تعامل موفق با رسانه
مقدمه
اهمیت و ضرورت تعامل با رسانه ها
شرایط و چگونگی تحقق این مسله
مباحث کلیدی و اساسی
رسانه ((media چیست؟
انواع رسانه
1- رسانه های سنتی
2- رسانه های چاپی print media
3- رسانه های الکترونیک electronic media
4- رسانه های سایبر
سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی کارورزان روابط عمومی
با توجه به تاثیرات شگرف انقلاب ارتباطات و اطلاعات بر تمامی عرصه های اجتماعی و شکل گیری جامعه اطلاعاتی، کارگزاران روابط عمومی برای حضور در این شرایط و ایفای نقش اصلی و اساسی خود باید با دو مقوله مهم کاملاً آشنا شوند
سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی از موضوعات جالب و جدید در عصر اطلاعات است. این موضوع را می توان یکی از عوامل موثر برای حضوری موفق و پویا در این عصر به ویژه برای کارگزاران روابط عمومی دانست.
رشد غیرقابل پیش بینی اطلاعات و فناوری های مربوط به حوزه ذخیره، سازمان دهی و دسترسی به اطلاعات از جمله ویژگی های بارز این عصر به حساب می آید
در عصر اطلاعات، علاوه بر ویژگی بارز و ملموس آن – یعنی رشد کمی حجم اطلاعات – دگرگونی هایی نیز در ابعاد مختلف اطلاعات به چشم می خورد. متعاقب این تحولات و ظهور و مفهوم جامعه اطلاعاتی توانمندی ها و سواد نوینی متناسب با تغییرات یاد شده مورد نیاز بوده که بتواند ضامن بقای افراد جامعه باشد. برخی از این توانمندی ها – با عنوان سواد – متناسب با نیازهای روز از سوی صاحبنظران مطرح شده اند .
محققان مختلف بیش از 34 نوع سواد را در این شرایط مطرح می کنند
سواد رایانه ای: توانایی بهره گیری از رایانه و نرم افزارهای آن برای انجام امور و وظایف
سواد فن آوری: توانایی استفاده از رسانه هایی مانند اینترنت برای دسترسی به اطلاعات و قرار دادن اطلاعات در چرخه ارتباطی به نحوه ی موثر.
سواد متنی: در این نوع سواد فرد توانایی تشخیص «واقعیت» و «دیدگاه شخصی» را در یک متن دارد. این مهارت یکی از پایه های سواد اطلاعاتی است که مواد را از نظر ارزش انتقادی مورد ارزیابی قرار می دهد.
سواد شمارشی: به توانایی تفسیر پایگاه های بزرگ داده و خرد کردن و پردازش ارقام آن ها به روش معنادار و تشخیص صحت آن ها اطلاق می شود.
با توجه به مقدمه فوق می تواند سواد اطلاعاتی را چنین تعریف نمود: «مجموعه ای از توانایی ها و مهارت ها برای جستجو، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات» با سواد اطلاعاتی کسی است که: «توانایی مکان یابی، دسترسی، ارزیابی و استفاده موثر و بهینه از اطلاعات مورد نیاز برای هر فرد یا افراد را دارد.»
باید خاطرنشان ساخت که فرد «باسواد اطلاعاتی» دارای قابلیت های ذیل می باشد:
1 – نیاز اطلاعاتی را مشخص می کند.
2 – نیاز اطلاعاتی را مطرح می کند.
3 – اطلاعات را بازیابی می کند.
4 – اطلاعات را به صورت منتقدانه ارزیابی می کند.
5 – اطلاعات را انطباق می دهد.
6 – اطلاعات را سازماندهی می کند.
7– این فرایند را مجدداً تکرار می کند (نشان می دهد که نیازهای اطلاعاتی اولیه بر طرف شده است و در صورت لزوم این فرایند را دوباره تکرار کرده و آموخته های خود را در زمینه های متفاوت به کار می گیرد)
اهمیت سواد اطلاعاتی
کیفیت زندگی شهروندان در تمام سطوح بهبود می یابد.
میزان مشارکت و دموکراسی را در تمامی سطوح افزایش می دهد.
اجرای بهتر و موثرتر قوانین، طرح ها و سیاست ها را باعث می شود.
انجام بهینه و موثرتر مشاغل را تسهیل می کند.
فاصله میان غنا و فقر اطلاعاتی (یا به تعبیر دیگر شمال و جنوب اطلاعاتی) را از در سطح کلان و ملی
سواد رسانه ای
سواد رسانه ای به طور خلاصه عبارت است از «قدرت درک نحوه کار رسانه ها و معنی سازی در آن ها و چگونگی سازماندهی استفاده از آن ها»
«سواد رسانه ای صرفاً به معنی خواندن و نوشتن نیست. سواد رسانه ای مبحث جذابی در ارتباطات است که می کشد خواندن سطرهای نانوشته رسانه های نوشتاری، تماشای پلان های به نمایش درنیامده و یا شنیدن صداهای پخش نشده از رسانه های الکترونیک را به مخاطبان بیاموزد
به سخن دیگر سواد رسانه ای می کوشد تا با شفاف سازی فنون انتقال و القای پیام، نظام های معنی سازی در رسانه ها را فاش سازد. می توان گفت سواد رسانه ای قدرت درک نحوه ساخته شدن واقعیت در رسانه ها یا به دیگر زبان نحوه ساخت پذیری و گفتمانی شدن واقعیت ها در رسانه ها است.
ضرورت فراگیری سواد رسانه ای
1 – رسانه ها بر حیات فرهنگی و سیاسی ما سلطه دارند.
2 – تقریباً همه اطلاعات ما جز مواردی که آن ها را مستقیماً تجربه می کنیم «رسانه ای شده» هستند.
3 – رسانه ها قادرند مدل های ارزشی و رفتاری پُرقدرتی را خلق کنند.
4 – رسانه ها بدون آن که «خودآگاه» ما را فعال کنند بر ما تاثیر می گذارند.
5 – سواد رسانه ای می تواند مصرف رسانه ای ما را لذت بخش تر کند.
6 – سواد رسانه ای می تواند یک رابطه انفعالی را به یک رابطه فعال تبدیل کند
از طرفی دیگر سواد رسانه ای مجموعه ای از رویکردها است که مخاطبان به طور فعالانه برای مواجهه گزینشی با رسانه ها و تحلیل و ارزیابی نقادانه محتوای رسانه ای بر می گیرند تا معنای پیام هایی را که با آن ها مواجه می شوند تغییر کنند
آموزش سواد رسانه ای در برگیرنده آن دسته از فرایندهای شناختی است که در اندیشه انتقادی مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از این فرایندهای شناختی چنین است:
1 – فهم و نقد شرایط و مناسبات مادی تولید محتوای رسانه ای مانند آگهی های تجاری که در جهت تامین منابع اقتصادی و کسب سود مادی صاحبان سرمایه است.
2 – فهم و نقد سبک های زندگی مصرفی ای که در رسانه ها اشاعه می یابد.
3 – فهم و نقد بازنمایی ها و کلیشه سازی های منفی اقلیت های نژادی، قومی، جنسیتی و فرهنگی در رسانه ها.
4 – فهم و نقد آثار و پیامدهای اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی محتوای رسانه ها.
5 – فهم و نقد اهداف و اغراض سیاسی و ایدئولوژیک پنهان در محتوای رسانه ها
عصر اطلاعات و دوران رسانه ای شده
( ( information age & mediaism
انفجار اطلاعات
واقعیتهای رسانه ای شده
آلودگی اطلاعات
اقتصاد اطلاعات
نگاه راهبردی به تعامل رسانه
برای تحقق تعامل موفق با رسانه باید با استراتژی ( راهبرد) عمل نماییم
برای طراحی راهبرد تبیین موارد ذیل اهمیت ویزه دارد:
-تعیین ماموریت
– چشم انداز
-سیاستها
-تحلیل عوامل داخلی و عوامل خارجی
مدیریت اطلاعات در روابط عمومی
مقدمه
روابط عمومی یک منبع اطلاعات است.
نقش ویژه رسانه ها در جامعه اطلاعاتی.
لزوم اطلاع رسانی فراگیر
حق دسترسی به اطلاعات
مباحث کلیدی در مدیریت اطلاعات
اطلاعات به عنوان قدرت
رابطه اطلاعات و ارتباطات
انواع اطلاعات
چگونگی استفاده از ظرفیتهای رسانه ها( توجه به ویژگیهای انواع رسانه ها)