تحلیل موزه هنر مدرن ژاپن)موزه هنرهای مدرن سایتاما)
معمار: کیشو کوروکاوا
موقعیت بنا: اوزاکا، ژاپن
سال طراحی و ساخت پروژه: ۱۹۷۳-۱۹۷۷
موقعیت، معمار
موزه هنر مدرن یکی از تاثیر گذارترین آثار "کیشو کوروکاوا- Kisho Kurokawa" معمار برجسته ژاپنی است که نه تنها مهم ترین بنای فرهنگی شهر واکایاما ژاپن محسوب می شود بلکه در زمره موفق ترین موزه های ژاپن نیز قرارگرفته است.
ویژگی های طرح
این بنا نیز همچون بسیاری از دیگر آثار کوروکاوا ارتباط تنگاتنگی با بستر سایت و معماری سنتی ژاپنی دارد.
نحوه ترکیب احجام هندسی، جزئیات نما و فضاهای باز همگی نشان دهنده توجه و علاقه کوروکاوا به سمبل ها واصول معماری ژاپنی می باشد.
کوروکاوا که در سال 1957 از دانشگاه معماری کیوتو ژاپن فارغ التحصیل شد، همواره تحت تاثیر آثار و تئوری های" کنزو تانگه" بوده و در برخی از پروژه های این استاد معماری مدرن ژاپن، نظیر طراحی طرح توسعه شهر توکیو با وی همکاری داشته است.
کوروکاوا و تانگه سالهای زیادی از عمر خود را صرف مطالعه در خصوص چگونگی انطباق معماری مدرن و معماری سنتی ژاپن کردند و بی شک تاثیر به سزایی در شکل گیری معماری کنونی ژاپن داشته اند. کوراکاوا پس از نیم قرن فعالیت حرفه ای و کسب جوایز و اقتخارات فراوان در 12 اکتبر 2007 در گذشت. موزه هنر مدرن درشهر واکایاما و در نزدیکی یکی از قلعه های قدیمی شهر قرار گرفته است.
در معماری این بنا آنچه بیش از هر چیز جلب توجه می کند "سبک معماری" است. نحوه استفاده و ترکیب احجام خالص هندسی، جزئیات رخ بام ها و رنگهای سفید و سیاه که در این پروژه مشاهده می شود اصولی برگرفته از معماری سنتی ژاپنی در قلعه های قرن 16 و 17 میلادی است
موزه هنر مدرن در شهر واکایام و در نزدیکی یکی از قلعه های قدیمی شهر قرار گرفته است. در معماری این بنا آنچه بیش از هرچیز جلب توجه می کند، سبک معماری است. نحوه استفاده و ترکیب احجام خالص هندسی، جزئیات رخ بام ها و رنگ های سفید و سیاه که در این پروژه مشاهده می شود اصولی برگرفته از معماری سنتی ژاپنی در قلعه های قرن 16 و 17 میلادی است و از سوی دیگر نوع مصالح نما که سطوح فلزی و سیقلی است،
گریز از تقارن، استفاده از شیشه و نماهای شفاف همگی نمودهای شاخص معماری قرن بیستم می باشد که به خوبی با اصول سنتی معماری ژاپنی ترکیب شده و در نهایت بنایی را پدید آوردند که از یک سو ریشه در سمبل ها و مشخصات معماری سنتی دارد و از سویی دیگر بسیار مدرن و امروزی است.
تقسیم بندی موزه
ساختار فضایی موزه از دو حجم مجزا تشکیل شده است که توسط پلی به یکدیگر متصل شده اند و در فضای بین آن ها حجمی با دیواره ای شفاف و قوس دار و نیز استخری قرار دارد.
دو حجم توسط پلی به هم متصل می شوند
در فضای بین آنها حجمی با دیواره ای شفاف و قوس دار و استخری قرار دارد. دسترسی پیاده به پروژه از خیابان توسط پلکان طولانی و عریضی مقدور می باشد که اغراق مشهود در تناسبات آن، خود یکی از ویژگی های معماری ژاپنی محسوب شده و در آثار تادو آندو نیز مشاهده می شود.
این پلکان به فضای وسیع و مسطحی می رسد که در حاشیه آن ردیفی از چراغ های بلند و مکعب شکل با ریتمی محسوس و تاثیرگذار قرار گرفته اند. چراغ هایی که تناسبات و جزئیات آنها نیز مشخصا برگرفته از چراغ های سنتی ژاپنی است.
در یک سمت این فضای مسطح، ورودی اصلی موزه قرار دارد و در سمت دیگر دو مسیر پیاده موزه را به پارک مجاور متصل می کنند. خلوص و سادگی این موزه در تمامی ارکان بنا نظیر سطوح دیواره ها، کف سازی ها و پله ها قابل مشاهده بوده و به همین دلیل جزئیات رخ بام ها خصوصاً در نورپردازی شبانه بسیار تاثیرگذار می باشد.
فضاهای داخلی موزه بسیار شفاف بوده و نور روز علاوه بر شیشه های مشبک گسترده، از طریق رخ بام ها نیز وارد برخی از گالری ها می شود.
نوع مصالح نما که سطوح فلزی و صیقلی است، گریز از تقارن، استفاده از شیشه و نماهای شفاف همگی نمودهای شاخص معماری قرن بیستم می باشد که به خوبی با اصول سنتی معماری ژاپنی ترکیب شده و در نهایت بنایی را پدید آورده اند که از یک سو ریشه در سمبل ها و مشخصات معماری سنتی دارد و از سوی دیگر بسیار مدرن و امروزی است.
ورودی به بنا از طریق پلکان طولانی و عریضی می باشد
می توان گفت؛ وجود اغراق و بزرگنمایی در بعضی از قسمت های بنا، مخصوصا در مورد چراغ های حاشیه مسیر ورودی، بسیار جالب توجه است. خلوص و سادگی این بنا درتمامی ارکان بنا نظیر سطوح دیواره ها، کف سازی ها و پله ها قابل مشاهده است.
دسترسی بین طبقات از طریق پله و آسانسور صورت می گیرد.
منبع
https://www.arthut.ir/museum/506-museum-of-modern-art-in-japan.html
http://ushidar.com/index.php/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%D9%8A%D8%A7/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86/1359-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86.html
https://images.lib.ncsu.edu/luna/servlet/view/all/who/Kisho%20Kurokawa,%20Architect%20and%20Associates/what/Architecture?widgetFormat=javascript&nsip=1&os=0&controls=1&widgetType=thumbnail&showAll=where&embedded=true&cic=NCSULIB~1~1,NCSULIB~2~2&res=2
http://ushidar.com/index.php/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%D9%8A%D8%A7/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86/1359-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86.html