تارا فایل

پاورپوینت بررسی انواع فرودگاهها و ترمینالهای جهان


بررسی انواع فرودگاهها و ترمینالهای جهان

فهرست مطالب
مقدمه
الف) بررسی کلی برنامه ریزی فرودگاه
فهرست مندرجات طرح
عناصر و اجزا برنامه ریزی
مدل های بررسی تقاضا
ب) اجزای فرودگاه
بخش زمینی
بخش هوایی
جانمایی
ج) نگاهی گذرا به برخی فرودگاه های جهان
د)جمع بندی
ه) منابع

مقدمه
نخستین خطوط هوایی در سال 1919 توسط شرکت زیپلین المان شکل گرفت(المان و فرانسه وانگلستان )
در تاریخ یکم سپتامبر در شهر شیکاگو نماینده 54 کشور جهان سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی را تشکیل دادند که هم اکنون مرکز آن در مونترال کانادا می باشد

مقدمه
وظایف سازمان هوانوردی فدرال( FAA)
تشویق و ترغیب و حمایت از ایجاد شبکه های هوایی
طراحی شبکه راههای هوایی فدرال
کنترل عملیات ترافیک هوایی
تدوین مقررات واستاندارد های هوایی
ازمایش و رتبه بندی خلبان ها واژانسهای هوایی و موتور های هواپیما و…
تامین گواهینامه های عملیات های فرود گاهها

1-طرح های سیستمی طرح و محاسبه تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز برای جوابگویی به نیازهای فوری و اینده حمل ونقل هوایی در تمام سطوح می باشد
2-طرح جامع: مفهومی از ساخت و توسعه نهایی یک فرودگاه خاص است
3-طرح تفصیلی: به طور خاص روی یک قسمت از طرح جامع تمرکز میکند مانند ساخت باند جدید
الف)بررسی کلی طرح فرودگاه

فهرست مندرجات طرح
فهرستی از تسهیلات فرودگاه

پیش بینی تقاضا

تحلیل اثرات متقابل تقاضا و تسهیلات

تعیین میزان کارایی اقتصادی

تحلیل چگونگی تامین اعتبارات فرودگاه

عناصر و اجزا برنامه ریزی
اقدامات اولیه مانند ایجاد فهرست مندرجات طرح
انتخاب محل
بررسی وضع موجود
پیش بینی تقاضا
تجزیه و تحلیل ظرفیت و تاخیر
طرح تسهیلات لازم
ارزیابی گزینه های مختلف
طرح کاربری زمین
اثرات محیط زیست

پیش بینی تقاضا
بررسی روند گذشته و جاری
بررسی تغییرات عوامل مختلف(افتصادی و ..)
رابطه عوامل مختلف با تقاضا
محاسبه کمی ارزش عوامل تاثیر گذار
استفاده از مدلهای موجود

فرودگاه ها وپروازهای بین المللی و داخلی

مراحل مطالعه توسعه فرودگاه هااز نظر پرواز بین المللی
پیش بینی تقاضا هوایی در کل کشور(مسافر و بار بین المللی)
بررسی وضعیت دسترسی به فرودگاه
ارزیابی گزینه ها برای تقاضای بوجود امده
تعیین الگوی مناسب برای احداث فرودگاه
اولویت بندی اجرا بر حسب تقاضا

روند مطالعات توسعه فرودگاهها از نظر پرواز داخلی
روند رشد مسافران داخلی
بررسی عملکرد پرواز های داخلی
تعیین مراکز عملیات شرکت های هوایی
بررسی حوزه نفوذ و دسترسی فرودگاه
بررسی طرح های راهسازی در سطح کشور
تعیین امتیاز مناطق حمل ونقلی کشور از نظر تولید تقاضاو….

بررسی اجزا فرودگاه

اجزا فرود گاه
1- زمینی ترمینال
دسترسی زمینی به فرودگاه

2 – هوایی باند
توقف گاه
محل انتظار
باند خزش
فضای هوایی فرودگاه

ترمینال ها
اشکال مختلف تر مینالها
طرح انگشتی یا شاخه ای
طرح اقماری
طرح خطی
طرح دور از پایانه
طرح ترکیبی

پایانه خطی
مناسب برای فرودگاههایی با حجم ترافیک کم
هواپیما در مجاورت پایانه توقف میکند
باید قابلیت توسعه داشته باشند

Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport
محل ارتباط با هواپیماها در طول شاخه های امتداد یافته از ساختمان اصلی پایانه طراحی میشوند
با افزلیش طول شاخه انگشتی توسعه می یابد
از نظر سرمایه گذاری نسبتا اقتصادی هستند
عیب اصلی : مسافت نسبتا طولانی پیاده روی مسافران از محل ورود به پایانه تا هواپیما
پایانه انگشتی یاشاخه ای

پایانه انگشتی یاشاخه ای(Atlanta)

پایانه شاخه ای

جده عربستان
دوحه قطر
طرح اقماری در بر گیرنده ساختمانی است که هواپیماها در اطراف آن توقف و آن را احاطه می کنند که این ساختمان مجزا از ساختمان اصلی پایانه است و معمولا با امکانات ارتباط دهنده زیر زمینی ، سطحی ویا فوقانی زمینی به ساختمان مرکزی پایانه متصل میشود.
ترمینال های اقماری

ترمینال های اقماری(Kansas)

مزایا : قابلیت سازگاری پایانه ها با عملیات کنترلی در پردازش مسافران سهولت انجام مانور هواپیما در اطراف ساختمان اقماری
معایب :
هزینه ساخت بالا
فاقد قابلیت انعطاف پذیری برای توسعه
فواصل زیاد پیاده روی مسافران در آن

طرح دورازپایانه ارتباط مسافران ورودی و خروجی با ساختمان پایانه با وسایل نقلیه انجام میشود. مزایا : بعلت اینکه از حداقل فضا برای سالنهای پروازی استفاده میشود سطح هزینه های سرمایه گذاری به حداقل میرسد. معایب : زمان پردازش مسافران افزایش میابد

پایانه های ترکیبی (San Francisco)

فرودگاه پکن – چین

پایانه های ترکیبی

اجزای پایانه ها
1 – مسافر بری :

بخش ارتباط و دسترسی
بخش پردازش مسافر
بخش مرتبط با ناحیه پرواز

اجزا پایانه ها
2- باری

محوطه نگهداری بار
محوطه بارریزی
انبارهای فله ورودی
انبارکالاهای ویژه
انبار صندوق های خالی
گمرک ورودی
تحویل بار

دسترسی زمینی فرود گاه
یکی از مهمترین مسایل مربوط به جا نمایی فرودگاهها در نظر گرفتن دسترسی فرودگاهها می باشد

ابزار دسترسی
پارکینگ
حمل و نقل همگانی
عابزین پیاده

پارکینگ

حمل و نقل همگانی

Paris Charles de Gaulle Airport
تعبیه مسیرهای دوچرخه برای دسترسی آسان تر

عابرین پیاده
قرار دادن محل مناسب عبور و مرور در داخل و خارج فرودگاه

باند
مشخصات هندسی لازم باند فرود گاه

سطوح مختلف سیستم باند
مسافت دید و نیمرخ طولی
شیب عرضی

طول باند
با توجه به توضیحات داده شده در بخش قبل در این قسمت به بررسی تقسیم بندی فرودگاهها و بررسی رابطه بین این تقسیم بندی وطول باند ودیگر عوامل باند فرودگاه به طور مختصر می پردازیم

بررسی طول باند

باندهای خطرناک

خطرناکترین فرودگاه دنیا
فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا (کد یاتا::SXM وکد ایکائو( TNCM در بخش هلندی جزیره سینت مارتین قرار دارد.این فرودگاه دومین فرودگاه شلوغ منطقه کاراییب شرقی بعد از فرودگاه بین المللی لوییز مونز مارین در سن خوان پورتو ریکو می باشد.در سال 2005 فرودگاه به 1663226 مسافر خدمات ارائه کرد.این فرودگاه مرکز اصلی شرکت Windward Islands Airways می باشد.

این فرودگاه به خاطر موقعیت ویژه و باند کوتاه خودش (7200 فوت) بسیار مشهور می باشد.این اندازه برای هواپیماهای سنگین کافی نیست و به همین دلیل انها با ارتفاع بسیار کم به جزیره نزدیک می شوند.به طوری که از فاصله 10 تا 20 متری گردشگران ساحل ماهو عبور می کنند .

در حال حاضر تنها پرواز 747 به فرودگاه متعلق به Corsairfly از پاریس می باشد.پروازهای هفتگی 747 KLM به دلیل مشکلات در تقرب به فرودگاه از اواخر سال 2007 لغو شدند.

جانمایی فرودگاه
چگونگی توسعه قضای سبز
ارتفاع
شرایط جوی و اب و هوایی
دسترسی به سیستم حمل و نقل زمینی
وجود زمین و امکان توسعه
وجود سایر فرودگاهها برای فضای پرواز مناسب
مسایل اقتصادی ساخت

جانمایی فرودگاه
Tokyo International Airport (Haneda)
Chicago's Midway International Airport
Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport

نگاهی گذرا به برخی فرودگاههای جهان
نگاهی گذرا به برخی فرودگاههای جهان

فرودگاه شهر فرانکفورت fraport

نقشه فرود گاه

مشخصات کلی
این فرودگاه از نظر جابجای مسفر رتبه سوم اروپا و در جهان رتبه هشتم را دارد.
در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر فرانکفورت قرار دارد
بیشترین پرواز توسط شرکت LUFTHANSA صورت میگیرد
بیشترین پرواز داخلی بین این فرودگاه و فرودگاه مونیخ انجام می پذیرد

رده بندی فرود گاهها از نظر جا به جایی مسافر
1-ATLANTA 89379287
2-CHICAGO 76159324
3-LONDON 68068554
4-TOKIYO 66671435
5-LOSANGELES 61895548
6-PARIS 59919383
7-DALAS 59784876
8-FRANKFURT 54161856
واحد اعداد مسافر در سال میباشد(2007)

رتبه بندی فرودگاهها از نظر جابجایی بار
1-MEMPHIS 3840574
2-HONG KONG 3772673
3-ANCHORAGE 2826499
4-INCHEON 2555582
5-SHANGHAI 2494808
6-TOKIYO 2252654
7-FRANKFURT 2169025
واحد اعداد تن درسال میباشد (2007)

ترمینالهای فرودگاه
ترمینال 1
در 14 مارچ 1972 ساخته شده
در قسمت مرکزی باند فرود گاه بین ساختمان مرکزی وترمینال بار قرار دارد
به موازات ترمینال ایستگاه اتوبوس و یک هتل و ساختمان مرکزی فرودگاه قرار دارد و دارای پارکینگ زیر زمینی می باشد
اکثرا پروازهای داخلی را در بر می گیرد
دارای سه بخش A ,B , C میباشد

پرواز های ترمینال 1
A :
اتریش LUFTHANSA
B :
یونان,روسیه, چین, ایتالیا, مصر,کویت و….
C:
ایران , اسرائیل, هند,شیکاگوو….

ترمینال 2
در اکتبر 1994 ساخته شده
D:
ایرلند,قزاقستان,فرانسه,چین,امریکا,هلند, مالزی و…
E:
البانی و انگلستان وair Berlin

First class
این ترمینال به صورت ااختصاصی در اختیار شرکت Lufthansa می باشد و تقریبا دارای 200 پرسنل برای 300 مسافر در روز است
Valet parking
Cigar room
Bubble bath
White line restaurant
مسافران می توانند به وسیله مرسدس های مخصوص تا درب هواپیما حرکت کنند

ترمینال باری
دارای دو ترمینال باربری بزرگ در شمال و جنوب فرودگاه است

پکن بزرگترین فرودگاه دنیا

ویژگی ها :
قابلیت انجام سه پرواز همزمان
ظرفیت ورود و خروج هواپیماها 105 تا 115 پرواز در ساعت
طرح گسترش فرودگاه بین المللی کاپیتال پکن به منظور اماده شدن برای بازیهای المپیک سال 2008 پکن از ماه مارس 2004 اغاز شد.

ظرفیت این فرودگاه پس ازگسترش به 60 میلیون مسافر در سال رسید و به مقام ششم فرودگاهها از نظر جا به جایی مسافر صعود کرد
معماری بسیار زیبای به کار برده شده در آن ترکیبی از معماری نوین و سنتی آن کشور است.

56
روش مدیریتی امارات
موفقیت های اخیر شرکت امارات، که آن را به کلی از رقبای منطقه ایش متمایز کرده است، بر چند اصل زیر استوار است :
صرفه جویی در این شرکت حرف اول را می زند، به گونه ای که کارشناسان امارات را از نظر کاهش هزینه های غیرضروری پس از شرکت رایان ایردر جایگاه دوم می دانند .

امارات تاکنون عضویت در تمام کارتل های بزرگ هوایی را رد کرده است . این شرکت مزایای این کارتل ها نظیر افزایش مشتریان را با توجه به هزینه زیاد عضویت در آن ها نادیده گرفته است .

از آنجا که تمام ناوگان امارات را هواپیمای پهن پیکرتشکیل می دهند، هزینه ی سفر با آن نسبت با شرکت هایی که از ترکیبی از هواپیماهای باریک پیکر و پهن پیکر استفاده می کنند کمتر است . چراکه آن را قادر ساخته در تمام پروازهای خود مقداری بار اضافی نیز حمل کند که این موضوع درآمد و سود کلیش را افزایش داده است .

فرودگاه دوبی در امارات

قرارگرفتن پایگاه امارات در دبی یکی از مهم ترین مزیت هایش به شمار می رود، از جمله اینکه می تواند از موقعیت خاص جغرافیایی این شهر برای حمل بار و مسافر به خاور دور، آفریقا، شبه قاره هند و اروپا استفاده کند . همچنین با توجه به عدم وجود محدودیت برای پروازهای شبانه از فرودگاه بین المللی دبی این شرکت می تواند از حداکثر توان ناوگان خود استفاده کند .
تمام ناوگان امارات را هواپیماهای نو تشکیل می دهند، این موضوع مصرف سوخت شرکت را کاهش داده است .
جوان بودن این شرکت سبب شده با هیچ یک از مشکلات معمول شرکت های بزرگ هواپیمایی همچون دیوان سالاری، هزینه های زائد و اعتصاب های کارمندان مواجه نباشد.

58

10 فرودگاه برتر جهان در سال 2007
استفاده از ابزار هنری،تورهای مجانی گشت شهری،کمیته های استقبال و خوشامد گویی به مسافران، محیط گرم و صمیمی اقامتی، معماری خلاقانه  و منتخب مسابقات بین المللی طراحی، فری شاپ و امکانات خرید ارزان و آسان در محل، پذیرایی دلپذیر با استفاده از بهترین آشپزهای جهان
معیارهای اصلی براب انتخاب 10 فرودگاه برتر:

1- Aéroport de St. Jean : جزیره St. Barths دریای کارائیب
۲-  Amsterdam Schiphol Airport: آمستردام-هلند
۳- Calgary International Airport: کالیگری-کانادا
۴-  Changi Airport: سنگاپور
۵-  Heathrow Airport: لندن- انگلستان

۶-  John F. Kennedy International Airport: نیویورک-آمریکا
۷-  Keflavik International Airport: ایسلند
۸- Los Angeles International Airport: لس آنجلس-آمریکا
۹- Madrid-Barajas Airport: مادرید-اسپانیا
۱۰- Sydney Airport: سیدنی- استرالیا

جمع بندی :
امروزه در دنیا فرودگاهها و ترمینالهای کشورهای پیشرفته با سرعت چشمگیر در حال پیشرفت و بهتر شدن هستند کشورهای دنیا مدتهاست رقابت بزرگی را برای رشد و هرچه بهتر شدن در این زمینه آغاز نموده اند .مطالب ارائه شده در این پروژه به راحتی اختلاف سطح وحشتناک کشور ما را با دیگر کشور های دنیا نشان میدهد.به امید روزی که با تلاش مسئولان شاهد کاهش روزافزون این اختلاف باشیم.

منابع
برنامه ریزی و طراحی فرودگاه_دکتر صفارزاده
www.airliners.com
WWW.airport_info.com
www.uk_airport_info.com
www.airportcity_frankfurt.com
www.airport_int.com
www.flickr.com
www.bts.gov


تعداد صفحات : 63 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود