به نام خداوندی که
به حال بندگان خویش مهربان و بخشنده است
بخش پنجم: توحید و شرک
مراتب توحید
1-توحید در ذات (ذاتی)
3- تو حید در خالقیت
2- توحید در صفات (صفاتی)
4- توحید در ربوبیت
5- توحید در تشریع و تقنین
7- توحید در حاکمیت
6- توحید در اطاعت
8- توحید در عبادت
بخش پنجم: توحید و شرک
1-
توحید در ذات
1- توحید در آینه قرآن و روایات
4- تثلیث
2- دلیل عقلی بر توحید ذاتی
3- خدا بسیط است و جزء ندارد
قرآن کریم: بسم الله الرحمن الرحیم. قل هو الله احد. الله الصمد. لم یلد و لم یولد. و لم یکن له کفوا احد
علی علیه السلام: هو واحد لیس له فی الاشیاء شبه
خداوند محدود نیست زیرا او حادث نیست و هر موجود نامحدودی
تعدد ناپذیر است زیرا لازمه تعدد و دوگانگی محدودیت است.
مراتب توحید
بخش پنجم: توحید وشرک
2-
توحید صفاتی
امام صادق علیه السلام:
خداوند از ازل پروردگار ما بوده و هست؛
پیش از آنکه
معلوم، مسموع، مبصر و مقدوری وجود داشته باشد؛
علم، سمع، بصر و قدرت،
عین ذات او بودند
مراتب توحید
بخش پنجم: توحید وشرک
3-
توحید در خالقیت
قرآن کریم :
بگو خالق همه چیز خداست
اوست یکتای پیروز.
مراتب توحید
بخش پنجم: توحید و شرک
4-
توحید در ربوبیت
توحید در ربوبیت بدین معنی است که تنها خداوند متعال در اداره و تدبیر و کارگردانی جهان و انسان موثر است.
مراتب توحید
5-
توحید در تشریع و تقنین
بخش پنجم: توحید و شرک
قانون گذاری و تشریع
فقط ویژه خداوند متعال است زیرا قانون گذار باید دارای دو ویژگی زیر باشد:
.1- انسان شناس باشد
2- پیراسته از هر نوع
. سود جویی باشد
مراتب توحید
بخش پنجم: توحید وشرک
6-
توحید در اطاعت
قرآن کریم :
تا می توانید از مخالفت خداوند متعال پرهیز کنید،؛
به سخن او گوش دهید؛
از فرمانش اطاعت کنید
و انفاق کنید
که برای شما بهتر است.
قرآن کریم: هرکه از پیامبر اطاعت کند خدا را اطاعت نموده است.
مراتب توحید
بخش پنجم: توحید و شرک
7-
توحید در حاکمیت
حق حکومت
اصالتا از آن خداوند متعال است
و حکومت دیگران باید با انتصاب و اجازه خاص یا عام او باشد.
مراتب توحید
بخش پنجم: توحید و شرک
8-
توحید در عبادت
پرستش تنها از آن خداوند متعال است و هیچ موجود دیگری سزاوار آن نیست.
نکته ای مهم
تعریف عبادت
عبادت عبارتست از خضوع انسان در برابر موجودی با اعتقاد به ربوبیت او.
یعنی معتقد است که او رب و مالک جهان است و تدبیر جهان به دست اوست.
مراتب توحید
بخش پنجم: توحید و شرک
توسّل
به اولیاء الهی
با توجه به معنای عبادت
توسل به اولیاء خداوند علیهم السلام
تنها زمانی شرک محسوب
می شود که برای ایشان در اثر بخشی بدون اذن خداوند
استقلال و اصالت
قائل باشیم.
مراتب توحید
دفع یک شبهه:
8- توحید در عبادت
بخش پنجم: توحید و شرک
بزرگداشت
اولیاء الهی
با توجه به معنای عبادت
تکریم پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام
تنها به دلیل
اطاعت از خداوند متعال
است و نه قائل شدن به شان خدایی برای ایشان.
مراتب توحید
دفع یک شبهه:
8- توحید در عبادت
بخش پنجم: توحید و شرک
تبرک جستن به آثار
اولیاء الهی
با توجه به معنای عبادت
تبرک جستن به آثار و نشانه های اولیاء الهی
تنها در صورتی شرک است که برای آنها اثر بخشی مستقل و بدون اذن خدا
قائل باشیم ؛ ولی اگر به این معتقد باشیم که
خود حضرت حق تعالی در این آثار، اثر بخشی قرار داده است
هیچ منافاتی با توحید ندارد.
مراتب توحید
دفع یک شبهه:
8- توحید در عبادت
بخش پنجم: توحید وشرک
برترین عبادت
نماز
نماز، خورشید عبادت هاست؛
چنانکه بدون خورشید آسمان تاریک است و وجود ستارگان دیگر نمی تواند روشن کننده آسمان نمی باشد؛ بدون نماز نیز پرونده اعمال انسان تاریک است و اعمال دیگرش او را سودی نمی رساند زیرا:
نماز، شرط قبولی اعمال است.
مراتب توحید
8- توحید در عبادت
اسرار وآثار نماز
1- تجلی یاد خداوند متعال
3- عامل رفع فاصله طبقاتی
2- تجلی وحدت
4- مایه پرهیزگاری
5- اطاعت پذیری
7- تجلی اخلاص
6- مایه پاکیزگی
8- مایه شادابی و نشاط
9- مایه انضباط و و قت شناسی
برخی از آثار نماز
چرا نماز؟
مگر خداوند متعال محتاج عبادت ماست؟
چرا نماز بدین شکل؟ عربی، رو به قبله ، دو یا سه یا چهار رکعت در اوقات خاص و ….؟
ا
پ
ا
ی
ن
وَالسَّلامُ عَلی مَنِ اتَّبَعَ الهُدی
سعادتمند باشید