بسم الله الرحمن الرحیم
عنوان پروژه: تحلیل وطراحی وپیاده سازیسیستم رزرواسیون هتل پردیس
با راهنمایی استاد ارجمند:
فهرست مطالب:
مقدمه
تعریف مساله
نحوهی یافتن مساله
ملاحظات داخلی
ملاحظات خارجی
طراحی وامکان سنجی
نمودار بستر
نمودارهای DFD فیزیکی و منطقی س
نمودار ER
نمودار LRS
مقدمه
در هتل هاوموسسه هایی که ارتباطات درون شهری و برون شهری دارند قسمت رزروازاهمیت زیادی برخورداراست چون ارتباط بین متقاضی وهتل اولین اهم است همچنین نوع ارتباط بامتقاضی درموفقیت هتل تاثیرگذاراست.
تعریف مسِِِاله
موضوع پروژه در رابطه با رزرواسیون هتل پردیس میباشد.کار این سیستم به این صورت است که پس از تماس متقاضی ، نوع اتاق ، تعداد نفرات ، تاریخ ورود و خروج ، نام مهمان و شماره تلفن از متقاضی دریافت میشود و شماره حساب هتل به متقاضی داده میشود و پس از اینکه متقاضی شماره فیش پرداختی را به هتل عرضه نماید درخواست او ثبت میشود. مشکلی که در اینجا مطرح است این است که ظرفیت هر آژانس برای ارتباط با هتلهای شهرهای مختلف محدود است و معمولا مسئول رزرو مجبور به توصیه یک هتل خاص به مسافرمیشود که این موضوع انتظار مسافر را از آژانس بالا برده و با مواجه شدن با کوچکترین مشکلی، آن را متوجه آژانس میداند.همچنین اگر رزرو از سوی مسافر ایجاد شود ، با توجه به بی اطلاعی او از جزئیات هتل ممکن است هنگام ورود باعث نارضایتی او شود و همچنین پرداخت وجه از طریق بانک به هتل نیز دارای مشکلات فراوانی است.
نحوه ی یافتن مساله
ملاحظات داخلی:
با توجه به گزارشات مسئولان رزرو ، مشکلات آنها در ارتباط با مسافران و توضیح مشخصات و قیمتهای هتل است.همچنین با توجه به گزارشات مالی محاسباتی ، امکان بروز اشتباهات حسابداری و مالی وجود دارد. همچنین برای مسافری که قصد رزرو دارد ، با توجه به بی اطلاعاتی از جزئیات و تصاویر هتل هنگام ورود ممکن است باعث نارضایتی او شود. پرداخت وجه به بانک نیز باعث هدر رفتن وقت و هزینه مسافر میشود.مشکلات آژانسها نیز در رابطه با کارمزدهای بسیار اندک هتلهاست که مسئولان آژانسها را مجبور به اخذ مبالغی بیش از قیمت هتل میکند و در نهایت باعث رنجش مسافر میشود و نخستین مشکلی که برای مسافر از سوی هتل ایجاد شود ، مسافر آن را متوجه آژانس میداند.
ملاحظات خارجی:
مقایسه عملیات فعلی با مدل تجویزی:
با استفاده ازاینترنتی کردن سیستم رزرواسیون ، مانند هتل بین المللی ایران مسافران اطلاعات کاملی از هتلهای مقصد خود به همراه تصاویر و جزئیات قیمتهای هر هتل دریافت و با توجه به سلیقه خود هتل مورد نظر را انتخاب مکنند. همچنین در این روش مسافران به صورت سریالی و پشت سر هم در شهرهای مختلف اقدام به رزرو هتل میکنند که در روشهای سنتی این عمل بسیار سخت است. نکته قابل توجه استقبال هتلها از مسافران اینترنتی است ، زیرامشکلات آنها در ارتباط با این مسافران کمتر از بقیه است و همچنین امکان بروز اشتباهات مالی و حسابداری به حداقل رسیده است.
با استفاده از مدلهای تاریخی که سازمانها برا ساس آن توسعه می یابند:
در مدلهای تاریخی رزرواسیون به صورت سنتی بوده و مردم با ارتباط مستقیم با مسئول رزرو و بانک رزرو خود را انجام میدادند.
از طریق فعالیتهای سازمان با فعالیتهای رقیب:
امروزه بیشتر هتلهای رقیب مانند هتل بین المللی ایران رزرواسیون خود را اینترنتی کرده اند که باعث جلب مسافر بیشتر شده است. زیرا امروزه استقبال مردم بیشتر از هتلهای اینترنتی است.
از طریق تحلیل تغییرات در سیاست دولت و صفات اجتماعی:
با توجه به سیاست کشورها برای پیشرفت تکنولوژی در کشورما نیز سیاست دولت از این مقوله مستثنی نبوده که دولت الکترونیک به صورت کامل در کشور اجرا و بهره برداری شود ، این طرح نیز میتواند به صورت زیر مجموعه هایی از آن دولت الکترونیک محسوب شود و هتلها بر این مشی اقدام به روز رسانی تکنولوژی سیستم رزرواسیون اینترنتی نموده و مینماید و بعد از این به جای سیستم سنتی رزرو سیستم اینترنتی رزرو را به مسافران و متقاضیان ارائه میدهد.
طراحی و امکان سنجی
ارائه راه حل:
با بررسی وضع موجود با استفاده از روش رزرواسیون اینترنتی میتوان بسیاری از مشکلات هتلها از قبیل مشکلات مالی و حسابداری و فشار زیاد کار مسئول بخش رزرو و مشکلات مسافران از قبیل ترک کردن محل کار و رفتن به دفاتر مسافرتی و بانک و سهولت کار در انتخاب هتل و همچنین مشکلات آژانسها در رابطه با مسافران برطرف خواهد شد.
امکان سنجی
امکان سنجی تکنیکی:
با توجه به فن آوری روز کشور در حال حاضر امکان اینترنتی کردن رزرو هتل مهیا میباشد.البته سیستم مورد نظر در هتل وجود ندارد و باید توسط نیرویی متخصص در هتل پیاده سازی شود.البته هتل این نیرو را جهت اجرای این پروژه در اختیار ندارد و باید از یک نیروی متخصص دعوت به همکاری نماید.
امکان سنجی عملیاتی
کارایی تکنیکی:
با اجرا ی سیستم اینترنتی رزرو بسیاری از مقاصد که همانا راحت تر شدن کار مسئول رزرو و سهولت کار برای مسافران و آژانسها است امکان پذیر خواهد شد.
پذیرش در سازمان:
استفاده از سیستم اینترنتی رزرو برای کاربران هتل و یا مسافران و آژانسها بسیار راحت است و کافی است مسافران با ورود به سایت هتل و تکمیا فرم رزرو و انجام بقیه عملیات و بدون دخالت مسئول رزرو ، اتاق مورد نظر خود را رزرو نمایند و برای پرسنل هتل کافی است که با چک کردن سایت هتل به تقاضای مسافران پاسخگویی نمایند و آن را ثبت کامپیوتر هتل نمایند.
امکان سنجی اقتصادی :
در کل می توان گفت هزینه این پروژه برگشت پذیر است زیرا از آنجایی که امروزه بیشتر مردم با کمبود وقت مواجهند ، بیشتر از رزرواسیون اینترنتی به دلیل صرفه جویی در وقت و هزینه استقبال میکنند.
نمودار بستر
اعلام گزارش بانک
درخواست تغییر اتاق
پاسخ به درخواست
درخواست تغییر سالن کنفرانس
پاسخ به درخواست
درخواست کنسل
پاسخ به درخواست
درخواست کنسل اتاق
پاسخ به درخواست
درخواست کنسل سالن کنفرانس
پاسخ به درخواست
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
نمودار dfd منطقی سطح بالا
رزرو
درخواست کنسل رزرو
اعلام گزارش
درخواست گزارش هفتگی
درخواست کنسل کردن رزرو
پاسخ به درخواست
درخواست در خصوص تغییر رزرو
پاسخ به درخواست
درخواست گزارش
اعلام گزارش
اعلام درخواست متقاضی
پاسخ به درخواست
1
2
6
7
6
فایل موجودی سالن کنفرانس واتاق
جواب به درخواست آما ر
درخواست آمار
درخواست آمار
جواب به درخواست
اعلام تقاضا در خصوص اتاق
پاسخ به درخواست
پاسخ به درخواست
اعلام تقاضا درخصوص سالن کنفرانس
1
3
4
5
7
نمودار بستر فیزیکی-منطقی
نمودارdfdفیزیکی-منطقی سطح بالا
آدرس سایت هتل
جواب به درخواست
درخواست گزارش
پاسخ به درخواست
درخواست رزرو
ورود اطلاعات متقاضی
تایید
تایید
تایید
اتمام کار
درخواست استرداد
پاسخ به درخواست
درخواست تغییر رزرو
پاسخ به درخواست
درخواست تغییر رزرو اتاق
پاسخ به درخواست
ورود اطلاعات کارت
درخواست تغییر سالن کنفرانس
پاسخ به درخواست
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Bank slip
Person-id
Name
Last-name
Person-id
reservation
Reservation-id
Reservation-id
bank slip-no
Control-date
Bank slip-no
Date
amount
Bank-id
Bank slip-no
Bank-id
Report-date
Reservation-id
Report-no
Report-no
date
Manager-id
Report-no
Manager-id
Name
L name
Reservation-id
Reserves-no
Reserves-no
Reserve-type
Reserve-date
Room-no
Reserve-no
Conference saloon-no
Reserve-no
Conference saloon-no
Conference-date
Room-no
Room-type
Number-of-bed
Room-no
Stock-no
N
1
N
1
1
N
1
N
N
1
1
N
1
N
N
M
نمودار ER
Person-id
Name
Last-name
Person-id
Reservation-id
Reservation-id
Bank-id
Reservation-id
Reserves-no
Report-date
Reservation-id
Report-no
Report-no
date
Reservation-id
bank slip-no
Control-date
Bank slip-no
Date
amount
Bank-id
Bank slip-no
Manager-id
Report-no
Reserves-no
Reserve-type
Reserve-date
Room-no
Room-type
Number-of-bed
Manager-id
Name
L name
Conference saloon-no
Stock-no
Conference saloon-no
Conference-date
Room-no
Reserve-no
Conference saloon-no
Reserve-no
Room-no
Stock-no
Statistics-id
Stock-no
Stock-type
Date-of-reserve
Stock-no
Stock-type
Date-of-reserve
Stock-no
Stock type
Date-of-reserve
Statistics-id
Stock-no
person
call
give
reports
to
manager
control
Bank slip
from
bank
for
reserves
of
rooms
want
of
Conference saloon
want
stock
from
statistics
control
stock
LRSنمودار
با تشکر