کارآفرینی، تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات، جنسیت و سازمان های یادگیرنده (دانشگاه)
شهروند محوری
شهروندان آینده خود را می سازند.
قدرت دولت های ملی در حال تقلیل است.
دولت های ملی مانند گذشته توان پاسداری از قانون را ندارند.
جمع آوری مالیات، کارآفرینی و توسعه تکنولوژی برای دولت ها روز به روز مشکل تر می شود.
دولت های ملی دیگر نمی توانند پاسخگوی نیازهای شهروندان خود از نقطه نظر علائق، منافع و اولویت های آنها باشند.
این در حالی است که شهروندان نیاز مبرم به فعالیت در حوزه های عمومی متنوع، توانمند و قابل عرصه و استفاده هستند.
دولت ملی
دولت ملی جزئی از روند مافوق ملیت گرایی transnationalism است.
قدرت سیاسی رنگ می بازد و دموکراسی در بین پدیده های دیگری که ICT با خود به ارمغان می آورد به صورت مستقیم در جامعه اعمال می شود.
روند تصمیم گیری جنبه غیر متمرکز به خود می گیرد و فعالیت ها، وظایف و اهداف به صورت فزاینده ای به مرزهای عملی و اجرایی نزدیک تر می شود.
مفاهیم سلسله مراتبی حاکم در حوزه های عمومی ممکن است کنار گذاشته شود.
دولت ملی مجبور به پذیرش همکاری با واحدهای کاری دیگر می شود و خود مانند یک کنش گر اقتصادی با دیگران همکاری می کند.
ظهور پسا تجدد گرایی
نقش کلیدی فنآوری ارتباطات و اطلاعات
نقش کلیدی ICT در ایجاد عقاید، روش ها و روندهای جدید است.
نقش کلیدی ICT در تولید و تغییر در ساختار سازمان ها است.
ICT با جنبه تجاری دادن به عقاید، روش ها و روندهای جدید، ارزش های نوینی را برای کاربران، مشتریان و همچنین مالکین و جامعه بوجود می آورد.
پس ICT به صورت تفکیک ناپذیری در ارتباط تنگاتنگ با کارآفرینی قرار می گیرد.
قدرت ذهن
شعار عصر اطلاعات ”آزاد ساختن بی سابقه ظرفیت تولید به واسطه قدرت ذهن است. شعار فکر می کنم پس هستم به فکر می کنم پس تولیدگرم، تبدیل می شود“ (مانوئل کاسل).
بنابر آراء کاسل، کسانی که توانش اجتماعی دارند و از هنر همکاری توام با اعتماد و اطمینان بهره برده اند، برندگان اصلی عصر اطلاعات هستند.
عصر اطلاعات محیطی استثنایی برای کارآفرینی بوجود می آورد.
دانشگاه ها و ”یادگیری“ بر اساس اقتصاد معرفت پایه: از مدل های خطی تا مدل های تعاملی انتقال معرفت (1)
انتقال معرفت به مثابه روند تعاملی در تقابل با روند خطی می باشد.
لوندوال (1992) – نوآوری موفقیت آمیز تاکید بر یادگیری پایدار و سازگار دارد تا پارادایم حاصل از آن جایگاهی فراتر از ”اقتصاد یادگیری“ را به خود اختصاص دهد.
کوک (1988)؛ ماسکل (2001) – نوآوری یک روند اجتماعی است که طی آن تولید کنندگان و کاربران آن را از طریق تبادل معرفت مستتر و ضمنی (tacit) و به صورت چهره به چهره فرا می گیرند.
دانشگاه ها و ”یادگیری“ بر اساس اقتصاد معرفت پایه: از مدل های خطی تا مدل های تعاملی انتقال معرفت (2)
ولف (2005) – یادگیری در سطح منطقه ای و از طریق مشارکت در شبکه های همگانی تبادل معرفت صورت می گیرد و از طریق نهاد های منطقه ای و بخصوص دانشگاه ها حمایت می شود.
پاویت (1999)؛ کوهن و لوینتال (1990) – موسسه های بازرگانی ملزم به توسعه ”ظرفیت جاذب“ از طریق ایجاد مجموعه ای از مهارت های بالا هستند تا بتوانند از آن طریق معرفت تولید شده در دانشگاه ها را مورد بهره برداری و استفاده قرار دهند.
مکانیزم های انتقال معرفت جانشین (1)
خلق معرفت
نه تنها تحقیق بلکه حمایت فنی از موسساتی که تمایل به تحقیق و توسعه (R&D) از طریق مشاوره در پروژه های مشترک دارند، به خلق معرفت کمک می نمایند.
تشکیل سرمایه انسانی
شهرت بین المللی به سبب تربیت فارغ التحصیلان زبده در رشته های علوم، ریاضی و مهندسی کامپیوتر که از طریق برنامه هایی بر پایه تعاون و همکاری است، به تشکیل سرمایه انسانی کمک می کند.
مکانیزم های انتقال معرفت جانشین (2)
ارتباطات جهانی
محققان در سطح جهانی، توان انتشار معرفت را دارند و می توانند از آن برای حل مشکلات بومی و منطقه ای بهره ببرند.
نهادهای کارآفرینی فعال
چنین نهادهایی می توانند عهده دار وظیفه شکل گیری و حمایت از شبکه های محلی را داشته باشند تا از آن طریق بتوانند مروج معرفت و شکوفایی اقتصاد موفق بومی باشند.
کارآفرینی
کارآفرینی چیزی جز ایجاد هماهنگی در منابع موجود و استفاده از موقعیت های مناسب حاضر در محیط نیست.
به عبارت دیگر کارآفرینی یعنی خلق موقعیت های مناسب از طریق نوآوری به قصد ایجاد ارزش است.
پس چنین روندی نمی تواند محدود به موسسات بازرگانی و یا شرکت های بزرگ و کوچک، جدید و قدیم یا انتفاعی و غیر انتفاعی باشد.
کارآفرینی
برای حل مسائل، کارآفرینی، توان گردآوری انسان ها، ایده ها و منابع مالی را دارد.
قانون ساده ای در کارآفرینی وجود دارد که عبارت است از: شفافیت، حرکت، صراحت، آسان سازی و ترویج
تعریف ایده ها / در میان گذاشتن دیدگاه ها / جمع آوری منابع / تعیین و خلق همکاری و همکاران / به اجرا در آوردن های راه حل ها
پنج سوال اساسی در مورد هر نوع پروژه کارآفرینی عبارت است از اینکه:
مسئله چیست؟
راه حل کدام است؟
اهمیت موضوع در چیست؟
قابلیت اجرایی آن چقدر است؟
آیا من می توانم آن را انجام دهم؟
تغییرات در فنآوری، فرصت هایی برای کارآفرینان
نیمه هادی ها و رایانه ها
فنآوری شبکه ای
منطق دوتایی و الگوریتم ها
فنآوری بیو، اینفو و نانو
دو مورد کلیدی
فنآوری می تواند ما را به جهانی شدن نزدیک کند و یا سازمان های شبکه ای را بسازد.
معماری رقمی نوین خالی از اعتقادات و هنجارهای اجتماعی نیست و با خود عامل فرهنگی را حمل می کند.
تغییرات در تولید فرصتی برای کارآفرینان است
جانشینی تولیدات سازگار به جای تولید انبوه
تولیدات جهانی just in time
تولیدات هدفمند
حرکت از broad cast به سوی narrow cast
ترکیب و گرد هم آمدن شرکت های کوچک و بزرگ در شبکه ها و یا همکاری تولیدی
فقدان و غیاب یک شکل غالب: اشکال ترکیبی
اجرای قرارداد توسط مجریان فرعی
مدل های منطقه ای
جهانی / منطقه ای: شرکت های جهانی با ارتباطات قوی منطقه ای
انعکاس کلیدی
همبستگی داد و ستد جهانی
استفاده از ابزار فنی برای مدیریت تولیدات جهانی
رقابت در کسب و کار در سطح جهانی
تغییر شکل وضعیت: شرکا، حامیان، مدافعین و وکلا
ایجاد فرصت برای خیل عظیمی از افراد که از توان آنها استفاده نمی شود
جنسیت گرایی در آموزش
عدم تساوی جنسیتی در آموزش را نمی توان به تعداد کمی دانش جویان محدود کرد.
موضوع مهم این است که بدانیم دانش جویان ما اعم از دختر و پسر، چه یاد می گیرند.
لازم است آگاه از توانمندی ها، نقش و منزلت اجتماعی آنها در جامعه باشیم.
کوشش برای تساوی جنسیتی در آموزش به معنی کوششی است در راستای بوجود آوردن جامعه ای که زن و مرد می توانند از توانایی های خود به نحو احسن استفاده کنند و احساس رضایت داشته باشند.
پیشینه و مشخصات کارآفرینان
پیشینه
دوران کودکی و محیط خانوادگی
تحصیلات
سن
تجربه کاری
پیشینه و مشخصات کارآفرینان
مشخصات
شور و شوق
قابلیت کنترل محیط
نیاز به استقلال
نیاز به پیش بردن اهداف
ظرفیت خطر کردن و مواجهه با نا معلوم ها
خلاقیت و نوآوری
اراده و استقامت در برابر مشکلات
زنان و پدیده کارآفرینی
زنانی در کارآفرینی موفق هستند که:
تجربه حداقل دو سال کار موفق در کسب را داشته باشند.
سابقه همکاری با بیش از پنج و کمتر از سی کارمند را داشته باشند.
توانسته باشند کسب خود را توسعه و منفعت حاصل کرده باشند.
زنان کارآفرین چه کسانی می توانند باشند؟
زنان سنتی و صاحبان کسب
زنان نوآور و صاحبان کسب
زنان خانه دار و صاحب کسب
زنان رادیکال و صاحب کسب
موانع سر راه زنان کارآفرین
دسترسی به منابع مالی
فقدان حمایت گر
نقطه نظرهای رایج منفی فرهنگی- اجتماعی
فرق گذاری های جنسی و سوگیری های جنسیتی
مشکلات فردی
سازمان یادگیرنده چیست؟
”یادگیری سازمان داده شده به معنی توانایی سازمانی است که بتواند ظرفیت های دماغی همه افراد سازمان را در راستای پیشرفت خود مورد بهره برداری قرار دهد“ (نانسی دیکسون، 1994).
سازمان هایی که در آن افراد به صورت مستمر، ظرفیت های خود را برای خلق نتایج مطلوب به کار می گیرند.
سازمان هایی که الگوهای جدید تفکر را پرورش می دهند
سازمان هایی که بیان آرزوها و آرمان های جمعی برای افراد آزاد است.
سازمان هایی که یاد گرفتن، یاد گرفتن با یکدیگر را به صورت جمعی، مستمر و بلند مدت تشویق می کنند را سازمان های یادگیری می نامیم (پیتر سنجه، 1990).
Peter Senge’s Five Disciplines
The Environment. Where customers & stakeholders are
The situation (environment) makes demands –
Social, technological, economic, environment (natural), political, legal, ethical
The Organisation – has (rational)
Purpose (Mission), Objectives. Internal
form (functions), specialisms, levels.
Transformation processes (inputs transformed into
valued outputs). Information & decisional processes.
It stores and uses information.
It has policies, procedures and rules.
Irrational – peoples' feelings and expectations
Inputs
Ideas, entrepreneurship, decisions, funds, time,energy, customer interaction,
regulations
Feedback (Positive or negative)
Organisation needs energy maintenance
and improvement to counter entropy
Outputs
Customer and
stakeholder needs
Satisfactions
Dynamic
equilibrium
Boundary management
Boundary
Turbulence
General systems perspective
چالش هایی که کارآفرینان با آن روبرو هستند
دستیابی و آمادگی به شروع کار و توسعه توانایی های مالی
دستیابی به بازار
دستیابی به فنآوری مناسب
دستیابی به منابع
عوامل بازدارنده و عوامل مشوق در کارآفرینی
عوامل بازدارنده
(نیازها)
بیکاری
عدم امنیت شغلی
عدم وفاق با مدیریت
عدم هماهنگی و ناسازگاری با محیط سازمان
عدم وجود بدیل دیگر
عوامل تشویقی
(فرصت ها)
استقلال
موفقیت
شهرت
توسعه و پیشرفت های شخصی
دارایی شخصی
رل مدل ها و سیستم های حمایتی
انجمن زنان شاغل
شبکه های کارآفرینی
شبکه های اجتماعی
شبکه های شخصی
شبکه های گسترده
و دیگر شبکه ها
یافته های کلیدی
تفاوت از نظر درآمد در دو جنس زن و مرد کارآفرین وجود دارد.
این نوع عدم تساوی مربوط به ماهیت کسبی است که زنان و مردان دارند.
زنان تمایل به کار در بخش خدمات و مردان تمایل به انجام حرفه در زمینه سازه و خدمات حرفه ای دارند.
شبکه های اجتماعی یعنی
اقتصاد اطلاعاتی
اقتصاد جهانی
داد و ستد شبکه ای
کار چابک و قابل انطباق
مشمول کردن افراد ضعیف جامعه
فرهنگ واقعیت مجازی
سیاست
رسانه ها و بازاریابی سیاسی
زمان نامحدود
فضای سیال
نتیجه گیری
کارآفرینی حرکتی کلیدی برای رشد اقتصادی است.
ایجاد محیطی آزاد برای داد و ستد با قابلیت شکوفایی و پیشرفت
مدیریت موثر و مردمی
ضرب المثل چینی: موفقیت بستگی به زمان مناسب، محیط مناسب و افرادی مناسب دارد.