تارا فایل

پاورپوینت خشت اول باید ها و نبایدهای کودکان 6 تا 9 ساله


خشت اول

باید های و نبایدهای تحصیلی و تربیتی کودکان 6 تا 9 ساله

دکتر رضا برومند
روان شناس و مشاور
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
1

معرفی
2

مقدمه
توجه به ویژگی های رشد کودکان دوره
ابتدایی دوره ابتدایی کودکی از مهم ترین
دوره های رشد و تحول آدمی است
توحه به ویژگی های مختلف رشد کودکان برای معلمان و مربیان بسیار حائز اهمیت است
3

مقدمه
دوره ابتدایی به دو دوره اول و دوم قابل
تفکیک است .
در دوره ابتدایی کودکان 6 تا 9 ساله در کلاس های اول، دوم و سوم قرار می گیرند و دوره دوم شامل کودکان 9 تا 12 ساله است که در کلاس چهارم، پنجم، و اول راهنمایی تحصیل می کنند.
4

مقدمه
عوامل زیستی همانند ،می توانند باعث تشابه
کودکان در بسیاری از موارد شود
ولی از آن جا که هر فرد ترکیب یگانه ای از
ژن ها را داراست در معرض مجموعه یگانه و خاصی از تجارب قرار می گیرد
و به این ترتیب کودکان از یگدیگر متفاوت می شوند
5

مقدمه
گر چه همه کودکان از الگوی رشد یکسانی
تبعیت می کنند ولی تفاوت های ارثی و
تجارب محیطی سبب می شود که هر یک منبطق با فردیت خاص خود قدم دراین مراحل بگذارد.
6

مقدمه
مهم ترین خصوصیات کودکان دوره ابتدایی را می توان به خصوصیات بدنی، ذهنی، اجتماعی ،اخلاقی و عاطفی دسته بندی نمود 
7

از جبران خلیل جبران
یک نگاه متفاوت به رابطه والدین و فرزندان
8

شما و فرزندانتان
آنگاه زنی که کودکی در آغوش داشت گفت :
ای پیامبر با ما از فرزندان سخن بگو.
و او گفت :
فرزندانِ شما فرزندان ِشما نیستند.
آن ها پسرها و دختران ِخواهشی هستند که زندگی به خویش دارد.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
9

شما و فرزندانتان
آن ها به واسطه ی شما می آیند ،اما نه از شما ،
و با آن که با شما هستند ، اما از آنِ شما نیستند .
شما می توانید مهرِ خود را به آنها بدهید،
اما نه اندیشه هایِ خود را ،
زیرا که آنها اندیشه های خود را دارند.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
10

شما و فرزندانتان
شما می توانید تنِ آنها را در خانه نگاه دارید ، اما نه روحشان را ،
زیرا که روح ِآنها درخانه ی فرداست ، که شما را به آن راه نیست ، حتی در خواب.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
11

شما و فرزندانتان
شما می توانید بکوشید تا مانندِ آنها باشید ،
اما مکوشید تا آنها را مانندِ خود سازید.
زیرا که زندگی واپس نمی دهد و در بندِ دیروز نمی ماند.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
12

شما و فرزندانتان
شما کمانی هستید که فرزندتان مانندِ تیرِ زنده ای از چله ی آن بیرون می جهد.
کمانگیر است که هدف را در مسیرِ نامتناهی می بیند ،
و اوست که با قدرتِ خود شما را خم می کند تا تیرِ او را تیز پر و دور رس به پرواز در آورید.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
13

شما و فرزندانتان
بگذارید که خم شدنِ شما در دستِ کمانگیر از روی شادی باشد؛
زیرا که او هم به تیری که می پرد مهر می ورزد و هم به کمانی که در جا می ماند.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
14

مهم ترین خصوصیات جسمانی ، ذهنی، اجتماعی ،اخلاقی و عاطفی
کودکان 6 تا 9 ساله و وظایف والدین و مربیان
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
15

خصوصیات جسمانی کودکان 6 تا 9 سال
16

خصوصیات جسمانی کودکان 6 تا 9 سال
1-بیش از حد فعال هستند.
چنانچه این کودکان در کلاس درس
مجبور شوند که اغلب نشسته و آرام باشند
،انرژی بسیار خود را به شکل عادات عصبی
همچون جویدن مداد ، بی قراری عمومی،
ایجاد سروصدا و مزاحمت برای کلاس، صرف خواهند کرد.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
17

خصوصیات جسمانی کودکان 6 تا 9 سال
یعنی محدودیت های زیاد بدنی برای آن ها
منجر به جنب و جوش غیر معمول و زیاد
حرف زدن می شود.
لذا در فرایند یاد دهی – یادگیری باید
برای کودکان فرصت هایی فراهم آورد تا ضمن فعالیت های بدنی انرژی خود را صرف کنند.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
18

خصوصیات جسمانی کودکان 6 تا 9 سال
2-عدم تمرکز برای مدت زمان طولانی
کودکان این دوره در نتیجه فعالیت های
بدنی و فکری زود خسته شده و برای مدت
زمان زاد امکان تمرکز بر یک مطلب را ندارند
لذا به زمان هایی برای استراحت نیاز دارند
بهتر است بعد از فعالیت های شدید یا خسته کننده و درسی ،فعالیت های آرام و مفرحی برنامه ریزی شود
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
19

خصوصیات جسمانی کودکان 6 تا 9 سال
3-محدودیت های کنترل عضلات
در این گروه کودکان کنترل عضلات بزرگ
بر عضلات کوچک برتری دارد و هماهنگی
عضلات کوچک برای انجام کارهای ظریف دشوار است .
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
20

خصوصیات جسمانی کودکان 6 تا 9 سال
بنابراین کارهای ظریف و دقیق با اشکالاتی همراه است.
لذا دادن تکالیف و مسئولیت هایی که نیازمند ظرایف و دقت باشد به مقدار زیاد و در یک نوبت مناسب نیست.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
21

خصوصیات جسمانی کودکان 6 تا 9 سال
4- عدم انطباق کامل چشم ها
انطباق چشم ها تا حدود هشت سالگی کامل نمی شود به همین دلیل کودکان این دوره در تمرکز بر اشیاء یا نوشته های کوچک محدودیت هایی دازند
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
22

4- عدم انطباق کامل چشم ها
لذا بهتر است کوکان به خواندن کتاب هایی با چاپ درشت تشویق شوند
و از وادار کردن آن ها به خواندن زیاد
در یک نوبت خو داری شود.
23

خصوصیات جسمانی کودکان 6 تا 9 سال
5-کنترل بدنی خوب
بسیاری از کودکان در این سنین ،اطمینان
قابل ملاحظه ای به مهارت های خود دارند
که سبب می شود تا خظرات ناشی از فعالیت های جسورانه خود را کمتر از آن چه هست پیش بینی کنند
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
24

خصوصیات جسمانی کودکان 6 تا 9 سال
میزان سوانح در کلاس سوم به حداکثر می رسد.
لذا پیشنهاد می شود و در فرصت هایی مناسب،
کودکان به بازی های پر هیجان ولی بی خطر
تشویق شوند
به عنوان نمونه بازی های دسته جمعی و بی خطری که مستلزم نمایش مهارت یا قدرت کودکان باشد.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
25

خصوصیات ذهنی کودکان 6 تا 9 سال
26

خصوصیات ذهنی کودکان 6 تا 9 سال
1-علاقه زیاد به یادگیری
با وجود انگیزه های درونی پاک و بی آلایش کودکان،معلم برای یادگیری مطالب و مفاهیم
زیادی به شیوه های برانگیختن کودکان به
فعالیت های داوطلبانه ندارد.
فقط کافی است به موقع کودکان فرصت فعالیت را بدهد و از آن استقبال کند
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
27

خصوصیات ذهنی کودکان 6 تا 9 سال
2-علاقه به حرف زدن
این روش کودکان مهارت بیشتری در سخن گفتن دارند تا نوشتن ،
علاقه زیاد به پاسخگویی بدون توجه به صحیح به بودن پاسخ در این کوکان وجود دارد.
به همین سبب کنترل فعالیت کودکان در کلاس مشکل می شود

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
28

2-علاقه به حرف زدن
آموزش رعایت نوبت در سخن گفتن و تمرین خوب گوش کردن به سخنان دیگران، ضرورا پیدا می کند.
باید دقت شود به همه بچه ها فرصت یکسانی در این رابطه داده شود.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
29

خصوصیات ذهنی کودکان 6 تا 9 سال
و جو آرام و آزاد فراهم شود تا دانش آموزان آزادانه و بدون ترس از توبیخ یا تمسخر دگیران به ارائه نظر خود در کلاس بپردازد
30

خصوصیات ذهنی کودکان 6 تا 9 سال
3-تفکر عینی تفکر کودک به تجارب عملی او محدود است
لذا قادر به تعمیم دادن و مواجهه با موقعیت های فرضی نیست
او در درک مفاهیم انتزاعی محدودیت هایی دارد.
برای این کودکان، یادگیری از طریق فعالیت و تجربه مستقیم است
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
31

خصوصیات ذهنی کودکان 6 تا 9 سال
برای اینکه کودکان به روش خود بیاموزند، به آن ها امکانات و فرصت هایی داده شود تا به آرامی شروع به کار نموده و تولید کننده بالقوه ای شوند،لذت کار کردن یک کار هنری یا تکلیف را احساس کنند
و بتدریج بیاموزند که برای کامل کردن فعالیت های خود، توجه دائمی و پشتکار لازم است

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
32

خصوصیات اجتماعی کودکان 6 تا 9 سال
33

ج)خصوصیات اجتماعی کودکان 6 تا 9 سال
1- انتخاب دوست
کودکان این دوره ، در گزیدن دوست خوب سختگیری بیشتری دارند و احتمالاً یک دوست صمیمی کم و بیش دائمی دارند،
در این ارتباط باید مراقب کودکانی که در دوست یابی مشکلاتی داشته و منزوی هستند باشیم
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
34

خصوصیات اجتماعی کودکان 6 تا 9 سال
2- بازی های سازمان یافته
بازی دنیای کودک است و مربیانی که از طریق بازی مفاهیم لازم را به کوکان آموزش می دهند و در کار خود توفیق بیشتری کسب می نمایند .
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
35

خصوصیات اجتماعی کودکان 6 تا 9 سال
در بازی، کودک رابطه امنی با همسالان خود و برزگسالان برقرار می کند و مجال می یابد که با شیوه مخصوص خود و عبارات خاص خود،احساسات ،نگرش ها و افکار خویش را مطرح نماید.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
36

خصوصیات اجتماعی کودکان 6 تا 9 سال
کودکان این دوره به بازی های سازمان یافته در گروه های کوچک علاقمندند
از طریق بازی می توان قواعد و قوانین اجتماعی از قبیل رعایت نوبت ،احترام دیگران،نظم و…. را آموزش داد.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
37

ج)خصوصیات اجتماعی کودکان 6 تا 9 سال
3-افزایش رقابت با همسالان
در این دوره میل به رقابت با دیگران افزایش یافته و لاف زدن و دعواهای کلامی بین آنها دیده می شود.
با وجود اینکه رقابت در حد مطلوب آن برای ایجاد انگیزش مناسب و مفید است اما باید مراقب نتایج منفی رقابت های آنان بود
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
38

خصوصیات اجتماعی کودکان 6 تا 9 سال
باید از مقایسه کودکان در کلاس درس پرهیز نموده و از چشم و هم چشمی آن ها جلوگیری شود.
کودکان باید به رقابت با خویش تشویق شوند.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
39

ج)خصوصیات اجتماعی کودکان 6 تا 9 سال
اگر کودک در رقابت با خود احساس موفقیت و رضایت کند دیگر نیاز نخواهد داشت که در زمینه توانایی های خود لاف بزند.
همچنین رقابت سالم گروهی باید جایگزین رقابت با افراد شود

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
40

خصوصیات اجتماعی کودکان 6 تا 9 سال
4-انتخاب آرمان ها و اهداف والدین و معلم
استانداردهای رفتار کودکان این دوره معمولا توسط والدین و معلمان مشخص می شود
لذا از کمال طلبی و اهداف آرمانی برای تعیین رفتار مناسب آن ها باید پرهیز شود.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
41

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
42

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
1-واقع گرایی اخلاقی
کودکان این دوره به دلیل اهمیت بیش از حدی که برای قواعد و قوانین اخلاقی قائلند به واقع گرایان اخلاقی مشهورند.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
43

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
آن ها قوانین را مقدس و غیر قایل تغییر می دانند. درک و پذیرش و انطباق دادن قواعد بازی متناسب با شرایط و موقعیت های خاص ،برای آن ها دشوار است.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
44

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
لذا ممکن است در ارتباط با عدم رعایت دقیق این قوانین از سوی دیگران،با آن ها دچار مشکل و اختلاف شوند.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
45

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
2-توجه به نتیجه عمل
از نظر کودک،مسئولیت اعمال افراد مربوط به انگیزه ها و نیات آنها نیست.
در این مرحله کودک نیت و قصد کارها را نمی تواند در نظر بگیرد. بلکه تنها نتیجه و پیامد رفتار دیگران مهم و قابل توجه است
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
46

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
3-توسعه مفاهیم اخلاقی
در این دوره کودکان بتدریج مفاهیم اخلاقی را گسترش می دهند
برای این گروه از کودکان خوب بودن به معنی اطاعت از قواعد و قوانین بزرگترهاست.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
47

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
در این دوره کوچک ترین انحراف از یک قانون به نظرشان بی قانونی و بی عدالتی به نظر می رسد
لذا میل به لو دادن اشتباهات دیگران در آن ها دیده می شود.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
48

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
در این خصوص امر و نهی کردن اثر چندانی ندارد و بهتر است هنگامی به بحث های اخلاقی پرداخته شود که آن عمل در حال اتفاق افتادن و شرایطی فراهم شود که کوکان در مورد اینکه چرا عملی خوب یا بد است بیندیشد
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
49

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
آن ها در درک روح قوانین و اینکه چگونه و چرا قواعد بازی باید با موارد خاص انطباق داده شود و موقعیت های متفاوت، و تعدیل قوانین محدودیت دارند ( واقع گرایی اخلاقی).

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
50

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
لذا باید توجه داشت که قوانین اخلاقی در حد توان درکشان مطرح شود زیرا کوچک ترین تخطی از چنین قوانینی را گناه بزرگی می دانند.
و در صورت انجام چنین تخلفاتی ،احساس گناه بسیاری را تجربه نمایند. که برای سلامت روانی آن ها مضر است.

51

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
4-خود مداری
خود مداری مانع از آن می شود که بفهمند دیگران دید گاه های متفاوتی دارند و روی سخن و خواسته خود بسیار اصرار دارند.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
52

خصوصیات اخلاقی کودکان 6 تا 9 سال
به همین دلیل برخی اوقات دیده می شود که یک سوالی توسط دیگری پاسخ داده شده عینا تکرار می کنند
چرا که در آن لحظه فقط می خواهند حرف
خود را بزنند و توجهی به صحبت ها و سخنان
دیگران ندارند.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
53

خصوصیات عاطفی کودکان 6 تا 9 سال
54

خصوصیات عاطفی کودکان 6 تا 9 سال
1-آگاهی از احسات دیگران
کودکان در این سنین به تدریج ار احساسات دیگران آگاه می شوند و گاهی به سبب آگاهی از نقاط ضعف و حساسیت دیگران،آن ها را آزرده خاطر نموده و مورد تمسخر قرار دهند بدون آن که بدانند این رفتارشان تا چه حد برای دیگران مخرب و آزارند است.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
55

خصوصیات عاطفی کودکان 6 تا 9 سال
معلمین باید متوجه چنین وضعیت هایی در کلاس بوده و آن ها را هدایت نماید.
به انتقاد و تمسخر دیگران حساسند و ممکن است در پذیرفتن شکست با مشکلاتی روبه رو شوند،شایسته است به جای انتقاد از او، تقویت مثبت توانایی ها و نکات مثبت او استفاده کرد و از سرزنش و تمسخر جدا خودداری شود

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
56

خصوصیات عاطفی کودکان 6 تا 9 سال
2-تمایل به خشنود کردن معلم و والدین
کودکان در این دوره علاقمندند که معلم خود را خشنود کنند و از این جانب وی مسئولیتی به آن ها سپرده شود لذت می برند.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
57

خصوصیات عاطفی کودکان 6 تا 9 سال
با واگذاری کارهای نوبتی ساده به آن ها و بهره گیری از شیوه هایی که کودکان بتوانند به فرصت های یکسانی در جهت یاری رساندن و کمک نمودن به معلم خود دست بیابند و تایید او را دریافت کنند حائز اهمیت است.

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
58

باید و نباید های تحصیلی و تربیتی کودکان 6 تا 9 ساله
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
59

باید اول
احساس خوب از مدرسه

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
60

چه باید کرد
1- گفتگو در باره مدرسه و عوامل آن با حالت خوشایند
-محیط مدرسه
-مربیان و معلمان
-برنامه های مدرسه
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
61

چه باید کرد
2- ایجاد احساس تعلق به مدرسه َ
-معلم مریم
-مدرسه مریم
مسابقه مریم
برنامه مدرسه مریم
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
62

چه باید کرد
گفتگو با تکنیک ساندویچی در باره اشکالات مدرسه یا دانش آموز
جمله مثبت جمله منفی جمله مثبت
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
63

باید دوم
الگوهای ارتباطی مناسب
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
64

الگوی های تربیتی والدین و فرزندان
1- الگوی تربیتی مبتنی بر عدم محبت و عدم قاطعیت
2- الگوی تربیتی مبتنی بر عدم محبت و قاطعیت
3- الگوی تربیتی مبتنی بر محبت و عدم قاطعیت
4- الگوی تربیتی مبتنی بر محبت و قاطعیت
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
65

1- الگوی تربیتی مبتنی بر عدم محبت وعدم قاطعیت
66

1- الگوی تربیتی مبتنی بر عدم محبت وعدم قاطعیت
اعتقاد بر این است که :
کودک تعمدا بد رفتاری می کند و اگر کودک بخواهد به سادگی در کارهایش موفق می شود
کودک بر اساس رفتارش قضاوت می شود
تعریف و تمجید کودک را لوس می کند

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
67

نتیجه این الگوی ارتباطی
سردرگمی و پریشانی کودک ، زیرا:
اگر بدرفتاری کند طرد می شود
اگر بد رفتاری نکند مورد تشویق قرار نمی گیرد
سرخورده و ناکام خواهد زیرا هیچ راهی برای کسب موفقیت وجود ندارد
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
68

نتیجه این الگوی ارتباطی
فروبردن احساسات خصمانه خود
رفتارهای عجیب و غریب و غیرقابل پیش بینی در نوجوانی
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
69

2- الگوی ارتباطی مبتنی بر عدم محبت و قاطعیت
70

2- الگوی ارتباطی مبتنی بر عدم محبت و قاطعیت
این الگوی ارتباطی بر عدم محبت ، سرزنش کردن کودک ، انتقاد و سخت گیری مبتنی است
کودکان چنین خانواده هایی سلطه پذیر ، بیش از حد مطیع و ترسو تربیت می شوند
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
71

2- الگوی ارتباطی مبتنی بر عدم محبت و قاطعیت
این کودکان بطور مداوم بین افسردگی (سرزنش خود) و اضطراب (انتظار سرزنش ) یا حال دفاعی (سرزنش دیگران) در نوسان می باشند
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
72

2- الگوی ارتباطی مبتنی بر عدم محبت و قاطعیت
اغلب علائم عصبی که روزانه در افراد مشاهده می کنیم نتیجه استفاده از این الگو است مانند اضطراب ، افسردگی ، خودکشی و …
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
73

2- الگوی ارتباطی مبتنی بر عدم محبت و قاطعیت
ابتلا به ترس های غیر منطقی مانند ترس از تاریکی ، آسیب دیدگی ، عدم موفقیت ، ترس از حیوانات و …
جهان در ذهن کودک به دو بخش حقارت و برتری تقسیم می گردد

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
74

3-الگوی ارتباطی مبتنی بر محبت و عدم قاطعیت
75

3-الگوی ارتباطی مبتنی بر محبت و عدم قاطعیت
این الگوی ارتباطی کودکانی ، لوس ، ضعیف النفس ،وابسته ، و از لحاظ عاطفی کودک صفت را تربیت می کند
تاب آوری این کودکان پایین است
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
76

3-الگوی ارتباطی مبتنی بر محبت و عدم قاطعیت
در بزرگسالی و در رابطه زناشویی نیز این افراد وقتی خواسته های آنان برآورده نمی شود خشمگین ، آزرده ، پرخاشگر و برآشفته می شوند

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
77

4- الگوی ارتباطی مبتنی بر محبت و قاطعیت
78

4- الگوی ارتباطی مبتنی بر محبت و قاطعیت
بهترین الگوی ارتباطی است
والدین در این الگو ارتباطی :
تردید نمی کنند در باره رفتار ناخوشایند کودکان سخن بگویند
همواره بر رفتار کودک تاکید دارند و نه بر شخصیت او
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
79

4- الگوی ارتباطی مبتنی بر محبت و قاطعیت
والدین می دانند زندگی سرشار از مشکلات و ناکامی ها است و کودکان بدون حمایت والدین نمی توانند با این ناملایمات مقابله نمایند
بر خویشتن پذیری کودک تاکید می کنند
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
80

فراموش نکنیم
بدترین الگوی ارتباطی الگویی است که بر سه روش زیر مبتنی باشد.
– تنبیه
سرزنش
ایجاد احساس گناه

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
81

باید سوم

کنترل گر نباشیم
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
82

علل مشکلات ارتباطی والدین و فرزندان و راه های بهبود ارتباط
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
83

علل اول :
پدیده کنترل گری یا کنترل بیرونی

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
84

هفت عادت مخرب کنترل گری
1- انتقاد یا عیب جویی
2- سرزنش
۳- شکوه و گلایه
۴- نق نق و غرغر
۵- تهدید
۶- تنبیه
۷- دادن باج یا رشوه برای تحت کنترل گرفتن دیگری

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
85

هفت عادت مخرب کنترل گری
۱- عیب جویی (انتقاد)
مخربترین عامل ارتباط است
صمیمیت را از بین می برد
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
86

هفت عادت مخرب کنترل گری
2- سرزنش کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
87

هفت عادت مخرب کنترل گری
3- گلایه و شکوه کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
88

هفت عادت مخرب کنترل گری
4- غر زدن و نق زدن

89

هفت عادت مخرب کنترل گری
5-تهدیدکردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
90

هفت عادت مخرب کنترل گری
7- تنبیه کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
91

هفت عادت مخرب کنترل گری
7- باج خواهی کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
92

هفت عادت مهرورزی را جایگزین هفت عادت مخرب نماییم
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
93

هفت عادت مهرورزی
1- گوش دادن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
94

هفت عادت مهرورزی
2- حمایت کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
95

هفت عادت مهرورزی
3- تشویق کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
96

هفت عادت مهرورزی
4- احترام گذاشتن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
97

هفت عادت مهرورزی
5- اعتماد کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
98

هفت عادت مهرورزی
6- پذیرفتن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
99

هفت عادت مهرورزی
7- گفتگوی همیشگی برای حل اختلافات
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
100

هفت عادت سازنده که باید جایگزین عادات مخرب سازیم
1-گوش سپردن
2-حمایت
3-تشویق
4-احترام
5-اعتماد
6-پذیرش
7-گفتگوی همیشگی برای حل اختلافات

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
101

دلیل دوم
دنیای مطلوب یا یا جهان کیفی

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
102

دنیای مطلوب یا جهان کیفی بخشی از ذهن ما است که بیشترین وقت و انرژی ما را بخود اختصاص می دهد
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
103

دنیای مطلوب
براساس تئوری انتخاب دلیل ادراک متفاوت ما از واقعیت، به دنیایی به نام "دنیای مطلوب" مربوط می شود.
ما در تمام طول زندگی بیش از هر چیز دیگری با دنیای مطلوب خود در تماس هستیم.
مجموعه عکس ها، تصاویر، مفاهیم و ارزشهایی که داریم جهان کیفی ما را می سازد.(آلبوم عکس شخصی ما = جهان کیفی ما)

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
104

دنیای کیفی
دنیای مطلوب ما از سه مقوله تشکیل شده است:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
105

آلبوم تصاویر شخصی همان جهان ویژه ای است که گلسر آن را «دنیای مطلوب» می نامد.
این جهان مطلوب، چیزی بیش از یک دنیای ایده آل از "آنچه که من دوست دارم باشم" است.
دنیای کیفی
نکات مهم درباره جهان کیفی:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
106

افراد برای هر نیاز خود باید حداقل یک تصویر داشته باشند. این واقعا غیر ممکن است که نیازی وجود داشته باشد و بلافاصله تصویری برای بر آورده شدن این نیاز در ذهن فرد موجود نباشد.
دنیای کیفی
نکات مهم درباره جهان کیفی:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
107

افراد می توانند تصاویری به آلبوم تصاویر شخصی شان اضافه کرده و یا از میان آنها تصاویری را حذف کنند. آنها می توانند برخی تصاویر را حذف کنند زیرا این تصاویر دیگر نیازهای کنونی شان را برآورده نمی کنند.
دنیای کیفی
نکات مهم درباره جهان کیفی:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
108

وقتی انسان ها تصاویر مهم را تغییر می دهند در واقع زندگی شان را تغییر می دهند. تنها راهی که تصاویر می توانند از آلبوم برداشته شوند این است که آنها را با تصاویر دیگری جایگزین کنند که همان نیاز ها را به نحو بهتری برآورده کنند.
دنیای کیفی
نکات مهم درباره جهان کیفی:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
109

تغییر دادن تصاویر دنیای مطلوب خودمان کاری دشوار است. تغییر دادن تصاویر فردی دیگر به مراتب دشوارتر است و تنها از طریق گفتگو و سازش می تواند انجام شود.
دنیای کیفی
نکات مهم درباره جهان کیفی:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
110

دو نوع تصویر متفاوت از لذت وجود دارد:

دنیای کیفی
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
111

راه کنار آمدن یا تغییر دنیای مطلوب فرزندانَ

استفاده از زبان انتخاب
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
112

یک اصل در روان شناسی

ما تنها کسی را که می توانیم کنترل نماییم خودمان هستیم
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
113

برای کنترل دیگران چگونه عمل کنیم
همسر
فرزندان
کارمندان
دانش آموزان
دوستان
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
114

تنها کاری که برای کنترل دیگران می توانیم انجام دهیم دادن اطلاعات است تا بر اساس اطلاعاتی که به آن ها می دهیم تصمیم بگیرند با خود و دیگران چگونه رفتار کنند.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
115

دادن اطلاعات به دیگران مستلزم استفاده از زبان انتخاب است
زبان انتخاب درست نقطه مقابل زبان کنترل است

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
116

زبان کنترل بیرونی تهدید کننده و تخریب گر است
زبان کنترل بیرونی با انتقاد ، سرزنش ، نق زدن ، شکایت ،تهدید ، تنبیه و حق حساب دادن همراه است .

4/17/2021
زبان کنترل بیرونی
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
117

زبان کنترل بیرونی
زبان کنترل بیرونی همواره روابطی را که ما برای موفقیت شادمانی و سعادت به آن ها نیاز داریم را جریحه دار و تخریب می کند
118

زبان نظریه انتخاب هرگز کنترل گرایانه نیست
زبان نظریه انتخاب تلاشی است برای حل اختلاف بین افراد
زبان نظریه انتخاب حل مشکلات با کمک یکدیگر است
4/17/2021
زبان انتخاب
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
119

زبان انتخاب
زبان تئوری انتخاب بر اساس این باور نهاده شده است که تنها فردی که می توانیم رفتارش را کنترل کنیم خودمان هستیم
زبان نظریه انتخاب به ما می گوید تنها چیزی که ما می توانیم به دیگران بدهیم و از آنان دریافت کنیم اطلاعات است

120

تفاوت اساسی و عمده دو زبان در خلاقیت است
بدون خلاقیت هر رابطه صمیمی و نزدیک رو به نقصان می گذارد
4/17/2021
تفاوت اساسی بین زبان کنترل بیرونی و زبان نظریه انتخاب
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
121

تفاوت اساسی بین زبان کنترل بیرونی و زبان نظریه انتخاب
تمام مردم استعداد خلاقیت دارند اما کسانی که از زبان بیرونی استفاده می نمایند فرایند های زبان و تفکرشان فاقد خلاقیت است
122

تفاوت اساسی بین زبان کنترل بیرونی و زبان نظریه انتخاب
زبان نظریه انتخاب زبانی غنی ، همراه با واژگانی خلاق ، مشفقانه و بدون هر گونه تهدید است
123

با سپاس از همراهی دلگرم کننده تان
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب
07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب
07633680163
خط همراه ویژه مشاوره 09128690169
وبسایت فروش فایل های آموزشی
Mehrejonoob.farafile.ir

124


تعداد صفحات : 120 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود