f
فهرست مطالب
– اینکوترمز چیست؟…………………………………………………………………………………..1
3…………………………………………………………………….……..………EXW- تعریف
……………………………………………………………………………………….4FCA- تعریف
……………………………………………………………………………………….5CPT- تعریف
………………………………………………………………………………………..6CIP- تعریف
……………………………………………………………………………………….7DAT- تعریف
………………………………………………………………………………………8DAP- تعریف
……………………………………………………………………………………….9DDP- تعریف
10………………………………………………………………………….………..FAS- تعریف
……………………………………………………………………………………..11FOB- تعریف
12……………………………………………………………………………………CFR- تعریف
13…………………………………………………………………………………….CIF- تعریف
– تاریخچه اینکوترمز……………………………………………………………………………….17
تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
اینکوترمز (Incoterms) چیست ؟
اینکوترمز یک کلمه مرکب است که از ترکیب سه کلمه انگلیسی(International Commercial Terms) به معنی اصطلاحات بین المللی بازرگانی تشکیل شده است و به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.این اصطلاحات برای تفکیک هزینه ها و مسئولیتها بین فروشنده و خریدار استفاده می شود.
1
اینکوترمز به مسائل مرتبط با حمل کالا از فروشنده به خریدار پاسخ می دهد.مسائلی شامل حمل کالاها، ترخیص کالاها، واردات و صادرات کالاها، اینکه چه کسی مسئول پرداخت می باشد و اینکه ریسک جابجایی و انتقال کالا در مراحل مختلف حمل بر عهده چه کسی می باشد.
اصطلاحات مختلف اینکوترمز( (Incotermsمعمولا با ذکر مکانهای جغرافیایی مورد استفاده قرار می گیرد نه عناوین مرتبط با جابجایی. اینکو ترمز توسط اتاق بازرگانی بین المللی International Chamber Of Commerce تهیه و تدوین شده است.
2
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
اینکوترمز 2010 نسخه ی هشتم و نهایی از اینکوترمزها می باشد، که در 11 قانون تعریف شده و بر مبنای طریقه حمل به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:
گروه اول؛ این گروه شامل اینکوترم هایی می باشند که تمامی طرق حمل را دربر می گیرند و متشکل از 7 قانون میباشد.
۱. EXW تحویل درب کارخانه در این روش فروشنده، کالا را در محل تولید و یا انبار کالا به خریدار تحویل می دهد و کلیه مسئولیت ها و هزینه ها، اعم از بارگیری، حمل و نقل، بیمه، گمرک و ریسک خرابی کالا بر عهده خریدار است.
3
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
FCA .2 تحویل در نقطه ای معین در کشور مبدا به معنای این است که فروشنده کالا را پس از ترخیص صادراتی درمحل مقرر به حمل کننده تعیین شده از سوی خریدار تحویل می دهد. با توجه به اینکه محل تحویل کشور خریدار باشد، بارگیری با خریدار است و نقطه ریسک فرایند می باشد. هزینه حمل و بیمه با خریدار است، همچنین معمولاً و (نه الزاماً) عقد قرارداد حمل و بیمه به عهده خریدار می باشد.
4
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
۳. CPT کرایه حمل پرداخت شده این قاعده که نوعی حمل مرکب می باشد، براین مفهوم دلالت میکند که فروشنده کالا را تهیه، حمل داخلی و ترخیص صادراتی نموده ، هزینههای ترخیص صادراتی را خود پرداخت میکند . بعلاوه حمل کننده کالا تا مقصد نهائی را انتخاب، قرارداد حمل را منعقد و کرایه را تا محل مشخص در قرارداد بعنوان مقصد نهائی پرداخت مینماید. ریسک و مسئولیت فروشنده زمانی که کالا را تحویل اولین حمل کننده می دهد خاتمه می یابد. همچنین پرداخت هزینه بیمه و عقد قرارداد بازرسی با خریدار است.
5
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
CIP .4 کرایه و بیمه حمل پرداخت شده این قاعده از اینکوترمز بدین معنی است که فروشنده کالا را با اخذ مجوزهای صادراتی ازکشور خود و ترخیص صادراتی، به حمل کننده ای که منتخب خود اوست و خود با آن حمل کننده قرارداد حمل منعقد کرده تحویل میدهد بعلاوه کرایه حمل کالا تا مقصد را پرداخت کرده و کالا را تا مقصد بیمه نموده ، هزینه بیمه را هم پرداخت می نماید .
6
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
DAT .5 تحویل در پایانه کشور مقصد این اصطلاح بدین معنی است که فروشنده تمام هزینههای حملونقل (هزینه صادرات، حمل، تخلیه از حامل اصلی در بندر مقصد و هزینه های بندر مقصد) و فرض قبول تمامی ریسک ها تا پایانه مقصد را عهده دار میشود. پایانه می تواند بندر، فرودگاه، و مکان تبادل کالا تلقی گردد. ضمن اینکه حقوق ورودی، مالیات و هزینه های گمرکی برعهده خریدار می باشد.
7
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
DAP .6 تحویل در نقطهای معین در کشور مقصد این اصطلاح می تواند برای تمامی حالات حمل و نقل استفاده شود، و یا در فرآیندی که در آن بیش از یک حالت حمل ونقل وجود داشته باشد. فروشنده مسئول هماهنگی حمل و تحویل کالا، آماده سازی جهت انجام تخلیه بار از وسیله نقلیه، در محل مورد توافق می باشد. در این روش پرداخت مالیات و پوشش بیمه بر عهده فروشنده نمی باشد.
8
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
DDP .7 تحویل در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی فروشنده مسئول تحویل کالا در محل قید شده در کشور خریدار است، و پرداخت تمامی هزینه های انتقال کالا به مقصد از جمله حقوق ورودی و مالیات بر عهده وی می باشد. این ترم حداکثر تعهدات در فروشنده و حداقل تعهدات در خریدار را در بر می گیرد.
9
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
گروه دوم؛ این گروه شامل اینکوترمهایی می باشد که شامل راه های آبی دریایی و داخلی (درون کشوری) هستند.
FAS .8 تحویل در کنار کشتی محل خاتمه ریسک فروشنده کنار کشتی در بندر است. مسئولیت عقد و پرداخت هزینه حمل، بیمه و بازرسی به عهده خریدار است.
10
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
FOB .9 چیست ؟ فوب چیست؟
فوب یا FOB زمانی اتفاق می افتد که فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی در بندر مبدا عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و همچنین عقد قرارداد حمل از بندر تحویل، بیمه و بازرسی به عهده خریدار می باشد.
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
11
CFR .10 هزینه و کرایه حمل سابق است ولی مخصوص حمل دریایی. کالا وقتی از روی نرده کشتی عبور می کند (بارگیری می شود) مسئولیت C&F همان فروشنده خاتمه مییابد. پرداخت هزینه بیمه و عقد قرارداد آن با خریدار، و همچنین پرداخت هزینه حمل و عقد قرارداد آن با فروشنده می باشد.
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
12
CIF .11 هزینه، کرایه و بیمه حمل در این روش کالا وقتی از روی نرده کشتی بارگیری می شود، مسئولیت فروشنده خاتمه مییابد. ضمن اینکه هزینه حمل و بیمه و عقد قرارداد آن ها با فروشنده می باشد.
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
13
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
14
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
15
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
16
تاریخچه اینکوترمز
مشکلات عمد ه ای که واردکنندگان و صادرکنندگان به طور کلی در قراردادهای تجاری با آنها مواجه می شوند، ممکن است ناشی از سه عامل باشد: اول، عدم اطمینان از اینکه قانون کدام کشور حاکم بر قراردادهایشان خواهد بود، دوم مشکلات ناشی از اطلاعات ناکافی و سوم مشکلات ناشی از تفاوت در ترجمه. اینکوترمز از ابتدای پیدایش توسط ICC (اتاق بازرگانی بین المللی) و در مسیر اصلاحات انجام گرفته تا به امروز کوششی بوده است برای کاهش یا حتی المقدور رفع این گونه اشکالات.
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
17
این نوشته نگاهی دارد به تاریخچه اینکوترمز و ICC و چرایی به وجود آمدن اینکوترمز و توضیح اصطلاحات به همراه جدول توزیع مسوولیت های طرفین قراردادها بر مبنای اینکوترمز. اینکوترمز که با استفاده از کلمات International Commercial Terms به معنی اصطلاحات بازرگانی بین المللی ساخته شده است، مجموعه ای از تعاریف اصطلاحات تجاری بین المللی است که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده اند؛ مانند FOB، CFR و CIF. این اصطلاحات توسط اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) توسعه یافته اند.
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
18
اینکوترمز تعریفی از تعهدات و مسوولیت های قراردادهای بین خریدار و فروشنده است و ابزاری است فوق العاده با ارزش و کاهنده هزینه ها. اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) اتاق بازرگانی بین المللی در سال 1919 با هدف خدمت به تجارت جهانی به وسیله ارتقای سرمایه گذاری و تجارت، بازارهای آزاد برای کالاها و خدمات و گردش آزاد سرمایه تاسیس شد. به علت نفوذ و تاثیرگذاری اولین رییس آن، اتین کلمنتال که خود قبلا وزیر بازرگانی فرانسه بود، دبیرخانه ICC در پاریس مستقر شده است و فقط در طول سال های جنگ جهانی که پاریس تحت اشغال بود به سوئد بی طرف منتقل شده بود.
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
19
FOB اولین اصطلاحی بود که در میان بازرگانان رواج یافت، در زمانی که کشتی ها همگی چوبی بودند. تجار به این توافق رسیدند که برای فرستادن محموله هایشان اگر به جای اینکه منتظر برگشتن کشتی خود باشند، اگر برگشتنی در کار بود از کشتی های همدیگر استفاده کنند، همگی می توانند پول بیشتری به دست آورند. FOB به این معنا بود که هر تاجری می بایست محموله خود را توسط کارکنان خود به کشتی حمل کرده و در جایی که خدمه کشتی می خواستند قرار دهد و اگر نیاز به بالابر توری کشتی بود، بابت هر بار استفاده از باربر باید هزینه می پرداختند. اگر هر محموله ای پیش از عبور تور از نرده کشتی بیرون از تور می افتاد، تاجر مقصر بود و اگر پس از عبور تور از نرده کشتی بیرون می افتاد، تقصیر خدمه کشتی بود. ممکن بود خدمه کشتی در محاسبه وزن محموله و اثری که بر کشتی و ایجاد تکان و نوسان در هنگام حمل بار به آن می کرد، اشتباه کند. اصطلاح FOB چندین قرن است که کار می کند.
موضوع: تجزیه و تحلیل کالا و حمل و نقل و مسئولیت آن دانشجو: استاد:
20
پایان