دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی
هدف کلی درس
آشنایی با برنامه ریزی آموزشی
بخش اول
چالش های نو در برنامه ریزی آموزشی
فصل اول
تحلیل های بخش آموزش و
توسعه منابع انسانی
اهداف تحلیل های بخش آموزش و پرورش و منابع انسانی
دارای سه هدف است:
1- استقرار پایگاه اطلاعاتی و الگوی روش شناسی برای بهبود برنامه ریزی توسعه منابع انسانی به صورتی نظام یافته و
ادامه اهداف تحلیل های بخش آموزش و پرورش و منابع انسانی
2- مشخص نمودن زمینه های نیازمند به تغییر در نظام آموزشی و تعیین محدودیت ها و امکانات و
ادامه اهداف تحلیل های بخش آموزش و پرورش و منابع انسانی
3- تعیین زمینه های مناسب برای ایجاد تغییر با امکانات موجود
حوزه های آموزش و منابع انسانی
آموزش ابتدایی
آموزش متوسطه
تربیت معلم
آموزش عالی
آموزش غیر رسمی یا مداوم
کارآموزی ها
تعریف بخش
هر بخش دارای مجموعه ای از ویژگی های مشترک است که آن را از بخش های دیگر متمایز می سازد. مانند بخش آموزش که از بخش های کشاورزی، صنعت یا مالی متمایز می باشد.
مفهوم تحلیل
مفهوم تحلیل در برگیرنده سه مولفه به شرح زیر است:
1- مشخص کردن
2- بازبینی
3- سنجش
مفهوم تحلیل های بخش آموزش و منابع انسانی
این مفاهیم در برگیرنده موارد زیر می باشد:
1- بیان وضعیت موجود (بازبینی)
2- قضاوت در باره موفقیت برنامه ها در نیل به اهداف (سنجش)
3- تعیین نیاز ها، محدودیت ها و فرصت ها برای بهبود نظام آموزشی (مشخص کردن)
چهارچوب تحلیل بخش آموزش و منابع انسانی
این چهارچوب در برگیرنده وضعیت موجود نظام آموزشی است. از این رو مانند هر رویداد نظام مند درون داد، فرایند و برون داد را در بر می گیرد. همچنین،
ادامه چهارچوب تحلیل بخش آموزش و منابع انسانی
به ویژگی های محیطی مانند فرهنگ، تاریخ، اقتصاد و توانمندی های موجود کشور را که بر کمیت و کیفیت نظام آموزشی تاثیر دارد، توجه دارد.
درون داد ها
درون داد ها مانند نوع مدارس و نسبت معلم به دانش آموز در هر یک از بخش های آموزش، محدودیت هایی در انتخاب فرایند ها ایجاد می کنند.
فرایند ها
انتخاب فرایند ها، مانند سرمایه گذاری در تربیت معلمان به تعداد کافی، نیز می تواند در تبدیل درونداد ها به نتایج مورد نظر، مثل نسبت مناسب معلم به دانش آموز موثر باشد.
برون داد ها
ارزیابی موفقیت دانش آموزان، نرخ پیشرفت تحصیلی، مردودین و قبول شدگان، محاسبه نرخ اشتغال و پیش بینی تغییرات در نگرش ها و ارزش ها را در بر می گیرد.
چهارچوب مرجع در تحلیل بخش آموزش
چهار چوب مرجع در تحلیل بخش آموزش و منابع انسانی، وضعیت موجود نظام آموزشی است.
عناصر چهارچوب مرجع در تحلیل بخش آموزش و منابع انسانی
وضعیت نظام آموزشی که چارچوب مرجع در تحلیل بخش آموزش و منابع انسانی است شامل اجزای متشکل نظام یعنی درون داد، فرایند و برون داد است.
سایر عوامل موثر بر کمیت و کیفیت نظام آموزشی
ویژگی های محیطی چون فرهنگ، تاریخ، اقتصاد و توانمندی های موجود در کشور است.
پاسخ دهید
عوامل فرهنگی و تاریخی چگونه می تواند بر کمیت و کیفیت آموزش و پرورش تاثیر بگذارد؟
هدف ارزیابی اثر بخشی نظام آموزشی
سنجش میزان دستیابی به اهداف ملی است.
هدف ارزیابی کارآیی نظام آموزشی
سنجش میزان تاثیر صرف منابع مالی و هزینه ها است.
کارآیی درونی نظام آموزشی
مشتمل است بر میزان موفقیت های حاصل در درون نظام مانند قبولی دانش اموزان در طی سال یا پایان مقاطع آموزشی با توجه به اهداف از قبل تعیین شده
کارآیی برونی نظام آموزشی
کارآیی برونی دستیابی به اهداف بلند مدت اجتماعی-اقتصادی نظام آموزشی را با حداقل هزینه مورد توجه قرار می دهد.
ارزیابی در تحلیل های بخشی
ارزیابی در تحلیل های بخشی، متمرکز بر کل نظام آموزشی و کارآیی منابع انسانی است.
انواع نظام آموزشی
1- رسمی
2- غیر رسمی
توانایی های مالی و مدیریت نظام کلان آموزشی
تحلیل های بخشی به حوزه مالی توجه دارند، زیرا میزان آن بر افزایش یا کاهش کارآیی نظام موثر است.
عوامل مرتبط با تحلیل مادی و اقتصادی
1- شرایط اقتصادی کلان
2- ظرفیت مالیاتی در کل
(به ویژه در ارتباط با توانایی دولت برای سرمایه گذاری در بخش آموزش و منابع انسانی) و
ادامه عوامل مرتبط با تحلیل مادی و اقتصادی
3- تقاضا و عرضه نیروی انسانی
4- هزینه سرانه به تفکیک سطوح نظام آموزشی و هزینه بازدهی و
ادامه عوامل مرتبط با تحلیل مادی و اقتصادی
5- ظرفیت سازمانی و قانونی بخش دولتی و خصوصی برای حمایت از فعالیت های آموزش و منابع انسانی و
ادامه عوامل مرتبط با تحلیل مادی و اقتصادی
6- مناسب بودن هدف ها و راهبرد های جاری با بهبود اثربخشی مدیریت ها
7- اثربخشی برنامه های طراحی شده برای ارتقای اثربخشی مدیریت ها
زیر بخش های نظام آموزشی در تحلیل بخش آموزش و منابع انسانی
1- آموزش پیش دبستانی
2- آموزش دبستانی
3- متوسطه (عمومی، فنی، حرفه ای)
4- عالی
5- مداوم
6- تربیت معلم
درون داد ها در هر بخش از نظام آموزشی
شامل توزیع دانش آموزان، معلمان، کارکنان اداری، برنامه درسی، مواد کمک آموزشی و تجهیزات است.
فرایند های هر بخش از نظام آموزشی
شامل روش های یاددهی- یادگیری، تخصیص زمان برای تدریس، شیوه های استفاده از مواد آموزشی و کمک آموزشی و تجهیزات است.
برون داد ها در هر بخش از نظام آموزشی
شامل ارزیابی موفقیت دانش آموزان، نرخ پیشرفت تحصیلی، مردودین و قبول شدگان، محاسبه نرخ اشتغال و پیش بینی تغییرات در نگرش ها و ارزش ها است.
فرایند تحلیل های بخش آموزش و منابع انسانی
شامل مراحل 12 گانه ای به شرح زیر است:
1- توجیه تحلیل بخش
2- تشکیل کمیته های هادی بخش
3- ترسیم دورنمای تحلیل بخش و
ادامه فرایند تحلیل های بخش آموزش و منابع انسانی
4- تشکیل کمیته زیربخشی
5- تشکیل کمیته تحلیل فنی
6- تهیه ابزار و گردآوری داده ها و
ادامه فرایند تحلیل های بخش آموزش و منابع انسانی
7- تحلیل اولیه داده ها
8- بحث در باره یافته های اولیه
9- گردآوری داده های اضافی و
ادامه فرایند تحلیل های بخش آموزش و منابع انسانی
10- تهیه فهرست اولیه توصیه ها
11- بحث در باره توصیه ها 12- تجدید نظر و تدوین توصیه ها بر حسب اولویت
تشکیل کمیته هادی بخش
تشکیل این کمیته معمولاً پس از درک اهمیت انجام تحلیل های بخش برای سیاستگذاری های آموزشی دولت، از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه ها و نهاد های ذی نفع صورت می گیرد.
پاسخ دهید
سه نمونه از نهاد های ذی نفع که ممکن است در سیاستگذاری های آموزشی مشارکت داشته باشند کدامند؟
اعضای ثابت کمیته هادی بخش
مسوولان سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه های آموزشی و سایر نهاد های ذی نفع هستند.
اولین وظیفه کمیته هادی بخش
1- تعیین دیدگاه تحلیل یا تعیین بخش مورد بررسی (ابتدایی، متوسطه عمومی، حرفه ای یا فنی، خصوصی یا دولتی، آموزش رسمی یا غیر رسمی)
2- تعیین نوع داده های مورد گردآوری یا تحلیل
عمل پس از اخذ تصمیم برای تجدید نظر در یک بخش
تعیین زمان و منابع لازم برای انجام تصمیم ها
پس از تصمیم گیری و تعیین زیر بخش ها برای بررسی
اعضای کمیته های زیربخشی شامل نمایندگان ذی صلاح وزارتخانه ها و نهاد های ذی نفع، نمایندگان معلمان، انجمن های اولیا و مربیان و … انتخاب می شوند.
آخرین گروه کاری برای تحلیل بخش
اعضای گروه فنی شامل کارشناسان ارشد تحلیل گر در سطح ملی یا در (صورت لزوم) بین المللی هستند که داده ها را گردآوری می نمایند.
ارائه یافته های گروه فنی
یافته های گروه فنی پس از تحلیل به اعضای کمیته هادی ارائه می شود. ممکن است در صورت لزوم اطلاعات اضافی نیز از آنان درخواست گردد.
سنجش کارآیی نظام
بعد از تدوین سیاست ها، اجرا و نظارت بر اثربخشی آن ها دنبال می شود. نظارت و ارزیابی امکان می دهد تا سیاست ها با عملکرد مورد نظر مطابقت داده شده و کارآیی نظام مشخص گردد.
رقابت بین بخش های مختلف اقتادی برای دریافت بودجه
هر بخش اقتصادی (به ویژه بخش آموزش و توسعه منابع انسانی) باید بتواند در هنگام دریافت بودجه، از اهداف منسجم خود دفاع کند و کارآیی خود را به نمایش بگذارد.
کارکرد تحلیل بخش
تحلیل بخش وسیله ای قوی و مناسب برای ایجاد تغییر به منظور بهبود نظام آموزشی است.
دلایل مناسب بودن تحلیل بخش
شش دلیل وجود دارد.
اولین دلیل برای مناسب بودن تحلیل بخش
گفت و شنود میان بخشی و درون بخشی سبب گسترش دید وزارتخانه ها و نهاد ها شده و دفاع از برنامه های «خودمدار» را کاهش می دهد.
پاسخ دهید
منظور از «برنامه های خودمدار» چیست؟
دومین دلیل برای مناسب بودن تحلیل بخش
گفت و شنود سبب اشاعه فرهنگ «همکاری در حل مسایل» می شود.
سومین دلیل برای مناسب بودن تحلیل بخش
گفت و شنود ها آرمان ها و هدف های بخش آموزش و توسعه منابع انسانی را روشن می کند و تدوین شاخص های سنجش هدف ها را امکان پذیر می سازد.
چهارمین دلیل برای مناسب بودن تحلیل بخش
گفت و شنود ها، هدف ها و شاخص ها را مشخص نموده و امکان حسابرسی در نظام اموزشی را میسر می سازد.
پنجمین دلیل برای مناسب بودن تحلیل بخش
مشارکت در گفت و شنود، زمینه را برای همیاری و حمایت افراد ذی نفع و علاقه مند به تغییرات، مساعد می کند.
ششمین دلیل برای مناسب بودن تحلیل بخش
گفت و شنود، باعث دستیابی به توافق جمعی در باره اولویت های ملی در بخش آموزش و توسعه منابع انسانی می گردد.
کارکرد دیگر فرایند تحلیل بخش
تحلیلگران بخش، هم از اطلاعات موجود استفاده می کنند و هم به اطلاعات جدیدی دست می یابند. بنابراین، می توان تحلیل بخش را وسیله ای برای بهبود نظام اطلاعاتی دانست.
هدف از استقرار نظام اطلاعاتی مدیریت آموزشی
ارسال به هنگام جریان اطلاعات به سوی تحلیلگران نظام، مدیران و سیاستگذاران است.
کاستی های رایج گردآوری و استفاده از اطلاعات
گزارش یونسکو آن ها را به شرح زیر ارائه کرده است:
1- دوباره کاری
2- دقت کم
3- نامربوط بودن
4- به هنگام نبودن
پیش بایست ها برای استقرار نظام اطلاعاتی مناسب
سه پیش بایست وجود دارد.
اولین پیش بایست ها برای استقرار نظام اطلاعاتی مناسب
تدوین نشانگر های آموزشی نمایانگر عملکرد نظام و گردآوری سالانه داده ها بر مبنای آن ها
دومین پیش بایست ها برای استقرار نظام اطلاعاتی مناسب
تعیین نیاز های اطلاعاتی سیاستگذاران و تصمیم گیران به تفکیک سطوح نظام آموزشی
سومین پیش بایست ها برای استقرار نظام اطلاعاتی مناسب
تعیین نیاز های کارآموزی کارکنان و مخاطبان نظام اطلاعاتی مدیریت آموزش
پاسخ دهید
درون داد ها چه محدودیت هایی برای فرایند ها ایجاد می کنند؟
فصل دوم
گسترش آموزش و نقش پژوهش های
آموزشی در
سیاست گذاری و تصمیم گیری
دلایل اجرای تحلیل های بخشی برنامه ریزان
الف- ایجاد نوعی پویایی و تداوم منطقی در تصمیم گیری ها
ب- چگونگی اجرای آن ها در نظام آموزشی
عملکرد برنامه ریزان آموزشی
از اواسط دهه 1970 عملکرد ضعیف برنامه ریزان آموزشی در جهت یابی های استراتژیک بلند مدت به ویژه در کشور های فاقد شتاب سیاسی مورد توجه واقع شده است.
پیچیدگی توسعه آموزش
روند گسترش آموزش موجود نشان می دهد که توسعه آموزش امر پیچیده ای است و در آینده بیش از پیش نیازمند پیوند نزدیک بین پژوهش، تصمیم گیری و اجرا خواهد بود.
بازبینی در اطلاعات
کیفیت و نوع اطلاعاتی که در باره توسعه آموزش (رشد کمی و کیفی) در اختیار برنامه ریزان و سیاستگذاران قرار می گیرد باید بازبینی شود.
تحقق عدالت اجتماعی
رشد کمی آموزش و پرورش (افزایش نرخ ثبت نام گروه های واجب التعلیم) شانس دستیابی برابر را افزایش داده اما، افت بالای تحصیلی (12 تا 25 درصد) در دانش آموزان ابتدایی متعلق به اقشار آسیب پذیر حکایت از عدم دستیابی این گروه به مهارت های پایه زبان مادری دارد.
رجعت به بیسوادی
در صورت نبود برنامه های جبرانی و پیگیری، دارندگان مدارک ابتدایی پس از چند سال به بیسوادی رجعت می کنند.
پاسخ دهید
چگونه می توان از رجعت به بیسوادی جلوگیری کرد؟
رشد کیفی آموزش و پرورش
با توجه به افزایش روند تولید دانش نو و فن آوری، لازم است که محتوای برنامه های درسی و شیوه های سنتی تدریس-یادگیری مورد بازبینی قرار گیرد.
دامنه تغییرات کیفی آوزش و پرورش
شامل موارد زیر است:
1- برنامه ریزی درسی
2- روش های تدریس و یادگیری
3- مدیریت
4- سازماندهی
5- گزینش و تربیت معلم
6- ارزیابی
پژوهش های لازم برای تغییرات کیفی آموزش و پرورش
1- پژوهش های کیفی آموزشی
2- پژوهش های میان رشته ای
پژوهش های میان رشته ای
شامل پژوهش های:
1- تاریخی
2- اقدام پژوهی
3- تحلیل های اجتماعی-فرهنگی و مردم شناختی
4- تحلیل تاثیر روان شناسی رفتاری، شناختی و فرهنگی در یادگیری
5- روش های کمی و تحلیل های آماری
نتیجه تحلیل های کلان برنامه ریزی آموزشی
افزایش فاصله بین دانش موثر بر برنامه ریزی و شرایط عینی موجود در آموزش و پرورش کشور های در حال توسعه
اساس برنامه ریزی آموزشی
1- داشتن تصویری از شرایط موجود
2- داشتن تصویری از شرایط مطلوب که نیازمند انجام انواع پژوهش های کمی و کیفی است.
اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی آموزشی
1- بازبینی محدودیت های آموزش رسمی با توجه به بحران های اقتصادی-اجتماعی موجود
2- تعیین ظرفیت و تاثیر آموزش غیر رسمی و
ادامه اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی آموزشی
3- مشخص نمودن تسهیلات و امکانات آموزشی خودجوش «مدرسه محور»
4- آگاهی بیش تر از منطق و مکانیسم فرایند برنامه ریزی های غیر متمرکز و آثار آن
تجربیات آموزشی و پژوهشی غیر رسمی
به جز جریان رسمی گردآوری داده ها، یک منبع دیگر اطلاعات، تجربیات آموزشی و پژوهشی غیر رسمی در مقیاس خرد است که برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی آن را مورد غفلت قرار می دهند.
منابع دیگر مورد مشورت برای برنامه ریزی و سیاستگذاری
تولید کنندگان اطلاعات پژوهشی و ارزیابی در بخش خصوصی و دانشگاه های سراسر کشور
پژوهش های تشخیصی
پژوهش های تشخیصی داده های کیفی را فراهم می کنند و شامل موراد زیر هستند:
1- کیفیت محصول
2- کیفیت برون داد
3- کیفیت پیامد ها
1- کیفیت محصول
انجام پژوهش برای یافتن تصویری از نتیجه یاددهی-یادگیری، ساختن دانش در کلاس درس و عوامل مرتبط با آن مانند نقش و روش معلم، برنامه درسی، وسایل کمک اموزشی و محیط یادگیری صورت می گیرد.
2- کیفیت برون داد
انجام پژوهش برای یافتن تصویری از دیدگاه عدالت اجتماعی، برابری شانس توزیع عادلانه فرصت های آموزشی بر حسب استان، شهر، روستا و جنسیت صورت می گیرد.
3- کیفیت پیامد ها
انجام پژوهش برای یافتن تصویری از کارآیی برونی نظام آموزشی از دیدگاه اشتغال دانش اموختگان و مشارکت انان به عنوان شهروند در تحقق بخشیدن به جامعه مدنی صورت می گیرد.
تعریف پژوهش آموزشی در گردهمایی توکیو
«پژوهش آموزشی ابزاری برای تولید منظم دانش تحلیلی و اطلاعات است. این وسیله برای کمک به درک پدیده های آموزشی و برنامه ریزی و اجرای تغییرات اساسی در نظام اموزشی طراحی می شود».
تاثیر پژوهش آموزشی (گردهمایی توکیو)
پژوهش آموزشی در دو سطح موثر است:
1- خرد (تاثیر بر فعالیت های درون و خارج از مدرسه)
2- کلان (تاثیر بر سیاست های آموزشی و تصمیم گیری)
پاسخ دهید
اساس برنامه ریزی آموزشی را نام ببرید و در باره هر یک توضیح مختصر ارائه کنید.
پاسخ دهید
داده های کیفی شامل چه مواردی هستند؟
فصل سوم
برنامه ریزی بر اساس
توسعه انسانی
افزایش فاصله بین شمال و جنوب
در طی سه دهه از سال 1960 تا 1990 تحلیل های توزیع درآمد نشان داده است که فاصله بین شمال و جنوب همواره در حال افزایش بوده است.
مبارزه با فاصله بین شمال و جنوب
توسعه انسانی و سرمایه گذاری بر روی آن، از جمله راه های مبارزه با نابرابری در سطح جهانی شناخته شده است.
تعریف توسعه انسانی
در نخستین گزارش برنامه توسعه سازمان ملل در سال 1990، توسعه انسانی به عنوان «فرایند گسترش دامنه گزینش انسان ها» تعریف شده است.
فقر توسعه انسانی
عبارت است از محروم سازی افراد از امکانات انتخاب و فرصت های دستیابی به بهزیستی
نشانگر های توسعه انسانی
همزمان با طرح مفهوم توسعه انسانی، وسیله ای به نام نشانگر توسعه انسانی نیز طرح شده است که شامل سه متغیر امید به زندگی، سطح آموزش و سطح زندگی است.
نتایج فساد در چارچوب نهاد های دولتی
1- ثروتمند تر شدن ثروتمندان (پرداخت رشوه برای خارج کرذدن از روند طبیعی)
2- ممانعت از تصمیم گیری و سیاستگذاری های صحیح و سودمند در جهت فقر زدایی و غنای بیش تر تشکیلات سودآور
3- تضعیف نهاد های دولتی و ممانعت از مبارزه صحیح و پایدار بافقر
سایر نشانگر های توسعه انسانی
1- فقدان فقر انسانی
2- مشارکت زنان
نشانگر های فقدان فقر انسانی
1- امید به زندگی
2- سطح آموزش
3- سطح زندگی
نشانگر مشارکت زنان
الف- مشارکت در پست های نمایندگی مجلس (مشارکت در تصمیم گیری های سیاسی)
ب- مشارکت در پست های مدیریتی مالی و فنی (مشارکت در تصمیم گیری های اقتصادی)
ج- مشارکت در مشاغل آزاد و درآمد حاصل از اشتغال (مشارکت در منابع اقتصادی)
رابطه میان رشد اقتصادی و توسعه انسانی
با استفاده از نظر های پوله (Pellet) استاد حقوق بین الملل دانشگاه پاریس به شرح زیر است:
1- نظم بعد از جنگ جهانی دوم
(بنای توسعه بر لیبرالیسم و وضع مقررات برای آن) و
ادامه رابطه میان رشد اقتصادی و توسعه انسانی
2- دهه 1950 (تاکید بر توسعه درهم تنیده و سرمایه گذاری)
3- دهه 1960 (استعمار زدایی از مستعمرات)
4- دهه 1970 (اعلام دهه توسعه از جانب سازمان ملل)
5- اعلام دادخواهی برخی از کشور های در حال توسعه برای نظم جدید اقتصاد جهانی
موضوع نظم جدید اقتصاد جهانی
اعتراض به نابرابری توسعه یا ناعادلانه بودن توسعه
برقراری نظام اقتصادی جدید که عدالت، برابری، حق حاکمیت، همبستگی، نفع مشترک و همکاری میان دولت ها، کاهش فاصله های رو به افزایش میان کگشور های توسعه یافته و در حال توسعه
دهه های 1980 و 1990
بیداری ملت ها و حرکتهای «بازگشت به خود» و «جستجوی هویت» ملی و فرهنگی و گسترش فن آوری، ارتباطات و بزرگراه های ارتباطی، همچنین تهاجم فرهنگی به موازات تهاجم اقتصادی
پاسخ دهید
1- منظور از فقر توسعه انسانی چیست؟
2- چگونه می توان با این نوع فقر مبارزه کرد؟
پاسخ دهید
نشانگر های توسعه انسانی کدامند؟
فصل چهارم
برنامه ریزی کیفیت آموزش
و سطوح تصمیم گیری
تعریف بانک جهانی از کیفیت آموزش
مشتمل بر دو مولفه است:
1- محیط یادگیری
2- عملکرد دانش آموزان
الف- محیط یادگیری
حاصل ترکیب درون داد ها و فرایند ها است که عملکرد دانش آموز را تحت تاثیر قرار می دهد.
ب- عملکرد دانش آموزان
عملکرد دانش آموزان به وسیله هدف های یادگیری و تعیین استاندارد های برتر در مقیاس ملی به ویژه برای دروس پایه مشترک و در کلیه مقاطع سنجیده می شود.
تاثیر محیط یادگیری بر عملکرد دانش آموزان
محیط یادگیری بر حسب درون داد هایی که دریافت می کند، عملکرد دانش آموز را تحت تاثیر قرار می دهد.
پاسخ دهید
سه نمونه از درون داد های محیط یادگیری را نام ببرید و توضیحی مختصر در باره هر یک ارائه کنید.
درون داد های موثر بر شکل گیری محیط یادگیری
الف- ظرفیت و انگیزه یادگیری دانش آموز
ب- موضوع درس یا برنامه درسی
ج- معلم مسلط بر موضوع درس و مجهز به فنون تدریس
ادامه درون داد های موثر بر شکل گیری محیط یادگیری
د- زمان لازم برای یادگیری
ه- ابزار و تجهیزات لازم برای تدریس و یادگیری
عامل موثر بر کیفیت آموزش از دیدگاه تیلر
گردآوری اطلاعات و تصمیم گیری در باره کیفیت آموزش که مستلزم تمرکز زدایی در سطح سازمانی است.
سطوح تصمیم گیری برای کیفیت آموزش
راس (Ross)، چهار سطح را مشخص نموده است:
1- اولیا، مربیان و دانش آموزان
2- مدیر مدرسه، جامعه محلی
3- مسوول آموزش شهرستان یا استان
4- وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی و صاحبان مشاغل
توضیح دهید
اولیا، مربیان و دانش آموزان چگونه می توانند در تصمیم گیری برای کیفیت آموزش تاثیر داشته باشند؟
فصل پنجم
نظام اطلاعاتی مدیریت
کارآیی محور
تعریف نظام اطلاعاتی مدیریت کارآیی محور
نظام اطلاعاتی مدیریت کارآیی محور عبارت است از یک پایگاه اطلاعاتی رایانه ای مجهز که نظام های آموزشی برگزیده را در طول زمان در دسترس قرار می دهد.
کارکرد اطلاعات
دسترسی به اطلاعات به صورت نشانگر های آموزشی، نظارت بر کیفیت آموزش را آسان می کند.
تعریف نشانگر آموزشی
دایره المعارف پژوهش های آموزشی برای نشانگر این تعریف را ارائه کرده است:
نشانگر آموزشی آماره ای مرتبط با سیاست های آموزشی است که به منظور فراهم آوردن اطلاعات در باره رتبه، کیفیت و عملکرد آموزشی طراحی می شود.
تعریف نشانگر از دیدگاه سوواژو
نشانگر ابزاری است که هم به نظام آموزشی معنا می بخشد و هم امکان انتقال آن معنا را به جامعه آموزشی و کل جامعه میسر می سازد.
ویژگی نشانگر های خوب از نظر سوواژو
1- مرتبط بودن
2- قابلیت خلاصه کردن اطلاعات بدون تحریف آن ها
3- هماهنگی ساختاری با بقیه نشانگر ها به منظور امکان تحلیل جامع از نظام
4- دقت و مقایسه پذیری و
ادامه ویژگی نشانگر های خوب از نظر سوواژو
5- نمایش میزان نزدیکی یا فاصله از تحقق یک هدف
6- تشخیص موارد مساله انگیز و موقعیت های غیر قابل قبول
7- تمیز پذیری برای سیاستگذاری
8- ارزش گذاری در مقایسه با یک استاندارد یا با خود در زمان های متفاوت
پیشنهاد سازنده سوواژو برای بهبود به داده های موجود
پیشنهاد سوواژو گردآوری آمار در صورت امکان از سه دهه گذشته است، زیرا در طول این زمان فرصت کافی برای مقایسه و تحلیل های معنادار داده ها موجود می باشد.
برخی داده های آماری موجود مهم از دیدگاه استراتژیک
الف- سنجش کارآیی برون داد ها و پیامد ها
ب- سنجش کارآیی فرایند ها
ج- سنجش کارآیی درون داد ها
تعریف کنید
نشانگر آموزشی را تعریف کنید.
توضیح دهید
در مورد هر یک از ویژگی های نشانگر خوب از دیدگاه سوواژو توضیح دهید.
فصل ششم
برنامه ریزی استراتژیک
در نظام آموزشی
ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک
برنامه ریزی استراتژیک مشتمل است بر مشارکت همه افراد ذی نفع، ذی ربط و ذی علاقه که می تواند مبنای باز اندیشی، باز سازی و باز آفرینی نظام آموزشی باشد.
تفاوت برنامه ریزی های رایج و استراتژیک
رویارویی با کاستی ها در برنامه ریزی های رایج، به صورت واکنشی انجام می شود اما در برنامه ریزی های استراتژیک به صورت فراکنشی. یعنی ابتدا آینده مطلوب تعریف می شود و سپس نیاز ها تعیین می گردد.
تفکر استراتژیک
لازمه برنامه ریزی استراتژیک، تفکر استراتژیک است. یعنی، ژرف نگری خردمندانه در سه سطح فراسوی کلان (جهانی)، کلان (جامعه) و خرد (نهاد یا سازمان)
نیاز سنجی در برنامه ریزی استراتژیک
نیازسنجی مستلزم تعیین سطح برنامه ریزی و حاصل تفاوت میان وضع مطلوب و وضع موجود است.
سیاستگذاری یا تصمیم گیری در برنامه ریزی استراتژیک
مشتمل بر شناسایی نقاط قوت، ضعف و تهدید های درونی و بیرونی نظام آموزشی است.
توضیح دهید
منظور از تهدید های درونی و بیرونی نظام آموزشی چیست؟
تعریف استراتژی
استراتژی از معادل یونانی آن strategos گرفته شده و در اصل به معنای رهبری ارتش و پیروزی در جنگ بوده است.
مستندات استراتژی
چهار مورد:
1- نهادینه ساختن خشونت. آنچه در ادیان در باره صلح جنگ و بهزیستی و خیر فردی وجمعی آمده است از نوع دستورات استراتژیک است.
2- فعال سازی ذهن. در مکتب آلمانی به معنای فعالیتی در حیطه ذهن و شناخت است و
ادامه مستندات استراتژی
3- بهبود بخشیدن به تصویر گری ذهن. تصویرگری خردمندانه از واقعیت ها
4- روش شناسی جدا نبودن از زمان. زمان تاکتیک و زمان استراتژیک
تعریف برنامه ریزی آموزشی استراتژیک
برنامه ریزی آموزشی استراتژیک به معنای تعریف آینده بهتر و کوشش در به وجود آوردن آن است.
فرایند برنامه ریزی آموزشی استراتژیک
راجر کافمن و جری هومن برنامه ریزی استراتژیک را در قالب سه زمینه اصلی یعنی باز اندیشی، بازسازی ساختار ها و بازآفرینی مطرح نموده اند.
1- بازاندیشی
دو نوع گزینش در برنامه ریزی استراتژیک وجود دارد:
1- اولویت سازمان و منافع آن (برنامه ریزی «درون به برون» یا واکنشی)
2- اولویت برنامه ریزی جامعه (برنامه ریزی «برون به درون» یا فراکنشی)
اهداف برنامه ریزی های واکنشی و فراکنشی
اهداف متفاوت از دو دیدگاه نسبت به جهان ناشی می شود. در درون واکنشی، بقا و بهزیستی و در برون واکنشی، جامعه اولویت دارد.
هدف انواع بهبود در برنامه ریزی آموزشی
1- برنامه ریزی در سطح خرد، بهبود محصول (موفقیت در جریان یاددهی-یادگیری)
2- برنامه ریزی در سطح کلان، بهبود درون داد (افزایش قبولی یا فارغ التحصیلان)
3- برنامه ریزی در سطح فراسوی کلان، بهبود پیامد ها (شهروندان مولد و مطلع)
2- بازسازی ساختار ها
باز سازی ساختار ها یعنی تغییر آنچه که برای دستیابی به نتایج، مورد توافق جمعی است.
فرایند باز سازی ساختار ها
سازمان دهی مجدد داده های مربوط به پنداره ها، ارزش ها و باور ها به طور دقیق و تجزیه و تحلیل آن ها و مشخص کردن زمینه های همسویی و ناهمسویی و تردید برانگیز
فعالیت های برنامه ریزان پس از حصول توافق جمعی
1- تجزیه و تحلیل نقاط قوت موثر در اجرای استراتژی ها و تاکتیک ها
2- تعیین نقاط ضعف برای دستیابی به هدف های غایی و
فعالیت های برنامه ریزان پس از حصول توافق جمعی
3- تعیین فرصت های موجود بلا استفاده مانده
4- کشف تهدید های قابل اجتناب و یا کاهش تاثیر منفی موجود در محیط
ویژگی های سیاست های اتخاذ شده
1- انطباق با نیاز ها، پنداره ها، ماموریت ها و استراتژی ها
2- دستیابی به ملاک های نتیجه گرا و
ویژگی های سیاست های اتخاذ شده
3- داشتن قابلیت حصول
4- عملی بودن از نظر منابع مالی، انسانی و کالبدی
5- داشتن قابلیت ارزیابی
عناصر ساختار یک طرح کامل عملیاتی
1- درون داد های لازم
2- فرایند های مورد استفاده
3- محصول
4- برون داد ها
5- پیامد ها
3- بازآفرینی
بازآفرینی در فرایند برنامه ریزی استراتژیک شامل اجرا و ارزیابی است.
ارزیابی نیز شامل، ارزیابی تکوینی و پایانی می باشد.
توضیح دهید
عناصر ساختار یک طرح کامل عملیاتی را نام برده و در باهر هر یک توضیح مختصر ارائه کنید.
توضیح دهید
در باره معنای استراتژی توضیح دهید.
بخش دوم
برنامه ریزی توسعه آموزشی
در مقیاس کلان
فصل هفتم
تصویرگری آنچه می تواند باشد:
وضعیت مطلوب
ضرورت سیاستگذاری های کلان کیفیت محور
بانک جهانی دو عامل (1) محیط یادگیری و (2) پیامد های یادگیرنده را معرف کیفیت آموزش اعلام کرده است.
1- بهبود در محیط یادگیری
از طریق تنوع در سیاستگذاری ها و سرمایه گذاری ها یعنی تخصیص منابع مالی، تجهیزات و نیروی انسانی متناسب با شرایط انجام می شود.
2- بهبود پیامد های یادگیرنده
به چهار صورت انجام می شود:
1- تدوین استاندارد های عملکرد
2- تقویت درون دادا های موثر در بهبود یادگیری و
ادامه بهبود پیامد های یادگیرنده
3- تصویب راهبرد های انعطاف پذیر برای دست یافتن به درون داد ها و استفاده از آن ها
4- نظارت بر عملکرد
برنامه ریزی های کوتاه مدت
در چند دهه اخیر توجه به برنامه ریزی های کوتاه مدت (به ویژه تحلیل های آموزشی) بیش تر از برنامه ریزی های بلند مدت تاثیر داشته است.
مشارکت بازیگران آموزشی
شناسایی باور ها و فرهنگ جامعه و توجه به آن، در فرایند تعیین وضعیت مطلوب و مشخص نمودن وضعیت موجود (نیاز سنجی)، سبب سهولت دستیابی به توافق های جمعی بین بازیگران آموزشی می شود.
اهمیت سیاستگذاری های کلان مشارکتی
برنامه ریزی از بالا به پایین، مانع طرح درست مسایل، یافتن راه حل ها و اجرای موفقیت آمیز برنامه های توسعه آموزش شده و این امر اهمیت سیاستگذاری مشارکتی را مشخص می سازد.
راه های تشویق از حمایت و مشارکت مردمی
شش راه پیشنهاد شده است:
1- توجه به نیاز های جوامع محلی در سیاستگذاری ها
2- توجه به نقش و تاثیر مسوولان اداری سطوح میانی در سیاستگذاری ها و
ادامه راه های تشویق از حمایت و مشارکت مردمی
3- استفاده از روش های مشارکتی در برنامه ریزی و مدیریت
4- درک اهمیت نقش معلم در بهبود بخشیدن به تدریس در سطح مدرسه و
ادامه راه های تشویق از حمایت و مشارکت مردمی
5- فراهم آوردن اطلاعات توسط نظام های اطلاعاتی ملی
6- تعهد به ایجاد بهبود عمل آموزشی از طریق مشارکت بیش تر مدرسه و جامعه محلی
پاسخ دهید
نقش معلم در تشویق از حمایت و مشارکت مردمی چیست؟
مشارکت بیش تر گروه های ذی نفع
مشارکت، بیش تر از تصمیم گیری نیازمند شرکت و دخالت هر چه بیش تر گروه های ذی نفع و ذی ربط است.
ضرورت به کارگیری دانش علمی و فن آوری
در فرایند سیاستگذاری ها باید به جای استفاده ابزاری، از نتایج پژوهش های علوم اجتماعی برای روشنگری و مفهوم سازی در بحث ها استفاده شود.
پاسخ دهید
بهبود بخشیدن به محیط یادگیری از چه طریقی میسر است؟
فصل هشتم
تصویرگری «آنچه هست»:
وضعیت موجود
نخستین گام در برنامه ریزی آموزشی
نخستین گام در برنامه ریزی آموزشی، تشخیص مراحل سیاستگذاری و تحلیل سیاست های آموزشی است.
گام نخست در چرخه سیاستگذاری آموزشی
تشخیص اولویت های:
1- ملی
2- اقتصادی
3- آموزشی
4- ساختار های اجتماع-سیاسی
5- گروه های ذی علاقه
دومین گام در چرخه سیاستگذاری آموزشی
فرایند ها شامل:
1- پژوهش
2- تبدیل داده های گردآوری شده به اطلاعات و دانش مورد استفاده در گفت و شنود ها و تحلیل ها است.
سومین گام در چرخه سیاستگذاری آموزشی
ارزیابی سیاست های انتخاب شده بر حسب:
1- امکان عملی بودن آن ها
2- امکان از عهده برآمدن
3- مرغوبیت آن ها
ممیزی مدیریت نظام آموشی
ممیزی نظام آموزشی یا تحلیل انتقادی نظام، برای مشخص کردن کمبود ها و کاستی های آن، جزو راهکار های جدید برای درک و بهبود ساختار ها و فرایند های مدیریت هر نظام است.
چگونگی سازماندهی یک ممیزی
کمیته منتخب برای انجام ممیزی، به گردآوری اطلاعات در رابطه با سه مجموعه به فعالیت می پردازد که عبارتند از:
ادامه چگونگی سازماندهی یک ممیزی
1- بررسی روش انجام کار ها یا فرایند ها و تمیز اصل از فرع در انجام خدمات
2- تحلیل کیفیت، قابل دسترس بودن و مفید بودن اطلاعات
3- تحلیل الگو های استخدامی کارکنان از نظر کارآیی و اثربخشی
تحلیل، تشخیص و توصیه ها
بعد از گردآوری داده ها، نوبت به تحلیل آن ها می رسد که نیازمند به در اختیار داشتن (1) ارقام اطمینان بخش و (2) برقراری ارتباط میان ارقام است.
برقراری روابط علت و معلولی بین داده ها
ارقام اطمینان بخش را می توان از طریق گردآوری داده های معتبر به دست آورد، اما برقراری روابط علت و معلولی نیازمند به اطلاعات گسترده تر و شناخت وسیع تر از موقعیت ها است که با تمرین حاصل می شود.
شناسایی قوانین آموزشی
از آنجا که قوانین همواره موجب آسان شدن امور نشده و گاه خود مانع به حساب می آیند، شناسایی ماهیت تنگناها، کارکرد های آن ها و همچنین تاثیر نهاد های بین المللی بر قوانین، برای شناخت وضعیت موجود مفید می باشد.
چارچوبی برای تحلیل قوانین مدرسه
سیاست و اقتصاد
مذهب و اخلاق
میزان حاکمیت قانون
نگرش جامعه نسبت به قانون
پاسخ دهید
نخستین گام در برنامه ریزی آموزشی چیست؟ در مورد آن توضیح دهید.
فصل نهم
نیاز سنجی
مبانی تعیین مقصد آموزشی
1- پیروی از آنچه هست و را انتخاب شده توسط متقدمان
2- انتخاب راهی نو بر اساس علم و آنچه که باید باشد
3- شناسایی نقاط ضعف و ناتوانی و حفظ آنچه کارآمد است.
نیاز سنجی
نیاز سنجی مبتنی بر دو مورد است:
1- انتخاب راهی نو بر اساس علم به آنچه باید باشد و
2- شناسایی نقاط قوت و حفظ آن ها و ضعف و کنار گذاشتن آن ها
وسایل
وسایل مشتمل است بر:
الف- درون داد ها
ب- فرایند ها
الف- درون داد ها
1- داده های نرم (ذهنیت افراد)
2- داده های سخت (ثبت نام ها، قبولی ها، تکرار ها، تعداد معلم ها، سطح سواد و کارآموزی آنان، تعداد کلاس های درس و …)
ب- فرایند ها
شامل روش های مدیریت، تخصیص بودجه و منابع، روش های تدریس و ارزیابی، مجموع تعامل ها در جریان مدیریت، نظارت و ارزیابی و جریان یاددهی-یادگیری است.
نتایج
شامل:
1- محصول
2- برون داد
3- پیامد
1- محصول
به نتیجه تعامل میان درون داد و فرایند در سطح کلاس گفته می شود (نمرات دروس در طول سال تحصیلی و پایان سال)
2- برون داد
شامل میزان قبولی ها و دانش اموخته های مقاطع مختلف تحصیلی است.
3- پیامد
دانش آموختگانی که مقاطع مختلف تحصیلی را به پایان رسانده و با دانش، فن آوری و ویژگی های رفتاری و فرهنگی، وارد اجتماع شده و در بخش متشکل یا غیر متشکل به کار اشتغال می ورزند.
اهمیت داده ها
گردآوری داده های نرم و سخت هنگام تصمیم گیری در باره آنچه در نظام آموزشی باید تغییر کند یا حفظ شود، ضرورت دارد.
نیاز از نظر کافمن
نیاز یعنی، فاصله میان نتایج موجود و نتایج مطلوب.
برای تشخیص نیاز، ابتدا باید تصویری از نتایج یا عملکرد مورد نظر در وضعیت مطلوب در اختیار باشد، آنگاه نتایج یا عملکرد وضعیت موجود مورد شناسایی واقع گردد.
تمیز نیاز از شبه نیاز
شبه نیاز عبارت است از فاصله میان منابع، روش ها و فرایند ها در دو وضعیت مطلوب و موجود است در حالی که نیاز فاصله میان نتایج مطلوب و موجود است.
مغایرت نیاز با خواسته ها یا تقاضا ها
بسیاری از متخصصان در سنجش نیاز ها بر خواسته ها یا منابع (شبه نیاز) تاکید دارند، در حالی که باید آنان ابتدا فاصله میان نتایج وضعیت موجود را با مطلوب (نیاز) مورد توجه قرار دهند.
توضیح دهید
در باره داده های نرم و سخت توضیح دهید.
مقایسه کنید
نیاز و شبه نیاز را مقایسه کنید و برای هر یک مثال بیاورید.
فصل دهم
هدف های آموزشی:
نتایج یا مقصد
هدف های غایی مورد توافق آموزش و پرورش
از نظر اکثر صاحبنظران علوم تربیتی هدف غایی آموزش، کسب دانش و فن آوری است.
تفاوت در دیدگاه ها
دیدگاه های متخصصان علوم تربیتی در باره هدف های یادگیری و روش های تدریس-یادگیری متفاوت است و ناشی از نگرش آنان نسبت به چگونگی کسب دانش می باشد.
دیدگاه های موثر بر تعلیم و تربیت نوین
1- تجربه گرایی
2- عقل گرایی
3- اجتماع-تاریخی، فرهنگ گرایی
یادگیری از دیدگاه تجربی گرا
1- یادگیری ادراکی: تمیز محرک های جدید از قدیم
2- یادگیری شناختی: فرایند ایجاد تداعی یا همبستگی بین محرک ها
3- یادگیری انتقال-تعمیم: کاربرد دانش به دست آمده در قالب های نو
ویژگی های تدریس برنامه ای (اسکینر)
1- بیان هدف های یادگیری به صورت رفتاری
2- ارزیابی رفتار های ورودی یادگیرنده
3- ارتقای رفتار های یادگیرنده در سطوح شناختی، عاطفی، حسی-حرکتی از موجود به مطلوب
علم شناختی
علم شناختی حاصل انقلاب شناختی است که ناشی از همکاری ترکیبی از علوم رایانه، هوش مصنوعی، روان شناسی، عصب شناسی، زبان شناسی، مردم شناسی و فلسفه است.
تغییر نظریه های یادگیری
اولین نظریه های یادگیری، رفتار های انسان را حاصل فرایند خطی حل مساله می دانستند اما بعد ها الگوی دیگری به نام تداعی گرا و سپس دانش حیطه-ویژه مورد توجه قرار گرفت.
دیدگاه ساختارگرایی-عقلگرا
پیروان کانت هستند که معتقد است یادگیری امری است که از درون به برون اتفاق می افتد نه برعکس (ذهن بر آنچه دریافت می کند نظم می بخشد و به تصویرگری می پردازد)
پیاژه از پیروان ساختارگرایی-عقلگرا
به چهار نوع ساخت که با افزایش سن کودک تکامل پیدا می کند معتقد است:
1- حسی-حرکتی (2 سال اول)
2- تفکر شهودی (2 تا 7 سالگی)
3- ظهور توانایی منطق عینی (حدود 7-11 سالگی)
4- ظهور تفکر صوری (11-12 سالگی تا 15 سالگی)
اعتقادات پیاژه
1- اکثر محیط ها به نحوی پاسخگوی حداقل نیاز های کودکان از نظر انگیزشی هستند
2- عامل مهم، فعالیت درونی خود ذهن است.
3- کودک با اکتشاف پیرامون خود به الگو سازی پرداخته و در باره آن ها می اندیشد.
رویکرد پیاژه
متخصصان تعلیم و تربیت پیرو نظریات پیاژه، رویکرد او را «اکتشاف هدایت شده» نامیده اند.
انتقادات وارده به نظریه پیاژه
1- رد پیش فرض وجود ساختار های شناختی منسجم، منطقی یا نظام یافته
2- رد پیش فرض وجود ساختار های شناختی قبلی تغییر یابنده توسط فرایند های درونی
نظریه ی نظریه
مهم ترین نظریه بر پایه داده های مبتنی بر رد دو پیش فرض مورد قبول ساختارگرایان، نظریه ی نظریه نام دارد.
اصول نظریه ی نظریه
کودکان با سازه نظریه های اولیه، در باره بسیاری از حیطه ها متولد می شوند و به تدریج در طی مراحل رشد، این نظریه ها باز سازی شده و محتوا و شکلشان، آشکار تر می گردد. زمان انجام این فرایند در زمینه های مختلف متفاوت است.
اصول نظریه های نوین رشد ساخت گرا
1- تایید اهمیت ساخت ها در حیطه های ویژه
2- تایید اهمیت عوامل برونی در آهنگ رشد شناختی
واضع رویکرد اکتشافی
مربی بزرگ، سقراط واضع رویکرد اکتشافی در فرایند تدریس-یادگیری بوده است که در تعامل با محیط، جستجوگری و پرسش منظم استوار است.
کاربرد روش اکتشافی
در نظام های آموزشی پیشرو، برای پرورش تفکر انتقادی، افزایش قدرت تحلیل و پرهیز از جزمیت مناسب است.
ریشه دیدگاه اجتماعی-تاریخی، فرهنگ گرا
این دیدگاه ریشه در معرفت شناسی اجتماعی-تاریخی هگل و مارکس دارد.
اصول اعتقادی دیدگاه اجتماع-تاریخی، فرهنگ گرا
مبنای دانش را:
1- برخلاف دیدگاه تجربه گرایی در ساختار جهان ِ محسوس نمی داند.
2- بر خلاف دیدگاه خرد گرایان در ساختار ذهنی انسان و اندیشه او نمی داند.
3- برخلاف دیدگاه پیاژه حاصل تعامل فرد با دنیای عینی اطراف نمی داند.
چگونگی کسب دانش از دیدگاه اجتماع-تاریخی، فرهنگ گرا
زمینه های اجتماعی-فرهنگی و مادی مانوس کودکان توسط زبان که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده
ویگوتسکی
ویگوتسکی از اولین نظریه پردازان دیدگاه اجتماع-تاریخی معتقد به مشاهده رشد تفکر کودکان از نظر تکامل زیستی و فرهنگی است.
سه ویژگی عمده ممیز انسان و حیوان از دیدگاه ویگوتسکی
1- ابداع و به کار گیری زبان (نظام علایم)
2- ساختن ابزار مورد نیاز (فیزیکی یا ذهنی)
3- انتقال اکتشافات و اختراعات (توسط نهاد هایی چون مدرسه)
نقش زبان از نظر ویگوتسکی
1- برداشتن اولین گام اجتماعی شدن توسط کودک
2- درک مفاهیم و خود تنظیمی
3- واگذاری مسوولیت به کودکان از طریق افزایش ظرفیت خود تنظیمی
(Case) نکات برجسته دیدگاه کیس
1- نقش عمده زبان در رشد ذهنی
2- نقش عمده مدرسه در رشد ذهنی
3- ارجحیت تفکر علمی (تجربی) و ضرورت کسب ان نسبت به تفکر و روش های غیر علمی
حامی ویگوتسکی در آمریکا
حامی ویگوتسکی در آمریکا، جروم برونر است که در کتاب «فرهنگ آموزش» به ارتباط میان فرهنگ، ذهن و آموزش پرداخته و پیچیدگی هدف های آموزشی را مورد توجه قرار داده است.
دیدگاه برونر در باره آموزش
آموزش به درس و مدرسه ختم نمی شود بلکه در برگیرنده حیات انسان است. مدرسه باید جوانان را:
ادامه دیدگاه برونر در باره آموزش
1- با فرهنگ گذشتگان آشنا سازد.
2- امکان درونی سازی آن ها را فراهم اورد.
3- تغییرات اساسی در چگونگی زیستن در دنیای در حال تغییر را ایجاد کند.
مقایسه کنید
ویژگی های نظریه های یادگیری امروزی را با نظریه های پیشین مقایسه کنید.
وجود تشابه در سه دیدگاه معرفت شناسی
با وجود تفاوت های عمده در سه دیدگاه، در طی سه دهه گذشته تفاوت ها کاهش یافته است. از جمله توجه تجربه گرایان به روش تدریس فرایند محور است.
ساختار گرایان عقلگرا
نتیجه تدریس را ایجاد تغییر در دانش می دانند نه رفتار و آن را بر سه نوع (کلامی، راهبردی و فراشناختی) تقسیم می کنند.
انتقاد های عقل گرایان به تجربه گرایان
تجربه گرایان:
1- به جای توجه به کلیت معرفت به اجزای آن و
2- به جای تاکید بر فرایند ها بر جهان محسوس تاکید دارند.
انتقاد نظریه پردازان اجتماعی-تاریخی بر ساختار گرایان عقل گرا
عقل گرایان:
دستیابی به دانش را حاصل فرایند های شناختی فرد می پندارند نه حاصل الگو های عمل آنان
مقایسه کنید
یادگیری ادراکی، شناختی و انتقال-تعمیم را مقایسه کنید.
بیان کنید
ویژگی های تدریس برنامه ای را از دیدگاه اسکینر بیان کنید.
فصل یازدهم
نشانگر های
آموزشی
تعریف نشانگر آموزشی
دایره المعارف پژوهش های آموزشی برای نشانگر این تعریف را ارائه کرده است:
«نشانگر آموزشی آماره ای مرتبط با سیاست های آموزشی است که به منظور فراهم آوردن اطلاعات در باره رتبه، کیفیت و عملکرد آموزشی طراحی می شود».
کارکرد نشانگر ها
نشانگر ها به عنوان ابزاری برای توصیف و درک نظام آموزشی ضروری هستند، اما کافی نیستند.
مشکلات دست اندر کاران یک برنامه آموزشی
دست اندر کاران یک برنامه آموزشی در تفکیک بین ملاک و استاندارد و استاندارد و نشانگر، با اشکال مواجهند.
تعریف ملاک
ملاک عبارت است از آنچه برای ارزیابی یک برنامه مهم شناخته شده است مانند عملکرد دانش آموزان.
تعریف استاندارد
استاندارد ها مربوط می شوند به سطح مطلوب یا کیفیت ملاک ها. مثلاً سطح مورد نظر برای عملکرد موفق.
شباهت استاندارد ها با ملاک ها
در هر دو مورد داوری وجود دارد و تابعی از زمان و باور های افراد دست اندرکار در نظام آموزشی هستند.
انواع استاندارد ها
1- نسبی (مانند عملکرد بهتر دانش آموزان با استفاده از مواد آوزشی جدید نسبت به قدیم)
2- مطلق (مانند تسلط بر 90 درصد محتوای آموزشی)
رابطه نشانگر ها با ملاک ها
نشانگر ها ابزار مورد استفاده در گردآوری داده ها برای عملکرد یک ملاک انتخاب شده هستند.
راهنمای عملی برای تعیین نشانگر های آموزشی
1- گردآوری داده های گوناگون در ارتباط با یک ملاک
2- در نظر گرفتن چندین ملاک برای سنجش موفقیت یک برنامه ریزی
3- تاثیر پذیری کیفیت داده های جمع شده از ابزار اندازه گیری
نمونه نشانگر های آموزشی سازمان توسعه اقتصادی در سال 1998
بخش الف) زمینه های سرشماری اجتماعی و اقتصادی آموزش و پرورش
بخش ب) منابع مالی و انسانی سرمایه گذاری شده در آموزش
توضیح دهید
در باره ملاک، نشانگر و استاندارد توضیح دهید.
توضیح دهید
انواع استاندارد را نام برده و در مورد هر یک توضیح مختصر ارائه کنید.
بخش سوم
برنامه ریزی توسعه آموزش در مقیاس خرد
فصل دوازدهم
دگرگونی عرضه و تقاضا
برای آموزش
دگرگونی اقتصاد آموزش و بازار کار
بعد از جنگ جهانی دوم پیشرفت های حاصل از فن آوری تولید انبوه کالا سبب گسترش تولید خدمات و پیدایش مشاغل جدید شد.
تربیت نیروی کار ماهر
برای رویارویی با رقابت و تغییرات فن آوری، تربیت نیروی کار ماهر ضرورت پیدا کرد.
مشارکت نیروی کار در تصمیم گیری
در صنایع جدید، حفظ رقابت پذیری، نیازمند به مشارکت نیروی کار در فرایند تصمیم گیری بود.
الزامات افزایش مسوولیت پذیری و مشارکت
افزایش تقاضا برای مسوولیت پذیری و مشارکت مستلزم رشد مهارت های شناختی پیشرفته، در نیروی کار است.
توجه به بعد اجتماعی آموزش
رشد مهارت های شناختی پیشرفته همراه با تغییرات در بازار کار به لحاظ مشارکت زنان، منجر به بازنگری در نظریه «سرمایه انسانی» شده و توجه به بُعد اجتماعی آموزش را اولویت داده است.
توجه به کیفیت آموزش
بهبود عملکرد نظام آموزشی مستلزم توجه به توسعه انسانی و استفاده از نظریه های تاریخی-اجتماعی-فرهنگی و مدیریت استراتژیک است که تغییراتی را در دیدگاه اقتصاد آموزش و برنامه ریزی آموزشی و توجه به کیفیت آموزش سبب شده است.
توسعه توانایی های انسان
برنامه ریزی آموزشی تبدیل به برنامه ریزی برای توسعه توانایی های انسان شده است که نیازمند تعامل میان کلیه بازیگران آموزشی در کلیه سطوح است.
افزایش تقاضا برای کمیت و کیفیت آموزش
اگر چه گسترش نظام های آموزشی تحت پوشش مدیریت های متمرکز، موفقیت های نسبی به دست آورده، اما با محدودیت های مالی و به ویژه تاثیر نامناسب بر کیفیت نظام های آموزشی همراه بوده است.
مسایل نظام آموزشی
1- عدم همخوانی اولویت های مدرسه با وزارتخانه
2- قطع ارتباطات افقی و عمودی بین نهاد های ارائه کننده خدمات اموزشی
3- عدم تفویض اختیارات و منابع لازم
بهبود مدیریت ها در سلسله مراتب نظام آموزشی
مشتمل است بر باز سازی ساختار های نامناسب که ناشی از کمبود ظرفیت مدیریت ها و نارسایی نظام های اطلاعاتی است.
بهبود مدیریت ها در کشور های جهان سوم
بهبود مدیریت ها در کشور های جهان سوم مستلزم تمرکز زدایی و تفویض اختیار به جامعه محلی و مدارس برای انجام وظایف است.
ملاک های تمرکز زدایی از مدیریت مدارس
در کنفرانس جهانی آموزش برای همه ملاک ها به این شرح ارائه شده است:
الف- برابری فرصت بهره مند شدن از آموزش برای همه و بهبود کیفیت آن
ب- تاکید و تمرکز بر یادگیری و
ادامه ملاک های تمرکز زدایی از مدیریت مدارس
ج- توسعه کمی و کیفی آموزش پایه
د- توسعه و بهبود کیفیت محیط یادگیری
ه- تقویت مشارکت در برنامه ریزی آموزشی و اجرای آن
ملاک های مدرسه اثربخش
1- خودگردانی
2- مشارکت
3- خودارزیابی
1- خودگردانی
خودگردانی مستلزم همکاری میان بازیگران، کلید مشارکت و پیش نیاز برقراری ساختار های درست در مدیریت مدرسه است.
2- مشارکت
مشارکت کنندگان نیاز دارند تا درک روشن از وظایف نهادی داشته باشند که که خودگردانی در آن اعمال می شود.
3- خودارزیابی
خودارزیابی نیازمند به برقراری کانال های ارتباطی و نظام اطلاعاتی مناسب میان بازیگران یک نهاد آموزشی است.
عوامل اساسی برای یک مدرسه اثربخش
1- برخورداری بازیگران آموزشی از دیدگاه معرفت شناسی به عنوان یک نظریه نه یک مجموعه باور های معنوی و
ادامه عوامل اساسی برای یک مدرسه اثربخش
2- تهیه برنامه استراتژیک
3- سازماندهی مدرسه متناسب با فلسفه آموزش و پیروی از برنامه استراتژیک
ادامه عوامل اساسی برای یک مدرسه اثربخش
4- تاثیر گذاری بازیگران آموزشی در فرایند سازماندهی
5- استقرار ساختار های مشارکتی
6- نظارت و بازرسی موثر بر اجرای امور و
ادامه عوامل اساسی برای یک مدرسه اثربخش
7- استفاده از مکانیسم خودارزیابی توسط کارکنان اموزشی
8- بسیج منابع جهت تامین هزینه ها
9- تصمیم گیری براساس اطلاعات
نقش ارتباطات در مدیریت مدرسه محور
ارتباطات هسته مرکزی برنامه ریزی در مدیریت مدرسه محور را تشکیل می دهد. از طریق ارتباطات هر بازیگر آموزشی می تواند بقیه را برای توسعه کیفیت آموزش بسیج کند.
جهات ارتباطات
ارتباطات دارای جهت های افقی و عمودی هستند. در ارتباطات افقی در نظام آموزشی، نهاد های آموزشی ذی نفع، ذی ربط و ذی علاقه، هم سطح و در ارتباطات عمودی، از نوع سلسله مراتبی هستند.
مدیر مدرسه
نقش مدیر مدرسه در باز سازی ساختار برنامه ریزی و تصمیم گیری، در مجامع تخصصی جهان مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک نشانگر کیفیت آموزش شناخته شده است.
شورا های پیشنهادی برای تقویت مدیریت مدرسه محور
1- شورای هماهنگی برنامه ریزی (متشکل از نمایندگان نهاد های ذی نفع، ذی ربط و ذی علاقه در جامعه محلی)
2- شورای مدیریت مدرسه (متشکل از مدیر و نمایندگان معلمان، والدین، کارکنان و دانش آموزان)
طرح مدرسه
طرح مدرسه عبارت است از:
برنامه عملیاتی سالانه مدرسه
دو ُبعد مورد نیاز برای تصمیم گیری
از نظر سازمان همکاری توسعه اقتصادی و یونسکو:
1- سطح تصمیم گیری (تشخیص سطح قدرت تصمیم گیری)
2- شکل تصمیم گیری (درجات بین خودگردانی یا سهیم بودن در تصمیم گیری)
چهار مقوله تصمیم گیری
از دیدگاه کشور های عضو سازمان همکاری توسعه اقتصادی:
1- سازماندهی تدریس-یادگیری
2- مدیریت کارکنان
3- برنامه ریزی و ساختار ها
4- تخصیص بودجه و مصرف آن
تاثیر مدیریت مدرسه
مدیریت مدرسه محور بر اثربخشی و کارآیی کیفیت آموزش می افزاید.
تعریف اثربخشی
اثربخشی مدرسه عبارت است از:
نسبت برون داد به درون داد ها
انواع اثربخشی مدرسه
1- درونی
2- بیرونی
اثربخشی درونی
اثربخشی درونی به آنچه در درون مدرسه اتفاق می افتد (محصول و برون داد) اشاره دارد.
اثربخشی بیرونی
اثربخشی بیرونی به آنچه در اجتماع رخ می دهد(پیامد از نظر اشتغال، میزان درآمد، خود اشتغالی و شهروندی) اشاره دارد.
کارآیی
کارآیی عبارت است از:
نسبت میان برون داد و درون داد پولی
مباحث در باره اثربخشی
هنوز در باره این که:
(1) کدام نوع اثربخشی را باید اندازه گرفت،(2) کدام درون داد ها و برون داد ها را باید انتخاب نمود و (3) چگونه باید آن ها را برای اندازه گیری تعریف کرد، بحث وجود دارد.
الگو های اندازه گیری اثربخشی مدرسه
از نظر چن ( (Chengالگو ها عبارتند از:
1- الگوی هدف مدار
2- الگوی درون داد مدار
3- الگوی فرایند مدار
4- الگوی استراتژیک
5- الگوی بازاریابی
6- الگوی سازماندهی یادگیری
7- الگوی فقدان «نبود اثربخشی»
1- ملاک اثربخشی در الگوی هدف مدار
بیان هدف های روشن و قابل اندازه گیری در مقیاس ملی و محلی
2- ملاک اثربخشی در الگوی درون داد مدار
منابع بیش تر
3- ملاک اثربخشی در الگوی فرایند مدار
کارکرد درونی هموار مدرسه
4- ملاک اثربخشی در الگوی استراتژیک
تامین حداقل رضایت کلیه بازیگران آموزشی درونی و برونی
5- ملاک اثربخشی در الگوی بازاریابی
توفیق مدرسه در فعالیت های بازاریابی
6- ملاک اثربخشی در الگوی سازماندهی یادگیری
سازگاری مدرسه با تحولات برونی و درونی
7- ملاک اثربخشی در الگوی نبود ملاک های اثربخشی
عدم وجود آثار نبود اثربخشی در مدرسه
دو نوع توافق در ماتریس اثربخشی مدرسه
1- توافق در باره گزینه
2- توافق در باره الگو
1- توافق در باره گزینه
اشاره به رابطه اثربخشی مدرسه با کارآیی درونی یا برونی آن دارد.
2- توافق در باره الگو
میزان پایداری الگو های پیشنهادی، همخوانی الگو ها، اثربخشی و کارآیی مدرسه را در جنبه های مختلف نشان می دهد.
توضیح دهید
برای رویارویی با رقابت و تغییرات فن آوری، چه چیز لازم است؟
بیان کنید
ملاک اثربخشی در هر یک از الگو های اندازه گیری اثربخشی مدرسه را نام ببرید.
فصل چهاردهم
برنامه ریزی
محل استقرار مدرسه:
نقشه مدارس
تمرکز زدایی
در طی دو دهه اخیر تمرکز زدایی در برنامه ریزی و مدیریت های آموزشی و کاهش فاصله میان تصمیم گیری و اجرا مورد توجه قرار گرفته است.
برنامه ریزی در مقیاس خرد
برنامه ریزی در مقیاس خرد یا برنامه ریزی برای استقرار محل مدارس، از جمله صورت های برنامه ریزی آموزشی با مشارکت جامعه محلی است.
تعریف نقشه مدارس
به برنامه ریزی برای استقرار مکان های آموزشی «نقشه مدارس» گفته می شود.
اقدامات لازم برای برنامه ریزی تهیه نقشه مدارس
1- تهیه فهرستی از نیاز های یادگیری جامعه محلی
2- تهیه فهرستی از بنا ها و تجهیزات آموزشی موجود
3- تعیین بنا ها و تجهیزات بیش تر یا کم تر از حد مورد استفاده و
ادامه اقدامات لازم برای برنامه ریزی تهیه نقشه مدارس
4- پیش بینی رهنمود هایی برای تجدید سازماندهی یا توزیع امکانات و پراکندگی مصرف کنندگان
5- پیش بینی تجهیزات برای بهترین مکان های مورد استفاده و
ادامه اقدامات لازم برای برنامه ریزی تهیه نقشه مدارس
6- چگونگی توزیع مناسب امکانات موجود
7- چگونگی استفاده مطلوب از کارکنان اموزشی و غیر آموزشی، بنا ها، تجهیزات و وسایل موجود
8- پیش بینی تجهیزات، بنا ها و وسایل جدید
فرایند برنامه ریزی نقشه استقرار مدارس
در برنامه ریزی برای نقشه مدارس، علاوه بر ارتباطات و تعامل عمودی، به ارتباطات افقی و هماهنگی میان برنامه های دیگر عمرانی و خدماتی دیگر نیاز هست.
پیش بایست های برنامه ریزی محل مدارس
(استقرار در محلی که پاسخگوی توزیع دانش اموزان بالقوه باشد):
1- انتخاب ناحیه آموزشی
2- تعیین ملاک و استاندارد
3- حمایت های اداری و سازمانی است.
روش شناسی در برنامه ریزی نقشه استقرار مدارس
شامل سه مرحله متمایز است:
1- تشخیص وضعیت موجود
2- پیش بینی نیاز های آینده
3- ترسیم نقشه مدارس آینده نگر
توضیح دهید
در باره هر یک از پیش بایست های برنامه ریزی محل مدارس توضیح کافی ارائه کنید.
توضیح دهید
در باره سه مورد از نیاز های یادگیری جامعه محل زندگی خود توضیح دهید.
فصل پانزدهم
برنامه ریزی برای پیشگیری از
شکست دانش آموزان
در مدرسه
آثار منفی شکست تحصیلی
1- در زندگی فردی
(بیکاری یا دریافت دستمزد ناچیز)
2- در زندگی اجتماعی
(کاهش رقابت پذیری اقتصادی و انسجام اجتماعی)
شکست در مدرسه (گزارش سازمان همکاری های توسعه اقتصادی)
1- در کشور های دارای عملکرد پایین آموزشی، پیشرفت تحصیلی کم تر است.
2- فاصله بین دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی و کم پیشرفت به چهار سال تحصیلی می رسد و
ادامه شکست در مدرسه (گزارش سازمان همکاری های توسعه اقتصادی)
3- برای عملکرد صحیح، نظام آموزشی نیاز به کاهش فاصله بین دانش آموزان قوی و ضعیف دارد.
در 45 کشور TIMSS اهداف مطالعه
1- مشخص نمودن دانش آموزان دارای پیشرفت کم تحصیلی در مقایسه با متوسط عملکرد بین المللی
2- مشخص نمودن دانش آموزان در خطر شکست تحصیلی
مطالعه تعریف پیشرفت کم در TIMSS
نمراتی که از میانگین بین المللی یا ملی یک واحد انحراف استاندارد فاصله دارند.
TIMSS نتیجه مطالعه در کشور های عضو سازمان توسعه اقتصادی
پیشرفت تحصیلی حدود 15
درصد از دانش آموزان، زیر میانگین بین المللی بوده است.
TIMSS نتیجه مطالعه در ایران
ایران رتبه 38 از 41 کشور را داشته است.
(در این مطالعه سن و پایه تحصیلی تحت کنترل بوده اما عوامل مربوط به محیط اجتماعی و فرهنگی تحت کنترل نبوده است)
تاثیر محیط اجتماعی و فرهنگی
برای پیشگیری از شکست تحصیلی، تاثیر عوامل محیط اجتماعی و فرهنگی در سیاستگذاری ها ضروری دانسته شده است.
عوامل مرتبط با شکست تحصیلی
خود دانش آموز
خانواده
جامعه محلی
عوامل زیست محیطی و
ادامه عوامل مرتبط با شکست تحصیلی
مدرسه (نامناسب بودن روش های تدریس، بی توجهی به فرایند تدریس-یادگیری، ناکافی بودن منابع، نبود جاذبه کافی در برنامه درسی)
پیشگیری از شکست تحصیلی
عوامل شکست در مدرسه سبب شده تا از روش های نظام گرا در قالب مدیریت های مدرسه محور استفاده شود.
راه های مقابله با شکست
1- تشخیص به موقع کاستی در پیشرفت تحصیلی
2- اقدام به موقع جهت پیشگیری
3- بسیج مدیریت مدرسه محور
4- به کارگیری روش های انعطاف پذیر و جبرانی
5- استفاده از تجربیات دیگران
موفقیت تحصیلی در عصر اطلاعات
دستیابی به مهارت های شناختی، فن آوری نو، حفظ انگیزه برای یادگیری مداوم است نه اخذ مدرک و دیپلم.
اصول کلی در سیاستگذاری و برنامه ریزی برای پیشگیری از شکست تحصیلی
توصیه های سازمان همکاری اقتصادی برای توسعه:
1- رویارویی با شکست به جای چشم پوشی و سکوت
2- مشاهده نظام آموزشی به صورت یک کل و تشخیص محل تاثیر برای عمل
3- رهبری روشن برای بسیج افکار عمومی در مورد ضرورت مبارزه با شکست و
اصول کلی در سیاستگذاری و برنامه ریزی برای پیشگیری از شکست تحصیلی
4- توجه به خط مشی های مبارزه با افت تحصیلی و قبول علل پیچیده آن
5- تآیید مهارت ها و صلاحیت های علمی مورد نیاز بازار کار در دانش آموخته های دوره متوسطه
6- توجه به آمار و نشانگر های مشخص کننده علل موفقیت و شکست تحصیلی
ارزیابی برنامه سالانه مدرسه
ارزیابی برنامه سالانه مدرسه با به کارگیری نظریه کنترل و بازخورد امکان پذیر است.
معنای کنترل
در مهندسی، کنترل به معنای دید درونی تعریف شده و هدف آن نظارت بر خود یا خودارزیابی است. در آموزش و پرورش با هدف چگونگی اثربخشی در مدارس خودگردان تعریف می شود.
بازخورد
در نظریه کنترل از مکانیزم بازخورد استفاده می شود. بنابراین، استفاده از بازخورد در برنامه ریزی های کوتاه مدت (سالانه) می تواند موجب ایجاد اصلاحات در طول اجرا شود.
بیان کنید
پنج مورد از راه های مبارزه با شکست تحصیلی را بیان کنید.
تجربه انگلستان از کاربرد کنترل و بازخورد
کاربرد نطریه کنترل و بازخورد در انگلستان به منظور پاسخ گویی به دو سوال زیر صورت گرفته است:
1- چه کسی، به چه کاری، چگونه و با چه میزان اثربخشی مشغول به کار است؟
2- چه کسی مسوولیت اصلاح امری را، چگونه، در چه زمانی و با چه میزان از اثربخشی به عهده دارد؟
تجربه انگلستان از کاربرد کنترل و بازخورد
کاربرد نطریه کنترل و بازخورد در انگلستان به منظور پاسخ گویی به دو سوال زیر صورت گرفته است:
1- چه کسی، به چه کاری، چگونه و با چه میزان اثربخشی مشغول به کار است؟
2- چه کسی مسوولیت اصلاح امری را، چگونه، در چه زمانی و با چه میزان از اثربخشی به عهده دارد؟
عامل زمان
برای اصلاح و بازآفرینی، در فرایند مدیریت تدریس-یادگیری عامل زمان بسیار مهم است.
نظارت و اصلاح از دو بُعد درونی و برونی در مدیریت مدرسه محور
دفتر استاندارد های اموزش در انگلیس، بر ضرورت(1) نظارت درونی و (2) نظارت بیرونی تاکید داشته است.
1- هدف از نظارت درونی
دریافت بازخورد صحیح و به موقع در باره زمینه های اساسی حیات مدرسه و عملکرد آن صورت می گیرد.
2- اهداف نظارت بیرونی
1- توجه به تقاضاهای جدید در ارتباط با نظام کلان جامعه
2- تعدیل دیدگاه ها، ارزش ها و پیشگیری از هر گونه عدم تعادل و
2- ادامه اهداف نظارت بیرونی
3- تصمیم گیری در باره اطلاعات و مکانیسم های رویارویی با تغییرات بیرونی
4- ایجاد ساختار های مناسب و انعطاف پذیری برای سازگاری با تنش های جدید
در جستجوی گنج پنهان: یادگیری مداوم
یادگیری مداوم لازمه شرایط نامعین و تغییر پذیر است.
فرهنگ اسلامی منادی یادگیری مداوم
ز گهواره تا گور دانش بجوی
اشاعه فرهنگ یادگیری
«در قرن بیست و یکم، افرادی که از یادگیری مداوم سود نمی جویند بدون شغل خواهند ماند و سازمان هایی که به سازمان های یادگیری مداوم مبدل نشوند از حیات باز خواهند ایستاد»
سرمایه گذاری بر روی معلمان
«معلمان نه تنها در انتقال فرهنگ، در آماده سازی دانش آموزان برای آینده نامشخص و تغییر پذیر، نقش کلیدی برعهده دارند»(نمایندگان اتحادیه های معلمان لوکزامبورگ).
معلمان
نمایندگان اتحادیه های معلمان لوکزامبورگ به معلمان لقب زیر را داده اند:
کارشناسان یادگیری اثر بخش
اصول توسعه مداوم حرفه معلمی
1- توسعه معلم امری است مداوم
2- توسعه معلم جز در موارد استثنایی امری است خودگردان
3- توسعه معلم نیازمند حمایت است و منابع و
ادامه اصول توسعه مداوم حرفه معلمی
4- توسعه معلم هم به نفع مدرسه است و هم معلم
5- فرایند توسعه معلم نیازمند به حسابرسی است.
6- توسعه حق و وظیفه معلم است و باید با در نظر گرفتن نیاز های فردی وی انجام شود.
توضیح دهید
چرا گفته شده است که توسعه معلم هم به نفع مدرسه است و هم به نفع او؟
نقش معلم در عصر اطلاعات
نقش معلم در عصر اطلاعات نیاز به تعریفی دوباره دارد. یادگیری تنها حاصل تجربه در مدرسه نیست، بلکه حاصل ارتباطات است و نیازمند به مسوولیت مشترک معلمان، والدین و جامعه.
ادامه نقش معلم در عصر اطلاعات
معلمان نقش میانجی را برای به کار گیری موفق فن آوری های ارتباطی دارند.
توسعه آموزش
در توسعه آموزش معمولاً توجه به نظام رسمی جلب می شود که برای زندگی کافی نیست. بنابراین،
کسب مهارت های جدید
فراهم ساختن زمینه کسب مهارت های جدید یا تکمیلی در فرایند اشتغال نیز از جمله راه های توسعه انسانی شناخته شده است.
نبود توسعه انسانی
در عصر اطلاعات نبود توسعه انسانی و بی بهرگی از دانش، بینش و مهارت های به روز، سبب بیکاری، نابرابری اجتماعی، پیدایش نارضایتی و تنش می شود.
مبانی آموزش مداوم
1- یادگیری چگونه آموختن (دانستن)
2- یادگیری چگونه به کار بستن (انجام کار)
3- یادگیری چگونه با دیگران زیستن (همزیستی)
4- یادگیری چگونه بودن
شناسایی نیاز های یادگیری افراد و سازمان ها
بی تردید بخش عظیمی از فرایند برنامه ریزی برای آموزش مداوم در آینده را شناسایی نیاز های یادگیری افراد و سازمان ها تشکیل می دهد.
توضیح دهید
1- در باره اهداف مطالعه TIMSS توضیح دهید.
2- وضعیت ایران را در بین کشور های جهان در این مطالعه مشخص نمایید.
توضیح دهید
مبانی آموزش مداوم را نام برده، در باره هر یک به اختصار توضیح دهید.
پایان