1
««تفکر استراتژیک »»
به نام خدا
2
تفکر استراتژیک در قالب سخنان کوتاه :
؟
!
3
تفکر استراتژیک در قالب سخنان کوتاه :
اگر در زندگی برای خود یک استراتژی نداشته باشید ، بخشی از استراتژی دیگران خواهید شد.
4
تفکر استراتژیک در قالب سخنان کوتاه :
داشتن پرهای قشنگ به معنای پرواز نیست .
5
تفکر استراتژیک در قالب سخنان کوتاه :
برای ناخدایی که به مقصد هدف نمی اندیشد ،هیچ بادی موافق نیست.
6
تفکر استراتژیک در قالب سخنان کوتاه :
تفکر استراتژیک یک سفر تغییر است.
اینجا
آنجا
7
تفکر استراتژیک می گوید:
کجا هستیم ؟ چگونه می خواهیم به آنجا برویم؛ در حالی
که نمی دانیم درکجا هستیم؟
WHERE WE ARE?
به کجامی خواهیم برویم؟ چشم انداز و هدفمان چیست؟
وضعیت مورد انتظارمان چگونه است؟
WHERE WE WANT TO GO?
چگونه از اینجا برویم ؟
HOW GO TO GET THERE?
8
تفکر استراتژیک حکایت غزال و شیر است.
غزال وقتی صبح ها ازخواب برمی خیزد ، در فکر آن است که برای زنده ماندن خود باید از سریع ترین شیرها سریعتر بدود. شیر که ازخواب برمی خیزد ، به فکر آن است که از آهسته ترین غزال ها ،آهسته تر ندود تا گرسنه نماند.
9
زمانی روسای دو شرکت در یک صنعت با هم رقابت می کردند . این دو رئیس تصمیم گرفتند که به دامن طبیعت بروند و در آنجا چادر بزنند و درباره ادغام احتمالی دو شرکت به بحث بپردازند . آن دو در نقطه ای دوردست در دل جنگل های انبوه چادر زدند. ناگهان متوجه شدند که یک خرس قهوه ای در برابر آنها روی دو پای عقب خود ایستاده و خرناس می کشد. اولین رئیس به سرعت یک جفت کفش ورزشی از کیف دستی خودبیرون آورد .دومین رئیس گفت: جناب شما نمی توانید از این خرس تندتر بدوید رئیس اول پاسخ داد: شاید من نتوانم ازاین خرس تندتر بدوم ولی تردیدی ندارم که می توانم تند تر از شما بدوم.
تفکر استراتژیک حکایت خرس قهوه ای و روسای دو شرکت در یک صنعت است.
10
11
سخن آغازین:
اگر عنوان هدف یا عنوان پروژه : گسترش شادی و نشاط دانش آموزان در مدرسه و مشکل اصلی : کاهش شادی و نشاط باشد ، آنگاه:
از طریق ابزار استخوان ماهی ، همگرایی یا سایر ابزارها به چند مساله اصلی در کاهش شادی و نشاط دانش آموزان در مدرسه می رسیم. سپس به کمک ابزار حیطه نیرو داشته ها و نداشته های (قوت ها و فرصت ها، ضعف ها و تهدیدها) مربوط به هر مساله استخراج می شوند. بعد از آن:
از طریق ماتریس swot ، یک یا چند استراتژی(راهبرد) مربوط به هر مساله خلق می شود.
بر اساس هر یک از استراتژی های خلق شده، برنامه عمل(PDCA) تدوین می شود
12
13
ماتریس
SWOT
قوت ها:
(S)
ضعف ها:
(W)
فرصت ها:
(O)
تهدید ها:
(T)
استراتژی هایSO
استراتژی هایST
استراتژی هایWO
استراتژی هایWT
ماتریس
SWOT
14
ارتقای کیفیت یادگیری مدرسه
15
هدف یا عنوان پروژه: افزایش شادی و نشاط در مدرسه/ مشکل اصلی: پایین بودن شادی و نشاط مساله 1 : کاهش سوء تغذیه دانش آموزان استراتژی 1 : آموزش والدین توسط کارشناسان تغذیه در تنظیم برنامه غذایی سالم
هدف یا عنوان پروژه: ارتقای کیفیت یادگیری در مدرسه/ مشکل اصلی: پایین بودن کیفیت یادگیری مساله 1 : ارتقاء سطح کیفی پژوهش در مدرسه استراتژی 1 : استفاده از اساتید دانشگاهی جهت آشنا نمودن اولیاء و دبیران با فعالیت های پژوهشی
و این گونه است که : پیاده سازی استراتژی، صورت واقعی به خود می پذیرد.
19
20
تفکر استراتژیک در قالب سخنان کوتاه :
با یک تیر سه نشان
مدیریت تغییر
مدیریت فرآیند
مدیریت استراتژیک
21
پایان