تحلیل سیستم تاکسی
استاد:
…………………………………
ارایه کننده:
……………………………….
سال : ……………………
فهرست :
1- شناخت
2- مطالعه تطبیقی
3- تحلیل
4- ارائه راهکار
5-نتیجه گیری
1-شناخت
تعریف تاکسی :
تاکسی یک نوع وسیله عمومی جابه جایی برای یک مسافر یا گروهی از مسافران ولی اغلب برای سواری به صورت انفرادی می باشد .
در فرهنگ بین المللی (لاروس ) تاکسی عبارت است از وسیله ای فوری و ضروری که مسافر را از مبداء به مقصد بصورت دربست و با یک کرایه معین برساند .
1-شناخت
تعریف کرایه :
مبلغ پرداخت شده از سوی مسافر ، هزینه رفت و برگشت تاکسی میباشد چنانچه مسافر قصد برگشت به مبدا حرکت خود را داشته باشد ، میتواند وسیله را برای مدتی که نیاز است ، متوقف نماید و مجدداً به مبدا اولیه برگردد، مدت توقف با تعرفه مربوطه جداگاه محاسبه و پرداخت می گردد .
1-1-ریشه واژه Taxi cab :
هاری ناتانیل آلن از کمپانی تاکسی کب نیویورک برای اولین بار 1600 اتومبیل بنزین سوز را از فرانسه وارد کرد و اسم تاکسی کب (Taxi cab) را از ترکیب دو کلمه taxi meter و cab یا همان cabriolet گرفتند که به معنی درشکه ای دوچرخ یا همان اتومبیل ها با سقف تا شو می باشد.
2-1-تاریخچه تاکسی در ایران :
3-1-وضعیت موجود تاکسیرانی در تهران :
در حال حاضر در تهران تاکسی ها به صورت ذیل فعالیت دارند :
تاکسی تاکسی گردشی
خطی
دفاتر ویژه
تاکسی تلفنی
تاکسی سبز (بخش خصوصی )
تاکسی ون
شخصی (ساماندهی شده )
4-1-آمار ناوگان تاکسیرانی تهران
5-1-نرخ مصوب تاکسی های گردشی براساس تاکسیمتر :
6-1-نرخ مصوب تاکسی های تلفنی براساس تاکسیمتر :
7-1-نرخ مصوب تاکسی های ترمینال براساس تاکسیمتر :
8-1-نرخ مصوب تاکسی های فرودگاه براساس تاکسیمتر :
9-1-پسازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی :
در تاریخ 59/3/28 سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران با تصویب شورای انقلاب با هدف تمرکز ، کنترل و نظارت بر حسن اجرای خدمت رسانی شروع به فعالیت نمود .
1-9-1-برنامه های مهم سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران
تحت نظارت قرار دادن تمام مسافر برهای شخصی و تبدیل آنها به تاکسی
توسعه شرکتهای خصوصی
استفاده از سیستم های هوشنمند در تاکسیرانی
نوسازی ناوگان متناسب باتکنولوژی های روز
بهینه سازی خودروها در تاکسیرانی با آلایندگی استاندارد در تاکسیرانی
اجرا کردن الزامات قانونی برای برخورد با فعالیت مسافربرهای شخصی
2-9-1-راهبرد سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران
توسعه کمی و کیفی تاکسی های رسمی
توسعه مسیرها و ناوگان ون در تهران
افزایش راحتی مسافر درون تاکسی
افزایش مطلوبیت استاندارد تاکسی
افزایش مشارکت بخش خصوصی در تاکسیرانی
افزایش ایمنی تاکسیرانی
کاهش آلایندگی ناوگان تاکسیرانی
2-مطالعه تطبیقی
نیویورک
در نیویورک بیش از 13000 تاکسی زرد و 40000 انواع اتومبیل کرایه مشغول به کارمی باشند.
تمامی تاکسی ها توسط کمپانیهای خصوصی اداره می شوند.
این کمپانی ها جهت فعالیت نیاز به داشتن مجوز از کمیسمون تاکسیداران و لیموزین می باشند.
این ارگان تمامی مقررات و قوانین مربوط به تاکسی ورانندگان را وضع می کند.
به طور مثال :
عدم حق استفاده رانندگان در هنگام جابجایی مسافران
تعیین تعرفه و نرخها
صدور پروانه اجازه کار به رانندگان
……..
در نیویورک تاکسیهای زرد تنها در صورت دارا بودن آرم مدال مخصوص بر روی کاپوت خود اجازه سوار کردن مسافردر خیابان را دارا می باشند.
تاکسیها اغلب در مرکز شهر متمرکز می باشند. که اغلب آنها در ایستگاهای مخصوص تاکسی قرار دارند.
روشن بودن چراغ روی سقف تاکسی علامت در دسترس بودن تاکسی می باشد.
تمامی تاکسیها هرساله نیاز به تمدید مجوز خود می باشند که منوط به معاینات لازم می باشد.
کرایه ونرخ تاکسی در نیویورک 2.5 دلار ورودی تاکسی وسپس 2 دلار به ازاء هر مایل میباشد.
همچنین هزینه عبور از محل های اخذ عوارض به عهده مسافر میباشد که به صورت خودکار توسط تاکسیمتر لحاظ می گردد.
تاکسیمترهای جدید قابلیت پرینت رسید به مشتری را نیز دارا می باشند.
لندن
با تشکر از بذل توجه شما