1
این تئوری ها بیشتر بر جریان و فرآیند انگیزش افراد توجه کرده و به چگونگی و نحوه انگیزش آنان از نظر ادراکی می پردازند
تئوری های فرآیندی انگیزش
2
1- تئوری انتظار وروم
2- مدل انگیزشی پورتر و لاولر
3- تئوری برابری
4- تئوری اسناد
انواع تئوری های فرآیندی
3
طبق این نظریه ، افراد زمانی برای انجام کاری انگیزش خواهند داشت که از ارزشمند بودن هدف آگاه بوده و رسیدن به هدف را امکان پذیر بدانند
تئوری انتظار وروم
4
1- مثبت : زمانی که شخص رسیدن به هدفی را ترجیح می دهد
2- منفی : زمانی که شخص ترجیح می دهد چیزی عایدش نشود
3- صفر : زمانی که شخص برای رسیدن به هدف بی تفاوت است
مقادیر والانس
5
انگیزش در این تئوری مساوی است با ارزش مورد پیش بینی فرد از یک هدف و درجه احتمالی که او برای رسیدن به هدف قائل است
میزان انگیزش در تئوری انتظار
6
انتظار (احتمال وقوع) × مجموع والانس (حجم پاداش) = (نیروی انگیزشی فرد)
« والانس یعنی شدت ترجیح فرد برای رسیدن به هدف »
فرمول تئوری انتظار
7
نمودار تئوری انتظار
کوشش
عملکرد
پاداش
انتظار
مجموع والانس
انگیزش
ادراک نقش
طرز تلقی ها و خصوصیات
عملکرد
×
8
این مدل بیان می کند که کوشش ( نیرو یا انگیزش ) مستقیماً به عملکرد هدایت نمی شود بلکه قابلیت های فردی و ادراک نقش ، واسطه اینها می باشند
مدل پورتر و لاولر
9
مهم ترین مسئله این مدل ، آن چیزی است که بعد از عملکرد اتفاق می افتد یعنی میزان پاداش ها و چگونگی دریافت آنها ، رضایت را تعیین می کنند
مهم ترین مسئله مدل پورتر و لاولر
10
اندیشه های سنتی معتقد بودند که رضایت به عملکرد منتهی می شود و این مدل برای اولین بار اعلام کرد که عملکرد به رضایت منتهی می شود
فرق مدل پورتر با اندیشه های سنتی
11
مدل انگیزشی پورتر و لاولر
ارزش
پاداش
قابلیت ها و
خصوصیت فردی
احساس
پاداش منصفانه
کوشش
احتمال دریافت
پاداش
درک
نقش
عملکرد
(اجرا)
پاداش های
درونی
پاداش های
بیرونی
رضایت
1
4
3
6
2
5
9
7a
7b
12
فرد داده ها و ستاده های خود را درسازمان با داده ها و ستاده های دیگران مقایسه کرده و بر اساس قضاوت خود احساس برابری یا نابرابری می کند
تئوری برابری
13
داده ها : سن ، جنس ، تحصیلات ، تجربه ، میزان تلاش ، موقعیت اجتماعی و . . .
ستاده ها : دستمزد ، مقام و رتبه سازمانی ، پاداش و ترفیع و سایر وسایل رفاهی
داده ها و ستاده های فرد به سازمان
14
نمودار تئوری عدالت
نتایج الف
داده های الف
نتایج ب
داده های ب
احساس گناه ب
احساس عصبانیت الف
پرداخت کمتر به الف و بیشتر به ب
کمتر از
15
این تئوری یک تئوری انگیزش فردی نیست بلکه در ارتباط با ادراک شخصی و رفتار بین افراد می باشد (دخیل بودن ویژگی های فردی و عوامل محیطی در رفتار افراد)
تئوری اسناد
16
فرآیند اسناد
دلیل آوردن تعیین قصد مشاهده رفتار
فرآیند اسناد
17
1- واقعه را مشاهده یا از فرد دیگری می شنویم
2- قضاوت در مورد عمدی یا اتفاقی بودن رفتار
3- قضاوت در مورد موثر بودن خصوصیات فردی یا عوامل محیطی در رفتار
مراحل فرآیند اسناد
18
1- دارندگان کنترل داخلی : اینان معتقدند که قابلیت ها و تلاش های خودشان در نتیجه کارشان موثر است
2- دریافت کنندگان کنترل خارجی : معتقدند که نتایج کارشان خارج از کنترل آنهاست
اسناد و نحوه کنترل
19
1- ابعاد پایدار
2- بعد توافق
3- بعد تداوم
4- بعد افتراق
ابعاد موثر در نوع اسناد
20
1- خطای اسناد اساسی ( Fundamental )
2- خطای خود خدمتی ( self – serving )
خطاهای اسناد
21
یعنی اینکه افراد در موقع توصیف رفتار دیگران ، از نیروهای محیطی قوی غفلت و رفتار آنان را به عوامل داخلی آنان اسناد می کنند
خطای اسناد اساسی
22
افراد به هنگام کسب موفقیت معمولاً آن را به توانایی و کوشش خویش اسناد می کنند و موقع شکست ها به عوامل خارجی و محیطی اسناد می نمایند
خطای خود خدمتی
23
نمودار خلاصه اسنادها
رفتارهای اقدام کننده رفتارهای مشاهده کننده
موفقیت شکست موفقیت شکست
اقدام کننده شخصی محیطی محیطی شخصی
مشاهده کننده محیطی شخصی شخصی محیطی
24
پایان
با آرزوی توفیقات عالیه و روز افزون
مهدی شیرمحمدی
دانشجوی کارشناس ارشد واحد مرکزدانشگاه آزاد
زمستان1392