به نام خدا
عنوان: چگونگی ایجاد خلاقیت در مدیریت بازاریابی
1
تعریف خلاقیت
خلاقیت عبارت است از به کار گیری توانائیهای ذهنی برای ایجاد یک فکر و یا یک مفهوم جدید.
2
فرق خلاقیت و نوآوری
خلاقیت یعنی ارایه چیزی نو، در حالیکه نوآوری به معنی کاربرد همان چیز نو ایجاد شده و ارایه شده می باشد.
بطور کلی در بازاریابی، خلاقیت و نوآوری که در قالب استفاده از فرصتهای سود آور مطرح می شود به سه شکل در مورد کالاها خودش را نشان می دهد:
3
اشکال خلاقیت و نوآوری
تولید محصولات یا ارایه خدماتی که در بازار کمیاب شده اند.
تولید کالاها و خدمات غیر کمیاب با روشهای نوین و امتیازات بیشتر.
تولید کالاها وخدمات جدید و بی سابقه.
4
روش های سه گانه تولید کالا و خدمات غیر کمیاب
روش مشکل زدایی
روش دلخواه
روش زنجیره ای مصرف
5
مراحل تولید محصول جدید
ایجاد ایده ها
غربال ایده ها
پرورش و آزمون ایده ها
تعیین استراتژی بازاریابی
تجزیه و تحلیل تجاری
تولید محصول
آزمایش بازاریابی
تجاری نمودن محصول
6
ایجاد ایده ها
افراد و موسسات زیر می توانند شرکتها را در تولید ایده های مناسب یاری نمایند:
کارکنان شرکت
مخترعین
مصرف کنندگان
رقبا
موسسات پژوهشی خصوصی
دانشگاهها
سایر منابع
7
آزمایش بازاریابی
شرکتها معمولاًاز سه نوع آزمایش برای این کار بهره می گیرند.
1.تست بازاریابی استاندارد.
2. تست بازاریابی نظارت شده
3.تست بازاریابی انگیزشی
8
چرخه عمر محصول
مرحله طراحی و ایجاد محصول
مرحله معرفی آن به بازاریابی
مرحله رشد و پیشرفت
مرحله بلوغ و اشباع
مرحله کاهش و افول
9
مرحله تولید محصول
دراین مرحله،شرکت فرآیند هشت مرحله ای قبل که لازمه تولید یک محصول می باشد،طی می کند،لذا میزان فروش و سود صفر است،چون هنوز کالا به بازار عرضه نشده است و تا موقعی که محصول به تولید نهایی نرسیده است هر لحظه به هزینه های سرمایه گذاری افزوده می گردد.
10
مرحله معرفی
در این مرحله ،محصول وارد بازار هدف می شود و در معرض دید مصرف کنندگان قرار می گیرد.
11
از مشخصه های ویژه مرحله معرفی کالا به بازار می توان به موارد زیر اشاره نمود
پایین بودن میزان فروش به دلیل عدم شناخت کافی مصرف کنندگان از کالای جدید.
زیان دهی محصول و یا حداکثر،سودآوری بسیار پایین آن، به دلیل پایین بودن سطح فروش و بالا بودن هزینه ها.
نیاز به منابع مالی و نقدینگی زیاد جهت جذب واسطه ها و نمایندگی های توزیع کالا و نیز افزایش سطح موجودی.
بالا بودن هزینه های تبلیغاتی ،مخصوصاً تبلیغات آگاهی دهنده و انگیزشی به منظور شناخت و مصرف کالا.
12
مشخصات مرحله رشد
افزایش سریع فروش بخاطر اطلاع و آگاهی مصرف کنندگان جدید از وجود محصول و خواص و ویژگیهای آن.
افزایش نسبی سود به جهت رشد میزان فروش محصول
افزایش تعداد رقبا و رقابتی شدن بازار محصول
گسترش بازار به دلیل تولید محصول با خواص و ویژگیهای جدیدتر توسط خود شرکت و رقبا موجود.
13
مرحله بلوغ
از ویژگی های بارز مرحله بلوغ یا اشباع می توان به موارد زیر اشاره نمود:
کاهش رشد فرو ش محصول به دلیل اشباع بازار.
بالا رفتن حجم موجودی شرکت و نهایتاً افزایش هزینه های انبارداری.
تشدید رقابت به دلیل زیاد بودن موجودیهای جنسی شرکتها و تلاش وسیع تر هریک از آنها به منظور فروش بیشتر.
کاهش قیمت کالاها برای جذب مشتریان بیشتر و مقابله با رقبا
افزایش هزینه های تبلیغاتی شرکتها و تشدید فعالیتهای پیشبرد فروش.
14
مرحله افول
به هر حال از ویژگیهای بارز این مرحله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
کاهش میزان و حجم فروش به پایین ترین سطح خود که این مقدار می تواند صفر هم باشد
کاهش شدید سود شرکت به تبعیت از کاهش میزان فروش.
خارج شدن تعدادی از رقبا ضعیف از بازار به جهت زیان دهی محصول
کم شدن حجم فعالیت رقبا باقیمانده.
15
موانع موجود بر سر راه خلاقیت
ترس از شکست و انتقاد
عدم اعتماد به نفس
تمایل به همرنگی
عدم تمرکز ذهنی
16