تارا فایل

پاورپوینت توانمندسازی و اشتغال زایی جوانان از طریق فن آوری انقلابی ارتباطاتی و اطلاعاتی


توانمندسازی و اشتغال زایی جوانان از طریق فن آوری انقلابی ارتباطاتی و اطلاعاتی

چکیده
سهم ایرانیان در پایه گذاری علم محاسبه
انقلاب فن آوری اطلا عاتی و اینترنت
سه سال فعالیت های بنیاد دانش و هنر
مرکز فن آوری اطلاعات زاهدان:
برنامه ای برای توانمندسازی و اشتغال زایی جوانان

پایه انقلاب فن آوری اطلاعاتی: سیستم حساب اعشاری
۳۰۰۰+۴۰+۲=۳۰۴۲

فرض کنید بخواهیم دو عدد رومی زیر را در هم ضرب کنیم: CCXXXII و XLVII یعنی ۲۳۲ × ۴۸

نماد صفر توسط ریاضیدانان هندی و با الهام از ستون خالی چرتکه آنطور که در با بل و چین باستان بکار می رفت ابداع شد.

کشف سیستم کسری اعشاری
ایرانیان و اعراب نمایش اعداد کسری را در سیستم اعشاری ابداع کردند: ۳۰۴۲/۷۵

ایرانیان و اعراب همچنین قواعدی که امروز برای چهار عمل اصلی بکار برده می شود را کشف نمودند.

سیرتاریخی علم محاسبه
براهماگوپبا, 598 AD
سیریدهارد, 850 AD
ادلارد
1080 AD
خانه حکمت
9thc. AD
خوارزمی
780 AD
کاشانی
1380 AD

خوارزمی ۷۸۰-۸۵۰ م
بزرگترین ریاضیدان قرون وسطی در خانه حکمت در بغداد مستقر شد سه اثر جاودانی بجای گذاشت:
حساب هندی
جبر و مقابله
جداول نجومی

واژه کلیدی آلگوریتم از نام خوارزمی و واژه جبر از عنوان کتاب جبر و مقابله او ریشه می گیرند.
این واژه ها بیانگر تاثیر عظیم خوارزمی در تکامل تفکر بشری است.

آدلارد (۱۰۸۰-۱۱۶۰م) Adelard of Bath
اولین دانشمند انگلیسی
جداول نجومی خوارزمی را که بر اساس سیستم اعشاری است از عربی به لاتین ترجمه کرد.
سیستم اعشاری از این طریق به اروپا راه یافت و یکی از پایه های اساسی رنسانس علمی شد.
پس از دو قرن سرانجام طرفداران سیستم اعشاری (الگریستها) بر طرفداران استفاده از چرتکه پیروز شدند.

غیاث الدین جمشید کاشانی (۱۳۸۰-۱۴۲۹م)
اولین ماشین مکانیکی برای محاسبات معین را اختراع کرد: – برای تعیین زمان کوتاهترین فاصله سیارات – برای تعیین مختصات سیارات – برای تعیین زمان کسوف و خسوف و ساعات شرعی
قواعد چهار عمل اصلی و جذرگیری اعداد کسری اعشاری را تکمیل کرد.

عدد پی را تا ۱۶ رقم اعشار محاسبه کرد:
۳/۱۴۱۵۹۲۶۵۳۵۸۹۷۹۳۲

سیاره یاب کاشانی

ماشین های مکانیکی محاسبه دویست سال پس از جمشید کاشانی

انقلاب ارتباطاتی و اطلاعاتی

کامپیوتر و اینترنت بشکل بی سابقه ای زندگی بشر را در همه شئون دگرگون کرده است. فن آوری اطلاعاتی و اینترنت امروزه زبان و فرهنگ جدیدی بوجود آورده است که اهمیت آن در دنیای کنونی همطراز زبان مادری و چهار عمل اصلی است .

انقلاب آموزشی
از طریق کتابخانه های رقمی کلیه دانش و فرهنگ بشر را می توان ظرف چند لحظه در اختیار هر کس در هر کجای دنیا قرار داد.
اشکال جدید ارتباطات مانند پیام الکترونیک (email)، گروههای الکترونیک (e-groups)، گفتگو روی خط (on-line chat)، دانشگاه الکترونیک (e-university)، و کنفرانس الکترونیک (video- conferencing)، دنیا را به یک اتاق درس جهانی تبدیل کرده است.
نمایش و کسب دانش از طریق رسانه های چندگونه ای(multimedia) کار آموزش و یادگیری مفاهیم پیچیده را آسان کرده است.
مهارت های اساسی مانند املاء و انشاء درست، ترجمه، محاسبه و پردازش داده ها هم اکنون ماشینی شده اند.

از دوران محدودیت های آموزشی تا عصر امکانات بیکران آموزشی
در این عصر، بجای معلم، دانش آموز محور فرایند آموزش می شود. روش آموزش، بجای آنکه بر اساس کتاب درسی باشد، بر پایه طرح سوال و یافتن جواب توسط دانش آموز از طریق اینترنت قرار می گیرد.

دوگانگی بین یادگیری و پژوهش از میان می رود و یادگیری تبدیل به یک عمل خلاق لذت بخش می شود.

مرز بین رشته ها و موضوعات درسی، و مرز میان دوره های ابتدائی، راهنمائی، متوسطه و عالی شکسته می شود.

ساختار موضوعات درسی انعطاف پذیر می شود تا دانش آموز را در جهت پیشرفت مستقل علمی و فرهنگی یاری کند.

نقطه عطف بزرگ تاریخ
انقلاب ارتباطاتی و اطلاعاتی فرصت تاریخی بی نظیری برای کشورهای در حال توسعه بوجود آورده است.

برای اولین بار در تاریخ، ابزار توانمندسازی بوجود آمده است که بوسیله آن می توان شکاف میان کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه را پر کرد.

اما اینترنت بخودی خود در واقع شکاف بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال توسعه را تشدید می کند، زیرا شکاف بسیار عمیق تر جدیدی را به نام شکاف رقمی بوجود می آورد.

باید استفاده موثر از کامپیوتر و اینترنت را در مرکز برنامه های آموزشی نوجوانان در همه مدارس و آموزشگاهها قرار داد.

غفلت در این راه موجب تشدید عظیم عقب ماندگی ما خواهد شد.

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مسابقات بین المللی جام ربات ها
۲۰۰۱ در سیاتل : مقام اول در مسابقه رباط امدادگر
۲۰۰۲ در ژاپن

ریاضیات: ۱۹۹۳-۲۰۰۰ در ردیف اول تا دهم، مقام اول در ۹۸، ۱۸مدال طلا
فیزیک: از ۱۹۹۵ در ردیف اول تا پنجم، مقام دوم در۹۹، ۱۰ مدال طلا
شیمی: مقام اول در ۹۵ و ۹۶، ۹ مدال طلا
انفورماتیک: از ۱۹۹۳ در ردیف اول تا دهم، پنج مدال طلا
دستاوردهای دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی

مراکز تجهیز شده به کامپیوتر و اینترنت http://www.schoolnet.ir/
۸۴ مدرسه : ۴۳ دخترانه، ۴۱ پسرانه ۳۹ مدرسه در تهران، ورامین (UNESCO)، شهر ری، رباط کریم، و اسلام شهر ۲ مدرسه در گز و برخوار اصفها ن ۱۲ مدرسه در گیلان ۱۱ مدرسه در کاشان ۲ مدرسه در تبریز ۱ مدرسه در بروجرد ۱۰ مدرسه در بابل (بزودی در بابلسر) ۵ مدرسه در اهواز (Shell) ۲ مدرسه در حسن آباد قم
۲ آموزشگاه نیکوکاری توان بخشی رعد و گیلان
۵ یتیم خانه در تهران
۲ مرکز تربیت معلم در تهران و ۱ مرکز در خرم آباد
۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران، الزهرا، کاشان، و گیلان
۸ مرکز علمی و فرهنگی در تهران، یزد، و قمصر
چند مدرسه روستایی در اطراف قزوین و جلفا

Kashan
Jolfa
Babol

مرکز اطلاع رسانی مدارس http://www.schoolnet.ir
در مهر ۱۳۷۸ در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شد.
شبکه مدارس تهران و حومه را تشکیل داده است.
معلمان را در زمینه کامپیوتر و اینترنت آموزش می دهد.
سایت های آموزشی برای مدارس تهیه یا پیاده می کند.
طرح های زیررا اجرا می کند:
کمک به ایجاد صفحات معرف مدارس می کند.
مسابقات طراحی وب میان مدارس برگزار می کند.
بولتن بحث مابین مدارس ایجاد کرده است.
بین مدارس ایران و سایر نقاط جهان پروژه های همکاری سازمان می دهد.
در سال جاری شبکه مدارس کاشان، گیلان و بابل نیز ایجاد شده است، بزودی در اهواز، رفسنجان، قزوین و تبریز.

خط تولید مونتاژ کامپیوتر در مدارس
بنیاد دانش و هنر در دبیرستان پسرانه هدایت (یافت آباد)، در هنرستان دخترانه گل یاس (جوادیه) و در دبیرستان دخترانه الزهرا (نازی آباد) خط مونتاژ کامپیوتر بر پا کرده است.
این تجربه بسیار پر ارزشی برای دانش آموزان است که می تواند موجب آشنایی با سخت افزار و در نتیجه رشد صنعت کامپیوتر در بین نوجوانان شود.

ارتباط-حیات شبکه ای از مدارس در جهان است که تماس و همکاری را بین نوجوانان در سراسر دنیا ترویج می دهد، این بویژه در زمینه پروژه هایی است مانند محیط زیست، حقوق بشر، تنش زدایی و همکاری سازنده که برای دوران ما حیاتی است.

۴۰۰ پروژه در ۱۴۰ مدرسه در ۴۰ کشور جهان در سال ۲۰۰۰.

سه مدرسه از مدارس تحت پوشش بنیاد در این شبکه فعالیت دارند.

مدرسه هدایت گواهی سال ۲۰۰۰ این شبکه را کسب کرد.
جایزه سال ۲۰۰۰ شبکه ارتباط-حیات سوئدwww.life-link.org

گواهینامه مدرسه هدایت

شبکه جهانی مدارس I*EARN (www.iearn.org)
International Education & Resource Network

در بیش از ۹۰ کشور دنیا پروژه های همکاری در زمینه های علمی و فرهنگی بین مدارس سازمان می دهد.
کودکان و نوجوانان را قادر می سازد تا از اینترنت بعنوان یک وسیله آموزشی، فرهنگی و ارتباطی استفاده کنند.
با حمایت بنیاد، مدرسه هدایت در میدان ابوذر تهران در مرداد ۱۳۷۹ به این شبکه جهانی پیوست.
یک تیم ۷ نفره از معلمان ایران و مسئولین آموزشی بنیاد در تیرماه ۱۳۸۰ در کنفرانس سالانه این شبکه که در کیپ تاون آفریقای جنوبی تشکیل شد شرکت کردند.
کنفرانس ۱۳۸۱ در تیرماه در مسکو برگزار می شود.

پروژه امیدهای نیک Project Good Hopes http://www.goodhopes.org/
۲ ماه پیش از ۱۱ سپتامبر، در جولای ۲۰۰۱، در کنفرانس ”آموزش در عصر اینترنت “در کیپ تاون آفریقای جنوبی معلمان ایرانی و معلمان خارجی به اتفاق هم گروه امیدهای نیک (good hopes) را تشکیل دادند تا دانش آموزان و معلمان مدارس در کشورهایی که روابط رسمی ندارند بتوانند با همکاری در زمینه های علمی و فرهنگی در جهت ایجاد رابطه مردمی میان یکدیگر گام بردارند.

مرکز فن آوری اطلاعاتی در زاهدان http://zahedanitc.saf.ir/
در بهمن۱۳۸۰با همکاری استانداری سیستان و بلوچستان وشهرداری زاهدان و چندین نهاد دولتی و غیر دولتی دیگر افتتاح شد.
علاوه بر آموزش عمومی در فن آوری اطلاعاتی و اینترنت :
فروشگاه الکترونیک برای کالا های دستباف زنان (e-shop)
وام های خرده برای توسعه صنایع مرتبط با فن آوری اطلاعاتی

فن آوری اطلا عاتی، رشد اقتصادی
در ایالات متحده آمریکا:
۱۹۶۰: ٪۵ سرمایه گذاری در IT ، ٪۱ رشد سالانه
۱۹۹۶: ۳۵٪ سرمایه گذاری در IT ، ٪۲/۶ رشد سالانه
۲۰۰۲: ٪۶۰ سرمایه گذاری در IT ، ٪۵/۶ رشد سالانه
با نرخ رشد سالانه ٪۵/۶ استاندارد زندگی هر ۱۵ سال ۲ برابر می شود.
این نشانگر پدیده نوین تاثیر شبکه است.

فن آوری اطلا عاتی و اشتغال زایی در هندوستان
۴۰ میلیارد دلار حجم تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۰۵
شرکتهای IT و خدماتی در سال ۲۰۰۱، رشد ٪۵۰ داشته اند
صادرات نرم افزار در سال ۲۰۰۰-۲۰۰۱ معادل ۵/۱ میلیارد دلار و رشد سالانه آن ٪۶۵ بوده است
شرکتهای IT در سال ۲۰۰۵ از بازار جهانی خدمات الکترونیکی ۹ میلیارد دلار عواید خواهند داشت
صادرات نرم افزار در سال ۲۰۰۲ تا ۹ میلیارد و در سال ۲۰۰۸ تا ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود

استاندارد زبان فارسی در یونی کد UNICODE) )
شامل:
نماینده ایران در یونی کد با معرفی شورای عالی انفورماتیک
تصحیح یونی کد بر اساس الفبای فارسی و رفع نواقص آن
تهیه نرم افزارهای لازم برای تبدیل کدهای موجود زبان فارسی به یونی کد
کتابخانه رقمی فارسی (اشعار حافظ، شاملو) برمبنای یونی کد http://digilib.sharif.ac.ir/

سایر طرح ها
پلاتفرم رایا آموزش برای دانشگاه ها و مدارس
کارگاه ربات درمدارس
کارگاه بیوتک درمدارس

فرصت تاریخی بی نظیر برای جهش بجلو
نوجوانان ایران توانایی های عظیم خود را نشان داده اند.
فن آوری اطلاعاتی و اینترنت قادر به توانمند سازی و اشتغال زایی آنان است.
فعالیتهای بنیاد نشان می دهد که چنانچه بطور موثر گام برداریم این آرمان قابل دسترسی است.
نیروهای مردمی و مسئولین روشنفکر دولتی می توانند حامل این نقش عظیم تاریخی باشند و سهم خود را از این طریق در آینده سازی ایران ادا کنند.
برای نیل به این هدف به همت و عزم شما نیاز داریم.
به نوجوانان و جوانان ایران کمک کنید تا روی پای خود بایستند و آینده را در دست بگیرند.


تعداد صفحات : 31 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود