تارا فایل

پاورپوینت مدیریت دانش در دانشگاه اهمیت، زیرساخت ها و چالش ها



بسم الله الرحمن الرحیم
1

مدیریت دانش در دانشگاه: اهمیت، زیرساخت ها و چالش ها
2

قطب های علمی در جهان به عنوان:
یکی از مهمترین عوامل محرک توسعه کشورها در قرن بیست و یکم، شناخته شده است که همچون موتورهای محرک توسعه ،در تعامل نزدیک با نهادهای مولد فکر و اندیشه (Think Tanks) بوده و در واقع این دو در کنار هم و مکمل یکدیگرند.
جایگاه قطب های علمی در جهان
3

قطب های علمی در قیاس با اسلاف خود، یعنی نهادهای پژوهشی، علاوه بر دارا بودن نقاط قوت آنان، از مشخصه هایی برخوردار هستند که موجب امتیاز آنها می شود، از آن جمله

معماری انعطاف پذیر و ساختار معطوف به روابط دموکراتیک (همکاری وبکار گیری عقل جمعی)
برخورداری از ویژگی «Critical Mass» که در حوزه تحقیقات علمی از آن با عنوان «انبوهی ضروری و موثر برای بقاء و رشد» یاد می شود.
فعالیت بین رشته ایی و چند رشته ایی
استقلال عمل واحدها
امکان اعمال موثرکنترل کیفیت
ارتباط با صنعت، اقتصاد و حیطه عمومی
تربیت نیروهای انسانی ویِژه
برخورداری ازسرمایه اجتماعی
نگاه آینده اندیشانه به مسایل اساسی
برخورداری از ارتباطات قوی و موثر بین المللی
برخورداری از حمایت بخش دولتی و خصوصی
ویژگی های قطب های علمی
4

عناصر مفهومی قطب های علمی کشور
5

قطب علمی مرکز ایجاد مزیت یا برتری در یک زمینه علمی است که با نوآوری و تولید دانش و فناوری در جهت دستیابی به کیفیت بالاتر تلاش می‏کند.
تعریف قطب علمی در دوره اول
6

تعریف قطب علمی در دوره دوم

قطب علمی نهادی متشکل از گروهی از اعضای هیات علمی در یک موسسه با توان علمی بالاست که با برتری نسبی در یک زمینه علمی ـ تخصصی در علوم بنیادی یا کاربردی شناخته می شود و از طریق تمرکز بخشیدن به فعالیتهای خود در آن زمینه، برای دستیابی به کیفیت برتر علمی در سطح ملی، منطقه ای یابین المللی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور تلاش می کند.

7

ترکیب شورای قطب های علمی در آیین نامه جدید
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)؛
معاون پژوهشی وزارت؛ (نایب رئیس)؛
معاون آموزشی وزارت
معاون فناوری وزارت؛
معاون طرح و توسعه وزارت؛
معاون پژوهشی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران؛
شش نفر از اعضای هیات علمی برجسته کشور؛
دبیر شورا.
8

اختیارات شورای قطبهای علمی
سیاستگذاری در زمینه ایجاد، توسعه و یا انحلال قطبهای علمی در کشور؛
تائید و تصویب ضوابط، شناسایی ،ارزیابی و حمایت قطبهای علمی؛
تایید نهائی صلاحیت قطبهای علمی.
9

فرایند صدور مجوز قطب علمی
درخواست از سوی موسسه متقاضی؛
بررسی سابقه و توان علمی موسسه در دبیرخانه؛
بررسی وارزیابی امتیازات علمی اولیه اعضائ هسته مرکزی؛
ارزیابی برنامه توسط کمیسیونهای تخصصی؛
طرح در شورای قطبهای علمی؛
صدور مجوز موافقت اصولی؛
ارزیابی عملکرد در طول سه سال؛
صدور مجوز قطعی.
10

دارا بودن حداقل 7 نفر عضو هیات علمی فعال در یک زمینه علمی ـ تخصصی (تک رشته ای، میان رشته ای و چندرشته ای)، برای معرفی به عنوان هسته اولیه قطب علمی؛

دارا بودن برنامه تخصصی منسجم ، مدون وهدفمند در زمینه پیشنهادی منطبق بر نیازهای اساسی و اولویت دار کشور بر اساس تائید کمیسون های تخصصی

برخورداری ازتجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی، کتابخانه و امکانات نرم افزاری و اطلاع رسانی لازم برای اجرای برنامه پیشنهادی.
شرایط ایجاد قطب علمی در دوره دوم
11

ایجاد فضای رقابتی سالم برای کسب عنوان قطب علمی
بازسازی و نوسازی آزمایشگاههای تحقیقاتی
توسعه همکاریهای علمی بین المللی برای تحقق اهداف قطب
ایجاد بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری برای «نوآوری»
تلاش برای ارتباط موثرتر با بخشهای اقتصادی برای حل معضلات و رفع نیازها
فراهم شدن الگوهایی برای اصلاح کارکردی دانشگاهها
زمینه سازی برای جذب و حفظ نیروهای نخبه و استعدادهای درخشان در دانشگاهها
ارائه دستاوردهای تخصصی در هریک از قطبهای علمی
ایجاد بستر همکاری موثر و مفید بین رشته ای و بین دانشگاهی
کامیابی ها و دستاوردهای ممکن توسط قطب های علمی
12

منابع مالی قطبهای علمی
ماده 10 ـ آئینامه
برای حمایت مالی از قطب های علمی کشور، اعتبارات اختصاص یافته به وزارت بر اساس ارزیابی عملکرد سالانه قطبهای علمی به موسسه های وابسته به وزارت ابلاغ می شود و این موسسه ها موظف اند مبالغ اختصاص یافته به هریک از قطبهای علمی را به طور کامل در اختیار آن قطب قرار دهند تا در اجرای برنامه مصوب خود هزینه نمایند. علاوه بر این، کمکهای مالی موسسه و درآمدهای حاصل از فعالیتها و خدمات علمی قطب جزو منابع مالی قطبهای علمی محسوب می شوند.
13

مختصری در مورد “قطب علمی مدیریت دانش”
هزاره سوم میلادی = عصر جامعه اطلاعاتی و جامعه دانش محور ، با تمامی امتیازاتشان.
کشورهای مختلف یا به جامعه اطلاعاتی تبدیل شده اند یا در تلاش جهت رسیدن به آن هستند.
از ویژگیهای جوامع اطلاعاتی:
انبوهی اطلاعات است که باعث مشکلات عدیده برای شهروندان و صرف وقت فراوان در دسترسی به اطلاعات مفید و مرتبط می شود.
نقش حیاتی مدیریت دانش در عصر کنونی:
گردآوری، مدیریت، سازماندهی، تسهیم و به اشتراک گذاری دانش و اشاعه آن است.
بنابراین:
قطب علمی منحصر بفرد مدیریت دانش دانشگاه شهید چمران در رسیدن به اهداف و رسالتش نه تنها درخدمت کلیه گروههای علم اطلاعات و دانش شناسی کشور بوده بلکه به جهت توجهش بر انجام پژوهشهای بین رشته ای با کلیه پژوهشگران حوزه های مختلف علمی کشور نیز می تواند همکاری داشته و ارائه خدمت به نماید.
14

اهم اهداف قطب علمی مدیریت دانش
1. کسب نقش مرجعیت در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی؛ 2. جلوگیری از پراکنده کاری در پژوهش های علمی در این حوزه؛ 3. سعی در همراه و همکار کردن پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسی در سازمان ها، منطقه، کشور و سطح بین المللی؛ 4. سوق دادن پژوهشگران در انجام پروژه های کاربردی و بین رشته ای؛ و 5. در نهایت تلاش در راهبری پژوهش ها بسوی فناوری. یادآوری: محل اجرای مدیریت دانش معمولاً در سازمان هاست.
15

دستاوردهای قطب علمی مدیریت دانش
برگزاری همایش ملی سراسری مدیریت دانش در سال 1392
برگزاری کارگاه آموزشی سنجش عملکرد پژوهشی اعضائ هیات علمی دانشگاه شهید چمران در جوار همایش سراسری مدیریت دانش در اردیبهشت ماه 1392. 3. برگزاری دو کارگاه آموزشی Basic Endnote برای دانشجویان دکتری دانشکده مهندسی علوم آب توسط قطب علمی مدیریت دانش با مشارکت قطب علمی شبکه های بهره برداری آب آن دانشکده. 4. برگزاری سمینار یکروزه با همکاری قطب علمی مدیریت دانش و گروه علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. 5. تصویب سه عنوان طرح تحقیقاتی با محوریت مدیریت دانش توسط اعضاء هسته قطب علمی مدیریت دانش. دو عنوان از آن ها خاتمه یافته است.
16

دستاوردها…
تالیف و ترجمه دو عنوان کتاب در مدیریت دانش با حمایت قطب علمی مدیریت دانش.
. سوق دادن پایان نامه های دکتری و ارشد به موضوع مدیریت دانش که بیش از 16 مورد خاتمه یافته اند و تعدادی هم در مرحله دفاع….
برگزاری سه کارگاه علم سنجی (1 و2) برای اعضاء هیات علمی و یک مورد برای کتابداران دانشگاه‏ 1394
اختصاص فضایی مناسب جهت قطب علمی مدیریت دانش و تهیه تجهیزات لازم….

17


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود