تارا فایل

پاورپوینت برنامه ریزی کلبدی معماری


 برنامه ریزی کلبدی معماری

استاد:
دانشجو:

برنامه ریزی دانشکده گردشگری قزوین
1- گردش کاردانشکده :
بر اساس مستندات و مطالعات مهندس مشاور، به شرح زیر تعین می گردد:
1-1- وضیعت کلی:
دانشکده گردشگری با ظرفیت 800 نفر دانشجوی کارشناسی و ارشد در 6 رشته تحصیلی مورد نظر قرار دارد. فضاهای آموزشی و کمک آموزشی اختصاصی این رشته در محل دانشکده و فضاهای رفاهی و پشتیبانی در تعامل با تسهیلات مرکزی دانشگاه آزاد قزوین در نظر گرفته می شوند.
1-2- جمعیت مقیم :
تعداد جمعیت به منظور محاسبه سطوح مورد نیاز فعالیت ها، در ردیف های زیر تعین می شود:

الف- جمعیت دانشجویی:
1-1بر مبنای ظرفیت پذیرش ورودی رشته ها، مقاطع تحصیلی و طول دوره آنها که در جدول محاسبه شده است.
ب- هیآت علمی:
بر مبنای ظرفیت نسبت 1 استاد به 20 دانشجو برای دوره های کارشناسی و 1:15 برای دوره های کارشناسی ارشد که در جدول 1-2 محاسبه شده است
ج- کار اداری و آموزشی:
مدیران و کارکنان گروه های که با نسبت 1:30 دانشجویان در جدول 3-1 محاسبه شده است.
د- مدیریت دانشکده :
تعداد نیرو به نسبت 1:35 دانشجو به شرح زیر محاسبه می شود:
30= 35: 660 = مدیریت دانشکده

چارت سازمانی هر گروه به شرح زیر فرض می گردد:
مدیر گروه
منشی
کارشناس
شورای علمی
آرشیو تخصصی
انتظار

1-1- جمعیت دانشکده

3-1- سازمان اداری:
اصل بر این است که سازمان اداری دانشکده توسط کارفرما به مشاور ابلاغ گردد.
معذالک، از آنجاکه هنوز این سازمان رسمیت نیافته است، لذا به منظور برنامه ریزی فضای اداری دانشکده، طراحی کلی به شرح زیر صورت می گیرد که لازم است بعد ها توسط هیات امنای دانشگاه تدقیق گردد.

رئیس دانشکده
دفتر ریاست 2
دفتر حراست 1
معاونت آموزشی 10
معاونت پژوهشی 5
معاونت دانشجویی 5
معاونت اداری مالی 5
مدیران گروه ها

1-4-عملکردهای عمده:
 
– تآسیسات U-1 – نمازخانه C-1 کلاس های نظری R-1 مدیریت دانشکده -E-1
آزمایشگاهها و 2- – اجتماعات 2- – چای خانه 2- – نگهداری – E-2
کارگاههای عملی 3- – کتابخانه 3- – سرویسها 3- – انبارها
3- – مدیران گروهها 4- – هال ورودی 4- – کمدها
4- – هیات علمی 5 – – بایگانی راکد 5- – کمکهای اولیه

2- سطوح ساختمانی مورد نیاز:
2- 1- شرح فضا:
1- E- کلاس های نظری :
کلاس های مورد نیاز برای ارائه دروس نظری در رشته های تحصیلی دانشکده، بر مبنای ظرفیت صندلیهای آموزشی آنها در جدول صفحه بعد تعیین شده اند. روش کلی کار به قرار زیر است که در موضوع هر رشته، محاسبات موردی انجام می شوند:
کل ساعات دروس نظری * تعداد دانشجوی ورودی

780= ( ضریب کارآیی فضا * ضریب اشتغال جا * ساعات کار موسسه در هر سال )
1020
90%
85%
=تعداد صندلی کلاس مورد نیاز

– تعداد دانشجوی ورودی بر مبنای پذیرش سالانه لحاظ می شود.
– ساعات دروس نظری از برنامه های درسی مصوب رشته ها استخراج می شود.
– ساعات کار موسسه در هر سال به شرح زیر فرض می گردد:
– 6 ساعت فعالیت کلاس ها در روز ( 2نوبت صبح و 1 نوبت بعدازظهر )
– 5 روز فعالیت دانشکده در هفته
– 17 هفته طول مدت هر ترم
– 2 ترم در سال
ساعت 1020 = 2*17*5 *6 = ساعات کار موسسه در سال
– ضریب اشغال جا برای لحاظ نمودن غایبین کلاسها = 90% فرض می گردد.
– ضریب کارایی فضا برای لحاظ نمودن کلاس های جبرانی = 85% فرض می گردد.

ب- الگوی محاسبه تعداد کلاس :
– ظرفیت پذیرش سالانه رشته های دانشکده در جدول 1-1 نشان داده شده اند که دامنه ای بین 15 تا 20 دانشجو را نمایان می سازند. الگوی بهینه، کلاس های 30 نفری است که به صورت نوبتی ( گروه بندی دانشجویان ) تنوعات را پوشش می دهد.
ج- نتایج محاسبه کلاس :
بر اساس جداول محاسباتی صفحات بعد 420 صندلی کلاسی مورد نیاز است که با فرض مدولهای 30 نفره به شرح زیر توزیع می گردند:
صندلی 60 = 1 کلاس 60 نفره
صندلی 90 = 2 کلاس 45 نفره
صندلی 240 = 8 کلاس 30 نفره
صندلی 30 = 2 کلاس 15 نفره

– از آنجا که سر فصل های دروس رشته های گردشگری مورد نظر به مهندس مشاور اعلام نشده اند، لذا برای محاسبه تعداد واحدهای نظری و عملی، از نمونه سازی معادل آنها استفاده می شود
420= 6 * 70 = برای 6 رشته

E-2 – آزمایشگاه ها و کار گاه های عملی : آزمایشگاه ها و کار گاه های مورد نیاز برای ارایه دروس عملی در رشته های تحصیلی، بر مبنای نوع دروس عملی و احتیاجات خاص آنها رجوع به برنامه های درسی مصوب، تعیین می گردند که در پروژه حاضر کارفرمای محترم موارد مورد نیاز را به شرح زیر اعلام نموده است :

– 3 اتاق کنفرانس ( مجهز به تجهیزات سمعی و بصری ) 100 نفر
– 3 آزمایشگاه سمعی بصری جهت زبان های خارجی ( نظر مشاور: 30 نفره )
– مرکز آموزش رایانه ( نظر مشاوره: 30 نفره )
این موارد در برنامه ریزی های حاضر، به صورت تخمین مقدمات محاسبات می شوند که لازم است در مطالعات طرح اجرایی بر اساس نظرات مدیران گروه ها و نیازمندی های خاص آنها، تدقیق گردند.
– مدیران گروه ها : E-3
6 دفتر مدیریت رشته های تحصیلی (گروه) مورد نیاز می باشند. هر دفتر دارای فضاهای زیر است :
– اتاق مدیر گروه
– اتاق جلسات شورای عملی
– فضای منشی و انتظار دانشجویان
– هیات علمی: E-4
رجوع به محاسبات تعداد اساتید ( 36 نفر در جدول 1-2)، برای 1:2 این عده ( 18 استاد ) اتاق های 2 نفره در نظر گرفته می شود ( جمعآ 9 تا اتاق 2 نفره ). برای اساتید پاره وقت و حق التدریس 2 سالن استراحت پیش بینی می گردد

R-1-مدیریت دانشکده :
فضا های کار اداری، جلسات و آرشیو جاری برای 30 نیرو ( رجوع به نمودار 1-3) در نظر گرفته می شود.
– اجتماعات : R-2
در ابلاغ کارفرما، ظرفیت سالن های اجتماعات دانشکده حدود 300-400 نفر اعلام شده است که با توجه به استفاده از سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه قزوین، ظرفیت 300 نفر در نظر گرفته می شود.
– کتابخانه : R-3
تعداد مواد چاپی تخصصی دانشکده ای معمولا 20 جلد به ازای هر دانشجو محاسبه می شود و فرض بر این است که از کتابخانه مرکزی دانشگاه نیز استفاده خواهد شد. ضمنآ اتصال به شبکه های اطلاع رسانی داخلی و خارجی، از ضرورت های این کتابخانه ها می باشند.
جلد 13200= 20 * 660= تعداد مواد چاپی
تعداد محل های قرائت به ازای هر 250جلد، یک محل محاسبه می شود :
صندلی 53 = 250: 13200 = تعداد محل های قرائت
– هال ورودی : R-4
برای تردد کل جمعیت دانشکده ( 739 ) محاسبه می شود که جهت برگزاری نمایشگاه و تجمعات تخلیه کلاس ها و اجتماعات نیز استفاده خواهد شد.
– بایگانی راکد : R-5
برای نگهداری 10 ساله پرونده های دانشجویی و اداری با ظرفیت زیر محاسبه می شود.
پرونده 6000 = 2 * 10 * 300 = ظرفیت بایگانی
– تکثیر : R-6
جهت تکثیر مواد آموزشی پیش بینی می شود

C – 1- نماز خانه :
عطف به دستورالعمل های رایج، برای 10% جمعیت مقیم محاسبه می گردد.
74 = 10% * 739 = ظرفیت نمازخانه
نماز گزار – چای خانه : C – 3
با فرض استفاده در 5/5 شیفت، با ظرفیت زیر محاسبه می شود :
نفر 135 = 5/5 * 739 = ظرفیت غذا خوری
برای غذا خوری، از سلف سرویس دانشگاه استفاده می شود.
– سرویس ها :C – 3
تعداد به نسبت 1:40 جمعیت مقیم محاسبه می شود که در طراحی در محل های مختلف توزیع می گردد.
واحد 19 = 40 : 739 = تعداد سرویس
– کمد ها :C – 4
به ازای هر دانشجو یک کمد وسایل در نظر گرفته می شود. کمد ها معمولا 2 طبقه هستند
واحد 330 330 = 2 : 660= تعداد کمد 2 طبقه
– کمک های اولیه : C – 5
حسب مقررات وزارت بهداشت، تامین فضای مذکور با سرانه 3% به ازای هر نفر جمعیت مقیم ضروری است.
m 25 3% * 739 = مساحت کمک های اولیه
 
– تاسیسات : U -1
در تخمین مقدماتی، حدود 6% سطوح خالص فوق محاسبه می شود که در مطالعات طراحی تاسیسات پروژه نسبت به تدقیق آن اقدام لازم به عمل خواهد آمد

– نگهداریU- 2 
جهت خدمات تعمیر و نگهداری ساختمان فضاهای زیر پیش بینی می گردند :
– تعمیر تاسیسات
– نظافت ساختمان
– رختکن و سرویس خدمه
– جمع آوری زباله خشک
– انبارها :U – 3
جهت نگهداری وسایل و ملزومات، 6 انبار مواد و 1 اسقاطی پیش بینی می گردد و فرض بر این است که بعدها در سایت از انبار مرکزی استفاده خواهد شد

2-2- جداول محاسباتی :
به شرح فرم های صفحات ارایه گردیده اند

3- تخمین محوطه مورد نیاز :
محوطه ساختمان با توجه به عوامل مختلف به شرح زیر محاسبه می شود :
3-1 – پارکینگ رو باز
بر اساس تعرفه های رایج، پارکینگ ساختمان به شرح زیر محاسبه می شود :
واحد 36 = 36 *1 = اساتید
واحد 7 = 100 : 660 = دانشجویان
واحد 3 = 5/12 : 19 = مدیریت
واحد 13 = متفرقه
واحد 60 = جمع
1500 = 25 * 60 = متراژ m

3-2- سطح اشغال بنا :
ساختمان های دانشگاهی معمولا در طبقات کمتر از 4 طراحی می شوند:
طبقه 3 = تعداد طبقات
2500= 3 : 7491 = تخمین سطح اشغال زمین
1500 = پارکینگ روباز
2500 = سطح اشغال بنا
4000 = جمع

کتابخانه
بایگانی


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : PPt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود