تارا فایل

پاورپوینت خلاقیت و نوآوری و نقش آن در مذاکرات



اصول و فنون مذاکره خلاقیت و نوآوری در مذاکرات

خلاقیت و نوآوری در مذاکرات

چند تعریف از خلاقیت (Creativity)
کایرز (1968) : خلاقیت عبارت است از به کارگیری توانایی های ذهنی ، برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید .
اریک فروم : خلاقیت توانایی دیدن (آگاه شدن) و پاسخ دادن است.
ورت هایمر : توانائی نگاه جدیدومتفاوت به یک موضوع.
واین من: توانائی خارج شدن از جهان مرسوم و رد شدن از تله تکرارودوباره مرتب کردن طبقه ها.

ابعاد آگاهی در انسان
آگاهی درونی (اصیل): ریشه درآگاهی و شعور هستی دارد که منشا بروز فکر در انسان است. قابلیت درک نسبت به سایر مخلوقات دارد.با ابزارهای حسی و فکری قابل شناسایی نیست. رایگان است. قایم بذات است. وابسته به زمان نیست. بروز آن در این لحظه است. قابل ذخیره نیست.

آگاهی ذهنی (استدلالی):ماهیت فکری دارد. ابزار محافظت ما در مقابل حوادث تهدیدهای محیطی و شناسایی و تجزیه و تحلیل جهان بیرون و بهبود شرایط زندگی است. شامل اطلاعات – سواد – باورها – مهارت ها – الگوهای فکری – هیجانات و هر چیزی که قابل درک با حسهای ماست.
وسیله فرمول بندی آگاهی برای تاثیر گذاری در جهان بیرون است. یک جنبه از آگاهی ذاتی است. منحصر به انسان است.ابزار شناسایی حسی دارد. متاثر از جهان بیرون و وابسته به زمان است.

تفکر خلاق : نوعی از تفکر است که با اعمال آگاهی ذاتی در ذهن ایجاد وبابکارگیری بهینه موثر امکانات موجود (محیطی- مهارتی -اطلاعاتی) و با روشی به جز روشهای معمول منجر به حل مبتکرانه یک مساله یا بروز یک ایده –رفتار یا مفهوم جدید در این لحظه میشود.

تفکر استدلالی
در این نوع تفکر باتحلیل و ارزیابی ریشه های حوادث و نتایج آنها – به جای واگذار کردن مسائل به حوادث آینده – وقایع آتی پیش بینی می شوند و علت های وقوع آن ها ارزیابی می گردند .

خلاقیت (Creativity) : توانایی تلفیق ایده ها به شیوه ای منحصر به فرد برای برقراری ارتباط غیر معمول بین ایده های مختلف است.
در حالیکه :
نوآوری(Innovation) : فرآیند بکارگیری یک ایده خلاق و تبدیل آن به محصول ، خدمت یا شیوه ای مفید است.
8
مقایسه خلاقیت و نوآوری
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010

خصوصیات افراد خلاق

سوال

آیا خلاقیت ذاتی است یا اکتسابی؟

آیا خلاقیت فردی برای اینکه یک مذاکره کننده خلاق باشیم کافیست؟

انواع خلاقیت در مذاکرات
خلاقیت در روابط خصوصی ومذاکرات غیر کاری روزمره
خلاقیت در مذاکرات درون سازمانی
خلاقیت در مذاکرات بین سازمانی

تمرکز بیش از حد بر اطلاعات واستدلال
نگرش تگ بعدی به مسایل عدم توانایی تولید ایده های نو
عدم مهارت در روابط اجتمایی (اعتماد به نفس-کم رویی-ترس اجتماعی –ترس از انتقاد- اهمیت افراطی در اینکه دیگران در مورد ما چه فکر میکنند-غرور کاذب و …)
نداشتن مهارت حضور ذهن
اهمیت ندادن به منافع طرف مذاکره
مدیریت سنتی
نداشتن مهارت سخنوری و بیان و مطرح کردن موثرنظرات
فشار کاری زیاد- عدم تناسب میزان حقوق و مزایا و مسیولیتها

موانع خلاقیت در مذاکرات سازمانی
تمایل به بحث و جدل واعمال زور و فشار روانی (باعث مقاومت میشود)
دخالت دادن احساسات و عواطف در تصمیمات مهم سازمانی
دخالت دادن باورهای شخصی نا مربوط با موضوع مذاکره
نداشتن مسیولیت کافی برای اتخاذ تصمیم در مورد موضوع مذاکره
نداشتن مهارتهای کار در گروه و حس همکاری تیمی
عجله در تولید فکر- بیان نظرات- تصمیم گیری
عدم پذیرش و اعتبار ندادن به نظرات مختلف ومخالف
تعصب سرسختانه در مواضع و باورهای شخصی یا گروهی
تمرکز بیش از حد بر اطلاعات واستدلال
نگرش تگ بعدی به مسایل عدم توانایی تولید ایده های نو
عدم مهارت در روابط اجتمایی (اعتماد به نفس-کم رویی-ترس اجتماعی –ترس از انتقاد- اهمیت افراطی در اینکه دیگران در مورد ما چه فکر میکنند-غرور کاذب و …)
نداشتن مهارت حضور ذهن
اهمیت ندادن به منافع طرف مذاکره
مدیریت سنتی
نداشتن مهارت سخنوری و بیان و مطرح کردن موثرنظرات
فشار کاری زیاد- عدم تناسب میزان حقوق و مزایا و مسیولیتها – بی ان

موانع سازمانی خلاقیت

مهارت های تقویت خلاقیت در مذاکرات
تخصص در موضوع مورد مذاکره – به روز بودن اطلاعات – اطلاعات عمومی بالا
آمادگی کافی قبل از ورود به جلسه مذاکره(مشخص کردن اولویت ها واهداف-جمع آوری اطلاعات مرتبط …)
مهارت مدیریت بحران- کنترل هیجان –استرس -نگرانی واکنشهای آنی
مدیریت زمان
جسارت وریسک پذیری منطقی- تحمل فشار
قدرت پیش بینی آینده وتوجه همزمان به منافع کوتاه مدت و بلند مدت سازمانی
مهارت رویارویی با مسایل پیش بینی نشده و تبدیل مسایل به چالش
مهارت تبدیل موقعیت های ظاهرا نامطلوب به یک فرصت
آشنایی به قوانین وقواعد حاکم بر موضوع مذاکره

قابلیت امپاتی
مهارت فراخوانی هوش در مواقعیکه مذاکره به بن بست کشیده میشود.
همکاری گروهی و عدم تکروی در مذاکرات تیمی – مسیولیت پذیری- تعهد به سازمان-رازداری سازمانی
مهارت نه گفتن به پیشنهادات غیر منطقی طرف مقابل و تاکید وتشویق طرف مذاکره بر تامین اهداف مشترگ – قدرت اقناع –
داشتن گزینه های مختلف وجایگزین و قبل از ورود به مذاکره
قانع نبودن به راه حلهای معمول و روتین-تولید و امتحان راه حلهای جدید و متفاوت در تصمیم گیریهای کوچک درون سازمانی واصلاح و تعمیم این ایده ها در مذاکرات میان سازمانی
تشکیل جلسات پویای طوفان فکری در سازمان- تشکیل کار گروههای تحقیقاتی و تخصصی در سازمان-برگزاری برنامه های تفریحی آموزشی درون سازمانی برای تقویت حس وفاداری سازمانی
فراهم کردن بستر مناسب

موانع سازمانی خلاقیت

کاربردهای تفکر خلاق در سازمان

راه های تقویت خلاقیت

تکنیک های خلاقیت

تکنیک شش کلاه فکری

اهداف تکنیک شش کلاه فکری

طوفان فکری (Brain Storming) آلکس ازبرن
تاکید بر این است که اندیشه ها به صورت کنترل نشده و سازمان نیافته و به صورت تخیلی مطرح شوند.
1
2
3
4
5
6
قواعد حاکم بر طوفان فکری

اسکمپر SCAMPER
روشی ساختیافته برای نگاه به مساله از زوایای مختلف:

تکنیک P.P.C
این تکنیک برای بررسی مسائل، مشکلات و ایده ها در محیط های پویا که افراد زیادی درگیر هستند استفاده می شود.
این تکنیک، به مساله
از سه زاویه نگاه می کند

تکنیک 5چ . 1ک (5W . 1H)
در این تکنیک، در مورد هر چیزی شش سوال زیر مطرح می شود:

نوآوری

نوآوری (Innovation)
فرایندایجاد فکرهای جدید و تبدیل آن فکرها به عمل و کاربردهای سودمند را نوآوری می گویند .
در سازمان ها این کاربردها به دو صورت انجام می شود :

فرایند نوآوری محصول

نقش های نوآور در سازمان
Advanced Organizational Behavior Management
Dr.Varzeshkar Ahmad.2010

و صلی الله علی محمد
و آل محمد
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
31


تعداد صفحات : 31 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود