روابط عمومی شبکه اجتماعی
(کاربرد شبکههای اجتماعی در
روابط عمومی الکترونیک)
فهرست مطالب
مقدمه
شبکه های اجتماعی و الزامات
مهمترین تفاوت داشتن یک صفحه اختصاصی در شبکه های اجتماعی و داشتن یک وب سایت کامل در چیست؟
بهرهمندی از شبکههای اجتماعی برای منافع سازمانی
آسیب شناسی در شبکه های اجتماعی روابط عمومی
پیشنهاد
روابط عمومی به عنوان شبکه اجتماعی
چرا روابط عمومی را شبکه اجتماعی می نامیم
ضرورت های تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی
یک پیشنهاد
الگوی عمل
منابع
مقدمه : دهکده جهانی من تبدیل به یک جهان پهناور و بی مرز شده است. تنها در دقیقه ای می توان آنچه که دوست داریم را با دنیایی نامحدود به اشتراک بگذاریم. با ورود اینترنت به بخش های مختلف زندگی انسان ها، و گسترش ابزارهای ارتباطی از طریق شبکه جهانی، شکل تازه ای از روابط اجتماعی بدست آمد. شبکه های اجتماعی ایده ای بود که می توانست تمامی ابزارهای رسانه ای را در بسته ای سهل الوصول و کاربرپسند در اختیار افراد قرار دهد. شکل ارایه اطلاعات خلاقانه، بصری و نامحدود خواهد بود. این شکل نوین اینترنت به بخشی از عادت های روزانه ما تبدیل شد.
واژههای کلیدی:
روابط عمومی، اینترنت، رسانه اجتماعی، اشتراکگذاری.
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
شبکه های اجتماعی و الزامات : شبکه های اجتماعی ترکیبی از امکانات وب سایتها، وبلاگ ها، مولتی مدیا و … می باشند. موضوعات تشکیل شبکه های اجتماعی ، از نام آن مشخص است. هرچه که در زندگی انسان ها و اتفاقات پیرامون ما وجود خواهد داشت، و علاقمندانی نیز دارد، موضوع تشکیل یک شبکه اجتماعی می شود.شبکه های اجتماعی می تواند به صورت عمومی و یا تخصصی تشکیل شود.
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
مهمترین تفاوت داشتن یک صفحه اختصاصی در شبکه های اجتماعی و داشتن یک وب سایت کامل در چیست؟ در شبکه های اجتماعی، به محض انتشار اطلاعات میلیون ها مشترک شما می توانند از محتوای آن در صفحه خود مطلع شوند و این در حالی است که با وجود حجم زیاد اطلاعات، هیچ اجباری برای یک کاربر وجود ندارد که یادداشت های مدیر روابط عمومی را بر روی سایت یا وبلاگ او دنبال کند. علاوه بر این، شبکه های اجتماعی، نوعی تازه از روابط را ایجاد می کند که صمیمت و سادگی مشخصه اصلی آن است. بنابراین دوستان و هواداران خود را از این طریق همراهی می کنید. دیگر دلایل اهمیت و استفاده از شبکه های اجتماعی : 1- ایجاد فضایی برای گفتگو و تعامل بی واسطه 2- جلب توجه افکار عمومی نسبت به موضوعات مطرح شده از سوی شما 3- دریافت ایده های نو
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
بهرهمندی از شبکههای اجتماعی برای منافع سازمانی شبکه های اجتماعی نوعی استراتژی برای روابط عمومی محسوب می شود استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر facebook،twitter, linkdin می تواند مکمل برنامه های کل روابط عمومی باشد ولی نباید جایگزین تکنیک های خوب روابط عمومی شود. کم هزینه بودن و رایگان بودن بخشی از خدمات این شبکه ها در انتشار سریع اخبار و اطلاعات و تبلیغات خود دلیل دیگری برتری شبکه های مجازی است . شبکه های مجازی، سرعت انتشار اطلاعات را بالا می برد.
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
بر میزان بازدیدکنندگان و دریافت کنندگان اطلاعات شما می افزاید و گروه های علاقمند به شما تشکیل خواهند شد که خود یک ابزار تبلیغی رایگان و بسیار ارزشمند است. اما : نمی توان از بخشی از آن جامعه که عضو شبکه های اجتماعی ما نیستند و به نظر آنها نیازمندیم بی تفاوت بود.
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
آسیب شناسی در شبکه های اجتماعی روابط عمومی: استفاده صرف از خدمات شبکه های اجتماعی ممکن است جدی ترین آسیب را به روابط رو در رو و ارتباطات نزدیک با افراد جامعه و در نهایت تبدیل شدن به یک روابط عمومی مجازی به همراه داشته باشد. روابط عمومی باید با در اختیار داشتن کارشناسان شبکه، امنیت فضای خود را تامین کند.
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
روابط عمومی آنلاین؟دیجیتال ؟مجازی ؟یا سایبر؟ با بهره مندی از شبکه های اجتماعی کدام نوع از روابط عمومی مورد اعتنا خواهد بود ؟
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
پیشنهاد: نویسندگان این مقاله در رابطه با روابط عمومی های مورد نیاز جامعه ایرانی، روابط عمومی سایبر را پیشنهاد می کنند. به این خاطر که می تواند با حفظ هویت حقیقی خود، به کیفیت ارایه خدمات در جامعه اطلاعاتی بیافزاید و ارتباطات خود را نیز ارتقا دهد.
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
روابط عمومی به عنوان شبکه اجتماعی چرا روابط عمومی را شبکه اجتماعی می نامیم؟ 1- بهره مندی از دانش ارتباطی 2- شناخت مخاطبان و نظارت بر افکار عمومی 3- در اختیار داشتن ابزار انتشار اخبار اطلاعات، کنترل و بازبینی نتایج 4- زمینه های تجاری و بازاریابی برای سازمان 5-تعامل با رسانه ها و سایر شبکه های اجتماعی
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
از این منظر روابط عمومی ها می توانند مدیریت تشکیل یک شبکه اجتماعی را برعهده گیرند. مخاطبان را از طریق شبکه جهانی وب، در اختیار داشته باشند بر رفتار آنها، خواست ها و واکنش های آن نظارت داشته باشند و با برنامه ریزی دقیق مدیریت را در پیشبرد اهداف سازمانی همراهی نمایند.
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
ضرورت های تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی یک مدیر روابط عمومی روزانه باید : در جریان نظرات همکاران، مشتریان و مردمی باشد که با محصول یا خدمت شما در ارتباطند. باید برای بخش خدمات و محصولاتمان صفحه ای ایجاد کنیم و دوستان و همکاران و مردم را به بازدید از آن تشویق کنیم. همچنین باید با شبکه های اجتماعی دیگر و صفحات رقبا، نیز ارتباط داشته باشیم و با جستجو در آنها شرایط هواداران یا مخالفان خود را بررسی نماییم. در زمانه کنونی، یقیقناً نمی توان بدون حضور در فضای مجازی شبکه، بخش مهمی از نظرات مردم را دریافت کرد.
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
یک پیشنهاد: برای کارکنان خود یک شبکه اجتماعی آزاد راه اندازی کنید. این بدین منظور است که آنها را درخارج از فضای رسمی و چارچوب ها و مقررات قراردهید تا بتوانند دیدگاه های روزانه خود را منتشر کنند. نشر آزادانه اطلاعات می تواند، قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی مدیران را افزایش دهد. افکار عمومی را بدست آورد و برای اقناع مخاطبان خود، ابزار مناسبی داشته باشید.
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
الگوی عمل: شاید تاسیس یک شبکه اجتماعی دانشگاهی، برای گفتگو میان دانشجویان، کارمندان دانشگاه و اساتید موضوع جالبی باشد. اگر روابط عمومی یک دانشگاه بتواند درون خود یک شبکه اجتماعی کوچک تشکیل دهد و این افراد را به دور هم جمع نماید و از تمام تکنیک های روابط عمومی سایبر بهره مند شود، می تواند سازمان موفقی را اداره نماید.
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
منابع: دانشنامه آزاد ویکیپدیا <www.wikipedia.com> تکنولوژیهای کاربردی روابط عمومی الکترونیک- د.حمید ضیاییپرور social Media public relation- Diane seltzer How to Use the Internet for Public Relations – Independent Public Relations Practitioners’ Network Social Networking – The Public Relations of the Future – Dustin Heath Social Media Is The Responsibility Of Public Relations – Jason Falls Social Networking Best Future Tool for Bands and Companies – Craig Parks Social networks and the challenge for public relations- Ashleigh McLennan/ Gwyneth V.J. Howell Social networks change face of communication- Amber Saunders
روابط عمومی، شبکه اجتماعی
روابط عمومی، شبکه اجتماعی