماشین آلات حمل بتن 3-ماشین آلات بتن ریزی ونگهداری 4-ماشین آلات روسازی 5-ماشین آلات جدول گذاری و آبراه
115
ماشین آلات روسازی Slipform paving
116
ماشین این سیستم (slipform pavar) بتن روکش راه را پخش، متراکم، ویبره و فینیش می کند.
بتن ریخته شده قادر به تحمل وزن خود بوده وشکل خود را از دست نمی دهد. این ماشین طوری طراحی شده که مزاحم آرماتور نبوده و آرماتور بندی خیلی قبل از بتن ریزی انجام می شود.
117
118
119
120
121
122
سرعت
به طور متوسط دال روکش راه به عرض 8 متروضخامت 25 سانتی متر را با سرعتی در حدود 6m/min انجام میدهند.
123
124
125
126
127
ماشین آلات جدول گذاری
128
بتن ریزی در برآمدگی کنار جاده –جوی و پیاده رو
129
بسیاری از انواع این ماشینها، هم شیب بندی زیر روکش را تصحیح می کنند و هم بتن جوی و لبه راه را می ریزند. متوسط تولید اینگونه ماشینها 2500 فوت (750متر) لبه راه و جوی در طول روز می باشد.
130
GOMACO-GT3600
131
132
GOMACO-GT3400
133
134
ماشین آلات ایجاد آبراه
135
136
137
138
139
ماشین آلات احداث کانال آب
140
141
142
143
144
145
146
147
148