تارا فایل

پاورپوینت اهداف و آثار ازدواج در قرآن


University Name
گردآورندگان:
نام درس:
استاد مربوطه:
به نام خدا
موضوع: نگاهی به اهداف و آثار ازدواج در قرآن‏

مقدمه
یکی از بناهای پر اهمیت اجتماع، ازدواج و تشکیل خانواده است در این ‏واحد‎ ‎اولیه اجتماعی سنگ بنای تعلیم و تربیت نهاده می شود و انسان در ‏عرصه ازدواج به‎ ‎آرامش و تکامل می رسد‎.‎
در این ارائه سعی شده است که با نگاهی اجمالی به اهداف و آثار ‏ازدواج از نظر‎ ‎قرآن کریم به تبیین اهمیت این سنت حسنه پرداخته شود. ‏مطلب را با هم از نظر‎ ‎می گذرانیم‎:‎
2

مفهوم ازدواج‎ ‎
3
ازدواج، در عرف و شرع، پیمان زناشویی است که بر اساس آن، برای مرد ‏و زن در‎ ‎برابر هم، تعهدات اخلاقی و حقوقی پدید می آید که سرپیچی (از ‏بسیاری) از آنها، عقوبت‎ ‎و کیفر در پی خواهد داشت‏‎. ‎
در هر آیینی، ازدواج با قوانین و مقررات ویژه ای صورت می گیرد و اسلام به‎ ‎آداب و رسوم دیگر اقوام احترام گذاشته است: «لکل قوم نکاح» از پیمان ‏زناشویی در‏‎ ‎قرآن به «نکاح» نیز تعبیر شده، و به دو معنا به کار رفته ‏است:‏
‏1. آمیزش (بقره/230؛ نساء/6) ‏
‏2. عقد ازدواج (نور/32)‏

4
حکمت ها و آثار مهمی بر ازدواج ترتب دارد، و قرآن در آیاتی به آنها پرداخته‏‎ ‎است. در برخی موارد، هر چند زن و مرد با یکدیگر زندگی می کنند، ‏اهدافی که باید در‏‎ ‎زندگی آنان حاکم باشد، از میان می رود و دو طرف ‏بدون آن که بهره ای از زندگی مشترک‏‎ ‎ببرند، با یکدیگر زندگی می کنند ‏برخی گفته اند: هر جا نشانه های الفت و حکمت های‎ ‎زوجیت چه در دنیا و ‏چه در آخرت برقرار باشد، قرآن واژه زوجیت را به کار برده است‎.‎‏(روم/ 21 ‏فرقان/74 زخرف/70 بقره/25 یس/56)‏
و هرگاه جای این نشانه ها و حکمت ها را‎ ‎بغض و خیانت یا تفاوت عقیده زن ‏و مرد با یکدیگر پر می کند، قرآن از کلمه «امراه»‏‎ ‎استفاده کرده است ‏‏(یوسف/30 تحریم/10و 11).‏
همچنین آن جا که حکمت زوجیت (بقای نسل‏‎ ‎انسان) از میان برداشته ‏می شود، باز قرآن واژه «امراه» را به کار برده است‎ ‎‏(ذاریات/25 مریم /4 و ‏‏5 آل عمران/40). ‏
اهداف و آثار ازدواج‎ ‎

5
بدین سبب دوباره وقتی این حکمت سر برمی آورد‎ ‎و ثمره زوجیت به بار ‏می نشیند، باز قرآن تعبیر را عوض کرده کلمه «زوج» را به کار‎ ‎می برد. در ‏آیه 40 آل عمران، زکریا به خدا خطاب می کند که همسرم نازا است: «و‎ ‎امراتی عاقر»؛ ولی وقتی دعای او اجابت می شود، قرآن می فرماید: «و ‏اصلحنا له زوجه».‏
اهداف و آثار ازدواج‎ ‎

6
ازدواج و رعایت مقررات آن، نسب را حفظ می کند. در‎ ‎اسلام، حفظ نسب، ‏پایه احکام و حقوق فراوانی است. بعضی از احکام فقهی، بر شناخت‏‎ ‎رابطه فرزند با پدر و مادر یا بر شناخت نسبت های فامیلی دیگر، مبتنی ‏است. تبعیت‎ ‎فرزند از پدر و مادر در کفر و اسلام، در طهارت و نجاست، در ‏بردگی و حریت، ربابین‏‎ ‎پدر و فرزند، قصاص نشدن پدر به قتل فرزند، مقبول ‏نبودن شهادت پسر بر ضد پدر، وجوب‎ ‎قضای نمازهای میت بر پسر بزرگتر، ‏مسائل ارث، ولایت پدر و جد، حقوق طرفینی مانند حق‏‎ ‎حضانت و نفقات، ‏عقوق والدین و اطاعت از آنها و مسائل اخلاقی مانند صله رحم، هبه به‎ ‎اقارب، عقیقه فرزند و مسائل فراوان دیگری، بر حفظ انساب متوقف است. ‏
1- حفظ انساب‎:‎

7
از این جا به‎ ‎اهمیت ازدواج و مراعات حدود آن نیز پی می بریم. حفظ ‏نسب، حکمت عده زن بین دو ازدواج‎ ‎شمرده شده است. انتظار زن برای ‏ازدواج دوباره پس از وفات شوهر به مدت چهار ماه و ده‎ ‎روز (بقره/ 234)، ‏عده زن به مدت سه دوره پاکی پس از طلاق (بقره/ 228) و انتظار زن‎ ‎باردار برای ازدواج مجدد تا هنگام وضع حمل (طلاق/4) همه این مقررات ‏گویای اهمیت حفظ‏‎ ‎نسب است. حرمت ازدواج با زن شوهردار (نساء/ ‏‏24)، و حرمت زنا (اسراء/32) نیز برپایه‎ ‎حکمت حفظ نسب قرار داده شده ‏است‎. ‎
1- حفظ انساب‎:‎

8
نیاز روح به کانون آرامش، با اهمیت تر‎ ‎از نیاز جنسی است. همسر ‏شایسته در پیش آمدهای زندگی، راه وصول به آرامش و سعادت را‏‎ ‎نزدیک ‏می کند: «و من ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازوجا لتسکنوا الیها…»، ‏‏«…و‎ ‎جعل منها زوجها لیسکن الیها…»‏
برخی مفسران، مقصود از لباس را در آیه 187 بقره، سکون و آرامش ‏دانسته اند؛‎ ‎همان گونه که خدا شب را لباس (مایه آرامش و سکون) ‏دانسته: «و جعلنا الیل لباس لکم و‎ ‎انتم لباس لهن» نیز به سکون و ‏آرامشی که با همسر حاصل می شود، اشاره خواهد داشت‎.
‏2- برخورداری از سکون و آرامش‏‎:

3- حفظ نوع بشر‎:‎
9
طبق بیان قرآن، ازدواج وسیله ای برای تولید و بقای‎ ‎نسل در انسان و ‏حیوان است: «… جعل لکم من انفسکم ازواجا و من الانعام ازواجا‎ ‎یذروکم ‏فیه‎…» ‎
گرچه جمله «یذروکم فیه» تکثیر نسل انسان را بیان داشته است، در این ‏جهت،‎ ‎میان انسان و چهارپایان و گیاهان فرقی نیست. در جای دیگری ‏می فرماید: پروردگار، شما‎ ‎را از «نفس واحدی» آفرید و جفتش را نیز از او ‏خلق کرد، و از آن دو، مردان و زنان‎ ‎بسیاری را پراکنده ساخت: «… و بث ‏منهما رجالاً کثیرا و نساء…». ‏

3- حفظ نوع بشر‎:‎
10
در آیه 72 نحل‏‎ ‎می فرماید: از همسرانتان برای شما فرزندان و نوه ها قرار ‏داد «… و جعل لکم من‎ ‎ازواجکم بنین و حفده». قرآن، بقای نسل انسان و ‏اجتماع مدنی را به ازدواج منوط‏‎ ‎می داند و روی آوردن به زنا و لواط را نابود ‏کننده راه بقای نسل می شمارد: «و لا‎ ‎تقربوا الزنی انه کان فاحشه و ساء ‏سبیلا»، «ائنکم لتاتون الرجال و تقطعون السبیل»؛‎ ‎زیرا با رواج راه های ‏نامشروع، رغبت به نکاح کم می شود؛ جاذبه اش از بین رفته، فقط‎ ‎بار ‏تامین مسکن و نفقه و به دنیا آوردن اولاد و تربیت آنان، باقی می ماند. در‏‎ ‎نتیجه، آسان ترین راه های اشباع غرایز که نامشروع است، رایج می شود و ‏هدف بقای نسل،‏‎ ‎رنگ می بازد‎.‎

4- داشتن فرزندان صالح‎:‎
11
یکی از خواسته های غریزی انسان، نیاز فطری به‏‎ ‎پدر و مادر شدن ‏شمرده، و پاسخ به این خواسته با ازدواج و داشتن فرزند تامین می شود؛‎ ‎زیرا اصل تولید و تکثیر، از راه های غیر مشروع نیز ممکن است؛ ولی در ‏سایه ازدواج،‎ ‎نسلی دارای اصل و نسب پدید می آید. قرآن در آیاتی، فرزند ‏را زینت زندگی دنیا شمرده‏‎ ‎که بیان گر رغبت انسان به داشتن فرزند و ‏برقرار شدن رابطه پدر یا مادر و فرزند است‎ ‎‏«المال و البنون زینه الحیوه ‏الدنیا». داشتن فرزند به صورت ثمره ازدواج، با تعبیرهای‎ ‎گوناگونی در قرآن ‏آمده است. در آیه 223 بقره از این که می گوید: «نساوکم حرث لکم‎ ‎فاتوا ‏حرثکم انی شئتم…»، یادآور می شود که بکوشید از این فرصت بهره گیرید ‏و با‎ ‎پرورش فرزندان صالح و شایسته که به حال دین و دنیای شما مفید ‏باشد، اثر نیکی برای‎ ‎خود از پیش بفرستید. «… و قدموا لانفسکم…».

4- داشتن فرزندان صالح‎:‎
12
در ‏آیه 187 بقره پس از آن که از‏‎ ‎آمیزش با همسر سخن به میان آمده است، ‏می فرماید: «… و ابتغوا ما کتب الله لکم‎..‎‏.»‏‎ ‎که به نظر بسیاری مقصود، ‏طلب فرزند است. در موارد متعددی از قرآن، خداوند برای‎ ‎داشتن فرزند ‏صالح، خوانده شده است. در آیه 189 اعراف از قول پدر و مادر نقل می کند‎ ‎که عرضه می دارند اگر فرزند صالح نصیبشان شود، شکرگزار خواهند بود: ‏‏«دعوا الله‎ ‎ربهما لئن اتیتنا صالحا لنکونن من الشکرین…». در چند جا، ‏درخواست حضرت زکریا (ع‎) ‎مطرح شده است که از خداوند، فرزندی که ‏لیاقت جانشینی او را داشته: «… فهب لی من‏‎ ‎لدنک ولیا»، و مورد رضایت ‏پروردگار باشد: «… و اجعله رب رضیا» را خواسته است. در‎ ‎سوره آل ‏عمران، پس از مشاهده شایستگی های مریم (ع) پروردگارش را ‏می خواند: خداوندا‎! ‎از طرف خود، فرزند پاکیزه ای نیز به من عطا فرما: «… ‏هب لی من لدنک ذریه طیبه انک‏‎ ‎سمیع الدعاء»‏‎.‎

5- مودت و رحمت‎:‎
13
از دیگر آثار ازدواج، مودت و رحمت است: «و جعل بینکم‎ ‎موده و رحمه…» ‏آن چه در آغاز زندگی مشترک بین زن و شوهر، یگانگی برقرار می کند،‎ ‎و ‏اثر آن در مقام عمل ظاهر می شود، مودت است؛ ولی پس از گذشت ‏زمان و رسیدن دوران‎ ‎ضعف و ناتوانی، رحمت جای مودت را پر می کند. ‏رحمت و مودت به تعبیر قرآن، دو نشانه‎ ‎الهی و ضامن به پا ماندن بنای ‏زندگی و تداوم وحدت است؛ البته رحمت در همان آغاز‎ ‎زندگی نیز در ‏زندگی نقش دارد. گاهی زحمات و خدمات بلاعوض و ایثارگرانه بدون هیچ‎ ‎گونه چشم داشتی حتی گاهی با برخورد سرد از طرف مقابل، از انسان ‏سر می زند. در اینجا‏‎ ‎برای حفظ نظام خانوایکی از خواسته های غریزی انسان، نیاز فطری به‏‎ ‎پدر و مادر شدن ‏شمرده، و پاسخ به این خواسته با ازدواج و داشتن فرزند تامین می شود؛‎ دگی، مودت رنگ می بازد؛ ولی ‏رحمت جایگزین آن می شود‎.‎

6- ارضای غریزه جنسی‏‎:‎
غریزه جنسی، نیرویی است که در زن و مرد قرار‏‎ ‎داده شده و ازدواج، ‏وسیله ای مُجاز برای اطفای نیروی شهوت و پاسخی به این غریزه‏‎ ‎خدادادی است: «و الذین هم لفروجهم حفظون ¤ الا علی ازواجهم او ما ‏ملکت ایمانهم‎ ‎فانهم غیر ملومین» ‏
در حدیث آمده است: میان لذت های مادی و جسمانی در دنیا و آخرت،‏‎ ‎هیچ کدام به پایه لذت زناشویی نمی رسد؛ سپس امام به آیه 14 آل ‏عمران استشهاد می کند‎ ‎که در میان شهوات گوناگون، علاقه به زن را ‏مقدم داشته است: «زین للناس حب الشهوت من‎ ‎النساء و البنین و ‏القناطیر المقنطره…»

6- ارضای غریزه جنسی‏‎:‎
در آیه 187 بقره می فرماید: خداوند‎ ‎می دانست که ‏شما به خود خیانت می کردید و آمیزش با همسر را که ممنوع شده بود، ‏انجام‎ ‎می دادید؛ بدین سبب، ممنوعیت برداشته شد: «… علم الله انکم ‏کنتم تختانون انفسکم‎ ‎فتاب علیکم و عفا عنکم فالن باشروهن…». این ‏آیه، به نیاز غریزی جنسی اشاره دارد‏‎ ‎که به رغم ممنوعیت شرعی، مردم ‏به سوی آن کشیده می شوند؛ البته این امر نمی تواند‎ ‎انگیزه اصلی و ‏هدف نهایی ازدواج باشد؛ زیرا غریزه جنسی در زن و مرد، دوره محدودی‎ ‎دارد و اگر غرض از ازدواج، فقط این جهت باشد، باید زوجین هنگام ناتوانی ‏جنسی،‎ ‎یکدیگر را رها کنند یا زن و مردی که توانایی جنسی خویش را از ‏دست داده اند، هیچ گاه‎ ‎پیمان زناشویی نبندند‏‎.‎

‏7- بازداشتن از گناه‎:‎
یکی از آثار ازدواج برای زن و مرد، ایجاد زمینه‏‎ ‎تقوا و دوری از گناهان است. ‏با اشباع غریزه جنسی در زن و مرد، زمینه گناهان شهوت‏‎ ‎انگیز از میان ‏می رود. این که در قرآن از کسی که ازدواج کرده، به «مُحصن و محصنه» ‏تعبیر شده: «فاذا احصن…»، به جهت این است که زن و مرد، با ازدواج در ‏حِصن سنگر‎ ‎مستحکمی قرار می گیرند و خود را حفظ می کنند تا ‏وسوسه های شهوانی در آنان اثر‏‎ ‎نگذارد؛ بلکه ازدواج، زمینه گناهان دیگر ‏را نیز از بین می برد؛ زیرا پذیرفتن‎ ‎مسئولیت تامین و تربیت اولاد، انسان را ‏به استفاده بهینه از عمر وا می دارد و برای‎ ‎گناه و معاشرت های گمراه ‏کننده جایی باقی نمی ماند. پیامبر اکرم (ص) فرمود: «من‎ ‎تزوج فقد احرز ‏نصف دینه» با ازدواج، نیمی از دین صیانت می شود. ‏

در روایتی دیگر آمده‏‎ ‎است: بدترین مردم، کسانی اند که در تجرد به سر ‏می برند. در تفسیر آیه 187 بقره «هن‎ ‎لباس لکم و انتم لباس لهن» برخی ‏گفته اند: آن گونه که انسان، با لباس از سرما و‎ ‎گرما و حشرات و ‏آسیب های جلدی، محافظت می شود، زن و مرد، با ازدواج، یکدیگر را از‎ ‎گناه حفظ می کنند. در آیه 28 نساء حکمت تشریع ازدواج این گونه بیان ‏شده است: «یرید‎ ‎الله ان یخفف عنکم…»؛ زیرا پیروی از شهوات و در دام ‏گناه افتادن، برای انسان،‏‎ ‎وزانت و سنگینی می آورد و تشریع ازدواج و ‏فراهم شدن امکان آن برای کسی که نمی تواند‎ ‎با زنان آزاد ازدواج کند، از ‏فساد و گناه جلوگیری می کند و انسان از عواقب آن در‎ ‎امان می ماند و این ‏نوعی توسعه برای انسان شمرده می شود‎.‎
‏7- بازداشتن از گناه‎:‎

8- توسعه رزق‎:‎
نگرانی از تنگ دستی، یکی از بهانه هایی است که برای‎ ‎گریز از ازدواج، ‏مطرح می شود. قرآن، این گونه به انسان امیدواری می دهد: از فقر و‎ ‎تنگ ‏دستی جوانان و مجردان نگران نباشید و در ازدواج آنها بکوشید چرا که اگر ‏فقیر‎ ‎باشند، خداوند از فضل خویش، آنان را بی نیاز می سازد: «و انکحوا ‏الایمی منکم و‏‎ ‎الصلحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من ‏فضله…» برخی گفته اند:‏‎ ‎مفاد این آیه، وعده خداوند به غنا و بی نیازی ‏است برای کسانی که تشکیل خانواده‏‎ ‎دهند. روایاتی نیز این معنا را تایید ‏می کند. ‏

در حدیثی، امام صادق (ع) ترک ازدواج‎ ‎به سبب ترس از گرسنگی را سوء ‏ظن به پروردگار دانسته است؛ زیرا پس از وعده قرآن به‎ ‎توسعه رزق، ‏نگرانی در این زمینه، جز بدگمانی به خدا نیست. با توجه به اینکه افرادی‎ ‎در جامعه، پس از ازدواج، نه تنها ثروتمند نمی شوند، بلکه بر فقرشان ‏افزوده می شود و‎ ‎اگر این آیه، متضمن وعده خداوند باشد، خلف وعده لازم ‏می آید و خلف وعده قبیح است،‏‎ ‎گروهی برآنند که برای وعده در این آیه ‏باید معلق بر مشیت الهی در تقدیر گرفته شود؛‏‎ ‎یعنی پس از ازدواج، اگر ‏خدا بخواهد، آنان را بی نیاز می کند، چنان که در آیه 28‏‎ ‎توبه، برای وعده ‏الهی به غنا و بی نیازی به مشیت خدا تصریح شده است: «و ان خفتم‎ ‎عیله فسوف یغنیکم الله من فضله ان شاء…» اشکال شده است:

همان ‏طور که غنا و بی‎ ‎نیازی متاهلان، به مشیت منوط است، غنا و بی نیازی ‏مجردها و کسانی که همسر ندارند‏‎ ‎‏(بلکه هر پدیده ای) نیز به مشیت ‏توقف دارد، پس این چه وعده ای است که خدا، برای‎ ‎ازدواج داده است؛ ‏زیرا همان گونه که متاهل ها، بر اثر مشیت الهی، به دو گونه (فقیر‎ ‎و ‏غنی) تقسیم می شوند، مجردها نیز چنین هستند و اتفاقاً این وعده ‏درباره مجردان در‎ ‎قرآن آمده است: «و ان یتفرقا یغن الله کلا من سعته»… ‏اگر وضعیتی پیش آید که زن و‏‎ ‎شوهر نتوانند با هم زندگی کنند و از هم ‏جدا شوند، خداوند هر دو را با فضل و رحمت‎ ‎خود بی نیاز خواهد کرد‏‎.‎

پاسخ اشکال آن است که بسیاری از مردم خیال می کنند، ازدواج و ‏فراوانی عائله،‏‎ ‎سبب فقر، تجرد، سبب پس انداز و ثروت می شود. آیه در ‏صدد آن است که این توهم را از‎ ‎دل ها بزداید و غفلت از رزاق حقیقی را ‏بردارد و به ما بفهماند که گاه، برکت و‎ ‎فراوانی، در مال انسان (با وجود ‏عائله مند بودن) ایجاد می شود، و گاهی هم انسان (در‎ ‎عین کم عائله ‏بودن و مجرد زیستن) هر چه می کوشد، در معیشت او پیشرفتی حاصل ‏نمی شود. افزون بر آن که پذیرفتن مسئولیت تامین زن و فرزند، در او ‏مسئولیت پدید می آورد.

وقت‎ ‎را از بین نمی برد و از عمر خویش استفاده ‏بهینه می کند و با کسب معاش بر عزت و‎ ‎اعتبار خویش می افزاید، ‏بنابراین، آیه «ان یکونوا فقراء یغنهم الله» بیان می دارد‎ ‎که گاهی با ازدواج، ‏فقر از زندگی رخت برمی بندد، نه آن که همیشه با ازدواج، فقر‎ ‎برطرف ‏می شود وگرنه این آیه با آیه «و لیستعفف الذین لا یحدون نکاحا» تنافض ‏می یافت‎.‎‏ فخر رازی معتقد است که آیه «ان یکونوا فقراء یغنهم الله» در ‏مقام وعده الهی نیست؛‏‎ ‎بلکه مفاد آیه آن است که نباید ترس از فقر، مانع ‏ازدواج شود؛ زیرا مال فناپذیر است‎ ‎و آن چه ارزش و بقا دارد، فضل خدا ‏است که باید در پی آن بود که از انباشتن ثروت‏‎ ‎بهتر است. «قل بفضل الله ‏و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون».‏

آثار دیگری نیز بر ازدواج مترتب است؛ مانند حرمت برخی از زنان از جمله ‏مادر‎ ‎زن و خواهر زن و… که در ازدواج های ممنوع خواهد آمد. اثر دیگر ‏ازدواج، ایجاد‎ ‎حقوق زوجیت است که بحث آن مجال دیگری می طلبد‎. 

پایان


تعداد صفحات : 24 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود