تارا فایل

پاورپوینت همایش ایجاد زیرساخت تجاری سازی ایده های دانشگاهی


همایش ایجاد زیرساخت تجاری سازی ایده های دانشگاهی

معاونت توسعه صنایع پیشرفته در اواخر سال 1381 براساس ماموریت های قانونی و استراتژی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در جهانی سازی صنایع کشور، به عنوان یکی از حوزه های اصلی تمرکز سازمان تاسیس گردید. این معاونت فرآیند کامل تحقق محصول در حوزه‏های مبتنی بر فناوری‏های پیشرفته را، از مرحله شکل گیری ایده تا تجاری سازی محصول از طریق ایجاد کسب و کارهای موجه و در قالب دو حوزه اصلی و استراتژیک توسعه و ایجاد طرح ها و توسعه سرمایه گذاری اجرا می نمایند.

روند جهانی
اقتصاد تولید محور (مبتنی بر تولید )
فرایند اصلی :
تولید
اقتصاد دانش محور (مبتنی بر دانش )
فرایند اصلی :
توسعه نوآوری
راهکار اصلی توسعه نوآوری ایجاد فرایندهای حمایتی و
ریسک پذیر برای تبدیل ایده به محصول است و
فرآیندها ی دیگر در جهت پشتیبانی از این فرآیند طراحی و به اجرا در می آید.

استراتژی سازمان گسترش در توسعه صنایع هایتک تمرکز بر فرآیند نوآوری است، چرا که نوآوری در واقع موتور محرک صنایع هایتک است.

در چنین شرایطی:
همه اجزاء و ساختارهای اجرایی در یک کشور باید حامی و پشتیبان عملکرد روان و سریع این فرآیند باشند.

ایده
ثابت شدن
Concept
پایلوت
صحه گذاری
دانش فنی
B.P
تشکیل
شرکت
طراحی محصول
نهائی
R&D
تولید
توسعه بازار
ارزش افزوده
اقتصادی
تجاری سازی ایده
فرایند ایده تا محصول

مشخصه های اصلی فرایند تبدیل ایده به محصول
1- فرایند از 2 بخش عمده متفاوت تشکیل شده است. (توسعه طرح و ایده – توسعه سرمایه گذاری)

2- هر بخش انسان ها و ساختارهای خاص خود را می طلبد.

3- فرآیند، گاهاً زمان طولانی برای رسیدن به هدف نیاز دارد.

4- همه اجزاء علمی و صنعتی کشور در شکل گیری آن درگیر هستند.

5- بواسطه تنوع ایده های ورودی و تغییر ماهیت محصول در طی فرایند ، تابع رویه های صلب و خشک نیست.

عوامل موفقیت در فرایند تبدیل ایده به محصول
1- تولید حداکثر ایده های ممکن از طریق :
– توسعه فرهنگ نوآوری در کشور
– بکارگیری توان آحاد مردم

2- ایجاد مکانیزم های پشتیبانی و حمایت به روشهای مختلف و با انعطاف زیاد

3- ایجاد ساختارهای تحقیقاتی و نوآوری، توسعه کسب و کار با تمرکز بر هدف

بسترهای توسعه فرآیند ایده تا محصول
تعاریف
شرکت: محلی است که افراد با تخصص های گوناگون فنی و غیرفنی برای توسعه و فروش محصول و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی فعالیت می کنند.
پژوهشکده: محلی است که افراد با تخصص های گوناگون فنی در تیم های مختلف به توسعه فناوری می پردازند.
دانشگاه: محلی است که افراد با تخصص های گوناگون به صورت انفرادی به آموزش و تحقیق برای توسعه علوم و تربیت دانشجویان می پردازند.
دانش
(Science)
فناوری
(Technology)
محصول نهائی
(Product)
دانشگاهها
پژوهشکده ها
شرکتها

بسترهای توسعه فرآیند ایده تا محصول در ایران
دانشگاه
پژوهشکده
شرکت
پژوهشکده ها به درون عرصه دانشگاهها ورود کرده اند و
بین پژوهشکده ها و صنعت شکاف ایجاد شده است

بسترهای توسعه فرآیند ایده تا محصول در شکل جهانی
دانشگاه
شرکت
پژوهشکده
انکوباتورها
R&D

کمک
به
زیر
ساخت ها
V.C
SBDC
نوآوری
ارتقاء R&D
کارآفرینی
سرمایه گذاری مشترک
انطباق مکانیزم های پیشنهادی با ساختارهای اجرائی

انطباق مکانیزم های پیشنهادی با فرآیند ایده تا محصول
1- توسعه نوآوری
2- توسعه کارآفرینی
3- ارتقاء R&D در شرکتها
4- توسعه SBDC
1- توسعه سرمایه گذاری مشترک
2- سرمایه گذاری پرمخاطره

برنامه ارتقاء تحقیق و توسعه در شرکتهای تابعه و تحت پوشش

این برنامه جهت حمایت از ایجاد و گسترش فعالیتهای تحقیق و توسعه (D&R) برای ارائه محصول / فرآیند نوین در شرکتهای تابعه و تحت پوشش سازمان, تدوین شده است. هدف این برنامه افزایش توانایی های تکنولوژیک شرکتها از طریق حمایت و مشارکت منطقی در فعالیتهای تحقیق و توسعه آنها در راستای فراهم ساختن زمینه پیشتازی سازمان گسترش برای حضور در بازارهای جهانی می باشد. طبق آنچه که در این برنامه پیش بینی شده است شرکتها با پیش بینی پروژه های تحقیق و توسعه در برنامه استراتژیک خود در قالب وام یا مشارکت در سرمایه گذاری (آورده سازمان) مورد حمایت قرار خواهند گرفت. محور شیوه های حمایتی در این برنامه با توجه به حجم و اندازه فعالیت شرکتها بوده که به سه گروه شرکتهای کوچک, متوسط و بزرگ طبقه بندی شده اند.

برنامه گسترش نوآوری

این برنامه به منظور ایجاد بازار تجاری فناوری و توسعه فرآیند نوآوری اجرا خواهد  شد. با اجرای این برنامه، از یک سو بر اساس نیاز خریداران و مشتریان تکنولوژی اقدام به تدوین و عرضه دانش فنی و از سوی دیگر با مکانیزم سرمایه ‏گذاری پرمخاطره، ایده ‏های نوآوران به دانش فنی تبدیل شده و طرحهای توجیهی مورد نیاز طرحهای سرمایه گذاری, تهیه می‏شود. بنابراین با سازماندهی مناسب و تشکیل ارکان سازمانی و تحلیل روند توسعه تکنولوژی  در جهان و در کشور، نسبت به شناسایی و معرفی ایده های جدید در بخش خصوصی اقدام می گردد.

برنامه توسعه کارآفرینی
ترویج فرهنگ کارآفرینی به منظور توسعه صنعتی و اقتصادی در حوزه صنایع پیشرفته
حمایت از ایده های نو و ابتکاری و پرورش افراد خلاق و مبتکر و حمایت از فرآیندهای نو در تولیدات صنعتی با هدف ارتقاء کیفیت
حمایت مالی و علمی از کارآفرینان در تبدیل ایده به محصول
ایجاد اشتغال و تفکر مولد در جامعه و ایجاد دانش فنی و جلوگیری از خروج ارز

برنامه توسعه مراکز کسب و کار کوچک

این برنامه تلاش مشترکی بین بخش خصوصی، جامعه دانشگاهی و دولت است که برای ارائه مشاوره ‏های روزآمد، کمکهای آموزشی و فنی در تمامی جنبه‏های مدیریتی موسسات کوچک طراحی شده است. توسعه و تعمیم تکنولوژیهای صنعتی به خصوص در زمینه صنایع با تکنولوژی برتر و ایجاد هسته خط شکن، دستیابی به تکنولوژیهای بنیادی از اهداف عمده این مراکز بوده و برقراری ارتباط با دانشگاههای کشور، تعمیق رابطه بین صنایع و دانشگاهها، تهیه اطلاعات بهینه بازاریابی، مدیریت و حمایت فنی و اجرای طرحهای تحقیقاتی، در اولویت فعالیتهای آنها قرار دارد. هزینه تامین و اجرای چنین پروژه‏هایی اصولاً بسیار کمتر از پروژه‏های تولیدی در حیطه نمونه ‏های واقعی بوده، همچنین قابلیت ارزیابی توان تولید در زمینه ایجاد دانش فنی و احیاناً کشف نقاط کمبود، قابل بررسی خواهد بود. با چنین نگرشی، علاوه بر ایجاد اشتغال و یا همان مراکز کسب و کارهای کوچک می‏توان با جهت دار نمودن تحقیقات به سیکل تکمیل زنجیره توسعه به معنی واقعی دست یافت.

پایان


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : پاورپوینت قابل ویرایش

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود