تارا فایل

پاورپوینت کتاب کار نمای کلاسی انرژی


کتاب کار نمای کلاسی انرژی
parsa

انرژی می تواند چه چیز هایی را جا به جا کند؟
بچه ها بیاید در گروه های خود درباره نقش انرژی در جا به جای چیز ها فکر کنیم.
بچه ها این مواد و وسایل لازم را از روی میز بردارید .
مواد و وسایل لازم عبارتنداز:
بادبزن دستی یا کاغذی ،پر مرغ
کامیون یا ماشین اسباب بازی
بادکنک ، کاغذ ، فرفره کاغذی ،شمع
مداد ،مداد رنگی ومداد تراش
کارت های تصویری

parsa

مرحله های اجرا فعالیت ها
ابتدا معلم دانش آمورانش را راهنمایی می کند تا فعالیت ها ی زیر را انجام دهند.
از بچه ها خواست با کاغذ یک موشک کاغذی درست کنند و آن را به طرف یکی از دوستانشان پرتاب نمایند.
از بچه ها خواست برای خنک کردن دوست یا هم کلاسی خود راهی را پیشنهاد کنند .یکی گفت همین باد بزن های کاغذی که از روی میز برداشته ایم می توان استفاده کرد و آنها برای خنک کردن یکدیگر از بادبزن کاغذی استفاده کردند.
کشیدن ماشین اسباب بازی روی زمین یا میز
از بچه ها خواست با استفاده از مداد تراش ،سر مداد ها را تیز کنند.
از بچه ها خواست بادکنک ها را از هوا پر کنند و بعد آنها را رها کنند .
از بچه ها خواست با فوت کردن به پر مرغ آنها را از روی میز به حرکت در آورند یا با گذاشتن پر در کف دست به سمت هوا آنها را فوت کنند.
از بچه ها خواست فرفره کاغذی بسازند و با استفاده از شمع روشن یا پنکه در آن حرکت ایجاد کنند.

parsa

parsa

مرحله 2
کارت های تصویری را به ترتیب به دانش آموزانش نشان داد و پرسید :
آیا در تصویر ها چیز ی حرکت می کند؟ چه چیزی آن را حرکت می دهد؟
از دانش آموزان خود خواست تا فهرستی از چیز هایی که حرکت می کنند ، تهیه کنند . نظر های خود را روی یک نمودار یاداشت کنند و نمودار را تفسیر نمایند . درباره شباهت ها و تفاوت های چیز های که حرکت می کنند و در فهرست از آنها نام برده اند با یکدیگر گفتگو کنند.
او از دانش آموزان خود پرسید:«چه چیزی سبب حرکت آنها می شوند؟»هدف معلم از مطرح کردن این پرسش کمک به دانش آموزانش بود که آنها پی ببرند که اجسامی که حرکت می کنند و جا به جا می شوند ، نیرویی باعث حرکت و تغییر محل آنها می شود.

حرکت دادن چیزها
به پرها فوت می کنیم .
فرفره را به حرکت در می آوریم.
موشک کاغذی را حرکت می دهیم.
زهرا با دست خود فرفره درست کرد و آنرا مقابل پنکه گرفت و آن را به حرکت در آورد.

parsa

معلم از صفحه تهیه گزارش علوم
برای دانش آموزانش کپی تهیه کرده بود
و به هر گروه یک برگ از آن را داد.
دانش آموزان باید جمله های آن را کامل کنند و مثال هایی بیاورند. هر چیزی که حرکت می کند،…. (نیرویی دارد که سبب حرکت آن
می شود، چیزی به آن فشار می آورد.)
parsa

نام گروه:

آنچه امروز درباره ی انرژی آموختم این است.
نور
گر ما
صدا
parsa

نور
گر ما
صدا
نام گروه:
آنچه دیدم:
آنچه انجام دادم:
پژوهش:
آنچه آموختم:
parsa

معلم متوجه شد که برخی از دانش آموزانش درک درستی از عنوان انرژی ندارند. فهمید که برخی از آنها نیرویی را که باعث حرکت چیز ها می شود به عنوان «انرژی» نمی دانند، پس لازم دانست که مفهوم «انرژی» را برای آنان شرح دهد. و تعریف انرژی را همراه با عکس های روی تابلو چسبانید. برای مثال :

انرژی نیرویی است که چیز ها را حرکت می دهد.
parsa

مرحله 3:معلم برای هر گروه یک صفحه تمرین داد واز دانش آموزان خواست تا چیز های متحرک را در آن صفحه مشخص کنند . سپس بگویند چه چیزی سبب می شود تا چیزی حرکت داشته باشد. و زیر هر شکل منبع انرژی آن را مشخص کنند. و بعد از این تمرین صفحه دیگری به آنها داد که این صفحه تمرین را با خودشان به منزل ببرند و از چیز هایی که در منزل شان می بینند و حرکت می کنند نقاشی بکشندو رنگ آمیزی کنند و نام آنها را زیرهر نقاشی بنویسند و منابع انرژی آنها را هم یاداشت کنند. و برای جلسه بعد با خود به کلاس بیاورند و در تابلو علوم نصب کنند و درباره آنها با هم بحث کنند.
parsa

چه چیزی حرکت می کند؟
منبع انرژی :
چه چیزی حرکت می کند؟
منبع انرژی :

نام گروه:
چه چیزی حرکت می کند؟
در هر تصویر دور چیز متحرک خط بسته بکشید.
سپس بنویسید که چه چیزی آن را حرکت داده است؟

چه چیزی حرکت می کند؟
منبع انرژی :
چه چیزی حرکت می کند؟
منبع انرژی :
چه چیزی حرکت می کند؟
منبع انرژی :
چه چیزی حرکت می کند؟
منبع انرژی :
parsa

نام:
چیز هایی که در منزل من حرکت می کنند.
نقاشی کنید.
نقاشی کنید.
چه چیزی حرکت می کند؟
چه چیزی آن را حرکت می دهد؟
چه چیزی حرکت می کند؟
چه چیزی آن را حرکت می دهد؟
نقاشی کنید.
نقاشی کنید.
چه چیزی حرکت می کند؟
چه چیزی آن را حرکت می دهد؟
چه چیزی حرکت می کند؟
چه چیزی آن را حرکت می دهد؟
parsa

تغییر هایی که می توانید مشاهده کنید:
معلم ،بچه های کلاسش را تشویق به تشکیل گروه های کوچک نمود و به هر گروه مواد و وسایلی داد و از هر گروه خواست با انجام آزمایش بر اساس موضوع آزمایش ، فعالیت ها را انجام دهند و بعد از انجام هر آزمایش گروه ها جای خود را با گروه دیگر عوض نمایند.
آزمایش 1- ذوب یخ قالبی
مواد و وسایل لازم: یخ قالبی ،کاسه ی شیشه ای
الف- کاسه را با یخ قالبی دانش آموزان در مکانی که آفتابی است قراردادند.
ب-از دانش آموزان خواست تا تغییری را که در شکل یخ روی می دهد با دقت مشاهده کنند.
آزمایش 2- درست کردن خمیر نان
مواد و وسایل لازم:آب ، نمک ، آرد ، جوش شیرین،ورنه
1-در یک کاسه آب بریزید .2- کم کم آرد و کمی نمک و جوش شیرین اضافه کنید 3- دستکش پلاستیکی را در دست کنید و مخلوط را به هم زنید و مالش دهید تا خمیر نان تهیه شود.
parsa

آزمایش 3- ذوب کنید و دوباره منجمد کنید:
مواد و وسایل مورد نیاز : شمع ، کبریت ، چراغ الکلی ،
گیره ، پایه ، توری نسوز قالب های به شکل گل و…
1- ابتدا سعی کنید بدون اینکه خطری شما را تهدید کند شمع ها را در داخل یک کاسه
فلزی قراردهید و روی چراغ الکلی گرم نمائید.
2-معلم از دانش آموزان آن گروه خواست تا تغییری را که روی می دهد ، با دقت مشاهده کنند.
3- بعد از آنها خواست چراغ الکلی را خاموش و محتوی داخل ظرف را در قالبهای شیرینی که به شکل گل و… بودند بریزند. و کمی صبر کنند تا سرد شود و باز هم از آنها خواست با دقت به تغییری که در حال رخ داد ن بود ،نگاه کنند.م
آزمایش 4- -نان را گرم کنید:
مواد و وسایل لازم: توستر ، تکه های نان
1- تکه ای از نان را در توستر قرار دهید.
2- ببینید که چه روی می دهد؟ .
parsa

معلم در پایان فعالیت ها از دانش آموزان خود خواست تا درباره تغییر هایی که مشاهده کردند با هم گفتگو کنند و در باره آن تغییرات یاداشت های یکدیگر را مقایسه کنند تا بدانند آیا برداشت های آنها از این گونه فعالیت ها یکسان است یا خیر . و سعی کنند پاسخ مناسبی که همگی با آن موافق هستند برای پرسش زیر بیابند و بیان کنند.
«چه چیزی سبب شد که این تغییر ها روی دهند؟»
معلم با مطرح کردن پرسش های مناسب ، سعی می کرد دانش آموزنش را هدایت کند تا در یابند که عامل تغییر هایی که مشاهده کردن همان «انرژی» است.
دانش آموزان از آزمایش های خود چه پیام های را دریافته بودند؟

در موردیخ قالبی فهمیدند که انرژی گرمایی خورشید باعث تغییر شکل آن شد. در مورد ذوب شدن شمع انرژی گرمایی حاصل از سوختن الکل در چراغ الکلی باعث تغییر آن گشته بود و در مورد نان به این نتیجه رسیده بودند که در اثر انرژی گرمایی ، الکتریسیته تغییر می کند. در مورد تهیه خمیر انرژی حرکتی و استفاده از انرژی ماهیچه دستها سبب تغییر شکل پودر آرد به خمیر نقش داشت. و…
parsa

بگذارید بچه ها بپرسند زیرا پرسش های آنها ،افکارشان را می سازد . بگذارید
بچه ها آنچه را نمی دانند جستجو کنند.
زیرا جستجو ی آنها باعث رشد و
خود سازی شان می شود.
parsa


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود