تارا فایل

پاورپوینت تیم و گروه


تیم و گروه
دانشگاه علوم پزشکی اهواز
بیمارستان امام خمینی (ره)
مدرس عیسی سیلاوی
1392

تعریف گروه
اهمیت گروهها
انواع گروهها
دلایل تشکیل گروه
مراحل تشکیل گروهها
عوامل موثر بر عملکرد گروه
مزایا و معایب تصمیم گیری گروهی
کارکردهای گروه رسمی

Group
گروه

تعریف گروه Group
یک گروه مجموع دو یا چند نفر است که به طریقی با یکدیگر مراوده داشته و هریک بر دیگری اثر گذاشته و یا تحت تاثیر دیگری قرار میگیرد. نکته برجسته در این تعریف مراوده است.

مجموعه ای از دو یا چند نفر را که بطور مرتب با هم برای کسب یک یا چند هدف مشترک کار می کنند ، گروه می نامند.

مجموعه ای متشکل از دو نفر یا بیشتر، افراد در حال تعامل با یک الگوی روابط پایدار، که اهداف مشترکی دارند و خود را به عنوان یک گروه حس می کنند

اهمیت مطالعه گروهها
رفتار اشخاص هم بر گروه اثر میگذارد، هم از گروه اثر می گیرد.

مثال: ملحق شدن یک بازیکن برجسته به تیم بسکتبال به معنی تبدیل یک تیم بد به یک تیم قهرمان باشد.

اهمیت گروه
اغلب ساعات کاری کارکنان و مدیران در گروه می گذرد
ضرورت آشنایی با نحوه تصمیم گیری و حل مسایل توسط گروه
کاهش اضطراب و عدم اطمینان به کار کردن با دیگران
فهم ارتباطی موثر
کمک موثر به گروهها از طریق مشارکت

مزایای عضویت در گروه
1- فراهم نمودن منابع اطلاعاتی بیشتر
2- پیشنهاد تعداد بیشتر از راه حل ها
3- یادگیری سریع تر و پیشرفت در طرح ایده های جامع
4-رضایت شغلی بیشتر
5- آشنایی بیشتر اعضا باهم به موازات انجام کار

عدم مزایای عضویت در گروه
1- فشار برخی اعضای گروه
2- سلطه یک عضو گروه بر گروه
3- تکیه بیش از حد برای انجام کار روی دیگران
4- زمان بیشتر

انواع گروه

گروههای رسمی: توسط سازمان و برای انجام امور سازمان تشکیل می شوند.
نسبتا موقت: وظیفه ای یا پروژه ای: برای حل مشکل ویژه ای تشکیل و بعد از حل آن منحل میشوند. (گروههای امدادونجات، ساخت ساختمان و …)
نسبتا دائمی: فرماندهی: اعضای گروه تصمیم می گیرند هرفردی چه کاری انجام دهد. (کارکنان سازمان در بخشهای کنترل کیفیت، مهندسی صنایع، حسابداری قیمت تمام شده و بخش پرسنل)
گروههای غیررسمی: توسط اعضای سازمان ایجاد می شوند.
نسبتا موقت: ذینفع: مجموعه اى از افراد که بر اساس علایق یا نیازهاى مشترک گرد هم آمده و تلاش مى کنند بر فرآیند سیاستگذارى تاثیر بگذارند. (تشکیل شبکه های بانوان کارمند)
نسبتا دائمی: دوستی: حاصل وجود دوستی میان اعضا و لذت ناشی از مصاحبت اعضاء با یکدیگر است.

گروه رسمی: formal group توسط مدیران برای دستیابی به اهداف سازمان تشکیل می شود
تیم های میان وظیفه ای:Cross-functional teams از اعضای بخش های مختلف تشکیل می شود
تیم های میان فرهنگی: Cross-cultural teams
شامل افراد از فرهنگ ها و کشورهای مختلف است

تیم مدیریت عالی Top-management team
گروهی که شامل رئیس، مدیر عامل و بقیه مدیران ارشد بخش های مختلف سازمان می باشد
تیم تحقیق و توسعه Research and development team
گروهی که اعضای آن دانش و تخصص لازم برای ایجاد محصولات نو یا فرایندهای جدید را دارا می باشند
تیم مجازی Virtual team
تیمی که اعضای آن به ندرت یا اصلا باهم روبرو نمی شود ارتباطات آنها از طریق فناوری اطلاعات مانند ایمیل، فاکس، شبکه های کامپیوتری، تلفن و ویدئو کنفرانس برقرار می شود

گروه غیر رسمی Informal Group
گروهی که کارکنان مدیر و غیر مدیر به منظور رسیدن به اهداف خود یا برآورده نمودن نیازهای خود شکل می دهند

در شرکت هواپیمایی یونایتد روشی به نام «مدیریت مبتنی بر سر زدن به همه جا» متداول است تا گروه های غیر رسمی تقویت شوند

گروه ها در سازمان به چه کار می آیند؟
-گروه ها خلاقیت و نوآوری را افزایش می دهند.
-گروه ها برای افراد مفید هستند و کارهای مهمی را انجام می دهند.
-در گروه ها تصمیمات کارشناسانه تری گرفته می شود.
-گروه ها باعث قضاوت کردن بهتر در مسائل مختلف می شوند.

دلایل تشکیل گروه

دلایل تشکیل گروه
منابع داخلی ارضاء نیازهای فردی:
جذابیت روابط بین افراد
فعالیتهای گروهی
هدفهای گروهی
تعلق اجتماعی

منابع خارجی ارضاء نیازهای فردی:
جذابیت اشخاص
هدفهای خارج از گروه

چرا افراد به گروهها می پیوندند؟
امنیت
پایگاه یا مقام
احساس ارزش شخصی
وابستگی
قدرت
تامین هدف

مراحل شکل گیری گروه

شکل گیری: در این مرحله اعضای گروه باهم آشنا شده و بر اهداف به توافق می رسند
طوفانی: در این مرحله اعضا بر سر مسیر و رهبری توافق نظر ندارند مدیران باید بر کشمکش تمرکز یابند
هنجاریابی: روابط نزدیک و اتفاق نظر بین اعضای سازمان شکل می گیرد
اجرا: در این مرحله اعضا شروع به انجام وظایف اساسی خویش می کنند
خاتمه

عوامل موثر بر عملکرد گروه

اندازه: گروه می تواند تعداد دو یا چندنفر و یا آن تعداد عضو داشته باشد که اعضا بتوانند بایکدیگر مراوده داشته و برهم اثر بگذارند.

گروه کوچک:
مرودات مکرر
جریان آزاد اطلاعات
دستیابی ساده تر به توافق

گروه بزرگ:
مراودات منحصر به بخشی از اعضا گروه است
ارتباطات ممکن است رسمی باشد
استفاده از دستور جلسه در ملاقاتها
تا حدودی محدودیت در مشارکت
تمایل تقسیم شدن به گروههای فرعی

هنجارها: معیاری که مناسب بودن رفتار با آن سنجیده شود.
کمک به بقای گروه
رفتارها و هنجارهای مورد انتظار گروه را ساده تر و قابل پیش بینی میکنند.
به گروه کمک میکند از موقعیتهای پیچیده پرهیز کنند.
ارزشهای واقعی گروه را بیان کرده و گروه را به دیگران معرفی میکند.
ترکیب:

بهم پیوستگی: برآیندهایی است که بر اعضا اثر میگ ذارند و باعث بقای آن می شوند.
انسجام گروه: عوامل موثر در بهم پیوستگی گروه و پیامدهای آن

انسجام اهداف و بهره وری گروهی

همسویی هدفهای گروه و سازمان
انسجام
بالا
پایین
بالا
پایین

گروه اندیشی
توهم اسیب ناپذیری
گریز ار انتقادهای منطقی
اغماز لغزشهای گروه
سانسور شدید اطلاعاتی
اتفاق ارا و توافق جمعی بی منطق
دیدگاه کلیشه ای نسبت به مخالفین
فشار دوستان
پندار یکدلی

مزایا و معایب تصمیم گیری گروهی
مزایا :
آگاهی و اطلاعات کامل تر
افزایش پذیرش یک راه حل
افزایش مشروعیت
افزایش تنوع دیدگاهها
معایب :
وقت گیر است
فشار برای تطابق
تسلط توسط عده ای
ابهام در مسئولیت

کارکردهای گروههای رسمی

چرا مدیران باید گروهها را جدی بگیرند؟
گروهها:
برای افراد مفید هستند.
به پرورش خلاقیت و نوآوری کمک می کنند.
تصمیمهای بهتری از افراد می گیرند.
به گرفتن تعهد مورد نیاز برای اجرای تصمیم کمک می کنند.
بر اعضای خود کنترل دارند و می توانند آنها را تادیب منند.
می توانند به جبران آثار منفی افزایش اندازه سازمان کمک کنند.
هم در داخل سازمان و هم در خارج از آنها طبیعی هستند.

اندازه گروه
مزایای کوچک بودن اندازه گروه
ارتباط بیشتر اعضا با همدیگر
آسانتر هماهنگ نمودن تلاش ها
انگیزش، رضایت و تعهد بیشتر
آسان تر بودن تسهیم اطلاعات
بهتر می توان اهمیت مشارکت افراد را مشاهده نمود

اندازه گروه
مزایای بزرگ بودن اندازه گروه
منابع در دسترس بیشتر برای رسیدن به اهداف گروه
مدیران را قادر می سازد تا از تنوع نیروی کار بهره گیرند

اندازه گروه
معایب بزرگ بودن اندازه گروه
مشکلات ارتباطی و هماهنگی
انگیزش پایین تر
ممکن است افراد فکر کنند که تلاش آنها مورد نیاز نباشد

تعریف تیم
مهارتهای مورد نیاز
تفاوت تیم و گروه
انواع تیم
مزایای تیم
ویژگیهای تیم
استقرار تیم
هزینه تیم
مسائل اساسی تیم

تیم

تیم تعریف
تیم تعداد محدودی از افراد با مهارتهای مکمل اند که بمنظور هدف مشترک و اهداف عملیاتی و با رویکرد مسئولیت متقابل در برابر یکدیگر دور هم جمع شده اند.
گروهی که اعضای آن باهم به منظور رسیدن به اهداف مشخص و مشترک کار می کنند.
همه تیم ها گروه هستند اما هر گروهی تیم نیست
شکل گیری تیم ها اغلب مشکل است
برای یادگیری چگونه کار کردن باهم وقت زیادی از اعضا می گیرد

انواع مهارتهای مورد نیاز تیم
مهارتهای وظیفه ای: داشتن مهارتهای فردی با توجه به وظیفه و نقش در تیم
مهارتهای انسانی: برای جذب افراد تیم نسبت به هم و برقراری ارتباطات بین آنها لازم است
مهارتهای حل مسئله و تصمیم گیری: برای حل مشکلات تیم، حل مسئله و تصمیم گیری لازم است.

برای طرح ریزی و تولید هواپیمای بوئینگ 777 بیش از 200 تیم متخصص در زمینه های مختلف به کار گرفته شدند

نکات کلیدی برای اثربخش نمودن تیم ها
واگذاری اختیار، استقلال و مسئولیت کافی
کار تیم باید به اندازه کافی پیچیده باشد یعنی مستلزم انجام چندین مرحله باشد
انتخاب دقیق افراد با توجه به تنوع، مهارت و اشتیاق آنها
مدیران باید افراد راهنمایی و نقش مربی داشته باشند
تعیین نیازهای آموزشی و اطمینان از برطرف شدن آنها

تفاوت تیم و گروه

گروه
تیم

یکی از مهم ترین مزایای تیم ایجاد سینرژی (هم افزایی) می باشد یعنی افراد بر اثر کار کردن با یکدیگر می توانند ستاده های بیشتری تولید نمایند تا زمانی که به دور از هم کار کنند
𝟏+𝟏≠𝟐

برای بهره گیری از مزایای سینرژی مدیران باید اطمینان یابند که گروه شامل افرادی باشد که دانش و مهارتهای مکمل مرتبط با کار گروه را دارا باشند

ویژگیهای اصلی تیم
رهبری مشارکتی
مسئولیت قسمت شده
هدف مشترک
ارتباطات قوی
هدف مداری
روی کردگی (معطوف بودن)
قابلیت (استعداد) خلاق
واکنش سریع

انواع تیم
حلقه های کیفیت: گروهای کوچک کاری در یک زمینه بطور منظم در مورد حل مسائل محیط کار بحث می کنند.
تیم کاری: همه افرادی که در یک زمینه کار می کنند و دائما به یکدیگر وابسته اند و صرف نظر از کاری که امجام میدهند، تصمیمات مشترکی را میگیرند.
تیمهای حل مسئله: تیمهای موقتی به منظور حل مسائل خاص در محیط.
تیمهای مدیریت: تیمهای کاری متشکل از مدیران نواحی مختلف سازمان با یکدیگر.
تیمهای توسعه محصول: از ترکیب تیمهای کاری و تیمهای حل مسئله که طرحهای جدیدی را برای محصول و یا خدمات بمنظور ارضای نیاز مشتریان ایجاد می کند.
تیمهای مجازی: بوسیله کامپیوتر و سایر ابزارهای الکترونیکی ارتباط با یکدیگر کار می کنند.

استقرار تیمها در سازمان

مدیران عالی در استقرار تیم ها سه نقش ایفا می کنند
مدیران عالی تصمیم میگیرند سازمانی مبتنی بر تیم را به منظور ایجاد کسب و کار سالم ایجاد کنند.
مدیران عالی بعنوان ابزاری برای نشان دادن تغییر در مجموعه سازمانی ایفای نقش می کنند.
مدیران عالی کوششهای مرتبط با تغییر را در شرایط سخت حمایت می کنند.

اصول و ضوابط کار تیمی

صاحبنظران یکی از عوامل توسعه نیافتگی ایــــران را فقـدان فرهنگ کار تیمی در امور می دانند.

براساس نتایج یک کار تحقیقاتی در سال1987، حدود 28/ از بزرگترین شرکتها کارهایشان را براساس تیمی انجام می دادند. در حالی که در سال 1996 این رقم به 78/ ودرسال 2008 به بیش از 91/ افزایش یافته است.

مزایای تیم در سازمان
برای کارکنان: امکان رشد و کسب سود از طریق آزادی عمل به کارکنان
کاهش هزینه ها و در مقابل:
تفییر برای ایجاد سازمان مبتنی بر تیم سخت است.
گروههای سنتی احساس می کنند نقششان در خطر است.
فرایند توسعه تیم به کندی صورت می پذیرد.
صرف نظرکردن ناگهانی از تغییر برای ایجاد سازمان مبتنی بر تیم هزینه سنگینی را بر سازمان متحمل می کند.

تیم ها نسبت به سازمانهای سنتی دارای قدرت انعطاف بیشتر بوده و در برابر محیط در حال تغییر بهتر پاسخگو هستند.
تیم های کاری موجب بهبود کیفیت زندگی کاری می شوند
در تیم های کاری اثربخش اعضا نسبت به اهداف تیم متعهدند
افراد باعضویت در تیم ها دانش و بینش خود را افزایش می دهند و در نتیجه این امر موجب افزایش خلاقیت در سازمان می گردد.

در مشکلاتی که کسی به تنهایی برای آن راه حلی نمی شناسد
بی ثباتی در کار
تجربه تحول سریع
نیاز به همکاری از نزدیک

چه زمانی نیاز به تیم داریم؟ 

17 اصل کار تیمی

انعطاف پذیرند
کار تیمی با خشکی و انعطاف ناپذیری سازگار نیست.
اگر بخواهید با دیگران کار کنید و در تیم عضوی موثر باشید باید از انطباق بر تیم ابایی نداشته باشید.

بازیگران سازگار و انعطاف پذیر تیم :
الف – آموختن را دوست دارند.
ب – احساس امنیت می کنند
پ – خلاق هستند
ت – خدمت به مردم را دوست دارند

هم دست و هم داستانند
اول باید با یکدیگر کار کرد، بعد با یکدیگر برنده شد.
همکاری توآم با همدلی یعنی اینکه با دل و جان با یکدیگر کار کنیم.
تحول در برداشت و بینش: به اعضای تیم به چشم همکارانی همدل و مکمل بنگرید نه به چشم رقیب.

مسئولیت پذیرند
لحظه ای که خود را به انجام کاری متعهد می سازید، دستهایی به یاری می آیند که اگر تعهدی نداشتید نمی آمدند.
تعهد معمولاً درگیر و دار سختی خود را نشان می دهد.
پذیرش تعهد یک چیز است و پایبندی به آن چیز دیگر
تعهد به استعداد و توانایی بستگی ندارد.
تعهد بر اثر انتخاب ایجاد می شود، نه شرایط
تعهدی می ماند که مبتنی بر ارزشها باش.

ارتباط برقرار می کنند
مثل خردمندان فکر کنید، اما با مردم به زبان خودشان حرف بزنید.
کار تیمی نمی توان کرد، مگر اینکه بازیکنان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر ارتباط نباشد تیمی در کار نیست، بلکه جمعی از افراد هستند که پیوندی با یکدیگر ندارند.

ارتباط باز پایه های اعتماد را محکم می سازد.

داشتن مقاصد پنهان، و ایجاد ارتباط از طریق
شخص ثالث مناسبات تیم را تضعیف می کند.

لایق و باکفایت هستند
آدمهای لایق و با کفایت تعالی طلب هستند.
آدمهای با کفایت به متوسط قانع نمی شوند. نیروی خود را بر کار خویش متمرکز می سازند و در طبق اخلاص می گذارند.
آدمهای با کفایت، کیفیت کار خود را پایین نمی آورند

قابل اعتماد هستند
از آنهایی که بحث و استدلال می کنند نترسید، از کسانی بترسید که در بحث و گفتگو طفره می روند
اگر نتوان بر یاران تیمی همیشه اعتماد کرد، هیچگاه به آنها اعتماد نکنید زیرا پایداری مهمتر از استعداد است.

انضباط دارند
در کوره انضباط است که استعداد به توانایی تبدیل می شود.
اشخاص باید در سه زمینه انضباط ایجاد کنند تا برای تیم مفید باشند
الف – انضباط اندیشیدن : اگر ذهن خود را فعال نگاه دارید پیوسته به چالشهایی ذهنی روی می آورید و همواره به چیزهای خیر می اندیشید؛
ب – انضباط احساسات: نگذارید احساسات شما را از کاری که باید بکنید باز دارد یا به کاری که نباید بکنید وا دارد.
پ – انضباط لازم برای اقدام و عمل: تفاوت برنده یا بازنده در عمل و بی عملی است

یاران، تیم را بالا می کشند
بیشتر مردم وقتی که به وضع موجود راضی می شوند از صعود به قله های بالاتر باز می مانند. اعضای تیم، کسی را که بتواند آنان را بالا ببرد و بر توان و ظرفیت آنها بیفزاید دوست دارند و می ستایند.
کسانی که یاران تیمی خود را پر و بال می دهند چند ویژگی مشترک دارند :
الف – قدر یاران تیمی خود را می شناسند
ب -قدر و منزلت یاران تیمی را بالا می برند
ت-به دیگران بال و پر می دهند قبل از آنکه خود بال و پر گشایند.

مشتاقند
تیمی که محفل مشتاقان باشد نیرویی شگرف می یابد، و چنین نیرویی منشاء قدرت می شود.
آدمهای موفق می دانند که نگرش انسان دست خود اوست و اشتیاق بخشی از آن است.
اگر بازی را آغاز نکنید برنده نمی شوید. بر ترس غلبه کنید.

قصدی و هدفی دارند
تیمی موفق می شود که اعضای آن برای رسیدن به مقصد مصمم باشند و هوش و حواسشان به کارشان باشد.
”ویتنی“رئیس پژوهشی جنرال الکتریک گفته است :
" بعضی از مردم هزاران دلیل می آورند که چرا کاری
را که می خواهند انجام دهند نمی توانند در صورتی
که فقط یک دلیل نیاز دارند که چرا می توانند؟؟؟“

احساس رسالت می کنند
راز کامیابی، پایداری در راه است. کسی که "چرا"یی دارد که برای آن زندگی می کند "چگونه " ای را تحمل می کند.
یاران تیمی که رسالتی را بر دوش خود احساس می کنند و خود را نسبت به تیم متعهد ساخته و می گذارند که رهبر تیم وظیفه رهبری خود را انجام دهد.
آنان که احساس رسالت می کنند چهار ویژگی دارند:
الف – مقصد تیم را می دانند
ب – می گذارند که رهبر تیم، رهبری کند
پ – اول توفیق تیم را می خواهند بعد توفیق خود را
ت – به هر کاری که لازم باشد دست می زنند تا رسالت خود را انجام دهند

آماده اند
آمادگی، تفاوت بین برد و باخت است.
آمادگی از آنجا آغاز می شود که بدانید برای چه چیزی آماده می شوید.
باید به خود، به تیم خود و به شرایط موقعیتی که در آن هستید نیز نگرشی مثبت داشته باشید.
هنری فورد عقیده داشته است: ”راز کامیابی بیش از هر چیز دیگر در آمادگی است. آمادگی ایجاب می کند که به سیر حرکت آینده بیندیشیم به طوری که اکنون در یابیم که بعدها چه نیازی داریم. ”

با یاران تیم می جوشند
کسانی که عقاید خویش را بیشتر از یاران تیم دوست دارند و عقیده های خود را پیش می برند، تیم را از حرکت باز می دارند.

شاعر اسکاتلندی عقیده دارد :
”کسی که به من اعتماد می کند
از کسی که مرا دوست دارد گامی فراتر نهاده است“

در پی ارتقاء خویشند
ارتقای شما، ارتقای تیم است.
استراتژی مدیرعامل جوان نوکیا دو خط را دنبال می کرد:
نخست تصمیم گرفت که تلاشهای سازمان را در فناوری اطلاعات متمرکز سازد.
کار مهم دیگر این بود که به آدمها توجه کند. زیرا او تشخیص داد که ارزش شرکت به منابع انسانی است و نه به منابع طبیعی.
او می گوید : آموزش مدام حق هر کسی است که در آن شرکت کار می کند

از خود گذشته اند
جایی که تیم باشد، منی در کار نیست.
هیچ تیمی توفیق نمی یابد، مگر اینکه هر کس دیگری را بر خود مقدم بدارد.
از خود گذشتگی آسان نیست. اما لازم است.

بذر از خودگذشتگی را چگونه می پاشید ؟؟؟؟
الف – بخشنده و گشاده دست باشید
ب – سیاست بازی را کنار بگذارید
پ – وفادار باشید
ت – به وابستگی متقابل بیش از استقلال ارج نهید

مشکل گشایند
دنبال درد نگردید، درمان را پیدا کنید.

تیپ شخصیتی ما ، تربیت ، و تاریخچه زندگی شخص ما تعیین می کند که تا چه حد مشکل گشا هستیم:
الف – مشکلات، تصویرهای ذهنی ما هستند
ب – همه مشکلات قابل حل هستند
پ – مشکلات، آن چنان را آن چنان تر می کنند

در رویارویی با مشکلات چهار راه در پیش دارید : فرار از مشکل، مبارزه با مشکل، فراموش کردن مشکل با رویارویی با آن ، انتخاب شما کدام است

پیگیر و پرتلاشند
هرگز میدان را ترک نکنید.
دور را دیدن یک چیز است و رفتن به آنجا چیز دیگری.
افراد پرتلاش به بخت، سرنوشت یا قضا و قدر متکی نیستند و وقتی که شرایط دشوار می شود، از کار دست نمی کشند.
توماس ادیسون می گفت :
”من از جایی آغاز می کنم که آخرین نفر رها کرده است.“

مرحله1 – شکل گیری یا Forming
در این مرحله هنوز تیم، تیم نیست، فقط تجمعی از افراد می باشد.
مرحله با احساسات و هیجان زیادی همراه است:
از خوش بینی، آرمان گرایی، غرور، پیش بینی آینده تا ترس، شک و تردید و نگرانی را شامل می شود.
ممکن است تیم به آسانی سردرگم شود یا بر موضوعات خارج از حوزه مسوولیت آن، بپردازد
برخی از اعضای تیم ممکن است به جای کار روی وظایف، تلاش کنند هویت خود را در تیم تثبیت کنند .
مراحل کار تیمی

اگرچه ممکن است این قبیل رفتارها، اتلاف وقت تلقی شوند ولی در حقیقت طبیعی و ضروری هستند .
هر تیم باید از این مراحل طبیعی عبور کند.
در این مرحله، یکی از مدیران ارشد می تواند با ارائه دورنما و جهت گیری روشن، به گروه کمک نماید .
نباید دستور کار گروه طولانی باشد، در این صورت خلاقیت ذاتی تیم از بین خواهد رفت .
مراحل کار تیمی

مراحل کار تیمی
این مرحله می تواند یک مرحله آزاردهنده باشد.
در این مرحله اعضای تیم مقدار کاری را که در پیش دارند، مشخص می کنند و ممکن است نسبت به چالش های آن واکنش منفی نشان دهند.
برخی از اعضای تیم ممکن است برنامه خود را تحمیل نمایند.
ممکن است بین اعضای تیم عداوتهای شخصی بروز نماید.
معمولاً درباره عدم پیشرفت و اتلاف وقت اعضا بحث می شود.
در صورت عدم برخورد با تضادهای موجود، ممکن است موجودیت تیم به خطر افتد.
مرحله «بحرانی» یک جنبه مثبت نیز دارد. افراد شروع به درک یکدیگر می کنند.
شوخ طبعی و بردباری و نیز پایداری و ثبات از ویژگیهای مهم تیم در این مرحله می باشند.
مرحله2- مرحله «بحرانی» یا Storming

مراحل کار تیمی
تیم روشهای کاری و قواعد خاص خود یا هنجارها را به وجود می آورد و نقش هر یک از اعضای خود را تعیین می کند.
اگر قواعد کار تیمی به خوبی تعریف و درک شوند، تیم شاخص خوبی برای عملکرد درست در اختیار خواهد داشت
مرحله 3-«شکل گیری هنجارها» یا Norming

مراحل کار تیمی
اعضا تفاوتها و روشهای کاری خود را مشخص کرده اند.
می توانند فرایند حل مشکل و ارتقای فرایندها را آغاز کنند .
در این مرحله یک تیم کاملاً بالغ به وجود می آید
هم افزایی کار تیمی پاداشی به دنبال دارد و آن این که تیم، هویت مشخصی پیدا می کند و نسبت به فرایند مورد استفاده احساس «مالکیت» می کند .

برای گذر تیم از این مراحل، مقیاس زمانی خاصی وجود ندارد .
اگر اعضای تیم، جدید باشند، مرحله «شکل گیری» طول خواهد کشید.
اشاره به این نکته حائز اهمیت است که یک تیم حتی در مرحله عملکردی نیز با فراز و نشیب مواجه خواهد شد.
مرحله4- «عملکردی» یا Performing

تیم موفق
سیستم عادلانه تقسیم سوددهی
هدف مشخص
وجود حسابرسی کارها
تعهد به هدف
اعتماد متقابل اعضاء
نقش و مسئولیتهای عادلانه
ارتباطات خوب
رهبری مشخص
حمایت بیرونی و درونی

تعداد تیم بهتر است 5 تا 8 نفر باشند.
نقش اعضای تیم باید مشخص شود
تیم ها باید اهداف روشنی داشته باشند.
تیم نیازمند منابع اولیه می باشد.
لازم است تیم محدوده پاسخگویی و حدود اختیارات خود را بداند.
تیم نیاز به برنامه دارد.
تیم نیازمند قواعد است.

تیم موثر
.

چرا ما کار تیمی را دوست نداریم؟

موانع کار تیمی
اصطکاک در تقسیم کار و تصمیم‏گیری
کاهش بازدهی، بخصوص در ابتدای شکل‏گیری تیمها
مشکل همسو کردن اهداف فردی، گروهی و سازمانی
به تعویق افتادن اجرای کار به بهانه نظرخواهی و مشارکت
سازش و گروه سالاری تحت عنوان اجماع
توجیه سوء مدیریت و نبود رهبری
عدم استفاده بهینه از تخصص‏ها و درگیر شدن همه در کاری که تخصص آنرا ندارند
از این شاخه به آن شاخه پریدن، اتلاف وقت در جلسات بی‏نتیجه

پنج دشمن کار تیمی

طیف فضا های ارتباطی در تیم
ارائه مطلب/ سخن رانی
(نه خطابه)
مناظره
(نه مناقشه)
بحث سازنده
(نه جدل)
مذاکره
(نه مشاجره)
گفتگو/ شنود و گفت
(نه بگو مگو)

هزینه تیم در سازمانها
1_ تغییر برای ایجاد سازمان مبتنی بر تیم سخت است و هزینه سنگینی را بر سازمان تحمیل می کند.
2_ گروه های سنتی احساس می کنند نقششان در خطر است.
3_ فرایند توسعه تیم به کندی صورت می پذیرد.


تعداد صفحات : 85 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود