تجزیه وتحلیل صنعت دارو
1. معرفی صنعت 2 .تجزیه و تحلیل صنعت 3 .تجزیه و تحلیل مالی 4. نتیجه گیری
تاریخچه داروسازی در ایران داروسازی نوین در ایران از حدود 100 سال پیش و با افتتاح نخستین داروخانه ها به سیاق جدید همچون داروسازان اتریشی، آلمانی و فرانسوی، در تهران شروع شد. آموزش داروسازی نیز همان زمان توسط استادان اروپایی در مدرسه دارالفنون تهران آغاز گردید
ارزش بورس اوراق بهادارکشور 47 میلیارد دلار برآورد شده است که در این میان، سهم ارزش روز صنعت دارو نزدیک به 3 درصد(16 میلیون دلار) کل ارزش بازار می باشد
در حال حاضر بالغ بر 60 شرکت داروسازی داخلی بیش از 96 درصد نیازهای دارویی کشور را تامین می کنند عمده شرکت های دارویی در طبقه ای تحت عنوان ”دارو“ دسته بندی می شوند.تعداد شرکت های دارویی بورس 25 شرکت می باشند که در مجموع ارزش بازاری معادل 16 میلیون دلار را در بازار اوراق بهادار تهران به خود اختصاص داده اند
شرکت داروپخش با در اختیار داشتن 15 درصد ارزش صنعت دارویی بازار اوراق بهادار، بزرگترین شرکت عضو این صنعت و شرکت داروسازی تهران دارو با در اختیار داشتن حدود سی وهفت صدم درصد از ارزش کل صنعت دارویی بورس، به عنوان کوچکترین عضو این صنعت به حساب می آیند
تجزیه وتحلیل صنعت
بخش خصوصی واقعی در صنعت دارو حداکثر حدود 22 درصد است. دارو سازی روزدارو خصوصی ترین شرکت دارویی (95٪) وشرکت شیمی دارویی داروپخش دولتی ترین شرکت دارویی(4٪)
در حال حاضر سهامداران عمده صنعت دارو در بورس اوراق بهادار، شرکت های 1)سرمایه گذاری دارویی تامین 362میلیارد رِیال 2) سرمایه گذاری البرز 114 میلیارد ریال 3)داروپخش 98 میلیارد ریال می باشند. بدین ترتیب، بزرگترین تولیدکننده داروی کشور یعنی دولت، بزرگترین سهامدار آن نیز هست.
مزیت ها نرخ رشد صادرات در این صنعت نسبت به نرخ رشد واردات فزونی گرفته است. به خاطر چالش های اقتصادی و سیاسی بین المللی باید در زمینه بهداشت و درمان و فر آورده های مربوط به سلامت جامعه خصوصا دارو به یک خود اتکایی نسبی برسیم.
قبل از انقلاب، از کل داروی مصرفی کشور فقط حدود 35 درصد توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می گردید. ولی در حال حاضر این میزان به حدود 96 درصد رسیده و فقط حدود 4 درصد از نیاز دارویی کشور از خارج تامین می شود. این افزایش تولید توسط دانشمندان و متخصصان داخلی و بر اساس آخرین استاندارهای روز دنیا انجام شده است)صرفه جویی سه میلیارد دلاری)
مواد اولیه در حال حاضر بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروسازی از طریق انتقال دانش فنی از کشورهای پیشرفته صنعتی، در داخل کشور تولید می شود. ولی Intermediate ها غالباً از خارج کشور وارد می شود
در حال حاضر حدود 25 شرکت در داخل کشور تولید مواد اولیه و برخی مواد جانبی را بر عهده دارند که با استفاده از دانش فنی روز دنیا و آخرین استاندارهای تولید مواد اولیه، این فعالیت مهم را انجام می دهند.
بخش قابل توجهی از داروهای حساس و مهم که در داخل تولید می شوند با دانش فنی، فرمولاسیون و مواد اولیه ای که از تولیدکننده های طراز اول دارویی جهان وارد می گردد، تولید و عرضه می شود
هم اکنون کشورمان حدود 50 تا 60 میلیون دلار صادرات دارویی دارد. در سال 85 اغلب بازارهای هدف ما، کشورهای آسیای جنوب شرقی CIS ))و کشورهای همسایه و برخی کشورهای آفریقایی بود
داروهای ایرانی مطابق با استانداردهای بین المللی و روز دنیا تولید و به بازار عرضه می گردند (داروهای ایرانی بازار جهانی دارد)
توسعه و رشد صنعت داروسازی با توجه به بستر موجود در گرو عوامل متعددی به شرح زیر می باشد الف) جمع شدن صنعت در قالب هلدینگ های مسوول و پیوستن آنها به صنعت جهانی. ب) فراهم آوردن راهکارهای لازم جهت همکاری درازمدت شرکت های دارای دانش فنی و ارتباط مداوم آنها با صنعت.
پ) پرورش مدیران در سطوح مختلف و نگهداری و رسیدگی کردن به آنها. ت) تعدیل مقررات دست و پا گیر دولتی و عدم دخالت دولت در صنعت. ث) تغییر ریشه ای سیستم قیمت گذاری دولتی ج) تامین منابع مالی ارزان قیمت و جلوگیری از تاخیر پرداخت های دیون دولتی به شرکت های توزیع دارو
چ) ساختن بستر مناسب بازاریابی علمی و معرفی داروهای داخلی به پزشکان و ایجاد رقابت سالم. ح) ترسیم استراتژی ملی برای صنعت داروسازی در قالب چشم انداز 20 ساله و تعیین خطوط اقدامات آینده.
مشکلات 1. ورود به بازارهای صادراتی به ویژه در زمینه دارو، با محدودیت های بسیاری روبه رو است، چرا که تامین دارو همواره بخشی از برنامه های سیاست ملی و استراتژیک هر کشوری محسوب می شود. 2. افزایش مستمر هزینه های تولید.
3. بالا بودن نرخ مالیات و کسورات قانونی در مقایسه با تولیدکنندگان رقیب در سایر کشورها 4.عدم توجه به هزینه های ضروری تولیدکننده در نظام قیمت گذاری دارو برای انجام فعالیت های تحقیق و توسعه و اطلاع رسانی و معرفی فرآورده های جدید به جامعه پزشکی.
5.عرضه محصولات دارویی تولید داخل بیش از تقاضا و نیاز بازار داخلی. (مازاد عرضه) 6.مشکلات عدیده موجود در فرآیند صادرات محصولات دارویی. 7.افزایش نامعقول نرخ تورم در مقایسه با نرخ تورم در کشورهای رقیب.
8.عدم امکان انجام فعالیت های اطلاع رسانی به جامعه پزشکی و به روزرسانی اطلاعات علمی پزشکان به جهت منظور نشدن هزینه های ترویج در نظام قیمت گذاری و مکتوم ماندن هویت و تفاوت تولیدکنندگان داخلی.
9. مشکلات موجود در زمینه توسعه همکاری های دوجانبه با کمپانی های صاحب نام داروسازی دنیا صاحبان سرمایه را در بنگاه های تولیدی قادر نمی سازد تا همگام با رشد صنایع داروسازی جهان، سطوح تکنولوژی و دانش فنی و سخت افزاری واحدهای مربوطه را به روز نگاه داشته و یا ارتقا دهند
10.قاچاق روز افزون داروی ایران به خارج از کشور که در نتیجه طرح سهمیه بندی بنزین و ارزان بودن دارو ایجاد شده است.
فرصت ها: 1.رشد مصرف دارو تا سه میلیارد دلار در 5 سال آینده، اجتناب ناپذیر و دست یافتنی است 2.سابقه طولانی دانشکده های داروسازی کشور 3.داشتن کارخانجات متعدد داروسازی ( حدود 65 کارخانه در حال حاضر )
4. همسایگی با کشورهایی که اغلب آنها مصرف کننده دارو بوده و صنایع داروسازی پیشرفته ندارند، مانند افغانستان و کشورهای آسیای میانه
5. دسترسی به شرایط اقلیمی متفاوت در کشور برای بررسی های آزمایشگاهی داروها 6.محدودیت وجود داروهای تجاری خارجی در بازار دارویی کشور که البته این مساله قاچاق داروهای خارجی و وجود داروهای غیر مجاز را در کشور ایجاد کرده است.
7. عدم وجود بیماری های مهلک و شیوع کم برخی بیماری ها نظیر ایدز می تواند کشور را منبع مهمی برای تولید فرآورده های مشتق از خون و پلاسما نماید که متاسفانه در این مسیر گام های اندکی برداشته شده است
تجزیه وتحلیل مالی
با مقایسه قیمت ذاتی( با استفاده از روش P/E ) و قیمت بازار شرکت های داروسازی ابوریحان ، داروسازی تهران دارو و داروسازی اسوه قیمت بازار آنها از قیمت ذاتی شان بیشتر بود و دیگر شرکت ها برعکس بود.
1-آیا صنعت رو به رشد است یا رو به اضمحلال؟
-2آیا صنعت سرمایه بر است یا کاربر؟
3- آیا صنعت ارزبر است یا ارزآور؟در صورت ارزبری در چه زمینه ای ارزبر است؟
4-آیا کالا های تولیدی صنعت کالاهای واسطه است یا نهایی؟
-5آیا کالا های تولیدی صنعت کالاهای اساسی است یامصرفی؟
6- آیا صنعت مورد حمایت دولت است؟
7- آیا شرکت های صنعت پرتفویی از محصولات را تولید می کنند یا محصول منحصر به فرد دارند؟
8-آیا کالا های صنعت بازار گسترده دارند یا محدود است؟ ریسک نقدینگی ونقد شوندگی
پایان